{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.316 visninger | Oprettet:

Mana
Mana
Tilmeldt:
16. apr 2019
Følger: 9 Emner: 1 Svar: 12

Chihuahua siger fra {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg vil meget gerne have hjælp til takling af min chihuahua.
Vi møder mange hunde på vores gåture, hvor hunde kan løbe frit på store åbne arealer. Det er en stor succes og det er søde og venlige hunde der kommer der. Problemet ligger i, at der nogengange kommer mellem/store hunde som meget ivrigt og vildt vil hilse på hende. Og hun får simpelthen sådan et chok at hun begynder at skrige, hun siger derefter fra.
De andre hunde forstår langt fra første gang afvisningen fra hende, og hun bliver derfor ved med at sige fra.

Jeg har en stor lyst til at løfte hende op i sådan en situation, men jeg ved at dette skulle forstærke hendes frygt i, at de andre vil gøre hende noget. Skal jeg lade hende takle det selv og lade hende skrige?

Hvornår griber i selv ind, både når i er ude, men også når jeres hunde i hjemmene markerer sig overfor hinanden?

På forhånd tak for hjælpen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Chihuahua siger fra
  • #1   17. apr 2019 Du skal selvfølgelig ikke gå steder, hvor du udsætter din hund for sådan noget, og så skal du løfte din hund op og væk, når den alligevel havner i situationer, som du ikke har skærmet den imod.

    Der er ingen mellemvej. Din hund er dit ansvar, og den synes ikke det er fedt - uanset hvor mange søde og rare hunde I ellers møder.


  • Mana
    Mana Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 9 Emner: 1 Svar: 12
    #3   17. apr 2019 Det er meget sjældent at dette sker. Vi kender de fleste af hundene der kommer der, og hun elsker det.
    Derfor vil jeg meget gerne have vejledning i, når dette sker.
    Når situationen opstår, går vi altid med det samme


  • #4   17. apr 2019 Nå, jamen så er din hund sikkert glad. Så lad den endelig skrige af frygt....

    Tag lidt ansvar - det svarer altså til at der kommer 12 HA-rockere og brøler dig ind i hovedet. Ville du selv synes at det kunne opvejes af et par gode møder? Det ender med at din hund bider, og en af dem svarer igen. Og når en almindelig størrelse hund tygger i en chihuahua, kan det gå ret galt. Det er simpelthen ikke det værd!


  • Mana
    Mana Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 9 Emner: 1 Svar: 12
    #5   17. apr 2019 Det virker som en umiddelbar reaktion hun får, fordi hun bliver forskrækket.
    Vi har prøvet det før, hvor når de lige fik hilst ordenligt, blev de rigtig gode venner.

    Jeg ved bare ikke om jeg skal tage hende op, eller om det vil resultere i at det tager længere tid for hende at få læst den anden hunds signaler ordenligt


  • #7   17. apr 2019 Find nogle faste legekammerat og mødes med i stedet. Det kan gå grueligt galt med så lille en hund bland store. Og din hund viser tydeligt at den overhovedet ikke bryder sig om det. En velplaceret pote fra en velvoksen hund, er jo nok til at brække noget på sådan en lille str.

  • Mana
    Mana Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 9 Emner: 1 Svar: 12
    #8   17. apr 2019 #4 øh hold da op et svar, jeg tror du misforstår meget det jeg skriver.
    Jeg tager hende op og går min vej når dette sker med det samme, jeg er bare bange for at dette vil forstærke hendes frygt.
    Og jeg ved skam godt hun er mit ansvar smiley derfor kender jeg netop også hendes mønstre utrolig godt


  • Mana
    Mana Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 9 Emner: 1 Svar: 12
    #9   17. apr 2019 #6 Tak for svar, så vil jeg blive ved med at tage hende op hvis udfaldet er det samme, uanset hvordan jeg afskærmer smiley

    #7 Tak for svar, vi mødes allerede med en skøn hundeflok, men det er sket et par gange at der er kommet en frisk labrador med, hvor hun så reagerer.


