{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.241 visninger | Oprettet:

Prisen på hvalpe {{forumTopicSubject}}

Hvorfor mon så mange avlere undlader at oplyse hvalpens salgspris i annoncen? Argumentet kunne være, at prisen ikke var vigtig. Hmm, hvorfor så ikke forære den væk?
Jeg er født og opvokset tæt på Hjallerup, og på mig giver det uheldige krejler-flashbacks fra en svunden tid smiley
Og ja, jeg ved emnet har været oppe før, men nu er det aktuelt for undertegnede


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Prisen på hvalpe
  • #2   15. mar 2018 Jeg synes også det er lidt fjollet ikke at skrive prisen, for det er sgu meget rart og vide hvor meget man skal have sparet sammen. Og samtidig må man jo helst heller ikke spørge til prisen som det første - det er ikke nemt smiley

  • #3   15. mar 2018 Langt de fleste har jo en pris på deres hvalpe på forhånd, så jeg fatter ikke at man ikke bare oplyser den fra start..
    Kan ikke se det smarte i at undlade prisen.


  • Rollo
    Rollo Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 9 Følgere: 13 Svar: 925
    #4   15. mar 2018 Jeg synes det er fjollet at sige prisen ikke er vigtig - prisen er da relevant at vide!

    For som Erika siger, man skal da vide hvad man skal have sparet op til - der er da forskel på om vi snakker 5k eller 15k

    Jo det er et levende væsen og alt det der smiley Men jeg forstår ikke hvorfor prisen er hemmelig? Burde man da ikke netop bare oplyse prisen, hvis den ikke er vigtig? Så er det vel bare en detalje man lige putter på fra start af, ligesom andre relevante praktiske informationer?


  • #5   15. mar 2018 Argumentet hedder jo altid, at man ved hvad prisklasse racen man kigger på ligger i.

  • #7   15. mar 2018 Man sælger jo heller ikke en sofa og siger "du må ikke høre prisen, for hvis du virkelig vil have den, er du ligeglad...."

  • #10   15. mar 2018 Det er så sært.
    Prisen står ingen steder, og gud nåde og trøste den, der spørger efter den.

    Man er nok en dårlig hundeejer, hvis penge er et tema...


  • #11   15. mar 2018 Jeg tænker nogen ikke vil sorterer købere fra på prisen. Hvis de kommer forbi og først oplever hvalpene eller man kan snakke om hvorfor prisen er som den er, kan det være nogen køber selv om de havde søgt videre hvis det første de så var et prisskilt højere end de tænkte de ville ofre på hunden.

    Der kan også være nogen der helst ikke vil oplyse deres priser feks så skat eller kommunen kan se oplysningen.

    Det kan være hvalpens pris ikke er fastsat endeligt eller at der er forskellige priser efter kvaliteten på hvalpene.

    Men ja. Træls fra købers synspunkt helt sikkert


  • #12   15. mar 2018 Jeg forstår det heller ikke, men jeg er også fra Hjallerup smiley


  • #13   15. mar 2018 Bodil
    Du behøver ikke at tale ned til mig, fordi jeg gerne vil kende prisen på ting, som jeg skal købe. "Hemmeligholdelsen" af prisen er et irritationsmoment, som blot øger mistilliden til sælger imho. Og tro mig, jeg skal nok finde en hund alligevel.
    I øvrigt har jeg ikke nogen særlige grænser for, hvad en hund må koste - men helst under 20K. Men er der grunde(udseende undtaget) til højere pris - then hit me!

    Randi - det er jeg ked af at høre smiley


  • #14   15. mar 2018 Selvfølgelig er prisen relevant, det er noget opreklameret fis, at dem der spørger til pris er uegnede som hvalpekøbere.
    Jeg er selv opdrætter, og jeg bliver overhovedet ikke fornærmet, når folk spørger, selvfølgelig skal de kende prisen, for nogle er det en vigtig faktor, og de kan såmænd godt være rigtig gode hundeejere.

    Jeg ville oplyse prisen, hvis jeg lavede en annonce på nette, men jeg oplyser den ikke på min hjemmeside.


  • #15   15. mar 2018 Bare rolig Søren, jeg er kommet videre smiley

  • #16   15. mar 2018 Jeg har ikke min pris stående på hjemmesiden, men når der er et kuld i støbeskeen, så skriver jeg den på annoncen.
    Prisen er ligeledes en del af de faste oplysninger, når en interesseret henvender sig.


  • #18   15. mar 2018 Malene
    Det er klart, at man ikke kan have en fast pris stående på sin hjemmeside. Prisen pr. hvalp i det enkelte kuld kan vel afhænge af flere ting, såsom omkostninger ifm parring. Men når kuldet averteres til salg, så må salgsprisen også være færdigkalkuleret og dermed mulig at oplyse i annoncen.


  • #21   15. mar 2018 Jeg handler og har handlet en del dyrere hifi. Annoncer, der indeholder udtrykket 'ring for pris', mister bare muligheden for at få mine penge. Simpelt smiley

  • #22   15. mar 2018 Jeg synes også det er mærkeligt.
    Argumentet er tit noget med, at hvis man ikke har råd til indkøbsprisen, har man ikke råd til uventede dyrlægeregninger, men der kan man jo lave en sygeforsikring, jeg synes det er meget rart at vide om man skal spare 5000, 10.000 eller 15.000 op til køb eller mere.
    Argumentet med at man ved prisleje for den race man interesserer sig for er jo også ret mærkeligt, hvis ingen vil oplyse prisen og man ikke må spørge.


  • Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

    Følgere: 7 Hunde: 2 Svar: 444
    #23   15. mar 2018 Ikke nok med at prisen for min hund var hemmelig. Så var det næsten os et problem at jeg betalte de 10.000 i kontanter.
    Jeg forstår det ikke.


  • #24   15. mar 2018 Vores pris står tydeligt på hjemmesiden.
    Vi regulerer ind imellem typisk ved årsskiftet.
    Alligevel spørger mange, hvad prisen er, når de ringer eller kommer på besøg..
    Og nej jeg sælger ikke til folk der ikke har pengene. Jeg skal nok kunne finde gode hjem alligevel smiley


  • #25   15. mar 2018 Jeg undres lidt over sammenblandingen af at ville kende prisen og ikke have pengene

  • Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

    Følgere: 7 Hunde: 2 Svar: 444
    #28   15. mar 2018 Jeg betaler alt kontant. Ja det er underligt at nogen synes det er forkert.

    Jeg hæver altid lidt af gangen og betaler på den måde. Så synes jeg at jeg har et godt overblik over pengene.


  • #29   15. mar 2018 Da jeg kiggede hest, der droppede jeg annonce uden pris- for de var i 9 ud af 10 tilfælde, 10000+ over mit max beløb.

  • #32   15. mar 2018 Trine G - Men når man så har gjort et super forarbejde og fundet en hund der lever op til alle de ting, er det så ikke meget smart stadig at have prisen, så du ikke står med 1000kr. for lidt når hunden skal betales? smiley

  • #33   15. mar 2018 Men Trine, synes du ikke man skal oplyse prisen i en annonce?
    Og mener du det er forkert som hvalpekøber, at spørge til prisen?

    Vi kan vel alle være enige om, at hundens kvaliteter er de vigtigste, kvaliteterne deffinerer vi så selv, men nogen kan altså blive nødt til at sige fra overfor en hvalp, hvis prisen er for høj.



  • #34   15. mar 2018 Jeg bryder mig ikke om at skulle spørge ind til prisen på en hund. Man ved aldrig, hvordan folk opfatter det...

    Prisen er ikke vigtig for mig i forhold til beslutningen om opdrætteren er den rette.

    Men prisen er vigtig for mig i forhold til planlægning af, hvornår man skal have hund, f.eks. fra hvilket kuld smiley


  • #40   15. mar 2018 Stop nu den sang om at hvis prisen er det vigtigste parameter, så . . . . .
    Den er da åbenbart meget vigtig for avler, siden den helst skal omgærdes af så meget hemmelighedskræmmeri. Det kommer let til at minde "grosserervældets tid", hvor penge ikke var noget, man talte om.


  • #43   15. mar 2018 Jeg tænker at det både for køber og sælger også kunne spare noget tid. Det er da ikke sjovt for nogle af parterne at ligge i lange korrespondancer, som til sidst ender med at køber må hoppe fra fordi de på trods af en masse sparen penge sammen mangler de sidste 1000kr.

    Jeg kan sagtens synes at 15000kr. er at spare rigeligt sammen, men hvad hjælper det hvis hunden så lige koster 16000kr.?
    Det er vildt at det er så "forbudt" og at man straks er super useriøs hvis man ønsker at kende pris.


