1.709 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 32 Svar

Blinde og førerhunde Blinde og førerhunde

NU har jeg oplevet flere forskellige blinde med førerhunde, hvor jeg undre mig over deres ageren.
Jeg ved godt at man ikke er perfekt hundeejer bare fordi man er blind og har en førerhund, men er der ingen der ligesom holder hånd i hanke med disse?

For noget tid siden oplevede jeg en der lod sin førerhund opsøge andre hunde i "arbejdstiden" og som blev hevet omkuld fordi hunden ville hen til min.

I dag lufter jeg så min hund i et område med kræt og eng arealer, en del stier, hvor der færdes løbere, børne institutioner og en del hundeluftere. Jeg kommer gående ad en sti, med min hund i flex line, på et tidspunkt kommer vi op mod en dame og en løs lab, det går op for mig at vedkommende er blind (har den der stok) og hunden har klokke i halsbåndet. Da vi kommer tættere på kalder jeg min hund "hjem" mest for at gøre opmærksom på at vi var der. Labben kommer op til min hund, en typisk lab han, han hopper rundt omkring/op af min hund, som bliver trykket og da jeg så hjælper min hund væk (for hende helt tæt på mig, bliver labben pludselig voldsommer og knurrer, jeg reagere hurtigt med at råbe, og der sker ikke noget, labben trækker sig og bliver kaldt hjem, heldigvis lydig. Jeg får min hund i plads og siger at vi lige passerer dem, og det var det, så ingen katastrofe eller noget, men tænker at det kunne være gået galt hvis jeg havde haft en han der måske ikke brød sig om andre hanhunde og måske var udfarende, altså ingen ved jo hvad der ville være sket, men tænker bare at det ikke er en god kombi med en løs hund og blind ejer sådan et sted.

Som sagt undre det mig bare, og ved ikke om det bare er i mit område, men har oplevet flere der ikke virker helt ansvarlige i forhold til at de jo altså ikke kan se hvad der sker omkring dem.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle kommode 400 kr.
  • Skifte cover til lampe i loft 500 kr.
  • Utæt afløb i køkken 1.500 kr.
  • Sæt en loftslampe op i udtaget 400 kr.
  • Cykelkæde 475 kr.
  • Tømrer til reparation og ophængning af badeværelses skab 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Blinde og førerhunde
  • #1   23. mar 2018 Altså, førerhunde skal jo også have fri engang imellem. Vi møder fra tid til anden en lab tæve, når den holder fri. Ejer går hen til plænen og tager seletøjet af, så har den fri og løber rundt som den har lyst, efter noget tid får den seletøjet på igen og så den seriøs og på arbejde igen.
    Men ja, hvis der kom nogen, imens den er fri, som ville angribe, så er det self et mega problem for fører... but what to do? Den skal jo også have fri engang imellem.. smiley

• #2   23. mar 2018 Nu tænker jeg bare lige, måske det ikke er rigtigt smiley Men ifølge loven skal man have fuld kontrol over hunden, hvis den skal være fri, og det kan en blind person jo på INGEN måde have, da de netop ikke kan se hvad der sker omkring dem, hverken deres egen hund eller fremmede.

En førehund kan da godt " have fri", uden at skulle løbe uden snor på. Vores hunde er ALDRIG ude og gå tur uden snor på, og de trives da ganske fint , så får de lov at løbe rundt andre steder i stedet for smiley

• #3   23. mar 2018 Altså nu var denne lab han jo også selv lidt "uvenlig", han opsøgte os. Hvis min hund også havde været "uvenlig" havde jeg måske stået med et slagsmål uden rigtig at kunne få hjælp af den anden hunde ejer.

Tænker hvorfor har man ikke en seende person til at lufte hunden hvis den skal gå løs, eller bruge et lukket område eller lignende, nu var det jo også et hund i snor område (men hun kunne jo selvfølgelig ikke læse skiltene) tænker jo også der er ret meget vildt i området og det ligger op ad en meget tung trafikeret vej.

Jeg undre mig som sagt bare, synes det virker lidt uansvarligt, men nu skete der heldigvis ikke rigtig noget ud over min hund synes det var en ubehagelig situation.

