{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  corona
  • #2   1. feb 2020 man må lige som tage det som det kommer dag for dag ikk?... lige nu er det ikke i DK. I morgen en ny dag

  • #5   1. feb 2020 Jeg er ikke bekymret. Og det er jeg ellers god til at blive.

    Men fatter så ikke, at Danmark er så lang tid om at reagere. Der er ærlig talt meget ved DK's reaktion på sitationen, som jeg ikke forstår.


  • #6   1. feb 2020 Nej. Flere mennesker dør af forkølelse, fedme, rygning og influenza. To ud af fire er mere smitsom og skadeligt end jeg nogen sinde tror Corona virus bliver i Danmark

  • #7   1. feb 2020 Jeg er mega nervøs for den, men min mand er også rejsemontør og hans firma tager denne virus ikke seriøst smiley

  • #8   1. feb 2020 nervøs nej, men at man skal tage den seriøst synes jeg … for det første læste jeg forleden at ansigt til ansigt smitter den på 15 minutter …

    jeg fatter ikke at de hjemkomne ikke skal i være et sted så længe man er sikker på de ikke får symptomer, der er nok en inkubationstid, de fleste andre lande lader til at sige 2 uger … ja de skal blive i eget hjem, men ja jeg ved ikke om de slet ikke må komme i kontakt med venner og familie, men må de det og disse kan blive raske bærere, som så går ud og omkring så kan vi hurtigt få en smitte vores sygehusvæsen ikke er gearet til at håndtere … så jeg synes det er uansvarligt ikke at sikre sig i hoved og røv når nu man kan med de relativt antal få mennesker der er tale om ….


  • #10   1. feb 2020 Overhovedet ikke.

  • #12   1. feb 2020 Jeg er overhovedet ikke bekymret eller nervøs, Hvis man ser på det antal mennesker der er i verden, og så det antal mennesker der er smittet og døde, så er det jo ingenting. Og ja hvert år dør der over 1000 danskere af ganske almindelig influenza.

    Så selvom jeg vil være en af de sårbare pga immundæmpende medicin og leversygdom, så er jeg overhovedet ikke bekymret. Skulle virussen komme til DK og ramme mere end bare et par stykker, så vil jeg da helt sikkert tage mine forholdsregler, men indtil videre lever jeg altså livet som altid.

    Synes en del danskere reagere total hysterisk hvis man læser kommentarer på diverse artikler, ser opslag i forskellige grupper osv. F.eks var der en i en gruppe for autoimmune sygdomme der skrev et opslag om hvilke forholdsregler vi skulle tage os, f.eks ikke at give folk hånden, det synes jeg simpelthen er hysterisk når der ikke engang er tilfælde her i landet. Men sådan er vi jo alle så forskellige smiley


  • #13   1. feb 2020 Hvad hed den der variant af influenza der kom for år tilbage? svineinfluenza eller sådan noget blev den kaldt men den hed noget andet....

    Den fik jeg. Jeg var SÅ syg og troede jeg kradsede af men de kunne kun bakke op om mig og ikke behandle. Jeg blev rask fordi min krop bekæmpede det.

    Jeg kan huske lægen sagde da de udskrev mig at nu var jeg muteret. Det kom der en del jokes ud af fordi jeg har venner der er fans af Wolverine og Co.

    Jeg har faktisk aldrig testet om jeg har fået særlige evner men jeg tvivler smiley

    pointen

    det er nok det samme der sker her for flertallet... håber jeg.

    og nej jeg stoler heller ikke på tal eller dækning. Jeg synes det er godt at mange er kildekritiske

    vi fik pr forleden på redaktionen fra et firma der arbejder med hygiejne. sådan undgår du corona virus...

    Jeg skrev retur at vi ville vente med at omtale den slags til sygdommen var konstateret i DK

    jeg synes det er langt over stregen med den slags... unødig frygt


  • #14   1. feb 2020 Jeg er ikke urolig.

    Jeg er lidt uforstående for, at vi bare hiver danskere hjem uden noget videre, når man læser om andre lande hvor folk holdes i isolation i 2 uger. At der ikke vises symptomer ved udrejse, behøver vel ikke betyde at man ikke er smittet.


  • #15   1. feb 2020 enig Erika

    så vidt jeg kan se dukker tilfældene op efter nogle dage i Australien pt


  • #17   1. feb 2020 Bare vent til når den første dansker dør af coronavirus. Så trykker Jydepotten nok en herregrineren satiretegning om det. Og hvis der er nogen, der kalder det upassende, står der heldigvis en masse folketingsmedlemmer og en statsminister klar til at belære dem om selvcensurens farlige glidebane.

  • #18   1. feb 2020 Nej, jeg går faktisk ikke og er bange for det - men nu hvor ALLE medier skriver om det HELE tiden og der virkelig ikke er sparet på panikken, så begynder jeg da at tænke lidt ekstra over, at jeg skal rejse fra Tyskland i næste måned og mellemlande i en af verdens største lufthavne (Istanbul).

    Jeg tror dog stadig på, at man ikke har nogen som helst grund til bekymring hvis ikke man er ældre og svækket og samtidig har været i Kina/Hubei provinsen..


  • #19   1. feb 2020 Nej, overhovedet ikke.. Såvidt jeg har forstået er det "bare" en influenzavirus der kan give lungebetændelse/bronkitis? Eller hvad?

    Tænker bare, der er da mange ældre og svage der dør af alm. influenza osv hvert år, det hører vi aldrig noget om?

    Selvfølgelig er det trist med dødstallet, men overordnet set er det jo ikke ret mange ud af en verdensbefolkning. Men jeg kan godt forstå at smitten er et problem..

    Synes medierne skaber en unødvendig panik..


  • #21   1. feb 2020 Ja men kun fordi jeg selv er syg lige nu smiley

    Ej er ikke nervøs som sådan, men jeg synes faktisk ikke det er OK at man tager så let på det og bare henter folk hjem og lader dem daffe ud i samfundet. Der skal bare en syg person til at starte en lavine jo.


  • #22   1. feb 2020 Nej, jeg bekymrer mig sjældent om ting der er uden for min kontrolcirkel.

  • #23   2. feb 2020 Jeg er ikke som sådan nervøs, men jeg forstår ikke at DK som land ikke tager lidt flere sikkerhedsforanstaltninger som fx Tyskland gør.

    Vi har en medarbejder som har været "fanget" i den provins i Kina hvor epicentret for udbruddet er. Han kommer hjem i dag og starter da sikkert på arbejde igen i næste uge såfremt at han bliver "frikendt" af de læger der modtager dem. Det giver da nok alligevel lidt uro.


  • #25   2. feb 2020 Egentlig kan jeg ikke se ideen i at sætte folk i karantæne i en lejr , hvor de skal ligge i køjesenge , som de vil gøre i Tyskland … ( tror jeg det var ) .

    Hvis bare én er rask smittebærer ud af de 129 … og alle de andre IKKE er smittet . så bliver de det da hurtigt , hvis de propper dem ind sammen , hvor de ligefrem skal ligge i køjesenge på måske store stuer .

