{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.459 visninger | Oprettet:

Niels S
Niels S
Tilmeldt:
27. jan 2018
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 8

Min hund jagter skygger og lysglimt. {{forumTopicSubject}}

Hej vi har en tysk ruhåret hønsehund på knap 9 måneder.
Det er en tæve og hun bliver ved med at jagte skygger og lysglimt.
Det er blevet meget være siden det startede og jeg frygter nu at vi skal til at gøre en kæmpe indsats for at få løst problemet.

Mit spørgsmål er så om der er nogen der har oplevet det før og ved hvordan det skal behandles.

Det skal siges at det er en meget aktiv hund som vi er meget sammen med og bliver luftet meget.

Der er ingen problemer under træning eller andre aktiviteter det er kun når der ikke er nogen der underholder hende.

Jeg håber at der nogle der kan hjælpe mig og min familie med at løse dette problem.

Alt hjælp og råd der er etisk korrekte vil blive modtaget med åben hånd.

På forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hund jagter skygger og lysglimt.
  • #4   18. apr 2019 Går i evt noget spor ? Ellers så begynd på det. Hunden skal være så mentalt brugt, at den ikke skænker de lysglimt en tanke. Man kan ikke motionere en ruhåret træt.

  • Niels S
    Niels S Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 8
    #5   18. apr 2019 Tak for hjælpen vi træner jævnligt nye ting med hende og vi kan selvfølgelig også mærke at når hun har været et nyt og spændende sted at hun er langt trætter en normalt.

    Jeg tror vi fremover vil prøve at gå nogle flere spor da jeg lige har fået noget blod på frys.

    Men kom eventuelt med flere muligheder hvis i kommer i tanke på noget


  • Niels S
    Niels S Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 8
    #6   18. apr 2019 Og grunden til at jeg har lavet et nyt forum emne er fordi jeg havde problemer med mit login tidligere og snakken gik jo lidt død da jeg ikke kunne komme ind på siden og svare på deres spørgsmål.

  • #7   18. apr 2019 Er det kun derhjemme hun gør det ? Eller er det alt hun kan komme i nærheden af ? Og hvad med impuls kontrol træner i lidt af det ?

  • #8   18. apr 2019 Kan I ikke undgå skygge/solglimt i hundens miljø?
    Ofte er det genskin fra mobiltelefon eller hundens hundetegn osv som giver de lysglimt/lysflimmer der kan trigge hundens jagt.
    Observer hunden og find ud af præcis hvad der forårsager lysglimtene. Og begræns det eller fjern det fuldstændig.
    Ved min hund var det hans hundetegn der gengav lysglimt, så det var ret nemt at stoppe så snart hundetegnet kom væk.
    Sørg for at hunden er korrekt motioneret, stimuleret og aktiveret.
    Evt kan lette beroligende som zylkene, kalm m.m hjælpe her hvor adfærden skal brydes.


  • #10   18. apr 2019 Sally jagter skygger. Hun er ikke understimuleret - ville jeg selv mene smiley Hun er særligt slem til det og ignorer 'Nej' hvis hun er opkørt og i en stresset situation som leg eller motion.

    For Sally's vedkommende er der ikke så meget andet at gøre end undgå situationer med reflekser/skygger eller fjerne hende. Nej adlyder hun for det meste i de rette omstændigheder. I hjemmet reagere hun kun hvis det er noget meget specifikt som refleks fra en tlf/ur. Men jeg tror aldrig at hun helt slipper det.


  • #12   18. apr 2019 Det har da intet med dårlig avl at gøre??!
    Du kan trigge det ved næsten alle dyr med jagtadfærd.
    Se evt alle de tåbelige videoer på youtube hvor folk leger med laserpen med hunde og katte.
    Adfærden skal bare stoppes.



