at lære en "gammel" hund nye tricks... {{forumTopicSubject}}
Hejsa.
Min mor fortalte mig om hendes venindes hund igår. Han er en flot blanding af en labrador og en schæfer på godt og vel 2 år. Men han laver ikke andet end ballade!!
på tre dage har han SPIST hele deres linoleumskøkkengulv, og nu skal de ha lagt nyt. Han kan IKKE omgås andre hunde, uanset køn. han bliver aggressiv og de kan ikke styre ham. det samme gælder med gåture. han trækker så voldsomt at de slet ikke kan klare at gå med ham, og derfor gør de det kun meget sjældent. Han lytter ikke efter og kan derfor ikke løbe fri heller.
De er SÅ tæt på at give op. Efter at have været til hundepsykolog med ham, hvor de fik at vide at han kedede sig og manglede noget at lave, vidste de stadig ikke hvad de skulle gøre, for han er jo så utrolig begrænset.
Jeg har selv nogen teorier til hvordan man ku ændre hundens adfærd, men eftersom jeg ikke har haft hund ret længe, håber jeg at der er nogen med mere erfaring end mig der måske kunne komme med nogen gode råd?
apr 2005
Følger: 127 Følgere: 126 Hunde: 4 Emner: 408 Svar: 3.958
maj 2005
Følger: 24 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 49 Svar: 1.518
Som det andet , så kan de starte med at give ham mad spredt ud over gulvet så han får brugt sit hoved lidt. Senere kan de gå over til at sprede det ud over græs eller rundt i huset, så får han brugt hovedet lidt mere.
Som det tredje så skal de træne med ham. Alle slags øvelser, men indkald er en god ting....når nu han ik kommer når de kalder. Det kan de også starte med indenfor, ved at simpelthen kalde på ham, og så gi ham en godbid når han kommer.
jul 2005
Følger: 54 Følgere: 53 Hunde: 3 Emner: 589 Svar: 5.853
Måske de skulle prøve og gå til træning med den, så de kan lære at gåtur med den. Det har den sikkert brug for end bare at komme ud i haven....
maj 2005
nov 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 45 Svar: 199
Jeg mener også selv at han netop bør udfordres og trænes af den simple grund at han er en blanding af to meget intelligente og aktive hunde.
Kan manglende selvtillid/selvværd være en grund til at han ikke kan med andre hunde? og hvis ja, hvordan får man selvværdet til at stige?
Mit eget forslag var f.eks. at give ham en opgave af en art som han skal udføre et par gange om dagen, for at han kan føle sig "brugt" og god.
maj 2005
At gi ham opgaver er en god ide, men han skal jo lige lære dem.
maj 2005
Følger: 36 Følgere: 36 Hunde: 2 Emner: 235 Svar: 2.568
Kan ikke rigtig forstå at terapeuten ikke har givet dem nogle råd og træningsmetoder ??
Som sagt så er indkald en god øvelse, og når de får mod til at prøve dette udenfor så køb en 10 meter snor til ham, på denne måde er der en ekstra sikkerhed på at han ikke bare smutter den anden vej.
Ud over dette kunne det evt. være en god ide med en bæretaske til ham når man går tur. På denne måde koncentrerer han sig om noget andet end de andre hunde oog føler sig "brugt"
nov 2006
Bæretaske var også det jeg tænkte på.
maj 2005
Opgav ejerne selv i de div. klubber eller blev de smidt ud ?
Det tager tid at lære en hund at opføre sig som vi vil have de og det sker ikke over en nat, men med en god portion tålmodighed og kærlighed kan det sagtens lade sig gøre. ( og shorty sidder altså og skærer tænder fordi du kalder en hund på 2 for en gammel hund *gg* )
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 77 Hunde: 5 Emner: 119 Svar: 8.065
hvor meget er de egentligt selv indstillet på at arbejde med ham?
Synes der er mange råd man kan komme med, men det hjælper ikke noget, hvis der ikke er tid, lyst og energi til ham.....
maj 2005
Laila : Hvad menes der egentlig med at de er tæt på at "opgive" hunden ? vi snakker vel ikke aflivning ?
jun 2005
Følger: 87 Følgere: 91 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.255
Derefter skal hunden til at bruge hovedet, giv den opgaver og forvent noget af den.
Mit motto er - Din hund bliver ikke bedre end hvad du ligger i den !
nov 2006
Alle - tak for jeres råd, jeg giver dem videre og håber det kan redde hunden fra yderligere kedsomhed.
maj 2004
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 31 Svar: 219
Halti selen vil være en god ide, da den gør at hunden ikke trækker rundt med én.
Kastration vil måske lægge en dæmper på aggressionen - men som jeg ser det, handler det (som andre også skriver) mest af alt om understimulering. Hunden mangler input i dagligdagen, og siden han ikke får det i form af nyhedslæsning på gåture og snuseøvelser mm., ja så finder han selv sine input på den måde, han nu kan.
at lære en "gammel" hund nye tricks...