• #6   24. mar 2018 Krysteren: Altså min hund ville i hvert fald tage sig nogle friheder og holde fest, hvis hun fik den mulighed smiley

Palle: nej fik ikke rigtig sagt noget, i første omgang tænkte jeg kun på lige at få min hund godt ud af situationen(et par dage forinden havde hun en en dum oplevelse med en hund der rendte hende ned og hun gik i panik) Så havde bare brug for at bruge energien på at komme godt videre.
    Det var først da vi kom på afstand at jeg kom til at tænke over det.

• #7   24. mar 2018 sådan set må man ikke snakke heller forstyrer personer som er under arbejde
    https://www.ibos.dk/om-syn/foererhunde.html
    https://newsbreak.dk/har-du-styr-paa-reglerne-snart-skal-hunden-vaere-i-snor-disse-steder/?image=3

• #8   24. mar 2018 Årh, herregud da.

Personligt er jeg så overskudsagtig, at jeg snildt kan tilgive en blind der lige lader sin hund slappe af.

En så. veltrænet angriber jo normalt ikke andre hunde, og var min hund så agressiv, at den ville angribe en hund der kom løbende hen, ville jeg erkende min manglende kontrol over den og andre mennesker, og give den mundkurv på. Problem løst. smiley

• #9   24. mar 2018 Martin: Nu er min hund ikke på nogle måder aggressiv, men hun er ikke ret stor når en stor lab han bliver gnaven, men det skal hun så bare finde sig i, undskyld men at man er blind, fritager da ikke en for ansvar for sin hund. Men det er nok lettere at være afslappet når man selv har en hund der er større en flertallet, en når man har en mindre der faktisk kan tage skade af at blive tumlet.

• #10   24. mar 2018 Garff: Hunden var ikke på arbejde, men havde fri.

• #11   24. mar 2018 @maya
    Jeg skrev, at en førerhund sjældent er aggressiv.

Hvis en førerhund var agressiv, så tror jeg ikke at de blev valgt til jobbet.

Så jeg synes at din frygt er irrationel.

• #13   24. mar 2018 Jeg kan godt tage hensyn til de få brugshunde der er derude, og tilgive at en handicappet bør have lidt øh snor, end os langt heldigere stillet.

Krydser fingre for, at jer der er forargede ikke selv en dag i en situation hvor har behov for at andre skal tage lidt ekstra hensyn til jer. smiley

• #15   24. mar 2018 Aj aj aj sq da !!!!!

Fordi man har en hund, der er uvenlig overfor andre hunde, der løber hen til den - så skal man bare smide en mundkurv på den ???

Noo - det er da HELT omvendt af hvad der er logisk.

• #16   24. mar 2018 Martin: Men nu var førerhunden jo arrig, den hoppede op på min hund og knurrede. Det havde ikke været et problem for os hvis den havde været venlig og bare lige ville sige hej, men det var den ikke. Men uanset hvad så skal man jo ha styr på sin hund og det kan være lidt svært når man ikke kan se.

• #17   24. mar 2018 Man bliver altså ikke en god hundeejer, bare fordi man er blind. Jeg har set førerhunde leve et miserabelt liv, som fører af en blind. I mine øjne burde der være meget meget meget mere tilsyn, med de hunde/deres ejere.

Det er uacceptabelt og ulovligt at have ens hund løs medmindre man har kontrol over den. Og når den ovenikøbet er uvenlig, så kan det da ikke forsvares. Selv om man er handikappet skal man stadig følge lovgivningen.

• #19   26. mar 2018 Jeg kendte en engang der havde sele på med håndtag til at holde fast og følges med over vejen.

Når den var ude var den fantastisk og hjemme stjal den mad og var på bordene.

Bare fordi de er førerhunde er de ikke perfekte og at den kommer og siger hej er irriterende men kunne ikke gøre mig sur. Den blinde kan i det mindste ikke se mig, det er en bedre undskyldning end de andre. Hver gang en anden hund formår at stjæle Zivas opmærksomhed, ved jeg at så glæder vi os til flere kontaktøvelser i morgen smiley

• #20   26. mar 2018 Nu sagde den jo ikke bare hej, så havde det jo ikke været et problem.
    Hvis du læser hvad jeg har skrevet så hoppe den op på min hund og knurrede, min hund blev tydeligt trykket og jeg måtte råbe højt. Undrer mig over at folk synes det er helt i orden at min hund ikke kan gå i fred i snor, uden at skulle stå model til uhøflige /sure og fysisk anmassende/voldsomme hunde.