  • #14   18. apr 2019 Jeg ville bare give mit besyv med omkring skyggejagt. Jeg tænker at stressen er den samme uanset race smiley

  • #17   18. apr 2019 Rooooooooolig CF, det hjælper næppe TS smiley

  • #18   18. apr 2019 Det bliver vi ikke enige om smiley
    Jagtadfærd har nødvendigvis intet med stress at gøre. Men det kan blive til stressadfærd og tvangshandling. Og det kan ske ved alle racer.
    Men vil da mægtig gerne se dokumentation for at det skulle være arveligt uanset grad.

    Pst
    Min border collie har aldrig jagtet skygger eller lysglimt


  • #19   19. apr 2019 To ting er helt og aldeles nødvendige.
    I skal stoppe adfærden HVER gang, allerhelst inden den sætter i gang. I kan formodentlig se det på hunden når den vender fokus.
    Den skal ALDRIG have held til at underholde sig selv/selvbelønne sådan.

    Og så skal den have noget racerelevant at rive i. Det løses ikke med gåture og et spor en gang i mellem. Den skal have dækket sine helt grundlæggende behov til hverdag.

    I skal til træning med den - i en jagtforening med folk, der kan finde ud af at bruge hundens drift hensigtsmæssigt og racerelevant og ikke bare undertrykke den.
    Det er VIGTIGT!

    Og det kan i øvrigt kun gå for langsomt - det der bliver meget hurtigt tvangspræget.


  • #20   19. apr 2019 Og så et ps til den sideløbende debat - i hvilken race er denne adfærd ikke uønsket?

    Den er ikke mere naturlig for hyrdehunderacer end for andre.....
    Og den er præcis så problematisk.

    Stammer det samme sted fra - udækkede behov, under/overstimulering.


  • #24   19. apr 2019 CF, nu har du brugt en del indlæg, mange “ihvertfald” og udråbstegn på at forklare at TS har en lortehund af dårlig avl, som burde ryge retur til opdrætter, og at opdrætter i øvrigt har avlet på lortehunde.

    Lad os nu antage at TS gerne vil beholde sin hund, og gerne vil ændre på adfærden (som TS jo egentlig skriver), så kunne det jo være at det ville hjælpe mere med gode råd smiley


  • #25   19. apr 2019 CF
    Du ævler bare derudaf.
    Hvis du ikke kan tåle at læse mit svar så spring det da over. Nu har jeg faktisk haft en ruhåret hønsehund i 14 år ( godt nok en blanding) smiley
    Har du haft en hund med det problem? Har du haft en hyrdehund, siden du åbenbart kan udtale dig om den race? Hvad tror du hyrdning er contra jagt?
    Jeg havde kortvarigt en hund med det problem, det blev hurtigt løst. Han er ingen hyrdehund men dsg.
    Jeg videregav blot min erfaring med problemet. Og selvfølgelig kan det da løses. Det er blot en unghund på 9 mdr.
    Nogle hunde jagter skygger eller lysglimt få gange og det skader ikke, andre kan gøre det ofte uden stress og ved andre bliver det til en manisk tvangshandling med høj stress.
    At sende hunden tilbage til opdrætter løser jo ikke problemadfærden. Og jeg tror da at TS gerne vil høre om folks erfaring med problemet.


  • #28   19. apr 2019 CF, ikke for noget, men nu bliver du tåbelig at høre på. Der er cirka én bruger herinde, som gakker helt amok over tavleløse hunde, og hun har ikke vist sig i denne tråd. Vi andre ævler sgu da ikke om lortehunde, lorteavl og at sende hunde tilbage til opdrætter, hvis den har en mindre problemadfærd. Jeg synes simpelthen at du er dybt urimelig over for TS, som søger hjælp, og i stedet bliver læsset til i kællingekrig smiley

    Du kan åbenbart ikke hjælpe TS (ud over at råde ham til at sende hunden retur), så hvad om andre får lov at byde ind? Det kunne jo være at problemet kunne løses med nogle råd fra folk, der ikke ejer noget så kompliceret som en ruhår smiley


  • #29   19. apr 2019 Conor jager også skygger ind i mellem, men kun ganske kort tid. Han er nemlig så hurtig, at han straks fanger dem. Muhammad Ali go home.

