{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.194 visninger | Oprettet:

Hund, der ikke ønsker kontakt ... {{forumTopicSubject}}

Hvis nu I fik en hvalp, der bare IKKE ville mennesker - hvordan ville I så tackle det ?
Grunden til at en hvalp ikke gider mennesker, er jo fordi den er usikker - ellers er der jo ikke grund til at den ikke vil (med mindre det er en hel vildt speciel race, men det er ikke dem jeg taler om her).

Men altså - den har ikke lyst - den vil bare gerne være sammen med ejer / sig selv og det er det.
Den går ikke og ryster eller trækker sig, den vil bare ikke.

Hvad ville I gøre ?

Acceptere det og bede folk holde afstand til denne her hvalp ?
Udstyre folk med guffer og bede dem om at give hvalpen dem når den kom i nærheden af menneskerne ?

Eller noget helt tredje ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hund, der ikke ønsker kontakt ...
  • #1   20. dec 2017 Umiddelbart ikke noget. men det er fordi jeg sammenligner med kæledyret. Hun har ikke det store behov for andre mennesker eller hunde. Hun har sine venner i hundeverdnen , hun har sine venner i menneskeverdnen og det er fint for hende. Og jeg har ikke det store behov for at hun knuselsker alle så længe hun ikke - som du skriver - trækker sig, er utryg eller lign.
    Jeg ser det som et personlighedstræk ikke som et decideret handicap.

    Hvis den er udadreagerende, aggressiv, bange, utryg eller på anden måde viser ubehag ser jeg det som et problem.


  • #5   20. dec 2017 Jeg synes man skal lade sådan en hund beskæftige sig med andre i det omfang, den selv vil og undlade at forsøge at at lokke den.
    Jeg tror på, at den får større sikkerhed og tryghed, hvis man ikke forsøger at prakke den samvær på.


  • #6   20. dec 2017 #5

    Meget enig lige der smiley

    Skal lige gå et spor med min hund så er væk et par timer - kigger ind i tråden når jeg kommer tilbage smiley


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #8   20. dec 2017 Enig med flere af de andre. Ville ikke begynde at træne hunden til andre mennesker. Ville have det fint med en hund der ikke opsøger andre. Altså så længe den ikke er bange eller på anden måde bliver påvirket af det.

    HvilKen race er det?.


  • #10   20. dec 2017 Det ville absolut ikke være et problem for mig - jeg har haft to hunde der var sådan både som hvalpe og voksne. De var fuldstændigt uinteresserede i andre mennesker end mig og min mand. De var begge mentalt rigtig gode hunde og de var supernemme at have (det er på mange måde rigtig nemt at have en hvalp, der ikke stormer hen til fremmede mennesker smiley ).
    Så mit svar er helt klart mulighed nr 1 "Acceptere det og bede folk holde afstand til denne her hvalp".
    Pt har jeg to i den modsatte grøft og sådan er de. De har været nødvendigt at træne dem begge i at kunne passere fremmede mennesker uden partout at skulle hen og give dem en 'krammer'. Især den lille Clinton kan være uhyggeligt anmasende social. Det har sin charme, men det omvendte er faktisk lettere smiley


  • #13   20. dec 2017 Det kommer lidt an på hvilken reaktion den kommer med, den skal kunne begå sig på en træningsbane også hvis andre mennesker kommer ret tæt på, den må ikke trække sig hvis der kommer folk frem mod mig når vi går sammen, men kan den det så er det da helt fint at den ikke søger andre mennesker;)

  • #14   20. dec 2017 Som andre skriver - hvis den ikke er utryghed, så ville jeg ikke gøre noget.

    Sally gider kun os herhjemme og så, nogen få familie medlemmer og så 2 venner. Resten er hun bedøvende ligeglad med. Hun gider lige snuse til deres fingre og så ikke mere.

    Og lidt pudsigt er at hun altid forelsker sig i mænd, og gerne store mænd.


  • #15   20. dec 2017 Jeg vil som Bodil sige, at hunden skal kunne begå sig på en træningsplads, komme rundt i byen, dvs. have folk tæt på sig og kunne håndteres af dyrlæge. Kan den det og blot er uinteresseret i andre, så ser jeg ikke et problem overhovedet og ville derfor ikke gøre noget. Det er ikke en uønsket egenskab for mig og jeg ville blot bede folk om at respektere det.