    Det er da rigtigt dårligt gennemtænkt .


  • #26   2. feb 2020 Men når nu de 129 har siddet mange timer i fly sammen vil de sikkert alle sammen være smittet alligevel. Sandsynligheden for at hun en af dem er ramt og ikke allerede har smittet videre er ret lille.

  • #27   2. feb 2020 smitten tager 15 min iflg en læge i går

  • #28   2. feb 2020 Nittib - men hvis den ene raske smittebære sendes direkte ud i samfundet, hvor mange vil så blive syge? - som igen kan smitte andre.
    I karantæne ved man da at tallet ret umuligt burde kunne være flere end de 129.


  • #29   2. feb 2020 Nej, jeg bekymrer mig heller ikke, vi har haft SARS, MERS, fugleinfluenza osv, og jeg synes altid det er blevet kørt meget op i medierne.
    Jeg forstår godt strategien med, at danskere bliver isoleret i eget hjem i stedet for på internater, så længe de ikke udviser tegn på sygdom. De informeres omkring retningslinjer, så jeg er overbevist om, at de overholder disse.


  • #30   2. feb 2020 De skal da kun i "hjemme-isolation" hvis de får symptomer. Ellers ikke, så vidt jeg har forstået.

  • #31   3. feb 2020 De tal, der ligger lige nu siger en dødsrate på 2% af de smittede.
    Til sammenligning dør 0.1 % af vores almindelige influenza.
    I Wuhan-provinsen er 5.5% af de ramte døde - det er høje tal specielt ser i forhold til at den smitter nemt og den smitter mens man er asymptomatisk. Dertil kommer risiko for mutation - den har allerede forandret sig fra kun at smitte fra dyr til menneske til fra menneske til menneske - dette under 2 måneder efter første tilfælde.
    Perspektivet, hvis den ikke inddæmmes, er uhyggeligt.

    Dette er ikke en almindelig influenza.

    Og nej, at gå i panik giver ikke mening, men heller ikke at være indifferent.


  • #33   4. feb 2020 Der står at dødstallet stiger markant og det er oppe på 425 nu.

  • #35   4. feb 2020 På de sidste 3 dage er antallet af smittede steget med over 6000. Tallet er nu på 20.679, hvoraf 427 er døde og 697 er erklæret raske igen.

    Det går stærkt, må man sige.

    Det er en ret voldsom vækstkurve.


  • #36   4. feb 2020 Jeg tror den spredes hurtigt i visse områder i Asien, men jeg tror slet ikke, den kommer til at brede sig her i vesten på samme måde.
    I vesten har vi haft tid til at tage vore forholdsregler, folk isoleres på forskellig vis - I Kina er situationen en helt anden, der bor de tæt i byerne, de smittede har længe kunne gå rundt og smitte andre - så jeg er stadig ikke bekymret for os her i DK, men det er sørgeligt for de mennesker i Asien der har mistet livet.

    Jeg håber kineserne begynder at stoppe med deres store uetiske og grusomme kødmarkeder, jeg håber de har lært noget.


  • #37   4. feb 2020 Jeg må indrømme at jeg finder den skræmmende. Når det smitter igennem luften menneske til menneske, så kan det altså tage voldsomt fart og hvis ikke kurven start stopper med at stige eksponentiel så er det inden for 14 dage løbet løbs med hundrede tussinde smittede, og så vil man vil se de andre lande danne samme smitte mønster.
    Jeg har lidt svært ved at se hvordan man skal bremse smitte, når man kan smitte uden symptomer. Og desto flere smittede, desto større chance er der også for mutation.

    Der er allerede flere smittede og døde end SARS. Man vurdere også at der er væsentligt flere smittede.
    "Epidemien" er kun lige startet tilsyneladende. Indtil videre er der 427 døde og 727 blevet raske. Sygehusene er blevet pressede og behandlings effektivitet må falde på et tidspunkt.
    Tænk hvis panikken bredder sig fordi folk ikke får behandling, forleden var der et klip med en der tog sin maske af og hostede imod hospital personalet!

    Det der skræmmer mest er at det meste statistik vi har er fra Kina, og det fra nu af bliver enten eller. Samtlige lande vil være for længe at lukke totalt ned for infrastruktur/arbejde hvis først det er noget ukontrollerbart.
    Jeg er kaffemaskine teknikker, jeg ville kunne smitte 1000+ mennesker pr dag.


  • #38   5. feb 2020 Det er helt vildt!

    Tallene til morgen er 24562 syge, 493 døde og 910 raske.

    Se lige kurven. Det er vildt:



    profilbillede
  • #39   5. feb 2020 Min venindes mor er lagt i isolation pga smittefare . Hun kom til lægen med influenza symptomer. Ved ikke om det er normal procedure.

  • #41   5. feb 2020 Nej slet ikke smiley og lægen mente heller ikke det var det. Det viste sig så at det var influenza A hun havde og hun blev udskrevet igen smiley

  • #43   5. feb 2020 har også lige haft influenza smiley ingen isolation her men vi bor også i lånum hahaha

  • #44   6. feb 2020 Jeg bliver indlagt i isolation bare for en helt almindelig omgang forkølelse, så jeg synes ikke det er vanvittig spændende, hvis Corona kommer til Danmark. Slet ikke med tanke på at den netop går i lungerne som er mit problem.
    Jeg skal flyve sidst i denne måned, og jeg må indrømme, at jeg gerne ville være turen igennem lufthavnen foruden.


  • #46   6. feb 2020 Ja, jeg har faktisk overvejet det smiley

  • #48   6. feb 2020 BATDOG, linket fører ikke til noget smiley I hvert fald ikke for mit vedkommende.

  • #51   10. feb 2020 problemet er jo ved at være dem der er ude af Kina nu og som også bliver smittede, læste at man fx mener en man der har været i Singapore (tror) jeg har smittet en del englændere og man har ikke overblik over hvem han ellers har været i nærheden af …

    Desuden er det ikke længere kun folk der i forvejen har svagheder der dør ...

    jeg er ikke bekymret men synes nu godt det snart må klinge af ..


  • #53   13. feb 2020 ja måske jeg er ved at blive lidt bekymret, tror desværre nemt der kan skjule sig en "mørketal" i alt det her … det er svært at gennemskue... og kurven for antal smittede må gerne snart knække …

  • #54   14. feb 2020 WHO skriver at mellem 290.000 og 650.000 mennesker hvert år dør af luftvejslidelser som følge af sæsoninfluenza - det tænker vi ikke rigtig over - bare for at sætte det lidt i perspektiv.

  • #55   14. feb 2020 Kennelmor, det kan godt være du ikke tænker over det - det gør andre smiley

    Covid 19 har pt en dødsrate mellem 10 og 30 gange højere end almindelig influenza...
    Bare lige for at sætte det i perspektiv.

    Den inddæmning, der foregår virker heldigvis så smitten stadig holder sig rimeligt samlet geografisk.


  • #56   14. feb 2020 Det er ikke kritisk endnu. Men det er et kæmpe problem at man ikke ved hvad man står med, da Kina aldrig fortæller sandheden hvis det er slemt.

