{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.353 visninger | Oprettet:

Valg af hund {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg overvejer at købe mig en hund, og tænkte i måske havde en idé til race smiley

Jeg bor i lejlighed, så gerne det skal være en lille hund, som heller ikke har et for højt aktivitetsniveau. Ydermere må den ikke have pelspleje. Det er okay hvis den blot skal børstes, men ikke nogen der skal trimmes osv.

Hvis i andre tips og tricks i forholdet til køb af hund eller andre vigtige ting, modtages det også med kyshånd. smiley

Tak på forhånd.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af hund
  • #1   30. okt 2018 Hvordan kommer en hverdag til at se ud?
    Hvor meget skal den være alene hjemme?
    Hvor meget tid har du i overskud i en hverdag, til at gå ture, aktivere, motionere?
    Og har du tid og lyst til decideret træning?


  • #2   30. okt 2018 Det er en rigtig god idé at tage en bog omkring racer og læse den grundigt igennem før valg af race smiley
    De fleste folk har en "type" hund de har bedre kemi med end andre, og ved at læse om racerne er det lettere at se sig ud af.
    Det er også rigtig vigtigt at huske hvad den har behov for og hvad du er i stand til at tilbyde.


  • #3   30. okt 2018 Karina:
    Jeg er studerende lige nu, og det i 2 1/2 år endnu. Så jeg det skifte hvor meget jeg er hjemme, men er sjældent væk mere end 4-5 timer af gangen. Hvis der bliver dage hvor jeg er meget væk vil den komme hjem til mine forældre eller hos min veninde. Hvilket gør jeg også nemt kan tilpasse min dag, så vi kan gå turer osv. Og har lyst til at træne.

    Solva: Okay. Har kigget lidt på hundelisten her inde, men må kigge videre så smiley


  • #4   30. okt 2018 Det vigtigste er at personlighed før udsende. Jeg vil anbefale måske at se på DKK's hjemmeside, og er der nogen race du synes lyder rigtig spændende ud, så prøv og hør folks erfaringer med dem, og se om det svarer over ens med de forventninger du har til hunden.
    Det vigtigste er at finde en god match, og hunderacer er utrolig forskellige.


  • #5   30. okt 2018 Jeg har selv været igennem en laaang process på nogle år faktisk hvor jeg har ledt efter det perfekte for mig og min familie, da jeg har en del forventninger og tanker om hvad jeg ville have ud af det smiley
    Det er helt klart en jungle, og kan tage lang tid før man føler at man nu er klar. Det er helt ok at tage sig tid og finde den rigtige kemi. Det er trods alt din bedste ven du skaffer dig smiley


  • #6   30. okt 2018 Det du beskriver i #3 er jo meget bredt. Hvad betyder det fx, at I "kan gå ture" og du "har lyst til at træne" ?

    Prøv at beskriv en hverdag - hvor meget tid gider/kan du reelt lægge i gåture, i mental aktivering, i træning.. menes der bare hvalpehold eller har du interesse i lydighed, rally, nosework eller lignende?


  • #7   30. okt 2018 De andre har sagt det. Og så kan jeg tilføje: Som studerende har du så økonomi til at have en hund?

  • #8   30. okt 2018 Mette - jeg havde to hunde på SU

  • #9   30. okt 2018 Jeg spørger også bare. Pengene kommer bag på rigtig mange. Jeg har selv haft hunde imens jeg var på SU. Men det kræver at man prioriterer.

  • #10   30. okt 2018 Er du alene på SU, så overvej økonomien som Mette skriver. Og overvej en rigtig, rigtig god sygeforsikring med direkte skadesrefusion, så du ikke står i en situation hvor du skal have 10.000 op af lommen, som du måske ikke har haft mulighed for at spare op.

  • #11   31. okt 2018 Jeg er med på at gå turer flere gange om dagen, og i forholdet til træning, tænker jeg det skulle være hvalphold i starten, også senere træne videre med lydighed smiley

    Og økonomien er der helt styr på smiley


  • #12   31. okt 2018 Jamen det er altså igen meget bredt, Mie: "at gå ture flere gange om dagen".
    At gå ture er HELT basalt og forventeligt for absolut alle hunde (hvilket jeg faktisk også mener træning - i en eller anden form - er)

    Det kunne man foreslå MANGE virkelig forskellige racer til - med virkelig forskellige behov smiley

    Prøv at beskriv en ganske normal hverdag:
    Hvordan vil en morgen se ud for hunden?
    En eftermiddag, når du kommer hjem fra studie?
    Om aftenen?

    Det skal ikke forstås som værende ét facit til hver race eller en hund skal have et bestemt antal gåture af X antal minutter hver dag.
    Men det er en god idé at skabe sig et allround billede af din hverdag som helhed.


  • #13   1. nov 2018 Vil anbefale dig at kigge efter en sund race, da en syg hund hurtigt bliver meget dyr. Husk også sygeforsikringen.

    Du må tænke over hvor meget tid du har til at aktivere hunden, hvilket miljø hunden skal bo i, og hvilket temperament du ønsker hunden har, og så vælg en sund race derudfra.

