2.645 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 42 Svar

dyrlæge behandling af ulovlig hund dyrlæge behandling af ulovlig hund

En bekendt har taget en 7 år gammel amstaff tæve til sig.
De skrev bekymret til mig fordi tævens patter var helt hårde og deres anden hund forsøger at patte ved den.

Jeg har besøgt vovsen idag, og patterne er fyldt med betændt mælk.
Jeg rådede dem til at kontakte vores dyrlæge, som køre ud.

De var bekymrede for, om den lokale dyrlæge evt. Ville melde vovsen.

Men må dyrlægen det? Har de pligt til det? Gør de det?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Luge ukrudt 1.375 kr.
  • Flyttet et klædeskab. 700 kr.
  • Løs flise skal repareres / udendørs 500 kr.
  • Skrue ting ned ifm flytning 550 kr.
  • Plæneklipning med opsamling 1.000 kr.
  • Samle Ikea sovesofa Landskrona sammen 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  dyrlæge behandling af ulovlig hund
  • #4   29. jan 2018 Der kommer en dyrlæge ud til hunden, så den bliver selvfølgelig tilset.

• #5   29. jan 2018 Tænker at det er de færreste dyrlæger som kunne finde på at anmelde dem. Så de må afsted til doktor dyr.
    God bedring med hunden.

• #6   29. jan 2018 Det er en større forbrydelse at overtræde dyreværnsloven ( synes jeg ) og det gør de ved ikke at lade hunden tilse af en dyrlæge når den har brug for det

• #7   29. jan 2018 Hunden har boet hos dem en lille uge. Så det er helt nyt de har opdaget det.

Som skrevet kommer der en dyrlæge hjem og kigger på hunden smiley

• #10   29. jan 2018 Tror ikke at dyrlægen anmelder det. Står det nogen steder hvad hunden er af race?

• #11   29. jan 2018 Er den ikke lovlig når den er 7 år gammel?

• #12   29. jan 2018 Ah lige på grænsen

• #14   29. jan 2018 Den er født efter loven.

• #15   29. jan 2018 Men hvis ikke racen står nogen steder, så lad være med at sige det og lad være.med at fortælle at de lige har overtaget den.

• #16   29. jan 2018 Man kunne måske også huske forkert mht alderen, jeg er da sikker på, at den ser et par år ældre ud.

• #17   29. jan 2018 Ejer er bestemt heller ikke en der råber op om, hvilken hund de har smiley
    Men vil give det videre, at de ikke skal være bekymrede fremadrettet!

• #18   29. jan 2018 Nu kan politiet så heller ikke tvinge en dyrlæge til at aflive en hund hvis pågældene ikke vil. Det vil være ret usandsynligt at dyrlægen melder den. Afsted med den

• #20   29. jan 2018 Hvad skulle politiet gøre?
    De kan nok ikke rigtig gøre noget hvis dyrlægen ikke vil.

• #22   29. jan 2018 De kan jo ikke tvinge dig og da slet ikke en dyrlæge.
    Skulle de vride armen om på vedkommende eller hvad er dit forslag?

• #24   29. jan 2018 Det er der nok også nogle af dem der "gerne" vil og så er det problem jo løst.

• #26   29. jan 2018 Steffen har vel spurgt sin bedre halvdel smiley

• #28   30. jan 2018 Ts jeg håber hunden snart er på toppen igen smiley

Det her var hvad jeg lige kunne finde på en hurtig google søgning om hvorvidt dyrlæger er tvunget til aflivning: Dyrlægerne er ikke lovmæssigt forpligtet til at aflive hundene, og Dyrlægeforeningen vil lade det være op til de enkelte medlemmer selv at bestemme, om de vil gøre det.
    Det er dog fra 2010 så jeg ved ikke om det kan være lavet om, men jeg tvivler.

• #29   30. jan 2018 Præcis.

• #31   30. jan 2018 "Vores bokserblanding er syg"...

Dyrlægen kan godt tænke sit, men eftersom dyrlægen ikke kan se gennem hunden og se hvad der er i den er der vel ingen grund til at melde nogen?

De fleste dyrlæger(og mennesker) er alligevel så bange for konfrontationer så meget bliver ikke sagt; overvægt, manglede stimuli, dårlig fodring osv.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

Følgere: 5 Emner: 49 Svar: 961
    #32   30. jan 2018 Jeg tror det er de færreste dyrlæger der vil gøre det.
    chancen for at ende i gevaldig og meget ubehagelig shitstorm er ret stor.

så jeg ville ikke være nervøs.

god bedring til hunden smiley

• #33   30. jan 2018 Bare fordi politiet siger noget SKAL man ikke gøre det..