  • #44   15. mar 2018 Prisen er jo ikke det vigtigste. Når jeg har læst i annoncen at hunden er den rigtige race, at den har stamtavle, at jeg kan se forældre, at der er en tæve, at der er øjenlyst og taget blodprøver for visse sygdomme - så er det en fin annonce og så begynder sorteringsarbejdet på hvilke jeg vil kigge videre på. Nu er prisen relevant som langt nede på listen, men er den ikke oplyst smider jeg også annoncen til side. Eller ville jeg normalt men jeg vidste faktisk ikke hvad Ziva kostede da hun var et lille mirakelfund

    Jeg synes oplysning om race er det vigtigste. Er det ikke den rigtige race er annoncen helt overflødig


  • #45   15. mar 2018 Jeg har aktuelt vist interesse for to kuld hvalpe (forskellig race). Prisen for en hvalp var henholdsvis 8k og 16k - en faktor 2. Det bliver næppe nogen af dem, men det har kun lidt med prisen at gøre. Prisen er for mig interessant, da den er medvirkende til at placere forventningsniveauet. Sådan er tingene her i huset. Der er bøffer fra supermarkedet og bøffer af 'egen' avl. Begge oplevelser er gode, men var priserne byttet om, så ville kun een være i orden - endda meget smiley

  • #46   15. mar 2018 Prisen er et vilkår og at man har råd er en forudsætning.
    Den kan da aldrig blive vigtigere end hunden.

    Det er håbløst at vise interesse og lave aftaler om en hund uden at prisen er up front.
    Spild af alles tid, hvis man ikke har råd. Og det er vel en ærlig sag?


  • #48   15. mar 2018 Jeg syntes det er åndsvagt..

    Det forekommer også ved katte, og der er man også dårlig katteejer fordi man gerne lige vil vide om det er 8.000 eller 10.000 man skal af med..


  • #49   15. mar 2018 Jeg er vild med den der trend, der er omkring at afgøre hvorvidt andre er "seriøse" eller ej - og især argumenterne for hvorfor andre end en selv er useriøs .. fantastisk.

    Jeg spurgte ikke prisen for min sidst indkøbte stjerne - hvorfor ? Jeg tænkte ikke sådan rigtigt over det, regnede bare med at den nok kostede som de fleste andre i dens race.

    Det var faktisk rigtigt meget smart af mig - for da jeg skulle betale kræet, manglede jeg 200 euro - og det var da på ingen måde et irritationsmoment, at vi skulle køre afsted og finde en bank hvor der kunne hæves euro ..

    Det kunne jeg have sparet mig selv for - så hvis jeg skal shoppe hund igen, vil prisen så afgjort være en af de ting, jeg liiige tjekker inden afgang fra hjemmet smiley

    Placerer det mig i "de useriøses" katagori, jamen så er det jo bare sådan.


  • #51   15. mar 2018 Ja det er muligt man har sparet op... Men hvis hvalpene koster 15.000 så hjælper det jo ikke rigtig noget hvis man kun har sparet 10.000 op..

    Det kræver jo ligesom man kender prisen for at vide hvor meget man skal spare op


  • #53   15. mar 2018 Men Trine er det ikke lige meget, om man starter med pænt at spørge til prisen inden man tager alt det andet?

    Jeg har ikke selv oplevet at nogle spørger til prisen først, men hvis de gjorde, så tror jeg ikke jeg ville tage det ilde op, hvis de ellers lød fornuftige i deres overvejelser omkring anskaffelse af hund og i det de kunne tilbyde den.
    For mig har det intet at gøre med, at prisen er vigtigst for dem, jeg opfatter det som om, at prisen er et vilkår de bliver nødt til at tage med i deres overvejelser - for har de ikke råd nu og her, så kunne det jo være, at de ville spare lidt mere op og så vende tilbage.



  • #55   15. mar 2018 Trine - jeg ville frasortere fordi jeg ikke bryder mig om at ringe rundt til en masse fremmede bare for at få en pris.

  • #56   15. mar 2018 Jeg har fuld forståelse for at en mulig hvalpekøber gerne vil kende prisen på en hvalp og folk må hjertens gerne spørge, det tager jeg ikke ilde op.

    Jeg har ikke priser på min hjemmeside, men opretter jeg annonce andet steds oplyser jeg prisen, ligeledes hvis jeg får mails med forespørgsler på aktuelle eller kommende kuld, der plejer jeg også, hvis folk virker oprigtigt interesserede at oplyse prisen i mit svar.

    Jeg forstår godt, hvis man har en øvre grænse ved køb af hund og det gør ikke en til en dårlig hundeejer.


  • #57   15. mar 2018 Trine, jeg har skrevet det længere oppe i tråden, skulle jeg oprette en annonce, så ville jeg synes det var helt naturligt at sætte en pris på, det synes jeg hører med, men på min hjemmeside oplyser jeg ikke pris, men jeg oplyser den altid gerne ved forespørgsel.

  • #58   15. mar 2018 Næste gang jeg skal have en hvalp fra en given kombination - højst sandsynligt fra udlandet.
    Så er det første jeg spørger om: Sælger du til DK, hvad er med i pris på hvalp og hvad koster de andre ting...
    Jeg er ikke bange for at spørge om prisen, slet ikke efter jeg hentede min spanske dreng hjem. Jeg betalte hvad han kostede, men i DK koster hvalpen ofte én samlet pris.
    I Spanien gav jeg ekstra for eksportstambog, rabies og vaccinen...


  • #59   15. mar 2018 Men ja, det er underligt at danske opdrættere ikke oplyser prisen.
    Der er dog stor variation på de enkelte racers pris, og også på de enkelte opdrættere i samme race.
    Min race har et pris hop på små 5000 kr fra den billigste til den dyreste opdrætter.
    Og nogle opdrættere tager ekstra, hvis hvalpen skal sælges som udstillingshund pga de ekstra krav den hvalp skal leve op til.
    Tilbage i 2009 gav jeg 2000 kr ekstra for en hvalp med udstilling krydset af i feltet på købsaftalen. I dag er det 4000 kr der tages ekstra.


  • Griffen
    Griffen Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 94
    #60   15. mar 2018 Jeg sidder og læser interesseret med og forstår ikke:
    Hvornår får man prisen at vide, hvis den er hemmelig? Det skal vel frem før eller siden.
    Hvordan ved nogle af jer at man bliver fravalgt hvis man spørger til prisen? Fik I det som begrundelse?
    Jeg har efterhånden købt en del hunde og jeg har fået lov at kende prisen hver gang smiley


  • #62   15. mar 2018 Man kan jo spørge sig selv om en hund, man ikke kender, er 15, 20, 25.000 kr værd.



  • #65   15. mar 2018 Sarah, men lad os nu sige en hvalpekøber kun har 10.000 kr at købe hund for og du vil have 20.000

    syntes du så ikke det er spild af tid hvis i venter helt til de står med hvalpen i favnen og fortælle prisen?

    så må de jo give hvalpen fra sig og i står nu med en hvalp der forfra skal sælges..


  • #67   15. mar 2018 Der er noget fy fy over at en køber værdisætter en hund, men intet i vejen med at opdrætter gør...

  • #68   15. mar 2018 Det er dælme ikke alle, der er så heldige at det er ligegyldigt om en hund koster 10 eller 20.000..

  • #70   15. mar 2018 #67
    Småkage smiley


  • #72   15. mar 2018 Det er også mærkeligt det der med at det ikke må være noget af det første man spørger om.
    Er det ikke træls for en opdrætter at bruge flere timer på en person der så ikke kan fremskaffe de sidste 5.000?


  • #74   15. mar 2018 Selvfølgelig betyder prisen da noget for mange mennesker, og den kan man ikke forvente, at de skal gætte sig til. Folk, der allerede er aktive inde for hundeverden og har samme race i forvejen, har ofte en rimelig fornemmelse for, hvor prisen ligger for den race, men selv de skal da have bekræftet deres fornemmelse. Og hvad med alle de andre, de der ikke er så meget inde i det på forhånd ?

    Jeg har ikke altid haft pris på min hjemmeside, men har haft det i annoncer, og har ingen problemer med at folk spørger om det også ret tidligt i forløbet.
    Ind i mellem får jeg en mail, hvor folk udelukkende spørger om, hvad koster sådan en hvalp. De får et svar tilbage, at den koster XXX kr. og ikke flere oplysning. Har de så lyst at gå videre med sagen og spørge om mere, så er de velkomne, men det er nu sjældent det sker. I de henvendelser pr. mail eller telefon, der bliver til noget, spørger folk normalt om mange flere ting med det samme.
    Men en mail med spørgsmål udelukkende om pris diskvalificerer ikke nogen som køber. Folk skal jo starte et sted og prisen er ikke ligegyldig for alle.

