{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.642 visninger | Oprettet:

Overfald .... {{forumTopicSubject}}

Jeg var efter et godt spor, kørt en tur til en nærliggende strand så Tjab kunne bade lidt.
Da jeg havde smidt en bold i vandet til ham fra bådebroen, så jeg at der var en rede, hvor der lå en svane - hmm ... ikke umiddelbart smart, men omvendt, den lå vel en 20-30 meter fra broen så det burde ikke være det store problem.
Det var det så !!!

Mor Svane lå og på reden - men Far Svane gjorde så ikke !!! Da Tjab havde samlet sin bold op og var på vej ind, kom svanen ræsende. Den baskede med vingerne og hvæsede - shiiit - what to do.
Jeg hørte mig selv råbe "kan du SÅ gå hjem med dig" - situationens alvor taget i betragtning var det jo i grunden hysterisk morsomt.

Tjab havde ikke set svanen og svømmede bare glad afsted med sin bold på vej ind.
Svanen gjorde nu noget, som jeg aldrig har oplevet i de masser af år jeg har oplevet "close encounters" hund / svane imellem - den lettede kort og røg så på Tjab ovenfra. Den "landede" på Tjabs ryg/røv og begyndte at hakke ham i hovedet og baskede ham med vingerne ned i hovedet - fuck !!!
Jeg gik helt i panik og overvejede hvad F jeg skulle gøre. Man kan jo ikke bare liiige .. men jeg overvejede da kort om jeg skulle hoppe i vandet og forsøge at hjælpe Tjab.
Det var dog ikke nødvendigt - heldigvis.

Tjab fik jo en mindre overraskelse da han ikke havde set svanen. Han reagerede dog lynhurtigt, spyttede bolden ud, vendte hovedet og haps, så fik han fat i vingen og begyndte at svømme indad med svanen.
Noooo !!!

Jeg har altid to bolde med - så jeg tog den anden op af lommen og viste Tjab samtidig med at jeg råbte til ham - "se Tjabber, en bold".
Heldigvis er han ligeså bold-fikseret som man kunne ønske sig, så han slap vingen prompte. Svanen var dog hidsig og stadig i forsvar for sin kone så den røg dæleme på Tjab igen !!!!!!
Vildt - Tjab vendte igen hovedet ude der i vandet, "hoppede op" af vandet med forparten og bed sig fast igen - denne gang i halsen, tæt på svanens hovede og hev den til sig, hvor svanen fik trukket hovedet under vandet og baskede som en vild.
DER var jeg tæt på at ryge i vandet - for at redde svanefar smiley

Jeg råbte som en vild - viste Tjab bolden igen og råbte mit højeste og dybeste osv´ste SLIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIP !!! - og heldigvis HELDIGVIS lystrede han - slap svanen og koncentrerede sig igen om bolden.

Svanen var rystet - så den holdt en sikker afstand og nøjedes med at hvæse. Tjab svømmede ind, kom i snor og vi forlod stedet for at give svaneparret fred.

Men for pokker en oplevelse - jeg har aldrig oplevet en svane SÅ hidsig. Normalt hvæser de, gør sig store, basker med vingerne .. den slags - men det der !

Nu skal der gå lang tid inden vi tager derhen igen - ungerne skal ruges ud, de skal blive "voksne" og det hele skal forhåbentlig ske i ro og fred.
Tjab kommer ihvertfald ikke til at forstyrre en anden gang.

Men øv for et hidsigt bæst - det har jeg dog aldrig oplevet før.


Kommentarer på:  Overfald ....
  • #2   13. maj 2018 Jeg ved ikke om svanen kom noget til, men jeg tror det ikke - Tjab bed den jo ikke, han holdt bare fast i den.



  • #3   13. maj 2018 de ligger på æg nu. derfor kan de godt være meget sure smiley
    i forvejen. men hunden skal jo os have snor på


  • #4   13. maj 2018 Uhf ... en oplevelse .. smiley
    Her hvor jeg bor har vi også svaner i søen .. ( lige uden for mine vinduer )

    For 3-4 år siden havde vi en svanefar der var lige så hidsig ... når jeg gik med hundene rundt om søen ,,, havde jeg en stor kæp med ... for svanefar fræsede også efter os , med udslåede vinger og hvæsede.
    Mange hundeejere var direkte bange for svanefar....... og pludselig en dag lå svanefar død på plænen ved søen ... uden synlige skader ... og vi snakkede om ... HVEM der havde knækket halsen på den smiley ....... for DET var jo ikke ligefrem nødvendigt ... man KUNNE jo have ventet med at gå ved søen til ungerne var store.... smiley