  • #30   19. apr 2019 Pyha, det er sgu da godt det var en hyrderace og ikke en jagtrace vi valgte, det lyder da som om man skal være et helt specielt dygtigt menneske får at kunne varetage SÅ speciel en hund....
    Man bliver jo helt svedt ved tanken om sådan en uoverstigelig opgave...


  • #33   19. apr 2019 Alle racer kan rammes
    Om det kan fjernes helt, kommer vel an på hvor dybt det sidder i hunden. Hvor meget skal der til før den trigges.
    Man kan jo godt træne hunden til anden adfærd.
    Men er det først en manisk stress adfærd er det nok altid under overfladen.
    Man skal jo kunne fjerne triggeren så hunden ikke “selvantænder” Adfærden skal stoppes.
    Jeg kunne godt fjerne adfærden ved Buster, da det “bare” var når solen reflekterede i hans hundetegn, men hvor meget der skal til for at trigge noget lignende har jeg ikke testet.


  • #35   19. apr 2019 Som jeg skriver så ved jeg ikke hvor meget der skal til for at trigge det igen. For det har jeg ikke testet og vil da heller ikke gøre det.
    Han har nu hundetegn på, bare en anden type der ikke giver refleksglimt i solen.


  • #36   20. apr 2019 Selvfølgelig er alt ikke tabt, hvis hunden viser den type adfærd. Men man skal selvfølgelig sætte hurtigt ind.
    Desværre er der rigtig mange, der i starten synes det er sjovt og pudsigt, nogle kan ovenikøbet finde på at dyrke det lidt.
    Det gør det naturligvis sværere, men ikke umuligt at ændre impulsen.

    Det er en temmelig fatalistisk indgangsvinkel at det aldrig kan gå væk igen smiley


  • #38   20. apr 2019 Hvordan ved de at adfærden ikke er forsvundet hvis de har fjernet triggeren? Tester de bare lige et par gange om året bare fordi?
    Eller er det triggere som de ikke kan fjerne eller ikke har formået at træne helt væk.
    Adfærden stopper jo ikke af sig selv hvis triggeren stadig er til stede og hunden er opmærksom på den.
    Hvad har de gjort for at stoppe adfærden?


  • #40   20. apr 2019 Så de har aldrig forsøgt at træne triggeren væk. De har blot givet hunden en pause fra adfærden eller sagt nej.
    Enig, så forsvinder adfærden ikke. Den går ikke væk af sig selv. Der skal laves ændringer. Bladene skal fjernes, der skal være fuld skygge hvor hunden opholder sig eller den skal være under opsyn så den ikke starter adfærden.


  • #43   20. apr 2019 Erstatte adfærden med en anden. Så hunden ikke trigges af det længere og vælger en tillært adfærd istedet. Hvis det er umuligt at fjerne triggeren
    Hunden går altså ikke fra at ikke jagte skygger og til at blive manisk besat resten af livet over en nat.


  • #44   20. apr 2019 Nogle hundeejere aktivere deres hunde med laserpen. Virkelig smart at man bare kan sidde på sofaen og aktivere hunden, især når det regner. smiley smiley
    Hvis hunden så småt selv opstarter en uheldig adfærd så tilbyd en anden aktivitet.
    https://youtu.be/8rvcYub5akY


  • #46   20. apr 2019 Hvad skulle alder have med det at gøre?

  • #48   20. apr 2019 Det er jo netop noget som folk kan fremprovokere.
    Det er medfødt jagt instinkt som udløses og til sidst bliver til stress pga jagten er umulig.
    Klart at jo mere drift hunden er født med jo større er chancen.
    Det er jo en miljøpåvirkning der udløser stressadfærden.


