1.956 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 38 Svar

Foder afprøvning, hvor længe skal man give det? Foder afprøvning, hvor længe skal man give det?

Hej alle i kloge Hg'ere smiley

Som nogle ved har jeg en fransk bulldog (Mille 1,5år) som i november 2017 var igennem sin sidste kur for giardia.. Dette har gjort hun har ret sart mave/tendens til blød afføring.

I den forbindelse er det eneste foder hendes mave har været rimelig på været kingsmoor med lam/ris, men hun får desværre fedtet pels på foderet smiley Derfor har jeg i 4 dage nu blandet hendes kingsmoor foder i højere og højere grad op med royal canin Gastro intestinal foder.

Mit spørgsmål er så nu - jeg skal selvfølgelig stille og roligt over på ren RC foder og det regner jeg med at bruge en uge på - men hvor længe herefter bør jeg "se det an" om det kommer til at fungere mht afføringen/mavsen? smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Grundig rengøring af 1 værelses lejlighed på Amager 1.050 kr.
  • Rengøring 1.590 kr.
  • Vinduespudsning 1.000 kr.
  • Ophæng af gardinskinne i soveværelse 800 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo 1.000 kr.
  • Ophæng af fjernsyn og reoler 1.350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Foder afprøvning, hvor længe skal man give det?
  • #1   31. mar 2018 Det vil du ret hurtigt kunne se.

• #2   31. mar 2018 Ja men hvor hurtigt og en hund med sart mave vil altid (ihvertfald næsten og ved Mille altid) ha semi dårlig mave ved foderskift

• #3   31. mar 2018 Jeg tror, at det er forskelligt fra hund til hund, hvor hurtig man kan lave foderskift.
    Jeg har aldrig haft en hund med sart mave, men hvis det var min, så ville jeg holde den på skånekost en to ugers tid og så hver dag tilsætte en lille smule almindeligt fode, så kan du jo hurtig se om den kan klare det.

• #4   31. mar 2018 Min erfaring er ikke at det selv med skånekost og stille foderskift kan undgås uden lidt mere dårlig mave end eller, det er afprøvet flere gange..

Spørgsmålet er ikk så meget hvordan men hvor længe jeg mon skal give det NÅR hun er 100% på det nye foder og maven lige skal ha tid til at vænne sig ændringen smiley

• #5   31. mar 2018 Spørgsmålet er ikk så meget hvordan men hvor længe jeg mon skal give det NÅR hun er 100% på det nye foder og maven lige skal ha tid til at vænne sig ændringen

Jeg forstår ikke spørgsmålet ?
    Når hun er 100% på det nye foder uden problemer, så skal hun vel blive på det.

• #6   31. mar 2018 Ja men hvor længe bør jeg vente på det sker (det er langt fra sikkert med hendes mave) ergo hvor længe skal jeg vente før jeg erklærer det for en fiasko..

• #7   1. apr 2018 Jamen når ikke der kommer dårlig mave så er det jo ikke en fiasko.
    Kommer der dårlig mave, så må du jo gå tilbage på skånekost.

• #8   1. apr 2018 Så kommer jeg aldrig på andet tørkost end det der gir fedtet pels - AL foder vil i en overgang gi dårlig mave - ligemeget hvor meget skånekost jeg giver..

• #9   1. apr 2018 Åh ok, så er jeg med på, hvad du mener, sikke tungnem jeg var.

Mon ikke du kan se det i løbet af et par måneder ?
    Hvis det havde været på grund af allergi, så havde det været to-tre måneder, men man kan nok ikke sammenligne det med hvordan man ser det ved allergi.

• #10   1. apr 2018 Så længe alligevel - okay smiley Tak for dit bud smiley

• #11   1. apr 2018 Jeg vil sige i løbet af et par uger. Gastro er jo netop lavet til sart mave og derfor bør det også virke hurtigt.

• #12   1. apr 2018 Altså jeg ved det ikke.
    Det kan godt være at det går hurtigere, der må være andre, som har prøvet det.

• #13   1. apr 2018 # 11
    Mener du, at pelsen allerede bliver bedre i løbet af et par uger ?
    Ifølge dyrlægen tager det mere end et par uger inden alt det "gamle" er helt ude af kroppen

• #14   1. apr 2018 Nu er det maven jeg først bekymre mig om og derfor det spørgsmålet går på smiley

Og tror ret sikkert det er det hun svarer på ikke pelsen smiley

• #15   1. apr 2018 Nej maven.
    Foderet er jo lavet til mave problemer og jeg mener ikke at man i sådan et tilfælde skal vente flere måneder på en virkning. Så har hunden jo måske skidt sig halvt ihjel inden.

• #16   1. apr 2018 Jeg tænker egentlig at du ret hurtigt vil kunne se om det fungerer for maven - især hvis den pt. er i orden.

De gange Tucker har fået nyt foder, kan jeg på en uge se hvordan det påvirker afføringen og han har ikke sart mave.
    Det vil nok tage længere tid og se en evt. bedring af pelsen.