Hvis det er hvad alle hunde skal finde sig i, så forstår jeg godt nogle får nok og bliver udfarende, sjovt at vi snakker så meget om at børn ikke må overskride hundens grænse, men det er helt fint hvis det er en kæmpe lab han.

• #21   26. mar 2018 Sagde den blinde slet ikke noget da du råbte op?

Selvfølgelig skal man ikke bare acceptere en aggresiv hund kontakter sin hund, førerhund eller ej.

• #22   26. mar 2018 Om så den var den sidste førerhund på jorden, havde den fået et gedigent los i røven, og ejer havde fået en skideballe, hvis det var sket med mine hunde. Jeg er 100% ligeglad med hvad hunden ellers får sin dag til at gå med, men at fare i hovedet på andre med en attitude, er ikke ok.

Jeg kan tolerere løse hunde som kommer med venlige hensigter, men sure hunde skal holdes væk.

Jeg må erkende at jeg synes det er en totalt underlig holdning "den vil jo bare sige hej, det kan jeg ikke blive sur over" smiley

Nix, et spark i røven og en skideballe er prisen!

• #23   27. mar 2018 Frk jensen: hun kaldte hunden til sig, og må gi hende den lystrede promte, men ellers kommenterede hun ikke, svarede heller ikke da jeg sagde at vi gik forbi.

A med..... jeg kan også sagtens acceptere en løs hund der er venlig og respektere Tessas grænser, og synes også at Tessa er meger overbærende, men hun skal ikke væltes, hoppes på, moppes eller skældes ud mm, heller ikke af en førerhund.

• #24   27. mar 2018 @Maya.
    Jeg skal ærligt indrømme, at jeg ikke opfattedede/opfatter din beskrivelse som særlig dramatisk, og havde ikke lige læst at den var agressiv. Men et råb og hunden smuttede, er så heller ikke et billede af en agressiv hund for mig. Det er nok hvad vi lægger i betydningen af et ord.

Men uanset, så skal en hund der er agressiv overfor andre hunde, naturligvis ikke rende frit rundt. Det er jeg helt enig i.

Nu skrev du så, at du tit oplevede blinde der lod deres hunde løbe frit, og det var nok det jeg mest tænkte over. For det synes jeg stadigt er helt fint, selvom det så kræver at vi andre skal være lidt mere opmærksomme.

Jeg morer mig lidt over, at så mange kan blive forargede over det, men fair nok, vi er alle forskellige og har forskellige irritations tærskler. Jeg er nok bare født heldig. smiley

• #25   27. mar 2018 Martin: Jeg tror at det du misforstår/ikke tænker over, er at, når man selv er en mindre hund på 13 kg, der helst bare vil tøffe rundt og hygge sig, så er det voldsomt at blive hoppet på, knurret af, mens man bliver fysisk presset, et stort overgreb, det ændre altså ikke noget at sige til min hund, at den 40 kg lab han, der hopper rundt på ryggen af dig, ikke bider og forresten er den en lydig førerhund.

Hvorfor skal min hund, der passer sig selv og ikke på nogle måder genere andre hunde. Finde sig i at få de oplevelser.
    Jeg forstår ikke at du mener at min hund ikke skal ha lov til atat gå en fredelig tur uden at få disse ubahagelige oplevelser.
    Men nogle har måske bare mere ret at være end andre.

• #26   27. mar 2018 Jeg forstår ikke hvordan man opfatter dette som en hilsen:

Labben kommer op til min hund, en typisk lab han, han hopper rundt omkring/op af min hund, som bliver trykket og da jeg så hjælper min hund væk (for hende helt tæt på mig, bliver labben pludselig voldsommer og knurrer, jeg reagere hurtigt med at råbe, og der sker ikke noget, labben trækker sig og bliver kaldt hjem, heldigvis lydig.

Som Maya skriver skete der ikke noget, fordi hendes tæve er ret mild. Havde det fx været en hanhund, eller min store tæve som ikke bryder sig om uhøflige hunde, kunne det snildt have endt i slagsmål. Men det er bare fjong fordi ejeren er blind? smiley

Selv en blind må jo kunne se at sådan en hund skal holdes i snor smiley

• #27   27. mar 2018 Selv en blind må jo kunne se at sådan en hund skal holdes i snor smiley

Good one smiley

• #28   27. mar 2018 maya okay, altid noget den lystrede..

men lidt underlig reaktion

• #29   27. mar 2018 Ja det var i det mindste skønt at hun kunne kalde den til sig. Tænkte dog efterfølgende at det var mærkeligt at hun end ikke spurgte hvad der var sket.

