{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sulten overvægtig hund
  • #2   18. apr 2018 Jeg begyndte at give råt kød og oplevede, at det gav en større mæthed, fordi hunden får en større mængde mad end på tørkost.

    Hvis du ikke orker at sætte dig ind i det (hvilket jeg egentligt godt forstår) så kan du overveje noget dåsemad. Der kan man slippe afsted med at give en større mængde mad, fordi der er mere vand i end tørkost.


  • #5   18. apr 2018 Jeg råfodrede min gamle hund 100% i 6 af hendes 8 leveår. Hun elskede det og hun fik næsten altid et halvt kilo hver dag selvom hun kun havde behov for halvdelen. Men hun tog aldrig på.
    De sidste 2 år var jeg træt at kød og frysere og ben og kød smiley

    Og nu har jeg 3 hunde så det magter jeg slet ikke smiley
    De får råt engang imellem men Nuka som er den med vægtproblemer, kan faktisk ikke li konsistensen af det rå kød. (De andre elsker det)

    Men jeg vil prøve at skjule nogle grøntsager i hans mad. Det er en god idé! (Råfodring er også en fantastisk idé, men nej, ikke i denne omgang)
    Jeg plejer at blande rå æg eller lun vandet leverpostej i deres mad (afstemt efter hans kur)


  • #6   18. apr 2018 Jeg fodrer med Bosch. Et kornfrit foder.

  • #7   18. apr 2018 Min Grosser måtte desværre steriliseres da han blev ramt af et eller andet i bollerne.

    Vi havde bøvl med at han begyndte at hapse alt muligt underligt og spise, når han kunne se sit snit til det.

    Så prøvede vi af med Royal Canin light Weight. Det har dæleme hjulpet. Både på vægten og hans sult.


  • #8   18. apr 2018 jeg ville nok gå over til et vægtabnings foder.
    så kan hunden stadig tabe sig, men får alligevel en god portion der mætter og fylder i maven.

    vi har fx brugt Hills R/D


  • #9   18. apr 2018 Åh, jeg kender det ALT for godt. Det er altså op ad bakke!

    Min Dorit (nu 16 kg, forhåbentlig snart 15 kg) får 50 g dåsemad af god kvalitet, iblandet 75 g kogte grøntsager til morgenmad. Jeg pakker det ugevis, og putter det i portionsposer. Grøntsagerne kan moses helt ud i dåsemaden. Til aften får hun 30 g Hills Metabolic eller Royal Canin Satiety. Og så får hun kun tørret kylling og af og til et lille råt ben som snacks.

    Men altså, det er sgu svært! Hun lever tydeligvis for at spise, og det er så synd for hende at hun altid søger mad. Og i øvrigt gerne supplerer sin diæt med 3-4 friskfangede mus på aftenturen smiley


  • #10   18. apr 2018 Mere motion giver plads til mere mad smiley


  • #11   18. apr 2018 Malene, nu kan jeg ikke tale på TS's vegne, men herhjemme går vi (jeg) 7-10 km om dagen. Dorit er næsten altid fri af linen, og får nogle flere km i sine små, tykke ben. Jeg kan næppe skrue mere op for motionen.

    Men tyk hund er altså ikke lig med manglende motion, det var bare det jeg ville frem til smiley


  • #12   18. apr 2018 Det kan bla også skyldes, at ejer fodrer hunden efter dens vægt smiley har en del gange efterhånden, snakket med kunder, jamen deres hund taber sig slet ikke og de kan ikke forstå hvorfor.

    Et spørgsmål omkring, hvad vejer vovse, hvad bør den veje, og hvilken vægt fodrer du udfra og der går et lys op for dem.
    Vejer vovse 12 kg men burde veje 10, så skal den ikke fodres efter de 12 kg smiley


  • #13   18. apr 2018 Tak for jeres input! Det giver gode ideer og stof til eftertanke.

    Nuka levede et halvt år på light foder og et par små tørrede fisk som godbidder pr dag.
    125 gram light foder i døgnet. Nøje målt op.
    Han tabte sig ikke trods vi går fine ture hver dag (stort set aldrig i snor sp han kan løbe alt det han vil) og jeg var mega hardcore nazi omkring hans mad og hvor mange gram han fik.
    Til sidst var han så deprimeret at han ikke engang ville spise sin mad mere, fordi det kun blev blødet op med vand.. Han lavede simpelthen en grimasse når jeg prøvede at fodre ham til sidst. Det var en pine for ham.
    Så jeg besluttede mig for at det ikke var det værd. Han skal ikke miste lysten til livet og være sulten hele tiden for 1 kilo..

    Så jeg skruede lidt ned for ambitionerne..
    Men han får stadig ikke særlig meget. Han for aldrig menneskemad og jeg går ret meget op i at de ikke får kiks dagen lang. Og de mennesker der synes at hunde skal sidde og blive hyggefodret af deres mad, for bestemt at vide at Nuka ikke kan tåle det og at det er forbudt.

