{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad gør i for at undgå mavedrejning?
  • #1   13. jul 2018 jeg leger aldrig vildt. eller går ture med mine hunde 1 time før de skal spise og 1 time efter de har spist.
    på den måde skulle man hvad jeg har hørt - bedst undgå en mavedrejning


  • #3   13. jul 2018 Intet. Har ikke højdisponible racer, havde jeg det ville jeg nok tænke over det i hverdagen og agere after at undgå det.

  • #5   13. jul 2018 Tuckers legesager gemmes væk når han har spist. Han har altid med at ville lege lige når han spist og det ender altid i opkast, så legetøjet bliver simpelthen gemt væk.

  • #7   13. jul 2018 Fella holdes også i ro efter hund har spist

  • #8   13. jul 2018 De holdes indenfor i 1 1/2 til 2 timer efter mad. Herudover er der ingen mad 4 timer før eller efter en løbe/ cykeltur smiley

    Efter jeg har fået Coda har det været lidt svære at håndhæve. Især i starten, det er dog blevet meget bedre. Hvis de ikke acceptere at de skal slappe af, så kommer den ene af dem i timeout i 5 minutter i et andet rum smiley


  • #9   13. jul 2018 Jeg fodrer aldrig lige inden træning/svømning/gåture...... Jeg gemmer det til efter . Og så sørger jeg for at de ikke sluger deres mad..

  • #10   13. jul 2018 Jeg har aldrig tænkt over det

  • #12   13. jul 2018 Venter med store måltider til de har været aktive fremfor kort tid før.

  • #13   13. jul 2018 Intet....

  • #14   13. jul 2018 Tak for alle jeres svar.

    Personligt har jeg delt Minas mad op i to måltider, morgen og aftensmad, og har holdt hende så meget i ro som muligt i minimum 30 minutter efter.

    Jeg har nemlig haft samme ide som flere af jer. Det er noget med at man ikke skal tonse rundt når man lige har spist en masse. -tænkte jeg.

    Men så skete det så for den omtale hund i nat mellem kl. 03:00 og 03:10. Hunden havde sidst spist kl 18:00. Så 9 timer var der altså gået. Det var desuden bare en tur ud for at tisse i haven. Men det skete alligevel. Har aldrig hørt om noget lignende før.


  • #15   13. jul 2018 Jeg holder mine i ro både inden og efter mad. Og med ro, er det RO. De får lov at tisse i haven inden og bagefter bliver de holdt inde i huset og ingen aktivitet overhovedet.

  • #16   13. jul 2018 Vi har gjort store fremskridt siden jeg fik min første blodhund for 35 år siden.
    Dengang så vi hele kuld, hvor næsten alle blev ramt.
    Det gør vi ikke længere, men jeg ser desværre at vi ikke kommer længere med de amerikanske linier, til dels fordi præventiv hæftning af mavesækken er blevet meget udbredt.
    Det er et dilemma som er svært, hvis man er midt i det. Og nok alt for let at forholde sig til , man står på sidelinien smiley


  • #17   13. jul 2018 Ud fra jeres råd, og link i #4, ser det ud til jeg kan gøre det bedre.

    Jeg vil fremover holde Mina i ro længere (1-2 timer) efter hun har spist. Selvom hun nok ikke bliver glad for nyheden smiley Vil også tage 1/3 af hendes måltider og bruger til træning gennem dagen. Der kan man ikke have for mange godbidder, og så bliver foder fordelt lidt mere gennem dagen. Det kan da også være at jeg skal have fat i sådan en "spise langsommere skål" så det ikke bliver slugt så hurtigt.


  • #18   13. jul 2018 Her er der et par timers ro.

  • #19   13. jul 2018 #16 Housebuster

    Ja det skulle til dels være genetisk. Mina deler en bedstefar med hunden der fik mavedrejning, men ellers er der ingen relationer. Har ikke hørt om nogle tilfælde blandt Minas nærmeste slægtninge heldigvis.