  • Mana
    Mana Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 9 Emner: 1 Svar: 12
    #12   17. apr 2019 #10 okay tak, det vil jeg sørge for.

    #11 Tak for svar. Jeg er også meget obs på hundemøder går godt. Det er ikke hunde, men 1 hund som er en meget glad lab.
    Det er sket 2 gange at hun er begyndt at skrige når den kom løbende mod hende, så det er ikke fordi det sker “gang på gang”. Men jeg hører jer, og vil tage hende op lige så snart jeg ser den.

    Problemet er bare at det jo langt fra er alle hun reagere på, og vil helst ikke sætte min egen frygt i hende, ved bare at hive hende op, uden der reelt er et problem. Hun elsker de møder, og det vil jeg nødigt fratage hende.


  • #14   17. apr 2019 Og hun får simpelthen sådan et chok at hun begynder at skrige, hun siger derefter fra.
    De andre hunde forstår langt fra første gang afvisningen fra hende, og hun bliver derfor ved med at sige fra.

    Jeg har en stor lyst til at løfte hende op i sådan en situation, men jeg ved at dette skulle forstærke hendes frygt i, at de andre vil gøre hende noget. Skal jeg lade hende takle det selv og lade hende skrige?


    Sorry, jeg svarer på det du skriver. Du skriver det som om det er noget der jævnligt sker, at hun skriger og siger fra, at du ikke hjælper, og at de andre hunde bliver ved, og at din hund derefter tvinges til at sige fra flere gange.

    Nu skriver du noget helt andet, at det er én hund, at det sker sjældent og at du tager din hund op.

    Hvis det vitterligt er som i den nye version, så må du snakke med hundens ejer, og spørge om I ikke lige kan aftale at have et ekstra øje på hinanden, så din hund ikke tvinges ud i de situationer.


  • Mana
    Mana Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 9 Emner: 1 Svar: 12
    #15   17. apr 2019 #14 Jeg er blevet “skældt ud” flere gange når jeg har løftet hende når der er store hunde i nærheden, derfor er jeg prøvet at lade være med det så hurtigt som jeg plejer. Men når hun har skreget, har jeg løftet hende. Jeg sætter hende derefter ned igen, fordi jeg SÅ ofte har hørt jeg forstærker hendes frygt. Hun siger fra og det bliver hun ved med, fordi de ikke forstår hende. Jeg har svært ved at afskærme da hun er så lille. Spørsmålet lød både på om jeg skulle løfte hende når hun fik et chok og skreg, og om jeg også skal løfte hende når hun siger fra.

    Hun har flere gange sagt fra, og ja det er sket flere gange de ikke forstår det.
    Det er sket 3 gange på 6 år at hun har skreget.

    Jeg har svært ved at vurdere hvor mange gange hun ligesom skal sige fra, før jeg løfter hende?
    Især fordi folk mener jeg er for overbeskyttende, men har følt mig nødsaget til det når hun har sagt fra 2 gange, og hunden så igen kommer helt op i hovedet på hende.


  • #16   17. apr 2019 faste venner. en hund skal ikke gå rundt og skrige. bom.

  • #18   17. apr 2019 Mana, adopter min facon over for dem der skælder dig ud - de skal klappe kaje og få styr på deres kræ, og du skal fjerne din hund fra deres hunde. Hvis deres hunde hopper op efter din, så plejer en velplaceret støvle at skabe lidt afstand.

    Det er helt alvorligt ment. Du skal være bedøvende ligeglad med hvad andre synes og mener, og så skal du skærme din hund.

