Vestibulært syndrom (forveks med BP i hjernen) Vestibulært syndrom (forveks med BP i hjernen)
Lidt info om et syndrom der ofte af dyrlæger forveksles med en blodprop i hjernen ...
Først fortælling fra min yngste hunds opdrætter, derefter et link ...
"
Vestibulært syndom. Rigtig mange hunde er blevet aflivet, fordi dyrlægerne ikke var opmærksomme på, at de symptomer, de så, ikke var på grund af en blodprop i hjernen, men på grund af – ja altså et Vestibulært syndrom, som er dybt ubehageligt for hunden, men helt ufarligt.
Det er nu snart 20 år siden, at Tini væltede rundt ude i entréen. Hun trillede rundt og var dybt skrækslagen. Det var jeg også. Jeg kørte straks til dyrlæge, hvor en ung og uerfaren havde vagten. Blodprop i hjernen, sagde hun – og foreslog en aflivning. Tini var ti år gammel og ellers sund og rask.
Det kunne jeg bare ikke have, så jeg bad dyrlægen give hunden noget beroligende, noget at sove på og så beholde hende natten over. Næste morgen måtte vi så tage stilling til, hvad der skulle ske.
Da jeg ringede næste morgen, forberedt på det værste, fik jeg at vide, at Tini havde det fint, og jeg kunne komme og hente hende. På regningen stod der ”obs. Vestibulært syndrom”, idet der var kommet en erfaren dyrlæge ind over.
Tini fik 1½ år mere, men hun havde gentagne anfald, der til sidst blev så slemme, at jeg stoppede, for det var for belastende for hende. Men jeg var blevet ret erfaren udi at spotte et Vestibulært syndrom.
Så gik der 15 år. Og pludselig kl. 11 en aften hører jeg en tumult, som jeg straks genkender. Og ganske rigtigt. Olivia på otte, ligger og ruller rundt ude i gangen. Hovedet er skævt, øjnene kører rundt, og hun er helt panisk og elendig.
Jeg får hende op – og er slet ikke i tvivl. Tager hende i favnen og bærer hende ind i et mørkt værelse, så hendes skræk over den skæve horisont bliver mindre. Vi sætter os på sengen, og jeg taler beroligende til hende.
Jeg prøver at være kreativ samtidig. I gamle dage fik jeg ordineret Stesolid hver anden time til Tini, men jeg ved, at der ikke findes en behandling. Tænkte bare, om man havde noget i en almindelig husholdning, der kunne lette Olivias elendighed. Jeg ringede til Landbohøjskolen og talte med vagthavende. Jamen det lyder da som en blodprop i hjernen, var det første dyrlægen foreslog. Nej, det er et Vestibulært syndrom. Så her sluttede samtalen.
Prøvede så på FB. Her var der en (dyrlægeuddannet opdrætter), der foreslog søsygepiller. Det fik Olivia så, men om det hjalp, ved jeg ikke.
Næste dag var Olivia træt, meget træt, og vi var forbi dyrlægen. Men kun fordi hun i sin omtumlede tilstand var faldet ned fra min seng og havde slået sin skulder.
Olivia blev 11 år, og fik aldrig flere anfald. "
https://www.netdyredoktor.dk/hund/sygdomsleksikon/vw/vestibulaert-syndrom/?fbclid=IwAR1wbDg3JIshZiKhEAdUpUtqi3V42uv_udAywOXaB4BY_PGsZ9ktSfMWId8
mar 2007
Følger: 69 Følgere: 288 Hunde: 5 Emner: 135 Svar: 4.299
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.776
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 239 Svar: 3.370
Jeg har haft en hund som netop havde haft et krampeanfald. Det var hendes første anfald så vi tog forbi en dyrlæge, som ikke mente, at hunden så ud til at have haft et krampeanfald (hun savlede ekstrem meget, tegn på kvalme, var svimmel, meget stille, meget unormal af adfærd, sagde intet til en blodprøve, hvor hun plejer at skrige som om man brækker hendes ben)
Hunden fik et skud kalk, kvalmestillende og binyrebarkhormon.
Dagen efter tog jeg til en neurolog, som sagde at tegnene var netop som efter et krampeanfald + at blodprøven viste det samme. (calcium mangel + forhøjet crp)
Binyrebarkhormonen var unødvendigt i denne situation - hun skulle have haft stesolid, men jeg tænkte at dyrlægen havde styr på det...
Efter diverse undersøgelser og flere anfald, viste det sig, at hunden har epilepsi.
Som der står i artiklen bør man udrede hunden godt og grundigt inden man konstaterer vestibulært syndrom.
"En alvorlig øregangsbetændelse kan udvikle sig til en mellemørebetændelse, som igen kan gribe over på det indre øre. Her vil man også få en skæv hovedholdning, men som regel er der også flåd fra øret og tydelige tegn på infektion og smerte.
Forskellige hjernelidelser som tumorer, epilepsi, meningitis m.v. bør udelukkes, ligesom dyrlægen vil sikre sig, at der ikke er tale om for lavt stofskifte, borreliose, slag mod hovedet etc. Ved mistanke kan der blive tale om MR-scanning, blodprøver etc.
Hvis alle disse muligheder kan udelukkes, patienten er en ældre hund, og der ikke sker nogen forværring i tilstanden, er der med stor sandsynlighed tale om vestibulært syndrom."
Derudover synes jeg det er mere skræmmende, at en person / opdrætter selv diagnosticere sin hund, frem for udredning.
Men budskabet om, at dyrlæger ikke kan vide alt synes jeg er super.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 94 Hunde: 4 Emner: 956 Svar: 17.809
Jeg tænker bare mange ikke kender til dette syndrom og derfor er det vigtigt at udbrede kendskabet så man ikke lige farer til at aflive på mistanke om BP i hjernen hvis det nu ikke er det ,,,
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 239 Svar: 3.370
Vestibulært syndrom (forveks med BP i hjernen)