• #17   1. apr 2018 16# Hun har netop allerede påvirket afføring af skiftet men det er svært at vide om hun blot reagere på selve skiftet eller om hun ikke fungere på det nye foder... og som skrevet er problemet at det ikke er sikkert hendes afføring bliver god ergo kan jeg jo ikk bare vente i en evighed og hvis jeg stopper med foderet vil jeg alligevel skulle igennem en periode med et nyt foder der vil gøre det samme i minimum en periode ihvertfald.. så det er et svært spørgsmål - hvor længe skal man accepterer dårlig mave - hvornår går det fra at være grundet foderskifte til at være fordi hun ikk kan "tåle" det nye foder... DET er spørgsmålet smiley

• #19   1. apr 2018 Hvis ikke jeg kan finde noget tørkost der fungerer, så ender jeg med råt eller hjemmelavet men vil helst hvis vi kan finde noget tørkost der fungerer sammen med de rå ben osv hun i forvejen får smiley Kan dog godt være i tvivl om hvorvidt hun ville spise råt dagligt :s Hun har de sidste 3 dage ikke villet ha rå ben af nogen art og vælger tørkosten frem for det rå :s

• #23   1. apr 2018 Jeg tænker også en uge eller 2. Især med sådan et foder.

• #24   1. apr 2018 Med et gastro-foder burde der slet ikke være en reaktion fra maven. Det er jo i sig selv "skånekost". Jeg ville ikke give det mere end en uge, og så skrotte det, hvis det ikke fungerer.

Min den ene har super effekt af gastro når hun har dårlig mave. Den anden får bare endnu dårligere mave, som fortsætter så længe hun får foderet.

• #25   1. apr 2018 Tror det gir sig selv at vi stopper med Gastro og prøver noget andet - hun er begyndt at klø sig i øret - så selvom den blodprøve vi fik taget siger at kylling skulle være noget af det bedste at gi hende så er det bare ikk sådan i praksis åbenbart.. så vi må prøve arion med lam eller laks i stedet for... hvad tænker i, sart mave - lam/ris eller laks/ris?

• #28   1. apr 2018 Så må det blive den smiley

• #30   2. apr 2018 I/d er desværre med kylling ligesom RC Gastro så det er desværre No go smiley Ellers mange tak for forslaget!

• #32   2. apr 2018 Ville være bange for om hun får det hun skal ha af vitaminer/variation - ville have meget begrænset mulighed for at skaffe forskellige kødformer da jeg ingen bil har dvs sådan noget som Føtex ligger for langt væk dvs jeg har fakta, rema og Aldi til rådighed.. og de har ikk det store udvalg..

• #35   2. apr 2018 Jo men feks indmad har ingen af de steder, eller skal de ikk ha indmad? - fortæl gerne hvad de egentlig skal ha..

• #38   2. apr 2018 Hun tåler ikke kylling hvilket måske komplicere tingene - hvis ikk det foder jeg nu har bestilt (arion) så må det blive hjemmelavet..

• #39   2. apr 2018 Men skal de ikk næsten ha noget kosttilskud med vitaminer ved siden af?

• #44   2. apr 2018 Hun får i forvejen til led, b vitamin og olie.. så måske jeg burde supplere med c vitamin og kalk? tænker om der er nok kalk i maden når hun nu ikk gider rå ben.. Hmm..

Tænker at hvis det arion ikk kommer til at fungere så må jeg lave et indlæg vdr hjemmelavet mad og få Helt styr på det smiley

• #46   2. apr 2018 Har prøvet hest, okse, lam og vildt samt kylling - også ben hun i sidste uge elskede.. tror blot det handler om tid.. eller, jeg håber smiley

• #48   2. apr 2018 Det har været lidt blandet.. hun virker meget uinteresseret og går nærmest i protest direkte ned i tørkosten..

• #50   2. apr 2018 Ja det var selvfølgelig værd at prøve at "tvinge" hende - tænker måske at hun skal ha en dag hvor hun kun bliver tilbudt et ben (har købt flotte osso buco) smiley

• #51   2. apr 2018 Tvinge er ikke det rigtige ord men.. gøre så hun ikk bare tar tørkosten..

• #52   2. apr 2018 Hun skal jo heller ikke have ben hver dag, kun et par gange i ugen. Så giv hende et par dage uden ben, og husk så at give noget forskelligt - fx lammeribben den ene gang, og et større okseben den anden.

• #54   2. apr 2018 Er du ikke nervøs for at ødelægge kalk/fosfor-forholdet, hvis han får så mange ben? Jeg forstår godt det med maven - det er også det eneste der virker på min, når hun har dårlig mave af medicin. Men jeg ville være bange for for fejlvækst på en stor unghund.

• #57   2. apr 2018 To uger er nok til at se, om et foder virker. Den første uge til foderskift og den anden uge udelukkende på det nye foder. Det tager længere tid at se forandringer i pelsen (en måneds tid før du nok kan se nogen ændring). Men maven burde være ok efter to uger, hvis fodret virker.
    Jeg ville være påpasselig med at give ben hver dag. Altså knogler. Så helre en kyllingehals eller, hvis hun ikke kan tåle kylling, så en grisehale eller lignende.

• #58   2. apr 2018 Hov, jer med hunde med dårlig mave, har I tjek på om hundene optager B1-vitamin? Mangel på det giver dårlig mave, og dårlig mave hindrer optagelsen af vitaminet, så det er en ond cirkel. En simpel blodprøve kan afsløre det.

• #61   2. apr 2018 Mille får b vitaminer ved siden af for netop at undgå at hun mangler b vitamin - hun skal tjekkes her i nærmeste fremtid smiley

• #62   3. apr 2018 Spurgte iøvrigt dyrlægen idag hvor længe man skal gi en foderafprøvning for at se om maven kan fungere på det - de siger 21dage - indtil da kan maven være påvirket af foderskiftet smiley

Kommentér på:
Foder afprøvning, hvor længe skal man give det?

Annonce