1.203 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 33 Svar

Når hovedet forstår men hjertet føler sig knust Når hovedet forstår men hjertet føler sig knust

Det var i dag. Lige præcis i dag jeg skulle have været på vej til Italien efter den mest vidunderlige lille hvalp.
Lille pigen Lucca.
Alt var klar - især hjertet var varmet godt godt op. Alt var på plads. Det var den der helt helt rigtige mavefornemmelse og den helt rigtige stambog og det var bare soleklart. Det var den hvalp jeg skulle have.

Det skal jeg så ikke alligevel.
Endnu et stort øv på min konto i køb af ny hund. Lille pigen Lucca har ikke udviklet sig nok og er ikke bare lille - hun er for lille.
Opdrætteren har sagt nej - ikke til udstilling og avl. Det kan de ikke stå inde for. Og jeg beundre deres mod, deres ærlighed og krav til at kvaliteten af eksporter skal være i orden og deres gode dømmekraft. Og så forbander jeg dem også lige lidt - lige i dag.
Lige i dag kunne jeg have hentet en trebenet hund med sorte pletter som manglede et øje og med stritøre. Jeg var SÅ klar. Bare det var lille Lucca.

Og selv om de lover at lave samme parring igen - så vil jeg væde med mit held i hundekøb - at det bliver et rent han-kuld. Til den tid. Tid.
Jeg venter og venter og håber de ombestemmer sig. At lille fisen vågner op og voldædder. Og pludselig er god nok og jeg kan hente hende.

Jeg har set billeder og min hjerne ved det. Halv størrelse af normal som 10 ugers. Mit intellekt kan godt forstå. Og et sted er jeg glad for ærligheden. Og at valget er truffet af andre. Og jeg kan godt samle mig og vise tålmodighed.
Men for fanden lige i dag - vil jeg bare tage mine to små totter hunde og gå ud i skoven og tude. Og måske le - hvis de laver numre -de to.

Det skulle ha været i dag - jeg var så klar.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte ballofix 1.500 kr.
  • Montering af vaskemaskine og tørretumbler 500 kr.
  • 3 sal, stort bord til kældren 1.150 kr.
  • Punkteret cykel dæk 300 kr.
  • montering af induktionskogeplade 1.000 kr.
  • Elektriker 760 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Når hovedet forstår men hjertet føler sig knust
  • #1   30. apr 2019 Stort varmt kram

• #3   30. apr 2019 øv ... jeg sidder og tænker, hvad er så fremtiden for en hund som hende ...

• #4   30. apr 2019 Nej hvor er det bare træls?? Kan godt følge dine modstridende følelser omkring det. Håber der dukker noget godt op, eller at det lykkedes med en ny parring. ??

• #6   30. apr 2019 Åh nej, hvor er det altså ærgerligt smiley Kram smiley

• #7   30. apr 2019 Hanne - Hun bliver hos opdrætteren ind til hun evt kan placeres i et klappekæle hjem.
    Vi ser ikke så sjældent de her mikro- bologneser. Standarden går jo fra 2 kg. De mindste er helt ned på størrelse med pommeranier feks. Men det er ikke avlsmateriale. Slet ikke som tæve.
    Og de ved jeg gerne vil kombinere med Asger. Og han er en stor han.

• #8   30. apr 2019 Stort kram herfra.
    Det er røv og nøgler.. men også dejligt at opdrætter fik sagt fra i tide, så du ikke fik hentet hende hjem og fik en alvorlig skuffelse da.

• #9   30. apr 2019 Malene - havde jeg hentet den hund ville den aldrig ha skuffet mig.
    Det findes ikke!
    Den var ikke blevet den drømmehund jeg havde regnet med - men så var hun blevet en anden drømmehund. smiley
    Min drømme klappekæle hund.

Ja mit hoved kan godt forstå hvad du mener smiley

• #10   30. apr 2019 Åh nej, det er jeg virkelig ked af at høre, Ginne smiley Så tæt på, og så alligevel ikke. Men hvor er det godt, at opdrætter trods alt tager ansvar og står inde for sin kvalitet. Bare ærgerligt, at det ramte dig.