    Nu har vi et andet svanepar ... og med en knap så hidsig svanefar ... så nu er der ingen problemer ... smiley


  • #5   13. maj 2018 #3

    Åh hvor jeg værdsætter din bemærkning .. oprigtigt tak for den smiley


  • #7   13. maj 2018 Puha en grim oplevelse. Svaner er livsfarlige. Folk griner af mig fordi jeg er bange for dem men jeg mener det virkelig

  • #8   13. maj 2018 #4

    Aj, det er dæleme ikke OK !!!
    Jeg har som sagt luftet hund - ovenikøbet det samme sted - igennem 10 år og ja, der har været svaner, men aldrig så hidsig en fætter som ham idag !

    Det er SÅ ondt, når folk slår naturens dyr ihjel fordi de passer på deres afkom - som du selv skriver, man KAN sq da lige lufte et andet sted mens ungerne bliver født og vokser op smiley


  • #9   13. maj 2018 det er mange forskelle regler kan slet ikke føler med mere smiley

    men ja en svane kan godt bide ret hårdt https://www.youtube.com/watch?v=dxd53ykmTvc


  • #12   13. maj 2018 Du skal være glad for at Tjab er en stor og veltrænet hund og ikke sådan en lille tæppetisser som min, for ellers er det ikke sikkert, at du havde fået ham med hjem i live.
    På verdensplan er der en del hunde, som er druknet af svaner.
    Da jeg var barn, var der en hund i nabolaget som blev druknet af en svane.

    Her er så en anden historie om svaner, som har druknet hunde.

    https://ekstrabladet.dk/vrangen/article4801031.ece


  • #14   13. maj 2018 Jamen jeg har stor respekt for den hidsige satan !
    Havde jeg set reden med svanen liggende, havde jeg heller aldrig valgt at smide Tjab i vandet der.

    Og - som jeg også har skrevet - nu holder vi os væk, indtil ungerne er flyttet hjemmefra smiley


  • Jeanette O
    Jeanette O Tilmeldt:
    jun 2014

    Følgere: 11 Emner: 13 Svar: 2.172
    #15   13. maj 2018 Øv stakkels svane

    Rykker 118 ikke ud for at tjekke svanen ?


  • #16   13. maj 2018 Jeg må altså også indrømme, at jeg sidder her og smiler lidt smiley
    Stakkels Tjab som glad kommer svømmende med sin elskede bold og så bliver angrebet bagfra.
    Og dig som først skulle redde hunden for så at skulle hoppe i baljen for at redde svanen.
    Sorry Martine - men du beskriver det så levende - smiley


  • #18   13. maj 2018 Jeg håber du skammer dig, og vil overholde loven fremover.
    Men jeg tvivler på det vil ske smiley


  • #20   13. maj 2018 Naturbeskyttelsloven

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #22   13. maj 2018 Hunden var jo faktisk den der blev angrebet. Den bryder vil ikke nogen lov ved at svømme i vandet. Men ellers enig. Vi skal være opmærksomme men uheld sker.

    Jeg er glad for at det forhåbentlig endte med ikke at ske nogen skade.


  • #23   13. maj 2018 Alles hunde kan angribes uden en lov behøver väre brudt. Vi gik en gang med aslan et isoleret sted da en kvie angreb ham. Den var bag hegn men brød igennem. Han var i snor og vi gik på en sti til turister. Den kom til skade men som ejeren sagde godt vi alle slap... Så det her er jo et uheld

  • #25   13. maj 2018 Åha den store hvide satan! Super at i alle slap fra det smiley

    Toppers badesø er også blevet overtaget, der er også et par af de hvide bæster... De er heldigvis mere rolige end dine, de lader os være der (endnu)


  • #28   13. maj 2018 Jeg lærte som barn at få respekt for svaner.. Der var altid 1-2 par der havde æg og senere unger ved "Dammen" i Haderslev..

    Når der ingen unger var eller ungerne var store nok, så var svanerne søde nok..

    Men hvis de havde æg eller små unger, skulle man ikke engang kigge på dem når man gik på stien, så kom en af dem truende imod en..

    Man lærte at hvis man så en svane, så gik man en omvej. smiley

    Ænderne lærte også at holde sig fra svanerne når der ikke lige var brød i farvandet, ellers blev de jagtet væk af en af svaneforældrene..