    Hvis jeg skal ud og parre min tæve, spørger jeg da også til prisen. Ikke som det første og det er heller ikke det afgørende, med mindre den er helt urimelig. Men jeg skal da vide, hvor mange penge, jeg skal have med.


  • #75   15. mar 2018 Da jeg i sommers købte en ny bil, så kendte jeg prisen fra div. reklamer og annoncer. Så behøvede jeg ikke ulejlige sælger med spørgsmål for derefter at finde ud af, at mit kort ikke kunne dække beløbet. Jeg sparede mao hans/hendes tid og egen ydmygelse smiley

  • #76   15. mar 2018 En veninde skrev på en tæve i Slovakiet - med en IPO3 prøve, den var 3 år - hun spurgte hvad prisen var, fik svaret og så var der ikke mere at tale om.

    Har i grunden aldrig tænkt hende som useriøs - tror heller ikke tæveejeren gjorde det smiley


  • #77   15. mar 2018 hvis man sætter sig ind i racen, ved man hvilke prisleje man snakker om, jeg viste at en boston lå mellem 15-20 og en sheltie imellem 10-14 oftes 12 og dette er hunde uden fejl. og jeg spurgte først efter pris, når jeg følte at den kennel jeg havde fundet var noget. men spørger folk først om pris er det oftes det der vigtigst og ikke det job avler laver.

  • #79   15. mar 2018 Men Ansofie
    Hvis man ikke må spørge om prisen, så er det jo nærmest det eneste man ikke kan sætte sig ind i, selv om man undersøger racen


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #80   15. mar 2018 Prisen er lige så relevant som alle andre oplysninger.
    hvis avler ikke mener at prisen er relevant, så er man vel også ligeglad med om man sælger hunden for 1000 kr. eller 10.000 kr.

    Inden at jeg spørger ind til næste hund, så vil jeg da gerne vide om den koster 10.000 kr. eller 15.000 kr. for jeg gider ikke spilde min eller opdrætters tid, hvis hunden koster 15.000 kr., og jeg kun har et budget på 10.000 kr.

    og nej, man bliver ikke mindre seriøs, eller mindre kompetent af at have et budget, og ikke ville overskide dette. det har ikke nødvendigvis noget med ens økonomi, og mulighed for behandlinger mm. at gøre.


    jeg mangler stadigvæk et holdbart argument for at pris ikke er relevant.


  • #82   15. mar 2018 Hvis man ikke har råd til at give 20.000 for en hund, så er det vel noget af det vigtigste at hunden ikke koster 20.000, for så kommer det jo slet ikke på tale at købe den

  • #83   15. mar 2018 Trine
    Er der nogen, der siger, at prisen er det vigtigste parameter? Du kan da ikke bare fabrikere påstande og hæfte dem på andre.


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #85   15. mar 2018 Trine: Prisen er faktisk ret relevant, måske egentligt mere relevant end hvad folk vil stå ved.

    det nytter ikke noget at kigge på hund til 15.000 kr., hvis du har et max budget på 10.000 kr.

    uanset hvad så er prisen i sidste ende altafgørende for om man kan købe hunden.


  • #86   15. mar 2018 Trine
    Den fortolkning er du velkommen til have, men den passer bare ikke. Lukkethed og krejlermentalitet er til gengæld et no-go for mig. Når jeg skal have nye hvidevarer, så laver jeg en research på nettet, og alle, der skriver 'ring og få et tilbud', kommer så ikke i betragtning. Jeg arbejder og handler ud fra faktuelle oplysninger og ikke varm luft fra en salgstale.


  • #87   15. mar 2018 I bund og grund er det edderbukme mærkeligt at have en salgsannonce på en vare, der har en fast pris, uden at oplyse den.

    Det giver jo ikke mening!


  • #88   15. mar 2018 Nogle er måske også bare helst fri for den der mærkelige (måske endda ydmygende) situation. Hvor de skal ringe til en opdrætter, snakke med dem i timer, måske endda besøge dem, for så at måtte sige "det har jeg desværre ikke råd til"

  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #89   15. mar 2018 man kunne også vende den om, ville folk købe et par jeans, eller et par sko uden at kende prisen?

  • #90   15. mar 2018 Når man opretter en annonce på noget, så skal der pris på, alt andet virker forkert.

  • #91   15. mar 2018 Ja AT man ville i hvert fald nok lure lidt, hvis man spurgte i butikken "hvad koster de her sko?"
    Og svaret så var: "du er useriøs, du kan slet ikke købe her" smiley


  • #93   15. mar 2018 Ihvertfald burde man være åben for bud, hvis man ikke vil oplyse en fast pris...

    Men bud er med garanti også useriøst.


  • #94   15. mar 2018 Ha ha CH - ja det bliver nok ikke modtaget så pænt smiley ... så hellere spørge efter prisen!

  • #95   15. mar 2018 Jeg har kun én gang oplevet en køber forsøge at presse prisen ned. Det var da Iza kom tilbage til os. Den interesserede mente hun var mindre værd. Jeg gik helt i baglås og beholdt hende selv. Det kunne jeg slet ikke arbejde med. Det er en hund... Ikke et fjernsyn.
    Og det var bedste beslutning nogensinde smiley
    Man skal lytte til maven.

    Dem der falder fra når de hører prisen, er ikke de rette købere her hos mig. Som regel er det de samme som intet ved om racen og kun er faldet for udseendet. Dem sælger jeg ikke til i forvejen. De seriøse købere får prisen og siger "super".


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #96   15. mar 2018 HVorfor må opdrætter syntes at prisen er vigtig, når køber ikke må?

  • #97   15. mar 2018 Spørger du mig?
    Sælger sætter prisen, derfor.
    Køber må mene alt de vil. Men vil de diskutere prisen på mine hvalpe, så kan de handle et andet sted.
    Prisen er sådan cirka den samme i racen, så den er ikke relevant at diskutere.


  • #99   15. mar 2018 Jeg kender virkelig ingen der holder en pris hemmelig...
    Hvis ikke man har den på sin hjemmeside, oplyser man den selvfølgelig når man mødes eller under indledende kontakt. Større er problemet vel ikke.


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #100   15. mar 2018 Malene: Nej den var ikke til dig specifikt. Men generelt.

    Men det er da mærkeligt at Prisen er SÅ vigtig for opdrætter, når der samtidig menes at køber er useriøs fordi at denne spørger om en pris (som opdrættere åbenbart ikke vil oplyse).

    Hvordan skal man vide hvad prisen er hvis den ikke oplyses.

    Sælger burde sætte sig i købers sted, og være mere åben. Prisen er vigtig for sælger, og prisen er vigtig for køber - hvorfor gøre det til et mysterium.

    Hvorfor spilde hinandens tid.?

    Det tager sælger ca. 5 sekunder at indtaste en pris, men hvis prisen ikke er der,så tager det tager måske køber 5 min at foretage et opkald, eller få formuleret en ordentligt besked. - disse 5 min er så spildt for både køber og sælger.


  • #101   15. mar 2018 Hvad skade sker der ved at oplyse prisen fra start? Kan prisen svinge lidt alt efter kuldet, kan man jo bare oplyse det.
    Man får jo ikke værre henvendelser af at folk kender prisen fra start - man sparer måske endda en del henvendelser fra folk man alligevel ville have valgt fra.


  • #102   15. mar 2018 Jeg sidder og tænker flere her inde synes at tænke hvalpen har en fast pris..
    Jeg tror faktisk tit prisen netop ikke er fast. Hvis den rigtige køber dukker op, så tænker jeg mange opdrættere gerne sætter prisen ned så den matcher familiens formåen. Eller laver en aftale om måske en parring mod nedsat pris.
    Og har man så annonceret med en højere pris så ville familien aldrig have henvendt sig i første omgang..
    Det er blot for at nuancere snakken lidt


  • #103   15. mar 2018 Jeg kender heller ingen der mener at køber ikke må spørge om en pris... Selvfølgelig må man det. Det skal bare ikke være det eneste spørgsmål man stiller, for så lugter det langt væk af useriøsitet.
    Altså de dér henvendelser i stil med "jeg vil gerne have en en med blå øjne, hvad koster den?". Man bliver så træt...

    Jeg kan på ingen måde genkende den problemstilling som nogen opridser her i tråden.