• #30   27. mar 2018 @Maya
    Jeg har ikke skrevet, at din hund skal finde sig i at blive hoppet på. Jeg har faktisk ikke skrevet noget af det du skyder mig i skoene. smiley

Men fred være med det. Det går også nok.

Jeg gentager da gerne en gang til.

Jeg havde ikke lige fanget at det var så slemt som du føler det var, i første omgang.

Ingen aggressiv hund skal løbe frit omkring, så er det ligegyldigt hvad for en hund det er. Når jeg læser det du skriver, så synes heller ikke det lyder så slemt, men bevares, måske er jeg ramt af det som du siger, at jeg aldrig har ejet en lille hund under 50 kg.

Jeg synes dog stadig at blinde hunde og andre brugshunde, skal have “længere snor”, end os der har hyggehunde.

Det ser vi så forskelligt på, og sådan er det. Der er ikke rigtigt noget at debattere.

• #31   27. mar 2018 Martin - Du skriver da indirekte, at det skal hunden/ejeren bare finde sig i, fordi en førerhund skal have lidt længere snor end andre hunde?

"Personligt er jeg så overskudsagtig, at jeg snildt kan tilgive en blind der lige lader sin hund slappe af."

"Jeg kan godt tage hensyn til de få brugshunde der er derude, og tilgive at en handicappet bør have lidt øh snor, end os langt heldigere stillet."

Du skriver jo her, at man lige må tage hensyn til førerhundene, at en handicappet skal have længere snor, og at man må kunne tilgive, at en blind lader sin hund "slappe af". For mig at se betyder det netop, at man må se lidt igennem fingre med, at hunden er uhøflig eller uvenlig, for den blinde kan jo ikke se det - så det må man lige være så overskudsagtig, at man kan tilgive - ergo, at det må man finde sig i.

• #32   27. mar 2018 Martin jeg forstår ikke hvad du mener for synes du modsiger dig selv.

Lige meget om du synes det lyder slemt, så var min hunds oplevelse dårlig, og enten skal den blinde holde sin hund i snor, eller også skal min hund finde sig i at få sine grænser overskredet, det er ikke så svært.

Nu er min hunds velbefinde mit ansvar og min første prioritet, derfor bliver jeg trist over at hun igen og igen skal opleve at blive tumlet og voldsom behandlet af andre hunde, hvor ejeren ikke tager ansvar. Min hund er velfungerende, sød og venlig og provokere ingen, hun er enormt konflikt nedtrappenede, så der er ingen undskyldning for at hun skal presses og skældes ud.

• #33   27. mar 2018 @CTS.
    Jeg forstår godt din forvirring, for jeg blev til at starte med også lidt forvirret.

Historien starter med at Maya møder flere blinde med hundene der løber frit, i er område hvor de ikke må. Så lang så godt.

Flere er for mig mere end 5.

Så er der historie et:
    “ For noget tid siden oplevede jeg en der lod sin førerhund opsøge andre hunde i "arbejdstiden" og som blev hevet omkuld fordi hunden ville hen til min”.

Jeg er ikke sikker på, at jeg helt forstår, men ejeren må være faldet omkuld, i forsøget på at holde fast i sin hund. Den er vil næppe noget problem for nogen andre end den blinde selv.

Så er der historie 2:
    Labben kommer op til min hund, en typisk lab han, han hopper rundt omkring/op af min hund, som bliver trykket og da jeg så hjælper min hund væk (for hende helt tæt på mig, bliver labben pludselig voldsommer og knurrer, jeg reagere hurtigt med at råbe, og der sker ikke noget, labben trækker sig og bliver kaldt hjem, heldigvis lydig.

Når jeg læser det i første omgang, så læser jeg, at Maya tror at hunden til at starte med er sød og rar og lader dem hilse, det var den så ikke, og hun råber til ejeren og hunden bliver kaldt hen til ejeren.

Det var hvad jeg læste, og personligt kunne en sådan oplevelse heller ikke genere mig. Heller ikke min hund men den er også stor.