    Jeg mener stadig at du skal undgå friløbsområdet, fordi du netop ikke har mulighed for at skærme din hund (billedet med 12 HA’ere). Når du lægger dårlig oplevelse på dårlig oplevelse, skaber du en konstant frygt og usikkerhed hos din hund. Det kan skabe et uhensigtsmæssigt reaktionsmønstre hos den. Og hvis din hund bider, er der en risiko for at den anden svarer igen, og så står du med en hund med svære skader. I mine øjne er det altså ikke det værd - ikke for nogen af jer!


  • Mana
    Mana Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 9 Emner: 1 Svar: 12
    #19   17. apr 2019 #16 det er faste venner, men som jeg allerede har sagt, er det sket 2 gange at der er kommet en lab med. Ejeren mener ikke det er korrekt håndteret når jeg tager hende op

    #17 Ja? Det er vel et reelt spørgsmal og jeg skal tage hende op eller ej?

    Jeg prøver lige igen at sætte spørgsmålet som står nederst i mit oplæg ind, da det er noget jeg meget gerne kunne tænke at høre svar på.

    Hvornår griber i selv ind, både når i er ude, men også i hjemmene når jeres hunde markerer sig overfor hinanden?


  • #20   17. apr 2019 svar

    Jeg fjerner ham før det når dertil og han er let at læse. Han hilser på få han kender løs, og vores mål med gåture er ikke hundemøder

    møder vi en løs hund venter vi til ejeren tager den. Jeg har ikke oplevet nogen videre reaktion fra min hund hvis andre løb hen og heldigvis møder vi det utrolig sjældent. normalt kan jeg råbe ejeren op før og skulle vi en dag møde en aggressiv hund ville jeg bremse den. men de færreste hunde er reelt aggressive er min oplevelse.

    Min hund har ikke din hunds reaktion og erfaringer så du kan næppe bruge mit svar. hvis min skreg ville jeg ikke lufte steder hvor det kunne ske.

    se det A skriver.


  • #21   17. apr 2019 Mine hunde markerer ikke over for hinanden, kun når den ene har fucket op. Og mine hunde respekterer hinanden, og alle går hver til sit. Det er ikke et problem.

    Men hvilken relevans har det i forhold til en chihuahua der af og til/tit/nogle gange/sjældent tromles af en lab, som ikke respekterer et nej?


  • Mana
    Mana Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 9 Emner: 1 Svar: 12
    #22   17. apr 2019 #18 Tusind tak for et meget brugbart svar smiley Jeg vil holde fast i at det er okay at være pylret! Men man bliver godt nok i tvivl, når så mange har sagt jeg ikke skal blande mig smiley

    Det er et fritløbsområde, men ingen bruger det på nær os faste, hvor alle hunde trives. Så det ville være super ærgerligt at droppe det, pga han har været med et par gange. Men jeg vil helt sikkert gå igen, når han er der og så lade være at lade mig påvirke af at han mener jeg håndtere det forkert.

    Tak for svar smiley


  • #23   17. apr 2019 enig med A. Du skal jo ikke se på vores hunde men din egen.

  • #24   17. apr 2019 Jeg har 2 hunde der elsker at komme i hundeskoven.
    - så fik jeg Thea. Hun bliver bange når andre hunde kommer løbende mod hende, og skriger mens hun stikker af fra hunden.

    Derfor går vi ikke længere i hundeskoven. Jeg respektere at Thea ikke bryder sig om det.

    Jo flere gange din hund får den trælse oplevelse, jo værre bliver det.

    Find nogle faste legekammerater det vil gavne din hund meget mere.

    Thea's bedste ven er en stor labrador, så hun kan altså godt med store hunde. Det kræver bare hun kender dem, inden de kommer buldrende mod hende....


  • #25   17. apr 2019 Jeg har nogle gange “fornøjelsen” af en chihuahua, og det er som om deres lille krop og hurtige bevægelser, tiltrækker nysgerrige hunde. Og chi’en har måske ikke så meget autoritet bag sine advarsler, så de fleste hunde ser det som sjov leg når en chi hakker ud.