  • #105   15. mar 2018 Spændende vinkel Ginne.
    Jeg kunne sagtens finde på at lave en anden aftale, hvis en spændende køber meldte sig.


  • #106   15. mar 2018 Inden debatten kører helt af sporet, så lad mig lige genopfriske mit spørgsmål: Hvorfor mon så mange avlere undlader at oplyse hvalpens salgspris i annoncen?
    Avler må tage præcis den pris , som avler vil, men hvorfor al det hemmelighedskræmmeri?


  • #108   15. mar 2018 Jeg ved ikke hvorfor nogen ikke oplyser prisen i en annonce.
    Det gælder både tøj, hunde, elektronik osv. Det ses jo overalt. Enten står der "pris 123xxx kr" eller "byd". Det handler vel om at ville have så meget som muligt for sine varer...


  • #109   15. mar 2018 Minion - jeg kender ikke een opdrætter der ikke hellere vil sende hvalpen ud til et hjem med en "spændende profil" som vil matche hvalpen 120% end de vil sælge til nogen der har pengene til hvad som helst.. Ikke en. Til gengæld kender jeg til adskillige der har købt hvalpen billigere mod at de vil leve et aktivt liv og "vise hvalpen frem"..

    At folk har det skidt med at spørge tror jeg hænger sammen med rigtig mange snakker om det er fy fy skamme, mere end det måske egentlig er.. smiley
    Selvfølgelig er der opdrættere der kan vælge og vrage mellem købere fordi racen er populær. Men langt de fleste er altså helt alm. Hundemennesker der bare vil deres hvalpe det bedste og nogenLunde holde udgifterne betalt..


  • #110   15. mar 2018 Trine - kunne det være, at det ikke var som filterfunktion man skulle bruge prisen men slet og ret fordi man gerne vil kende prisen på det man køber?

    Hvis jeg skulle ud at købe hund nu, så ville jeg dælme da kende prisen, også selvom jeg havde 40.000 stående på kontoen kun til dette formål. Hvorfor må jeg ikke bare få at vide, hvad den koster... også uden først at skulle bruge 5 timer på telefonsamtaler og hvalpebesøg (+ evt. dagevis på transport, for man må jo helst heller ikke indrømme, at man ikke er villig til at hente hund hvor som helst i verden).

    Pris er på ingen måde det vigtigste parameter for mig, hvis jeg skulle købe hund... Men medmindre man skider penge og er så out of touch med verden omkring sig, at man dårligt ved, hvad en liter mælk koster, så er altså ikke normen, at man bare kaster en blank check (hvis cheks da stadig blev brugt smiley ) efter opdrætter og så tager hunden med og lader opdrætter skrive det beløb på de har lyst til.

    Jeg har for ikke så længe siden købt hest. Jeg så på heste til både 35.000 og 15.000. Jeg endte med at købe den til 15.000, ikke fordi den var billigst, men fordi den var bedst til mit behov. Det er altså ikke et spørgsmål om at prisen er altafgørende (omend jeg jo ikke er millionær, så en grænse er der da), men om at jeg vil vide hvad varen koster... hvorfor skal det være så svært at få at vide?


  • #111   15. mar 2018 Ginne - i de tråde der har været herinde om emnet synes jeg ellers opdrættere gennem tiden tæt på enstemmigt har givet udtryk for, at man IKKE handler om prisen EVER !!!
    -det er en noget større synd at give udtryk for, at man måske, muligvis og eventuelt kunne tænke sig at betale lidt mindre for hvalpen, end det er bare at spørge om prisen som det første smiley

    Det er i hvert fald det indtryk jeg har fået af at læse, hvad diverse opdrættere har skrevet herinde gennem tiden - for kan man ikke betale prisen, så har man slet ikke råd til at have hund smiley


  • #113   15. mar 2018 Søren - fordi sælgeren ikke vil skræmme en god køber væk med en pris sælgeren måske godt kunne være forhandlingsparat på...

    Der er også et andet socialt spil i gang jo internt mellem opdrætterne. Hvis du sætter dine hvalpe x antal tusinde under prisen af de andre, kan du så købe en parring næste gang du får brug for det? Igen bare en tanke..


  • #115   15. mar 2018 Og skal jeg i øvrigt ringe rundt til 10-15 opdrættere af racen for at finde ud af prisniveauet? For når ingen vil skrive det på annoncer, hvordan kan man så forvente, at "enhver seriøs køber ved jo hvad racen cirka koster"

  • #116   15. mar 2018 Ginne
    Nu får du det til at lyde som det avle hunde er et højpolitisk, strategisk spil på linje med forhandlingerne i OPEC smiley


  • #120   15. mar 2018 Selvfølgelig skal man spørge opdrætteren om prisen.
    Der er jo ingen andre der kan svare på det spørgsmål.

    Men fordi man får oplyst en pris er det jo ikke ens betydende med man passer til racen og hvalpen. ( det er iøvrigt vigtigt at pointerer dette overfor køber, da man ellers har fremsat et tilbud i ren købelovsmæssigt forstand)

    Jeg tænker de fleste ville svare efter bedste evne på spørgsmålet om pris og så bede den interesserede om at fortælle noget mere om sig selv hvis denne er interesseret.


  • #121   15. mar 2018 Søren - OPEC når hundeverdenen til sokkerne og ikke en cm højere. smiley

  • #122   15. mar 2018 Dingdongdynamorace
    Vi er rigtig mange hg'ere, der er særdeles trætte af designerhunde med smarte navne


  • #123   15. mar 2018 Vel og mærke ankelsokker!

  • #124   15. mar 2018 Ginne
    Du taler altså om miniaturegravhunde, ikk'?


  • #126   15. mar 2018 https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/chihuahua-langharig/?show=ad&adid=888955138
    Dette er da også en sjov annonce, som måske kunne få en til at ringe og spørge om hvorfor, der er forskel


  • #127   15. mar 2018 Jeg undrer mig også altid over hvorfor det er så ildeset at spørge om prisen på en hvalp ? Jeg forstår det er upopulært, hvis det er det eneste folk vil vide, men ikke hvis det er et spørgsmål ud af mange, fra en oprigtigt interesseret køber.
    Jeg vil også kende prisen, og bliver opdrætter mopset over at svare på det, så må jeg jo købe hund et andet sted smiley
    Jeg er ligeglad med om hunden koster 5.000 kr eller 20.000 kr. Men jeg vil da vide det, inden jeg siger ja til at “handle”.

    Mht. grunden til at nogle opdrættere ikke oplyser pris på hjemmesiden, så har jeg 2 forslag, som kunne være en mulig grund.
    Forslag 1: Skattefar kigger med på hjemmesider og FB, og man ønsker ikke at skattefar selv kan regne skattegrundlaget ud, hvis man skilter alt for tydeligt med antal af hvalpe og salgspris ?
    Forslag 2: Man risikerer at blive anklaget for at aftale en fast pris, med de andre opdrættere af samme race, hvis alle har den samme pris listet på hjemmesiden ? Kender til én race, hvor specialklubben ønskede, at alle opdrættere tog samme pris. Måske det også gør sig gældende indenfor andre racer ?


  • #129   16. mar 2018 Minion: Det kan jo skyldes at nogen muligvis “glemmer” at oplyse den indtægt ? smiley

  • #131   16. mar 2018 Nix, det er ren underskudsforretning smiley

  • #132   16. mar 2018 Minion
    Du må huske på, at der er store udgifter forbundet med at få parret en hund. To-tre besøg i Italien før at parringen lykkes. Og man er der endda en uge hver gang for ligesom at gøre det bedst muligt smiley


  • #133   16. mar 2018 jeg har opdrættet tamrotter og tog 150 kr for dem..

    Der skrev jeg prisen med det samme, det sorterede automatisk mange af dem der ville købe foderrotter fra.

    ikke at de er useriøse, men mine tamrotter var ikke mad, men kæledyr.

    Jeg gav nogle af dem gratis væk til folk jeg kendte, men derfor var der stadig en pris på.


  • #134   16. mar 2018 Tænk hvis man som køber ikke ville oplyse hvad man ville bruge hunden til, og fortalte opdrætter det vsr useriøst at spørge om det..

    lige så relevant det er for køber at vide prisen, lige så relevant er det at opdrætter ved hvad hunden bruges til.


  • #136   16. mar 2018 #118 og #119 - jeg var færdig af grin, da jeg læste dem. Men i bund og grund er de essensen af hele debatten.
    Hvis køber spørger ind til pris, så er vedkommende useriøs. Omvendt er mange opdrættere næsten kropsforskrækket over at oplyse pris, pga de er åbenbart er bange for, hvad andre opdrættere siger til den pris. (er min tolkning).