    I en artikel læste jeg at SARS var underbelyst med factor på 16.3x.
    Der florerer videoer med flere lastbiler med kæmpe kanoner, hvor de prøver at decifencere byen smiley
    Folk der bliver slæbt i karantæne.
    Døde mennesker der flyttes fra lejligheder
    Bygninger hvor folk spærres i karantæne ved at svejse døre.
    Folk der spytter på deres hænder og tørre den af på samtlige elevator knapper, bil håndtag etc.
    Folk der hoster mod Hospital personale.
    Folk i fuld hazmat
    Hvad sker der når det bliver for mange syge til at folk kan behandles?
    MILLION byer i fuld lock down.

    Hvis virussen er så smitsom så er det forsent at nå at reagere, når vi finder ud af det.

    Der foregår helt klart mere end hvad vi bliver fortalt. Og det er det mest skræmmende pt.


  • #57   15. feb 2020 Jeg forholder mig til det Statens Serum Institut melder ud og de skriver:

    Dødeligheden ser ud til at være på ca. 2% blandt de rapporterede tilfælde, men der er mange usikkerheder ved alene at sammenholde antal døde med antal påviste tilfælde, da patienter fx kan være indlagt flere uger før de dør. SARS-CoV-2 kan også give milde symptomer, der ikke nødvendigvis fører til undersøgelse og indlæggelse. Det reelle antal tilfælde er derfor større end det rapporterede. Hvis der viser sig at være mange flere milde tilfælde, hvor infektionen ikke påvises, vil dødeligheden falde tilsvarende. Dødeligheden for SARS og MERS er opgjort til henholdsvis 10% og 35%.

    Og det gør, at jeg stadig ikke er bange ift situationen her i DK.


  • #58   15. feb 2020 Ikke at male fanden på væggen, betyder ikke at jeg ikke er bekymret.

    Men det er trods alt bare influenza. Nej vi har ingen rigtige behandlingsmidler, men flertallet af os vil overleve den uanset om vi bliver smittet eller ej.

    Det er ikke verdens undergang.

    Desuden tror jeg at de hurtigt finder en kur. I Thailand eksperimenter de jo bare, og de har ingen døde. De bruger noget hiv medicin.

    I Vesten kan vi af gode grunde ikke bare eksperimentere på mennesker. Men deres erfaringer kan vi så forske ude fra. Det skal nok gå det hele... smiley


  • #59   25. feb 2020 Jeg har lige måtte ringe for at aflyse et møde, fordi min yngste søn er syg. Får svaret: er du nu SIKKER på, at han ikke har Corona? For jeg synes godt nok, at det rykker tættere og tættere på.

    (Nej det var ikke en joke)


  • #60   25. feb 2020 Altså, jeg indrømmer da gerne, at jeg får det mere og mere stramt med situationen efterhånden.

  • #62   25. feb 2020 jeg må sige ifht overskriften .. ja nu er jeg ved at bekymre mig, ikke så meget om virussen men mere om at det virker til at der på ingen måde er styr over inddæmpning af smittekilde(r) rundt omkring …
    synes det er lidt skræmmende at fx et land som Italien hvor der er mange turister sommer og vinter har så mange tilfælde nu, hvem ved om nogen lige er rejst fra/igennem de områder dagene før og nu er videre i verden …

    vi har venner der har spurgt om vi vil med til området ved de 5 byer i påsken, men jeg har slet ikke lyst, har heller ikke lyst til at sidde i fly med folk man ikke ved hvor har været …

    min ældste datter der er læge siger at allerede nu er der stor efterspørgsel på mundbind i dk ..


  • #63   25. feb 2020 Mundbind har været udsolgt over hele landet rimelig lang tid allerede. I hvert fald de ordentlige af slagsen.

  • #64   25. feb 2020 Skægt med de mundbind - mon folk tænker at de gerne vil forhindre at de smitter andre eller tror de, de selv er beskyttet....

    Jeg håber at de folk, der arbejder på en vaccine rubber røven, ellers bliver det en dyr omgang.
    Personligt ved jeg ikke, hvordan jeg skal agere, når det rammer landet. Bliver det pandemisk som nogle forventer, bliver det virkelig svært at beskytte sig....

    Jeg har allerede mistet min lugtesans til influenza, synes ikke jeg er frisk på mere...


  • #65   25. feb 2020 Kommer nok lidt an på, hvilke man køber.

    Tror mange går rundt og forestiller sig, de er beskyttede, selvom de har købt mundbind der i virkeligheden er beregnet til at beskytte ANDRE fra dem, der har dem på. Hvilket jo giver ingen mening i en rask persons tilfælde.

    Men der findes trods alt mundbind, der beskytter mod smitte. Så skal man bare op i noget lidt andet (FFP2 og FFP3 mener jeg, er de europæiske betegnelser for godkendelser af den brugbare slags)


  • #66   25. feb 2020 Anine - jooo... meeen... hænder er dem, der sørger for det meste smitte...


  • #67   25. feb 2020 Jeg har en kammerat hvis kone besluttede at rejse hjem 2 dage før planlagt fra Venedig. Det er sikkert kun et spørgsmål om tid før det er her.

    Hvis først der kommer gang i spredning, og den er så smitsom, så tror jeg slet ikke at lande som DK etc er klar. I Kina lukker de bare en hel by med 10mio mennesker og beordre folk i karantæne. Et land som DK vil bare fortsætte det normale arbejdslivi rigtig lang tid for man tager drastiske beslutninger.


  • #68   25. feb 2020 Vi kan ikke skaffe mundbind i det lægehus jeg arbejder smiley Vi har nogle få procedurer hvor vi skal bruge dette smiley Jeg er egentlig ikke så bekymret arbejdsmæssigt, da vi ikke burde få corona smittede indenfor dørerne. Vi får næsten dagligt retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen, hvordan vi skal agere.
    Rent personligt er jeg dog noget bekymret for vores længe planlagte Rom tur i slutningen af næste måned smiley Hvis det fortætter sådan her kommer vi jo nok ikke afsted ( og det ønsker jeg så heller ikke).
    Jeg har p.t. en kollega der er i Østrig på skiferie i det område, hvor der lige er 2 smittede smiley Er da lidt nervøs for at få hende hjem eller endnu værre, hvis hun skal i 2 ugers karantæne smiley
    Jeg mener, der er grund til bekymring, men ingen grund til at blive hysterisk smiley
    Vi tør heller ikke bestille sommerferie endnu før vi kommer nærmere smiley


  • #69   25. feb 2020 Dette er lige kommet på TV2’s hjemmeside:

    I dag, Kl. 13:29
    Tal om coronavirus: Smittede, raske, kritiske og døde
    Det kan virke som om, at antallet af døde og smittede blot vokser og vokser - hvilket til dels også er tilfældet. Men det samme gør antallet af personer, der bliver raske.

    På verdensplan har der været lige over 80.300 tilfælde af smitte med coronavirussen, der af WHO har fået navnet SARS-CoV-2 eller covid-19.