  • #49   20. apr 2019 Vi har en 5 år gammel engelsk cocker i klubben, som netop har opdaget sin skygge, og synes den er farlig...

    Jeg har ikke spurgt i nogen gruppe, det er bare noget en ejer har fortalt mig smiley


  • #50   20. apr 2019 Det er da heller ikke rart når sådan en skygge stalker en smiley

  • #51   20. apr 2019 Mener du ikke at det fremprovokeres her?
    https://youtu.be/-wqQgiIlXm4

    Måske vil nogle få hunde der ikke har medfødt drift ikke kunne tændes. Men mit bud vil være at alle rovdyr burde kunne tænde på det. Hvor meget der skal til før det bliver skadelig stress er så nok individuelt som alt andet


  • #52   20. apr 2019 Ja, de var til konkurrence og hun tog snoren af for at gå FVF, hunden opdagede sin skygge og blev mere og mere bange, jo længere de gik, for skyggen var lige dér hele tiden smiley smiley

  • #53   20. apr 2019 Skygger er farlige se selv
    https://youtu.be/qJ0hNEw6EPo


  • #55   20. apr 2019 Så du mener heller ikke at en hund der løber efter en bold igen og igen og igen som aktivering ikke risikere at blive manisk eller stresset? Og den får ovenikøbet flere trin på jagtinstinktet opfyldt.

  • #56   20. apr 2019 Eksperter mener jo at det er den gentagne manglende belønning der udløser stressen.
    Praydrive er jo medfødt men med flere faser.
    Jeg leger med bold og trækketov med mine hunde og de elsker legetøj og legen med mig. Men legetøjet gør dem ikke manisk.
    Så jeg er ikke stressforskrækket.
    Men derfor mener jeg stadig at man kan trigge nogle meget uhensigtsmæssige ting hvis man ikke ved hvad man gør
    https://www.google.dk/amp/s/amp.livescience.com/34093-dogs-laser-beams.html


  • #61   20. apr 2019 CF
    Hvorfor vil du så gerne snakke om border collier?
    Mener du at der er flere BC’er der har den adfærd eller?
    Eksperter som f.eks det link jeg lagde ind, mon ikke smiley

    Hvis problemadfærden blot er arvelig og man ikke avler på disse dyr så var adfærden da forsvundet for længe siden.
    Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være svære at træne en jagthund end andre racer.
    Grunden til sammenligningen med boldstress er jo at det er samme proces. Afbrudt jagtdrive igen igen igen og igen som på et tidspunkt vil give frustration og stress.
    Det er det jeg har læst mig til og hørt ved diverse foredrag om emnet.

    Sofia
    Ved lure cros får hunden jo ofte lov at bide i noget som belønning.
    Jeg så løbs greyhound træning der trænede ved at de trak døde kaniner og høns efter en crosser. Der fik hunden da lov at æde byttet.

    Men I må da mene lige hvad I vil. smiley


  • #63   20. apr 2019 Isabelle
    Dine hunde har vel ikke meget drift?
    Så det hænger vel fint sammen.
    Klogt eller ej så er det nok ikke din race der lever længst hvis de selv skulle fange deres mad smiley


  • #66   20. apr 2019 Jeg mener nu ikke at alle hunde der har høj drift er ude af balance.
    Jeg elsker når de har masser af drift og drive.
    Men smag og behag. smiley

    Jeg har ikke hørt at det skulle være almindelig ved signalfølsomme racer med denne adfærd?!
    Min BC har aldrig vist tendensen.
    Jeg har henvist til flere link og artikler og videoer.
    Jeg har søgt en del viden om problemet da jeg selv har stået med det. Og det har jeg givet videre til TS. Jeg trækker ikke nogen teori ned over nogen som helst. Jeg henviser til forskning på området og ikke fra hvad random personer siger i en gruppe.