    Køkkenopdræt "læs blandinger" er nok de eneste, som IKKE er bange for at sætte pris, og vel at mærke en HØJ én, samt sætte urealistiske krav til kommende købere. Og det suverænt pga deres "opdræt" er - dybt seriøs, verdens bedste og socialiseret perfekt.

    Jeg kan virkelig ikke se, hvorfor pris er hemmelig. Jeg tænker dog, at måske nogle opdrættere ikke tør oplyse pris pga SKAT kan komme ind over....Der skal jo, som bekendt, betales SKAT af hver indtjent krone og ikke alting kan trækkes fra...


  • #138   16. mar 2018 Nej Isabelle, ikke herinde...men i hunde verdenen generelt.. smiley

  • #140   16. mar 2018 #111, Michelle Jeg har ikke noget problem med i visse situationer at sætte prisen ned på en hvalp, hvis jeg selv synes det, og har gjort det adskillige gange af forskellige årsager.

    Men jeg er ikke interesseret i at forhandle om prisen. Det er ok, at folk spørger en gang om en billigere pris, men hvis jeg svarer, at prisen ikke er til forhandling, så skal det respekteres. Hvis folk vil prutte om prisen, må de gå et andet sted hen.
    Jeg ved, det er blevet ret udbredt at prutte om prisen i mange forskellige sammenhænge, derfor disser jeg selvfølgelig heller ikke folk for et enkelt forsøg, men jeg går ikke ind for det, og hjemme hos mig, er det mig, der sætter prisen.


  • #142   16. mar 2018 #126, Inge nogen steder er det helt almindeligt at sætte forskellige priser efter køn, udstillingsegnethed, avlskvalitet m.m.

    Herhjemme gør i hvert fald nogen det indenfor katteopdræt.


  • #143   16. mar 2018 Hvis man nu skrev i annoncen, at prisen var x for tæver og y for hanner og i øvrigt var fast, så var meget unødig tid sparet.

  • #144   16. mar 2018 Det kunne man Søren, men vi har tidligere herinde haft debatter om varieret priser på køn, og det er der også nogen, der får ondt i en vis legemsdel af.

  • #145   16. mar 2018 "Hvis køber spørger ind til pris, så er vedkommende useriøs."

    Nu skriver de fleste vel "prisen som det første" men jeg har godt nok aldrig stødt på den bemærkning eller holdning andre steder end her inde. Og jeg kan ikke direkte pege en ud og sige, den eller den sagde sådan, men det har bestemt være nævnt herinde.


  • #146   16. mar 2018 Lene
    Folks anale piner skal du ikke bekymre dig om. Enten kontakter de dig, eller også gør de ikke. Ringer de, så har de accepteret prisen, der som skrevet i annoncen var færdigpruttet.
    Det kom sgu da til at handle meget om røv smiley


  • #147   16. mar 2018 Søren jeg mente faktisk, at det var folk herinde, der hidsede sig op over varierende priser i forhold til køn. Jeg har ikke varierende priser i forhold til køn, så det bekymrer mig ikke.

  • #148   16. mar 2018 For min skyld må en køber hjertens gerne skrive eller ringe og spørge hvad koster kræet?
    Så får de svaret x antal kr for dit og dat - og så er det det er brand vigtigt som opdrætter at man skriver at hvalpen kun sælges til egnede familier. Så hvis køber stadig er interesseret må denne fortælle lidt mere om sig selv og liv de kan tilbyde en hvalp.

    Og det er netop super vigtigt for ellers har du afgivet et tilbud. Og den interesserede har ret til at købe en hvalp til x antal kr. Uanset det måske er en husky du sælger og spørgeren bor på 27 sal på 45 kvm og i øvrigt aldrig forlader sit hjem for at få frisk luft.

    Jeg mener virkelig det er meget mere nuanceret end flere her i tråden bare gør det til.
    Og jeg kan sagtens følge både købers synsvinkel men jeg kan altså også godt se det fra opdrætterens side at de virkelig skal balancerer mellem for lidt og for meget.
    Og nogen vælger så at “pris snakker jeg om med de der oprigtigt er interesseret og tar kontakt.”.. løsningen.
    Og hvis de alligevel kommer af med hvalpene til gode hjem hvorfor skulle de så ændre fremgangsmåde?

    Jeg er en af dem der også adskillige gange har sagt jeg synes dkk opdrættere burde annoncere mere de steder alm. Hvalpekøbere kigger. Feks dba osv. Det er virkelig svært at finde dkk hvalpe for alm mennesker. Men hvis opdrætterens nuværende måder virker så kan jeg da godt se pointen. Hvorfor skulle jeg...?


  • #149   16. mar 2018 Nu har jeg aldrig købt en hvalp ud fra en annonce, men når jeg har fundet det sted hvor jeg gerne vil købe hvalp, den tæve jeg gerne vil have en hvalp fra osv. Så spørger jeg faktisk til prisen som noget af det første. Så er det li'som på plads.
    Jeg er egentligt skotskternet med om hvalpen koster lidt mer eller mindre. MEN jeg vil tillade mig at spørge ind til det, hvis en hvalp prismæssigt stikker af i i den ene eller anden retning i forhold til gennemsnittet i racen.
    Jeg tror aldrig at jeg er blevet opfattet som en useriøs køber og jeg har aldrig selv opfattet opdrættere, der har 'prismærke' på hvalpene for useriøse. Et eller andet sted så er det trods alt en vare der er til salg. Jeg opfatter det måske nok lidt 'lusket' ikke at sætte en pris på hvalpene. Det står jo alligevel opdrætter frit for at sælge til fx lavere pris eller slet ikke sælge.
    Om man som jeg finder det 'lusket' eller om man synes det er helt fint at “pris snakker jeg om med de der oprigtigt er interesseret og tar kontakt.” afhænger selvfølgelig af hvilken person man selv er smiley Og lur mig om ikke man kan se en tendens til at det er mere OK i nogle racer end i andre smiley Jeg kender fx en der købte en lille selskabshund. Prisen var åååhhh så hemmelig og det var næsten en ære at få lov at købe sådan en hvalp hos pågældende opdrætter (DKK opdrætter). Der blev fortalt stolpe op og stolpe ned om denne her meeeeget specielle lille hvalp hun skulle have. Det jeg så da hun havde hentet hvalpen var en ganske almindelig en af slagsen. Det var en dejlig og sød lille hund, men så speciel var den nu ikke smiley
    ... da jeg hørte prisen var jeg ved at falde ned fra stolen. Det var laaaangt over hvad jeg ville have troet. Det var vist et tilfælde af 'den kloge narer den mindre kloge'.
    Man skal dælme også passe på at priser på hunde ikke bliver totalt utopiske. Dengang jeg overtog Stormy (ganske gratis) kom der et bud fra en amerikansk opdrætter på 150.000 $ på ham smiley Hans opdrætter takkede nej; den slags hører i hendes verden ikke hjemme i hundavl fordi det flytter fokus et forkert sted hen. Set i bakspejlet var det så også temmelig fornuftigt: Kræet viste sig at have en arvelig sygdom - en rigtig skodsygdom og et par år senere døde han så oven i købet af knoglekræft. Var der nu en der var endt med at betale så mange penge for en avlshan, så er det jo ikke sikkert at vedkommende ville have stoppet med at avle på ham selvom det viste sig at han havde en recessivt arvelig sygdom og at alt hans afkom med garanti ville blive mindst bærere af sygdommen. Det ville have været noget rigtigt lort for racen. Nu endte skaden heldigvis med at være begrænset idet han kun blev far til 22 hvalpe og det var forholdsvist nemt at sørge for at den stoppede der. En af hans sønner har lavet et kuld og ingen af dem kommer videre i avlen.


  • #155   16. mar 2018 @150: Jo, du læste rigtigt med antallet af nuller smiley Jeg opfatter ikke pågældende opdrætter som en selvforherligende moralsk helgen. Det er ganske enkelt et menneske der virkelig brænder for racen. Hun overdrager ikke en af hendes 'pensionerede' og elskede avlshunde til nogen hun ikke kender godt og hun overdrager dem ikke til en fremtid, hvor der evt. bliver drevet rovdrift på dem.
    Jeg havde sg* heller ikke solgt Stormy til en amerikaner jeg ikke kender om så vedkommende havde budt mig en million $. Ligesom jeg heller ikke kunne finde på at sælge hverken Perle eller Clinton uanset hvad jeg blev budt for dem - utopisk at det skulle ske. De er jo en del af min familie smiley


  • #156   16. mar 2018 Lige i dette øjeblik er mit hus blevet til salg - inkl OK garanti.
    Stor vinkelstue, medium køkken, fornuftigt badeværelse, tre soveværelser, bryggers, entre og tadaaah pistolgang. Dejligt, isoleret værksted og uisoleret redskabsrum. Kæmpestor have (havetraktor medfølger+lidt fedtet playstation af ukendt årgang)
    Skulle det egentlig have været under annoncer?


