{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.785 visninger | Oprettet:

Hvornår er en hvalp blevet til unghund? {{forumTopicSubject}}

Godaften HG

Jeg undrer mig ofte over ting; fx nogle menneskers brug af ordet "hvalp" på hunde, der klart ikke længere er det.
Som regel er det i salgsannoncer, tråde om problemer samt ude i verden, når kræet opfører sig dårligt.
Er det måden at negligere dårlig opførsel på? Er det en undskyldning?
Det er som om mange ting er OK når det 'bare er en hvalp'.

Selv ejer jeg en 8,5 mdrs huskytæve. Jeg har brugt tusindvis af timer på at træne hende og hun kan nu både rally- og færdighedsprøveprogrammet. Hvis hun opfører sig dårligt, er det enten fordi jeg har fejlet eller bare fordi det er sådan hun er. Jeg kunne ikke drømme om at kalde hende en hvalp. Hun er en unghund. Glidningen fra det ene til det andet oplever jeg altid kommer omkring de 6-8 mdr, hvor uskyldigheden forsvinder og 'hunden' vågner op med instinkter, flokdynamik osv.

Og så kommer spørgsmålet: hvornår går I andre fra hvalp til unghund?
Undskylder eller forklarer I hundens adfærd med at den bare er en hvalp?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår er en hvalp blevet til unghund?
  • #2   13. jan 2018 Jeg kalder mine hunde en hvalp indtil de er 1 år ca. Men det har nok mere at gøre med at jeg gerne vil have min er hvalp så længe som muligt smiley Og fra 1 til 2 år er det unghund smiley

    Mht til adfærd bebrejder jeg kun mig selv, og jeg har ingen problemer med at indrømme når jeg har fejlet smiley Hvis min hund laver unoder er det fordi jeg ikke har formået at træne godt nok..


  • #3   13. jan 2018 Jeg ser Sif som ung hund og har gjort det længe. Der er ikke meget hvalp over hende længere, men hun er også 10 måneder. I udstillingssamnenhæng er hvalpeklasse fra 6-9 mdr, og derefter junior, så jeg ved ikke om det kan bruges som rettesnor.

  • #4   13. jan 2018 Nogle racer modnes hurtigt, andre langsomt, så DKK's opdeling finder jeg faktisk ikke dækkende for alle.
    Det var mere et spørgsmål om de individuelle tanker til brugen af ordet hvalp smiley

    Et hurtigt kig gennem forum og annoncer afslører en del "hvalpe" på 8-12 mdr der skal enten sælges eller rettes op fordi de har problemer. Og den gængse svada er "det er bare en hvalp, så det vokser den fra, den skal bare have en kyndig ejer" eller "det er bare en hvalp, så derfor bider den i sko". Vil man ikke indse man har fejlet? Eller ved man bare ikke bedre?
    Jeg forstår ikke den manglende erkendelse.


  • #5   13. jan 2018 Jeg tror rigtig mange, ganske enkelt ikke ved bedre..



  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #7   13. jan 2018 For mig er hunden hvalp til den er et år. Jeg forventer ikke at den har så god en opførelse som en voksen hund. Tiden som hvalp er kort og ingen grund til at træne/forlange at hunden opfører sig som voksen.

    Jeg synes,at man alt for hurtig forventer,at en hund i dag skal det hele på kort tid.


  • #9   13. jan 2018 I min verden er den hvalp indtil den er 6-7 måneder, derefter er den unghund.
    Men stemmer i med det Ida og Figo skriver


  • #13   13. jan 2018 Jeg vil også sige 6-8 mdr. Men jeg tror også som det er nævnt tidligere simpelthen er fordi folk ikke bruger unghund, men går fra hvalp til voksen , i det tilfælde ville jeg nok selv også sige 1 år.
    Det kommer dog nok også an på racen, chihuahua modnes f.eks. hurtigt synes jeg og er jo næsten fuldt udvokset som 1 års, så de er for mig voksne der, hvor en stor hund som ikke er nær så hurtig i væksten (mener jeg?) Er nok først voksen som 2 års for mig. Men igen jeg vil sige unghund fra 6-8 mdrs alderen og så til 2 år hvis vi køre den helt ud smiley

    Dog er Rosa stadig min lille hundehvalp og hun er lige blevet 3 år, men hun ligner og opfører sig som en hundehvalp smiley (til de mennesker der spørger om hun er en hvalp, siger jeg dog at hun er voksen, selvom det lyder helt forkert at min lille hvalp er voksen haha)
    Lucky er mors lille dreng, han har aldrig været en hvalp haha. Lucky er faktisk nærmere min gode gamle trofast og han er altså kun lige blevet 5, så det er måske også lidt et individ spørgsmål smiley


  • #14   13. jan 2018 Jeg kalder Easy en unghund nu (8 mdr), og jeg kan mærke han er i spøgelsesalderen lige nu.