    Af de omkring 80.300 tilfælde er 30.549 af sagerne lukket - enten fordi, patienterne døde eller blev raske.

    Dermed er der knap 50.000 aktive tilfælde med smitte af coronavirus, som offentligheden kender til. Her er tallene kort fortalt:

    Registreret totalt: 80.348
    Helbredte: 27.842
    Døde: 2707
    Stadig syge: 49.799
    I kritisk tilstand: 9215


  • #70   25. feb 2020 Du har helt ret, CH smiley
    Mundbind hjælper heller ikke meget, hvis ikke man ved hvordan man skal håndtere dem, når man tager dem af/på.


  • #71   27. feb 2020 Så er corona kommet til Danmark.

    Men okay, det var vel også bare et spørgsmål om tid.


  • #72   27. feb 2020 Ja patient nul...

    der er pressemøde kl 8

    jeg er bekymret fordi jeg har et barn. Jeg er blevet bekymret fordi jeg ikke synes vores myndigheder tager det her alvorligt.

    familien der er smittet har været på job osv. han gik hjem med feber fra TV2...

    Jeg er spændt på meldingen kl 8 men jeg frygter en sludder for en sladder


  • #73   27. feb 2020 Helt enig. Forstår slet ikke Danmarks måde at håndtere denne situation på.

  • #74   27. feb 2020 Sådan går det gerne når man vælger at tage så let på tingene som DK har gjort. Så er ikke det mindste overrasket.

  • #77   27. feb 2020 nå det kører med spørgsmål nu på mødet men jeg kan opdatere lidt imens


    vi er land 15 der smittes. det var forventet og myndighederne følger situationen time for time. når det er nødvendigt anvendes karantæne og lige nu opspores alle personer der har haft tæt kontakt med den smittede.

    der er taget 88 test pt som der afventes svar på. man forventer at flere er smittet.

    myndighederne opfordrer til at man husker på at det for de fleste er en mild infektion mens et fåtal bliver alvorligt syge. Den enkelte borger i Danmark skal ikke, som sådan, bekymre sig.

    risikobilledet ændrede sig over weekenden, men myndighederne så det komme. ud af 17 test taget i nat,var kun en positiv og denne person er der taget hånd om.

    der er stor uro på TV2 og myndighederne er på stedet hvor de har dialog med ansatte og ledelsen



    bare lige sådan kort referat frisk fra hestens mund på mødet her kl 8.



  • #80   27. feb 2020 Tage situationen seriøst fra start af.

  • #82   27. feb 2020 Isabelle, det er måske nærmere hele attituden, jeg har fundet problematisk. Myndighederne har fra start af taget noget let på situationen, hvis du spørger mig.

    Jeg skal ikke kunne sige, hvad man specifikt kunne have gjort, men jeg har slet ikke kunnet fornemme, at der har været gået seriøst til værks. Skal man handle er man trods alt nødt til først at anerkende, at der er et problem. Og det synes jeg, vi har været umådeligt lang tid om.


  • #83   27. feb 2020 Isabelle

    Jeg har ikke svar til dig. Hvis var jeg øverste ansvarlig for sundheden i DK.

    ham der er fremstår desværre heller ikke som om han var svarene men vi må se hvad vej vira blæser.


  • #84   27. feb 2020 Have taget situationen seriøst fra start af.

  • #87   27. feb 2020 Sammenlignet med andre lande, så har DK taget let på tingene.

  • #89   27. feb 2020 Men er som sagt ikke det mindste overrasket. Sådan går det gerne når man sløser og tager let på tingene.


  • #91   27. feb 2020 Måske man bør overveje at myndighederne ikke ønsker at skabe unødig panik...
    Vi ved jo ikke en pind om, hvad beredskabet består i og derfor heller ikke en pind om, hvad der er gjort.

    For mig at se er det svært at gennemskue hvad man skulle have gjort anderledes...


  • #92   27. feb 2020 Sløser, tager ikke seriøst...
    Hvad, helt konkret, skulle de have gjort og hvad har de gjort, som var forkert?

    Bemærk konkret.


  • #93   27. feb 2020 Jeg synes, de er begyndt at komme efter det. Eller forsøger på det. Men personligt har jeg ikke følt mig tryg ved håndteringen fra starten af.

    Hvis man genlæser nogle af de første indlæg i denne tråd, så er det stadig mange af de samme ting, jeg undrer mig over. Som for eksempel, at andre lande satte deres hjemvendte rejsende fra Kina i isolation, men vi ikke gjorde. Det synes jeg vidner om, at man på det tidspunkt ikke tog situationen alvorligt og det mener jeg måske, man burde have gjort allerede der istedet for først at gøre det, da udsigten til smitte blev uundgåelig.


  • #94   27. feb 2020 Anine og alligevel har DK ikke fået en eneste smittet fra Kina, men Italien..



  • #95   27. feb 2020 Der er forskel på at skabe panik og så det at tage situationen seriøst fra start.
    Nu må tiden jo så vise hvor omfattende det bliver.


  • #98   27. feb 2020 Hvordan er du vidende om, hvad myndighederne har gjort, Zenta? EkstraBladet?

    Selvfølgelig har de da taget det seriøst!
    Rettidig omhu er kodeordet..


  • #99   27. feb 2020 Der var da vel ingen, der troede at virussen IKKE ville komme til DK?
    At DK lige kunne manøvrere den udenom ved at "tage det seriøst"?

    Det er virus!

    Det hele handler om tidsperspektiv og udvikling af vaccine.
    Og så at få ret og vrang på Kinas informationer..


  • #100   27. feb 2020 Jeg talte med min kære far om det i her til morgen.

    Min far som er stoisk rolig, kiggede på mig og sagde.

    "Ved du hvor mange danskere der i forvejen dør om året af influenza i gennemsnit i Danmark om året?"

    Det måtte jeg indrømme at det vidste jeg simpelthen ikke.

    1600 i snit var hans svar, og sagde stille og roligt:

    "Få nu tingene lidt i perspektiv Martin".

    Så gik han glad videre.

    Jeg elsker den mand for hans intelligens..... smiley


  • #101   27. feb 2020 Det er jeg klar over, CH. Og jeg erkender gerne, at jeg må være dig svar skyldig med hensyn til, hvad DK konkret skulle have gjort anderledes.

    Men jeg svarer mestendels på, hvad der har undret mig.
    Jeg har ikke været videre bekymret i forhold til virussen, da jeg har forsøgt at holde mig så opdateret som muligt. Derfor er jeg alligevel nødt til at indrømme, at jeg gennem forløbet har måtte stille mig undrende overfor nogle af DK's handlingsplaner.

    Og nej, jeg havde ikke regnet med, den ikke ville komme til Danmark.


  • #102   27. feb 2020 @Anine.
    Hvordan kunne du nogensinde forestille dig, at en influenza virus ikke kom til Danmark?

    I mine øjne var det utænkeligt at den ikke gjorde.


  • #103   27. feb 2020 "Og nej, jeg havde ikke regnet med, den ikke ville komme til Danmark."

    Martin, beklager, sætningen er skørt formlueret smiley Men der er nu 2 'ikke'.