  • #16   20. dec 2017 Jeg havde en hund, der ikke gad andre, før hun blev opereret i knæet. Herefter begyndte hun selv at søge andre mennesker - for så var smerten væk, og hun var tryg ved at lade andre røre hende.
    Inden da undgik hun andre mennesker.

    Vi har nogle meget usikre hunde, men de ELSKER andre mennesker. Især når vi er der hjemme og får besøg, så sidder der gerne 5 hunde på skøddet af gæsterne.
    Men på tur vil de kun lige snuse og tage imod godbidder, helst ikke klappes, så går de typisk væk.

    Jeg er egentlig ligeglad med, om min hund er interesseret i andre mennesker og dyr, bare de kan færdes omkring dem uden at være bange eller hidsige.


  • #17   20. dec 2017 Jeg ville slet ikke have valgt den i første omgang..

    Men hvis jeg var blevet påtvunget den ville jeg gå til noget træning hvor jeg kunne få hjælp til at give den selvtilid


  • #18   20. dec 2017 Frk Jensen -

    Så du ville tvinge din hvalp ud i at "træne" - istedet for bare at vente og lade den tage tingene i den rækkefølge, den magtede ?
    Og hvis en hvalp ikke gider mennesker - er det så pga manglende selvtillid, tror du ?


  • #19   20. dec 2017 Fedt at læse jeres svar smiley

    Jeg synes tendensen "lalleglad labrador" er ret udbredt og at det forventes, at hunde skal kunne lide alle mennesker - og hvis de ikke gør, så skal de ihvertfald trænes til det !

    Godt at læse, at der også er folk, der tænker anderledes lige der.

    Max - ingen race, det var blot en generel forspørgsel.
    Ville det gøre en forskel for dig da ?


  • #20   20. dec 2017 Martine - ja det ville jeg, jeg er glad for ham jeg kender

  • #21   20. dec 2017 "Ham du kender" ?

  • #22   20. dec 2017 Det skulle vel ikke være ham den stressforskrækkede træner?

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #24   20. dec 2017 Martine. Det ville ikke gøre en forskel for mig. Jeg tænker bare,at man ser racer hvor det ikke er unormalt og så burde det vil ikke komme som en overraskelse.

    Altså,for mig giver det ikke rigtig mening,at arbejde med noget det er en normal adfærd. Er det en unormal adfærd for racen,ville jeg stadig ikke ændre noget,men så kan man bedre forstå,hvis det for nogle ville være et problem.


  • #25   20. dec 2017 #24

    Okay smiley

    Jeg tænker, at der måske er racer, der ligefrem skal være reserverede ? Så ville det jo give rigtigt god mening, at lade dem være det smiley


  • #26   20. dec 2017 jeg synes meget det vil komme an på i hvilken relation/familie hunden skal fungere ...

    du skriver selv at "Grunden til at en hvalp ikke gider mennesker, er jo fordi den er usikker", at den ikke ryster og er angst at sådan er usikkerheden ikke, men du skriver usikker .... er det en hvalp der skal trives i en familie hvor der kommer mange mennesker så ville jeg nok arbejde med ganske langsomt at udvide det antal at mennesker hvor den kunne hvile i sig selv ved at være sammen med, flere den ikke skulle føle usikkerhed overfor ... starte med nogle få der giver godbidder, der taler roligt og rosende til hunde, der er med på gåture, og til at lave hyggeaktiviteter og lege, hvad man nu gør med en hvalp ....

    er det en hund der primært skal være ejers hund og trives i en lille tæt familie så ville jeg nok ikke gøre det store men følge at den usikkerhed ikke udviklede sig yderligere ...

    Skotter er faktisk reserveret overfor helt fremmede, men familien og folk der kommer jævnligt i huset er den helt pjattet med ...


  • #27   20. dec 2017 Jeg tror ikke på man gør hunden noget godt at ville have den til at være noget andet end den er.

    Hvis ikke den vil snakke med en eller anden tilfældig person, så synes jeg der skal være plads til at den kan lade være.

    Men os træningsnørder vil jo nok alligevel træne det i træningssituationer. Hvis en hund ikke er tryg ved at gå til en figurant ville jeg ret sikkert træne på at den blev gladere for at gøre det.

    Dobbeltmoral er jo super smiley


  • #28   20. dec 2017 jeg synes meget det vil komme an på i hvilken relation/familie hunden skal fungere ...

