{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hundevask :)
  • #1   10. feb 2009 Jeg fik at vide af min opdrætter at 1-2 gange i året vasker hun kun hendes for ikke at ødelægge det fedtlag de har... Mener det var sådan hun sagde:o) Og hvis de endelig er lidt beskidte kan man tage og børste det værste væk med en børste.. men nu er en ddb jo heller ikke den værste, er nok værre med hvide hunde eller hvis de har lang pels, men jeg går i hvert fald ikke ind for at vaske dem til hver udstilling...

    Men der er sikkert mange der gør det:o)


  • #2   10. feb 2009 Mine hårløse bliver vasket hver gang, de skal udstilles dog ikke hvis det er dobbelt udstillinger, så er det bare til den første dag.


  • #3   10. feb 2009 Aha, Ida og jeg skal jo afsted på søndag smiley Og synes bestemt ikke hun ligner en der trænger. Pelsen er altid blank og hun "lugter" ikke af hund (hvilket de andre gør, men i ved nok hvag jeg mener)...Så nøjes vi med at klippe hårene mellem tæerne.....Uhhh hvor de elsker det...hehe...not smiley

  • #4   10. feb 2009 Hejsan

    Jeg vasker og klipper poter før hver udstilling.
    Hvis du kigger efter i ringen, er det som regel ikke svært at se hvem der er vasket og hevm der ikke er. (selvfølgelig ikke korthårs racer)

    Mit eget hår vasker jeg hver dag, men bruger forskellig shampoo alt efter hvilken tilstand håret er i. Det samme gælder hunden, ogr jeg har ingen problemer med hud eller lign.

    Ha' en god dag ;o)



  • #5   10. feb 2009 Argh...hvilket de andre gør =hvilket de ALDRIG gør.....sku der stå

  • #6   10. feb 2009 Iben - ok smiley Jeg bruger KW minkolie shampoo til hende smiley

  • #7   10. feb 2009 Jeg vasker, fønner, klipper og børster dagen før hver udstilling.

  • #8   10. feb 2009 Mine bliver også vasket hver gang de skal på udstilling, og det gælder både de korthåret og de langhåret.


  • #9   10. feb 2009 Mine kan nøjes med en gang med en våd vaskeklud, så er de klar. Men er de meget beskidte, så kommer de i bad, men det er heldigvis meget sjældent. Selvom jeg har 2 forholdsvis hvide hunde, så er de ikke så beskidte som man kunne frygte.

  • #10   10. feb 2009 Mynte er i bad hver gang - det er nødvendigt både for at hun tager sig godt ud og er helt hvid. Ville aldrig kommer med en hund der ikke havde været møllen igennem smiley

  • #11   10. feb 2009 Jeg vasker også min fordi jeg kan se en kæmpe forskel når hun er ny badet. Det er især de hvide områder på hunden der virkelig stråler efter et bad, og det holder rigtig længe.
    Om det gør en decideret forskel i ringen ved jeg ikke, men så ved jeg da i det mindste at jeg har gjort mit bedste for at hun skal være så flot som muligt smiley Jeg tager jo også selv pænt tøj på når jeg skal i ringen med hunden, og det er da fordi det er alle de små detaljer der skaber helhedsindtrykket...


  • #12   10. feb 2009 jah det kan der være noget om, men har heller ikk sat mig særlig meget ind i det, vil bare ikk sammenligne mig selv med en hund og i naturen vasker en hund sig heller ikk med sæbe:o)
    Men ja de tager jo nok ikk skade og så går jeg heller ikke mega meget op i udstillinger, er der bare lidt for sjovt og for hyggens skyld, så derfor bliver min ikk badet hver gang:o)

    Men fuld forståelse for dem der bader og går op i det, man kan jo ikke alle have den samme mening:o)