    Det er nogle sindsyge fugle smiley


  • #29   13. maj 2018 De er vilde... Jeg fodrede änder da der kom to svaner. Jeg flygter og taber min sandal... Måtte pänt vente en times tid på at kunne hente den hahaha

  • #30   13. maj 2018 Vi bor lige ned til en sø hvor der bor et svanepar.
    Vores have er indhegnet, det er naboernes ikke. En dag vi var ovre og få eftermiddagskaffe ved dem, og hundene var med, kom svanefar løbende op alene for at hakke Albert i hovedet, han havde intet gjort for at pisse den af, mest rullet sig i græsset og tigget.
    Albert var vist så chokeret at han slet ikke reagerede på at få et hak i hovedet, heldigvis kom Icon ind fra højre og hakkede igen og fik jaget bæstet retur til søen. Frygteligt hidsige bæster. Svanefar jagter tit folk der bare er ude og gå en tur.


  • #31   13. maj 2018 Housebuster, siden du er så effen ud i juraens finurlige veje, kunne du så være lidt mere specifik med hvilken bestemmelse i naturbeskyttelsesloven der er overtrådt? Du var jo tilsyneladende til stede, så jeg ser frem til en mere fyldestgørende beskrivelse af hændelsesforløbet smiley

    Martine, sikke en dygtig Tjabber! Mine havde hhv. forsøgt at nakke svane (Dorit) og taget flugten i panik (Bella) smiley


  • #32   13. maj 2018 Hahhahha aslan havde skreget.. Han fangede en gang en vabdrotte og begge skreg op

    Elendig jagthund hahaha


  • #35   13. maj 2018 Jeg elsker også dig, Housebuster - dybt og inderligt smiley

    Og hvor er det dejligt at se, at du ikke er typen, der bærer nag smiley smiley smiley


  • #36   13. maj 2018 Jeg har drønelendig samvittighed - hvis bare jeg havde set den skide rede med svanen liggende i, så var det aldrig sket. Jeg kunne ikke drømme om, at smide min hund vandet et sted, hvor der er dyrebørn i nærheden.

    Men sket er sket - jeg er glad for og stolt af min hund. Synes han tacklede det fortrinligt. Jeg var væsentligt mere i panik end han - og jeg synes det er sejt at han slap svanen da jeg råbte til ham.
    Jeg håber bare, at der ikke er sket noget med svanen - men det tror jeg så heller ikke der er.

    Jeg ved dog, at Tjab ikke skal derned lige forløbig - svaneparret skal have fred til deres unger. Håber ikke at hannen spiller op til dans hos for mange andre hunde - det er ikke sikkert, at han slipper så billigt næste gang smiley


  • #37   13. maj 2018 #32

    Tjab bakkede væk med en dyb knurren en aften, da en STOR edderkop pludselig rendte ned af væggen - kom ikke her smiley smiley smiley


  • #38   13. maj 2018 #15

    Jeg henvendte mig på havnekontoret og fortalte om episoden. De sagde de ville holde øje med svanen. Mere kan jeg ikke rigtigt gøre lige nu smiley


  • #39   13. maj 2018 Sikke en historie smiley

    Dyyygtig Tjab! Ja det er sku da utroligt at han ikke bed til!?? og flot han reagerede på ejer i sådan en belastende situation. Går ud fra der faldt en god portion godbidder/ ros af da pulsen kom lidt ned igen smiley

    Det havde været en drøm der var gået i opfyldelse for min gamle hund.. Hun ville bare SÅ gerne have fat i sådan en svane, og syntes det var møgirriterende jeg aldrig gav hende lov smiley


  • #40   14. maj 2018 Indimellem oplever man ting, man slet ikke kunne forudse, ligegyldigt hvor ansvarlig en hundeejer man er.

    Svaner skal man ikke spøge med, de passer ufattelig godt på deres æg og unger. Selv om situationen er en man helst vil være foruden, må det være en god fornemmelse, at ens hund reagerer på kommandoer, under sådan et pres smiley

    Jeg kan så hilse fra Cala og sige, at man også skal holde sig fra grågæs, hun løb sidste år ind i 2 par med unger på boldbanerne og blev jagtet af gåsefar. I år skuler hun til gæssene, men lunter roligt videre uden tanke på at jage dem.



