2.522 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 65 Svar

Lovpligtig hundetegn Lovpligtig hundetegn

Jeg skal snart have bestilt hundetegn og sidder i den forbindelse og tænker på, om det er nok kun at skrive ejers efternavn?
Og hvordan med adresse? Skal det både være postnr. og bynavn?

Dem jeg er interesseret i har 4 linjer.. men med et langt navn som nok vil kræve 2 linjer, så kommer der til at mangle en linje - derfor spørgsmålet smiley Jeg har ikke lyst til at undlade mobilnr. der for mig er det vigtigste.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af loftslampe som er ved at falde ned og pt hænger i én skrue 400 kr.
  • Lavt tryk på varmt vand bruser 1.000 kr.
  • Gravearbejde med minigraver, 12kvm 1.600 kr.
  • Den gamle opvaskemaskine skal udskiftes og der skal monteres en ny opvaskemaskine. 625 kr.
  • 16A Kraftstik 1.500 kr.
  • Løsne 10 skruer 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lovpligtig hundetegn
  • #1   29. maj 2018 loven siger navn og adresse på besidderen:

https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=194694

ved robin havde jeg mit navn og min adresse på den ene side, og på den anden stod der Robin og mit mobilnummer

• #2   29. maj 2018 Jeg ved godt hvad loven siger, spørgsmålet er om det SKAL være fuldt navn.. Egentlig kan navnet jo ikke rigtig bruges til noget, så jeg vil jo mene efternavn burde være nok.

• #4   29. maj 2018 jeg vil sige for og efternavn, og så adressen (som er med postnummer og by)

• #5   29. maj 2018 Det er ejers fornavn og efternavn, samt postnummer og by, ligesom på et brev smiley

• #7   29. maj 2018 Det er også lidt fjollet at de regler ikke er opdateret smiley Jeg vil da langt hellere have et telefonnr. end jeg vil have ejers fulde navn f.eks..

Men igen, hvis man overhovedet blev stoppet og tjekket og der kun var ejers efternavn - mon man virkelig ville få en bøde?

• #8   29. maj 2018 Jeg har lige bestilt nyt tegn og jeg kan på ingen måder have hele mit fulde navn på. Så jeg har valgt forbogstav fra fornavn og så hele det sidste efternavn, så passer det med adresse under. Så hundens navn og mit nr på den anden side. smiley

• #9   29. maj 2018 Jeg har efternavn, adresse, by, postnummer og telefon nummer.. fik at vide i butikken efternavn var nok.. kan nærmest ikk få et skilt stort nok til alle mine 3 navne OG adresse..

• #12   29. maj 2018 Personligt vil jeg ikk ha hundens navn på så de nemmere kan beholde hende.. desuden hvis de har set på skiltet så har de fanget hende..

• #13   29. maj 2018 Synes, som person der flere gange har hjulpet løse hunde hjem, at det er SÅ rart når hundens navn er på tegnet.. Det gør det langt nemmere at fange den i mange tilfælde..

• #14   29. maj 2018 Man ser da næppe skiltet FØR hunden er fanget?

De hunde jeg har fanget har det ihvertfald været på den måde at vi ikk har kunnet se navn før..

• #15   29. maj 2018 Hundens navn er udelukket - det er der ikke plads til, ligesom kun den ene side kan graveres smiley

• #17   29. maj 2018 Pernille: Det har jeg nu oplevet flere gange..
    Men selv hvis den er fanget af nogen der vil beholde den, tvivler jeg på at de beholder hundetegn.. Og en hund kan godt lære at lystre et nyt navn..

• #19   29. maj 2018 Ved Robin var der så meget pels at hvis man skulle se navnet så havde man allerede fat i ham smiley

• #20   29. maj 2018 Ja men det er da nemmere trods alt hvis man kender navnet.. Ser bare heller ikke den store grund til at sætte det på da min erfaring er at man alligevel i de fleste tilfælde ikke ser det før den er fanget men vi er jo alle forskellige med forskellige meninger og forskellige erfaringer smiley

• #21   29. maj 2018 jeg syntes som finder, det er rart at kunne kalde hunden det som den hedder mens man venter på ejer smiley

Ikke alle hunde lystre på Vuffi smiley

• #22   29. maj 2018 Ja selvfølgelig ^^
    Jeg synes bare det er et spøjst argument ^^
    Hvis man som indfanger ved hvad hunden hedder, og beholder den i nærområdet, virker det (for mig) mærkeligt at beholde navnet ^^

• #23   29. maj 2018 Så kan de jo få navnet at vide når de ringer smiley

• #24   29. maj 2018 Eller Hunni eller Putte..
    Og det er ikke alle ejere som lige overvejer at fortælle finderen hvad vovse hedder hvis de er i fuldstændig panik over at vovse er væk..