  • #13   10. feb 2009 * Pia, Ida & Rasmus *, du skal passe på med Kw-shampoo. Jeg er stødt på mange der siger at deres hunde har fået allergi af det, men jeg ved hverken om det er rigtigt eller om det er fordi de ikke har skyllet pelsen grundigt nok efter brug… Men du kan jo prøve at undersøge det smiley

  • #14   10. feb 2009 ok - jeg har vasket med det siden nov. nu og har ikke oplevet noget mKW *s*

  • #15   10. feb 2009 Connie - ok smiley Rart nok at høre flere meniner omkring det *s*
    Man kan vel også se irriteret hus hvis hunden blir vasket for tit.
    Det har jeg aldrig set. Og har gjort det, at vaske Ida (sevfølgelig også Rasmus i samme forbindelse(, ca. 5 dage før udstillingen.

    Gjorde det engang dagen før, og en sagde til mig, at dommeren nogle gange kan mærke de på pelsen, og at det ikke er godt??


  • #16   10. feb 2009 Jeg gør ikke altid. Hvis vi skal afsted flere weekender i træk, så mener jeg ikke det er sundt for pels og hud - men ved ikke om det bare er mig.
    Men ellers vasker jeg bare det hvide. Jeg bruger ikke noget fancy shampoo af et eller andet sejt mærke. Jeg bruger klorhexidin shampoo og jeg kan ikke se forskel.


  • #17   10. feb 2009 Jeg vasker altid op til udstilling og helst så tæt på som muligt. De bliver vasket en 2-3 gange gange afhængig af hvor snavsede de er og så blæst og føntørret og derefter redt ud.
    Det er fuldstændigt nødvendigt for en aussie pels og som Christina siger er det tydeligt at se hvem der har og ikke har vasket deres hunde.

    Det der med at ødelægge hundens naturlige fedtlag tror jeg ikke på og det er ligeså meget en skrøne som at hundens pels er selvrensende.
    Mine to kommer ofte i bad simpelthen fordi jeg ikke bryder mig om en ulækker snavset hund, med jord på maven og andet godt i pelsen. Og det har ikke ødelagt deres pels, den er lige så vejrbestandig som den har altid har været. Til gengæld er den pæn og aldrig filtret....

    Hvad der er bedst for andre racer skal jeg selvfølgelig ikke kunne sige, men en aussie skal bades med jævne mellemrum...


  • #18   10. feb 2009 De få gange om året jeg får forvildet mig ind i en udstillingsring står jeg altid det halve af natten før og vasker og fønner og børster og hvad ved jeg, det syntes jeg ligsom høre sig med :o) Og jeg har sågar oplevet at det er blevet bemærket på kritkken: "presented in good clean order" - om det så reelt set er hundens renlighed eller måden han blev fremvist på kan man jo diskutere, men da jeg bestemt ikke er nogen udstillingstrold, går jeg udfra at der menes hundens renlighed *GG*

  • #19   10. feb 2009 Jeg vasker altid - aftenen inden.

    Jeg sørger også hvis jeg har tid, for at vaske i ugen op til, så pelsen er nogenlunde ren.

    Generelt vasker jeg ret ofte - for jeg kan godt lide at min hund er ren og lækker i pelsen og jeg synes det i det lange løb giver en mere velplejet pels som er lettere for mig at holde og resulterer i mindre hår i mit hjem....

    Min race er jo en langpelset race - der er sikkert store variationer racerne imellem....


  • #20   10. feb 2009 Jeg vasker ikke mine hunde - selvom jeg havde store intentioner for ca et år siden eller mere da jeg købte en fin og lækker hundeshampoo, men det er altså ikke brugt endnu...

    Hvis de er særlig snavsede tager jeg dem ud at svømme og når de er tørre er de fint rene igen.


    / Trine


  • #21   10. feb 2009 Ja det samme her... Men ja helt klart langhårdede racer skal jeg ikk spille klog på, men så længe min hund ikke lugter så er en børste fin for mig og kan sagtens få børstet hårdene og det der nu end er beskidt væk ingen problem:o)

    Men igen det er jo forskelligt hvad folk synes:o)


  • #22   10. feb 2009 Hæ hæ... en børste plejer at være nok...

  • #23   10. feb 2009 der er jo også stor forskel på om man har en langhåret eller korthåret hund - der spiller det måske mere ind med shampoo type osv til langhårede. Ved det ikke - er bare glad for mine korthårede og trimmefri hund smiley

  • #24   10. feb 2009 Jer der ikke vasker hund - har i nogensinde prøvet at vaske og føntørrer pelsen og se om der er en forskel?

    Udstilling er jo en skønhedskonkurrence - alle kneb gælder : )

    Jeg får tit ros på mine kritikker for at mine hunde er velgroomede så dommerne kan godt lide det....

    Jeg synes også at der er meget stor forskel på hvordan mine hunde ser ud uvaskede og vaskede : )


  • #26   10. feb 2009 vivi *llllooooooooooolllll*

    kommer brian også i bad ?????


  • #27   10. feb 2009 Mine kommer også i bad to dage før udstilling... de fæler så meget.. så det er for at få de fleste løse hår.. , opdrætter sagde en uge før.. men den holder ikke her... så er der hår over det hele igen... to dage så passer det.. *ss*

  • #29   10. feb 2009 jeg vil har en korthåret hund - en man bare kan ordne med en vaskeklud også lige tjekke efter om den er ren i røvhullet

  • #31   10. feb 2009 *lol*

    Jeg tror bare vi skal være enige om, at vi har forskellige racer smiley

    Nogen mere sarte i pelsen end andre smiley


  • #32   10. feb 2009 Aldrig i livet - ved de rughårrede racer er det et NO NO at vaske før en udstilling.

    Hunden bliver jo blød i pelsen af det og det er bestemt ikke meningen!


  • #33   10. feb 2009 jamen man skal da have lov at have sin egen mening om man vil vaske eller ej:o)
    Jeg har aldrig føntørret men jeg har vasket og synes ikke jeg kunne se nogen forskel overhovedet;o)

    Kan være jeg kunne hvis jeg føntørrede, men synes ikk rigtig det hører sig til at føntørre en hund, men som sagt så er jeg heller ikk det store udstillingsmenneske:o)
    Og vil ikk sammenligne min hund med et menneske altså f.eks. at en dommer også går i bad inden eller at jeg selv går i bad inden.. det synes jeg ikk man kan sammenligne, men det er bare min mening:o)




  • #35   10. feb 2009 Jeg synes man at hvis man udstiller kan man lige så godt gøre det ordentligt. Jeg ved fra de dommere jeg har snakket med at de hader at skulle røre en snavset hund og sætter pris på at hunden er ordentlig groomet og soigneret.
    Nogle dommere har tilmed en flaske antibakteriel håndvask stående på bordet fordi så mange møder op med snavsede hunde - virkeligt klamt.
    Prøv at tænke på hvor mange hunde dommeren skal røre ved.

    Jeg synes det er super tydeligt hvilke hunde der er rene og hvilke der ikke er - specielt de hvide.
    For at se betyder helhedsindtrykket en del når man udstiller, og det betyder at man møder op med en ren hund, der er velsoigneret, at man selv har taget pænt tøj på. Og det lægger dommeren altså mærke til, netop at man har gjort noget ud af det.


  • #36   10. feb 2009 Vi har fast våd servietter i Cavalier klubbens udstillingskasse - netop af samme grund eller hvis nogle hunde savler : )

    Jeg synes også det lyder specielt ikke at vaske en langhårs race, men det er jo helt op til den enkelte...


  • #37   10. feb 2009 Karen - helt enig. Det ville jeg også være påvirket af hvis jeg var dommer, og synes egentlig det er fair nok. Det er også at vise respekt for dommeren at man på dagen møder op med en hund der ikke har morgenhår og er nusset...

  • #38   10. feb 2009 jamen jeg kan sagtens forstå det, er slet ikk imod det i siger, fortæller bare om min mening med min hund, som den der startede tråden gerne ville have forskellige meninger om:o)

    Og kommer BESTEMT ikke med en beskidt og usoigneret hund, men synes som sagt før sagtens jeg kan få hende ren med en børste og har endnu ikk hørt nogen i min race snakke om at det kan gøre en forskel men er også ny i udstillingsverden så kan jo være det kommer med tiden:o)

    Og jeg et viskestykke med inde i ringen for nej selvfølgelig skal dommer da ikke røre ved alt hendes savl, hun er jo en ret savlende race:o)
    Men jeg synes ikk det er nødvendigt at bade hende hver gang inden også selv om det er udstilling og det måske hører sig til, så synes jeg man skal passe på at menneskelig gøre en hund for meget:o)

    Men ja lyder da fornuftigt med langhårdede racer hvis de kan få svamp osv.
    Men som sagt igen bare min mening og ikke for at provokere nogen af jer overhovedet:o)

    Må hellere også lige sige at jeg synes tit der er mange skænderier og diskutioner her inde på Hunde galleri og det er bestemt ikk det jeg er ude på, vil bare gerne have lov at sige min mening ligesom i siger jeres:o)


  • #39   10. feb 2009 mange af de korthåret racer har en helt anden fedt fordeling i huden end de mange af de langhåret.. derfor døjer flere racer med at få feddet hud og glansløs pels hvis de vaskes for ofte.. heldigvis er der jo stor forskel på racerne - og derfor er der også meget stor forskel i pelsplejen samt sammensætning af fodder.. det kan gå hen og blive en helt videnskab at få den optimale pels på en udstillingshund

  • #40   10. feb 2009 Anne Sofie - selvfølgelig skal du have lov til at sige din mening og jeg kan da egentlig godt forstå at det ikke er helt oplagt at vaske en DdB, jeg kender dog ikke racen godt nok til at kunne sige hvori forskellen ville bestå.

    Det var nu egentlig heller ikke dig mit svar fx var møntet på.

    Men er nu blevet overrasket over hvor stor en forskel det kan gøre at groome også en korthåret hund.
    Kender nogen der har en hund af muskelhundetypen, som var helt overbevist om at det var overflødigt at vaske, klippe og ordne den.
    Så kom den i hænderne på en dygtig hundefrisør og blev ordnet og fremstod fuldstændigt toptunet og efter det måtte de overgive sig og nu bliver hunden ordnet hver gang der er en stor udstilling og jeg skal love for at den bare ligner en million.


  • #41   10. feb 2009 In love with purebreds: Føler heller ikk der er nogen der er trælse, vil bare lige gøre opmærksom på at det ikk er for at komme op at diskutere med folk, da der så tit kommer skænderier ud af det her inde på HG, så vil bare sikre mig før jeg roder mig ud i noget jeg slet ikk vil:o)

    Men ja skal da glædeligt indrømme at jeg har slet ikk sat mig ind i sådan noget med vask osv. for tror måske også i sidste ende det er en stor videnskab og kan da også være jeg en dag skifter mening, lige nu ser jeg bare på om min hund er sund og rask og ikke lugter osv:o) og så længe hun er det ser jeg ikk nogen grund til at ændre det og går heller ikk for at vinde til udstilling, så der behøves hun heller ikk være flottere end nogen af de andre, bare hun ikke er beskidt, kunne jo godt være det var anderledes hvis jeg virkelig gik op i det, men er der for det meste bare for hyggens skyld og fordi Bine godt kan lide det ind til videre og sjovt at møde hendes søskende og andre med samme race:o)


  • #42   10. feb 2009 Miine kommeri bad dagen før udstillimg HVER gang! Mine hunde er hunde til hverdag og er tit ikke til pæn brug. Og selv om de er rene, er de nu stadig pænere, når de lige har været en tur gennem vask og føn.

    Hvis man bruger en ordentlig shampoo, kan man vaske så tit det skal være. Mine baderi snit en gang pr. måned.


