{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.978 visninger | Oprettet:

Derfor kan hunde med kort snude ikke trække vejret {{forumTopicSubject}}

Jeg så lige denne video på fb, og beklager, men jeg kan kun finde ud af at dele videoen derfra - så jeg håber alle kan se den.

Videoen viser hvad problemet er med hunde med kort snude, og den viser (lidt for tydeligt), at de stakler faktisk ikke KAN trække vejret. Dels fordi deres luftrør er deformt, dels fordi ganen (tror jeg det er) falder ned og lukker for luftrøret.

Jeg bliver helt dårlig af at se videoen, og får akut åndenød. Det er da forfærdeligt for de hunde der er avlet så syge smiley

https://www.facebook.com/parkpetsvets/videos/2594525167438530/


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Derfor kan hunde med kort snude ikke trække vejret
  • #1   21. aug 2018 Det skulle forbydes smiley Jeg får det skidt af at se det

    hvad bilder mennesket sig ind....


  • #2   21. aug 2018 Nej hvor er det vildt....

    Aldrig kommer jeg til at betale for dyrplageri smiley


  • #3   21. aug 2018 Jeg er faktisk chokeret over HVOR grelt det er. Altså, enhver kan jo se og høre at det er unormalt, men at de faktisk får lukket for ilttilførslen smiley

    Jeg er der hvor jeg tænker at man skulle pålægge alle ejere af hunde med den defekt, at de enten skal operere eller aflive. Slut færdig! Det er simpelthen noget svineri at avle sådan smiley


  • #4   21. aug 2018 Ja, puha, stakkels hunde smiley

    Jeg har dog svært ved at forestille mig, at der ligefrem bliver lavet en lov, der forbyder avl af kortsnudede hunde. Jeg har så virkelig svært ved at forstå, at racer med de helt korte næser er så populære.


  • #6   21. aug 2018 A, der er formentlig mange, der er villige til at operere for at kunne have sådan en kortnæse.
    Det kunne let blive lidt en sovepude a la, det er jo ikke så slemt at avle dem så ekstreme, de kan jo bare opereres.


  • #8   21. aug 2018 Jinx, kom med en bedre overskrift, som er kort og sigende - eller forhold dig til emnet smiley

    Men skønt at det er dét du reagerer på, og ikke videoens indhold. Det er da klart værre at overskriften rammer ved siden af, end at hunde kvæles langsomt, fordi de er deforme og skamavlede.... Eller nowet...


  • #10   21. aug 2018 Super, hvad siger du til VIDEOEN? Alt er fjong, bare det ikke gælder alle hunde?

  • #11   21. aug 2018 Jeg har aldrig forstået hvad det er der er så smukt ved den korte tud.

    i det hele taget undrer det mig, at enkelte avlere går efter at ændre hundens udseende eller størrelse, når man ved at det giver hunde fysiske udfordringer eller fjerner dem fra deres oprindelige udseende.

    Tag min elskede Rottwieler. Engang synes jeg at det var den smukkeste race af alle, og så avlede man klovne ansigt på den. For pokker, det var der da ingen grund til! De ligner alle som en lort nu synes jeg.

    Æv når avl går i dem retning.

    Heldigvis ved jeg, at rigtigt mange avlere sætter fokus på sundhed og faktisk på at hundene skal ligne hvad de gjorde inden det ekstreme blev så moderne.

    Kan man avle lort frem, burde man også kunne avle smukke og sunde hunde frem igen. smiley



  • Ansofie K
    Ansofie K Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 1 Svar: 46
    #12   21. aug 2018 min sheltie har for lang gane, det er der rigtig mange racer der har. så at slå alle fladnæset racer over i en kamp er ikke okay, ved min race løber agility, dyrker ipo osv.
    men ja der deres rigtig mange fejl på vores racer grundet udseendet. plus så skal vi lære at være mere kritisk hvor vi køber hund .


  • #14   21. aug 2018 Nej, men når man nu føler sig truffet, er det nemmere at forholde sig til en formulering end til indholdet smiley

  • #17   21. aug 2018 Prøv at se forsøget med rævene. Der er en tråd om det. Vil man avle hunde bør man kende det. Det viser, hvad der sker med dyr, hvis man blot fokuserer på en enkel ting i avlen - sind. Hele genetikken ændres! På kort tid. Man får simpelthen en masse andet med, som man ikke har fokus på og måske ikke ønsker.

    Det betyder at hvis man mest fokuserer på udseende af en snude, så er der andre ting, som halter eller kommer med, også de uønskede.

    Og at HVIS man ville ændre dette, så kunne man - på ret få generationer. Ergo må jeg konkludere, at enten avler folk i blinde uden en grundlæggende viden - ræveforsøget er basisviden om genetik! - eller også vil de ikke ændre dette.

    Jeg ved ikke, hvad der er værst.



  • #18   21. aug 2018 Jeg har vist nævnt det før, men jeg mødte på et tidspunkt en ejer med en bulldog. Hun fortalte, at hunden med jævne mellemrum blev sat i bur for at slappe af, når den legede med de andre hunde i pensionen. Ja, for det blev nemlig sådan at den ikke kunne trække vejret.

    Tænk at have en hund, man rent faktisk bliver nødt til at sætte I BUR for at den ikke dør af iltmangel, når den leger med andre smiley smiley

    Og hun fortalte det på en ganske ligefrem og munter måde. Det var bare en tosse-hund der var lidt for glad....


  • #19   21. aug 2018 det værste er, at alle dem jeg kender, der hr ejet kortsnudede som helt tydeligvis har haft svært ved vejrtrækning mener, at det er hyggeligt og såååå sødt med deres snorken osv.

  • #23   21. aug 2018 Tænk sig gerne at ville lege, men blive sat i et bur pga lorteavl... Jeg bliver syg i hjertet smiley

  • #24   21. aug 2018 Tænk at skulle stoppe sin hund, i dens bedste leg, fordi man frygter den ikke kan få luft smiley

  • #26   21. aug 2018 Jeg tror bestemt, man kan ændre snudelængden ret let ved selektion inden for racerne, men viljen er næppe til det.

  • #28   21. aug 2018 Jeg tror da faktisk lige jeg deler videoen. Den viser det virkelig godt, ingen svære ord eller indforståede termer, bare visuelt - men kan godt være lidt i tvivl om den er for grafisk. Oh well, der er så meget andet der deles på facebook og det her er vist de barske realiteter...

  • #29   21. aug 2018 Så længe der er købere er der jo et marked

  • #31   21. aug 2018 og enig med Sofia - Av min mave smiley

  • #32   21. aug 2018 Hold kæft, hvor er det dog synd smiley

  • #33   21. aug 2018 reverse sneezing giver ikke problemer mig bekendt. Aslan har det. Vi holder ham for næsen og efter et sekund er han sig selv.... Det mener jeg ikke kan sammenlignes

  • #34   21. aug 2018 Ja, det er fuldkommen grotesk at man ikke selv kan se det, Krøllet smiley Og at ville byde sin hund det...

  • #37   21. aug 2018 Jeg stopper også mine hunde i leg, nogle gange... Men sqda kun fordi de har en fest og er ved at splitte hele hytten ad!

    Vi går tur med en Fransk Bulldog engang i mellem. Og der er krudt i røven på hende! Men.. Hun halser og grynter og hoster og hakker under hele turen. Hun leger med de andre, og løber om kap med Melanie. Men tungen hænger altid ud af halsen på hende.


  • #39   21. aug 2018 Det er frygtelig med de hunde, der er så påvirket at det netop sætter grænser for leg, løb - generel hundeadfærd. Bare netop deres grynten som andre hunde ikke forstår.

    Når det er sagt, så kan man vel kalde mig en smule dobbeltmoralsk, for jeg HAR jo selv en hund med kortere snude. Jeg fravalgte med vilje Shih Tzu, fordi den har temmelig kort snude og jeg synes det er så grimt, der er Tuckers (eller Lhasaers generelt) en tand længere.
    Tucker kan fint løbe, lege og bevæge sig alt det han vil, det har aldrig givet grynten, host eller andet.
    Reverse sneezing oplever vi ganske få gange, men det er hurtigt overstået når han kort holdes for snuden (men det kan jo ses hos alle racer).