• #25   29. maj 2018 Nu var det jo heller ikke lige hundens navn det kom an på smiley
    Og med en chippet og registreret hund, kan det vist være ligemeget om finder kan hundens navn og påstår den er finderens.

Hundens navn er ikke på mine skilte, af den simple grund at der ikke er plads.

• #26   29. maj 2018 Nåja, til start spørgsmålet så <i>ved</i> jeg det ikke, men vil tro det er ok kun at have efternavnet på.

• #27   29. maj 2018 Siger ikke at de vil beholde navnet men det er lettere at sælge den videre hvis man på forhånd kender navnet den lystre, nemmere at måske ændre navnet til noget lignende den vil lærer let.. og hvem siger det er så tæt på at ejeren nogensinde finder ud af det? De kan løbe væk i en hundeskov hvor folk kommer "langt" væk fra eller hvad ved jeg smiley Det er også nemmere hvis man feks har den siddende på krog at gå hen og kigge og få hunden til at følge med en og virke som om man ejer den hvis den lystre sit navn.. nu er det ikke kun i situationer hvor den er løbet væk.. feks ved indbrud osv osv..

• #28   29. maj 2018 Pernille - Det er ikke altid man får fat i ejer med det samme, eller at ejer har hovede nok til at fortælle navnet smiley

Det oplevede jeg ved den hund jeg fandt foran den nærmeste købmand, men hjem kom den da og først dage senere fik jeg navnet smiley

• #29   29. maj 2018 Jeg er også en af de ulydige og har hundens navn og mit telefonnummer på.

• #30   29. maj 2018 Ja okay.. Det er så også mega uansvarligt..

• #31   29. maj 2018 Hvor tit er det første folk tænker på at sælge hunden videre?

• #32   29. maj 2018 Chico har altid haft mit for- og efternavn samt adresse på den ene side og sit eget navn og mig telefonnummer på den anden side. Han har så meget pels, at han skal "fanges", før man kan se hundetegnet alligevel ... og derudover ville han sikkert nyde at bo hos nærmest alle ligesom Figo, såh ...

• #33   29. maj 2018 Pernille det skal lige siges den ikke stod bundet..

den er ejet af en ældre dame der var skvattet på trappen og hunden var så rendt ned til købmanden selv og sad udenfor..

Damens nabo havde så hjulpet hende med at kontakte politiet (som jeg så kontaktede senere) og vi fandt på den måde hinanden..

Den hedder Maki og det lyder lidt som Vuffi, så der var jeg heldig smiley

• #34   29. maj 2018 Ja okay.. uheld sker smiley

• #35   29. maj 2018 Du kan bare skrive dit forbogstav, efternavn, adresse og by.

Jeg vil aldrig skrive hundens navn.
    Plejer at købe hundetegn på "Hundetegn.dk" Det er en god kvalitet til en ok pris og så er der gratis fragt smiley

• #36   29. maj 2018 Det er jo også det - vil en betjent virkelig stikke én en bøde hvis man f.eks. kun har hunds navn + ejers tlf.nr? Er de så "smålige"? smiley

Og ja.. hvad er risikoen overhovedet for at det tjekkes. Skilt med "forkerte" oplysninger (efter loven) er vel langt bedre end intet skilt.

Og når vi så siger ejers navn - så er det vel den som står som registreret ejer? Min mor står f.eks. registreret som ejer af hende og mandens hund, men det er mandens oplysninger der står på hundetegnet.

• #37   29. maj 2018 Undskyld, selvfølgelig også mobilnummer smiley

• #38   29. maj 2018 Jeg er nææææsten 100% sikker på, at politiet ikke ved, hvad der skal stå på et hundetegn.

• #39   29. maj 2018 jeg mener der er besidderen og ikke ejerens navn der skal stå smiley Hvis en hund fx bliver passet et sted er det en god ide de har deres eget hundetegn til hunden (hvis den passes der tit og i længere perioder)

• #40   29. maj 2018 At man kan få fat i ejer udfra hundetegnets info burde vel også bare være det vigtigste. Det er jo netop lidt fjollet at tel.nr. ikke SKAL være der.

Jeg har lidt en idé om at politiet nok kun interesserer sig hvis der slet ikke er et tegn.

• #41   29. maj 2018 Jeg tror faktisk de er lidt ligeglade.. Jeg har hvertfald aldrig hørt de er gået hen og tjekket om der er hundetegn (Medmindre hunden gik uden snor, men så har det været det de gik efter først)

• #42   29. maj 2018 På vores hundes hundetegn står der bare efternavn, men vi har så sådan et hundetegn hvor der står noget på begge sider. På den ene side efternavn og telefonnummer, på den anden side adresse og postnummer/by smiley

Vi har aldrig haft fornavn på vores hundetegn. Mit navn ville også fylde det hele, hvis jeg skulle skrive fulde navn , på medicin , sygehusarmbånd osv, er der aldrig hele mit navn på, fordi det er for langt, haha.

