{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.970 visninger | Oprettet:

Hvis/når nu, at jeg skal have en ny hund {{forumTopicSubject}}

Nu begynder jagten på en efterfølger til Chili så småt. Hun var alt, jeg kunne forlange af en hund - sådan umiddelbart. Det er dog plads til enkelte forbedringer. Men bliver disse på bekostning af kvaliteterne, så ved jeg snart ikke.
Jeg vil gerne have nogle forslag til racevalg, da jeg ikke rigtig har muligheden for at gentage succesen.
Mine krav er bla. følgende:
Selvstændig, grænsende til det stædige smiley
Effektiv tænd/sluk
Ikke alt for kompliceret pelspleje
Røv i "bukserne"
Sund race
Flere krav kommer måske til


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvis/når nu, at jeg skal have en ny hund
  • #1   18. feb 2018 Dogo canario, cane corso, pyrenæer, grosser schweizer sennen, Sankt bernhard, mastin espaniol og tibetansk mastiff.

    Ville så gerne anbefale bullmastiffen til dig, for den matcher dine krav, undtagen mht. helbredet, som desværre ikke er alt for godt smiley

    Spændt på at se om du kan finde en værdig afløser til dronningen ? smiley


  • #2   18. feb 2018 Grosser schweizer sennen smiley

  • #5   19. feb 2018 Boxer eller Cane Corso er mine umiddelbare bud smiley

  • #6   19. feb 2018 Patterdale terrier
    Entlebucher sennenhund omend jeg er i tvivl med sundheden?
    ??


  • #10   19. feb 2018 Mange god bud.
    Jeg glemte lige eet krav. Hunden skal være atletisk. Chili hoppede fra stående afsæt lige ind bagsædet - selv på den sidste skæbnesvangre tur. Jeg skal ikke til at fabrikere og medbringe læsseramper til min hund.
    Mht OEB, så har jeg tænkt lidt på Renascence Bulldoggen, der virker ganske fit. Den er bare vanskelig at finde.
    Cane corsoen, pyrenæren og patterdale terrien er noteret. De andre bud er enten ikke lige mig eller har en lidt spooky sunhedshistorik


  • #11   19. feb 2018 Hvad med Staffordshire bullterrier?
    Ved dog intet om sundhed indenfor racen


  • #13   19. feb 2018 Trist at Chili ikke er mere smiley Du skal da have en 'red daredevil' smiley


    profilbillede
  • #14   19. feb 2018 Ikke til at stå for, vel ?

    profilbillede
  • #15   19. feb 2018 Atletisk - jeps smiley


    profilbillede
  • #16   19. feb 2018 Den irske terrier er bare så lækker, men jeg er ikke typen, der "gider" at køre til Sverige tre gange for at besøge min hund, før jeg kan købe den. Alt over 50km's kørsel er langt for mig smiley
    Var det i det sydlige Sverige, og jeg kunne nøjes med at hente den, så kunne jeg nok finde en villig chauffør - læs 18-årig datter med nyere kørekort.
    Der er i øvrigt en airedale-avler i naboebyen. Hvad kan/kan ikke en airedale ift en irer?


  • #17   19. feb 2018 smiley smiley Du har lige beskrevet min ft Cocker Rosa i dit start indlæg er godt klar over at det ikke er sådan en type hund du er efter, men beskrivelsen og i sær det med "røv i bukserne" er spot on. Hun går under navnet The bitch her i huset, og hun har sin egen mening om tingene og er skide sjov.

    profilbillede
  • #18   19. feb 2018 Mit indtryk af airdale vs irsk er at der ikke er den helt store forskel. Begge er nogle fjollede daredevils med ild i måsen. De vil rigtig gerne samarbejde, meeen kan også godt lidt at vise at de også selv bestemmer noget smiley Airdalen er nok en lille smule mere 'medgørlig' end ireren.
    Der ligger faktisk to irerkenneler i Skåne: 'The saga of' og 'Red Wire' smiley


  • #20   19. feb 2018 Jeg tænker også terrier sind, så de foreslag Mette kommer med, er vist ikke helt ved siden af.
    OEB er overhovedet ikke i nærheden af det Søren efterspørger: Sund, atletisk og røv i bukser. Det er vist kun det sidste, som den "race" kan give...forstået på flere måder.