    Det kan jeg umiddelbart godt følge dig i.
    De fleste (hvis ikke alle ??) hunde, der bliver handlet idag, forventes det jo af at de kan fungere som glade, venlige og omgængelige hunde, der uden de store problemer, accepterer gæster og den slags i huset.
    Jeg tænker bare, at hvis man nu har fået en af de her hvalpe, som ikke lever op til den forventning ?
    Skal den så bare lære det ? Eller skal man acceptere, at det ikke lige er dens gebet og man istedet for omplacerer den og får sig en ny, som uden problemer kan gøre som forventes ?



  • #29   20. dec 2017 Hvis en hund ikke er tryg ved at gå til en figurant ville jeg ret sikkert træne på at den blev gladere for at gøre det.

    Det synes jeg er en lidt anden situation, men jeg kan godt følge din pointe smiley


  • #31   20. dec 2017 Jeg ville acceptere det og tage tingene i hvalpens tempo, måske viser den på et tidspunkt større interesse for mennesker, måske ikke, og så er det bare sådan det er, hvis hunden fungerer i sine daglige rammer, vil det ikke have betydning.

    Mine hvalpekuld og unge whippets har været/er meget menneskeglade, men ofte bliver de mere selektive i forhold til hvem de gider og hilse på og hvem de ikke gider, når de først er mentalt modne, sådan er de nu engang og havde jeg ønsket det anderledes, havde jeg valgt en anden race.


  • #32   20. dec 2017 jamen jeg synes du skriver 2 ting ... I indlægget skriver du usikker ...

    i#28 beskriver du imo en hund der bare er sådan af sind/personlighed, og det har ikke nødvendigvis noget med usikkerhed at gøre ....

    en hund der er sådan af usikkerhed ville jeg nok forsøge at hjælpe af med den usikkerhed, for selvom det ikke er på angst/ryste niveau så er det næppe behageligt at være usikker hvis man skal fungere i omgivelser hvor den usikkerhed er tilstede en stor del af tiden fordi der evt kommer mange mennesker, eller hunden er endt i en familie der kommer meget ud og har hunden med, i byen, på rejser, på besøg osv ...

    men en hund der er sådan mentalt, uden usikkerhed men den er bare reserveret og har ikke det store sociale behov, den ville jeg lade være den hund den er, og bede folk respektere dette ... er den så ikke den hund du forventede og kan den ikke trives på den måde man forventede ifht. den dagligdag den skal være i, så ville jeg nok søge at få den omplaceret for alles bedste ... en hund der mentalt er reserveret og ikke ønsker den store kontakt, og som havner i en familie der er meget social, den kan få svært ved at få respekteret sine grænser, sit væsen og imo ende som usikker, og en usikkerhed der er kommet af den grund, tror jeg så ikke kan trænes væk ...


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #33   20. dec 2017 Jeg er helt enig. Hvis det er noget der er naturligt for racen er der jo ingen grund til at ændre det.

    Anderledes hvis det ikke er. I min situation ville det være ligemeget. Jeg sætter rammerne efter hvordan hunden er. Det er jo ikke alle der kan det og så ville jeg finde et andet sted til hunden.

    Jeg ser ikke nogen grund til at træne en hund til noget den ikke er.


  • #35   20. dec 2017 Vores gamle tæve havde også nok i sig selv (det ligger så til racen), og det var bare noget vi tog med. Når folk spurgte om de måtte snakke med hende fik de lov, men hun ignorerede dem 100% - Med mindre de havde godbidder. Så kunne vi andre rende og hoppe.
    Der var enkelte individer hun var meget interesseret i, nogle hun lige skulle snuse til, men oftest ænsede hun dem slet ikke. Hverken øre eller blik viste den mindste form for interesse. Der var få (bl.a. vores gamle underbo) hvor hun decideret forsøgte at komme væk. Altså gjorde tegn til at nu ville hun bare gerne videre. Så vi lærte at læse hendes tegn - Hun var god til at læse folk.

    Evt. prøv at tag yndlings godbidderne med, og så få folk til at tilbyde dem og se om der er forskel.


  • #36   20. dec 2017 #34

    Spot on !!!!


  • #37   20. dec 2017 jamen jeg synes du skriver 2 ting ... I indlægget skriver du usikker ...

    i#28 beskriver du imo en hund der bare er sådan af sind/personlighed, og det har ikke nødvendigvis noget med usikkerhed at gøre ....


    Ja, jeg kan godt se at det måske er lidt rodet.

    Der jeg vil hen er, at når en hvalp ikke "gider" mennesker, er det i 99% af tilfældende grundet usikkerhed.
    At en voksen hund ikke gider mennesker, er jo noget andet.