    Da jeg eksempelvis studerede på min kandidat ville jeg også have hund, og jeg kiggede efter en sund og meget træningsvillig race, da jeg var kørt lidt træt i at klikker-træne min kat smiley - jeg fandt et rigtig fint match i min Shetland sheepdog.


  • #14   1. nov 2018 Der er meget meget stor forskel på, om man med "gå ture", mener små tisseture i lokalområdet, eller om man elsker at gå de lange, lange ture på minimum 5 km i al slags vejr (når hvalpen er udvokset til det)

    Og der er meget stor forskel på, om hvalpetræningen er 1 time på hold én gang om ugen - eller om man også får trænet små træningspas derhjemme flere gange dagligt, og måske får trænet på sine gåture også.

    Og der er meget stor forskel på, om man er hjemme med hvalpen/hunden, og beskæftiger sig med den. Eller om man er hjemme, men ønsker at hvalpen/hunden passer sig selv, fordi man skal lave lektier, se Netflix, tale i telefon, eller sidde og hygge med en bog eller sin hobby.

    Hvordan skal DIN hverdag med hund se ud Mie? Det er du nødt til at have nogle realistiske tanker omkring, for at kunne finde lige nøjagtigt den race, der passer til din livsstil smiley


  • #15   1. nov 2018 I forholdet til træning ville jeg gå på hold en gang om ugen, men så træne det vi lærer resten af ugen.

    En typisk dag kunne være fx.
    Kl. 06:15: Stå op, tag et bad og komme i tøjet.
    Kl. 06:45: Gå tur med hunden i en halv times tid.
    Kl. 07:15: Mad til hunden, gør færdig og komme afsted til undervisning kl. 8
    Kl. 12: Hjemme fra uni. Her tænker jeg det lige skal ud og tisse, også kunne vi træne og lege. Det kunne evt. være i en times tid, alt efter hvor træt hunden også blive osv.
    Tænker jeg aftensmad omkring kl. 18 stykker.
    Så igen en gå tur om aften ved 19-20 tiden på en times tid.

    Har dog 2 dage hvor jeg går til sport om aften, så på disse dage ville jeg gå en lang tur om eftermiddagen (minimum 1 time), også en korter tur om aften når jeg kom hjem smiley


  • #16   1. nov 2018 Det rart i spørg så kritisk, det får nye tanker i gang omkring hvad man kan, og vil med hunden smiley

  • #18   1. nov 2018 Det lyder som en fin dagsplan smiley

    Du skal dog nok indstille dig på, at bytte rundt på de første to punkter om morgenen.
    Så længe den er hvalp, så SKAL du ud med den, som det første, når du står op.
    Og som udgangspunkt så fungerer det bare ikke, at gå i bad og "gøre klar" til at komme i skole eller på job, inden man lufter hunden, for man risikerer meget nemt, at man er både våd og beskidt bagefter, så man igen er klar til både bad og tøjskift.

    Har du været vant til at have hund som barn?



  • #19   1. nov 2018 Husk at en hvalp kræver meget den første tid, op og ned at tisse hver gang den har sovet, leget eller spist, for at få den renlig så hurtigt som muligt, så den ikke får nogle dårlige vaner smiley mine skulle tisse ca hver anden til tredje time om natten de første uger - og det kan altså variere meget fra hund til hund smiley
    Kunne godt savne noget aktivitet fra tidlig eftermiddag til om aftenen i din plan.


  • #21   1. nov 2018 dansk spids måske?

  • #22   1. nov 2018 Jeg tænkte også over den der om morgen, da jeg havde skrevet at jeg nok måtte bytte rundt på de 2. Hvilket heller ikke ville være et problem. smiley

    Vi har haft hund fra da jeg var teenager. Så de fleste ting ved jeg godt hvad kræver smiley


  • #23   1. nov 2018 Du skal bare vide at det er ikke fordi vi ikke under folk at have hunde. Vi har bare set RIGTIG mange, som "byrden" kommer fuldstændig bag på og som dermed omplacerer deres hunde. For jo, lige så dejligt det er at have hund på en skøn, solrig dag. Lige så surt er det at iklæde sig lag på lag af varmt tøj og regntøj og lufte hund i tordenvejr og øsende regn. OG med snor og feber.

    Man skal have alle aspekter med, når man er førstegangs-hundejeer, som du er . DU har jo ikke haft hund før. Familien har, men det var ikke dit ansvar 100%. Det bliver det nu.

    Så det er dejligt at du tager alle bemærkninger og kommentarer positivt smiley


  • #24   1. nov 2018 Og så kommer man ind ad døren, og alt er vådt, og man skal hænge sit våde regntøj op og tørre hunden uden selv at blive alt for våd igen, og når både håndklæde og tøj og paraply og whatever er hængt op, så kan man sætte sig ind i stuen for blot at gøre det PRÆCIS samme nogle timer efter igen... flere dage i træk... mens man skal læse 80 sider til næste dag og burde være gået i gang med aftensmaden for en time siden smiley smiley

Kommentér på:
Valg af hund

Annonce