Hvis politiet siger til dig du skal gå hen og slå din nabo, så betyder det jo ikke at man SKAL gøre det (og ja det er ret firkantet sat op ;))

• #34   30. jan 2018 frk Jensen
    Politiet siger at du skal følge loven...
    Vælger du ikke at følge loven har det nogle konsekvenser. Dette uanset hvor dum man synes loven er.
    Det duer jo ikke at man selv kan bestemme hvilke love man vil følge og hvilke det er okay at bryde.

• #35   30. jan 2018 hvilken lov siger at den specifikke dyrlæge SKAL aflive en hund?

• #36   30. jan 2018 dyreværnsloven men den er ikke i spil lige her.

Du skriver at man ikke behøver følge politiets anvisninger... og jo det behøver man.
    Jeg tror så omvendt ikke at politiet anviser hvad en tilfældig dyrlæge skal... Så har de nok deres egen dyrlæge til at varetage den opgave.

• #38   30. jan 2018 Det tror jeg så godt de kan..

https://www.dr.dk/nyheder/indland/dyrlaege-er-blevet-chikaneret-af-thors-stoetter

• #40   30. jan 2018 INGEN kan tvinge en dyrlæge til at aflive et dyr. Det eneste politiet i et sådan tilfælde kan gøre er at gå videre til den næste dyrlæge.
    En hund med yverbetændelse skal altså til dyrlæge ellers ender yverbetændelsen med stor sansynlighed med at koste den livet: En smertefuld og langvarig død. Ikke at tage den til dyrlæge vil være en temmelig grov overtrædelse af dyreværnsloven. Så afsted til dyrlægen med den.
    Dine venner har allerede begået den første ulovlighed ved at anskaffe hunden (de ulovlige racer må ikke overdrages til andre) så de har vist ikke rigtigt noget at miste ved at tage vovsen til dyrlæge og få den behandlet på korrekt vis. De kan jo undlade at fortælle dyrlægen hvilken race hunden er og istedet bare sige at de ikke ved hvad den er blandet af.

• #41   30. jan 2018 Nu står der jo så at hundene kan aflives. Der står ikke at enhver dyrlæge har pligt til at aflive ulovlige hunde. Det er der en stor forskel på.

• Charlotte A
    Charlotte A Tilmeldt:
    sep 2017

Følger: 1 Svar: 47
    #42   30. jan 2018 1.: Nej en dyrlæge har ikke anmeldepligt

2.: Det har alle andre heller ikke når det handler om "ulovlige" hunde eller overtrædelse af hundeloven.

3.: Det eneste tidspunkt hvor man som borger har anmeldepligt er efter straffelovens §141 for at forhindre visse statsforbrydelser og forbrydelser, der medfører fare for menneskeliv eller betydelige samfundsværdier, samt serviceloven § 154 hvor enhver ubetinget har pligt til at anmelde vanrøgt af børn til kommunen

4.: En dyrlæge har heller ikke pligt til at aflive en sund og rask hund, heller ikke selvom politiet beder om det. Det eneste tidspunkt hvor en dyrlæge har pligt til at aflive et dyr, er hvis dyret lider eller for at forhindre at dyret kommer til at lide.

Dyrlægelovens § 9. "En praktiserende dyrlæge er forpligtet til på anmodning at yde den første fornødne hjælp til alvorligt tilskadekomne dyr eller dyr med smertevoldende sygdomme eller fødselshindringer, når hurtig hjælp efter de foreliggende oplysninger må anses for nødvendig. Dyrlægen er dog fritaget for denne forpligtelse, hvis den pågældende har gyldigt forfald eller rettidig hjælp kan ydes af en anden, som efter forholdene er nærmere dertil."

• #44   30. jan 2018 "Dyrlægerne er ikke lovmæssigt forpligtet til at aflive hundene, og Dyrlægeforeningen vil lade det være op til de enkelte medlemmer selv at bestemme, om de vil gøre det."
    Kopieret fra #28, hvis dyrlægeforengningen siger det er det vel rigtigt.