    Men det er måske fordi han er kastreret?

    Det er mærkeligt for mig. Jeg har aldrig haft en hund med vægtproblemer.


  • #14   18. apr 2018 Efter Basse desværre blev neutraliseret kneb det med at holde vægten. Efter en masse forskelligt light tørkost og barf, hvor han altid var sulten, endte vi med Essential Conteur. Det fungerer herhjemme og kan bestemt anbefales.

  • #15   18. apr 2018 Måske noget foder med korn kan give større mæthed..

  • #18   19. apr 2018 Nuka er en blanding på 9,7 kg.
    Så han har ingen idealvægt.
    Han er ikke kæmpefed, men lidt mere end hvad godt er i længden.
    Jeg vil skyde på han burde veje mellem 8,5-9 kilo.

    De fisk han får er nærmest ingenting. Det er de mest fedtfattige, sunde snacks jeg har kunne opdrive. Jeg fodrer alle mine hunde med dem fordi jeg med garanti ved at de ikke består af mel og gelatine smiley
    De vejer nok 1 gram stykket og han fik mad 5 om dagen.


  • #19   19. apr 2018 Hvad er han blandet af? For selvfølgelig har han en idealvægt smiley

  • #20   19. apr 2018 Salla - der står på TS-profil at han er fra Bosnien. Så er der nok ikke lige nogen, der kan give et kvalificeret gæt på, hvad han er blandet af smiley



  • #21   19. apr 2018 Det havde jeg ikke set.

  • #22   19. apr 2018 Selvfølgelig har han en idealvægt, men den står ikke skrevet ned. Det må vi alle selv sjusse os frem til.

  • #24   19. apr 2018 Ja, kastration ødelægger ofte stofskiftet. Det er en af mange bivirkninger.
    125 g foder er alt for meget for så lille en hund (med mindre vi snakker skodfoder, hvor hundene skal have virkelig meget for at få nok næring). Mine hunde, som vejer 22-25 kg skal have 250 g Essential år døgn, hvis de kun får tørt.
    Så jeg tror simpelthen du har givet for meget mad i en periode.


  • #26   19. apr 2018 Jeg har givet ham hvad der står på light foderanvisningen i forhold til hans (mit gæt) idealvægt.
    150 gram for vedligehold og 125 gram for vægttab.
    Bosch er ikke et luksusmærke men heller ikke skod.

    Ja måske det er kastrationen så.. Det giver ingen mening i min verden at han ellers skulle være overvægtig. Jeg har ikke lavet alle de typiske fejl man gør..
    Ikke mere, jeg gjorde det i starten fordi jeg var vant til at min gamle hund, Laura kunne tåle alt - både masser kød/hundemad, men også vores rester og masser godbidder. Hun rendte det bare af sig.
    Men så kom Nuka. Og han blev tyk og fik tynd mave af rester.. Så efter den første sommer havde jeg lært hvordan man har sådan en type hund.

    Min schæferblandingtæve på ca 4-6 år blev steriliseret for 6 måneder siden (fik hende der) og hun er åleslank og virkelig lækker og strømlinet at se på (bortset fra lige lidt hængemave efter et kuld hvalpe hun fik for 3 år siden)
    Kan hun risikerer også at blive tyk lige pludselig???

    Jeg overvejer at få min Skottetæve på 7 år steriliseret, fordi jeg frygter underlivsbetændelse og kræft i understellet,.Fordi hun aldrig har haft hvalpe (det var grunden til min gamle blev aflivet og jeg har efterhånden hørt samme historie fra mange andre med ældre tæver der ikke har født)
    Men kommer hun så også til at kæmpe med vægten? (Hun er jo fra natur en lille bulldozer af statur, men hun ville jo heller ikke ha godt af at blive for stor)


  • #28   19. apr 2018 Der er ingen, der på forhånd vil kunne fortælle dig, om en hund får vægt (eller pels-) problemer efter en neutralisering. Det er SÅ forskelligt.

    Jeg har haft to sterilliserede tæver gennem årene, og tre kastrerede hanner, og de har allesammen været pæne og slanke til det sidste.

    Mit eneste råd er, at du altid kigger på din hund frem for på fodersækkens anbefalinger. Hvis ribbenene begynder at forsvinde ind under et fedtlag så FÅR hunden for meget at spise ift. motionsmængden, uanset hvad foderproducenten så mener.

    Jeg må indrømme, at jeg aldrig har læst de der fine tabeller over, hvor mange gram de skulle have. Eftersom de både får vådfoder, tørfoder, råt osv., så ville det være en umulig opgave. Jeg tilpasser bare løbende mængden efter deres aktuelle foderstand smiley


  • #29   19. apr 2018 Mine schæferhunde får pt 210 gram foder i døgnet. Jeg synes at 125 lyder af meget.