  • #40   21. aug 2018 vildt det betyder intet her så troede ikke andre havde problemer

  • #41   21. aug 2018 Jeg får det helt dårligt over den video, stakkels hunde smiley

  • #42   21. aug 2018 Lens : hos de fleste er reverse sneezing ikke noget der giver problemer, men det kommer jo også an på hvor slemt det er. Mailo har det også, og der hjælper det ikke noget at holde ham for næsen, eller alle de andre råd der findes. Det mest effektive er at snakke roligt til ham, mens man massere på struben, og lige åbner hans mund en enkelt gang, men det forsvinder altså ikke bare med det samme, og nogen gange kommer det også med det samme igen når man stopper med at massere. Men jo ældre han er blevet, jo mindre får han faktisk de der "anfald" , men det har jo aldrig været noget der har været på nippet til at være farligt for Mailo, selvom jeg blev pisse bange første gang det skete, troede han var ved at dø eller noget smiley

    Til emnet, så syntes jeg det er så frygteligt med den der skamavl på mange racer, altså hvor man avler bevidst efter et udseende, og så medføre det bare en masse helbredsproblemer i stedet for, og det lukker de fleste så bare øjnene for.


  • #43   21. aug 2018 Kan ikke se videoen da jeg ikke har fb men nu findes der jo så også feks franske bulldogs med ret lange snuder for racen som ikke døjer - har selv haft 3 stk af den slags.. Der hverken grynter, snorker, har lukkede næsebor eller problemer med for lang gane eller må stoppes i leg/fysisk aktivitet... min nuværende incl..

    Men ja, hos flere er det et problem og man burde ha fokus på at avle efter de hunde der rent faktisk har fornuftige luftveje fremfor at avle på "flotte racetypiske" hunde pga deres andre kvaliteter også se bort fra massive vejrtrækningsproblemer.. Det at deres luftveje er så dårlige burde diskvalificere dem fra avl...

    Men det er altså ikke alle der døjer og især som det beskrives her.. Det er tilladt at også ta det med at der også findes fornuftige af slagsen - man burde bare fokusere på sundhed langt mere i racestandarten samt åbne øjnene for at det ikke er godt nok som det er pt hvor der avles på hunde der slet ikk kan få luft næsten.. Og her er det skisme DKK, dru osv der sidder med ansvaret - det er dem der pt er igang med at ødelægge racen godt og grundigt med den racestandart.. den er usund..

    Men hvis man ved hvad man skal kigge efter og vælger opdrættere der har korrekt fokus på dette så..


    Det er så nemt at bare sidde og være forfærdet og nærmest skære alle over en kam... (hvilket jeg lidt sys det virker til at der gøres)


    Der er så mange ting i forhold til hunde avl der er forfærdelige - se bare schæferen med frøben og alle de store hunde med HD som nærmest er blevet en epidemi.. eller hvordan alle vores hunderacer nærmest er konstant syge efterhånden - men det er sjovt nok kun vdr fladsnuder og King Charles man hører om herinde hvor forfærdeligt syge de er..


  • #44   21. aug 2018 aT DER ER ANDRE TING VED AVL DER ER FORFÆRDELIGE, GØR JO IKKE DETTE MERE OK

  • #45   21. aug 2018 Hov undskyld - caps lock

  • #46   21. aug 2018 Jeg skriver også at det er ved at ødelægge racen så hvor får du det fra at jeg skulle mene det her er okay?

    Finder det bare pudsigt at det primært er disse racer der nævnes HVER gang og der slet ikk er fokus på feks schæferens massive problemer, eller alle de andre racer der døjer med forfærdelige sygdomme.. Det er som om al harmen er reserveret til lige præcis disse racer - fladsnuder og King Charles..

    Men det er jo langt fra kun disse racer der døjer massivt og ligefrem er avlet i en usund retning pga udseende..


  • #47   21. aug 2018 Men der er også ret stor forskel på feks mops, franske bulldogs og engelske bulldogs og boston terriers feks.. mopsen har næsten den fladeste snude af dem alle.. ihvertfald dem jeg har mødt - der har jeg INGEN mødt der har haft en lidt længere snude.. De har nærmest ingen.. hvor den franske variere meget, boston terrierne har som regel lidt længere og den engelske bulldog har jeg kun set med forfærdelige luftveje samt voldsomt underbid/for stor tunge der bidrager til problemet sammen med at de tit er fede (måske har jeg været uheldig)..

  • #49   22. aug 2018 Ja, skam avl på den måde er aldrig okay! hverken hos de fladnæsede og ej heller frøben hos schæferen!

    Er fuldstændig enig..

    Og ja, det er virkelig en skam at dommerne ikk dømmer ned på den slags, det burde de virkelig gøre..


    Mødte fra år tilbage en fransk bulldog han, (rød fawn og kæmpe muskuløs og 110% som racestandarten foreskriver), han havde lavet alle de tilladte kuld i DKK han måtte og opdrætteren havde derfor solgt ham videre til nogle private - de var så begyndt at avle uden tavle på ham.. jeg har ALDRIG oplevet en hund der havde så dårlige luftveje! Han gryntede helt absurd og selvom det var vinter så når han blev vild over bare at se en anden hund kunne han gå to-tre skridt før han kastede sej slim op og var ved at blive kvalt.. hans underbid gik længere ud end næsen og han var nærmest helt uden næse.. jeg sagde så til ejeren at man kan operere for det og at det ikk er værre end at få fjernet mandler (fik jeg at vide hos kvl).. Ejeren skyndte sig hurtigt at fortælle mig at hans luftveje var super fine og at det intet problem var plus han var en sund og højt præmieret hund på udstillinger.. - Jeg var ved at eksplodere indeni over at de havde lavet så mange hvalpe på så syg en hund! Han skulle ALDRIG ha været avlet på! Og værst af alt så var han endda udstillet med usandsynligt flotte resultater, det burde simpelthen ikk være muligt at sådan en hund bliver avlsgodkendt i mine øjne.. Tænk på alle de hvalpekøbere smiley

    Og ja, mange tror desværre at DKK automatisk er lig med kvalitet sammen med at den højere pris er lig med kvalitet og/eller at de er testede for diverse sygdomme.. Det er desværre i mange tilfælde bare ikk sandt og der er INGEN regler om at franske bulldogs skal tjekkes for noget som helst før avl hvilket er absurd! Det ville DKK gerne ha haft indført for noget tid siden men opdrætterne ville ikk være med til det.. man kan godt tænke om det måske er fordi de udmærket godt ved at deres avlsdyr er syge og det vil koste dem mange penge.. fordi hvis det var for racens bedste så er der ingen grund til at ikke vedtage det.. Det er en skam!

    Heldigvis findes der opdrættere der tager disse problemer meget seriøst og avler dem med længere snuder, mere adrætte osv.. Men langt flere burde flytte fokus og tænke sundhed/hundens funktion (feks at den skal kunne vaske sig selv osv) fremfor udelukkende udseende!


  • #51   22. aug 2018 Har erstattet mit indlæg #50, som havde imponerende mange trykfejl...

    Pernille, hvorfor skulle jeg i en tråd med en video der viser at luftvejene blokeres hos en mops, samtidig bringe schæferavlen op (schæferavlen er i øvrigt endelig ved at være vendt, modsat avlen på fladnæsede). Og fedt at du er imod massebetegnelsen for de fladnæsede, men så selv bringer “frøben hos schæfer” op - og skriver det på samme måde, hvor det kan tolkes (hvis man absolut vil) til at være alle schæfere smiley

    Nicole beskriver meget godt at det jo ikke er alle fladnæsede, men “bare” en talemåde om at mange fladnæsede har problemer. Det svarer til at diskutere enhver anden sygdom i enhver anden race “allergi hos FB”, “frøben hos schæfer” osv. Selv en blind kan jo se at det ikke gør sig gældende for alle individer.

    Lens, jeg får sådan lidt en åbenbaring i dit indlæg om kun at avle på sind. Og for første gang nogensinde står det faktisk klart for mig at der nødvendigvis må avles på både sind, eksteriør og sundhed - hvor jeg egentlig altid har dømt eksteriør ude som den mindst vigtige.


  • #52   22. aug 2018 Pernille - hvilke racer tænker du på, når du skriver, at det ikke kun er "fladsnuder," der døjer massivt med sygdomme?