Hvis man lader sin hund hilse på andre hunde, er der en hvis risiko for at den ene ikke kan lide den anden. Skulle det ske for mig, ville jeg også råbe kald din hund til dig, og gjorde ejeren det “, ja så var der ikke mere i det for mig.

Vidste jeg, at min hund ikke gad andre hunde, ville jeg bede folk om at kalde deres hund til sig, inden den nåede hen til min. Altså det synes jeg alle bør gøre.

Så er der de der kommentar med, at en blind ikke bør lade sin hund løbe fri. Det synes jeg er noget vrøvl, da jeg synes at det skal de have lov til, da de er blinde og det kan jeg godt tage lidt ekstra hensyn til.

Da jeg så opdager, at jeg er den eneste med den holdning, så tænkte jeg, at der nok bare er mig der er lidt overskudsagtig.

Håber det forklarer min opfattelse lidt bedre. Ikke at du behøver at være enig i min holdninger. Det er noget andet. smiley

• #34   27. mar 2018 @Maya.
    Jeg forstår nok bare ikke hvad du skriver.

En hund skal da ikke presses og skældes ud. Men jeg tror ikke rigtigt jeg forstår hvad du mener med at din hund får skæld ud og presses. Hunde skælder ikke ud på hinanden. De kommunikerer.

At en hund knurrer af en anden, er bare en kommunikation om, at den der knurrer er utilfreds med guderne må vide hvad. Men det er altså ikke skæld ud. En hund får ikke traumer af at blive knurret af.

Jeg forstår nok bare ikke dit skrevne sprog. Skidt med det. smiley

• #36   27. mar 2018 Skælde ud er også et dårligt ord, men ved ikke hvad jeg skal sætte i stedet, jeg lod ikke min hund hilse, hun var i snor, en lang snor, men labben kom til min hund, den var for voldsom så jeg kaldte min hund tættere til mig og der reagerede labben med at knurrer mens den satte forbenene på ryggen af min hund, der var på vej væk.

I første omgang var min undren at blinde ikke var mere ansvarlige omkring deres hunde, flere er mere end en, men jeg har oplevet den samme flere gange.

Men da du begyndte at negligere min oplevelse følte jeg at jeg skulle uddybe, og kun i situation var det et problem for mig(min hund)

Men forstår stadig ikke hvordan du kan mene ,at en situation hvor jeg beskriver at min hund blev trykket og følte ubehag, ikke betyder noget og at den pågældende bare skal ha lov at holde fri og gøre som det passer den?

• #37   27. mar 2018 Cecilia: nu gik det lidt hurtigt, den ventede jo ikke til jeg var klar, men det er fint at du er så hurtig at en løs hund aldrig når hen til din hund.

Nu var denne fører hund fuldstændig lige som almindelige hoppende og voldsomme labber, udover at den løb til sin ejer da jeg havde råbt og ejeren efterfølgende kaldte.

• #38   27. mar 2018 Altså, jeg er sådan set enig med dig, Martin, i at blindes hunde også skal have lov at gå frit og have fri.

Den blinde, jeg omtaler i mit første indlæg, har jeg talt med, da han begyndte at komme i området. Han har fået at vide af den person, der lavede hunden, at den skal have fri en gang om dagen, så den kan hvile hovedet og "være en hund". Og han har en aftale med dem, der ejer plænen, om at, han ikke behøver at samle op, og at han kan have hunden løs der. Vi andre, der går med løs hund der, har da ikke deciderede aftaler med ejeren, så i virkeligheden er det nok den blinde, der har "mest ret" til området. Hvis altså man absolut skal diskutere og skabe problemer, hvor der ingen er..

En anden ting folk gør, når man ser ham med hans hund løs, er jo også at give sig til kende. Sig noget til ham, han kan jo ikke se, at der kommer nogen. Jeg plejer at tale med Coco, indtil vi når hen til dem, i en afstand som giver mening at hilse. Så siger jeg hej, fortæller hvordan hundene agerer i mødet, og farvel efter 2min. Vores hunde leger nemlig ikke sammen, de går bare og snuser.
    Han er super venlig og meget påpasselig med sin hund. Han har helt sikkert ikke haft hund før og var især i starten nervøs for at gøre noget forkert..:)

Kommentér på:
Blinde og førerhunde

Annonce