{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
562 visninger | Oprettet:

hvalp på allergifoder ?? {{forumTopicSubject}}

Hej . min hvalp på knap 8 måneder, har de sidste 4 måneder døjet med slem diarre og opkast on off. Han har fået antibiotika 4 gange, fordi han også har haft ørebetændelse 3 gange, samt haft store problemer med analkirtlerne. Dyrlægen siger de normalt aldrig ser hvalpe med problemer med analkirtlerne. Han har fået dem tømt ca 10 gange. Han har i forbindelse med diarre fået taget blodprøver og afføringsprøver, som alle var normale. Han har fået pro kolin og zoolac og dioplan som piller over sin kost. Han har primært fået tørkost hvalpefoder, prøvet flere slags. Har også fået hjemmelavet skånekost.

Nu har han så lige haft en slem omgang med diarre, opkast og ørebetændelse og han er til den tynde side og må ikke tabe sig mere. Dyrlægen satte ham på i/d, hvilket jeg ikke kunne forstå, i øvrigt hjalp det ikke, men for mig at se er i/ d med alt for lavt fedt indhold til en hvalp. Jeg forslog selv gastro junior fra RC, hvilket han ikke havde tænkt på , men synes var fint.

Min hund fik så gastro nogen tid, og det blev markant bedre, men ikke godt nok, han fik lidt binyebarkhormon i 5 dage, sammen med antibiotika.

Så kom jeg ham selv over på hypoallergining fra RC og vupti. En hund der er blevet markant gladere og mere rolig, ikke har kastet op, ej hellere galde. Ikke har skidt diarre eller splat en eneste gang i over en uge nu.

Min mistanke er desværre han nemlig har foderintolerance eller noget allergi.

Her opstår der så et problem. Hypoallergening fra Royal canin er IKKE hvalpefoder og kan ikke fås som hvalpefoder. Dyrlægen sagde blot ingenting og jeg bare skulle se tiden an, men jeg bekymre mig. Synes bestemt en 7 måneders hvalp bør have hvalpefoder.

Hvordan sikre jeg at han får alt det hans skal have ?? Han er en lille hund , 7 kg. Men burde gerne komme op på 10 kg som voksen.

Kommentarer på:  hvalp på allergifoder ??
  • #1   15. maj Ultralyd udført
    Indre organer?

• #2   15. maj Åh stakkels stakkels hvalp/hund smiley
    Hvilken race er han? Hvad siger opdrætteren om al den sygdom?

Jeg synes, det er OK ikke at få hvalpefoder mere, når hunden er otte måneder - hvis den ellers er sund og rask og vokser, som den skal. Din er så alt andet end sund og rask, så jeg ved skisme ikke lige desværre. Dog vil jeg alligevel sige, at du skal fodre med det allergifoder, din hund fungerer på.

• #4   15. maj Min første tanke var også en mave der er slået itu af al den antibiotika

• #5   15. maj Tænker at når det står ud af begge ender, så optages der næppe meget fra foderet, så nærmest uanset hvad du så fodrede med, så ville han formentligt være bedre dækket ind nu, hvor madenfakrusk holdes nede, end han var tidligere, så jeg ville helt sikkert fortsætte på det foder, når nu det virker. 7 måneder er for en lille hund heller ikke en helt skæv alder at skifte til voksentænder.

Men ja, som allerede nævnt, kan antibiotika være hård ved fordøjelsen, så du kan jo også være heldig, at bare det at han spiser og fungerer uden medicin en periode nu vil havnen og "give ro" til systemet

• #6   15. maj Der er ingen kontakt med opdrætter, da opdrætter forsvandt som dug for solen , da der opstod problemer med hvalpen omkring helbredet.

Han er ikke ultralyd undersøgt eller undersøgt med kikkert eller andet som kan se ind i organerne.

canmax, han får sådan nogen kapsler fra dyrlægen som skal styrke tarmfloaren, de skal drysses over hans mad smiley

Jeg har luftet min bekymring omkring hans forpoter, da hans står fladt på dem, han har bløde led, eller hvad det hedder, min dyrlægerne ( har brugt to forskellige ) siger bare at det ikke er bekymrende når han er en lille hund. Men jeg synes han står mega fladt på dem og kan vride dem helt ud til siderne. Jeg får blot at vide jeg skal holde øje med det, men altså , ja jeg glor på jo det hver dag, men det ændrer det sig nok ikke af.

• #7   15. maj synes han står meget fladt på sine forporter

profilbillede
  • #8   15. maj I har selvfølgelig ret i at han ikke optog ret meget næring fra det hvalpefoder han fik, når han sked og brækkede det meste ud igen. Så jeg forsætter bare på Rc hypo og forsøger ikke at bekymre mig mere. Det er helt rart at have fået en hund der kan sove længe og kan finde ro om aften nu og som ikke har en mave der larmer. Dejligt for ham smiley

• #9   16. maj Ja det ser godt nok sådan ud - men lidt svært at vurdere, hvor meget der er pels, stillingen osv.

Har du mulighed for at tage et par billeder når han står normal nede på gulvet (og i rimeligt lys)? Gerne både forfra og fra siden.

Jeg tænker ikke, du lige kan trylle korrekt henstilling frem ned hvalpefoder, så for fodervalg ville det ikke være altafgørende for mig - et fornuftigt voksenfoder han fungerer på må være bedre en hvalpefoder der kastes op og giver tynd mave.
    Men snak med dyrlægen og få en second opinion, hvis du er i tvivl om, om du får rette vejledning.

• #10   16. maj Ville ikke bekymre mig over at det ikke er hvalpefoder i den alder og med en slutvægt på 10kg ca, det er langt vigtigere at få styr på de andre ting! Iøvrigt kan jeg varmt anbefale RC Anallergenic hvis du på et tidspunkt af uvisse årsager skal skifte foder! Har selv en med foder allergi og tendens til blød/dårlig mave og mave tarm betændelse og hun har aldrig fungeret så godt som på Anallergenic!! Afføringen er perfekt og hun elsker foderet og spiser en del mere end hun har gjort på noget andet foder (hun har også tendens til at være for tynd eller lige på kanten og er meget selektiv mht foder).. Og Anallergenic kan gives til alle aldre står der direkte om foderet.. Men ja, jeg vil også tænke din hund har allergi.. Det er ihvertfald meget klassiske tegn!

Når nu du har fundet noget der virker så hold endelig fast i det!! Ville nok få lavet nogle blodprøver for at teste for mangel tilstande bla b vitamin da dårlig mave kan gi b vitamin mangel (især b12) og med tanke på at han er tynd og meget påvirket og har været i en længere periode.. Bare for at vide om der skal sættes ind på bestemte områder også ville jeg klart give probiotika i en længere periode for at gi ro på efter al det penicillin og dårlig mave - kan anbefale

https://www.amazon.de/dp/B005IW1GOY/ref=mp_s_a_1_fkmrnull_1?keywords=dr.+mercola+probiotika+hunde&qid=1557956661&s=gateway&sr=8-1-fkmrnull

Der er mange baktierstammer i den hvilket er vigtigt..

Ville nok også kraftigt overveje en allergi blodprøve for at tjekke om hunden er allergisk overfor pollen, lagermider og husstøvmider mv..

Hvordan ser hundens poter ud og klør den mere end andre raske hunde?

Jeg ville personligt også starte hunden op på en god olie (pga allergi har jeg valgt denne planteolie https://www.jala-helsekost.dk/udo-s-choice-oil-o-250-ml.html?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner ) da det kan hæmme inflammation både i hud og tarm.. Plus det gir lækker pels og er godt for ledene.. Men du kan selvfølgelig også vælge en fiskeolie hvis du er mere til det.. Jeg har valgt ikke at bruge fiskeolie grundet at jeg ikke ved om min hund tåler fisk.. Men personligt ville jeg lige vente lidt med at tilføje olie, men ihvertfald på sigt.. Olie kan gøre meget for allergihunde er min erfaring..

• #11   16. maj Hvis det var min hund der havde tendens til løse led/dysplasi så ville jeg klart starte på kosttilskud der kan forebygge gigt/nedslidning og smerter bedst muligt... Feks (som mange har meget meget gode erfaringer med)

https://www.dyrenesbutik.dk/flexadin-advanced-UCII

Eller (eller sammen med)

https://www.dyrenesbutik.dk/vetpro-aktiv-hund

Også sammen med en god olie..

• #12   16. maj Jeg kan prøve at se om jeg kan få taget nogen bedre billeder. Men ja det tyder på at det er allergi, selvom det burde være umuligt, for i så fald er han min 3. hund med allergi...min første hund havde 11 luftbårne allergier og 8 foderallergier og min anden hund havde 18 luftbårne allergier og de blev begge hyposensibiliseret med vacciner og jeg kender alt til blodprøver, olier, foder, tilskud og halleluja. Så har tænkt at det burde være umuligt at ham her har allergi. Men tak for jeres råd. Han bliver hvert fald på hypoallergening nu, allergi eller ej, hans mave fungere nu og det er virkelig vigtig !

• #13   16. maj Pernille, tak han får Viacutan olie fra dyrlægen smiley

Dyrlægen sagde at der ikke var grund til at lave blodprøve for allergier, da han hverken klør poter, ører, øjne eller mule , albuer eller de klassiske " allergi klø steder " og at det mere tyder på noget foderintolerance og det kan man jo desværre ikke teste for. Men forsætter det eller kommer der mere til, så må jeg jo få taget sådan en blodprøve engang.

• #14   16. maj Det er da kun dejligt at han ikke også samtidigt døjer med kløe og poterne smiley

• #15   16. maj En hvalp af lille race kan sagtens fungere på voksenfoder fra starten.
    Det er mere de store racer, man skal være varsom med i fodringen. De har brug for et foder, der giver langsom og stabil vækst.

Er afføringen tjekket for giardia, kryptosporidier og andre bakterier, der netop giver langvarige problemer med tarmsystemet?

Jeg synes ikke det lyder som klassiske allergisymptomer, det med maven. Måske det nærmere er en bivirkning af ørernes problemer.

Og ja, hunden ser klart ud til at være platfodet. Det er ikke noget du kan rette op nu.

• Bodil D
    Bodil D Online Tilmeldt:
    jan 2019

Følger: 2 Følgere: 13 Emner: 4 Svar: 261
    #16   16. maj Hunden kan sagtens klare sig på voksenfoder, jeg går altid over på voksenfoder omkring 6 mdr, på det tidspunkt er hunden næsten stoppet med at vokse, den mangler bare brede og de aller fleste hunde spiser helt automatisk en del mindre omkring det tidspunkt;)

• Ida og Figo
    Ida og Figo Online Tilmeldt:
    mar 2017

Følgere: 10 Emner: 44 Svar: 3.565
    #17   16. maj Din hund er ikke en hvalp, det er en unghund, så drop blot tanken om at han burde have hvalpefoder, han skal have det han trives på smiley
    Min egen hund røg af hvalpefoder da han var omkring 6 måneder (dog ikke pga sygdom).

• #18   16. maj Pas på med Udo's Choise-olien, den indeholder både gluten og soja, som er allergener. Særligt soja er der mange der reagerer på ved krydsallergi. Så jeg ville bare fortsætte med Viacutan.

Og så tænker jeg egentlig at man ikke skal underkende betydningen af dårlig avl. Hans adfærd har hele vejen igennem båret præg af virkelig dårlig avl, kombineret med dårlig prægning de første 8 uger. Avler i Ølgod - er det Specialdogs?

• #19   16. maj Hvis det var min hvalp, så var den lagt i narkose og udredt indefra og ud. Dvs. Koloskopi den store og gastroskopi. Og en fuld blodprofil.
    Jeg ville aldrig nogensinde symptombehande en hund, der var så ung.

Og man kan sige...Den skal ikke have en masse fedt i foderet, hvis den kaster op og får diarré. Så skader det mere end det gavner.

At den tåler fordrer til hypoallergi er måske ikke så underligt, fordi det er lettere at fordøje.

Jeg ville IKKE tænke foderintolerance, som det jeg ville tænke organer og hormoner.

Og en utæt tarm giver ret ofte allergisymptomer, i sig selv, fordi proteiner fiser ud igennem tarmvæggen.

• #21   16. maj Canmax

Det kan du så have en holdning omkring. Aflivning.
    Men jeg ville eksempelvis være meget ked af at råde en bruger til at aflive en hvalp, hvis den eks. Havde en parasit eller en bakterie i sin tarm, som kan behandles.
    Jeg har selv haft en schæfer med både giardia og helicobaktor. Den havde nøjagtig samme symptomer. Inkl. Ørerproblemr og analkirtler, fordi ikke beløb tømt pga tynd mave.

Havde de ikke været lagt i narkose, og var blevet undersøgt indefra, så havde vi aldrig set hvor meget sår der var indvendigt.

• #23   16. maj Canmax det skriver jeg heller ikke....

• #25   16. maj Canmax
    Det er helt okay..
    Jeg vil heller ikke selv holde liv i alt. Nu blev min schæfer rask. Hun døde så som otte årig af arvelig bugspytkirtel insufficiens, men eller ikke problemer i den retning.

Havde hun været multiallergiker, så havde jeg sagt stop. Fordi det holder sig sjældent til bare én ting og bliver det. Det bliver som regel mere og mere og ligepludselig kan de ikke tåle hverdagsting i miljøet.
    Og et liv på medrol er IMO ikke noget man byder en ung hund. Helt subjektivt.

• #26   16. maj Han er uden tvivl desværre resultatet af dårlig avl smiley bagklog kan man altid være. Nej han er ikke fra special dogs, kunne aldrig drømme om at købe hund der.

Jeg har allerede været til alternativ dyrlæge, Gudrun Frantsen, fik nogen urter. Men de har ikke gjort den store forskel.

Bedst som jeg skrev det her indlæg i går aftes, sked han diarre i nat indenfor. Suk, han har slet ikke skidt i dag. Men jeg tror det var fordi min kæreste gav ham 3 frikadeller, selvom jeg sagde at han ikke måtte få det smiley

• #27   17. maj "Bedst som jeg skrev det her indlæg i går aftes, sked han diarre i nat indenfor. Suk, han har slet ikke skidt i dag. Men jeg tror det var fordi min kæreste gav ham 3 frikadeller, selvom jeg sagde at han ikke måtte få det"

Det er da godt nok et problem, for hvad hjælper det, at du gør dig så meget umage, forsøger at skaffe korrekt foder, tilskud osv., hvis andre ikke respekterer, at han absolut ikke må få andet. smiley Jeg håber, du lod kæresten gøre rent efter ham, så kan det være han kan forstå det.

Kommentér på:
hvalp på allergifoder ??