  • #53   22. aug 2018 mig bekendt er der blandt fladsnuder som fransk og engelsk bulldogs hunde der ikke kan parre og føde selv. er det korrekt?

  • #54   22. aug 2018 Det er i hvertfald korrekt, at de ikke altid kan føde selv.
    Har set flere opdrættere fortælle, at det er derfor hundene er så sindssygt dyre. Altså fordi de skal have dækket udgifterne til kejsersnit osv..


  • #55   22. aug 2018 51# Jeg skriver ingen steder at DU i samme tråd bør nævne frøben.. Men det er altid på fladsnuder og King Charles folk harmer sig over - har set en del af den slags tråde men sjovt nok ingen om andre racer som feks schæferen eller bare den generelle vanvittige sygdomstilstand der efterhånden hersker..

    Og det er ikke dit indlæg som sådan jeg mener der lyder generaliserende men derimod flere af de indlæg...


  • #56   22. aug 2018 Der har ellers også været en del schæfer tråde her på hg smiley så det er altså ikke fordi andre hunde slipper smiley

  • #57   22. aug 2018 Det støder mig etisk må jeg indrømme.... Jeg ved ikke hvordan dyr tager kejsersnit eller om det har indflydelse på hvalpe... men ved mennesker forsøger man i høj grad at føde naturligt af rigtig mange årsager... fra amning til fordøjelsen hos baby og psyken hos moren.... fordi jeg desværre selv fik et snit har jeg måtte sætte mig lidt ind i det. nogle jordemødre siger at det at fødes og kæmpe sig til livet herude, for det er jo en voldsom omgang, er vigtig for barnets senere evne til ikke at give op ved modgang...

    Jeg ved ikke hvordan en hund påvirkes men vi er pattedyr begge, og jeg synes ikke man bør stræbe efter kejsersnit ved dyr.

    Det er en personlig holdning men måske nogle herinde der har fået kejsersnit på en hund - for naturligvis kan det være nødvendigt det anerkender jeg om nogen efter egen fødsel - kan fortælle om det påvirker osv...?


  • #58   22. aug 2018 Der er jo den risiko ved kejsersnit, at tæven ikke vil kendes ved sine hvalpe, fordi hun ikke har været vågen under fødslen. Hun forstår simpelthen ikke, at det er hendes hvalpe og vil derfor ikke passe dem...

  • #59   22. aug 2018 52# Schæferens frøben feks, den generelle sygdomstendens hos nærmest alle populære racer.. flere døjer med albuer, knæ, hofter, ryg, allergi osv osv osv.. hunde idag (næsten alle racer) døjer mere end nogensinde.. Det er nærmest som om man skal være heldig at få en rimelig rask hund sys jeg.. Sys ikk jeg hører om andet end at folk render til dyrlæge i tide og utide..



  • #60   22. aug 2018 53# Det gælder skam også mops og boston terriers feks.. Om det gælder andre ved jeg ikke da jeg primært kender disse racer bedst..

    Men bedække kan de nu sagtens mig bekendt - det er bare ofte kejsersnit på dem der har meget bredde hoveder/er meget korte i kroppen.. Mine der har været mere adrætte og ikk helt så bredde i hovedet har født selv 4 gange i alt (to tæver)


  • #61   22. aug 2018 Jeg synes at alle racer der skamavles bliver løbende nævnt. Foreksempel har jeg da i denne tråd nævnt Rottweileren.

    Desuden, så bliver det da også kritiseret, hvis folk har ekstreme ønsker til en hunderace.

    Mastiffen og GD’en kritiseres da også for den jagt på ekstrem størrelse.

    DDB’en advares der jo vildt i mod, bare den nævnes som en mulighed grundet sygedomme, og sådan synes jeg da der er mange positive tendenser indenfor alle racer.

    Jeg tror, at sund avl er ved at være det de fleste sigter efter. For ingen af os gider at have et skravl af en hund hvis det kan undgåes. smiley


  • #62   22. aug 2018 Pernille du må jo gerne lave en tråd om schæfer. Jeg har deltaget i nogle herinde og mener ikke emnet aldrig er oppe

    ang at flaske dyr op. fra katte ved jeg at det kan være noget direkte skidt adfærdsmæssigt senere. Det er ikke noget man bare gør. hvordan er jeres erfaringer med hvalpe?


  • #63   22. aug 2018 62# Set i forhold til er det sjældent..

  • #64   22. aug 2018 Martin spørgsmålet er for mig om det simpelthen er blevet for let at blive opdrætter? jeg famler lidt for jeg kender ikke kravene. men jeg håber uvidenhed og ikke uvilje er årsagen til at den slags her sker i 2018.

    DKK osv har et ansvar for at klæde folk på men der er sandelig det største ansvar hos den enkelte der vælger at opdrætte. Det er et tilvalg. ingen tvinger en. Jeg har selv opdrættet katte og gav op fordi jeg ikke kunne sælge dyr men det jeg nåede at lære var at det er virkelig virkelig svært at opdrætte dyr.

    måske flere skulle have den erkendelse og lave noget andet?


  • #65   22. aug 2018 Pernille så lav en tråd om det smiley

  • #66   22. aug 2018 Jeg synes det er tenderende til sygt, at man toner emnet i denne tråd ned, og henviser til at der er problemer i andre racer. Jeg er lige ved at være det hvor jeg synes at netop dét her problem, altså at hundene fysisk ikke kan trække vejret, er det allerværste man kan udsætte en hund for.

    Men for min skyld må I oprette alle de tråde I orker om frøben, karperygge, allergi, hjertefejl og små kranier, men det ændre ikke en døjt på at der er et KÆMPE problem med mange individer af de fladsnudede typer som IKKE KAN TRÆKKE VEJRET smiley Det er ffs da et problem, som overhovedet ikke bliver hverken værre eller bedre af at andre racer også fejler ting.

    Jeg oprettede tråden for at give folk VIDEN om hvad det fysisk er der forårsager de vejrtrækningsproblemer. At man hellere vil lukke øjnene og pege fingre, er simpelthen over min forstand.


  • #67   22. aug 2018 Her er videoen på youtube - så er der vist ikke flere undskyldninger for at lukke øjnene...

    https://www.youtube.com/watch?v=EhlEoAT3t7Q


  • #69   22. aug 2018 Lens Så jeg må ikk pointere at fokus primært er på de fladsnudede racers skam avl uden at jeg da bare selv kan lave tråde om det? :s Det er blot en konstatering, det er vel tilladt uden at jeg skal oprette tråde om racer jeg ikk kender indgående.. Men det betyder vel ikk at jeg ikk må pointere det..

  • #70   22. aug 2018 Jeg mindes nu også flere tråde om schæfer og deres ekstreme bagbenstilling, ligeså vel som de ofte nævnes i generelle sundhedstråde, så jeg synes ikke det er rigtigt, at der kun fokuseres på fladnæserne.

    Men de kommer jo ret naturligt op, fordi det er et problem, der i den grad springer i øjnene, og racer som fb, eb og mops er blevet enormt populære over de sidste par årtier. Da jeg var ung, var det ikke racer, man så særlig meget.

    Jeg kan godt forstå, at det kan gøre ondt hele tiden at blive konfronteret med den kritik af den eller de racer, man holder mest af, men hvis der skal ske en ændring, skal den komme fra netop racernes tilhængere, både opdrættere og ejere. At vi andre, som ikke har noget med racerne at gøre, kritiserer rykker næppe noget.
    Ærgerligt at Bulldogklubbens medlemmer ikke bakkede op om DKK's ønske om sundhedsundersøgelser.


  • #71   22. aug 2018 men nu findes der jo så også feks franske bulldogs med ret lange snuder for racen som ikke døjer - har selv haft 3 stk af den slags.. Der hverken grynter, snorker, har lukkede næsebor eller problemer med for lang gane eller må stoppes i leg/fysisk aktivitet... min nuværende incl..

    Hver eneste gang jeg møder folk med fb - og det er mange, for det er jo en ret populær race - så hører jeg det udsagn, som du skriver der.
    I kan ganske enkelt høre tingene - eller også vil I ikke !
    En fb uden vejrtrækningsproblemer findes ikke - bum.