  • #159   16. mar 2018 Bodil
    Jeg, og på den måde nok de fleste andre, har forstået, at du fatter hat af, hvad hele debatten går ud på.


  • Griffen
    Griffen Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 94
    #160   16. mar 2018 # 136 Tak for oversættelsen; for mig er køkkenopdræt et sted hvor hvalpene lever med familien, hvilket ikke forhindrer en tavle. Hvor kan man gå fejl af hinanden hvis man ikke kender hinandens definitioner smiley

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #161   16. mar 2018 At have noget til salg uden at oplyse hvad det koster giver ingen mening. Hvad begrundelse er der for ikke at skrive det?. Man er jo selv med til at det bliver noget der bliver spurgt ind til som det første. Hvis nu prisen er noget højere i forhold til et andet sted med samme kvalitet?.

    Hvorfor så bruge tid på,at skrive frem og tilbage,for at finde ud af at man finder prisen for høj. Spild af tid.


  • #162   16. mar 2018 Man kan også bare lade være med at skrive noget om hvalpene. Ud over at de er til salg. Så er der masser af ting køber kan spørge ind til. Men hvis man alligevel skriver ALT om sundhed osv så kan man da lige så godt bruge en linie på prisen også smiley

  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #163   16. mar 2018 Bodil: Hvis jeg nu sender dig en sms med en tekst lignende dette:

    Kære ...

    Jeg har via (en hjemmeside), set din salgsannonce på dine hvalpe. Jeg kan dog se at prisen ikke er oplyst. Er det muligt at få oplyst prisen, inden at jeg tager telefonisk kontakt til dig, så jeg ved om mit budget passer til dine hvalpes pris.

    Venlig Hilsen .......

    Er det useriøst?


  • #164   16. mar 2018 Det ville jeg slet ikke opfatte som useriøst, faktisk tvært imod.

  • #165   17. mar 2018 Nu ved jeg at på face, er der mange race grupper og det er den vej igennem jeg har lært prisen at kende, ved at snakke med opdrætter om racen og prisen, men nu bruger jeg gerne år på at finde ud af om det er racen for mig og hvor den skal komme fra.

  • #166   18. mar 2018 Jeg synes ikke prisen skal være tabu på nogen måde, alle interesserede har selvfølgelig lov til at spørge ind til den, for vi har jo alle en bagstopper et sted, og det er helt fair.

    Opretter man en annonce på nettet, så synes jeg det er logisk, at man så også skriver, hvad man vil have for hvalpene, på en hjemmeside synes jeg ikke man behøver det, men som opdrætter skal man ikke blive fornærmet eller sur, hvis nogen spørger, hvad de skal give for "varen".

    Om folk tager forskellige pris for hvalpene, må være op til opdrætter, der kan være grunde til at gøre det. Selv har jeg indtil videre ikke gjort det, da jeg ikke har set mere efterspørgsel efter en køn frem for et andet. Men i nogen tilfælde kan det give mening, jeg ser intet forkert i det. Er der køn eller farver eller andet der er svært at sælge, så er det for mig logisk, at man måske sætter prisen lidt ned.




  • Jan N
    Jan N Tilmeldt:
    mar 2018

    Følger: 2 Svar: 3
    #167   19. mar 2018 prisen på en hvalp er kun hemmelig, fordi avleren har interesse i at presse køber max.så de kan få en god sum for deres hårde arbejde.
    vrøvl at man ikke sætter prisen på en levende skabning- undtaget mennesker selvfølgelig-heste grise kør og får har også en pris, og kan måske byttes med en trillebør med æg. der hvor jeg kan blive lidt forarget er dem der kender prisen, og gerne vil have hvalpen, men prøver at prutte prisen ned......


  • Bente M
    Bente M Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Svar: 26
    #168   19. mar 2018 Jeg tror, at grunden til, at der ikke står pris i annoncer hos nogle opdrættere er den simple, at opdrætter gerne vil have mulighed for at fortælle, hvad man får for prisen. Jeg opdrætter Coton de Tulear, og erfaring har vist mig, at mange førstegangskøbere tror, at alle Coton'er med f.eks. DKK stamtavle er ens. Det er jo ikke tilfældet, og det får opdrætter ikke mulighed for at forklare, hvis køber vælger laveste pris efter en annonce - og det vil man jo naturligt nok gøre, hvis man tror, at "varen" er den samme. Når hvalpekøbere henvender sig til mig, så beder jeg dem altid kigge på min hjemmeside, hvor prisen også er oplyst. På hjemmesiden er der nemlig også gjort rede for, hvad der afspejles i prisen, f.eks hvad der følger med hvalpen af udstyr (og hvorfor jeg vil levere udstyr og ikke overlade det til den nye hvalpeejer) Derefter står det jo så køber frit, om det er mig eller andre opdrættere, der skal levere en hvalp.

  • #170   19. mar 2018 Jeg ville faktisk ønske at flere opdrættere var mere åbne om prisen på deres hvalpe. Måske det kunne være med til at mindske hvalpefabrikkernes “popularitet” ?

    Jeg tænker at hvis nu, man som DKK opdrætter, gjorde et stort nummer ud af at annoncere i f.eks dba, hvor man fortalte om alle fordelene der var ved at købe med DKK tavle, efter helbredstestede forældre, købsaftale, garantiaftale, osv osv. Og man netop oplyste, at en ren cavalier king charles hvalp, koster f.eks 13.000 kr.

    Hvem fa’en vil så betale 12.000 kr for en cavapoo, hvor forældrene ikke er undersøgt for noget som helst, og opdrætter ikke giver garanti ?

    Folk undrer sig så tit over, at nogen er villige til at betale mange penge for designer-hunde ? Måske én af grundene er, at folk faktisk ikke er klar over hvad en racehund, med DKK tavle koster, og hvad det giver af fordele ?


  • #171   20. mar 2018 Prisen skræmmer mange væk.

  • #172   20. mar 2018 @171: Sært argument.

  • #174   21. mar 2018 Men ved du hvad Søren U. Det værste er sgu at sælgerne af de stambogsførte hunde siger at deres hunde bygger på alenlang genetisk sundhed og de derfor er så sunde og bliver så gamle. Men i relation til blandingshunde er det den skinbarligste løgn. Jeg har haft 4 stambogshunde, som blev hhv 3½ år 2½ år og 1½ år og den sidste 5 år. Mine blandingshunde (af samme størrelse) blev der imod 10 år, 12 år og 14 år. Før til slut havde de ikke en sygedag, hvor imod det var en kamp at holde de racerene raske. Så gør dig selv en tjenste.

  • #175   21. mar 2018 Dan R - Stambogshunde er ikke nødvendigvis sundere, men med DKK-tavlen har du et super godt redskab til at gå ind og se hvordan sundheden er bag det kuld man har kig på, på den måde kan du give dig selv de bedste odds for en sund hund. Det kan du ikke med en blanding hvor det er et større lotteri hvordan det ender ud, da de yderst sjældent er tjekket for avelige sygdomme. Blandinger kan også være modtagelig for flere arvelige sygdomme, i og med at den er blandet af forskellige racer som har hver deres type af arvelige sygdomme.

  • #176   21. mar 2018 For mig er prisen vigtig at vide, i forhold til om det er realistisk at jeg kan få sparet op tidsnok til at at betalingen skal finde sted. Jeg er ikke født med en guldske i r*ven, så derfor må jeg spare sammen først. Og der er det altså relevant om vi snakker 5, 10 eller 15.000 kr. Ja, for mange kan selv 1000 kr. udgøre forskellen.
    Derfor vil jeg også til hver en tid spørge til pris som det første, da jeg finder det komplet spild af både min og opdrætters tid, først at lave en Q&A, hvis prisen så ikke passer ind i budgettet.
    Jeg synes det virker useriøst ikke at give al info med - Det jo ikke folks økonomi der afgør om man er en god køber der gør sit forarbejde, eller ikke.