    Det jeg var interesseret i at vide var, hvordan folk ville tackle det hos deres hvalp. Ville man gøre noget ud af at "lære" hvalpen, at mennesker var OK (få mennesker til at give den guffer etc) - hvad ville man gøre ?
    Eller ville man - som Linda så rigtigt skriver - lære hvalpen, at mennesker er ligegyldige for de tager ALDRIG kontakt til den.

    Det var der, jeg gerne ville hen smiley

    Den invaliderende angst som hvalpen ikke kan håndtere - som gør at den ikke tør bevæge sig ud af døren og ud i verden - det er noget andet.

    En hvalp, som er glad for at være hos sin fører og uden problemer kan gebærde sig mellem folk, men blot udviser stærk ulyst hvis den bliver kontaktet - det er sådan en jeg taler om i mit startindlæg.

    Sry for den lidt vage udmelding smiley


  • #40   20. dec 2017 Grunden til at jeg foreslår at prøve at få en fremmed til at give en yndlingsgodbid er for at se om det er bare fordi de ikke har interesse, eller om det er fordi at den er utryg og bare vil være i fred.
    Nu har jeg ikke læst alle kommentarer, så ved ikke om der er kommet anden info i løbet af tråden.


  • #41   20. dec 2017 Jeg ville slet ikke vælge en hund med det sind eller tilgang til sin omverden.
    Jeg vil have en hund med livsglæde og interesse for mennesker, og som vil mennesker uanset hvem de er.
    Reserverede hunde har aldrig været min kop te. Jeg får faktisk mistro til dem, da en sky/reserveret hund altid har været lig med risiko for angstbider i min verden. smiley Men behøver selvfølgelig ikke ende med det, hvis man ikke presser den.
    Derfor det er dejligt, at der findes så mange racer, men samtidig også en udfordring, hvis man som ny hundeejer står med en hund, som man tror er som alle andre - og så er den som racen skal være....


  • #44   20. dec 2017 Stadig - jeg har hverken lyst eller interesse i at have en hund med den personlighed.

  • #50   21. dec 2017 Ghini er reserveret, men absolut ikke sky. Hun er nok den mest nervefaste hund jeg har ejet, der skal virkelig meget til, før hun bliver hylet ud.

    Jeg elsker hendes sind. Hun kan eksempelvis gå løs på de fleste af vores ture, fordi hun er så fløjtende ligeglad med fremmede mennesker og hunde. Jeg kalder hende på plads og smækker en snor om halsen på hende, når vi møder nogle, men jeg frygter aldrig, at fanden pludselig tager ved hende og hun hopper i favnen på en tilfældig person.

    Fremmede kan sagtens røre hende, hun er trænet til at acceptere det i og med hun er blevet udstillet meget, hun distancerer sig bare og bliver fjern i blikket, men står stadig rolig og afslappet, selv om hun egentlig helst var fri.

    Til gengæld, har man først vundet hendes hjerte, er hun overstrømmende venlig og imødekommende, det er bare langt fra alle mennesker hun gider, og hun lader sig ikke bestikke med en godbid


  • #51   21. dec 2017 Der er kæmpe forskel på sky og reserveret.
    Kareleren er ofte reserveret, men den er alt andet end sky. Vi har altid sammenlignet vores gamle Fifi med en kat, fordi hun lige på dét punkt mindede mere om en kat end en hund. Hun valgte selv med hvem og hvornår hun ville snakke, men sagde aldrig noget til at blive snakket med - ikke så meget som en advarsel. Hun ignorerede bare folk og lod som om de ikke var der, hvis hun hellere ville videre, og det var både fremmede og os som ejere. Det betød ikke at hun ikke viste nogen form for affektion overfor os, hun gjorde det bare ikke konstant, men når hun følte for det. Vi har holdt ufattelig mange træf, hvor hun har stillet sig selv som centrum. smiley

    Det er en farlig ting at blande sky og reserveret sammen.
    Et eksempel: Vi fik en tjekke på prøve for nogle mdr. siden. Det holdt ca. 2 timer hvor den 1. time var med opdrætteren her. Vi havde fået at vide af ejer at hun var reserveret - Det var hun ikke, hun var sky, og vi følte os slet ikke trygge ved hende.

    Så ja - Stor forskel på de to - Pas på ikke at blande dem sammen.