    Nogle gange kan jeg godt finde på at sige "han er jo bare en hvalp", men det er mere en vane at sige det, fremfor "han er jo bare en unghund" smiley F.eks. da vi var hos mine forældre juleaften og han ikke lagde sig ned og slappede af lige så hurtigt som Nicki gjorde, så sagde jeg "han er jo bare en hvalp" smiley

    Unghundeperioden forventer jeg dog er længere end til 1 år.. Jeg regner med han vil være unghund/teenager/ikke helt moden frem til 2-3 års alderen..


  • #16   13. jan 2018 Omkring første kønsmodningsperiode. Altså typisk 6-9 måneder.

  • #18   14. jan 2018 Jeg er uden tvivl præget af at min egen race ret hurtigt bliver seriøs. Pludselig en dag er instinkterne der bare, og så skal man virkelig have styr på sit hundesprog og sin træning.
    Man ikke bare lalle den indtil hunden er voksen, for så har man pludselig ingen muligheder for at håndtere den længere, og det er klart der rigtigt mange fejler, og er klart årsagen til de mange omplaceringer.

    DKK med soulmates - jeg tror du har fat i kernen der. Det er nemmere at sælge en stor hvalp med nykker, end en unghund med reelle problemer. Bare trist de stikker køber blår i øjnene, for det er jo dem der ender med problemerne.

    Tusind tak for alle jeres tanker smiley Det forklarer fænomenet så fint.


  • #19   14. jan 2018 Livsfaserne, som for min race er helt afgørende at have indgående kendskab til.

    https://www.yumpu.com/da/document/view/17712505/hundens-livsfaser-dch-roskilde


  • #20   14. jan 2018 Jeg kan se jeg glemte at svare på om jeg undskyldte adfærd med alder “bare hvalp”..

    Jeg synes ikke jeg undskylder adfærd, men jeg synes da nogen gange netop udviklingsstadier hunde går igennem kan forklare en årsag til noget adfærd.
    Feks hunden der som hvalp har kunnet dit og dat og så pludselige ændre adfærd i kønsmodningen.
    Lige så vil jeg da sige vi har fået pillet tapetet ned i baggangen af vores unghund. Og vi venter da til hun er helt over alle udviklingsfaser med at sætte nyt op. Hvis nu sidste kønsmodning skulle give udslag i den stil igen.
    Det er ikke tænkt som en “ det er ok fordi hun er lille” det er mere tænkt som “ så bliver vi ikke ærgerlige over at have fikset det for tidligt” smiley

    Hormoner betyder virkelig meget for adfærd. Nu har vi i forbindelse med medicinsk behandling af livmoderbetændelse oplevet Gnocchi på hormonmedicin nogle uger og hold kæft man der er ikke noget at sige til hvis nogle hundeejere falder på røven af overraskelse når hunden går ind i sin hormonelleudvikling. Det er
    Virkelig et følsomt system og derfor forstår jeg hellere ikke man rask væk piller i det ved tidlig kasteration osv. Men det er en anden snak.


  • #21   14. jan 2018 Og så er det i øvrigt også spændende med de raceforskelle der er.
    Små hunde er måske nok hurtigere igennem unghundestadierne. Men tilgengæld er de ofte langsommere i de helt tidlige hvalpestadier.


  • #22   14. jan 2018 Ja det er mega spændende Ginne, det med udviklingspsykologi hos hunde.

    Og jeg er helt enig med sig i at stadierne forklarer adfærd et langt stykke af vejen.
    Jeg må ty til livsfaseoversigten ind i mellem, for at få forklaret hvad der lige skete der, fx da Iza nu for anden gang har bidt listerne ud af hundelemmen. Jeg tror vi ligesom jer venter med nye lister til hun er ovre sin fysiske kønsmodningsfase smiley


  • #25   14. jan 2018 Isabelle, hvem ville kalde denne 3 årige tingeling for voksen ? smiley
    Men nej ville ikke sige at den overdrevet smukke hund du har lagt op er en hvalp, hvis vi kun går efter udseende og hun ikke står ved siden af en voksen af racen. (Rosa vil også se mere voksen ud hvis hun står ved siden af en hvalp, omend det nok i mange tilfælde vil se komisk ud pga størrelsen)


    profilbillede
  • #28   14. jan 2018 Isabelle det var lige præcis pelsen jeg tænkte på og ikke størrelsen smiley
    Specielt når de er i den grimme pelsskifte periode. Da Rosa var helt lille hvalp var hun en fnullermand, da hun begyndte at skifte pels blev hun korthåret, så begyndte voksenpelsen at komme og nu er hun "langhåret" smiley


  • #29   14. jan 2018 Taliban har været en mærkelig hvalp/unghund.
    Hun blev faktisk voksen fra den ene dag til den anden da hun var 6 -7 måneder gammel, at hun har været unghund har jeg aldrig mærket hos hende.


  • #31   14. jan 2018 For mig er det også en hvalp senest indtil omkring 8-9 mdr, og derfra en unghund.