  • #177   21. mar 2018 #176

    Det har du ret i med prisen. Men at starte med at spørge efter pris eller enda prutte om prisen eller diktere at man fxkun vil betale 1700 kr. for en stamtavlehund, som jeg fornyelig var ude for. Det er for meget. Man kunne ligge ud med og skrive lidt om sig selv og hvad man kan tilbyde en lille ny hund. Så ville man havde nået langt.


  • #178   22. mar 2018 Det er mig bekendt, umuligt at blive enige om, om hvalpens pris skal opgives eller ej,
    når hvalpene annonceres diverse steder, da det er af forskellig vigtighed, for de forskellige købere og sælgere.
    I første omgang mener jeg, at det vigtigste er, om køberen har en god indstilling,
    til det at holde hund, da der er en del hundeejere, der efter min mening,
    aldrig skulle havde haft en hund, da de behandler hunden somom det er
    en menneske-kultur-opdraget hund de ønsker sig,
    i stedet for en hund der har en masse behov,
    for at leve et - så godt som muligt, Naturligt liv - hvor den får opfyldt
    langt hovedparten af sine naturlige behov.

    Får hunden disse behov opfyldt bedst muligt,
    er der gode chancer for at den får et langt og lykkeligt liv sammen med sin ejer.

    Og mig bekendt er for eksempel en Lhasa Apso, så i stand til at blive op til 27 år.

    Og i det tilfælde mener jeg, at anskaffelsesprisen er af ret lav interesse!


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #179   22. mar 2018 Det vil altid være rart at vide hvad den vare man vil købe koster. Hvorfor ikke bare oplyse det. Er som om at man skal igennem flere oplysninger før prisen må komme på tale.

    Er det fordi at det skal være sværere at bakke ud når man nu er kommet så langt. Det må man da ikke håbe. Jeg kan ikke se en eneste logisk grund til ikke at oplyse prisen i sin annonce.


  • #180   23. mar 2018 Max H.
    Hvis det er mit indlæg #178, du kommenterer, vil jeg lige oplyse:
    Jeg er Hundeejer, og har aldrig i mit 85 år lange liv solgt hunde,
    derimod har jeg selv købt flere hunde i mit liv,
    som jeg har haft rigtig gode erfaringer med!


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #181   23. mar 2018 Steen. Det er ikke udelukkende dit indlæg. Jeg er bare stadig ikke blevet klogere på hvorfor man ikke skriver prisen. Det kunne jo være der var en god grund. Det ser der ikke ud til at der er.

  • #182   23. mar 2018 Det er noget sludder Erika - men hvis du selv tror på det og bliver beroliget af det, ja så er du velkommen. Jeg er ikke længere så naiv. Men held til dig. For mig er DKK noget lort. Andre kan godt synes om det - og sådan har vi forskellige holdninger ud fra hvilke fakta der er smidt i vores tilværelse.

  • Rollo
    Rollo Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 9 Følgere: 13 Svar: 925
    #184   23. mar 2018 Dan; Jeg synes det er noget naivt, at mene det Erika siger er noget sludder - det er jo ikke noget med tro, men noget med fakta.

    Fakta er vel, at hver race er disponibel for nogle bestemte ting - tager du og blander 2 eller flere racer, er det jo ikke sådan at de disponible sygdomme udligner hinanden, men du øger jo dermed risikoen og der er flere disponible sygdomme. Den del vil jeg mene man ikke rigtig kan argumentere sig ud af.

    Jeg mener så heller ikke at DKK eller stambog, er nogen garanti for noget som helst, og for mange stiller den sådan op - du kan ikke bare købe en stambogsført hund og så er den hellige gral velbevaret, og jeg oplever mange hvalpekøbere pt. som "vil have stambog" uden de aner et klap om hvad stambogen handler om - nogle siger f.eks. "så er der ikke indavl" - eller som om hunden pr. garanti ikke er syg.
    - Man skal jo stadig gøre sit forarbejde, og handle med sund fornuft, og jo, så er der stadig risiko, for at få en hund med problemer, desværre! Men det er der da også ved at købe blandinger?!

    Men det må alt andet lige, være mere overskueligt at arbejde med én race og dennes problematikker, fremfor lave en pærevælling og arbejde med flere risici - men det er i min optik også fåtallet af dem der avler blandinger, der reelt har noget med sundhed i tankerne.


  • #185   23. mar 2018 Vi bliver nok aldrig enige. Men jeg har bare lige oplevet med mine egne hvalpe at prisen skræmte folk. Da jeg fjernede prisen her inde begyndte der at ske noget.

  • #186   23. mar 2018 Jeg bliver også mega frusteret når jeg hver dag kigger hunde. Efter hvad jeg har hørt og lært så vil en DKK tavle hund være klogest at købe. Men når man så går på DKK, koebhund.dk så er der faktisk IKKE nogen der oplyser pris smiley Nogle gange kan man så finde opdrættere der også reklamere på dba/guloggratis, men der kan prisen godt skrives...
    Mistænker da dem for at være useriøse opdrættere hvis de ikke kan komme clean med prisen :S


  • #188   24. mar 2018 Nej vi bliver aldrig enige - men i min verden har jeg ret - som det er den anden vej. Og ja det har noget med fakta at gøre - og mine med tavle blev under halvt så gamle (flere en trediedel) som dem uden. Det er min fakta.

  • #190   24. mar 2018 Ens egne erfaringer kan man jo ikke bygge så meget på.
    Vi har haft mange DKK hunde i mit barndomshjem, der alle er blevet min 10 år, men mange meget ældre.


  • #192   24. mar 2018 så er det osse alle folk med I der er smarte.

    Jeg har givet min mening til kende - lær af det eller lad være. Og min erfaring har bygget på 50 år med hunde.

    Og jeg har ikke mere at tilføje hverken til de smarte eller mindre smarte.





  • #195   24. mar 2018 Jamen Isabelle, man kan jo nettop lære at man skal være ops på hundenes gener og sundhed selvom de er fra en DKK godkendt opdræt smiley Mange tror jo nettop at DKK er et sundheds stempel, men det er det nødvendigvis ikke. Jeg gad så til gengæld godt lære hvad alle de forkortelser betyder når man kigger på en stamtavle. Jeg kan nemlig ikke finde hoved eller hale i hvad der er godt eller skidt og hvad der må mixes af minusser og plusser og hofter og farver m.m.

  • Bente M
    Bente M Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Svar: 26
    #196   24. mar 2018 Dan R hvor er det ærgerligt, at du har så dårlige erfaringer med stambogsførte hunde og hvor ærgerligt, at det har udviklet sig til en masse fordomme mod bl.a. DKK stambogsførte hunde. Jeg har selvfølgelig ikke 50 års erfaring som opdrætter (kun 20) med jeg har haft både tysk korthårs jagthunde, Dobermann og været opdrætter af Labrador og nu i 5 år af Coton de Tulear. Med de DNA tests, der er til rådighed for de enkelte race, kan vi faktisk garantere køber, at vore clear-testede hunde aldrig vil komme til at lide af eller viderebringe de arvelige sygdomme, som vi kan teste for - det er også fakta. Selvfølgelig kan vi ikke garantere, at hundene ikke pådrager sig andre ikke arvelige sygdomme i det miljø, hvor de vokser op. Teorien om, at krydsninger har bedre sundhed end tavleførte hunde er blevet "skudt til hjørne" for flere år siden. Det kan du finde videnskabelig dokumentation for blot ved at søge på nettet.

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #197   24. mar 2018 Det er da ikke lang tid siden, at der blev skrevet at der ikke var den store forskel. Blandinger bliver jo så heller ikke testet så ofte og kan have sygdomme man ikke opdager.

    På den anden side er der ikke så stor omtanke med blandings avl. At der ikke er større afstand er da bekymrende. Der må være nogle racer der trækker godt ned.


  • #198   24. mar 2018 Hvis prisen skræmmer mig når den står i annoncen, så skræmmer den mig altså også hvis jeg først får den at vide ved henvendelse . Jeg vil/kan ikke give mere, bare fordi prisen er hemmelig til jeg spørger om den smiley

  • #200   27. mar 2018 "Når folk er mere fokuserede på prisen end på indholdet af varen, så er fokus helt skævt"
    Du laver en klokkeklar 'stråmand' - ligesom sidste gang du postulerede det samme. Selv prostituerede reklamerer med prisen, skønt indholdet af ydelsen også her burde være vigtigst.