  • #53   21. dec 2017 Jeg skulle til at reagere på den fejlopfattelse, der bliver beskrevet i #41, men kan se at det ikke er nødvendigt, da andre allerede har gjort det smiley

  • #55   22. dec 2017 Jeg er stadig ikke interesseret i en reserveret hund. smiley
    Jeg vil have en hund, som - næsten - er pain in the butt, når der kommer mennesker eller når den møder folk pga den så gerne vil snakke. smiley Men er det ikke noget med, som hund så ejer? smiley
    Jeg har set, hvad skader en sky/reserveret hund kan gøre. Det er IKKE for børn, selvom det var et barn det gik ud over. Den holdt sig altid tilbage, den forsøgte at snakke, men trak sig, når en hånd blev stukket frem. Måske den bare var sky..den gik dog altid for sig selv, når vi var på besøg. Lige indtil den dag den sad i hovedet på min bror pga han gik forbi.....


  • #57   22. dec 2017 Jeg ved ikke, om folk tager fejl af sky og reserveret. Jeg tror i højere grad, at folk bare bruger udtrykket reserveret, fordi det lyder bedre end sky. Sky står vel for de fleste som negativt, hvorimod reserveret er helt ok. Det er ikke alles ønske, men ikke noget der stempler hunden negativt.

    Heldigvis er der jo hunde til meget forskellige ejere og ønsker, og jeg kan godt selv lide en venlig udadvendt hund, men en reserveret hund på det niveau at den bare var uinteresseret i fremmede mennesker men accepterede kontakt ville ikke være noget problem. Måske ville det endda være en fordel i et hjem, hvor hundene kæmper om at være den, der skal sidde tættest på gæster og have mest opmærksomhed smiley
    Men en hund, der var reserveret på et niveau, hvor jeg skulle være på hele tiden for at sikre mig, at ingen kom til at klappe den og derved risikerede en markering eller det, der var værre, ville jeg være ked af at have. Jeg ville være ked af at have en hund, der skulle lukkes væk, når der var gæster.

    Hvis jeg fik en reserveret hvalp, ville jeg gøre en indsats. Men ikke i form af at presse hunden til at tage kontakt eller tage godbidder fra folk. Ikke noget med folk, der sad på gulvet med siden til og smaskede eller lign. Jeg ville invitere gæster, som jeg vidste var i stand til at ignorere en hvalp, så den fik ro og mulighed til selv at vælge, om den ville forsøge at tage kontakt, og i hvert fald ville kunne opleve, at det ikke var ubehageligt med gæster på besøg i huset.


  • #58   22. dec 2017 #56 Skitzonfren smiley (jeg kan ikke lige stave til det, men du ved nok, hvad jeg mener)

  • #60   22. dec 2017 Jeg ved ikke, om folk tager fejl af sky og reserveret. Jeg tror i højere grad, at folk bare bruger udtrykket reserveret, fordi det lyder bedre end sky. Sky står vel for de fleste som negativt, hvorimod reserveret er helt ok. Det er ikke alles ønske, men ikke noget der stempler hunden negativt.

    Det tror jeg du har ret i - et stykke. Jeg synes dog det er ret nemt at se på en hund, om den er sikker eller ej smiley


  • #61   22. dec 2017 Den hund der beskrives i indlæg 55 er nærmest arketypen på en usikker hund (måske dårlig avl), der sikkert har oplevet sine grænser blive overtrådt gang på gange på gang. Egentlig vil den gerne mennesker (den går hen og tager kontakt), men den kan ikke håndtere det. Hvorfor den ikke kunne det kan vi ikke vide. På et tidspunkt har den følt sig så presset at den bed.
    Sky er af holde afstand pga frygt (en naturlig reaktion hos vilde dyr der ikke har den erfaring at menneske=sikker).
    Reserveret er noget helt andet smiley Jeg har haft mange reserverede hunde. Det var hunde, men sagtens kunne stole på. De 'hvilede' i sig selv og var sikre på sig selv altså på ingen måde hunde med fare for at blive 'angstbiddere' smiley
    At være reserveret betyder blot 'ikke at have interesse for kontakt med fremmede mennesker'. Dette er egenskab som mange forskellige racer besidder. Fx er det ret almindeligt at Dobermann ikke gider fremmede mennesker som voksne. Det samme gælder for mange spidsehunde og terriers og fx Collie og sheltie.
    MIn Dobermann har altid elsket alle mennesker men nu hvor hun er blevt en moden dame på 5 år begynder jeg at se det komme så småt. Hun er ikke uvenlig eller noget. Hun er bare begyndt at ignorere folk på gaden, der gerne vil i kontakt med hende.


