{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.299 visninger | Oprettet:

Adfærd {{forumTopicSubject}}

Hej igen

Vi har en Labradoodle på 10 år som bestemt ikke gider lege med vores nye Goldendoodle hvalp som vi fik hjem i onsdags.

Er det hele for nyt for den og er der mon håb om at den accepterer den?

Problemet er at hvalpen vil lege med Bella, hvilket den ikke gider og markerer overfor den. Bella følger til gengæld efter den lille og vil gerne lige udvise dominans. Nogen der har et godt råd?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Adfærd
  • #1   3. maj 2019 Hvad mener du, når du siger hun vil udvise dominans? Hun er naturligt den dominerende part i den duo, eftersom hun er 10 år ældre. Den bette bør respektere at hun ikke gider den og gå sin vej. Gør den ikke det, må I hjælpe til, så den gamle hund kan få fred.

    10 år en en høj alder pludselig at skulle lære at deles om opmærksomheden, men det kan sagtens lade sig gøre. Det er dog ikke sikkert at de nogensinde får stor glæde af hinanden, men de skal såmænd nok lære at enes om at være tilstede sammen.




  • #2   3. maj 2019 Hvordan udviser den "dominans"?

    - i skal sørge for, at hvalpen ikke overskrider den voksnes grænser. En 10 år gammel hund, syntes sikkert den er skide irriterende. Så sørg for at hvalpen ikke kommer så tæt på, at den voksne markere smiley


  • #3   3. maj 2019 Den snuser meget hvalpen bagi og forsøger at holde den under sig.
    Og vender hvalpen om på ryggen.


  • #4   3. maj 2019 Den adfærd ville jeg stoppe øjeblikkeligt. Hvalpen bliver næppe ved med at finde sig i den slags tyranni.

  • #5   3. maj 2019 Hvad gør man så hvis den bliver ved? Vi stopper den også når den gør det.

  • #6   3. maj 2019 Så går man og holder øje med den, og stopper den så snart den lægger an til det.

  • #7   3. maj 2019 Det vil jeg gøre, tak

  • #8   3. maj 2019 Hun gør det formentlig fordi hun bliver stresset over det nye familiemedlem og udtrykker sin frustration på den måde.

    Sørg for at aktiver dem begge godt, så de er trætte. Massere af mental stimuli er godt.

    Det kan gå hen og blive en træls vane, hvis ikke adfærden bliver stoppet smiley


  • #9   3. maj 2019 jeg kan egentlig godt forstå en 10 årig ikke gider en energibombe hvalp...

    I må aktivere hvalpen, og sørge for at den ældstes grænser og behov for ro respekteres , og hvalpen ikke trynes.. måske de ender med at fungere sammen, men med den aldersforskel bliver de næppe de store tumle/lege kammerater..

    Da vi fik hvalp var den ældste 21 måneder, og hun hukkede og hakkede efter hvalpen, de var ALDRIG alene sammen det første ½ år ... og først efter 2-3 måneder legede de lidt sammen .... de trives fint men pot og pande bliver de aldrig ...


  • #11   3. maj 2019 Har meldt den lille til hvalpetræning og den store får nogle lange gå ture.
    Vi regner med at holde dem adskilt når de skal være alene hjemme.


  • #12   3. maj 2019 God ide at holde dem adskilt, når de er alene.

    Mange ældre hunde er ikke særlig begejstrede for at få hvalp i huset, og specielt hvis de ikke er vant til det. Jeg fik hvalp hjem i februar, og min tæve på 9 år Peia var bestemt ikke begejstret de første dage, men det kom stille og roligt, og nu leger hun meget med hvalpen. Peia har så hele sit liv levet sammen med andre hunde, så det var ikke på den måde nyt for hende, men hun overgav sig hurtigere, end jeg havde forventet, og leger også mere med hvalpen, end jeg havde forventet. Faktisk må jeg ind i mellem stoppe hende fordi, hun er for voldsom.

    Det kan sagtens være, at jeres ældre tæve også finder ud af, at hvalpen er sjov at lege med, når den bliver lidt ældre. Men som udgangspunkt skal man bare være glad, hvis hundene kommer godt ud af det med hinanden og fungerer problemfrit sammen. Alt derudover er en bonus og specielt med så stor aldersforskel.



  • #13   3. maj 2019 Husk at hvalpetræning en time i ugen aldrig nogensinde er nok træning og aktivering. Hvalpe skal trænes, stimuleres og aktiveres hver eneste dag.
    Få brugt hvalpens energi fornuftigt, så den gamle kan være i fred.


  • #14   5. maj 2019 Jeg tolker godt nok den voksne tæves adfærd noget anderledes end dominans og "tyranni".
    Når man ser en tæve omgås hvalpe er det en helt almindelig adfærd, der handler om soignering og kontakt.
    Tæven tilter hvalpene for at hjælpe dem til at komme af med urin og afføring når de er helt små. Behovet for soignering det forsvinder naturligvis, men tæven fortsætter, bare mindre intensivt.

    En tiårig tæve har ikke brug for at lave magtdemonstration overfor en lille hvalp.
    Men hun har bestemt brug for at blive skærmet fra en møgirriterende lille hvalp, der har spoleret freden og den kendte dagligdag.
    Det er så jeres opgave.



  • #16   5. maj 2019 Tak for de mange gode råd.
    Vi har nu haft to dage uden problemer af den art. Bella siger naturligvis nok fra når den lille bliver for fræk og bider i dens ører.
    Vi er der hele tiden og sørger for at give Bella fred og ro fra den lille også.
    Vi synes selv at vi kan se en ændring i den gamle hund, lidt ligesom den er ved at acceptere den lille hvalp.


  • #18   5. maj 2019 Det lyder godt. smiley

    Og selvfølgeligt er det nemmere at acceptere en, der ikke får lov at genere, når man gerne vil have fred.


Kommentér på:
Adfærd

Annonce