    Når jeg har ham med, ryger han altid på armen, hvis der kommer en løs hund, eller en hund hvor ejeren ikke ligner en der har styr på sin. Og det er altså en chi som ellers fint fungerer med 36 kg schæfer og 15 kg corgi. Men den ER lille, og den GÅR hurtigere i stykker. Jeg gider ikke risikere noget, og så må folk sige hvad de vil. Hunden er mit ansvar, når han er hos mig, og jeg gider ikke at han går i stykker smiley


  • Mana
    Mana Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 9 Emner: 1 Svar: 12
    #26   17. apr 2019 #21 det jo ikke kun lab hun har markeret sig over, og derfor vil jeg gerne vide hvornår i selv ville gribe ind hvis hunden ikke forstår det.

    Men hvis jeres hunde aldrig går løs med andre hunde, og i aldrig har oplevet det problem, så har det jo ikke så meget relevans for jer nej.


  • #27   17. apr 2019 Jeg griber ind med det samme mine hunde viser tegn på, at de ønsker at komme væk fra situationen.

    Ingen af mine skal tvinges til at være sammen med hunde de ikke bryder sig om.


  • #28   17. apr 2019 Min går løs med andre men ikke alle mulige andre. og nej han har ikke adfærden. for han har andre erfaringer.

    hunde er ikke ens. du er nødt til at tage udgangspunkt i din egen hunds reaktion. og handle for din hund.

    og som A skriver, pyt med hvad andre tror de ved. Du kender din hund bedst


  • Mana
    Mana Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 9 Emner: 1 Svar: 12
    #29   17. apr 2019 Tak for svar allesammen, det var meget brugbart smiley Jeg vil helt sikkert tage det hele til efterretning og undgå de steder hvor hun føler sig nødsaget til at markere sig.

  • #30   17. apr 2019 Vær obs. på at skærme dig selv, og hende, fysisk, når du tager hende op/sætter hende ned. Nogle hunde reagerer virkelig uheldigt på dette, ved at hoppe op, og prøve at hive hende ned igen, eller "overfalde" hende, når du sætter hende ned.
    Der skal være plads omkring hende, når hun sættes ned igen.


  • #34   17. apr 2019 Først lyder det til at det sker ofte, så skriver du at det kun er sket få gange me en lab, og nu skriver du at det ikke kun er ved labben det sker. Så kan du ikke lige skære ud i pap hvor ofte det er at din hunds grænser bliver overskredet, og den dermed siger fra?

    Vores hunde kommer ikke i sådanne situationer, for jeg stopper det INDEN det kommer dertil hvor mine hunde ville have et behov for at skulle sige fra.
    Er vi ude og gå tur, og der kommer en løs hund farende, så skærmer jeg mine hunde så godt jeg kan, råber til ejerne at de skal få fat i deres hunde, og håber på at ejerne letter røven og får styr på deres hunde, inden det ender i en træls oplevelse for mine hunde.

    Som ejer er det vores opgave at sige fra og stoppe at deres grænser bliver overskredet, og det skal gøres før situationen opstår smiley


  • Mana
    Mana Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 9 Emner: 1 Svar: 12
    #36   18. apr 2019 #34 Rikke det er ubelejligt jeg ikke fik formuleret mig godt nok i starten, men føler bestemt jeg har skåret det ud i pap efterfølgende. Har endda angivet antal gange jeg har oplevet hendes “skrig”. Jeg har også forklaret at hun har sagt fra flere gange, andre situationer med hunde der ikke forstod hendes signaler.
    Jeg kan dårligt skære det mere ud i pap, men har fået mange brugbare svar, så føler heller ikke jeg behøver jeg skal skærer det endnu mere ud smiley