    Når hunden er sulten, hvordan kommer det til udtryk?


  • #30   19. apr 2018 Vær varsom med fodertabellerne.

    Jeg har en malinois, han vejer 35 kg og får 480 g foder (I kid you not) om dagen. Han er knivskarp, ikke et g fedt men masser af muskler. Han har et ekstremt højt aktivitetsniveau og kan løbe / arbejde i timer.

    De to sidste maller jeg havde, henh 26 og 26 kg, fik ca 300 - 350 g om dagen.

    Hunde er forskellige og at fodre dem efter vægt er ikke altid lige smart smiley


  • #31   19. apr 2018 Der bliver forbrændt lidt der, Martine smiley smiley

  • #32   19. apr 2018 Ja !
    Jeg har forsøgt at lure ham tricket af .. men det er vist noget med at løbe en del og der ryger jeg altså lidt fra smiley


  • #33   19. apr 2018 Jeg regner heller ikke med at I er orakler der kan spå mine hundes fremtid smiley jeg søger bare jetes erfaringer og skøn.

    Jeg har heller aldrig fulgt foderanvisninger med nogen hunde. Men Nuka er anderledes..
    Da han ikke længere ville spise hans mad - skat grimasser af det kedelige foder opblødt i vand (han har altid været kræsen når det kommer til foder. Markus muhle og Taste of the wild, kan han ikke li. Men Bosch gled ned med noget på. Og det hjælper ikke bare at lade foderet han ikke kan li stå. Han spiser det ikke ligemeget hvad.

    Han virkede deprimeret/nedtrykt/energiforladt.. da jeg så begyndte at give ham fortyndet leverpostej blandet i maden og gav ham lidt mere i løbet af dagen så steg humøret og han blev sig selv igen - glad og kvik.

    Foderet er som sagt ikke topfoder men jeg er ellers tilfreds med det.
    Mener min schæferblandingstæve får omkring 250 gram og hun vejer 28 kilo.

    Men jeg vil prøve at give ham 100 gram så og så proppe grønsager i ham for mæthedens skyld.
    Jeg fandt ud af igår at han kan li kogt broccoli. Så han kan sikkert også li andre kogte grøntsager. Jeg havde kun prøvet med rå.


  • #34   19. apr 2018 Hvis min corgi fik 125 g tørfoder om dagen, ville hun være en ballon smiley Det er alt, alt for meget mad!

    Fodertabeller er i bedste fald vejledende, men man skal generelt trække 10-15% fra, på en almindelig hund. Ved en neutraliseret hund skal man trække yderligere 10-15% fra.

    En hund på den størrelse, som er neutraliseret, har et kaloriebehov på omtrent 400 kcal/døgn. Som Pia skriver, er der jo ikke meget plads til sjov og snacks, hvis den får så meget mad (faktisk er det daglige kalorie rigeligt dækket med 125 g mad).


  • #35   19. apr 2018 Ej Malinois er jo også lavet af atomkraft!!! smiley
    De er i mine øjne de vildeste hunde og havde jeg energien og dedikationen til sådan den race, så havde jeg haft 40 af dem smiley
    Så jeg kan godt forstå han k
    Løber det af sig..

    Min gamle hund Laura var også lavet af atomkraft selvom hun var halv Mops. Den anden halvdel, terrier skinnede igennem.
    Hun burde ha haft 200 gram kød om dagen, men hun fik altid ca et halvt kilo.
    Nogen gange fik hun også en hel kylling, ca 1200 gram. Det røg også ned.. Og blev hun en smule overvægtig så røg det af igen i løbet af et par uger.
    Så jeg har skulle omlægge min tankegang helt med Nuka (og også skotten)


  • #36   19. apr 2018 Suk... Det er svært oppe i mit hoved at han skal ha endnu mindre mad... stakkels hund dør da af depression smiley smiley

    Nå jamen de kogte grøntsager på redde ham og så må vi putte en ekstra tur på om om dagen.


  • #37   19. apr 2018 Jeg vil også sige at du ikke kan regne med anbefalingen bag på foder sækken, Sam vejer 42 kg og får 300 g dagligt fordelt 150 g morgen og 150 g aften.
    På foder sækken står der anbefalet 450 g dagligt ud fra hans vægt, så vidt jeg husker.
    Sam får Essentials.


  • #38   19. apr 2018 Sam har tydelig talje og de bagerste ribben kan ses

    profilbillede
  • #41   20. apr 2018 #40 Det er nemlig et godt foder. Basse vejer ca 47 kg og får mellem 60 og 80 g 2 gange dagligt. Og han er mæt. Samtidigt er der plads til rå ben og besøg af mormor i weekenden

Kommentér på:
Sulten overvægtig hund

Annonce