    Lidt bedre formuleret:

    Nej, jeg var ikke i tvivl om, den ville komme til Danmark.



  • #104   27. feb 2020 Martin, din far har så været lidt sparsomt informeret i forløbet eftersom man jo har oplevet dødstal mellem 20 og 50 gange højere for denne influenza end vores årstidsinfluenza...
    Nu jævner tallet sig ud og bliver mere fredeligt - men det forandrer ikke på, at der normalt vaccineres mange tusinder i DK, som ikke er vaccinerede nu...

    Skulle den ikke være mere dødelig end vores almindelige influenza, vil den stadig koste flere liv.

    Helt som det var tilfældet da man sidste år valgte de forkerte vira i vaccinen... der steg dødeligheden fra 0.1 % til 0.5.


  • #105   27. feb 2020 Ved man egentlig hvad årsagen er til den højere dødsrate i Italien? For er der ikke procentvis flere døde der eller har jeg læst et forkert sted?

  • #106   27. feb 2020 Det handler nok om at der ikke er så mange raske endnu, Anine. De trækker gennemsnittet ned, når de er på den anden side om to-fire uger.

  • #107   27. feb 2020 @CH.
    Som sædvanligt misser du pointen i din lettere paranoide verden (som jeg opfatter dig).

    Hans budskab var stille og roligt.

    Slap nu af!

    Hvor mange gange tror du at min gamle far (77 år) er blevet advaret om diverse sygdomme gennem tiden? smiley


  • #108   27. feb 2020 Der er ret stor forskel på at være paranoid og velinformeret.... smiley

    Man kan faktisk godt både være det og rolig på samme tid.


  • #109   27. feb 2020 Lidt mere fakta.

    "Leder af Virus Forskning og Udviklingslaboratoriet hos Statens Serum Institut, Professor Anders Fomsgaard, udtaler, at vi er bedre klædt på i Danmark til at håndtere virussen, end det er tilfældet i Italien og Kina. Desuden gør han opmærksom på, at dødeligheden udenfor Hubai-provinsen er under 1%."


  • #111   27. feb 2020 Jamen, det er da enormt sjovt, Pia......

  • #112   27. feb 2020 En DANSK læge siger til en syg mand, der netop er kommet hjem fra et højrisikoland, at han bare skal tage på arbejde. Jo jo.... Danmark og de danske myndigheder er enormt seriøse..... smiley

    Men det er da godt, at enkelte kan more sig over situationen, og latterliggøre andres bekymring.


  • #113   27. feb 2020 Min veninde kom til Rom med fly i fredags.
    Der blev der taget temperatur på alle passagerene, inden de kom ud i ankomsthallen.


  • #114   27. feb 2020 @Rikke.
    Hvilket højrisikoland?


  • #115   27. feb 2020 Man kan da godt tage situationen alvorligt, uden at være hysterisk, Rikke. At man ikke går i panik, og kræver højeste alarmberedskab, er ikke ensbetydende med, at man ikke følger situationen nøje.

    For nogle uger siden blev en patient indlagt på Skejby i deres særlige isolationsrum. De har et beredskab, som kan iværksættes på få minutter. Hvis det ikke er at tage situationen alvorligt, så ved jeg ikke hvad er.

    At en læge har lavet en fejlvurdering, er ikke useriøst. Det er menneskeligt! Hysteri og panik ville være, at isolere ALLE som har det mindste tegn på sygdom (herunder almindelig influenza) og kræve ALLE der har været udenlands i isolation i 2 uger. Det er også på alle måder overkill.

    At man har en forudbestående lidelse, som gør at man som enkeltperson er mere udsat, kan ikke begrunde at et helt land skal gå i undtagelsestilstand. Det kan begrunde, at de enkelte individer tager større forholdsregler. Men ikke at alle skal isoleres eller indlægges.

    Jeg kan slet ikke se hvor myndighederne har fejlet, eller ikke taget situationen alvorligt. Og jeg kan ikke se hvor der skal sættes mere ind, som det er nu.


  • #116   27. feb 2020 Rikke, den læge er da idiot uanset..
    Netop det, at folk går syge på arbejde gør hver eneste år at mange flere end nødvendigt lægger sig...
    Samfundsøkonomisk helt hen i vejret og illoyal opførsel overfor kolleger...

    Men desværre helt almindeligt.


  • #117   27. feb 2020 *CH* en læge gør næppe fra eller til, i forhold til om folk går syge på arbejde. Nogle gange må man bare selv tage ansvar. Det er folk selv, som skal blive hjemme, uanset hvad lægen eller andre siger smiley

  • #118   27. feb 2020 Martin - Jeg siger det med det samme. Jeg gider ikke dit evige flueknepperi, du ved udmærket hvilket land. Fortsæt endelig som du plejer.....det bliver uden min deltagelse, da jeg simpelthen ikke gider diskutere med dig. Du har din mening, det er fint med mig.

    A - Jeg har hørt rigeligt fra de læger vi har i familien og omgangskredsen, og nej, jeg ser ikke det her er blevet taget seriøst fra starten.
    At der ikke engang er sørget for noget så logisk som beskyttelsestøj ude på mange klinikker, er jo en joke.




  • #119   27. feb 2020 Det kan vi to hurtigt blive enige om, A - men desværre tror mange blindt på deres læger...
    Også når det, de siger er hul i hovedet.

    Men det er en anden snak - selvom den er relevant nok, der kunne virkelig spares sygedage på den konto...


  • #120   27. feb 2020 Jeg ved godt at der er spurgt om det ca. 20 gange før her i tråden, men Rikke, hvad er det helt konkret, der gør, at det ikke er taget seriøst?

    Hvad mener du med beskyttelsesdragter? Skulle personale på lægeklinikker gå rundt i beskyttelsesdragter? Hele tiden, eller?


  • #121   27. feb 2020 Og lad så for fanden være med at sige folk panikker fordi man synes Danmark har handlet arrogant. Jeg var ikke taget til lungelægen i Kbh. igennem lufthavnen, hvis jeg var i panik på nuværende tidspunkt.

  • #122   27. feb 2020 Vi må lukke landet ned.

    Spær grænserne øjeblikkeligt!

    Vi skal alle tage vores temperatur hvad anden time.

    Spær alle broer.

    Kom nu. Vi skal tage det her seriøst.

    PS: Om så Danmark gjorde, ville der stadig være nogen der syntes at tingene ikke blev taget seriøst. Det vil altid være den der lille procent af befolkningen der er bange for alting.

    Jeg rejser til Thailand i næste uge. smiley


  • #123   27. feb 2020 Ehhhhh, jamen så okay da smiley smiley smiley

    Og selv for fanden.....!


  • #124   27. feb 2020 Det ligger fuldstændig fast, at der fra myndighedernes side bliver nødt til at udstråle ro uanset hvor meget, der arbejdes "i baggrunden".
    For mig at se har beredskabet set fornuftigt ud - der VAR lav risiko i DK - den steg til moderat og så kom første tilfælde.
    Der er nødstuer og nødhospitaler klar....