    Jeg sad hele vejen igennem tråden og tænkte "hvornår kommer der et indlæg om schæferhunden" - for er der noget FB, EB og andre ejere af fladsnudede racer kan finde ud af, så er det at pege fingre af SCHÆFERHUNDEN !!!!

    Og bingo - så var den der .. "hvad med schæferhunden, den har frøben osv osv osv .."

    For DET er jo noget, der hjælper på snudelængden - at hakke på schæferhunden.¨

    Og jo, man kan godt få racer, hvor man ikke render til dyrlægen hele tiden .. min har været afsted til vaccination, men han er heller ikke avlet så åndssvagt som FB, EB og andre kortsnudede racer .. og så kan man rent faktisk høre TV´et, selvom han ligger ved siden af og sover.


  • #72   22. aug 2018 Schæferens frøben feks, den generelle sygdomstendens hos nærmest alle populære racer.. flere døjer med albuer, knæ, hofter, ryg, allergi osv osv osv.. hunde idag (næsten alle racer) døjer mere end nogensinde.. Det er nærmest som om man skal være heldig at få en rimelig rask hund sys jeg.. Sys ikk jeg hører om andet end at folk render til dyrlæge i tide og utide..

    Ja, alle racer har nok et eller andet, man skal være opmærksom på. Men det er vel også bare et faktum, at nogle racer er mere symdomsramte end andre - altså forstået på den måde, at der i nogle racer findes flere (alvorlige) sygdomme eller problematikker end i andre.

    Der findes jo racer, hvor man døjer med meget få sygdomme og hvor der er rimelig styr på det og så er der racer, som døjer med rigtig mange sygdomme og hvor det nærmest er umuligt at finde et sundt eksemplar af racen længere.

    Så jeg synes ikke, man kan sige, at alle racer døjer ligeså meget som f.eks. cavalier eller fransk bulldog.

    Det er selvfølgelig træls, når det er ens egen race, det går udover, men jeg synes også det er vigtigt at tage snakken. Så bliver nogle kommende hvalpekøbere forhåbentligt klogere og kan træffe nogle bedre valg, når de køber hund.


  • #73   22. aug 2018 Lens, jeg har flasket et kuld hvalpe op, og der var ingen adfærdsmæssige problemer efterfølgende, men de havde også deres mor, hun havde bare ikke mælk nok. Hun blev syg op til og i forbindelse med fødslen, men hun passede hvalpene på alle andre måder.

    Jeg har også haft en tæve med kejsersnit, og de hvalpe har ikke på nogen måde skilt sig ud fra andre hvalpe.


  • #74   22. aug 2018 De mest ekstreme fladnæsede typer synes jeg man finder på DKK udstillinger … og bliver ofte valgt af dommerne som vindere.

    Det gælder både Mops … Fransk Bulldog … Engelsk Bulldog .. osv. …. man skulle måske starte med at lave om på standarden der ?

    Jeg synes ikke problemet er helt så stort hos små private opdrættere . -------> siger én der har haft Mops før fra privat opdræt , og IKKE havde det problem og også lige har købt Mops igen … og heller ikke er stødt på problemet hos den …….. endnu … smiley ( trods den varme sommer vi har haft )


  • #75   22. aug 2018 66# Nu er du vist liiige lovlig hurtig på aftrækkeren... jeg nedtoner INTET! Jeg har endda skrevet at det på Ingen måde er okay og at det bør stoppes mv..

    Men det ER vel tilladt at pointere at harmen over skam avl primært fokusere på de fladsnudede racer selvom der faktisk er ret massive problemer generelt med avl der går alt for langt ud i ekstremer set på mængden af tråde om emnet - jeg pointere blot at det er et kæmpe problem for flere racer at det skal ud i ekstremer og at fokus ligger et bestemt sted for folk herinde primært fremfor at se helheden som er et mere generelt problem med avl!

    Så lad være med at putte ord i min mund og tolke ting jeg ikke skriver!!

    Hvor læser du måske at jeg bifalder at hunden ikk kan få luft eller at jeg forsøger at minimere det?! Tværtimod skriver jeg hvor forfærdeligt mit møde med en hund med massive problemer var og hvor frygteligt jeg sys det er at de avlede på ham.. Så det er vidst allerbedst ret strækt at sige jeg forsøger at minimere ved at tale om andre racer!


  • #76   22. aug 2018 Jeg er lige ved at være det hvor jeg synes at netop dét her problem, altså at hundene fysisk ikke kan trække vejret, er det allerværste man kan udsætte en hund for.

    Enig! Sygdomme er selvfølgelig overhovedet ikke fedt, men jeg kan slet ikke forestille mig at skulle gå et helt liv uden at kunne trække vejret ordentligt. Det må simpelthen være frygteligt smiley


  • #77   22. aug 2018 jeg pointere blot at det er et langt større problem for flere racer at det skal ud i ekstremer

    Hvad F er et "større problem" end ikke at kunne trække vejret ???


  • #78   22. aug 2018 Jeg skriver ikke det er et større problem end ikk at ku få luft men at de generelt har store problemer - læs hvad der står i stedet for at vinkle det så det passer ind i jeres kram!

  • #79   22. aug 2018 Skal da gerne formulere det så alle forstår hvis det er et problem.

  • #81   22. aug 2018 Pernille hvad synes du om videoen?

    #77 spot on!


  • #83   22. aug 2018 Ej nu må det dælme stoppe - hvis i mener jeg bifalder problemet eller sys det ikk er et massivt problem så læs dog hvad jeg rent faktisk skriver! Det der er seriøst langt ude..

  • #84   22. aug 2018 #78

    jeg pointere blot at det er et langt større problem for flere racer at det skal ud i ekstremer

    Hvad er det jeg tolker på når jeg mener at der står "et langt større problem" .. skulle jeg have regnet ud, at du mener, som du nu ændrer det til, "store problemer".

    Stå da ved hvad du skriver i det mindste - eller skriv "hov, jeg skrev forkert" .. istedet for at være så ansvarsfralæggende og give os andre skylden for, at vi læser hvad du skriver smiley


  • #86   22. aug 2018 Helt seriøst, så vil jeg sgu hellere have en hund med HD eller allergi end en hund, der kæmper hele livet for at trække vejret - hvis jeg skulle vælge, altså.

  • #87   22. aug 2018 Martine du glemmer tilfældigvis lige den vigtige del af den sætning

  • #88   22. aug 2018 Jeg kan se, der er et par stykker, der mener, at DKK skal gøre noget ved standarden på racer som mops, eb og fb, men bare for at slå det fast, DKK kan ikke ændre på standarden, det kan kun racernes hjemlande.

    Nu kender jeg ikke lige deres standarder, men står der virkelig af "så kort som muligt" eller er det bare en fortolkning af "kort næse". Noget kunne måske vindes, hvis der blev inviteret dommere, der gik ind for lidt længere næser, men jeg ved ikke om den slags findes. Mit indtryk er at billedet er det samme i andre lande.

    Jeg må indrømme, at når jeg møder eb, fb eller mops rundt omkring, kan jeg ikke se forskel på hovederne, alt efter om de har stamtavle eller ej. Men findes de med bedre sundhed, så er det jo bare op til køberne at støtte det, hvis de da gerne vil have lidt længere næse.


  • #89   22. aug 2018 Nej, Maj-Britt, for der er nemlig schæfere med skæve bagben, og så gjorde det ikke noget at Andy ikke kunne få luft.

    Pernille, har du set videoen? Kan du nævne én eneste ting der er værre hos hunde, end det der sker på videoen? Altså som man bevidst avler frem, og bevidst undlader at gøre noget ved?


  • #90   22. aug 2018 Jeg bliver så trist, når jeg ser billeder fra diverse udstillinger og så ser de bulldogs og mops sol bliver højst præmieret...

    Man stræber tydeligvis efter små næser og store øjne. Jeg kan slet ikke forstå at det er attraktivt.


  • #92   22. aug 2018 Nu er det ikke fordi man skal gøre det op i hvad der er værst men helt ærligt, ikke at kunne trække vejret må da være noget nær det værste??
    Forestil jer at gå rundt med konstant åndenød og kvælningsfornemmelse???
    Jeg var gået i fucking panik hvis det var mig.
    Og så byder vi vores hunde det?