• #11   30. apr 2019 Hvad med at hente hende alligevel så?
    Måske hun udvikler sig.. og overrasker smiley
    Hvis du kan håndtere de forskellige resultater, så er det jo ikke værre end at hun bliver kælehund.

• #16   30. apr 2019 Hun kunne aldrig skuffe.
    Hun har de mest fantastiske mørke øjne. Og et super kær og kækt ansigt. Små lækre mørke poter. Aldrig.

For 8 år siden - nogenlunde samtidig med jeg fik Asger, blev en af de smukkeste bologneser nogensinde født. Elia. Hans ejer søgte venskab via facebook og mange billeder er delt og mange samtaler er løbet af stablen siden. Han er gudesmuk. Og han er morfar til dette kuld. Siden han blev gammel nok har hans ejer skrevet hver gang han blev far er sted - fordi jeg er så fascineret af den hund. Men det har aldrig passet ind. Hans ene søn fik ejeren også i hus efter nogle ældgamle italienske linier på morens side. og han er bare mindst lige så fantastisk som sin far. Han er helonkel til kuldet her. Helsøsteren er moren.
    Farfaren og faren mødte jeg i leipzig til wds. Da farfaren gik ind i ringen i klassen skrev jeg i kataloget - sådan en hund vil jeg have en dag. Også hans søn præsenterede sig helt eminent. Faren til kuldet her. Og da jeg efterfølgende hilste på hundene fik jeg et kæmpe kys i hovedet af ham. Helt eminent fantastisk hund. Og et skønt skønt temperament også. Siden da har jeg fuldt dem. Helt fantastiske hunde.

Og så har de fandme kombineret det.

Den parring har det hele. Alt det jeg kan lide i en moderne bolognese. Jeg ville være så pavestolt af sådan en hund.
    Jeg tror jeg ville printe billeder ud og give til alle på min vej, så de kunne se hvilken helt eminent hund det her var.

Men jeg kan godt forstå dem. Der ville jo ikke være en dag jeg ikke klistrede facebook til med den hund. Ikke være en chance for at vise hende frem jeg ville misse.
    Og er det så ikke helt i skabet og lige det afsæt de vil sende ud i verden. Så forstår jeg dem godt.

Hvis det man sælger er drømmen om en ferrari, så skal der ikke mange poloer til. Heller ikke selv om jeg ville elske at køre i min drøm af en polo. Så jeg er ikke et sekund i tvivl om de har taget beslutningen både for min skyld.
    Men også for deres egen.
    Skrev de de havde om bestemt sig - så kan i bande på jeg fandt første afgang mod Toscana og hentede hunden!

• #17   30. apr 2019 Jeg sender også et stort trøstekram, for hvor er det bare trist, når du nu virkelig havde sat næsen op efter lille Lucca. Og så så tæt på afhentning, hvor du bare er mega klar.

Og også hatten af for at opdrætteren tager den seriøse beslutning i stedet for bare at lukke øjnene og sende hende afsted og håbe på det bedste.

• #18   30. apr 2019 Det skal lige siges de selvfølgelig ikke først har skrevet i dag.
    Det er bare i dag jeg vælter lidt smiley

• #19   30. apr 2019 Årh det er sgu træls smiley

Æv æv æv, gå ud og tud, det må man godt.

Jeg krydser for at alt går i orden

• #22   30. apr 2019 Æv, det må være hårdt, når man har glædet sig til en ny hvalp og så ikke kan få en alligevel smiley

• #23   30. apr 2019 Æv, hvor er det en ærgerlig besked at få smiley stort kram herfra! Jeg håber, at den helt rigtige hund snart dukker op.

Og så noget helt andet. Selvom det var et trist indlæg, så var det en fornøjelse at læse. Du skriver rigtig godt og formår at få formuleret dine følelser og tanker tydeligt. Den ros synes jeg bare lige, at du skulle have smiley .