    Man kan ikke lukke et land som vores ned og man kan ikke lukke alle der kommer fra udlandet inde i to uger.

    Lige nu er det vigtigste budskab at få ud, at folk skal lade være med at gå til lægen med influenzasymptomer og de skal blive hjemme fra arbejde.

    Det her er ret meget på vores hænder (høhø smiley )


  • #125   27. feb 2020 Den største trussel er nok dem, der vælger at opføre sig som idioter og nægter at ændre adfærd trods anbefalinger...
    Men sådan er det jo med alting..

    Det er så dem, vi andre (immunudfordrede) må beskytte os imod både i denne situation og ved almindelig influenza..


  • #126   27. feb 2020 Håber så til gengæld virkelig - som du siger, CH -, at folk får opfanget den med, at de IKKE skal tage til lægen, hvis de oplever symptomer, men tværtimod blive hjemme.

    Kunne godt frygte, at mange i ren panik vil løbe afsted til lægen, men det er jo ikke videre smart. Så bliver der da først spredt smitte.


  • #127   27. feb 2020 Her er en, helt stille og rolig og uhysterisk, artikel om virus, sammen med nogle meget stille og rolige anbefalinger smiley

    Læs bl.a. om dødeligheden, træk vejret og overvej om det er nødvendigt at køre på de høje nagler.

    https://www.dr.dk/nyheder/indland/professor-5-ting-du-skal-vide-om-virussygdommen?cid=soc_facebook_drnyheder_post_u6e9103g&fbclid=IwAR3TCDqMFMZSx7aXi2xnejXvs_0vAla0iOAVq4xIURL4VghAnuCHaX6dnw8


  • #128   27. feb 2020 I mit land.

    Der drøner man ikke bare ned til lægen og siger hej og får en krammer.

    Næ, man skal bestille tid, og så fortæller en sød mand eller dame hvornår jeg kan få en tid.

    I mit land, så spørger denne dame eller mand også hvad det er jeg gerne vil tale med lægen om.

    Jeg har ikke selv prøvet, men jeg tror at hvis jeg sagde jeg havde mistanke om influenza, så tror jeg at damen eller manden ville stille nogen spørgsmål, med henblik på Covic-19.

    Jeg ved det som sagt ikke, men jeg tror det.


  • #131   27. feb 2020 Jeg tror du rammer ret meget hovedet på sømmet, Batdog.

    For hulen, det må være svært at navigere i - at informere detaljeret og saglig er en udfordring med et ton af informationer som både divergerer og understøtter.
    Damage control er kommunikationsmæssigt fuldstændigt ude af myndighedernes hænder.

    Bare det at mane til besindighed hos folk med lav risiko og samtidig beskrive alvoren for risikogrupper, skaber forvirring og uro - og desværre også misinformation.


  • #132   27. feb 2020 Forud for min seneste indlæggelse, ringede jeg først til lægen (det var sygeplejersken der tog opkaldet). Jeg oplyste symptomer og sagde, at jeg mistænkte influenza. I mit tilfælde kan jeg ikke bare blive hjemme under dynen. Selvom jeg nævnte risikoen for influenza, bad hun mig komme ind på klinikken - ikke et ord om beskyttelse af mine medmennesker, jeg påtalte det endda selv. Jeg tog selv noget for munden som et forsøg på at begrænse smitten, brugte ekstra håndsprit, rørte så vidt muligt ikke ved noget, og gik længst muligt væk fra andre.
    Der var altså ikke nogen som helst begrænsning fra deres side....det var udelukkende mit eget forsøg på at undgå at smitte andre.

    Ironisk nok blev jeg smittet, da jeg sad i venteværelset på skadestuen en uges tid tidligere. Der var folk heller ikke blevet begrænset, selvom de tydeligvis smittede.



  • #133   27. feb 2020 Rikke, der er forskel på beredskabet nu i forhold til før.
    Der VAR ikke grund til at gøre ekstra ud af det for smitten var stadig relativt inddæmmet. Det er den ikke mere og derfor ændrer beredskabet sig.

    Indtil nu har der ikke været grund til at vi som befolkning har skullet ændre adfærd.
    Nu skal vi gøre os lidt mere umage for at os, der er ekstra udsatte kan blive beskyttet.


  • #135   27. feb 2020 enig batdog

    jeg skal købe en maske i morgen.... dog ikke til det men pga flytning... Jeg tænker folk tror det er pga corona.... Jeg har lyst til at sige hvad den er til... Lmao


  • #136   27. feb 2020 Ida, jeg synes også helt klart, de har formået at komme efter det. Og jeg føler mig ret tryg ved den nuværende håndtering - i øvrigt fornemmede jeg i stor grad kompetence og overblik under pressemødet i morges.

    Det ændrer ikke mit syn på den oprindelige situation. Og måske det for mig - som Batdog meget fint skriver - skyldes mistro mere end reel mangel på håndtering. Jeg skal ikke kunne sige det, for jeg har ikke kunnet se, hvad der foregik 'bag kulisserne'.


  • #138   27. feb 2020 Kommer til at tænke på for et par uger siden da vi var i Netto.
    Ekspedienten sad med rød næse og trak vejret med åben mund og snøftede stille ind hele tiden. På et tidspunkt mens hun kørte varer henad båndet, kløede hun sig med en fingerspids lige ved det ene næsebor....

    Gad vide, hvor mange hun fik delagtiggjort i hendes virus den dag...
    Vores varer var bare ikke ærligt indbydende at samle op derefter smiley

    Det er muligt, at jeg ville finde en anden kasse i dag, men hvis jeg kender mig selv ret, så ville jeg nok bare gøre som forleden - ryste på hovedet...
    Der burde jeg være bedre til at følge min sunde fornuft..


  • #141   27. feb 2020 Jeg er I øvrigt snottet når jeg skal hente omtalte maske... Jeg skriver en besked fra karantæne ! smiley

  • #143   27. feb 2020 ""Journalisten fortæller, at han blev testet positiv klokken 2.15 natten til torsdag på Roskilde Sygehus, og at det skete efter, at han onsdag morgen havde fået en række symptomer, som han ikke kommer nærmere ind på.""

    Onsdag morgen....og var altså alligevel taget på arbejde.
    Han vidste i forvejen at han havde en virus i kroppen, det havde den danske lægen jo sagt til ham efter de kom hjem - altså dagen før han tog på job? Når nu lægen 1 dag (?) tidligere kunne sige, at han nok havde en virus i kroppen, så må manden jo også have haft nogle symptomer der. Så hvor meget tid til at være rask imellem dér har manden haft.....jeg kan ikke lige få øje på det.
    Nu er manden så i "chok" -
    ""Vi er selvfølgelig dybt rystede over, at det, vi troede var stærkt usandsynligt, nu er vores virkelighed,' skriver Jakob Tage Ramlyng blandt andet.""

    "Stærkt usandsynligt"......I det nordlige Italien hvor smitten er stor.


  • #144   27. feb 2020 Ida, der er jo også nogle, der pakker dine varer smiley

  • #145   27. feb 2020 Rikke, siden du er her endnu, vil du så ikke prøve at svare på det, jeg spurgte om tidligere?