    Et helt kuld lyder voldsomt smiley
    Har du prøvet at stå med en hund med mavedrejning så?


  • #20   13. jul 2018 Ja det har jeg desvære flere gange, men alle 3 gange fik jeg dyrlægehjælp i tide.
    2 af mine hunde fandt jeg døde.


  • #21   13. jul 2018 Det er jeg ked af at høre. Det må have været forfærdeligt.

    De tre gange du nåede at opdage det. Hvad var det første tegn du så på at det var mavedrejning?

    Transporterede du dem på en speciel måde (position), eller er der noget andet jeg bør huske på eller have klar i tilfældet af det sker?


  • #22   13. jul 2018 Tror det vigtigste er at reagere hurtigt.

  • #23   13. jul 2018 Vi har aldrig tænkt over det herhjemme men vi mistede en hund i pinsen pga det. Vi fik hende hurtigt til dyrlægen og hun blev aflivet så hun med heldigvis ikke længe. men skulle vi få en race der er i høj risiko skal der klart tænkes over hvordan man bedst muligt sænker risikoen. gonzo er ikke så vild og tror ikke han er i risiko

  • #25   14. jul 2018 Nu ved jeg ikke om det er som med køer (som bestemt ikke tonser nogen steder hen)

    Men det er ret sjællendt den samme ko får mavedrejning flere gange, for når den har haft det 1 gang syr dyrlægen maven fast så det ikke sker igen.


  • #26   14. jul 2018 Køer har et helt andet mavesystem. En hund har kun en mave

  • #27   14. jul 2018 jeps, men den mave der drejer svare til en alm mave på 1 mavede dyr

  • #28   14. jul 2018 Mina’s far, min venindes hund fik det også mage timer efter et måltid, så det havde ikke noget med aktivitet at gøre. Dyrlægen der opererede hunden sagde også at det primært var genetik.

    Jeg må erkende at jeg ikke gør noget for at undgå det. Jeg holder ikke mine hunde i ro efter måltider. Nogle gange får de mad, hopper i bilen og går tur lige bagefter.


  • #29   14. jul 2018 Vi fodrer altid efter aktiviteter, og det har vi gjort, fordi Nickis tdl. ejer netop gjorde os opmærksom på at især schæfere var udsatte for mavedrejning. Easy har jo så bare fulgt trop, da de bliver fodret sammen smiley (med undtagelse af, da han var lille hvalp)

    Vi står op - går morgentur - og så får de mad med det samme. Så er der næsten altid 3-6 timers ro, før eftermiddagsgåturen/træning, og der får de ikke mad efter (men ofte godbidder undervejs), og så igen ro indtil aftenturen, hvoraf de får aftensmad og går i seng. Vores hunde ligger og sover 80% af tiden når de er indenfor, så det er ret nemt at holde dem i ro smiley


  • #30   14. jul 2018 et helt typisk tegn er udspilet mave
    herefter kommer somregelt rastløshed, savlen/halsen og til sidst forsøg på at kaste op.


  • #31   14. jul 2018 Leika kørte maven hen af jorden mens hund forsøgte at kaste op og var meget rastløs så gik jesper med hende ud til vejen og tilbage igen og da var hendes mave blevet udspilet så ringede vi til dyrlægen og mens vi gjorde det begyndte hun at skulle ud af munden. vejrtrækningen var stødende fra start af. Vi var heldige med at akutdyrlægen var i Bygholm så vi kunne komme med hende med det samme. dyrlægen sagde at Leika ikke burde kunne hoppe ind og ud af bilen selv og logre med halen. men er glad for vi reagerede hurtigt så hun ikke skulle lide dyrlægen mente hun vil dø i løbet af natten hvis vi ikke var kommet.

  • #33   14. jul 2018 Vi holder dem i ro en time efter mad.

    Jeg ved at der i år, er en Broholmer der desværre døde af det.