• #24   30. apr 2019 Et kæmpe kram til dig Ginne smiley

• #26   30. apr 2019 Det er da ikke sikkert at det handler om at opdrætter vil holde en hvalp med 'fejl' skjult ? Jeg kan faktisk godt forstå opdrætter: De er ved at sælge til en, der har ønsket en hund til avl og udstilling (som jeg forstår det). Hunden viser sig så IKKE at være egnet til det. Så er der da massere af grunde til at sige 'nej, den skal du ikke have alligevel' også selvom Ginne lige i øjeblikket er megaskuffet og egentlig gerne bare ville have hentet hvalpen uanset hvor mikroskopisk den er.
    Uanset hvor mange kontrakter man skriver og uanset hvor hæderlig Ginne er så mister opdrætter altså kontrollen når hvalpen er solgt - og især ved salg til udlandet. Dvs. hvis de skal være sikre på at den så alligevel IKKE af uransagelige veje havner i avlen så er de nødt til at beholde den. Og hvilken opdrætter vil lægge navn til at et afkom der ikke skulle have været i avlen pludselig er det alligevel ?
    For god ordens skyld så har jeg ikke grund til at tro andet end at Ginne er et hæderligt menneske smiley

• #28   30. apr 2019 Kenzie - det er jo mine tanker. De udtrykker jo min forfængelighed.
    Ikke opdrætterens.
    Jeg ved jo ikke hvilke tanker eller bevæggrunde opdrætteren har.
    Jeg kan gætte herfra og resten af året. Og jeg kan bilde mig selv alt muligt ind - især i dag smiley
    Jeg har ikke bedt om en dybere årsag.
    Jeg ved hvalpen er halv størrelse af en normal hvalp i samme alder.
    Og det i sig selv synes jeg - når jeg slår hovedet til - er forklaring nok egentlig.

• #30   30. apr 2019 Jeg er på ingen måde i tvivl om de placerer deres hvalpe først og fremmest ud fra hvalpens tarv. Og der efter ud fra egne og andres.
    Var jeg i tvivl om det skulle jeg handle hund et andet sted.

• #31   1. maj 2019 Man kan jo også sige at, der er ret stor sansynlighed for at der er et eller andet galt med en hvalp der er halv størrelse af normalt. Jeg synes det er helt fint at en opdrætter ikke vil sælge en hvalp, de ikke føler sig sikre på er helt iorden. Risikoen for at få et rigtigt skidt ry hvis man gør sådan noget er i den grad til steder også selvom køber var fuldt indforstået med det. Især i vores verden fuldt af sociale medier, hvor en lille fjer let bliver til 5 høns og rygterne løber og har det med at ende med at man slet ikke kan genkende historien.

• #32   1. maj 2019 Mette, jeg tænkte faktisk det samme, jeg ville være meget bekymret, hvis jeg fik en hvalp, der slet ikke fulgte med de andre i ugerne hos mig, men Ginne skriver i # 7, at det ikke er usædvanligt med disse mikro bolognesere, og at standarden går helt ned til 2 kg. Så muligvis er det ikke noget, der får alarmklokkerne til at ringe på samme måde, som det ville gøre i mange andre racer.
    Men jeg kan sagtens forstå, at de vælger at beholde den for en tid for at følge udviklingen, og så måske placere den i kælehjem, hvis den udvikler sig problemfrit.

• #33   1. maj 2019 Kan man ikke sikre, at en hund ikke bruges til avl? Hvad nu hvis man i fællesskab putter stamtavlen gennem makulatoren? Eller der kunne tilføjes en klausul. Hjertet bør kunne besejre hjernen. Vi fik lov at beholde døve Homer mod at love at lade ham kastrere.

• #34   1. maj 2019 Søren, jeg ved fra en staff-opdrætter at den er mega svær at køre sag på, når kontrakten brydes smiley

• #35   1. maj 2019 Mrs Staff
    Man kan vel ikke avle og sælge ægte hvalpe, hvis der ikke findes en stamtavle, eller hvad? Jeg er klar over, at vi er i en fusker-verden, men alligevel. smiley

• #36   1. maj 2019 Man kan altid kalde hvalpe ægte smiley
    Denne sag var noget med, at der var solgt en ægte smiley hvalp, med stamtavle. Der var klausuler i kontrakten. Bla ikke avle uden stamtavle osv.
    Kan ikke huske sagen helt skarpt, men klausulen blev brudt, og hun kørte sagen i retten og tabte.