  • #44   14. maj 2018 Jeg må tilstå at jeg har en enorm respekt for de store pippere smiley Jeg er blevet jagtet af en gal gås og basket af og nappet i af sådan en. For pokker det gør ondt og de er faktisk pænt hurtige. Jeg kom som teenager løbende et sted jeg havde løbet en 'million' gange før. Min Foxterrier var pænt i snor. Der plejede ikke at være gæs , men det var der så åbenbart kommet. Pludselig blev vi angrebet af en meget vred gås. Jeg tog flugten med hunden. Gåsen baskede efter os og formåede at følge med et pænt stykke hvor både hunden og jeg nånåede at få pænt mange hak og slag. AV AV AV smiley Det blev et sted hvor ingen kom resten af den sommer pga den temmelig aggressive gås; den kom heldigvis ikke tilbage næste sommer.
    Jeg har svært ved at se at Matine har gjort noget forkert. Som jeg har forstået det så må hunden gerne være løs i vandet - også nu. Med mindre der er skiltet med andet. Og ja, så kan den slags ske. Når man har med levende dyr at gøre så er verden ikke perfekt og Disney agtig lyserød.


  • #45   14. maj 2018 Det er en syg høne, der har lagt det æg smiley

    Jeg har ladet mine hunde svømme der i alle de år jeg har boet her - 10-11 år - og der har aldrig været problemer.

    Jeg “hader” svaner - læs;jeg er p bange for dem - så jeg holder altid afstand, men .. ja, denne her gang ikke langt nok !!!!

    I grunden “sjovt” for jeg har ikke tænkt på at tjekke Czhaplin for skader - har kun tænkt på det tåbelige kamikaze fjerkræ !!


  • #47   14. maj 2018 A med
    For det første så er jeg ret sikker på at Martine ikke vil forsøge at bilde os ind, at hun lige denne gang først lod hendes hund løs da den var så langt ude at tidevandet aldrig ville kunne trække sig så lang tilbage.

    For det andet er jeg uenig i fortolkningen som nogen kommer med.
    Jeg mener at formålet er at beskytte vade og svømmefuglene, og det giver ingen mening at naturbeskyttelseslovens undtagelse for at hunde er i snor om vinteren på netop strande, skulle tillade at hunde kan frit jage svømmefugle resten af året på vandet.
    Og jeg er 99.99% sikker på at der ikke findes retspraksis der viser jeg tager fejl (og jeg må erkende at der heller ikke er retspraksis der viser det modsatte)


  • #48   14. maj 2018 Housebuster, jeg beder ikke om retspraksis (som jo er forholdsvis sjælden inden for denne lovgivning), men bare en paragraf smiley Du ved, i DK baserer vi jo vores love på ..... love, ikke praksis. Praksis er bare med til at fortolke smiley

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #49   14. maj 2018 Hunde skal vil aldrig jagte fugle. Det er så heller ikke tilfældet her.

  • #50   14. maj 2018 A med
    så kan vi jo bare spørge Martine, om hun vil påstå ,at hun lige den her gang først lod hendes hund løs da den var så langt ude at tidevandet aldrig ville kunne trække sig så lang tilbage.

    Jeg tror hun vil svare ærligt, hvis hun svarer
    Hun har jo utallige gange fortalt om lignende overtrædelser


  • #51   14. maj 2018 Så Housebuster, hvad så hvis svanen var kommet imens hunden var på land og i snor?

    Du opfører dig som en der bærer nag over en gammel historie. Men det var den paragraf vi kom fra. Du er jo eksperten, og jeg er ved at dø af spænding.


  • #52   14. maj 2018 Var hunden i snor, som den burde være, så havde det været ret let at beskytte både hund og svane. Jeg kan ikke se et problem der.

    Jeg aner ikke hvilken § du ikke kender, så der kan jeg ikke hjælpe dig smiley


  • #54   14. maj 2018 Du skriver at Martine overtræder naturbeskyttelsesloven, så jeg beder bare om hjemlen. Det burde ikke være så svært smiley Og det var jo så svanen der hoppede på hunden, ikke omvendt.

    Du kan enten lægge den paragraf ind, og ellers må vi nok bare antage at du ikke heeeeelt har styr på jus smiley


  • #55   14. maj 2018 Jeg kan da godt spilde min tid på at slå den § op, hvis i ikke kender den.


    https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=192144#idd8a31e5c-14c7-4f6d-a9d9-388a41680b4c











    ½


  • #58   14. maj 2018 Så..... Vi er enige om at hunden var i VANDET, ikke? Og ikke på stranden? Og at der nok ikke var græssende husdyr?

  • #60   14. maj 2018 Trine, aner det ikke smiley Jeg aner ikke dyt om naturlovgivningen. Jeg tvangsfjerner bare børn smiley Måske Housebuster kan hjælpe smiley

  • #61   14. maj 2018 Du opfører dig som en der bærer nag over en gammel historie.