    Skulle jeg opleve en mavedrejming hos en hund er der ikke så meget andet at gøre, end at skynde sig til dyrelægen. Hvordan hunden ligger osv, tror jeg ikke betyder det store da det er maven der er klemt af. Tid er vigtigst tror jeg.


  • #35   14. jul 2018 Jeg kender en med en schæfer, der overlevede den første mavedrejning og fik maven fastsyet - det forebyggede desværre ikke nr. 2 der dog først kom flere år senere.
    Der blev hunden aflivet.


  • #36   14. jul 2018 Det er trist at høre om de hunde der ikke har klaret den. Det må være en frygtelig måde at miste sin ven på.

    Tak for jeres svar vedrørende symptomer.

    Jeg ved stadig ikke nok om det synes jeg. Men har nu en lidt bedre ide om hvad jeg skal holde øje med, og hvad jeg skal passe på med.


  • #37   14. jul 2018 #28
    Jeg havde det ligesom dig med min sidste hund, men med Mina er jeg sku blevet lidt nervøs. Hendes størrelse og dybe brystkasse, blandet med hendes høje energiniveau, kan ikke være en god kombination hvis der er tendenser hos racen.


  • #38   14. jul 2018 3 måltider om dagen. aldrig serveret maden i fx en skål men der skal arbejdes for det så det tager 20 min at spise.

    Ro efter mad.

    Det er oftest efter leg og gåtur så inden mad har ofte været aktiv.


  • #39   14. jul 2018 Ts.
    Hold hunden i ro før og efter mad. Hvor længe, må være op til folk selv. Her er det et par timer som minimum.
    Undgå for store måltider, del hellere maden op i 3 så.
    Hvis hunden pludselig efter mad bliver rastløs, vader rundt, savler, halser, forsøger at kaste op eller selvfølgelig får udspilet mave, så er det bare afsted og det er med det samme.
    Tid og hurtig reaktion er den vigtigste faktor.

    Der står lidt om det på nettet.


  • Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

    Følgere: 7 Hunde: 2 Svar: 444
    #40   14. jul 2018 Intet.

  • #41   14. jul 2018 Vores tæve døde for 1 år siden i dag.
    Men hendes mavedrejning var blot et symptom på en underliggende sygdom.
    Dyrlægerne mener hun faktisk havde kræft i maven. Det var absolut frygteligt.
    Men ja.
    Får hunden en mavedrejning skal du reagere indenfor minutter. Jo længere tid det går jo større er chancen for at hunddn dør.
    Behandlingen er smetefuld. Får jeg endnu en hund med mavedrejning så afliver jeg med det samme :’(


  • #42   14. jul 2018 Mine hunde har adgang til foder 24-7, og styrer således helt selv hvor meget/lidt de spiser. Det resulterer blandt andet i, at de aldrig sluger deres mad, eller spiser kæmpe portioner.
    De store hunde forsøgte jeg som regel at holde i ro, efter de havde spist. Moderen til mine mastiffer døde af en mavedrejning smiley


  • #43   15. jul 2018 Mine spiser, hvad der er uanset hvor meget.
    Vi låser dørene til de to rum hvor der er hundemad og viktualier, når vi en sjælden gang imellem lader dem være alene hjemme.
    Jeg er egentlig ret glad for den egenskab ved mine hunde, men den er selvklart ikke så praktisk i forhold til mavedrejning.

    Lige for tiden udfordres vi af kirsebær i haven - stene kan lave den type numre...


  • #44   15. jul 2018 Jeg fodrer styret fordi jeg bruger mad i träning.

  • #46   15. jul 2018 Flere mindre måltider om dagen. Ingen motion lige før eller efter mad.

    Mine forældre har mistet to hunde (grand danois) til det. Det er frigging skræmmende så hurtigt det går.


  • #48   15. jul 2018 Vi holdet dem ikke i ro 2 timer før.
    De er ikke opkørte og forpustede, men ud over det, tager vi ikke hensyn før fodring.
    Efter fodring venter vi 1 1/2 - 2 timer før vi tilbyder aktivitet.
    Kun i forbindelse med større måltider.