    Hvad med én af de store Riesenschnauzer? De har da om nogen røv i bukser, personlighed, men også adræt...eller har jeg misforstået noget?
    Jeg synes de er smukke, men ikke 10 vilde heste kunne få mig til at overveje sådan én.


  • #26   19. feb 2018 OEB er jo en sammenblanding af alt muligt, så reelt kan du ikke regne med noget som helst.
    ---
    Sammenligner den lidt med enhver anden doodle...Den er hverken fugl eller fisk..men lidt imellem alt muligt.


  • #29   19. feb 2018 Jeg gider ikke et aktivitetsniveau på 1 (10 skala) og jeg gider ikke et niveau på 10. Sådan et, der er justérbart mellem 2 og 8, ville være passende.

  • #30   19. feb 2018 Jeg tænker Rhodesian Ridgeback, af din beskrivelse, hvis man har sat sig grundigt ind i racen og sørger for og give den menings fuldt aktivitet hver dag smiley
    Jeg elsker Sam's unikke personlighed, han er kærlig, selvstændig, møg stædig, følsom, skeptisk, betænksom og stiller ofte spørgsmålstegn ved alt.
    I hans hoved er hans instinkt om at sikre sin overlevelse meget højt, så han er meget anderledes end de schæfere og labrador jeg er vokset op med der troligt fuldte med eller gjorde hvad end man bad dem om, hvor i mod Sam hele tiden tænker sig om først, om det er sikkert eller ej og altså passer på sig selv, det synes jeg er utrolig fascinerende smiley


  • #31   19. feb 2018 Et krav mere. Hunden skal kunne klare en alenetid på 9 timer, når den er ovre hvalpestadiet. Det kommer ikke til at ske så ofte, men den skal kunne klare det

  • #32   19. feb 2018 Sam er alene hjemme i 8 timer og 30 minutter i hverdagen nu, det klarer han uden problemer, dog var han først 8 måneder gammel da dette blev aktuelt, og var før vant til at være alene i par gange i ugen i højst 2-3 timer, da min kæreste gik hjemme.

  • #33   19. feb 2018 Synes der er kommet mange gode bud i tråden smiley

    Af en eller andet grund tænker jeg Kuvasz? Tror aldrig, jeg har anbefalet den før, men det er den, der popper op i mit hoved lige nu smiley


  • #34   19. feb 2018 Shiba eller akita?

  • #35   19. feb 2018 Du er jo med de krav nødt til at blive i samme boldgade, og mange af hundene bliver for tunge eller ikke atletiske nok.

    Terrier aner jeg intet om,

    Men jeg kender den Amerikanske Akita og jeg kan ikke se hvor den ikke lever op til dine krav. Med sådan en lille dame du har haft, må du kunne lide at folk har en automatisk respekt for din hund, og Akitaen har den samme aura.

    MIn Grosser har jo sådan en dame som legekammerat, Jeg skulle ikke nyde noget selv, men det er fantastisk at se den lille dame danse rundt om min Grosser. Det selvom min Grosser er af det der kaldes sportlinien, så er det ikke svært at se, at der kan han ikke være med.

    En Akita er i mangel af bedre ord sindsygt "væver",


  • #36   19. feb 2018 Jeg har set, at du flere gange har skrevet, at du ønsker dig en Kangal.

    Det kan så ikke lade sig gøre, men har du overvejet en Anatolsk Hyrdehund ? Det er jo meget det samme, men den er af en eller anden grund ikke på forbudslisten.

    http://hundeejere.dk/hunderace/anatolsk-hyrdehund-coban-kopegi

    Du skal nok til udlandet for at hente sådan en. Tyskland kunne være en mulighed.

    Men ellers er en pyr jo en dejlig hund. smiley


  • #37   19. feb 2018 Og så selvfølgelig et billede af en Pyr og en Kangal. Pyren er fra mit sidste kuld, Marquis og Kangalen er hans gode ven. Den er så ikke helt fuldvoksen, som det kan ses på størrelsen.