    Isabel - tak for indput, jeg vil bestemt få hendes analkirtler tjekket smiley


  • #37   18. apr 2019 Men når du skriver hun flere gange har sagt fra, så skal du jo netop stoppe det FØR hun når dertil smiley
    Det vil sige skærme hende, løfte hende op, gå jeres vej eller hvad der nu er løsningen, før en fremmed hund komemr farende hen i hovedet på hende smiley



  • Mana
    Mana Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 9 Emner: 1 Svar: 12
    #38   18. apr 2019 Rikke - ja det er blevet sagt nogle gange smiley

    Ofte er det slet ikke nødvendigt st blande sig. Fx når hun gladeligt hilser på andre, så kommer de lidt for tæt, hun giver et bjæf/markering og så går det fint igen.
    Så ja hun har bestemt markeret sig flere gange i sit liv.


  • #39   18. apr 2019 Frygt.
    Hvordan er det overhovedet foreneligt med leg med andre hunde?

    Jeg vil ikke gentage hvad andre har sagt, blot advokere lidt for din hund.

    Den skal aldrig føle frygt - om den skriger eller ej.
    Og da slet ikke i en situation, der helt og aldeles kan undgås ved at planlægge hundemøder.

    Det er ikke et spørgsmål om at tage hunden op, når det sker - det er et spørgsmål om at tilbyde hunden et liv, hvor den ikke skal være bange overhovedet.

    Med eller uden hundeleg.


  • #40   18. apr 2019 Et par faste gode hundevenner som I kan gå ture med en gang imellem er meget bedre og langt mere sikkert. Helst nogen i samme størrelse. Da risikoen for skader i leg og ved uheld er meget mindre.
    Undgå alle møder med fremmede hunde og lær hende at ignorere andre. Hun skal ikke gå og føle sig usikker på hvornår der næste gang kommer en kæmpehund stormende. Så løft hende op før evt løse hunde kommer for nær, sød eller ej. Og bed ejer kalder sin hund til sig.
    Lær at se hvornår hun udsender dæmpende signaler. Det er længe før hun går i angst og skriger.


  • #41   18. apr 2019 Nu er jeg jo hende med den ivrige og vildt entusiastiske labrador, som ind i mellem mødes i vores eller vennepars have med deres lille græske kryds - så lille, men dog større end Chihuahua. Ziva er dækket af og rejses først, når Nibsen som hun hedder, har snust til Ziva og er klar. De vil gerne lege, Ziva må bare ikke komme uden at hun ved at hun er der og kommer tonsende ligesom jeg altid står klar med noget vildt lækkert i venstre hånd og kaffekoppen i højre så jeg nemt kan pifte hende ind hvis det skulle blive voldsomt.

    Da hormonerne rasede trænede vi i hundeskoven om morgenen, og når andre kom, så gik jeg. Selv med en labrador, er det aldrig rart at blive tromlet ned og Ziva ved slet ikke at hun er stor.

    Som regel er det ikke hundens behov at lege i de her store uforudsigelige flokke, men det er en nem måde at køre dem trætte på mens man står stille, det ved jeg desværre godt..


  • #43   18. apr 2019 Død over dem, der siger at "det finder de selv ud af" - det er så synd for hundene.

    Det sjove er, at det altid - ALTID - er dem, der har den fysisk overlegne del af dem, der "skal finde ud af det", der mener det.
    Min kæreste luftede sin mallehvalp for en del år siden. En mand med en mellemschnauzer mente, at denne her lille malle på 9 uger, ville være såååå glad for, at mødes med hans mellemschnauzer. Kæresten min er noget mere venlig end undertegnede, så han bad blot manden om at tage hunden i snor (den nåede ikke hen til mallehvalpen), men så begyndte manden at forklare kæresten om, hvor godt de her hunde har det med at møde "nye venner".
    Mao, han var belærende, indblandende og accepterede ikke kærestens ønske om at holde sin hund væk !
    Kæresten gjorde en lang historie kort - smed mallen i bilen, tog corsoen ud.
    Denne her store - vel 50 kg + cane corso var åbenbart ikke medlem af "de har så godt af at møde nye venner, og, de finder selv ud af det" klubben, for så kunne manden dæleme få både snor på og fjerne sig i en allerH... fart med sin mellemschnauzer !!!