    Jeg har egentlig en fornemmelse af, at mange siger hvalp, så længe hundens alder tælles i måneder. Ligesom med babyer - måske det for nogen kommer lidt derfra. Der er jo også nogen der bliver ved med at kalde deres børn for babyer, selvom de er 1,5 eller 2 år.


  • #34   14. jan 2018 Ida, jeg ved ikke rigtig om det er snyd, hun var en meget unormal hvalp.

    Normale hvalpe sover i fire timer og leger en halv time.
    Hos Taliban var det omvendt, og hun legede meget voldsomt, ikke at hun ødelagde ting (hun har stadig sine første bamser) men hun lavede nogle frygtelige angreb. Hun kunne finde på at angribe mine tæer om natten mens jeg sov. smiley


  • #36   14. jan 2018 Hvor er I søde smiley
    Jeg ved godt jeg er skrap ind i mellem, men det er udelukkende et udtryk for frustration når nogen ikke forstår hvad de har mellem hænderne.

    Om to dage har jeg været alene hjemme med 2 børn og fire hunde i en hel uge, og det har været en udfordring, men jeg er mega stolt af mig selv over at have klaret det smiley Jeg har luftet hundene to gange om dagen, været i fritløbsindhegning, i hundesvømmehallen, ude at køre vogn med dem (med hjælp fra en god ven) og har trukket lidt dæk, da krudtet var værst.
    Det er helt vildt hvad man kan når man skal smiley
    Og skønt med en fleksibel leder (der også er hundenørd), en søn der nu kan være lidt alene hjemme, samt en datter der bare gerne vil med til alting smiley

    Jeg elsker mit hundeliv!


  • #37   14. jan 2018 Jeg undskylder stadig Dorits uartighed med at hun bare er en stor hvalp. Hun fylder 4 år om 14 dage smiley

  • #40   14. jan 2018 Ja undskyldninger er der jo nok af smiley

  • #42   14. jan 2018 Hvor stor er den danske spids egentlig? I forhold til den japanske eller lignende?

  • #44   14. jan 2018 Min hundehvalp vil nok altid være en hundehvalp.... Hun er 8 mdr nu. Født her i hjemmet og sidste skud på stammen = Evig hundehvalp. Eller i hvertfald indtil der kommer en ny smiley

    Min 5½ år gamle hanhund er også sådan lidt hundehvalp endnu.... Det er han nok indtil han bliver gammel og grå. smiley

    Men sådan rent objektivt set, så stoppede min hundehvalp med at være hvalp for en 14 dage til en måned siden. Deromkring blev hun en unghund.
    Og sådan var det også med de andre at det var omkring 7 mdr de overgik fra hvalp til unghund.
    Men det har rigtig meget med den mentale modning at gøre og der er min nuværende unghund/hvalp godt nok meget.... Ung endnu smiley
    Mine hunde er møghamrende uopdragne, kan ikke gå i snor og hopper op - Så kan ikke bruge alder som undskyldning, for det er lige slemt om det er ham på 12 eller hende på 8 mdr.

    Tror for mig at hundene er "hvalpe" indtil jeg reelt kan bruge dem til noget. Når de når en alder hvor de fysisk og mentalt kan klare reel træning, så bliver de "unghunde" og når de er så trænede og fysisk stærke at de kan komme med på job, så er de voksne smiley


  • #45   14. jan 2018 Tror det afhænger af racen, og ikke så meget en fast alder.

    En Grosser foreksempel modnes ufatteligt langsomt. Den er hvalpe agtig i adfærd op til 1 års alderen, og unghundeagtig frem til omkring 2,5 til 3 år. Så den er godt nok langsom i den mentale udvikling.

    Nogen små hunde i klubben virker nærmest "færdigbagte" når de er 6 måneder.

    Så jeg nogen med en 10 måneder gammel Grosser, de ville have den omplaceret fordi den stadig var ustabil i indkald, og hvad der nu ellers hører til i en hvalpe verden, så ville jeg ikke bekymre mig, helt omvendt hvis det var en Tolder.

    Så min konklusion er, at det er raceafhængigt.


  • #46   14. jan 2018 Er meget enig med Martin. Vi havde Grandanois i mange år , og de er hvalpe til de er omkring 10 mdr og meget sent voksne. Nu har vi Dansk/svensk gårdhund og cairn terrier. De er klart unghunde 6 mdr alderen og voksne omkring 1 år.

  • #48   18. jan 2018 Jeg synes de er hvalp til 9 måneder. Ziva bliver unghund i morgen men synes egentlig hun har været der et stykke tid. Er meget spændt på hvordan hendes lømmelalder bliver - i hvert fald ingen tvivl om at hun er blevet mere selvstændig og hun tør mere og har fået flere kræfter når hun graver og løber. Er meget spændende med de sidste fysiske forandringer - synes stadig hun er meget hvalpet at se på, men det kan være mine øjne smiley

Kommentér på:
Hvornår er en hvalp blevet til unghund?

Annonce