    Billedet er fra Norge, så Kangalen er fuldt lovlig.


    profilbillede
  • #38   19. feb 2018 Lene
    Hvis jeg skal have en pyr i 2018, hvor skal jeg så kigge hen?


  • #39   19. feb 2018 Jeg kender kun en enkelt dansk opdrætter, der planlægger hvalpe. Men om det bliver i 2018, det ved jeg ikke, for begge kommende forældre er ret unge stadigvæk.

    Jeg kan lige prøve at kontakte hende og høre. Jeg har alligevel haft flere henvendelser inden for den sidste uge, som jeg har videresendt, så det er måske meget godt at vide, præcis hvordan hendes planer er. Jeg melder tilbage, når jeg har hørt noget.


  • #44   19. feb 2018 Søren, kender du en Alano ?
    Det er den race som passer bedst til dine krav, jeg mener, at den opfylder dem alle sammen, og samtidig er det en virkelig smuk hund.

    http://hundeejere.dk/hunderace/alano-espanol


    profilbillede
  • #45   19. feb 2018 Anni
    Jeg har faktisk kigget lidt på den, men jeg kan ikke lige gennemskue, hvor man får fat i een henne. Dens fysik ligner meget Chilis.


  • #46   19. feb 2018 Tja, da jeg så overskriften var den første tanke : Staffordshire Bullterrier....

    kan sige at skotten matcher 4 ud af 5 af de først listede kriterier, men den er jo nok for lille ...

    Airdale er faktisk en ret skøn race, de kan lidt af hvert alt efter den familie de kommer i, og den prægning de får, er faktisk i gamle dage brugt af politiet .... den kan både være klovn og klog, den kan både slappe af og være ret aktiv ...
    Er vokset op med dem, og var det ikke for størrelsen så havde jeg nok haft en ...

    Overordnet tænker jeg også terrier ....


  • #47   19. feb 2018 Søren, Kennelen fra dette link skal muligvis have hvalpe til efteråret. Jeg kan forstå, at hun har adskillige skrevet op allerede, men det betyder jo ikke, at der ikke kan blive en hvalp til dig, hvis det er.

    www.kennel-kroesus.dk/


  • #49   19. feb 2018 Søren, det nærmeste sted du får en Alano fra er nok Tyskland, der har de en del af dem, ellers så må du tage på ferie i Spanien og tage en med hjem smiley

    Her er link til den Tyske Alano Klub.
    Skal du have hjælp til det tyske, så er jeg sønderjyde og taler godt tysk.

    http://www.alano-club.com/


  • #52   19. feb 2018 John, jo der er noget pelspleje ved en pyr, og selvfølgelig specielt i fældeperioderne.

  • #53   19. feb 2018 Tak, Lene og Anni.
    Jeg vil læse og tænke lidt smiley


  • #54   20. feb 2018 Nu skriver du godt nok, at du helst ikke vil køre mere end 50 km. efter din nye hund, så derfor starter vi med lidt raceforslag, som sikkert kan findes nogenlunde indenfor den afstand smiley
    Hovawart, Broholmer og Leonberger.

    Har kigget lidt i én af mine mere specielle hundebøger, med en masse “eksotiske” racer, så her kommer en liste af racer, som muligvis matcher dig, men som du garanteret skal rejse langt efter......men hvem kan ikke have brug for en ferie smiley smiley
    Cao fila de sao Miguel, Anatolsk hyrdehund, Ca de Bou, Cao de Sierra de Estrella, Kuvasz, Komondor, Maremma, Bouvier de flandres, Aidi, Cao de castro laboreiro, Rafeiro de Alentejo, Sort russisk terrier, Ca de bestiar, Slovensky Cuvac, Mastin del Pirineo og Thai ridgeback.


  • #56   20. feb 2018 Tak alle sammen!
    Jeg har fået så mange gode forslag. Kunne man bare se besigtige dem og evt. købe dem i den lokale superbrugs. Alanoen virker som et godt bud. Men Tyskland - suk. For mig er syd for Hobro og syd for ækvator same same smiley


  • #57   20. feb 2018 Du virker som typen, der ville have ufattelig meget glæde af kammeratskabet med en bullterrier, men sundheden halter efter. Airdalen er måske ikke et helt dumt bud.

