{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.722 visninger | Oprettet:

Lene K
Lene K
Tilmeldt:
28. apr 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 2

Allergi - Erfaringer? {{forumTopicSubject}}

Ludvig på 7 måneder har desværre fået slem eksem i både ører og under maven ved bagbenene. Vi var ved dyrlægen med ham, og han har med stor sandsynlighed allergi. Han fik straks Prednisolon mod kløen som han skulle have i 10 dage, og derudover antibiotica Noroclav i 3 uger. Vi skiftede også foder ud til Royal Canin Skin Care, som indeholder essentielle fedtsyrer. De første 1-2 uger så vi en bedring, men det er som om det er kommet tilbage igen – Han er stadig meget rød under maven med udslæt og klør sig. Vi skal til tjek igen med Ludvig om en uge, men vil gerne høre om I har erfaringer med allergi - og om I kender nogen produkter som kan minimere dette?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Allergi - Erfaringer?
  • #1   22. sep 2013 Var det dyrlægen, der anbefalede Royal Canin Skin Care?
    Har dyrlægen ikke noget bud på, hvad Ludvig kan være allergisk overfor?
    Hvis det var min hund, ville jeg prøve et kornfrit foder og være meget striks med, at hunden ikke får noget som helst med korn i.
    Jeg er ikke allergiekspert, men rigtig mange hunde døjer med fodermide allergi, og derfor ville jeg undgå foder med korn (hvede, majs, andre kornsorter og ris) i.
    Mine maltesere har godt nok ikke allergi, men de trives rigtig godt på Havfisk fra Kingsmoor, det er et dansk produceret foder, uden korn.
    Hvis kornfrit foder ikke virker, ville jeg klart få lavet en test, så man ved hvad hunden er allergisk overfor.
    Held og lykke med det.


  • #2   22. sep 2013 Jeg synes normalt det er meget sjældent at Malteserne virkelig har problemer med allergi. Dog har udenlandske importhunde (uden reel tavler) ofte store problemer med allergi (og andrelidelser som kan ligne allergi).
    Hvis Ludvig stammer fra sådanne udenlandske opdrætter eller personer som avler på sådanne udenlandske hunde ville jeg ud over allergi sørge for at dyrelægen tjekkede ham for hårsækmider som her ofte er et meget stort problem. Vær også opmærksom på at han udslet kan være inficeret med fx streptokokker og lignende hvilket også kræver noget andet af behandlingen.
    Jeg har desuden været udsat for at en Malteser havde hundbetændelse som også ligner allergi men kræver en fuldstændig anden behandling.
    Viser det sig efter disse undersøgelser til at være allergi ville jeg først og fremmest at skifte dyrlæge til en ekspert i allergi og herefter ville jeg naturligvis følge vedkommendes råd.

    Hunden kan jo reelt have allergi for næsten alt og det kan virkelig være svært at finde ud af hvad det er. Hvis det fx er lagermider ville jeg prøve fx at råfodre eller vådfodre. Men det kan også være en reaktion på kornet i foderet så ville jeg vælge et kornfrit foder. Alle mine hunde får Orijen (ingen har dog allergi) men det er generet et virkelig godt foder og kornfrit. Det kan dog også være fx den primære proteinkilde som hunden reagere på ofte gris eller oksekød. Her kan det hjælpe at skifte til fx et foder baseret på lam, kylling eller fisk.

    Hvis I har ham fra en udenlandsk avler eller som bruger sådanne hunde i avlen ville jeg være meget opmærksom på at få ham tjekket for hårsækmider osv. da det er et meget stort problem med en del af Malteserne fra udlandet (altså dem fra underlødigt opdræt naturligvis)
    Betændelse i huden ordnes med en pencillinkur og det kan ligne allergi.

    Hvis det er allergi og en blodprøve osv. ikke kan skabe klarhed over hvad hunden er allergisk overfor ville jeg forsøge at skifte til Orijens foder med fisk og se hvordan hunden reagere på det.


  • #3   22. sep 2013 Nu barfer jeg også mine 3 hunde og der er meget stor forskel på hvilken slags kød de får. Får de rå kylling, kanin bliver Lulu (malteser) rød i ørene og klør sig meget. Så de får kogt kanin, men hun får aldrig kylling. Nogle typer kød giver også mere ørevoks, har jeg lagt mærke til. (mærkeligt) Lulu har somregl de fineste øre, men når hun får kanin, danner hun meget ørevoks. Mange fraråder at man ikke giver sine hunde kallun særlig tit, når mine får det, er det faktisk det eneste at de alle 3 tåler 100% De elsker det, virker somom de er mere i balance og deres afføring er bare iorden.

  • Lene K
    Lene K Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 2
    #4   22. sep 2013 Ludvig er købt hos en dansk opdrætter, og begge forældre er stambogførte uden kendte sygdomme. Derfor kan det naturligvis godt være hårsækmider, men det virker dog mere som allergi, da det også har sat sig kraftigt i hans ører - Det var her det startede. Indersiden har udslæt og er fortykket.

    Lige nu hælder jeg til at forsøge et kornfrit foderprodukt og hvis det ikke virker må næste step være en blodprøve - Dyrlægen virkede dog ikke som om dette kunne give et enstydende svar på hvad han er allergisk over for.


  • #5   22. sep 2013 Hvis du går over til et kornfrit produkt, kan det være en rigtig god ide, at tjekke indholdsfortegnelsen på det foder du brugte tidligere. Så kan du samtidig finde et kornfrit foder, som ikke indeholder samme slags kød, som det foder Ludvig tidligere fik.

Kommentér på:
Allergi - Erfaringer?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce