{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
934 visninger | Oprettet:

Undersøge linjer {{forumTopicSubject}}

Det er jo ret velkendt, at der kan være en del forskel på hundens drift og motivation alt efter hvilke linjer, der er tale om.

Jeg er nu nået til det punkt, hvor jeg vil begynde at kontakte opdrætter(e) mhp. at få hund om et års tid. Og så kommer spørgsmålet om linjer ind.

Hvordan bar I jer ad med at undersøge de forskellige linjer i en race - især når man IKKE har nogen kontakter og det endda er i udlandet?

Man kan selvfølgelig spørge den opdrætter, man er interesseret i, men vil de ikke altid være en smule partiske?

Jeg må indrømme, at jeg står lidt på bar bund, og ved ikke helt, hvor jeg skal starte.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Undersøge linjer
  • #1   10. maj 2019 Jeg tænker det er ret relevant at skrive hvilken race, da nogle jo har deres egne databaser o.l. smiley

  • #2   10. maj 2019 Selvfølgelig, det drejer sig om schipperke, der er en antalsmæssigt ret lille race i hvert fald her i Danmark smiley

  • #3   10. maj 2019 Arh, lige dem kan jeg desværre ikke hjælpe med, men mon ikke der er nogle andre, der kan smiley
    Held og lykke med det!


  • #4   10. maj 2019 Tid, spørgsmål og venskabelige snakke. Gerne med flere forskellige. VÆr oprigtig. Likes på facebook. Mød op til feks udstillinger eller events i racen. Og Dan eget indtryk af nuværende hunde.

    Slå op på tilgængelige websites om sundhed og resultater.

    Og igen tid. Har du den ikke selv så søg info fra andre der kender racen gennem flere år.


  • #5   10. maj 2019 Man kunne også henvende sig ved racerepræsentanten og spørge smiley
    Måske ved denne noget om hundenes linier i udlandet også.


  • #6   10. maj 2019 Tak Anine!
    Så du ville godt mene, man kunne kontakte racerepræsentanten her i DK, Ginne? De skal også være upartiske, ikke?

    Jeg er medlem af Schipperke Sverige gruppen på facebook, men i Danmark er der er ikke rigtig events i racen, og ikke så mange der bruger dem til sport (hvilket er det jeg søger).
    Så jeg synes godt nok det er lidt op ad bakke når man ingen kontakter har, og ikke helt ved, hvordan man skaber dem smiley


  • #7   10. maj 2019 Jeg har en god bekendt der har haft en skipper i mange år og som også fik hvalpe. Hun interesserer sig stadig for racen og opdræt, så måske kan hun hjælpe hvis det er?


  • #8   10. maj 2019 PS. Jeg har lige spurgt og hun vil meget gerne hjælpe, hvis det er. Du siger bare til.

  • #9   10. maj 2019 Jeg tager imod alt med åbne arme smiley
    For mig er det bare vigtigt at få lidt nærmere kendskab til forskellige linjer og eventuelle forskelle inden for disse


  • #10   10. maj 2019 Hvis Berit, som hun hedder, ikke kan svare på dét, så kender hun med garanti nogen der kan. smiley


  • #11   10. maj 2019 Jeg har sendt dig en besked. smiley

  • #12   10. maj 2019 Tusind tak for hjælpen! smiley

  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 372
    #13   10. maj 2019 Videoer fra konkurrencer er en ting jeg vælger meget ud fra. Ellers ud og kig til den sport du skal bruge hunden til, se hvad du kan lide for en type og kigge tilbage i dens aner. smiley

  • #14   10. maj 2019 Jeg synes de fleste er ret reelle omkring hvilke egenskaber deres linjer indeholder.
    Som regel kan man danne sig et godt billede via hjemmesider, og dernæst tage en god snak med dem, man har interesse i.


  • #16   11. maj 2019 Tak for jeres svar smiley
    Jeg tænker lidt det samme som dig Trine. Det kan selvfølgelig aldrig skade at spørge. Jeg ved, at racerepræsentanten primært har fokus på udstilling frem for brug - som nok også var tilfældet for dig? - men det må man jo bare have i baghovedet.


  • #19   11. maj 2019 Ham her er den skønneste schipper, jeg har mødt.
    Hvis kennelen lavet den slags som mere end et lykketræf, ville jeg ikke tøve med at købe der smiley
    https://us.working-dog.com/dogs-details/6521984/Røndesmindes-incredible-Baloo


  • #20   11. maj 2019 Ja, det er jo super vigtigt at få den rette, kompetente rådgivning. Heldigvis er jeg ret kildekritisk og er godt klar over, at informationen afhænger meget af, hvem man får den fra, men det hjælper jo stadig ikke ret meget, hvis man får misledende information, nej

  • #21   11. maj 2019 Fedt, CH, det kan være jeg skal prøve at skrive til dem alligevel smiley

  • #22   11. maj 2019 Funke:
    Vil du ikke dele dine erfaringer løbende herinde, synes det er en super interessant lille hund, men den ses bare ikke ret ofte.
    Jeg gik til træning med en, den var super sej, virkelig en lille arbejds maskine, ved dog ikke hvor den var fra.


  • #23   11. maj 2019 Selvfølgelig! Jeg har før haft snakket lidt med nogen som rådede mig til at kigge mod udlandet, fx Therese der har Kärret's Kennel (Sverige).
    Men jeg vil ikke lægge skjul på, at jeg uden tvivl ville foretrække en opdrætter i DK, hvis man kan få samme kvalitet, hvor man så har mulighed for at besøge opdrætter og også løbende hvalpene.

    At den ikke ses ret ofte på konkurrencebanerne (eller generelt) tror jeg også handler mere om at racen ikke er særligt udbredt - og derfor velkendt - i Danmark, snarere end arbejdsevne.
    Men jeg vil jo stadig gerne sikre mig, at jeg går efter linjer der passer til mine ønsker og anvendelse.


  • #24   11. maj 2019 Dem jeg kender der har schipperke har hentet dem i Sverige, da de ikke brød sig om de der blev lavet her i DK. Aner ikke om det handlede om arbejdsegenskaber eller udseende må jeg dog erkende...


  • #25   13. maj 2019 Jeg har nu været i kontakt med Vivi fra Røndesminde, og hun mener ikke, at der skulle være forskel på linjerne hos schipperken. Ligeledes har jeg skrevet med Yorkiebandens bekendte, som har spurgt lidt rundt, og disse kender heller ikke til specifikke linjer ift. sport og drift (vs. udstilling fx).

    Jeg lægger mig fladt ned og indrømmer, at jeg ikke har dybere kendskab til schipperken, for mig er det bare helt naturligt, at der er forskel på linjer i en given race - selvom den ikke er opdelt i udstilling/brug. Mon det handler om schipperkens relativt ukendte status, at der ikke skulle være dette?


  • #26   14. maj 2019 Der kan vel sagtens være forskel på linjernes temperament uden at racen er delt op. Det er jo trods alt ikke et mål i sig selv at få en opdelt race, og de fleste racer er jo ikke opdelt.

    Kender ikke schipperken men ved dværgschnauzer er der ingen opdeling, men derfor kan man jo godt tale med opdrætterne om hvilket temp man går efter.

    Coco er fx efter opdrætters roligste tæve, dog tysk afstamning. Faderen er amerikansk afstamning, det gav god mening for mig dengang med den kombi af flere grunde, som jeg ikke skal kede folk med her, men mere for at illustrere at man sagtens kan gå efter noget bestemt, selvom racen ikke er opdelt.


  • #27   14. maj 2019 De helt små racer der er man jo nødt til at blande linier en hel del for ikke at fucke den genetiske variation op. Så de antalsmæssigt små racer har ofte ikke deciderede rene avlslinier men snare opdrættere der går efter type.
    Jeg tror du får mest ud af at snakke med de opdrættere der lever op til dine krav og sammen med opdrætteren vurdere på individet. Forældrene og hvalpene indbyrdes.

    Iøvrigt en lille strøtanke - du overvejer en opdrætters avl, men mener ikke opdrætteren kan fortælle som sine hunde upartisk. Ikke for noget, men så røg en opdrætter altså fra min “købs-liste”... for selvfølgelig kender en god opdrætter sine hunde og deres styrker og svagheder. Og de fortæller også gerne om dem smiley det er jeg sikker på.
    Hvis du ikke stoler på opdrætteren så skal du ikke handle der.


  • #28   14. maj 2019 A-S, det er nok også det, jeg mener: forskelle på temperament og sind, også selvom racen ikke er opdelt. Men det handler måske snarere om individernes forskellige temperament, som alligevel findes inden for et enkelt kuld, end det handler om deciderede linjer.

    Og din forklaring giver rigtig god mening, Ginne. Nu tager jeg det én ting ad gangen og får skrevet til den opdrætter, jeg er interesseret i - og som jeg helt klart har en god mavefornemmelse omkring smiley


Kommentér på:
Undersøge linjer

Annonce