  • #62   22. dec 2017 Martine, jeg er enig, det er nemt at se, om en hund er sikker eller usikker. Det er også derfor, jeg tror, at folk bruger udtrykket forkert, fordi de ikke har lyst til at hæfte en negativ etiket på deres hund.

    Selvfølgelig kan der også være nogen, der vitterlig ikke ved, hvad de to ord betyder.


  • #63   23. dec 2017 Altså vores var reserveret i det omfang, at gåturen trak mere end at blive aet og nusset af fremmede. Det var udelukkende fordi hun ville videre. Når der kom gæster hjemme sprang hun op af dem (desværre lykkes det aldrig at pille af hende), gøede og var glad. Vi sagde altid at det var hende der fik gæster, for det var sådan hun opførte sig, og det var uanset om det var fremmede eller ej.

    Men når vi kaldte på hende hjemme for at putte i sofaen, ville hun som regel hellere blive liggende og flade - Så mere reserveret var hun heller ikke, men hun havde nok i sig selv og gjorde kun hvad hun følte for, med mindre der var noget i det for hende eller stemmen blev hævet. Så ja, den kan tolkes på mange måder. Måske egenrådig er et bedre ord?


  • #65   23. dec 2017 #64 Lens
    Selvstændig bruger vi også som generel beskrivelse. smiley


  • #67   23. dec 2017 Karelermutti, en hund der ikke lige har tid til at blive kælet, fordi der er mere interessante ting at foretage sig, når man er på tur, men som er imødekommende hjemme, tænker jeg nok ikke på som reserveret. Selv nogle af mine mest kælne hunde har ikke haft tid til en masse kæleri midt i en spændende tur.

    Og ikke alle hunde er til de store hygge sessioner i sofaen, heller ikke med ejeren.

    For mig lyder hun mest som en hund, der bare gjorde de ting, hun havde lyst til smiley


  • #68   23. dec 2017 Vores ultra sociale kæmpe kælepotter gider heller ikke at snakke med folk, når de er på tur eller er i nærheden af deres træningsplads...
    Hver ting til sin tid smiley


  • #69   23. dec 2017 Jeg synes i grunden det er rart at læse, at de fleste accepterer hunden som den er - der er ind imellem en tendens til, at når hunden ikke er på en bestemt måde, så må man "træne" den til at blive det, hvilket jeg synes er bragende forkert.

    Mine 3 maller
    Den første var så social og udadvendt så det var helt idiotisk
    Den anden var det indtil han blev omkring 1 år. Så skiftede han og blev ligeglad - med mindre altså, at de folk der var der, havde en bold som han kunne forsøge at stjæle, eller et ben, som han kunne pinke op af. Folk, der ville kæle ham, (fordi han var en ultralækker lille sag med en smuk farve), var han ligeglad med. Det kunne de gøre hvis de ville, han reagerede ikke på det.
    Ham jeg har nu er IKKE social ! Han vil kun mig og kæresten og han reagerer sådan lidt halvvoldsomt, hvis andre forsøger at komme i kontakt med ham. Hos dyrlægen får han mundkurv på og JEG holder ham, ellers går det galt.
    Besværligt .. hmmm .. jeg har jo heldigvis en race, der ikke så tit skal til dyrlægen og han har iflg mine kollegaer et "ubehageligt blik" smiley - så man ikke får lyst til at snakke med ham.
    Han kunne aldrig finde på at opsøge mennesker så jeg er nok mest af alt ligeglad. Han arbejder som om han fik penge for det, har ikke, som den første af samtlige mine hunde, en dårlig disciplin.
    Når han er i bil eller trailer er han rolig - han gør kun hvis der kommer nogen virkelig tæt på, ellers ligger han bare ned og observerer.
    Han er sådan "anmasende kærlig" overfor mig - meget kropslig og jeg har blå mærker overalt pga hans voldsomhed når han bliver begejstret.

    Alt i alt en super (for mig) fed hund, som nok var blevet aflivet hos alle de der siger at "en malinois er en god familiehund" smiley

    Jeg er ihvertfald vild med ham.