  • #43   10. feb 2009 Umiddelbart vil jeg sige, ja jeg vasker et par dage før en udstilling. Men hvis der kun er en uge eller 14 dage imellem, så bliver de kun vasket før den første udstilling.

    Og jeg ønsker mig en blower, nu er de nødt til at lufttørre, hvilket tager noget tid.


  • #44   10. feb 2009 Nu deltager vi ikk lige i udstilling hver weekend.... der går noget imellem...

    men min kommer i bad inden... Det får også pelsen til at fylde lidt mere ;o)


  • #45   11. feb 2009 Jeg synes tværtimod at Murphys pels bliver af bedre og bedre kvalitet jo mere jeg vasker den - men ja han bliver vel vasket hver anden uge ca - dog med lange pauser når det ikke er udstillingssæson....

  • #46   11. feb 2009 Mine bliver vasket og føntørret før hver udstilling. Men er det en dobbelt-udstilling bliver de kun vasket til den første dag - ikke til dag 2. De har må så leve under strenge restriktioner på en sådan udstillings-weekend. De kommer ikke i haven og løbe rundt og når vi går tur, holder jeg dem helst på fortorv eller asfalt. Og det tager de ingen skade af en enkelt weekend om måneden. Men lige så snart vi er hjemme fra udstillingen, så er det ud i haven og så kan de hygge sig som de vil.

    Men de bliver også vasket ca. hver 14 dag, da de er langhåret og hanhunde og derfor kommer til at tisse lidt på pelsen når de letter ben.
    Nogle gange er det nødvendigt at vaske dem lidt oftere, men de ligner bestemt ikke udstillingshunde til hverdag.


  • #47   11. feb 2009 For en Aussie er det næsten umuligt at udstille uden grooming først. Som regel får jeg at vide at hun er dejlig velplejet, og det følger ligesom med i pakken for at komme i brtragtning, at dommeren synes hunden er dejlig at røre ved, og at pelsen falder flot, uden for mange "krøller".
    MEN selvfølgelig er alfa og omega at den skal kunne bevæge sig, grooming alene kan ikke gøre det.

    Jeg har prøvet mange mange forskellige shampoos, både billige og dyre.
    I starten købte jeg de små flasker (KW), men fandt hurtig ud at det er ALT FOR DYRT. Til hverdag bruger jeg f.eks. menneske shampoo fra føtex, 1 liter 11,95. Men bruger også æggeprotein shampoo, White, black, mfl.
    I sverige kan man få 5L til 200 danske, det er en fortrinlig hundeshampoo, og en god begynder/start shampoo for at få det værste snavs væk. Sidst bruger jeg en rigtig god shampoo.
    Der er meget stor forskel på det færdige resultat alt efter om shampooen får pelsen til at flyve for meget eller klaske helt sammen.

    Før udstilling bruger jeg 2 - 3 forskellige først en der renser godt, så til det hvide/sorte, en til ryglinie. Jeg bruger ALDRIG balsam i hele pelsen.

    Dette indlæg er ikke ment som diskusion, for der findes utalige meninger/måder, dette er blot måden jeg vasker på, og den passer godt til mine Aussier.

    Ha en go dag


  • #48   11. feb 2009 Ja det er lige med at finde ud af hvad man synes der er bedst til ens hund:o)

  • #49   11. feb 2009 Når men nu hvor vi snakker vask af hund - hvordan vasker i den så?

    Binder i den? smider den i håndvasken/badekar? eller står den bare stille af sig selv, og så bruger i bruseren??


  • #50   11. feb 2009 Jep Vasker dem hver gang.. Med både Shampo, Balsam og farve...

  • #51   11. feb 2009 se www.leading-angels.dk - under pelspleje - sådan gør jeg - det er en rigtig god vejledning....