  • #58   20. feb 2018 Hvis du ønsker en husdyr vogter, så er der ind i mellem maremma kuld i Danmark. Måske ikke lige nord for Hobro, men inden for de sidste par år har der været kuld i Sønderjylland og på Sjælland.

  • #59   20. feb 2018 @55: De er godt nok sjove smiley

  • #61   20. feb 2018 Den kan vel vogte ham smiley

  • #62   20. feb 2018 Hvis du ikke vil starte din Long John og køre ud af Danmark, skal du holde dig fra Airedalen ihvertfald.

    Jeg synes Corso´en virker som en, der passer til dine krav - du har ihvertfald beskrevet Lamto og Deva, men jeg tror altså ikke du kan købe sådan et bæst indenfor landets grænser.
    Jeg siger Sverige hvis det er en CC du er ude efter.

    Og det ER ikke farligt udenfor Nordjylland - jeg vil (næsten) love dig, at du kommer tilbage i et helt stykke, hvis du forsøger smiley


  • #63   20. feb 2018 Kender iøvrigt en, der har en vistnok Alano - eller noget tilsvarende ... hun har talt om at skulle af med den. Ved det er en han, men ved ikke hvor gammel ?
    Er du til genbrugshunde - den bor godt nok på Sjælland ...


  • #64   20. feb 2018 Inde på købhund kan du søge på opdrættere, vælg din landsdel og skriv en del af racenavnet. Feks. Terrier. Så dukker alle racer med terrier i navnet op og du kan sortere i hvilke racer der har en eller flere opdrættere i din landsdel.

  • #65   20. feb 2018 Og så er der jo også muligheden med spidshund.
    Sådan noget som shiba eller akita lever i hvert fald også op til dine umiddelbare krav om et selvstændigt bekendtskab.
    Hvis du med røv i bukserne mener vogter så bare glem budet igen. Men mener du selvtillid så det står ud af ørene så er det et match.


  • #67   20. feb 2018 Sverige kan være ok, så længe det ikke er i Kiruna-området. Jeg ved ikke rigtigt mht genbrugshunde. Årsagen til genbruget og hundens alder er afgørende. En etårig hund, der skal videre pga ejers sygdom, ville være ok. Ellers føler jeg, at man risikerer at komme til at abonnere på problemer.
    Martine kan du linke til en god svensk avler af CC?
    Broholmeren virker til at være en lækker hund, men efter sigende (fra hestens egen mule) kan der være en del suspekt avl pga en for lille genpulje
    Akita Inu er på min virtuelle liste smiley


  • #69   20. feb 2018 Cairn Terrier opfylder alle dine krav.

  • #71   20. feb 2018 En cairn som efterfølger til Chili. Du er sjov. Et er at have røv i bukserne, men der skal helst også være noget til at bakke det op.
    En hund valgt med hjertet er en sydstatsbulldog


    profilbillede
  • #72   20. feb 2018 Søren -

    Jeg vil hellere, hvis du selv kigger lidt rundt og så finder noget du kan lide - så kan jeg spørge videre til det, hos mine svenske venner (som også laver CC, men pt er vist holder en pause med deres opdræt).

    Du kan se opdrætterne her https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/cane-corso/?show=breeders

    Hvis jeg liiiige skal sige en ... ville det nok være http://www.actionpack.se/ - de har en meget fin sundhedsstatistik så der ville jeg kigge nærmere, sådan umiddelbart.

    Jeg tænker sådan lidt .. du bor, såvidt jeg ved .. midt i "ingenting" - kan du ikke bare shoppe sådan en smuksak du har sat billede ind af ? Altså, er der nogen, der vil anmelde dig, tror du ?
    Jeg tror næsten jeg ville tage chancen, hvis jeg ikke skulle noget med den alligevel.

    Kæft, den er lækker !!!!


  • #73   20. feb 2018 #70

    Ja, der er jeg ikke enig - men det behøver vi jo heller ikke at være.
    Jeg ser ingen Airedales i DK mere. Desværre, for det er faktisk en ret fed race - syd for grænsen ihvertfald smiley


  • #74   20. feb 2018 Tak, Martine. Jeg skøjter lige en runde hinsidan smiley
    Jeg bor ikke midt i ingenting, men omtrent 15 km udenfor nogetsomhelst. Her er tyndt befolket, men folk er satme så nævenyttige på alle de trælse måder.


  • #75   20. feb 2018 Okay - ja, så dur det ikke kan jeg godt se smiley

  • #76   20. feb 2018 Altså umiddelbart tænkte jeg Staffordshire bull terrier smiley

    Men faktisk kom jeg til at tænke på en Thai Ridgeback også? Mødte et par på en udstilling og umiddelbart virkede de som kandidater til de krav du har, men jeg ved heller ikke det store om den xD


  • #77   20. feb 2018 En lille tanke jeg har gjort mig siden jeg anbefalede dig en Irsk Kolbøtte er, at når du nu er så glad for de der molosagtige - eller hvad man nu skal kalde dem - lidt tungere hunde. Så ER en terrier måske ikke det fedeste selvom den er selvstændig og alt det der smiley Der er trods alt lang vej fra en American Bulldog til en terrier på rigtig rigtig mange måder.
    Såååeeee Martines forslag om en Cane Corso er nok langt bedre end en terrier smiley Så må du overleve et par ture 'hinsidan' smiley
    En Cane Corso ville så nok også være mit valg, hvis jeg skulle have en hund i den retning smiley Jeg er på ingen måde til de der mere 'laskede' typer som fx mastiff og broholmer smiley


  • #79   20. feb 2018 Jeg kan godt lide det lille oprør, der altid lurer i en terrier eller en rigtig buller. Blikket, du får, når du giver en kommando - det blik, der bare siger 'ja **** dig selv, jeg sætter mig , når det passer mig' smiley

    Lens
    Hvem opdrætter maremma?


  • #81   20. feb 2018 En boxer kommer først ind i billedet, når den ligner den her

    profilbillede
  • #84   20. feb 2018 der er nu Airdale i DK ... Louise herinde der har Kennel Sojus ( sealyham terrier) har en lækker en af slagsen, hvorfra ved jeg ikke ....



  • #85   20. feb 2018 Oprør og røv.. Det lyder som min Costa.. smiley

    Han har hverken energiniveau 1 eller 10.. Men sådan midt i mellem, og er god til at regulerer det selv alt efter situationen..

    Faktisk lever han op til alle dine krav.. Men min mule er også lidt af en ener.. smiley


  • #86   20. feb 2018 #83

    Det er ikke brugslinier, Ulla - og den race er desværre så smadret, så hvis det ikke er det, er det imo uinteressant.

    #84

    Ja, jeg er klar over, at der er en variant af Airedale i DK smiley


  • #87   20. feb 2018 En fuldblods-staff :)?

  • #96   20. feb 2018 Lens, nej det var ikke Hedelam. Hedelam er dem fra Sønderjylland.

    Opdrætteren fra Vestsjælland havde annonce herinde, men brugeren er slettet.


  • #98   20. feb 2018 Ja, det er rigtigt, at de havde italienske linjer og virkede seriøse omkring deres annoncering af kuldet og oplysninger om racen. Men om det kuld var en engangsforeteelse eller starten på et opdræt, ved jeg ikke.

  • #100   21. feb 2018 #89
    Den ser helt fornuftig ud - af en boxer at være smiley Hvordan er den generelle sundhed? Jeg tænker især på bevægapparatet, allergi og sind.


  • #102   21. feb 2018 Det er godt at høre, at I arbejder med at forbedre boxeren, eller rettere få den til at ligne en boxer. Jeg tror, at jeg venter med boxeren til min næste næste hund. Min bil kan kun dårligt finde vej til dyrlægen smiley

  • #105   21. feb 2018 Jeg kunne ikke en boxer - jeg får fnidder af at høre deres vejrtrækning .. en corso - kortere må de ikke blive i snuden.

    Iøvrigt - synes I boxerejere, at der er den store "ensartethed" ml Ambull og Boxer ? Jeg er lidt overrasket over jeres forslag med boxer til en ambull-mand nemlig ?

    De Ambulls jeg har kendt (en del, jeg boede på Amager, da racen begyndte at figurere i gadebilledet. Kan huske vi kaldte dem "hvide boxere") - har NOGET mere røv i hoserne end de mange, mange boxere jeg har oplevet.

    Synes slet ikke de to racer minder om hinanden, så derfor mit spørgsmål smiley


  • #107   21. feb 2018 Sørens nye hund smiley

    profilbillede
  • #108   21. feb 2018 #106

    Det må være fløjet hen over hovedet på mig (som så mange andre ting), at det ikke var ment i alvor, når I foreslog ham Boxer smiley


  • #110   21. feb 2018 Martine
    Jeg kan da godt tage en spøg smiley


  • #111   21. feb 2018 Martine du var ikke den eneste der ikke fangede at det ikke var alvorligt ment. Og min tanke var sådan lige 'æææææh jeg har da ikke indtrykket af at boxerne har et lavere aktivitetsniveau end min Dobermann'. Og sådan en tror jeg ikke lige jeg vil anbefale til Søren smiley
    Min stemme går til Corso'en smiley


  • #112   21. feb 2018 Victor mener, at vi skal have en sort hund. Chilis hvide hår var ham en konstant udfordring. Han går nemlig ofte i sort smiley

  • #116   21. feb 2018 Jinx & Carina

    Ro på smiley

    Jeg undrede mig som sagt bare over, at I syntes at en boxer var et godt valg til en ambull mand .. længere var den ikke smiley

    Jeg synes at indlæggene lige pludselig handlede meget om boxer - som JEG ikke mener er ret relevant lige her - derfor mit spørgsmål.

    Jeg kunne også smide en masse links om min race ind - jeg synes måske bare ikke, at de ville være så relevante lige her smiley


  • #119   21. feb 2018 jamen det er da mere og mere en staff i sort det peger i mod ...

    kan huske en bruger herinde for år tilbage, mener hendes bruger hed noget a la Balletslippers ... hun havde den smukkeste sorte staffordshire ...


  • #120   21. feb 2018 Sørens nye hund, i sort smiley

    profilbillede
  • #121   21. feb 2018 Carina & Jinx

    Som jeg skriver - de minder ikke om hinanden.

    Det ene er en tung hund, der "mener det" - den anden kører på en lidt øv-nerve og har ikke denne her ro og overlegenhed, som det ville være det jeg gik efter, hvis jeg skulle ha molos igen.

    Så er der så også sundhedshistorikken - og jeg ville aldrig anbefale en hund, med en som boxerens smiley

    Og så er den ged vist barberet ...


  • #122   21. feb 2018 Lidt mere seriøst.

    Søren, sådan en cane corso italiano er da lige dig smiley


    profilbillede
  • #126   21. feb 2018 Jeg er glad for, at Chili ikke skulle opleve at blive kaldt en tung hund. Hun så sig selv som et lille sart nips, der sagtens lige kunne møve sig ind hvorsomhelst.
    Desuden vejede hun kun 30kg og var bygget af værktøjsstål og elastik i et ikke nærmere defineret forhold smiley


  • #127   21. feb 2018 Jeg har foreslået Cane Corso og Boxer.
    Boxeren var lidt en joke (det skulle jeg måske have uddybet) smiley
    Min gamle Boxer og jeg gik hver søndag morgen til bageren efter morgenbrød.
    Han ventede pænt udenfor, og som præmie fik han en tebirkes.
    En søndag var de udsolgt, så jeg købte et rundstykke.
    Han spøttede den ud, og kiggede på mig en gang med et par øjne, der sagde alt.
    Resten af dagen værdigede han mig ikke et blik, og var ikke til at råbe op.
    Så da Søren skrev:
    "Selvstændig, grænsende til det stædige", ja så passede min gamle hund meget godt.
    Så kunne de sidde i hvert sit hjørne og skumle smiley




  • #128   21. feb 2018 "!Hun så sig selv som et lille sart nips, der sagtens lige kunne møve sig ind hvorsomhelst. " Griner lidt: Det er også sådan Perle ser sig selv. Jeg kan forestille mig Chilis ansigtsudtryk når hun evt. klemte sin mås ned i sofaen mellem to gæster også var 'nej, nej i behøver skam ikke flytte jer - her er riiiigeligt plads til mig' smiley
    ... også selvom arrangementet mindede om et overfyldt S-tog i myldretiden smiley