  • #71   23. dec 2017 Jeg har en reserveret eller sky hund. Kald det hvad I vil. Hun gider ikke fremmede, og forsøger de kontakt, så går hun væk. Hun er ikke bange for dem (så havde hun vel hapset dem), men fremmede skal bare holde sig væk. Når de har været her et par gange, så er de ikke fremmede mere, og alt er godt.
    Jeg har prøvet metoden med at udstyre gæster med godbidder til den lille tykke pige, men hun vil ikke tage imod dem. Først hvis gæsten giver den til mig, og jeg så giver den videre.
    Sådan må min næste hund også gerne være, og derfor tiltrækkes jeg også lidt af de såkaldte store vogtere.


  • #72   23. dec 2017 smiley
    Og det er derfor det er dejligt, at der findes SÅ mange racer, så der er noget for enhver smag.
    Selvfølgelig kan der være individer indenfor hver race, der falder udenfor. Men som udgangspunkt bør man vide hvad man får alt efter hvilken race man går efter.
    Min race er kontaktsøgende, meeeeeget glad for alt og alle, og kan ikke få nok at kontakt uanset hvem man er.
    Men havde jeg en hund, som var sky/reserveret og som ikke magtede fremmede - ville jeg blive meget ked af det - især hvis jeg selv havde opdrættet den.
    Og jeg ville aldrig købe en hvalp der var en enspænder. Det har jeg gjort ved den første jeg fik i racen, og jeg det var en dyrekøbt erfaring med ham.

    Dette får mig også til at tænke på de "folk", som siger en hund er hvad man gør den til...
    Denne tråd er et klart bevis på, at gener virkelig har noget at sige - samt racesærpræg. smiley

    GLÆDELIG JUL smiley


  • #73   23. dec 2017 Men havde jeg en hund, som var sky/reserveret og som ikke magtede fremmede - ville jeg blive meget ked af det - især hvis jeg selv havde opdrættet den.

    Hvorfor ? ... til det der med "især hvis du selv havde strikket den" ?


  • #74   23. dec 2017 "Denne tråd er et klart bevis på, at gener virkelig har noget at sige - samt racesærpræg."
    Det er en omgang letkøbt sniksnak. Hunden er i særdeleshed, hvad du gør den til. Ellers kunne du/alle jo købe en malle og spille med i kampen om IPO dm-titlen. Eller måske vm-titlen


  • #75   23. dec 2017 Martine
    Pga jeg ikke selv vil have en hund i racen, som falder helt uden for nummer.
    Racen skal netop være:
    "Fuld af livsglæde, energi og med en konstans logrende hale. Blid og hengiven overfor alle i familien og venlig mod fremmede. Velegnet som selskabshund, blot man hele tiden har i tankerne, at der bag det indtagende væsen gemmer sig en beslutsom og selvstændig jagthund med et stort behov for aktivitet."

    Og en reserveret hund eller sky hund i racen er derfor helt forkert.


  • #77   23. dec 2017 #75

    Okay, det er altså fordi du går ud fra hvad der står i standarden.
    Tak for svar smiley


  • #78   23. dec 2017 Men omvendt kan du nok ikke tvinge/træne en reserveret hund til at være social.

    Nok ikke - men det er imo også forkert at forsøge.
    Hvis man får en hund, som man af den ene eller anden årsag ikke bryder sig om, så væk med den i en fart.
    Der er altid andre, der synes den er perfekt som den er - så for hundens skyld, så omplacering smiley


  • #79   23. dec 2017 Hvis man så får en hund, der elsker alt og alle, og er mere pågående overfor fremmede, end det måske lige er ideelt i alle sammenhænge, må man så godt forsøge at dæmpe den begejstring eller er det lige så forkert, som at prøve at gøre en reserveret hund mere udadvendt ?

  • #81   23. dec 2017 #79

    Se #80 ...


  • #82   23. dec 2017 Jeg snakker nu heller ikke om at tvinge eller presse en hund til kontakt, det ville jeg ikke gøre, og det tror jeg heller ikke vil give noget positivt resultat.

    Men for eks. lave positive ting sammen med folk, der er i stand til at ignorere hvalpen, men på en måde så den forbinder samvær med andre mennesker med noget positivt og så lade det være op til hvalpen om den vil forsøge at tage kontakt.


  • #83   23. dec 2017 Positive ting sammen med folk, der er i stand til at ignorere hvalpen ?

    Hvad skulle formålet være ? Er det så vigtigt, at have en allemandshund da ?


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #86   23. dec 2017 Hvorfor være bange for det?. Det er forskelligt hvad folk ønsker og det er vil fair nok.