• #43   29. maj 2018 Jeg har mit for og efternavn, adresse, postnr og by og tlf nr på Fiibi hundetegn. smiley

• #44   29. maj 2018 Jeg er også ulydig og lovløs. På mit står der hundens navn og telefonnummer.
    Jeg har svært ved at forstå, at man skal have adressen på, i min verden er det bedre med et telefonnummer, da det kan give hurtigere kontakt, samt at det er mere tryg for hunden, hvis finderen kan kalde den ved sit navn.

Og den med at man ikke har hundens navn på, fordi folk så bare kan beholde hunden og evt sælge den, den er godt nok langt ude.
    Det kan man så sandelig også selv om man ikke ved hvad hunden hedder.
    Så må vi nok også hellere fjerne hundens chip, for der står også navn på og så er det jo lettere at stjæle/sælge hunden...…..

• #45   29. maj 2018 Fordelen ved adressen er i min optik, at hvis hunden nu bliver fundet ret tæt på hjemmet, eller hvis det er en uden telefon der finder hunden, så kan de hurtigt smutte hjem på adressen med hunden, det kan de jo ikke hvis den ikke står der smiley

• #46   29. maj 2018 Eller omvendt, hvis hunden er rendt langt hjemmefra, så er det rart med adresse

• #47   29. maj 2018 # 45

Hvad hjælper det, hvis ikke der er nogen hjem ? De er måske alle sammen ude at lede efter hunden.
    Er der telefonnummer, så er chancen for at få fat på ejer ligesom større i mine øjne, for jeg ville da tage min telefon med hvis jeg skulle lede efter hunden - og i dag render de fleste mennesker jo rundt med telefonen 24/7

• #48   29. maj 2018 Eller omvendt, hvis hunden er rendt langt hjemmefra, så er det rart med adresse

Hvorfor er det mere rart med en adresse hvis hunden er rendt langt hjemmefra ?
    Hvad er fordelen ?

På telefonen kan du få fat på ejeren uanset, om hunden er langt fra hjemmet eller tæt på.

Jeg vil da mene, at det lige netop er rart med et telefonnummer hvis hunden er langt hjemmefra, er der telefonnummer slipper jeg måske for at køre 10 km for at bringe hunden hjem.
    Og surt at have kørt 10 km for at aflevere hunden og så er der ingen hjemme...………...

• #49   29. maj 2018 Jeg fik aldrig avet hundetegn til Chili, men hun var også kun løs, når jeg gik med hende. Det kunne ellers være godt med adresse på hende. Jeg ser for mig, at nogen prøver at sætte frimærker på hende. Eller for den sags skyld en vildt fremmed, der prøver at læse hendes hundetegn (altså hvis . . . ).
    Conor skal have et. Der skal stå mit tlf nr og hans navn + alle aliasserne. I skrivende stund: Conor, Mr. McFatty, Consemand, Conway Twitty og lille møgdyr. Det skal graveres i låget til en stor malerspand.

• #50   29. maj 2018 Jeg skriver ikke at der ikke skal stå tlf nummer.

Men, med adressen kan man jo se hvor hunden bor, hvis den er rendt langt væk nytter det da næppe at banke på hos dem der bor tættest på hvor hunden er fundet smiley

• #51   29. maj 2018 Jeg er enig i at adresse er fint nok at have på - selvom tlf.nummer er det vigtigste for mig. Jeg har stået med en hund som var rendt hjemmefra. Jeg kunne se på skiltet at den boede 300m væk, så der var det hurtigere for mig at se om nogen var hjemme, end at gå yderligere 400m hjem til mig selv hvor min mobil lå smiley

Men jeg kan ikke rigtig se formålet med ejers navn.

• #52   29. maj 2018 Jeg har efternavn og adresse på den ene side, telefonnummer på den anden.
    Ingen navn på hunden, jeg køber 10 hundetegn ad gangen og mine tøser skifter halsbånd på kryds og tværs, så det kunne meget nemt hænde, at hundenavnet ikke passede smiley

• #53   29. maj 2018 Men, med adressen kan man jo se hvor hunden bor, hvis den er rendt langt væk nytter det da næppe at banke på hos dem der bor tættest på hvor hunden er funde

Den forstår jeg så ikke ??

Det er da ligegyldig om den er rendt langt væk eller kun en kilometer - hvad nytter det du har en adresse når ikke der er nogen hjemme ?

Med et telefonnummer, så kan man ringe til folk, uanset om de bor langt væk eller tæt på - og så får man adressen på telefon, uanset om den bor langt væk eller tæt på...….

• #54   29. maj 2018 Igen, jeg har ikke skrevet at der ikke bør tlf nummer på smiley det er skam kun godt med et tlf nummer, men det ændrer ikke på at det jo er lovkrav med adressen på hundetegnet smiley

• #55   29. maj 2018 mine står der

Manfred
    mit nr
    kæresten nr

side to
    efternavn
    adresse
    post nr og by

og en politimand har sagt det er fint.

• #56   29. maj 2018 Løb tør for strøm. Nå men, når der står den lovpligtige adresse, så kan man jo se om vuffer blot er ude på egen pote, 2 gader fra hvor den bor, eller om den har forvildet sig flere km væk hjemmefra smiley

Hvis man nu støder på en løs hund, i et område man ikke kender i, så er adressen jo godt at vide.

• #57   29. maj 2018 Hvis nogen ringer til mig og siger, at de har fundet Conway Twitty, så får de fluks min adresse, eller jeg får deres. Men nu er jeg også noget så rasende godt begavet

• #58   29. maj 2018 Altså .. Kan folk ikke bare skrive hvad de lyster?

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

Følgere: 667 Svar: 5.765
    #59   29. maj 2018 Aslans står der "Han bider! LØB!"

smiley smiley

• #60   29. maj 2018 Jeg kan ikke huske hvad der står i mine, andet end deres navne smiley

• #61   29. maj 2018 Kun til ære for HG kiggede jeg lige ..

Der står hundens navn på forsiden og på bagsiden, mit navn og efternavn, adresse, postnummer og by og nederst, telefonnummer. Så her er vi vist dækket ind smiley

• #62   30. maj 2018 Men nu er det jo så smart at der er både adresse OG telefonnummer smiley Så hvis en af vores hunde en dag skulle løbe væk, og vi begge er ude og lede, ja så kan folk ringe til os, hvis de f.eks først prøver at gå herhjem og ingen er hjemme.

Det ene behøves jo ikke udelukke det andet. Jeg syntes det er rart med begge dele, for hvad hvis jeg ikke høre min mobil, den er gået tør for strøm eller andet, så er et telefonnummer jo ikke til nogen hjælp.

• #63   30. maj 2018 Jeg har mit efternavn og mit og kærestens telefonnummer på den ene side, og vores adresse på den anden.

Mht. #40, så skulle jeg på et tidspunkt lave et hundetegn til en dame, der viste sig at arbejde i politiet. Oplyser om lovkravet, men det var hun helt sikker på ikke var rigtigt, og ville derfor ikke have lavet sit hundetegn før hun havde været hjemme og tjekke loven. Ikke at det nødvendigvis er retvisende for alle politifolk, men ærlig talt tror jeg de har vigtigere ting at tage sig til, end at kontrollere hundetegn smiley

• #64   30. maj 2018 Vi har vores navne, adresse og tlf nr. Fatter ikke det med Adr, ville alle der fandt en hund ikke ringe til nummeret? Tænker man ikke sætter sig hjem og venter på adressen, hvis ens hund er stukket af, men tager ud og leder...

• #65   30. maj 2018 jeg tænker den med adressen er fra dengang man ikke havde mobil telefoner, og de så bare ikke har lavet det om smiley

• #67   30. maj 2018 Til KTH-B prøven fik jeg en mindre "fejl" fordi der kun stod efternavn på hundetegnet... Og det siger noget om hvad der er rigtigt eller forkert ved jeg så ikke..

Sagen er jo bare den at hunden er ejet af to forskellige mennesker og bor på to forskellige adresser smiley Jeg fik mig snakket ud af det, men hvis jeg skal op til sølvprøven så bliver det med et hundetegn hvor der står fulde navn og min egen adresse + telefonnummer, og ikke andet..

• #68   30. maj 2018 Vores har slet ikke hundetegn.
    Folk i mit område kender vores hunde, så hjem skal de nok komme.

Men havde de det ville vi bare skrive hundens navn og vores numre.
    Som vi har gjort når vi har paset hunde.

• #69   31. maj 2018 på vores er der navn på hunden og telefon nr kan ikke husk om der er adr på smiley

• #70   31. maj 2018 https://newsbreak.dk/reglerne-for-hunde/?image=4

• #72   1. jun 2018 Jeg er lovløs. His mine har et tegn på (hvilket eg må erkende er sjældent) så står der kun mit telefonnummer på. Hvad skal folk med en adresse? Hvis jeg finder en hund vil jeg da have et nummer, så jeg kan ringe og bede folk om at hente deres køter.

• #73   1. jun 2018 Jeg fandt så en hund i dag.. uden skilt. Hvor ville det have været meget nemmere om der bare var et nummer på hunden i det mindste. Skidt pyt med resten sådan set.

Kommentér på:
Lovpligtig hundetegn

Annonce