Frk Jensen, hvis en politimand beder dig om at lave en lovovertrædelse, og truer med at det ellers vil få konsekvenser, misbruger han sin magt, og du kan derfor melde ham og han risikere at miste sit job.
    Politiet skal jo altså følge loven ligesom alle andre.

• Charlotte A
    Charlotte A Tilmeldt:
    sep 2017

#45   30. jan 2018 Nicole - Politiet kan altså ikke tvinge en dyrlæge til at aflive en sund og rask hund. Hvilken lov giver politiet hjemmel til det?

• Charlotte A
    Charlotte A Tilmeldt:
    sep 2017

#47   30. jan 2018 Men der er så ikke hjemmel i nogen lov til at politiet kan tvinge, eller give ordre til at en dyrlæge skal aflive et sundt og rask dyr, uanset om hunden så skulle være af ulovlig race. Dyrlægerne kan helt selv bestemme om de vil eller ej, og skulle politiet "give ordre til aflivning" så er vi ude i magtmisbrug. Politiet skal følge danske love, ligesom alle andre.

• #48   30. jan 2018 Helt enig med Charlotte.
    Var jo det jeg skrev fra start af.
    Selvfølgelig kan politiet ikke tvinge en dyrlæge.

• #49   30. jan 2018 Charlotte:

Men skal man se HELT firkantet på det, så har en dyrlæge jo, i realiteten, pligt til at melde denne hund, da den er ejerskiftet efter forbuddet. Dyrlægen gør det ikke og dejligt for det. Men skal man følge loven slavisk, så bør han/hun vel melde den til politiet?

Og jeg taler ikke om at politiet kan tvinge dyrlægen til at aflive. Men skal loven følges HELT, sååååååå??

• Charlotte A
    Charlotte A Tilmeldt:
    sep 2017

#50   30. jan 2018 Som jeg skrev længere oppe, så har dyrlægen ikke anmeldepligt, ligesom du og jeg ikke har det når det handler om overtrædelse af hundeloven.
    Så det er helt op til egen samvittighed.

En dyrlæge har kun anmeldepligt hvis denne bliver vidende om, at et dyr bliver behandlet groft uforsvarligt og da er det efter dyreværnsloven.

• #51   31. jan 2018 Nu er hunden tilset...
    Dyrlægen siger det er normalt, og at hunde bare skal have en bodystocking på i 4 uger.
    Det lyder helt galt hos mig, siden der er betændelse i, og dens patter er helt hårde, nede bagerst.

Er det noget nogen her ved noget om?

• #53   31. jan 2018 Jo en anden dyrlæge, det der er ikke godt nok

• #54   31. jan 2018 Jeg vil klart mene, der er betændelse i. Jeg trykkede mælk ud på en serviet, og det var helt gult.

De er desværre ikke interesseret i en second opinion, på trods af, at jeg har vist dem hvor galt det kan gå...

• #56   31. jan 2018 Desværre for hunden smiley

• #57   31. jan 2018 de burde se den tråd der var herinde for nogle år siden med den rottweiler der fik brystbetændelse ..... det var godt nok grimme billeder....

det er helt tåbeligt ikke som minimum at give en omgang antibiotika ...

• #58   31. jan 2018 Snakker vi særlig magisk bodystocking siden den kan trylle betændelse væk uden brug af medicin, på 4 uger.

• #60   31. jan 2018 Hvis hunden ikke er diegivende nu, så skal man ikke forvente at der kommer fin hvid mælk.
    Råmælk og "brystkirtelvæske" uden for den lakterende periode er ofte gult / grønligt / brunt tykt og klistret uden det behøver betyde at der er betændelse.

Hvis kirtlen er varm, øm og hævet og det man kan malke ud er klumpet og / eller trådtrækkende, så lyder det som yverbetændelse.

Er den "kun" hård, så tænker jeg der er noget andet galt.. feks en falsk drægtighed eller kræft

• #61   2. feb 2018 ja sikken en dyrlæge.. for oddsene for at folk der kan finde på resten i historien ikke kunne finde på at pynte på hvad dyrlægen har sagt er jo meget små.. det er sgu et sjovt forhold der generelt er til dyrlæger herinde. jeg kender en del dyrlæger, både i kraft af min uddannelse og så også mere personlige forhold. jeg kender ingen der ville behandle betændelse med en bodystocking, man kunne godt have forstillet sig en journalist ville være mere skeptisk overfor ting de læser, men..

Kommentér på:
dyrlæge behandling af ulovlig hund

Annonce