    Jeg ved godt at der er spurgt om det ca. 20 gange før her i tråden, men Rikke, hvad er det helt konkret, der gør, at det ikke er taget seriøst?

    Hvad mener du med beskyttelsesdragter? Skulle personale på lægeklinikker gå rundt i beskyttelsesdragter? Hele tiden, eller?


  • #149   27. feb 2020 Hl - masker er udsolgt på apotekerne smiley blot til info hvis det var din plan. Til dit brug så tænker jeg et byggemarked eller malerforretning.

  • #155   27. feb 2020 Der er udsolgt af mundbind i Skive på alle apoteker.....

  • #156   27. feb 2020 14 kolleger sendt hjem ind til nu på TV2


    vi er nogle der forventer at kunne blive og rapportere til sidste time fordi vi er tidligere kollegie beboere.... smiley


  • #160   27. feb 2020 Hold da ferie, jeg kan godt se at jeg lever mit liv sindsygt farligt!

    Har aldrig betragtet mig som en af de der "living on the edge" typer.

    Men:

    Jeg går ud og spiser, jeg rejser stadigvæk, jeg går i supermarked og handler, jeg køber endda også bake off en gang i mellem.

    Måske jeg kandiderer til "Eventyrernes klub"? smiley


  • #161   27. feb 2020 Jeg kan da godt blive lidt nervøs for, hvad hundeejere som os - uden have - skal gøre, hvis vi ender ud i en karantæne.

    Og ja, det er så sådan noget, jeg allerede kan bekymre mig om. Kald mig bare hysterisk, det er jeg måske nok smiley


  • #163   27. feb 2020

    profilbillede
  • #164   27. feb 2020 Jeg kan sagtens fortælle jer hvorfor mange tager på arbejde når de små sløje/syge. Fordi de har chefer der brokker sig hvis de har "for mange" sygedage.

    Jeg har selv fået en opsang af min chef om jeg var for meget syg og med en 1-2årig og ofte den eneste der kan blive hjemme så sker det altså. Og min chef er sådan en der lever for sit arbejde og ja gerne går på arbejde syg.

    Så hvis man vil den kultur til livs skal vi nok have bedre vilkår på arbejdsmarkedet.


  • #165   27. feb 2020 Isabelle man er vel jyde!

    LMAO

    jeg nyser og pruster snot.... Skal jeg gå til læge ? Jeg ved ikke om jeg har været i kontakt med smitte. møder mange mennesker i mit job. Jeg tilskriver det en snue. har man ikke feber hvis det er? det tror jeg ikke jeg har. tror fordi jeg ikke har taget min temperatur


  • #167   27. feb 2020 har en datter der er læge og hun er bestemt heller imponeret over myndighedernes udmeldinger … fx er der nu sendt udstyr ud til en klinik ..noget a la 2 masker, en dragt osv, til at dække 6 ansatte smiley

    og nu er de praktiserende læger begyndt at sætte skilte på dørene at folk ikke må møde op i klinikken hvis det er med symptomer der kan tyde på Covid …

    hvis vi almene bekymrede vidste hvad der skulle have været gjort havde vi nok siddet i andre stillinger … jeg er enig, det er fra start ikke taget seriøst nok … ærligt var det nok trafik ind og ud af Kina man skulle have haft bremset ASAP ---

    ja jeg har hjerte-karsygdom og er tæt på 60, en af dem der statistisk set kan være i livsfare hvis det rammer, synes ærlig talt ikke det er fedt ….
    Min ene svigersøn har en ven der kom hjem fra Sydkorea for 2 dage siden, han kan ikke forstå at jeg mener han ikke bør møde den ven indenfor de næste 2 uger...

    Havde der world wide været færre mennesker der bare synes de skulle tænke på ikke at blive ramt af gener som at være isoleret, eller flere der havde taget ansvar og udvist omtanke så havde det måske ikke spredt sig så vidt ….

    det er en mega gene for de der rammes, men konsekvenserne ved at det spredes endnu bredere i samfundet er ved gud endnu værre …

    respekt for de firmaer der af sige selv har sendt medarbejdere der på en eller anden måde har været i nærheden af smittemuligheder, hjem i 2 ugers isolation ..


  • #169   27. feb 2020 Martin : Lige til det med læge og tider, så har mange læger altså åben konsultation, hvor man i et bestemt tidsrum dagligt bare kan dukke op, altså hvis det er noget akutopstået og noget der ikke kan vente til man kan få en tid en måned efter smiley

    Når det så er sagt så er jeg stadig ikke nervøs eller bekymret, og jeg er også en af dem i øget risiko da jeg får immundæmpende medicin og har en kronisk leversygdom. Hvis man kigger på hvor mange mennesker der er i de lande og byer der er ramt at smitte, og hvor mange personer der så er blevet smittet, så er det jo virkelig ikke mange mennesker, så risikoen for at man bliver smittet er altså ikke særlig stor.

    Skulle antallet af smittede i DK pludselig eksploderer, jamen så må man jo tage sine forholdsregler, holde sig så meget hjemme som muligt, sørge for god håndhygiejne, holde sig fra syge mennesker, og få leveret varer ved døren og så sørge for at vaske/spritte hænder og de varer man kan det ved.

    Jeg er vant til at tage visse forholdsregler netop pga min medicin og at jeg rager alt til mig jeg kommer i nærheden af, så det ændre ikke så meget for mig at der nu er en ny virus. Livet er farligt, både med og uden corona smiley


  • #177   27. feb 2020 Det er vel ligeså sikkert som armen i kirken, at der går smittede og syge personer rundt i hele landet. Hvor mange har ikke lige været på skiferie i alperne, mellem alle mulige nationaliteter incl. nord italienere?

    De fleste som er blevet syge går nok ikke til lægen. Det ville jeg heller ikke, ligesom jeg heller ikke plejer at gøre det, når jeg har influenza. Dertil kommer besværet med at blive placeret i isolation, enten i hjemmet eller på hospitalet som sikkert afholder mange fra at "melde sig selv" så længe de ikke bliver alvorligt syge.

    Desuden kan der gå 14 dage fra man er blevet smittet og til sygdommen giver symptomer.


  • #179   27. feb 2020 Rettet Radar. smiley

  • #182   27. feb 2020 Luk. smiley

    smiley


  • #185   27. feb 2020 Gjorde jeg faktisk ikke Radar. smiley Men jeg opdagede dog selv fejlen, desværre efter fristen for at redigere indlægget igen. smiley

  • #187   27. feb 2020 Hapsede lige denne fra TV2:

    Interessant.

    "Men sygdommen er ikke så alvorlig, så dødeligheden kan måles i promiller frem for procenter, og det svarer til, hvad man ser for almindelig influenza, men det er selvfølgelig mange smittetilfælde på én gang, hvis op til 30 procent skal rammes."

    Så skidtet er mere smitsomt end en normal virus, men ikke farligere. Det er da positivt.