    Du har jo sagt din mening. Den er uhelbredelig syg og skal aldrig i avlen og retur til opdrætter.
    Og det findes ikke ved jagthunde for de dyr avles der ikke på, så det...... går nok snart over så. smiley




  • #70   20. apr 2019 Isabelle
    Det gør de da heller ikke?!
    Jagtinstinktet er der fra naturens side og det fejler intet.
    Det er en påvirkning fra miljøet der tænder instinktet men kun nogle trin af adfærden. Hvis det gøres gentagne gange udvikler nogle hunde stress og frustration.
    Hvor meget der skal til før problemadfærd opstår er så forskelligt. Ligesom det er forskelligt hvor meget mennesker tåler før de rammes af stress.


  • #71   20. apr 2019 CF
    Nogle skal helt sikkert ignoreres.
    Læs DIG


  • #75   20. apr 2019 Isabelle
    Nej det kan ramme alle racer. Alle mennesker kan vel også rammes af stress
    Og det er ikke forfejlet jagtinstinkt.


  • #77   20. apr 2019 Er stress naturligt?
    Jo det er i høj grad uønsket. Det er et adfærdsproblem og det skal stoppes så hurtigt som muligt. For ikke eskalere.


  • #79   20. apr 2019 Det er forkert og atypisk for ALLE racer og individer.
    Men derfor kan man godt sige at hunde med højere drift og lavere stresstærskel måske lettere rammes.
    Det kræver påvirkning fra miljøet før der opstår en problemadfærd. Manglende eller forkert aktivitet og stimulering er ofte medvirkende årsag.
    Det kan måske være hormonelt stress der er inde over.
    Sådan er det vel med det meste problemadfærd.


  • #80   20. apr 2019 Jeg ved ikke hvad mange er, men jeg har i de 13 år jeg har været aktiv i schæferregi mødt 1 hund, der havde problemet. Og så en der jagede sin hale, hvilket for mig er samme issue. Højavl begge to, i øvrigt... ikke specielt byttedriftige.

    Den, der jagtede lys (som ejeren forstærkede med en laserpen) fik det trænet væk, den med halen blev aflivet.

    Det er ikke noget, der ligger til hyrderacer overhovedet, det er problematisk og uønsket adfærd hos alle racer.
    Og det kan trænes, hvis man tager det i tide.



  • #83   20. apr 2019 En hund kan sagtens være stresset i en situation og ikke i en anden

  • #85   20. apr 2019 Sorry, det var en kommentar til Sofias indlæg

  • Karina H
    Karina H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 1
    #86   22. apr 2019 Jeg har hjulpet en del hunde ved netop stress og angst med CBD og har den gruppe jeg har sendt link til.
    Der kan du læse brugeranmeldelser ved brug af produkterne.
    Skriv Karina til de spørgsmål du stilles ved ansøgning om medlemsskab og skriv til mig hvis du vil have hjælp til CBD til din hund, kat, hest, hamster eller andet.

    https://www.facebook.com/groups/168952293830618/?ref=share


  • #87   22. apr 2019 Karina, man må ikke annoncere i forum - det kan du gøre i marked smiley

  • #88   22. apr 2019 CF tssssk prøv og slap af kloge Åge Hr google der ved alting bedre end alle andre smiley jøsses man

  • #89   22. apr 2019 Tror sku det meget. Normalt hvalpe jagter ting der bevæger sig


  • #90   22. apr 2019 Det er ikke normalt at en hvalp jagter lysglimt og andre ting så ukontrollerbart.

  • #92   23. apr 2019 Jo det er

  • #94   23. apr 2019 Det er det altså ikke. At den i kådhed jagter et blad eller små krible krable er hvad det er. Men at hunden jagter så voldsomt som ts beskriver, hvor det tydeligt er blevet et problem, det er ikke normalt.

Kommentér på:
Min hund jagter skygger og lysglimt.

Annonce