  • #52   11. feb 2009 I starten stod vi i bruseniechen, min ryg var ødelagt. Nu bruger jeg badekar, og blower lige det værste vand af mens hun står i badekaret. Det tager også mange af de løse hår, der så sætter sig i karet, og ikke flyver rundt i hele huset.
    Når vejret tillader det, står jeg helst udenfor og både vasker og tørrer.



  • #53   11. feb 2009 Mine vovser bliver vasket i brusekabinen, det er lettest for mig.
    Jeg ville aldrig binde dem, men når de har været små og de første gange har de haft et lille halsbånd på, som jeg lettere lige kunne holde fast i hvis de ville smutte ud.
    Men ellers snakker jeg bare med dem og roser dem. Efter et par gange går det fint og halsbåndet kan undværes.

    Jeg bruger KW shampoo (husker ikke lige om det er mandelolie eller ??)
    og så får de KW balsam i efterfølgende.


  • #54   11. feb 2009 Kan findes her www.boosterbath.dk


  • #55   11. feb 2009 Mine hunde står bare i brusenichen. Jeg har en gammel "dut" til shampoo, som jeg blander shampoo og vand i, så shampooen bliver fortyndet. Så gør jeg hunden våd og masserer den fortyndede shampoo godt ind, lader hunden stå lidt og så skyller jeg godt. Så bliver der frotteret grundigt og derefter fønet og børstet.

    Jeg har lige købt en "bodystocking", som skal på efter føntørring, så pelsen bliver ved med at ligge glat og ikke bukker og krøller - glæder mig meget til at bruge den!!


  • #56   11. feb 2009 Vi skal snart flytte og sætte hus i stand. Her har jeg fået lovning på et muret badekar i arbejdshøjde og med trappe :o) Det bliver luksus!

  • #57   11. feb 2009 Maj-Britt H: Det lyder spændende, lader du høre fra dig når den er prøvet?

  • #58   11. feb 2009 Det skal jeg nok! Den skulle være god. Kender flere, der har den.

  • #59   11. feb 2009 Uhh ja Christina - det er en engelsk hjemmeside som sælger både dem "dry jackets" - det ligner et sved dækken til heste hvis du kender det...

    De sælger også "pee coats" som er super til os med hanhunde der tisser på dem selv...

    MB - har du linket?

    Christina har en lille "biks" ; )


  • #60   11. feb 2009 (link fjernet)

    (link fjernet)


  • #61   11. feb 2009 Tak, kigger på det.

    Hvad dag kommer du til Fredericia Nicola?


  • #62   11. feb 2009 he he det er da simpelthen for hyggeligt! Anede ilkke der fandes den slags til hund smiley Er den ikke ubehaelig for hunden at have på? eller er det bare en vanesag på samme måde som et dækken??

  • #63   11. feb 2009 Anja: Mine siger ikke noget til at have den på :o) Tror det er et tilvænningsspørgsmål. Mine har af og til haft dækken på, mest da de var små, så de er vandt til tøj.

  • #64   11. feb 2009 Den heldragt jeg har/bruger er forfærdelig. Den larmer som et par regnbukser. Hun syns ik den er fed, men skal også kun ha den på hvis der er beskid eller sjasket mens hun skal luftes.
    Jeg ved der findes andre typer, men eet sted skal man jo begynde ;o)


  • #65   11. feb 2009 he he sjovt der findes sådan noget:o)

  • #66   11. feb 2009 Den her er jo en tørre dragt - og den anden nok mest til hanhunde...

    Mine hunde kan sagtens - det generer dem ikke det mindste - modsat heldragten som Murphy bliver meget lille og trykket af - så den bruger jeg ikke....


  • #68   11. feb 2009 he he... da Bine var lille kunne vi sagtens gøre det i bruseren, men det er altså slut nu efter vi er flyttet, er vores bruser en lille boks hvor hun ikk engang kan være den store kryster:o)

    Så godt vi ikk vasker inden udstilling for det blir da vidst kun om sommeren i haven vi får mulighed for det... :o)


Kommentér på:
Hundevask :)

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce