Ny hvalp, hvad skal vi have styr på? Ny hvalp, hvad skal vi have styr på?
Min kæreste og jeg er skrevet op til en golden retriever hvalp.
Vi glæder os utroligt meget. Her slut juni får vi hvalpen hjem
Af opdrætter får vi 12kg mad, med til den første tid.
Derudover har vi været ude og købe tæpper, legetøj, en stor lækker kurv.
Planen er at vi sover på gulvet i stuen den første uge, med hvalpens kurv, så den lærer at kurven er hendes og lækker at være i. Samt føler sig mere tryk.
Vi er hjemme hele sommeren til at træne alene hjemme træning. Min kæreste tager 3 ugers ferie, jeg skal først møde i skole igen til start september. Vi vil træne alene hjemme træning efter at hvalpen er faldet til. Men begynder allerede på kontakt og renlighedtræning fra dag 1. (Måske kontaktøvelser på dag 2.)
Derud over er vi lidt i tvivl om hvornår man kan begynde at tage hvalpen med rundt. Vi vil gerne have den med til forskellige ting, vandet, skoven, byture osv.
Til August begynder vi til hvalpetræning. Derudover tegner vi en hundesygeforsikring med det samme hvem skal vi vælge?
Er der andet vi evt. mangler for at give hvalpen den bedste start hjemme?
mvh
sep 2017
Følgere: 545 Emner: 156 Svar: 10.735
Hvalpen kan komme med rundt alle steder fra dag 2. Sørg for at tage tingene i hvalpens tempo - bliver den overvældet, trykket, hyperaktiv eller på anden måde viser at den ikke kan kapere det, så gå et skridt tilbage.
Jeg har Agria sygeforsikring, og er meget tilfreds med dem! Der er tilfredse og utilfredse kunder i alle selskaber. Skulle jeg vælge et andet selskab, blev det Dyrekassen. Men læs deres betingelser, særligt for genoptræning, medicin, arvelige sygdomme og om de dækker når hunden er blevet gammel. Agria er de eneste der dækker behandling af arvelige sygdomme, forudsat at hvalpen har DKK tavle og har været dækket fra senest 4 måneders alderen.
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 619 Svar: 3.616
Grunden til at jeg er i tvivl er fordi de også er medlem i en jagt foreningen. Men begge forældre har dkk stamtavle.
Vi sørger dog for at vores hvalp er dækket fra vi får den hjem.
Det har været meget vigtigt for os at forældrene er undersøgt. Derfor vi også har valgt stamtavleløse hunde fra.
Vi glæder os virkelig meget. Også selv om at det bliver hårdt.
Det kan være vi vil starte med nej og kontakt træning til at starte med
sep 2017
At forældrene har stamtavle, betyder jo ikke nødvendigvis at DE er undersøgt for noget som helst, forud for avl.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.948
Men uanset er tavlen jo ikke meget bevendt, når man ikke har undersøgt, hvad der står i den.
Nå, men jeg ville gemme den store, lækre kurv væk en tid og finde noget billigt, som jeg ikke var alt for ked af blev ødelagt. En del hvalpe tygger i tingene og kurven er ikke nødvendigvis en undtagelse
Sten har været med omkring dagen efter jeg hentede ham. I begynder bare småting som en tur ud til hestene, over til den lokale pølsevogn (som er på en større parkeringsplads) og den slags. Efter en håndfuld dage har han også været med i toget, på gågaden at få en is og bare sidde og kigge osv.
Kig på hvalpen, hvis den virker overvældet/usikker, så skru lidt ned for oplevelserne, evt bare ved at øge afstanden eller ved lignende oplevelse i lidt mindre skala.
Og hold dig fra hundeskove o.l. "mange fremmede hunde i vild leg" - find nogen gode og fornuftige hundevenner i stedet, så vovse lærer at det er rart og hyggeligt at mødes med andre
Og tillykke med vapsen forresten
mar 2007
Moderen har hd a status og ad 0
Faderen har hf b og ad 0 og er ichthyosis fri. Moderen er nok bærer. Moderens navn er kiebitzs queen moneys ally
Som sagt er jeg 100på at de får stamtavle, og er undersøgt.
jan 2007
mar 2007
mar 2007
Vi var ude og besøge dem forleden. 10 stks.
Vi skal have en tæve, men opdrætter hjælper med vælge hvilken hvalp vi får, så det passer bedst muligt med vores ønsker.
Der er 3 piger i kuldet.
mar 2007
mar 2007
Glæden er stadig stor, vi kan næsten ikke vente til slut juni
Vi har forresten en plastik kurv, ville i bruge den til at starte med i stedet?
Og hvordan med tygge ting, er rå ben no go når hun er lille, hvad med tørrede hud ben eller hvordan med tygge ting og aportlegetøj. Vi vil jo gerne lære hende at det er sjovt at apportere.
sep 2017
Skaf nogle dummyer, og start lige så stille med at gøre hvalpen interesseret i dem. At apportere skal I nok få lært, hvis det er retrievertræning du har tilmeldt jer.
mar 2007
Tak for svar
Men tænker vi også selv kan træne noget apport. Det er jo en retriever
sep 2017
mar 2007
Det eneste navn vi kunne blive enige om. Min kæreste ville have hun skulle hedde Hønse
mar 2007
jan 2007
Til alene hjemme tænker jeg, man også kan gå FOR langsomt frem. Der skal trods alt lidt lukket dør til, før den er rigtigt alene. Jeg trænede det ikke som i "nu skal vi træne alene hjemme" men lukkede bare døren når jeg gik på toilet, i bad o.l. og så efter et par dage skulle postkasse skraldespand osv tømmes (uden hund). Altså gjorde bare helt almindelige ting, som han så bare ikke altid var med til.
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 2.876
Dummyer er et træningsredskab, og ikke legetøj. Det er noget helt særligt, noget helt fantastisk, som hvalpen ikke kan lege med alene.
Køb dummyer i forskellige vægtklasser, der passer til hvalpen. Hvis de er for tunge for hurtigt, vil hvalpen ikke bære den.
Husk at hvalpe, der er i gang med tandskifte, kan finde det ubehageligt at apportere - hold pause fra apportering og træn alt muligt andet.
Det er sådan de bedste basic regler
Tillykke
Ziva fik kødben, tørrede ting mm fra da hun ikke var ret gammel. 10 uger tror jeg.
Nu skriver du bare "mad" men husk at opdrætters valg af mad, er ikke nødvendigvis det bedste for din hvalp. Deres maver er forskellige, og du skal ikke være nervøs for at skifte.
Jeg stemmer hårdt i med at undgå hundeskovene med en lille hvalp. Dog brugte jeg dem tidligt om morgenen til at træne indkald med, indtil jeg var sikker på om Ziva var indkaldssikker og jeg havde skarpe øre på hvor begge låger var, så jeg kunne forsvinde hvis der kom nogle.
Husk at ejere der råber "den gør ikke noget" - at det passer ikke. Der sker ikke deres noget, men hvalpen kan godt blive nervøs og føle sig overfaldet.
mar 2007
Tror i det vil være et problem at de er adskilt når de er alene hjemme? Tænker bare på min overbos hund hvor man kunne høre hvalpen stå og gø af den stakkels lille chihuahua i flere timer
Vi ville udelukkende bruge dummies til træning. Hvor træktorve og bamser vil være til leg
Derudover vil vi anskaffe os en klikker, og forsøge at træne med sådan en.
Sidst jeg havde en hvalp er over 13 år siden. Puha det bliver en omvæltning
Trille var 4 da jeg overtog hende, det samme var Nolle.
Michelle kan din hvalp være alene hjemme i mange timer nu eller? Jeg regner med at hvalpen skal kunne være alene hjemme til september i ca 3-4 timer. Dog hvis hun ikke kan det, så har jeg en backup løsning hos mine forældre
jan 2007
Jeg står så også røvtideligt op og går morgentur + træner eller lægger et lille spor, så gør jeg mig færdig mens han spiser og så leger vi lidt før jeg går. Så han har et par timer om morgenen til at gå fra total klar efter en god nats søvn til igen at være træt og tilpas og klar til at sove lidt. Jeg er mega B-menneske, så vil sige, at det hårdeste ved at få hvalp er ikke renlighed og hvalpetænder men derimod at vækkeuret ringer kl 4.30 - det er jo midt om natten
ELSKER mine aftenvagter efter jeg har fået Sten, så kan vi sove længe og gå og hygge om formiddagen
jan 2007
jan 2007
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.489
Og jeg tænker ikke lige på at gå på toilettet eller ind i rummet ved siden af, men at forlade hvalpen alene i huset.
Det allervigtigste er at se på netop ens egen hvalp, for nogle hvalpe klarer det meget nemmere og hurtigere end andre. Hvis tiden er til det, og det lyder det til, så hold øje med hvornår hvalpen selv begynder at søge lidt væk, måske lægge et andet sted i rummet eller i et andet rum, end hvor man selv sidder. Måske ikke tøffer lige i hælene på en hele tiden.
At skynde sig for meget kan give nogen problemer, der tager meget længere tid at komme ud af, end at bruge lidt mere tid i begyndelsen.
mar 2007
Jeg har heldigvis okay med tid hjemme til at hvalp kan falde på plads og stadig nå at træne
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 1.963
I forhold til alene hjemme træning, så ville jeg tage det stille og roligt, men heller ikke for langsomt. Da vi fik Atlas, havde vi også begge tre måneders sommerferie, så vi kom ikke i gang med den "rigtige" alene hjemmetræning (altså hvor vi faktisk forlod hjemmet), før alt for sent, så vi endte med at have helt stress over, om han ville kunne være alene, inden studiestart.
Jeg har forsikring i Dyrekassen, og det er jeg glad for. Det fungerer, og der bliver ikke stillet spørgsmål, når der skal udbetales penge. Jeg tror, at vi valgte dem over Agria, fordi vi kunne få det lidt billigere ved Dyrekassen, men jeg kan faktisk ikke helt huske det.
Der er mange måder at starte apporttræning op på. Jeg kommer til at starte den næste med baglænskædning. Det har virket rigtig godt på Atlas.
Jeg ved, at flere starter hvalpe op med bamser eller lignende, så hunden lærer at bringe alt hvad man beder den om, og først senere begynder at bruge dummy. Det er ikke en metode, som jeg selv har afprøvet, men den kan helt sikkert også findes på nettet.
Vi havde også fin succes med et pilleglas med skruelåg, hvor jeg puttede godbidder i. Ville Atlas have godbidden, så måtte han komme og aflevere til mig. Du kan også få dummy'er, som har samme funktion.
Når I begynder at få lidt afstand på apporten, så kan det være en god ide at starte det op i en gang eller lignende, så hunden aldrig får succes med at løbe forbi jer, men lige ud og lige hjem bliver gjort ret tydeligt for den. Har man sørget for at træne grunddelene nok med at holde fast og aflevere til hånd, så burde det dog ikke blive et stort problem
mar 2007
Her i slutningen af maj, skal vi over og besøge dem igen. Sidste gang inden vi får vores hvalp hjem.
Jeg tænker lidt i aktiviteter jeg kan give hvalpen når hun skal være alene. Dvs. Ikke i starten, men løbende.
Har tænkt i snusemåtte, så nogle bruge et hviskestykke med godbider bundet ind i, lækre ben, en papkasse med toiletruller i, en kong godbidsbold, og alm foderbolde.
Vores hvalp vil få 2 måltider om dagen. Den første tid. Det ene måltid vil hun få om morgenen i skål og senere på dagen i legetøj. Vi har købt sådan en skål med Når vi træner alenehjemme træning, eller hun skal være alene får hun sin mad på en græsplæne efter en god gåtur. Det er planen ihvertfald.
En masse gode forslag til hjerne aktivering vil vi sætte pris på
Vi øver os lidt mef spor allerede nu. Men det er svært at lave et godt spor. Vi håber sy træningen hos dch kan give os nogle guides. Måske der er nogle på youtube? =)
Nu venter vi bare spændt på at vores snusemåtte kommer hjem.
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.489
Jeg fodrer selv 4 gange om dagen indtil 3 mdr., 3 x om dagen indtil 6 mdr. og derefter 2 gange om dagen resten af hundens liv. Jeg har indtryk af, at jeg er på linje med rigtig mange opdrættere og hundefolk i det hele taget på det punkt.
mar 2007
Jeg må indrømme at, vi nok ikke har vidst at de skal spise så ofte
I så fald, vil hun få nogle flere måltider i løbet af dagen. Selv foder jeg mine hunde 1 gang i løbet af dagen, men så er skålen også fyldt og de kan selv tage, det ved jeg godt at en hvalp ikke kan så tænkte bare logisk at hun skulle have mad lidt oftere.
Tak
Igen det er 13 år siden jeg sidst har haft en havlp. Nolle og trille var begge 4 år da jeg overtog dem. Og bamse var 8 uger men det er jo meget længe siden.
sep 2017
mar 2007
Prøvede at følge en guide, hvor man skulle gå i mod vinden, man skulle trampe græsset ned, og sørge for at ligge et spor, hvor man trak kødet igennem. Vi har prøvet flere omgange med Nolle og trille og paté måske vi skal prøve med godbider i stedet
sep 2017
mar 2007
Vi er vidst igang med at ruinere os selv haha.
Stor hundekurv. Fik den dog til halvpris
Så har vi købt en vetbet, som vi vil lade hvalpen sove på i starten samt en masse tæpper
Vi kan virkelig næsten ikke vente længere
Vi håber på at få lov til at se hende her d. 2 igen. (og håber vi kan få lov til at sige hvem der er vores :))
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 2.876
mar 2007
Den lille er heldigvis ikke sløv og burde kunne klippe hvalpe negle i starten
maj 2019
Følger: 1 Svar: 4
I virker til at være godt forberedt og I har også fået købt godt ind
Noget af det første jeg træner med mine hvalpe er opmærksomhed. For mange giver det måske sig selv, men min opfattelse er, at det ofte overses i decideret træning. Jeg har skrevet et blog indlæg om det på www.kaufmannspuppytraining.com, hvis du ønsker at læse mere.
Held og lykke med hvalpen!
mar 2007
Tiden går hurtigt.
mar 2007
Den røde er fremme i skoene og stikker gerne af og lokker brun tæve ud på ukendt territorium. Hun giver gode møssere, men har dårligt tid.
Brun følger gerne med de andrr, men er så blid. Hun giver gode møssere og kan slappe lidt bedre af end hendes søster. Sad gerne og modtog kæl, dog hvis hun møssede så gjorde hun det skiftevis mellem at æde mit hår og møsse.
Gul er lidt mere tilbageholdende. Deres ejer bankede nogle pæle i. Rød løb bare rundt og legede, brun sad lidt mere og observerede og gul blev ret bange og løb bag os og gemte sig, indtil hun blev distreheret af sine søskende.
Ud fra hvad jeg har set, tror jeg at brun vil passe os bedst. En god mellemting. Gul var hende min kæreste var vild med i starten, rødhvid tæve. Hun har dog også et andet lille problem, som 2 dyrlægere har set på og siger ikke er et problem, et lille prolaps ved endetarmen.
Brun er rødgrøn, som jeg var vildeste med sidst vi besøgte. Rød var selv den gang mere på end hendes søskende, tog gerne en brydetur. Jeg mener hun er førstefødte
Men hold nu kaje de er alle søde og nogle bøller.
Og jeg er sikker på at opdrætter vælgerden bedste hvalp til os, ud fra detvi vil bruge hende til.
Nå ja, vi er også blevet godkendt på dch hvalpe hold. Vi glæder os til d. 18
mar 2007
I dag kan kun gå for langsom.
Alt er pakket og klart
mar 2007
Hvilken hvalp vi skulle have. Vi har fået midter hvalpen brun pige
maj 2015
Følger: 52 Følgere: 1010 Emner: 210 Svar: 5.478
mar 2007
Jeg lover tilgengæld at imorgen efter 16 kommer der nogle nye billeder
maj 2015
Følger: 52 Følgere: 1010 Emner: 210 Svar: 5.478
mar 2007
Kæft vi elsker hende allerede
mar 2007
I alt har hun haft 4 uheld indenfor. Det er ikke så galt. Hun er tilgengæld besat af vores klipklappere og kommer glædeligt ind og smasker en sko op i hovedet på en om natten. Så står hun bare og lorgre helt vildt
Hun har simpelthen så meget krudt i måsen
sep 2019
Følger: 1 Svar: 1
Orange (Deka) er flyttet hjem til os og stortrives
Håber, jeres hvalp også trives.
Mvh. Christina
mar 2007
Ellie stortrives. Hun er lige som hun skal være
Ny hvalp, hvad skal vi have styr på?