{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.070 visninger | Oprettet:

Den svære beslutning {{forumTopicSubject}}

Ih altså smiley

Hvornår siger man tak for nu?

Sheena fik i foråret en blodprop (tror vi). Mistede pludselig al kontakt til sine bagben, og var bare virkelig dårlig!
Afsted til dyrlæge det gik - og vi fik hende stabiliseret.

Hun kom ok igen - men med nogen senfølger.
Hun har nogle problemer i sin ryg - menes at der ikke er helt kontakt til bagbenene, og får dagligt clomicalm (for at lamme nerveender så hun ikke har ondt), flexadin advanced og cartrophen-indsprøjtninger hver 3. måned.

Sidst hun fik cartrophen var i december, hvor dyrlægen sagde ok for at hun stadig var her - men med en løftet pegefinger om at hun IKKE må blive dårligere.

Hun har tabt sig små 2 kg i 2019 - ren muskelmasse.


Hun er ikke blevet akut dårligere, men jeg synes godt nok det går stille ned af bakke.
Balancen bliver stille dårligere - og hun bliver utrolig drænet af små ændringer i hverdagen.



Vi snakker om, om vi ikke så småt skal sige farvel mens hun stadig har sit gode humør - og ikke først når det er helt slemt.

Jeg er bare såååå bange for at tage den forkerte beslutning!
Hun bliver snart 11, og er en stor dobermann der ikke har haft den nemmeste opvækst.


ØV jeg synes det er svært! De 3 andre vi har sagt farvel til har været akut sygdom, så der har valget været taget fra os


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Den svære beslutning
  • #1   22. jan 2020 Jeg må indrømme, at selvom det er rigtig svært og gør pisse ondt, lyder det for mig til at det er ved at være tid smiley
    Men det er kun jer der kan afgøre det og kender hunden nok til det.

    Stort kram fra mig smiley


  • #2   22. jan 2020 Vi ved god at vi har hende på lånt tid (og har haft det siden foråret '19) - men hvor lang tid er lånt tid? Er det en måned eller et år?

    Jeg er bange for at strække den for langt - og bange for at sige farvel for tidligt!

    Hun er glad, bisser Alvin, leger med bold og er egentlig ganske veltilpas - endnu!
    ...og er det egentlig "bare" fordi hun er gammel, og skal man ikke også have lov at være gammel og lidt træt ind i mellem?


  • #3   22. jan 2020 Det værste man bagefter kan stå med er tanken om, at man har ladet det vente for længe..............

    Tag afsked med hende mens hun endnu er i godt humør og har glæde ved livet - og efter din beskrivelse så er tiden ved at være nær.

    Et kæmpe kram til dig, åh det er en møgsituation.


  • #5   22. jan 2020 Hvis du er meget i tvivl, kan du prøve at lave et skema eller en oversigt over måske en uge eller 14 dage, hvor du sætter et kryds ved hver god dag, hun har. Det kan måske give en indikation på hvordan hun egentligt har det over en periode. Hvis der er bunkevis af gode dage, hvor hun er glad, er det måske ikke tid endnu. Men så kan det måske være en hjælp, den dag beslutningen rent faktisk skal træffes.

    Og hvis det så viser sig, at hun halvdelen af tiden har det lidt skidt, så er det måske ved at være tid smiley

    Men de der ikke-akutte sygdomme, der kommer snigende lige så stille synes jeg godt kan være ret svære. Man vænner sig til meget og ens hund vænner sig til meget. Og man kan måske ikke altid selv se det, når man står midt i det. Så for mig ville sådan et skema være en hjælp, fordi jeg så sort på hvidt ville kunne se, om hunden trives og stadig kan de ting, som giver den livskvalitet.


  • #7   22. jan 2020 den er ALTID svær ... og jo jeg synes også ældre hunde skal have lovat være "gamle" og blive mere trætte, ganske som ældre mennesker, så længe de kan nyde og glædes ved den gode mad, drikke, lidt leg og meget forkælelse, og IKKE har ondt ....

    jeg er så enig med de fleste at man ikke skal strække den for langt, på den anden side synes jeg også at det blandt garvede hundefolk er blevet mere end normalt at skrive, direkte eller mellem linierne, at det er NU ...

    Men smerter, der ikke kan fjernes med skånsomme midler, er No Go ...ingen skrappe midler der bare giver dumme bivirkninger fx ...


  • #8   22. jan 2020 Ifølge dyrlæger har hun IKKE ondt - det er "bare" en slidt krop

    Og ja - det er jo så svært fordi det kommer snigende.

    Hun er glad - hver dag. I hovedet er hun ikke færdig - men tror altså kroppen er ved at være det.
    Det er (heldigvis) svært fordi vi er så glade for hende!

    Jeg tror vi er rimelig afklarede med at det nok skal være snart - netop mens hun stadig er glad og velfungerende.


    Kan ikke rigtig finde ud af om vi skal få dyrlægen herhjem - nogen der har prøvet det og kan komme med argumenter for/imod?


  • #9   22. jan 2020 Camilla vi gik dyrlægen hjem, da min hund vaks skulle aflives. Jeg sad i et andet rum, for jeg kunne slet ikke klare det. Min mor sad hos ham.

    Dyrlægen gav ham det stik der får dem til at sove, og så gik hun udenfor, for så faldt vaks til ro (han var virkelig bange for dyrlæger) og puttede med min mor til han faldt i søvn, så kom dyrlægen ind og gav ham det sidste stik og så var det overstået.

    For os var det det rigtige valg, og jeg kunne sagtens finde på at gøre det igen, hvis det ikke var akut. Jeg ved dog ikke helt hvordan det skulle foregå i dag hvor jeg har mere end en hund, og jeg nok gerne ville have dem kremeret, det blev vaks ikke, han blev begravet i haven da dyrlægen var taget afsted.


  • #11   23. jan 2020 Så længe hun ikke har ondt og er glad og tilpas samt spiser og drikker ville jeg ikke aflive.
    Men følge hende tæt og tage ekstra sundhedstjek ved dyrlægen.
    Hunde må jo også gerne blive gamle med de skavanker der nu engang følger med.
    Der er nogle der ikke magter at træffe beslutningen når tid er, men du virker ikke som en af dem.

    Desværre kommer ingen af os uden om at tage afsked smiley smiley
    Nyd dem imens vi kan.


  • #12   23. jan 2020 Aqui har lidt de samme udfordringer, og får stort set samme "cocktail" til at holde sig kørende. For ham har det nærmest været mirakuløst at starte op på CBD-olie, så måske det også kan hjælpe Sheena?

    Jeg har lagt en video op her for lidt siden, af en Aqui i hopla. Efter jeg faktisk stod i samme situation som I gør nu, for et par uger siden:

    https://www.hundegalleri.dk/video/diverse-hund/46402-aqui___13aar_og_i_hopla


Kommentér på:
Den svære beslutning

Annonce