  • #49   15. jul 2018 Mine holdes heller ikke i ro inden. Kun hvis de har været virkelig virkelig oppe og køre, så går der en rum tid inden mad.
    Men de må gerne almindelige ting inden mad.
    Altså ment på den måde, jeg lader dem ikke løbe et marathon og giver dem mad mens deres tunger hænger nede på gulvet og pulsen er 200 i timen, men de må gerne lavet ganske normale ting inden mad.

    Men efter mad holdes de i absolut ro.


  • #51   16. jul 2018 Vores bliver heller ikke holdt i ro inden - vi går altid tur inden.

  • #53   16. jul 2018 Tak for jeres svar.

    Den med at skulle motionere inden morgenmaden er Mina slet ikke frisk på. Det er rutinen at der er mad efter mit bad, og det bliver sku svært at få hende til at acceptere andet smiley
    Men ellers vil jeg forsøge at følge jeres råd. Det er jo ikke store ændringer jeg skal ud i heldigvis smiley


  • #54   16. jul 2018 I anden forbindelse søgte jeg lige på noget med hunde og is, og faldt over en dyrlæge der mener at der er en sammenhæng mellem varmt vejr og kolde ting i hundenes maver, og at det øger risikoen for mavedrejning.

    Så det kunne være at man skulle tænke en ekstra gang over at servere et helt måltid frossent, når vejret er som det er nu.

    Om det har hold i virkeligheden, har jeg ikke undersøgt. Bare et fif, nu jeg lige faldt over det.

    Edit: det er måske lidt en overfortolkning af en anden artikel. Den her er lidt mere oplysende, og knap så alarmerende: http://www.hunden.dk/nyheder/isterninger-i-varmen/45753


  • #55   17. jul 2018 Alle hunde med dybe brystkasser og lange rygge er disponible for at få en mavevending/drejning . Jeg har på 37 år med Irske Ulvehunde haft 4 der fik det , alle har ligget i ro på sofaer fornær 1 der lå i barselseng med 6 dage gamle hvalpe . Min første , Westa var ca 4 år da hun fik sin , hun blev opereret og klarede det fint ..måtte desværre aflives som 7 års med livmodercancer . Belinda var ca 2,5 år , blev opereret .. gik fint , men fik så nr 2 ret kort efter og blev aflivet der .King var 10 år og lå på sofaen da han fik sin ..blev aflivet ( skulle ikke gennemgå en operation i hans alder ) og Rikke var 6 år ( blev aflivet ) .. Skal hermed tilføjes at dengang i 80érne og start 90érne var dyrlægerne ikke så vidende om mavevendingerne/drejningerne som de er i dag MEN uanset om deres viden eller ej ... Sker det igen ville hunden blive aflivet på stedet ..overlevelses procenten er meget lille og følge problemerne kan være ret store ( kronisk diarre bla.a ) . Mange af de ( primært Irske Ulvehunde og grandoér ) hunde jeg har kendt gennem årene som er blevet ramt af mavevending/drejning , har ligget i deres bokse og/eller på sofaerne og har sovet og så ..bang ..ud af den blå luft ... Mine hunde ( de voksne er altid blevet fodret 2 x pr dag )( hvalpe op til 5-6 x pr dag afh af alder ) Så selvom man gør alt hvad man kan for at forhindre det i at opstå kan man på ingen måde gardere sig , desværre da det er så hårdt at , dels opleve det og dels miste sin elskede hund smiley

  • #56   17. jul 2018 Der er faktisk mange hunde af forskellige racer og mix som er fundne døde ( hunde i alle aldre og begge køn ) hvor man ikke har været klar over dødsårsagen ..tit har det nok været mavevending/drejning , men uden en opduktion kan man ikke være sikker og et dødt legeme svulmer hurtigt noget( eller meget ) op .

Kommentér på:
Hvad gør i for at undgå mavedrejning?

Annonce