  • #93   22. aug 2018 Martine fint hvis du forstod det sådan, men det var bestemt ikke sådan det var skrevet/ment - at det kunne forståes sådan af andre er hvad det er og det kan så tolkes som værende en uheldig formulering men hvis du tager sidste del af sætningen med burde du vide at jeg ikk absolut snakker om værre.. formuleringen gav ikke fuldstændig mening som den stod (det er jeg enig i) men jeg mener heller ikke at der direkte stod at de havde værre problemer eftersom du valgte ikke at nævne sidste del af sætningen (måske netop fordi det bedre kunne bruges ude af kontekst).. anyways du ved hvad jeg mente nu og det er ændret så det er let forståeligt, så er den ged vel barberet.

  • #94   22. aug 2018 #87

    Og så ændrede du lige i dit indlæg .. så der nu står :

    jeg pointere blot at det er et kæmpe problem for flere racer at det skal ud i ekstremer

    - og giver mig skylden for at tage ting ud af kontekst .

    .... suk ....


  • #95   22. aug 2018 Det er dårlig stil at ændre i et indlæg, og så give en anden bruger skylden for at have forholdt sig til det oprindelige smiley

  • #96   22. aug 2018 89# Så forstå dog at jeg på ingen måde bifalder vejrtrækningsproblemer og jeg ikke mener at frøben undskylder den ekstreme avl på fladsnuder... det er simpelthen noget jeg aldrig har skrevet!! Så stop det pjat.. Hold dig til hvad jeg rent faktisk har skrevet og ikk en tolkning DU vælger at lave som jeg slet ikk mener/skriver!

    Og jeg mener ingen af delene er i orden..


  • #97   22. aug 2018 Pernille, så spørger jeg gerne én gang til:

    Pernille, har du set videoen? Kan du nævne én eneste ting der er værre hos hunde, end det der sker på videoen? Altså som man bevidst avler frem, og bevidst undlader at gøre noget ved?

    Jeg forstår ikke dine indlæg om schæfere og andre racers helbredsproblemer, når tråden her er meget specifik om ét sundhedsproblem. Så kan du svare på ovenstående?


  • #98   22. aug 2018 95# Så man må ikke rette det så det er lettere forståeligt.. sætningen gav slet ikke muligt og at ta tingene ud af konteksten er da bestemt heller ikke okay... Men selvfølgelig sys du det, du mener jo også at jeg underminere problemet med vejrtrækningen..

  • #99   22. aug 2018 #95

    Jep ... stå ved hvad du skriver og skriv evt "ja, jeg kan godt se at det var noget vrøvl jeg fik skrevet der - det er i grunden ikke helt det jeg mener, og jeg tillader mig lige at ændre det ..."

    Men .. ja, det er åbenbart for svært smiley


  • #100   22. aug 2018 #98

    Tror bare du skal lade den ligge .. det ville jeg gøre hvis jeg var dig smiley


  • #101   22. aug 2018 Men ret skal være ret .. hvis jeg skriver at en race har STØRRE problemer end en anden .. så mener jeg naturligvis at den har STORE problemer .. ikke at de er STØRRE altså .. læs nu for F hvad jeg skriver !!!!!!

  • #102   22. aug 2018 97# Jeg HAR skrevet jeg ikk kan se videoen tidligere. Men nej, jeg sys da det er ganske forfærdeligt ikk at ku få vejret hvilket jeg tydeligt har slået fast en million gange (som du bliver ved med at ignorere og kører egen agenda) Men for mig er det ligegyldigt i den debat hvad der er værst - det bør ikke forekomme at man avler så ekstremt at det giver hverken frøben eller vejrtrækningsproblemer!! Det er et generelt problem og det er det jeg prøver at belyse.. ikke sige det ene er værre end det andet!

  • #103   22. aug 2018 99# Jeg har lige skrevet at sætningen ikk gav mening og at den hermed var ændret, så mon ikk det var det.

  • #104   22. aug 2018 Tak for linket, Maj-Britt.

    Standarden skriver jo tydeligt nok, at der skal være normal vejrtrækning, samt at overtypede racekarakteristika er en alvorlig fejl, og at vejrtrækningsproblemer er diskvalificerende. Fint nok. Men så er der lige det indsatte billede, som jeg, der ikke er bulldog menneske, ville kalde overtypet.


  • #105   22. aug 2018 Martine og igen udelader du den del der gjorde at sætningen ikke gav mening og får det alt sammen til at afhænge af ET ord... det gav generelt ikke mening det der stod når det stod i kontekst og jeg har erkendt at ordet større var forkert men lad os da ende diskutere det om og om igen...

  • #106   22. aug 2018 Lad os ikke, Pernille .. det kommer der ikke ret meget godt ud af.

    Og nu - tilbage til emnet, som er langt mere interessant end en lille bruger, der ikke har .osser til at stå ved hvad h*n skrev smiley


  • #107   22. aug 2018 Majbritt Nu er det bestemt ikk for at være ond, men var det ikk lidt en dum kommentar da din hund netop døjede med vejrtrækningen før du aflivede ham pga dette..

    Og NEJ, det undskylder IKKE vejrtrækningsproblemerne ved de fladsnudede.. undre mig bare over en sådan kommentar..


  • #108   22. aug 2018 Så jeg skal stå på mål for holdninger jeg ikk har udfra en forkert formulering der ikke gav mening... Hmm :s

  • #110   22. aug 2018 Fordi det udgik fra tråden at han havde døjet med det tidligere.. Det var jo ikk kun før han blev aflivet..

  • #113   22. aug 2018 Mange mange af de franske der har problemer med vejrtrækningen er også kun ved belastning.. og han havde da netop døjet med det før, eller tager jeg fejl? sådan husker jeg det..

  • #120   22. aug 2018 @Canmax.
    Den der forklaring med dommerne forstår jeg ikke bruges så tit. For de dommere er jo generelt skide ligegyldige for avlen.

    Det er fordi at nogen går op i titler, men jeg synes det er en dårlig undskyldning for skodavl.

    Men ellers er jeg helt enig! smiley


  • #121   22. aug 2018 Pernille, så gentager jeg gerne, som endnu en service, mit indlæg #67:

    Her er videoen på youtube - så er der vist ikke flere undskyldninger for at lukke øjnene...

    https://www.youtube.com/watch?v=EhlEoAT3t7Q


    Så igen, har du SET videoen? Og kan du nævne én eneste ting, der er værre for et levende væsen, end ikke at kunne trække vejret gennem et helt liv?


  • #123   22. aug 2018 Nicole Nej.. Men hvis man sys det er det værste i verden, bør man måske ikke kommentere en tråd med det emne så skarpt.. Så bør man vel også ha sys det første gang var et kæmpe problem og gjort noget der.. Eller er det kun skide synd når det er permanent og kun for fladsnuder? Det var det jeg mente..

  • #124   22. aug 2018 Majbritt Der er ingen undskyldning for at avle hunde så ekstreme at de ikk kan få luft!

  • #126   22. aug 2018 121 Nu skriver jeg det for sidste gang - jeg sys det er modbydeligt at de ikk kan få luft og at de avles sådan.. lad være med at sige jeg mener noget jeg ikk gør eller skriver.

  • #127   22. aug 2018 Pernille, kan du ikke se at der er forskel på akut opstået og forbigående vejrtrækningsproblemer, og på at have kroniske vejrtrækningsproblemer, som er bevidst fremavlet og som man bevidst undlader at gøre noget ved?

    Det svarer til at du skal aflive din hund, fordi den har dårlig mave, fordi andre hunde har voldsomme tarmlidelser, som medfører døden. Det giver jo ikke mening at sammenligne enkeltstående/akutte tilfælde, med kroniske og længerevarende lidelser.


  • #129   22. aug 2018 125 kommenterer man at vejrtrækningsproblemer er det værste i verden og forfærdeligt så er det vel det uanset årsag.. og der stod intet om årsagen til hans vejrtrækningsproblemer da jeg læste tråden.. jeg mener bare at man skal tænke sig om før man skriver en skarp kommentar når hundens motion mv har måttet nedsættes osv over flere gange.. jeg siger ikk at man skal aflive uden at finde årsagen og det er da fedt det gik væk første gang men hvis man ser vejrtrækningsproblemer som det VÆRSTE i verden bør man vel reagere første gang det sker.. ellers er man da en smule dobbeltmoralsk at det kun gælder andres hunde.. (og læs her at jeg ikk kendte til mistanken om hvepsestik)

  • #131   22. aug 2018 128# okay det stod der bare intet om i din tidligere tråd - blot at det gik væk igen (intet om efter hvor længe).. Det er selvfølgelig fair nok!

    Og ja, NOGLE døjer hele livet men mange af dem døjer primært i varmen, ved fysisk belastning osv..


  • #133   22. aug 2018 Jamen, hun reagerede sgu da for dælen også, og tog til dyrlæge, hvorimod FB, EB og mange andre ejere, går med det i HELE hundens liv, uden at gøre en hujende prutskid ved det! Andy havde FORBIGÅENDE besvær, mange har det hver eneste dag hele livet. Kan du seriøst ikke se forskellen? smiley smiley smiley

  • #135   22. aug 2018 Ej, jeg står helt af på det du skriver Pernille, og synes at du er så langt over grænsen, og er direkte nederdrægtig over for Maj-Britt. Føj altså, hvor er det en grim opførsel. Det kan jeg slet ikke rumme at du kan skrive til en, der netop har aflivet sin hund, og jo sikkert går med en nagende tvivl og en åben sorg. Føj!!!

  • #137   22. aug 2018 A jo jeg kan godt se forskellen men når man skriver en skarp kommentar og udfra de ting der var skrevet i tidligere tråd virkede det en kende dobbeltmoralsk at sige det er det værste i verden.. eftersom han HAR været ved dyrlægen første gang og det kun var en uge er det en anden sag - det stod der bare intet om i tråden tidligere, og det virkede på mig som om det havde været et længere forløb end det åbenbart har..

  • #139   22. aug 2018 130 Så selv hunde af de racer der faktisk slet ikk døjer bør også aflives blot pga race?

  • #141   22. aug 2018 Jeg har stadig ikke mødt en eb, FB eller mops, uden vejrtrækningsproblemer.... Og jeg vil mene jeg har mødt en del!

  • #142   22. aug 2018 Jeg er fuldstændig ligeglad med hvad du forklarer - pointen er at Maj-Britt har skrevet flere gange at det var forbigående, og du vælger alligevel at skyde med skarpt. Det er så dårlig opførsel fra din side. Af fare for at kommer over i en anden diskussion, så synes jeg at dén opførsel er ulækker. Øv! Jeg var blevet RASENDE hvis du havde beskyldt mig for sådan noget, lige efter jeg havde aflivet en hund smiley

  • #144   22. aug 2018 Nu er jeg så én af dem , der tror …. At Maj-Britt vil gøre ALT for sine hunde.

    Og Andy blev også undersøgt for 6 år siden … og der blev ikke fundet noget.
    Så går der 6 år uden problemer … Andy får vejrtrækningsproblemer … bliver undersøgt . man finder der er noget i vejen og Andy bliver aflivet.

    Man må nok lige holde de 2 ting skilt ad …. de har INTET med hinanden at gøre.

    Respekt Maj.Britt ..





  • #145   22. aug 2018 132 Så skulle du møde min Mille.. selv da det var varmeste kunne hun kl.18-19 tiden gå på 15km gåtur hvor hun konstant tonsede rundt og legede non stop.. det samme kunne min Josie og Emma.. og tro mig, jeg kan sagtens se forskellen.. dyrlægen har også været vildt begejstret for alle tre da de samtidig havde super flotte rygge.. især Mille og Emma havde de pæneste billeder dyrlægen havde set i årevis af en fb.. Så de findes altså.. har også mødt flere med gode luftveje - dog primært uden stamtavle da dem med jeg har mødt har været ekstremt flade, korte i kroppen og tit fede - generelt bare for ekstreme.. der findes flere uden stamtavle der er mere adrætte og har længere snuder er mit indtryk (selvom de selvfølgelig også fåes i ekstreme udgaver)

  • #149   22. aug 2018 140# Jeg så ingen grund til at blive ved med at læse folks tilkendegivelser (selvom det da var sødt).. Men ja det skulle jeg åbenbart men vi skriver alle udfra den viden man har..

    Og nej, de bør slet ikk døje med vejrtrækningen hvilket jeg har skrevet igen, igen og IGEN! Men faktum er altså at der findes flere der først viser tegn ved belastning og/eller varme.. Jeg skriver ingen steder at det undskylder noget mht ekstrem avl..


  • #153   22. aug 2018 152# Det varierer da voldsomt fra hund til hund hvor meget/lidt belastning der skal til.. Men nogle hunde har fin vejrtrækning i hvile også har de lidt påvirket vejrtrækning ved belastning/varme, andre har lidt påvirket vejrtrækning i hvile og meget påvirket i belastning/varme også er der dem der har det helt forfærdeligt i både hvile og belastning/varme.. De findes i alle former, det er jo ikk kun enten eller..

  • #154   22. aug 2018 også er der de få der har gode luftveje - hvilket selvsagt ikke er flertallet men de findes..

  • #155   22. aug 2018 150# Der står specificeret i startindlægget at første omgang kun varede en uge?

  • #158   22. aug 2018 156# Det husker jeg ikke at ha læst men siden det står der er det da min fejl.. Men personligt havde jeg nu alligevel valgt at udrede første gang hvis jeg mente at vejrtrækningsproblemer er det værste i verden men det er mig rent personligt og det er en anden sag.. Hvis min hund feks fik det jeg anser som det værste af det værste symptom så ville jeg da på ingen måde lade det ligge og hvis man gør det så bør man måske ikke være så hurtigt ude med at det er det værste af det værste - hvis man virkelig sys det så forstår jeg bare ikk at man ikk reagere med udredning fra dag et og hvis prøverne er negative så ville jeg ha forsat (og der stod intet om at der var mistanke om hvepsestik i startindlægget).. Jeg skriver ikke som jeg gør for at være ond men hvis man virkelig ser det som dyremishandling hvorfor så stoppe? og hvis/når man stoppede med at udrede første gang så sys jeg bare det er en smule forkert at udlægge det som det værste af det værste og forfærdeligt at folk med fladsnuder ikke reagere asap på disse problemer og får den opereret - så bør man da handle efter hvad man prædiker.. ellers er det da en kende dobbeltmoralsk... Men jeg har da respekt for at Andy blev aflivet, det skriver jeg ingen steder..

  • #159   22. aug 2018 Majbritt Ja det er da forfærdeligt men vejrtrækningsproblemer er vel ikk kun dyremishandling/det værste af det værste hvis det er hver dag.. det er da altid forfærdeligt..

  • #161   22. aug 2018 Jeg ville ha fået taget røntgen dengang allerede bla og udspurgt dyrlægen vdr hvad kunne være relevant.. evt en blodprøve for at tjekke crp.. Jeg var ihvertfald ikk stoppet med udredningen.. jeg var gået til dyrlægen fra første dag jeg observerede det og påbegyndt udredning.. Men jeg er måske også generelt hurtig til at ta til dyrlæge og får tingene udredt hellere end at se tingene an - jeg ville især hvis jeg virkelig anså de symptomer som værende de værste af de værste..

    Og nej, jeg skriver virkelig ikk de ting for at dunke dig over hovedet eller være ond osv.. Men han blev bragt op nærmest som en joke omkring emnet..


  • #164   22. aug 2018 Nicole - Jeg skriver da netop at det da er min fejl at jeg ikk så det var så kort et forløb.. Men jeg havde som sagt startet udredningen længe før den uge var gået da jeg på ingen måde ville vente og se på at min hund led af hvad jeg sys var de værste af de værste symptomer.. du forstår tydeligvis ikk at jeg reagere på dele med at hvis man ser det som det værste af det værste.. hvorfor så ikk reagere med udredning asap?

    Det er jo ikke unødig udredning da man ikke på dag et hvor jeg ville igangsætte udredning ved at det vil vare en uge.. Og hvis man virkelig sys det er det værste i hele verden hvorfor så ikk udrede? du ved ikk på daværende tidspunkt det kun vil vare en uge men alligevel vælger man ikke udredning til trods for at man anser det for det værste af det værste... det sys jeg er lidt underligt og dobbeltmoralsk - så det er kun dyremishandling eller det værste af det værste hvis det er fladsnuder? Det er vel lige forfærdeligt ligegyldigt hvilken race det er eller hvor længe det varer.. og det er selvfølgelig nemt at være bagklog og sige det kun varede en uge men da beslutningen bliver truffet om at udskyde udredning er det ikke noget der vides.. så jeg undre mig blot over at man kan sys det er dyremishandling og det værste af det værste og samtidig ikke reagere med det samme på disse symptomer..

    Jeg må vel gerne ha en anden mening uden at skulle bukke og skrape.. Jeg har skrevet jeg har respekt for at hun fik ham aflivet anden gang og at jeg bestemt ikk skriver det for at være ond, men jeg forstår virkelig bare ikk at man kan se den ene ting som helt okay og den anden som dyremishandling osv.. vejrtrækningsproblemer er vel vejrtrækningsproblemer og det er vel lige forfærdeligt om det er en fb/eb/mops eller en anden race, eller hvad?


  • #165   22. aug 2018 Pernille, ét ord mere om hvad Maj-Britt burde have gjort, og du ryger på filter og kan ikke længere kommentere i denne tråd.

  • #166   22. aug 2018 163# Ja hvis det var unormalt for min hund.. Så havde jeg - ihvertfald efter en negativ hjertelungeorm prøve.. Du var vel ikk taget til dyrlæge hvis ikk du var bekymret og var jeg bekymret så havde jeg også villet ha svar.. Hvis det var muligt - og det var da muligt at tage andre ikke så invasive prøver som feks røntgen eller blodprøve.. MEN, vi er forskellige og jeg sys bare du var lidt for hurtig på aftrækkeren.. man bør handle efter hvad man prædiker - men det er okay for mig ikk at være enige, det kan jeg godt leve med.. og i sidste ende så endte det jo også med st blive udredt så du kunne træffe en beslutning, hvilket jo var flot/godt og respekt for det.. det er forfærdeligt at sige farvel til en kær ven..

  • #168   22. aug 2018 Nicole - og nej man finder ikk altid en årsag, men hvis det er det værste af det værste symptom ens hund har så vil man vel udrede det (set i lyset af man ikk kunne vide hvor længe det ville vare på forhånd), ellers anser man vel det trods alt ikk som det værste af det værste og dyremishandling...hvilket er min pointe!

  • #169   22. aug 2018 Herut med dig, Pernille. Opret en tråd om schæfere.

    Pernille er ude af tråden. Alle andre der har lyst til at koncentrere sig om hvad Maj-Britt burde have gjort, kan oprette deres egen tråd om det.


  • #170   22. aug 2018 "det værste af det værste" må vel være i den sammenhæng, at det sker hver dag, i hele hundens liv og det på den måde påvirker livskvaliteten kraftigt!


  • #173   22. aug 2018 Kææææft hvor er det her dog vammelt at glo på smiley

    For ja, det at en hund har problemer med at få luft, 2!!!! uger ud af et liv på 8,5 år og desuden også blev aflivet som følge af dette, det kan jo helt sikkert sammenlignes med en hund der ikke kan få luft hele livet .. Og det endda når den sidder på sin flade røv.

    Bliver virkelig forarget over hvor langt man vil gå for at ramme andre og hvor meget man kan undskylde sig med at der også er andet elendighed til i verden.


  • #174   22. aug 2018 Og mit også smiley

  • #177   22. aug 2018 Jeg fatter heller ikke det der med "den er så sød når den grynter".... Jeg syntes faktisk de er lidt irriterende... Og det er jo synd, for de kan ikke gøre for det. Men den konstante lyd af "øf" kan jeg bare ikke have i mit hoved.

  • #179   22. aug 2018 Og husk altid at ringe til dyrlægen når Fido slår en skid forkert. Og vigtigst af alt. Husk at pudse glorien bagefter.

  • #181   22. aug 2018 Skulle vi ikke lade være med at skyde mere på Pernille - både direkte og indirekte - nu hun er smidt ud af tråden og ikke kan svare.


  • #183   22. aug 2018 Helt ok.

  • #184   22. aug 2018 Nu mht de der FB-ejere, der har de der FB´er, der "tonser rundt" .. Jo, men er det ikke bare et spørgsmål om hvad man sammenligner med ?

    Jeg har da i en tidlig alder lært nødvendigheden af, at have en buttet veninde .. jeg mener, så kommer JEG jo altid til at være "hende den slanke" smiley

    Men salige er de enfoldige i deres tro - så jo, EB´er der "tonser rundt" findes - og til jul, så kommer Julemanden med sine rensdyr. Sådan er det.


  • #187   22. aug 2018 Naturligvis findes der EB, FB mops mf der tonser rundt. Min egen er en af dem *pudser glorie* smiley Det ændre bare ikke på at de racer har massive problemer, og at der gøres meget lidt for at racerne bliver sundere.

  • #189   22. aug 2018 Jeg tænker måske at problemet ligger i at man som køber fx på schæferne hurtigt kan spotte når der er frøben, og at hvalpe købere dermed hurtigt kan vide og se hvad de ikke skulle have.
    Ved da at jeg kiggede efter en lige ryg da jeg overvejede en schæfer smiley

    Men man kan simpelthen ikke spotte om svælget er for langt. Så nye hunde købere har kun avlers ord på at alt er ok? Selvfølgelig kan man kigge på forældrene, men hvis det nettop er hanhunden der er disponeret til det, så er det jo ikke altid man møder ham, og dermed høre hans vejrtrækning smiley

    Jeg ved så heller ikke om det er noget der principielt (som en regel) udvikles som et resultat af en kort snude, eller om det kun er noget de bliver disponibel til at have ved at have kort snude?

    Måske noget man bør undersøge i de kort-snuede og rynkede klubber smiley

    Bare en tanke smiley


  • #190   22. aug 2018 Line, jeg synes det er en sød tanke, men der er jo desværre folk som er ligeglade med både deforme luftveje og frøben. I schæferne ved jeg da at det ligefrem er noget nogle mennesker vælger aktivt, for “de kan stå så flot” smiley Skidt pyt med at de ikke kan gå og løbe... Og det samme med de deforme luftveje, som jo unægteligt hænger sammen med en alt for kort snude. Man kunne jo vælge ikke at gå efter ekstremerne, men der er desværre et marked for ekstremerne.

    Heldigvis er schæferfolkene ved at komme lidt væk fra de forkrøblede, og er oven i købet begyndt at lave mindre hunde (som faktisk holder sig inden for standarden). Så det ER muligt at ændre retning i avlen, det kræver bare at flere vælger det ekstreme fra.


  • #191   22. aug 2018 Jeg går forbi en fransk bulldog på vej hjem fra arbejde hver dag og den kan seriøst knapt nok gø smiley Jeg kan ikke engang beskrive lyden, men et gø kan det i hvert fald ikke kaldes! Og så kan den ikke "gø" ret længe. To gange, og den står derinde og pruster.

    Det er simpelthen over min fatteevne, at nogle ikke selv kan se det. Folk med bulldogs burde prøve at gå en hel dag med et sugerør i munden og en næseklemme. Det må ca. være sådan at være bulldog nogle gange - og så er det hele livet og ikke kun en enkelt dag!


  • #192   22. aug 2018 Therese : Jeg er 100 % med på hvilken lyd du mener, for der bor nemlig en FB her i området som har netop den der underlige lyd når den prøver at gø, samtidig med den pruster som en gal uanset om det er sommer eller vinter, eller hvor man møder den henne.

    Faktisk bor der flere FBer her i området, og de hoster og hakker alle efter vejret. Og så er de faktisk alle "sure", altså at de puster sig op og skaber sig, eller så meget som de nu kan inden de er ved at dø af iltmangel og overanstrengelse. Er det også normalt for den race er være så "knotten" ved syntes af andre hunde ?


  • #194   22. aug 2018 Nicole: Haha, det kan da egentlig sagtens være. De 3 vi jævnligt møder, er i hvert fald alle 3 nogen sure røvhuller, og skaber sig altid helt vildt, altså lige 30 sekunders tid, for så er de ved at blive kvalt og hoster og hakker endnu mere smiley Simpelthen så trist at se og høre på.