    Hvordan i alVERDEN får du den tanke smiley smiley smiley smiley



  • #62   14. maj 2018 Og nej, hunden var ikke i snor - som den iøvrigt ikke behøver at være - men ja, havde jeg bundet en 10-meter line i den inden den havde hoppet i vandet, havde det jo været piece of cake at undgå at svanen var kommet ræsende .. man ser det tydeligt smiley

  • #64   14. maj 2018 Nu var det jo ikke helt ham, der var problemet kan man sige smiley

    Men jeg ved ikke - det kan være du gør ? KAN man få en svane til at gå i et ærme i grunden ???


  • #65   14. maj 2018 Min erfaring med svaner: JA!

    De gik da i min sandal smiley

    De er livsfarlige og meget motiverede!


  • #66   14. maj 2018 Så er det på med fulddragt næste gang - og rustning til hunden smiley

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #67   14. maj 2018 Jeg læste om en mand der var druknet efter angreb fra en svane. Man tænker lidt. Har vi plads til dem. Kan børnene gå alene. Skal vi hegne dem dem inde.

    Helt ufarlige er de ikke.


  • #68   14. maj 2018 Hahaha max... smiley

  • #69   15. maj 2018 Bare glem det Martine. Der var noget galt med det æg der..

    Tror ikke i får en svane til at tage ærmet på ipo maner. Den tygger og rusker sikkert helt vildt smiley


  • #71   15. maj 2018 hahaha Max du har ret.. Ud med svanerne.. Vi må have en ny nationalfugl smiley

    En der ikke er så livsfarlig (ogvikinge-agrig) smiley


  • #72   15. maj 2018 Tror ikke i får en svane til at tage ærmet på ipo maner. Den tygger og rusker sikkert helt vildt


    Hmm - det lyder lidt ligesom min hund smiley smiley smiley


  • #74   15. maj 2018 Vi skal nok over i en anden hunderace, hvis det skal være en fair kamp smiley

  • #75   15. maj 2018 Dansk spids er oplagt....

  • Charlotte K
    Charlotte K Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 1 Svar: 29
    #76   21. maj 2018 Tjekkede du så om svanen havde fået skader? DUMT at kaste bold ud uden at tjekke området først.

  • #77   21. maj 2018 Prøv at læse tråden, søde - der står faktisk præcis hvad jeg gjorde .. men det overså du nok smiley

  • #78   3. jun 2018 Hmm - det er åbenbart ikke kun Czhaplin, der oplevede at blive overfaldet af en vred svanefar smiley

    https://www.tv2ostjylland.dk/artikel/aggressiv-svane-angreb-kajakroer-vaeltede-omkuld-i-gudenaaen


  • #80   3. jun 2018 Øhj, de er altså vilde i roen de fugle.
    Har først lige fået skimmet tråden nu, men fandeme heldigt der ikke skete mere med nogle af parterne.
    Altid noget svanefar ikke mødte en hund uden et habilt slip og ikke en lille hund den kunne drukne.

    Der er et svanepar i den ene fold vi har får i - Fårene har lært at svanerne holder man sig fra, selv de kan få et par på låget.
    Men min hund bliver holdt på særdeles lang afstand når vi er på læmmerunde, for har oplevet svanefar komme blæsende, mens vi skulle have fat i et får med hoved i begge ender og vi var på så lang afstand at der normalt ikke plejer at være problemer. Men det postyr var åbenbart ikke noget svanefar gad have, så væk skulle vi.
    Både får, hund og jeg fik benene på nakken og kom på sikker afstand og klarede læmme-hjælpen et andet sted smiley

    Man skal godt nok ikke spøge med dem og hvad der normalt er ok afstand, er det pludselig ikke fordi noget bare er lidt anderledes end det plejer at være.
    Så har en giga respekt for svaner, omend jeg samtidig elsker de smukke dyr og de er enormt gode til at skræmme ræve væk, vi har ikke mistet et eneste lam til ræven i den fold smiley


  • #81   3. jun 2018 Gad vide om de også virker på ulve smiley kunne være jyske fåreavlere skulle se om de kan lokke svaner til smiley

  • #82   3. jun 2018 Haha, kunne fandeme være cool hvis de gjorde. Det ville endda også pynte i landskabet smiley
    Tror desværre det er meget små folde vi skal have hvis det skal være ret effektivt, oplever svanerne er lidt.... Ehhmmm... Egoistiske smiley Det er som om de ikke er ret solidariske i deres jagten smiley


Kommentér på:
Overfald ....

Annonce