  • #129   21. feb 2018 Søren - mentalt .. ikke fysisk smiley

  • #130   21. feb 2018 Var der ikke plads mellem to personer i sofaen, så hoppede hun ind bag den første person, der bøjede sig frem efter kaffekruset. Mangen gæst har siddet og vippet ude på kanten af sofaen smiley

    Martine
    Too little too late. Chilis eftermæle er blevet besudlet smiley


  • #132   21. feb 2018 Aktivering og træning kan sagtens være to forskellige ting. Jeg gider ikke at træne noget særligt med en hund, derfor leder jeg også efter hunde, der kan det, jeg skal bruge, i forvejen.

  • #133   22. feb 2018 De andre bud er enten ikke lige mig eller har en lidt spooky sunhedshistorik

    Det er ærgerligt for jeg synes ellers det lyder som om du søger en Dogo Canario på de andre ting du skriver smiley Am.Bull og DC minder ret meget om hinanden på mange områder.

    Mht. sundhedshistorik, så er det mest HD+AD som er et problem, men det er muligt at finde hvalpe hvis forældre + bedsteforældre osv. er scannet HD+AD fri, og evt. se på tidligere kuld også. Så jeg vil mene at det er muligt at finde en fornuftig hvalp.

    Selvstændig, grænsende til det stædige - ja.
    Effektiv tænd/sluk - ja.
    Ikke alt for kompliceret pelspleje - ingen.
    Røv i "bukserne" - åh ja!!
    Sund race - Hvis man undgår dårlig avl..

    Som med Am. Bulls er der også typer inden for DC. Nogle er store, og andre mindre/ mere atletiske. Mina kan komme over et 1,8 m hegn, og hopper op i vindueskarmen ligesom Chili gjorde smiley

    Energi justérbart mellem 2 og 8 passer nok meget godt på en voksen DC.

    ..derfor leder jeg også efter hunde, der kan det, jeg skal bruge, i forvejen.
    Hvis jeg forstår korrekt, så ja. Jeg har været imponeret over at se hvor meget der kom instinktivt.

    Kan ikke skrive nok godt om racen smiley


    profilbillede
  • #134   22. feb 2018 Søren - og dette pga en ejer, der ikke forstår hvad der bliver skrevet ... suk ...

  • #136   22. feb 2018 Kanariehunden er helt sikkert et emne , men jeg fornemmer, at nogle avlere er ganske afslappede ift sundhed. Sverige er måske en mulighed

  • #137   22. feb 2018 Black mouth cur:

    Temperament: Frygtløs, Træningsegnet, Loyal, Beskyttende, Aktiv, Rar
    Farver: Brindle, Fawn, Rød, Buckskin, Gul


    profilbillede
  • #138   25. feb 2018 Vi har været ude at besøge et sted, hvor man avler american akita. Det var dejlige og veltilpassede hunde, som helt sikkert nu aktivt er på vores liste. Desværre var der kun tæver tilbage, og vi havde egentlig satset på en hanhund denne gang. Men lad os nu se.
    Har nogle personlige erfaringer med am. akita, så skriv gerne. Jeg er selv god med google, så begræns gerne linksene smiley


  • #141   25. feb 2018 Tak for linket, John.
    Jeg havde helt glemt, hvor vi så dem i går smiley smiley


  • #144   25. feb 2018 Jeg er måske mere til inu, men det ved jeg ikke endnu. Den amerikanske akito er fanme lækker. Hvalpene lignede min gamle, men ikke særligt slidte støvkost smiley

  • #146   25. feb 2018 Jeg tror faktisk ud fra hvad man kender til dig her fra forum at det ikke er et dårligt bud.

  • #147   25. feb 2018 Ollies legekammerat er jo sådan en dame, og hun er en dominant stærk satan. smiley

    Den er ualmindeligt rolig og se på, men man er ikke i tvivl om, at hende skal man vare sig med. Jeg ville nødigt bare råbe af hendes ejer. smiley

    Hun er stædig, men adlyder hendes ejer blide røst uden problemer (stort set). Den bliver aldrig DCH mester dog.