  • #195   22. aug 2018 Mine har nu aldrig vist problemer med at læse de fladnæsede. Jeg tror helt ærligt ikke at det generer andre hunde overhovedet om snuderne er kort eller lang. Ej heller grynten.

    Sjovt mødte vi en FB her i weekenden med noget famillie. Den var nuser, og der var absolut ingen aggression. Måske min bedre halvdel filmede legen, så skal jeg da lægge den op senere.


  • #196   22. aug 2018 Nu siger jeg jo heller ikke at ALLE Fber er sure røvhuller smiley Men dem der bor her i kvarteret er det bare allesammen.

  • #197   22. aug 2018 Majbritt - vi er nogle gange i totterne i debatter, men det der var grimt at logge ind og læse tråden her til aften. Sender dig lige et kram smiley Du tog en flot og kærlig beslutning for en ven.

    Ang emnet: Hvis dommerne har så meget magt, kunne de så ikke påvirkes til at "stemme" de sunde hunde ind? Hvorfor har de fokus på noget, der er usundt?


  • #199   22. aug 2018 Ja hvis ikke verden havde større problemer ..

  • #201   22. aug 2018 Aggressivt alligevel

  • #203   22. aug 2018 canmax du har en vigtig pointe i dit indlæg om hvad man bør fokusere på. Det vil jeg prøve at huske. Tak for det indlæg. Det gav mig en anden tilgang til problematikken

    tilføjelse jeg mener dit tidligere indlæg om at fokusere på defekten- som jeg ikke kan stave fra min mobil- og ikke flade snuder generelt


  • #204   22. aug 2018 #195
    De flade næser generede min gamle Queenie. Hun elskede andre hunde, men ikke dem med flade næser, som gryntede. Dem var hun rigtig bange for, og hun gik hjem fra hundeskoven uden mig, hvis de kom. Hun gik uden snor de fleste steder, men krydsede en gang vejen uden at min far opdagede det, fordi hun ikke ville passere to mops.


  • #206   22. aug 2018 Det er en skam at der ikke er en slags mulighed for at påvirke den vej... hvis det blev dømt ned kunne det måske få en effekt?

    hvis alle undlod at stille.... men det sker jo nok ikke


  • #207   23. aug 2018 Jinx, nu er du efterhånden kommet med en god slat indlæg, som kun omhandler overskriften. Det er i øvrigt gjort klart temmelig mange gange at det ikke gælder alle med flade snuder, men at problemet ligesom kun forekommer ved den type hund. Så flad snude er ikke lig med deforme luftveje, men deforme luftveje er et problem for mange hunde med flade snuder.

    Ellers kan du lige kaste dig over tråden om danskeres alkoholvaner, og harcelere over at du ihvertfald ikke drak for meget som ung, når nu tråden “skærer alle over i en kamp” smiley

    Men har du svært ved at forholde dig til videoen? Har du set den? Synes du ikke at det er et problem?


  • #210   23. aug 2018 Jinx smiley smiley smiley

    Jeg blokerer dig såmænd ikke før du begynder at hyle op om hvor dårlige hundeejere folk er, uden at have andet at sige.

    Men jeg ser at du stadig ikke vil forholde dig til at hunde med flade snuder ofte har deforme luftveje. Gælder det mon din boxer, og er det derfor du ikke vil have en mening?

    Din debatstil er super. Hverken anklagende, nedladende eller dømmende. Du virker bare zuper zød smiley


  • #212   23. aug 2018 Det er åbenbart langt nemmere at forholde sig til overskriften og til MBs hund end selve det vi ser på videoen. Det i sig selv er sku da skræmmende.

  • #214   23. aug 2018 Jeg har ikke styr på om boxere har deforme luftrør - jeg kan bare høre at de lyder anderledes end maller og schæferhunde, når de går spor.

    Hvorfor ? Don´t know, men tænker det har med snudelængden at gøre - men hvad ved jeg ?


  • #216   23. aug 2018 Jinx -

    Det tænker jeg at det har ?
    De larmer UTROLIGT meget når de går spor - min egen kan jeg jo kun høre, når han kommer i problemer og jeg går helt oppe i .øven af ham.

    Jeg er helt enig i at fokus på avl af hunde med længere snudeparti bør stå øverst på dagsordnen.

    Jeg har ikke styr på miniracernes problemer ? Jeg bliver dårlig af at glo på en chi, for jeg synes bare den er "ækel" at se på .. men om den har problemer med luftrøret aner jeg ikke ...


  • #218   23. aug 2018 #206,
    "Det er en skam at der ikke er en slags mulighed for at påvirke den vej... hvis det blev dømt ned kunne det måske få en effekt?

    hvis alle undlod at stille.... men det sker jo nok ikke "

    Lens, nej det sker ikke. Jeg tror godt, at man kan gå ud fra, at størsteparten, der udstiller bulldogs, har den slags hunde, fordi de kan lide det ekstreme udseende. Der er nok enkelte undtagelser, men se på, hvad der blev nævnt tidligere oppe, at DKK ønskede at indføre sundhedsrestriktioner for fb, men bulldogklubben var imod det.

    Specialklubberne repræsenterer ikke bare opdrættere men også almindelige ejere, og mange udstillere er klubmedlemmer og har derfor en indflydelse på, om et forslag om sundhedsrestriktioner skal gennemføres.

    Den eneste indflydelse udstillere har på hvilken dommere, der skal dømme på udstillingerne, er ønsker gennem deres specialklub, specielt naturligvis til specialklubbens udstillinger, men også til DKK. Specialklubberne bliver med et par års mellemrum bedt om ønsker til DKK's udstillinger, men i hvert fald til talmæssigt små racer er det begrænset, hvor meget der kan tages hensyn til disse ønsker.
    Til de store internationale udstillinger - ikke bare i DK, men også i udlandet - har de et ønske om og behov for at bruge dommere, der kan dømme mange racer.

    Og så selvfølgelig det store spørgsmål, findes der ret mange bulldog dommere, mops dommere, osv. der prioriterer lidt længere næser ? Jeg ved det ikke, det må dem med racekendskab svare på.


  • #219   23. aug 2018 Men se, du kunne da godt forholde dig til emnet, uden kun at diskutere ord smiley

    Så vidt jeg ved, er schæfere (blandt andre) kendt for et eller andet problem med luftrøret, som så plejer at ende med at hvalpene dør eller hurtigt bliver aflivet.

    Min mosters chi er en af dem der helt sikkert har deforme luftveje (alt andet er også deformt på ham). Han kan nu godt trække vejret uden besvær, men når han bliver ophidset, kløjes han i sig selv. Og rigtig mange andre af de små selskabshunde har samme problemer.

    Og så er jeg enig med Martine i det med chi'er. For mig er de lidt ligesom edderkopper - jeg ved ikke om jeg skal trampe på dem eller løbe skrigende væk smiley


  • #220   23. aug 2018 Martine, min larmer også når han søger efter noget, (trækker luft ind dybt fra næsen og pruster det ud igen)

    Det gjorde vores corsoer også - jeg troede det var voldsomt, indtil jeg gik med på et spor med en boxer smiley
    Kæft, den kunne trække vejret ind og ud smiley smiley


  • #222   23. aug 2018 For mig er de lidt ligesom edderkopper - jeg ved ikke om jeg skal trampe på dem eller løbe skrigende væk

    Løb !!! Bare løb !

    Blot et råd herfra, fra en, der blev voldsomt upopulær, da hun valgte den anden mulighed smiley


  • #223   23. aug 2018 Jeg har også en svag erindring om at jeg ikke blev skide populær, da jeg (ved et uheld) kom til at sparke mosters chi ned i en udtørret å, hvor han lå på siden og sprællede i 10 cm tyk mudder smiley Næste gang løber jeg sgu bare...

  • #224   23. aug 2018 222# Min venindes hund blev også ret upopulær, da den jokkede på en chi der larmede af hende. Hunden jokkede simpelthen på chien, på samme måde som andre jokker på edderkopper. smiley

  • #226   23. aug 2018 aslan bliver væk i sig selv.... jeg tror ikke han ved hvad det er ...hahaha

Kommentér på:
Derfor kan hunde med kort snude ikke trække vejret

Annonce