  • #203   27. mar 2018 Det kommer jo da for pokker også an på hvad man skal bruge hunden til. Hvis man som mig ikke skal bruge hunden til noget hundesport/træning , er det bedøvende ligegyldigt med hvor godt forfædre har klaret sig i alt muligt. For mig er det vigtige at kigge på sundheden i anerne , og så vil jeg helst have en rød dp smiley

  • #204   27. mar 2018 "Og fair nok at man har et maks budget, det er der masser af mennesker der har, men hvis man er virkelig dedikeret i sit ønske om at få den helt rigtige hund, vil man så ikke hellere spare op i lidt længere tid, end nøjes med det næstbedste?"

    Hvis det kuld en opdrætter har til salg, bare er kuldet, hvad hjælper det så at begynde og spare mere op, så er kuldet formentlig solgt, inden man når målet. Men jo hurtigere, man finder ud af prisen, jo hurtigere kan man i hvert fald komme i gang med at spare op.

    "Endelig, handler det jo om noget så simpelt som udbud og efterspørgsel: Hvis en opdrætter ikke har noget problem med at sælge sine hvalpe uden at oplyse prisen på forhånd, hvorfor så gøre det? "

    Jeg har stadig enormt svært ved at se fordelen ved at holde prisen hemmelig så længe som muligt.
    Og ærlig talt, når jeg køber hund, tænker jeg ikke på det som et produkt, og har ingen ønske om at en eller anden "karl smart" sælger skal underholde mig om sit produkt. Selvfølgelig skal opdrætter da fortælle om sine hvalpe, og jeg har nogle spørgsmål, jeg gerne vil have svar på, men en større salgstale, som brugt af sælgere af diverse andre produkter, har jeg nu ingen interesse i.


  • #205   27. mar 2018 Hørt Lene N!

    Havde jeg ikke fået at vide på forhånd, hvor mange penge jeg skulle overføre, da jeg købte Sky, så havde jeg ikke haft en jordisk chance for at spare alle penge sammen efter depositum var overført.
    Sjovt nok er udenlandske opdrætter ikke bange for at oplyse pris på stambog, hund, vaccinationer osv. Men herhjemme er det ofte den dybeste hemmelighed...Meget spøjst..


  • #206   27. mar 2018 Jeg ved ikke, om det ofte er en hemmelighed herhjemme, for jeg har aldrig hørt om det andre steder end herinde. Men jeg kan da godt læse, at der er nogen, der bakker op om det.

  • #208   27. mar 2018 Dvs alle hvalpe i et kuld kan koste noget forskelligt? Jeg forstår det ved hvalpe med fejl..men hvalpe uden?


  • #211   27. mar 2018 Når jeg læser om den filantropiske tilgang til hundehandel, som nogle avlere synes at have, så føler jeg mig slet ikke værdig til at møde vedkommende og da slet ikke til at få lov til at købe en hvalp.
    Jeg må nok "nøjes" med at handle et sted, hvor der ikke på forhånd er etableret en distance, der giver mindelser om det hinduistiske kastesystem.

    Har et kuld forskellige priser, så skriv da 'pris mellem xxx og yyyy'


  • #213   27. mar 2018 Mine har en fast pris.... og prisen er fair.... Når vi sætter dem til salg, bliver det selvfølgelig oplyst smiley
    Ud af de 5, der er solgt har 2 spurgt og fået svar... de 5 andre har ikke spurgt endnu, og det havde jeg faktisk ikke tænkt over før jeg så denne tråd smiley

    Springer folk min annonce over pga prisen, er det helt fint med mig.. Vi har sat en pris der er helt fair, og er folk ikke enige, er det deres problem smiley


  • #215   27. mar 2018 I Tyskland bruger de meget pris kategorier indenfor heste. Fx:
    Kategori A: 1.000-5.000
    Kategori B: 5.000-10.000
    Kategori C: 10.000-15.000

    Personligt synes jeg selv denne metode er træls, men så har køber som minimum en lille idé om hvor de skal sigte, og så må man jo bare sigte på det højeste, og være glad hvis der kommer penge retur. Og den er smart til hvis man ikke har nogen fast pris på hvalpene.

    Men generelt vil jeg sådan set bare have en pris at vide fra start.
    Tænker folk på at det også kan få køber til at føle at denne spilder avlers tid, hvis det så viser sig at denne ikke har pengene? For nej, det er jo langt fra alle der har forskellige priser. Tænker at det måske godt kan være lidt ubehageligt for en person der måske er lidt introvert.


  • #216   27. mar 2018 Jeg har da også ind i mellem sat prisen ned på en hvalp, men det har nu aldrig været efter devisen: "den koster, det du har råd til at betale". Jeg beslutter en pris, og det er så den folk skal betale, og ja, der kan være forskelle indenfor et kuld.
    Og ja, jeg har da også sagt nej til folk, der godt kunne betale, fordi jeg ikke følte mig tryg ved at sælge til dem.

    Jeg kan da også godt se, Bodil, at hvis du slet ikke har nogen ide om, hvad hvalpene skal koste, før du møder en eventuel køber, så er det svært at oplyse en pris, før man kender vedkommende vældig godt, og da især hvis prisen først skal cleares af med, hvad vedkommende har råd til eller er villig til at betale. Men jeg tvivler på, at den fremgangsmåde er ret udbredt, og næppe det der normalt ligger til grund, når opdrættere ikke vil oplyse prisen i annonce, på hjemmeside eller som det første ved henvendelse.


  • #217   27. mar 2018 #214, Isabelle, det minder mig om en belgisk opdrætter, der skulle bruge min hanhund. Det er rigtig mange år siden, og vi skulle afregne i DM. Jeg havde sagt 1200 DM til ham, men da han skulle betale, havde han byttet om på beløbet og stod klar med 2100 DM.

    Jeg var dum nok til at rette ham smiley


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #218   27. mar 2018 For mig minder det lidt om butikker i udlandet. Man undlader at skrive prisen for at få kunderne ind i butikken.

    Det lyder nærmest som om man skal overbevises om at den her hund er pengene værd.

    For mig er det for det første irriterende. For det andet får jeg fornemmelsen af at prisen er høj. Altså den stik modsatte effekt. Jeg springer over.





  • #220   28. mar 2018 #219, det lyder meget frelst, Bodil, som om du har en anden og bedre holdning til vores hunde/hvalpe end vi andre har. Det var muligvis ikke tanken, men sådan læser jeg det.

    Jeg tænker ikke på mine hvalpe som en vare, men jeg kan ikke beholde dem alle, så kort og godt de fleste skal sælges, så der er penge, der skifter hænder. Det gør der formentlig også for nogen af dine, eller bliver de alle givet væk gratis ?


  • #221   28. mar 2018 Jeg forstår slet ikke alt den ståhej om den pris.

    Hvis man gerne vil kende prisen inden man går videre, så spørg pænt om den, det fatter jeg simpelthen ikke nogle opdrættere kan blive stødte over, jeg gør i hvert tilfælde ikke, jeg synes pris er en naturlig del af en handel.

    Når det så er sagt, så er jeg en af dem der ikke skriver prisen på hjemmesiden, men jeg ville til hver en tid gøre det, hvis jeg oprettede en annonce, hvor man jo har en vare til salg.
    For mig er hjemmesiden noget andet end en salgsannonce, det er et udstillingsvindue for ens opdræt, en form for reklamesøjle, der vil man gerne vise, hvad man står for, og fortælle om de værdier man vægter i sit opdræt.
    Skriver man en pris på, kan man nemt sættes i bås, som om det hele handler om cool business, og at man kun tænker på profit.

    Jeg tror faktisk ikke det for forbrugerne er nogen fordel, at alle opdrættere sætter en offentlig pris på, for så bliver priserne bare ens.
    Lige nu har jeg fået et kuld hvalpe, det er 5 år siden jeg sidst havde et kuld, og jeg har da erfaret, at mine bliver solgt til et par tusinde under det mange andre tager, fordi jeg simpelthen ikke har kendt til prisudviklingen. Havde de andre opdrættere skrevet priser på deres hjemmesider, så havde jeg da taget det samme.


  • #223   28. mar 2018 Bodil Dalsgaard
    Så længe du tager penge for dine hvalpe, er de vel en "vare". Altså du sælger noget til en anden.

    Jeg ser heller ikke på dyr som en vare, men teknisk set er de, så længe man tager penge for dem, og det er uanset om det er en fast pris eller ikke.
    Og bare fordi du sætter en fast pris, betyder det ikke at du ser dit dyr som en varer. Du sætter en værdi på dét avlsarbejde du har lavet, og det kan jeg ikke se hvorfor skulle være forkert.


  • #224   28. mar 2018 Selv ved 0 kr er det en handel, og det er derfor man kan benytte sige af købeloven

Kommentér på:
Prisen på hvalpe

Annonce