    Og det er faktisk (næsten) det, der gør mig allermest harm !
    De ved sq godt, at overfor en chi, er det kun en anden chi, der kommer til kort. Pas på din lille hund, og vær 1000% ligeglad med alle de "velmenende råd".
    Det er langt over dens grænse, når den skriger - tænk på hvor bange den må være smiley
    Så følg de råd du har fået - din hund, dit ansvar smiley


  • #44   18. apr 2019 Jeg har læst at chihuaha foretrækker at lege med andre små hunde, de store er for overvældende. Var det en mulighed at lade den lege udelukkende med mindre hunde og undgå de store? Jeg har selv chihuaha og jeg ville være bange for at den ville blive møflet under leg og også at en større hund skulle bide den hvis den blev sur lige pludselig.

    Ang. Der hjemme mellem hundene, skiller jeg dem ad hvis jeg syntes det bliver for meget mellem dem. Feks. En i haven lidt og den anden inde, det plejer at hjælpe.


  • #45   18. apr 2019 Jeg syntes også det giver vildt god mening, hvis feks de meget små hunde, ikke er begejstrede for store hunde, og bliver nervøse eller bange for dem. Altså jeg ville da også blive pishamrende bange og utryg, hvis der pludselig stod en kæmpe der var 20-50 gange større end mig lige foran mig smiley

    Min svigermors chi vejer 1½ kg, og er jo virkelig lille. Selv sammen med vores hunde som jo ikke er store, virker den jo mega lille, selv Mailo er jo 3-4 gange større smiley


  • #46   18. apr 2019 Mine leger/hilser generelt ikke på andre hunde.
    Der var engang mine var glade for at hilse. Så mødte de for mange løse store hunde (steder hvor hunde skal være i snor) den ældste blev bidt 2 gange. Så var det slut. Jeg kæmper stadig en kamp for at lære dem at gå forbi andre hunde uden at reagere negativt, men hver gang vi når til et tåleligt punkt, så kommer der en stor løs hund og så er vi tilbage ved start.

    af samme grund kommer der heller ikke andre hunde hos os, og de kommer ikke med hen til folk der har hund, for de har ingen glæde af det.

    Din lille hund siger tydeligt fra, så jeg ville personligt undgå steder med løse hunde og generelt holde afstand til hunde den ikke kender. Find et par små hunde som den er glad for, og så lad dem lege et privat sted uden andre, HVIS den har glæde af det.


  • #47   19. apr 2019 Jeg kommer ikke i hundeskove. Eller dvs. jeg har været der en gang for nylig, hvor jeg havde aftalt møde med en anden person og hendes hund. Så vi var kun os.

    Min hund har knald på og er evigglad. Hun skal ikke trynes af en eller anden hund, der ikke kan tøjle hendes iver og glæde eller af en flok hunde, der er større end hende og giver hende skader. Så jeg prøver at finde nogle enkelte hun kan gå ture/lege med.


  • #48   19. apr 2019 Walter elsker hunde, men har på det seneste vist at han virkelig ikke bryder sig om hundeskoven når der hår 4-7 hunde sammen i en flok. Så jeg undgår hundeskoven på de mest populære tidspunkter, og hvis jeg alligevel kan se der holder mange biler, kører vi et Andet sted hen. Skulle vi først opdage det inde i hundeskoven, vender jeg om med ham så snart vi ser de andre hunde, så mødet slet ikke opstår. Mit råd til dig: smut så snart du ser de problematiske hunde, og hvis ikke det går hurtigt nok på 4 ben, må du tage den på armen mens du går væk.

Kommentér på:
Chihuahua siger fra

Annonce