    Der er ikke særligt mange hunde den gider, og forsøger en fremmed hund at nærme sig den uindbudt, så de får tæsk. Sådan er det.

    Den kommer aldrig i hundeskoven! smiley

    Den gider som sagt vores hanhund, men foreksempel kører min bedre halvdel med vores Broholmer hvalp på 30 kg til træning sammen, og de hilser ikke. For det gider Akitaen ikke.

    Små hunde skal specielt holde sig væk fra den, medmindre de kender hinanden rigtigt godt. Tror den ser dem som en snack. Det er dog blevet bedre med alderen, men ejeren passer på. smiley

    Nu lyder det måske slemt for nogen, men det er jo sådan en specielt hund. Vælger man sådan en, så er det jo et valg og familien elsker den. Lige så børnene i familien.

    Den kræver dog lidt motion (altså gåture om dagen hvor den kan snuse), men kan godt tåle en stille periode uden at løbe rundt på væggene.

    Jeg er også helt vild den, for den er så ultimativ på mange måder, og den er en spændende hund, for en ejer der gider der gider en und af den kaliber.


  • #148   25. feb 2018 Jeg kender et par stykker af racen og er helt enig i Martins indlæg - det er også min opfattelse af racen.

  • #151   25. feb 2018 Jamen det lyder jo alt sammen godt. Så er det potentielt en Chili mk II. Hun var bare ikke bamset ligefrem. Stadig vil jeg nu helst have en hanhund - tror jeg. De er vist knap så fremme i skoene smiley

  • #152   25. feb 2018 @Jinx.
    En stor rolig bamse vil jeg heller ikke kalde hende. Mere at der hviler en ro omkring hende.

    I snor er hun dog meget rolig, hvilket er godt, for ellers ville hun trække ejeren rundt som det passer hende. Det er en lille spinkel kvinde på 50 kg vil jeg tro, jeg har aldrig spurgt hende (;-D). Fremmede kan godt hvis godt klappe hende hvis ejeren giver lov vil jeg tro. Det har jeg egentligt aldrig lagt mærke til. For i klubben holder de fleste andre der træner på samme hold, en hvis respektfuld afstand af den.

    Men når hun i indhegning bliver sluppet fri sammen med min Grosser, så skal du se løjer. Hold kæft en en hurtig og udholdende hund! Det er helt vildt.

    Det er ligefør at jeg tror den er mere smidig/hurtig i sine bevægelser end en Ridgeback, som er en anden af min hunds legekammerater.

    I øvrigt, nu vi snakker om den. Jeg tror aldrig jeg har hørt Akitaen gø.


  • #153   28. feb 2018 Søren, jeg ved ikke, om du stadig overvejer pyreneer, men jeg har fået en henvendelse i dag om en 2½ tæve, der skal skifte hjem. Hun er pt. i et hjem, hvor hun ikke kan med de andre tæver, og der søges et hjem, hvor hun kan være enehund. Hvis du er interesseret kan jeg sende dig kontakt oplysninger.

  • #154   28. feb 2018 Lene
    Jeg er umiddelbart interesseret, men vil lige forhøre resten af husstanden (min søn), hvad han siger til en voksen hund. Han har lidt en plan om, at vores nye hund skal være hans, og han vil "præge" den. Ok, han vil så meget, haha


  • #155   10. mar 2018 Hvis du er interesseret i en genbrugshund, så faldt jeg lige over den her Akita.

    https://www.dba.dk/anden-race-taeve-12-mdr/id-1042358184/


  • #156   10. mar 2018 Jeg vil godt have en voksen hund, men det vil Victor ikke, og vi er stort set enige om, at vi skal være enige om den næste hund. Jeg har dog veto-ret smiley

  • #159   10. mar 2018 Jeg kan godt forstå Victor


  • #160   10. mar 2018 Vil I godt slette alle de sympatiindlæg til fordel for mr V? Tænk hvis han læser med. Han kan i forvejen være vanskelig nok at 'danse' med smiley

  • #161   12. mar 2018 Er I så blevet enige om hvilken race det skal være ? Eller forhandles der stadig ? smiley

Kommentér på:
Hvis/når nu, at jeg skal have en ny hund

Annonce