    Jeg mener ikke at man skal omstille sig selv for værd en pris. Man køber en hund som er kendt for at være glad for børn og den hader ungerne. Så er det da bare videre med hunden til et sted hvor det ikke er et problem.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #88   23. dec 2017 Du skriver,at du er bange for at en del synes. Altså må det være dig der er bange. Jeg derimod kan ikke se problemet. Hvis man ønsker noget bestemt er det vil det som man køber.

    For nogle er det vigtig og for andre ikke. Heldig at der så er en hund der passer os alle.


  • #89   23. dec 2017 Bede folk lade den være.

    Jeg ville ikke til at gøre et problem ud af noget, som reelt set ikke er et problem, for så får man til sidst et reelt problem.


  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.007
    #91   24. dec 2017 Som hvalp var min Ingle ret uinteresseret i mennesker. Han gad mig, min ene nabo og vores træner men stort set ingen andre.

    Hvis andre forsøgte at tage kontakt til ham, vendte han bare ryggen til og gik lidt væk.

    Egentlig synes jeg, at det var dejligt nemt at have en hvalp/unghund, der ikke forsøgte at kaste sig i favnen på alle og enhver. Han var jo ikke sky - bare reserveret - så jeg har intet gjort for at ændre på det.

    Det gav lidt bøvl ved indlæring af rundering, men det fik vi heldigvis løst.

    Med alderen er han blevet noget mere imødekommende, men han gider stadig ikke alle og enhver - det gælder både mennesker og hunde.


  • #92   24. dec 2017 Martine, nej det er ikke vigtigt for mig at have en allemandshund. Det er vigtigt for mig at have en hund, der kan trives med andre folk omkring sig, og som ikke vil reagere aggressivt ved berøring af alle andre end mig. For mig er det en fordel, at de kan lide andre mennesker eller i hvert fald ikke er negativt indstillede. De behøver ikke opsøge kontakt, men der er situationer, hvor de gerne skal acceptere det.

    Måske har vi også en forskellig opfattelse af allemandshunde. For mig er det en hund, der gladelig går med gud og hvermand, der kan tilbyde en gåtur eller en godbid, og det gør mine hunde ikke, lige meget hvor venlige de ellers er over for andre mennesker. Mine hunde er faktisk ret morsyge, hvis jeg går, så går de også lige meget hvad andre byder på, og selv mine nærmeste venner kan have svært ved at trække dem væk fra mig.


  • #93   24. dec 2017 Der skal da være plads til at hunde og racer er forskellige, og at vi som hundeejere også har forskellige præferencer.

    Jeg må indrømme, jeg har svært ved at se mig selv stå med en 10 - 12 ugers hvalp og sige: "Nå, du kan ikke lide andre mennesker. Jamen så må jeg jo sørge for der aldrig er nogen andre, der rør ved dig".


  • #94   24. dec 2017 Men Lene - så er det jo fint at du har valgt en super-social race, når du nu åbenbart ikke ville være i stand til at respektere / leve med, en hund, der ikke lod sig gramse på af alle smiley

    Jeg kan sagtens se det "nemmere" perspektiv - klart, jo mindre interesse for andre mennesker jo ringere ? Altså med mindre man har en hund, der bare går væk - en som min, flytter sig jo ikke sådan lige umiddelbart, og ja, jeg kan sagtens se, at det kræver noget mere af ejeren til sådan et bæst.

    Der, hvor min kæde ryger af er dog, når folk har købt en hund der opfører sig uhensigtsmæssigt (for dem), og forsøger at ændre den.

    Omplacering til en, der respekterer hundens særegen og ikke forsøger at ensrette samtlige individer MÅ være en fordel. Både for hund og ejer.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #96   24. dec 2017 Vi ser det jo tit. Min hund kan ikke med det og det. Straks er der folk der mener den er blevet dårlig socialiseret eller hvad ved jeg.

    Mange har nogle kasser for hvordan en hund skal opføre sig. Det er menneskeskabte kasser og sådan fungere det ikke altid.


  • #97   24. dec 2017 Jeg kan sagtens acceptere en hund, der bare går væk, men en der bider, hvis en af mine gæster kommer til at røre ved den, ville jeg være meget ked af.

    Derfor forsøger jeg selvfølgelig også at skaffe mig hunde, der passer til mig, alt andet ville jo være tåbeligt.


  • #98   24. dec 2017 En hund, der bider hvis en gæst "kommer til" at røre ved den, er af den grund jo naturligvis lukket væk når der er gæster smiley

Kommentér på:
Hund, der ikke ønsker kontakt ...

Annonce