• #37   1. maj 2019 Endnu en grund til ikke at stole på nogen i hundeverdenen. Kennelklub eller ej. Man får næsten følelsen af, at man skal over i brugtbilsbranchen for at finde mere utroværdighed.
    Jamen altså smiley

• #38   1. maj 2019 I racen ser vi yderst yderst sjældent - og mig bekendt indtilvidere kun i USA hvor racen endnu ikke er anerkendt - hunde med fejl i blodkredsløbet til leveren. Det betyder en del af blodet ikke renses og det giver svækket vækst.
    Disse hvalpe fødes dog normalt med samme vægt som resten af kuldet og er dvaske og dårlige til at følge med.

Her er tale om linier i racen som bestemt kan give små hunde uden medicinsk årsag. Hvalpen her er født lille men har hele tiden fuldt sin egen kurve. Jeg kender linierne rigtig godt - med undtagelse af farmoren. Valget af kuldet her var for mig selvfølgelig personlig smag i hundene bag smiley men bestemt også fordi det i mine øjne er en ret sikker sundhedsmæssig parring. Og som kunne bruges sammen med Asger hvis det blev muligt og aktuelt.
    Derfor er jeg også villig til at sige “jamen så venter jeg på en gentagelse.”

Hele vejen op igennem 1900 tallet var racen opdræt i øst og vest europæriske linier. Og der var stort set ingen udveksling i avlen. Så da muren faldt og man igen kunne mikse og matche så stod man med en stor typisk 6-8 kg Bolo i vest og Nordeuropa og en lille 2-3kg Bolo i øst. Og så de gamle italienske 3-5 kg.
    I dag ligger de fleste og det de fleste stiler efter fra 3,5-5 kg.
    Men standarden hedder 2-4 kg.

Men jeg forstår godt andre med mere homogene racer tænker “sikke et skravl” smiley

• #39   1. maj 2019 Tænk på det sådan at en vægt på 2-4 kg.
    I andre racer som feks typisk vejer 20-25kg så ville den samme diversitet i standarden jo give et spand fra 15-30kg. smiley
    Så derfor ser vi stor diversitet i racen.

• #42   1. maj 2019 @38: Tak for forklaringen smiley

• #43   1. maj 2019 Søren, Hvis hunden er registreret hos DKK, så har den jo sin stamtavle, selv om man har makuleret papiret, den er skrevet på. I dag er tingene jo digitale og alt, hvad man behøver for at registrere hvalpe er registreringsnummeret, som hvis man ikke har det, kan findes på hundeweb. DKK har oplysningerne, der skal bruges.

Det er muligt at få lukket en stamtavle på en hvalp, når den sælges, men det kræver, at både køber og sælger er enige om det, samt en begrundelse som DKK kan acceptere. Det kunne f.eks. være døvhed, som du nævner. Nu ved jeg godt, at det var en anden forening, men som eksempel ville det nok være en passende begrundelse også hos DKK.

• #44   1. maj 2019 Lene
    Jeg ved godt, at tavlen bare er et stykke papir, men som du skriver, så skal sælger og køber bare være enige. Det skulle da kunne løses. DKK kan ikke være interesseret i at bidrage til dårlig avl, vel?

• #45   1. maj 2019 Nej, men hvis nu sælger mener, at en hund med f.eks. skævt ansatte ører, for løse læber, for lidt pels eller lign. ikke bør gå i avl, og får køber med på ideen, så vil DKK ikke give avlsforbud, selv om køber er villig på at skrive under på avlsforbuddet. Det er det, jeg mener med, at der skal være en begrundelse baseret på f.eks. sundhed, ikke bare på, at det ikke er noget super godt eksemplar udseendesmæssigt.

• #47   1. maj 2019 Canmax
    Jeg har tillid til, at Ginne ikke vil avle på en ikke-korrekt hund.

Kommentér på:
Når hovedet forstår men hjertet føler sig knust

Annonce