  • #188   27. feb 2020 det er det jeg siger, folks egen bekvemmelighed fylder mest for dem selv … lige til en får smittet sine elskede bedstemor og denne dør … synes ærligt talt, hvis man ved man har været i fx Norditalien på ferie og man så ikke gider gå til læge med hoste og feber, så er man langt ude …

    kan sige så meget at både masker og håndsprit er udsolgt flere steder, så flere er nok mere bekymrede og måske ansvarlige end som så ...


  • #189   27. feb 2020 @Hanne M.
    Du skal ikke gå til lægen! smiley


  • #191   27. feb 2020 Helt enig Hanne.
    Men hvis man kommer hjem fra skiferie og bliver syg en uge efter, så tror jeg mange ville skubbe mistanken fra sig og fortælle sig selv, at det jo kan være alt muligt andet end lige corona, risikoen er jo så lille som vores myndigheder fortæller os. Deroveni kommer andelen som ikke kan se sig selv sat i isolation, og derfor ikke kontakter lægen selvom man har mistanken.

    Selv var jeg aldrig taget på ferie under en begyndende pandemi. Og jeg er inviteret på restaurant på søndag, på sådan en restaurant med buffet og masser af børnefamilier.. Nej tak bliver det herfra, og så må brormand og familie desværre holde kobberbryllup uden mig.


  • #192   27. feb 2020 Radar,
    Jeg har også mine dyr, to hunde og et svin. Og ingen til at passe dem hvis jeg skal i isolation på et sygehus. Derfor vil jeg gerne undgå at blive smittet og gør hvad jeg kan for at det ikke sker.
    Selvom man kun bliver indlagt i isolation på sygehuset hvis man bliver alvorligt syg, så ved man jo ikke hvor syg man bliver, hvis man bliver ramt.


  • #193   27. feb 2020 Og jeg passer ikke svinet. Så er det sagt smiley

  • #194   27. feb 2020 Svinet ville ellers ELSKE at blive passet af dig Janni. smiley

  • #195   27. feb 2020 Ikkesomdeandre.
    Du kan sagtens tage på ferie.

    Der er bare områder du skal undgå lige pt. Det kan du se her:

    https://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/rejsevejledninger/


  • #196   27. feb 2020 Martin,
    Jeg skal ikke sidde i en flyver hverken den ene eller anden vej til nogen som helst ferie under en pandemi. Det er hul i hovedet at rejse og bare se hvor hurtigt sygdommen spredte sig fra Kina til stort set hele kloden. Knapt to måneder. smiley Fordi folk insisterer på at rejse lalleglade rundt.


  • #197   27. feb 2020 smiley

  • #198   27. feb 2020 @Ikkesomdeandre,
    Tja, jeg skal jo passe mit arbejde. Det kan jeg ikke rigtigt ændre så meget på.

    Men følger man rejserådene så går det nok.

    Desuden hvis det går helt amok er risikoen jo tilstede lige meget hvor man er.


  • #199   27. feb 2020 Er den egentlig nået til Australien, nogle der ved det?

  • #201   27. feb 2020 Hmm så håber jeg de har styr på det dernede.

  • #203   27. feb 2020 jeg kunne heller ikke finde på at sætte mig i en flyver på nuværende tidspunkt …

    Jeg kan sagtens forstå det med man ikke skal/vil i isolation på hospital … men at tage mere hensyn til en selv end samfundet som helhed og evt, svage på ens arbejde, og ikke kontakte læge, ved det ubekvemme ved at blive isoleret hjemme er så egoistisk at jeg simpelthen ikke kan have nogen respekt for det ..

    at tænke, næh det er nok "bare" lidt forkølelse og hoste, let feber, jeg tager da på job og ser om jeg får det værre "så kan jeg jo altid tage hjem" .. det er bare ikke ok ..

    og den "spasser" af en læge der har rådet den nu positivt testede til at gå på job skulle imo have sådan en reprimande …. jeg bliver sgu sur

    alene det at man nu hører den der tv læge Peter sige at de der er mest i risiko er folk over 80 … og ellers dem med kroniske lidelser primært med Kol og over 65 …. hvor jeg så andetsteds har læst at der er folk over 60, og både med og uden kroniske lidelser … det får mig igen til at tro at deres signaler om " vi har SÅ styr på det" er til at lukke om og skide i …. det er signal for at undgå panik, når de ikke engang er enige om hvem der er de mest udsatte …


  • #204   27. feb 2020 @Hanne M.
    Du må leve et trist liv.

    Tallene kan du jo google frem på ingen tid.

    https://www.dr.dk/nyheder/udland/hidtil-stoerste-corona-studie-risiko-doe-af-kinesisk-virus-stiger-med-alderen

    Lægen der lavede en fejl i følge dig (jeg ved det ikke), sidder nok ikke og jubler hvis det er tilfældet.

    Om han/hun så er en spasser det skal jeg ikke kunne udtale mig om. Det tager da lidt IQ at blive uddannet læge.

    Læge eller ej, så har jeg til dato aldrig mødt et fejlfrit menneske. smiley


  • #206   27. feb 2020 @Ida,
    Næh, Jeg skriver at det ingen tid tager at google.

    Jeg synes det er enormt nedlade at kritisere mennesker der hver dag kæmper for at redde røven på andre. Hvem ved hvor mange mennesker den person har reddet indtil nu.

    At nogen er bange grundet sygdom er forståeligt.

    Beklager hvis du ikke bryder dig om min lige fremme måde at kommunikere på, men det ændrer sig nok ikke.


  • #208   27. feb 2020 @Ida.
    Tro mig.

    Jeg prøver ellers at lade være med det. Desværre kan jeg ikke altid selv se det.

    Mit skrift sprog er ret begrænset af min ordblindhed. Så nogen gange "lyder" jeg værre end jeg selv har lyst til.

    Gav jeg den gas en dag. Så ville jeg nok smidt ud herfra. smiley


  • #210   27. feb 2020 Nu er jeg som sagt selv en af de "ekstra udsatte", men jeg synes virkelig også folk er total hysteriske på f.eks kommentarspor på facebook og i FB grupper. Det lyder jo nærmest som om vi alle falder døde om i morgen. Min medicin giver øget risiko for kræft, jeg kan pludselig falde død om, jeg kan få organsvigt og ca. 100 andre mindre fede ting, og tror ærligtalt risikoen for at netop en af de ting sker er større end at jeg får corona , og det er altså ikke noget jeg går og tænker over til dagligt på nogen som helst måde.

    Hvis jeg skulle gå og frygte alle ting der kan ske med mig i forhold til sygdom og medicin, ja og alle de ting der kan ske for ALLE , så kunne jeg ligeså godt ligge mig til at dø med det samme, for så ville livet dælme ikke være noget som helst værd at leve. Og netop derfor gider jeg heller ikke gå og være bange eller frygte en virus som der altså er lille risiko for at jeg overhovedet får. I forhold til hvor mange mennesker vi er i verden, ER det altså ekstrem få personer der er smittet.

    Synes også mange i deres hysteri glemmer hvor mange der rent faktisk er blevet raske efter smitte med corona, der fokuseres kun på de personer der er døde ( som også er virkelig få i forhold til hvor mange mennesker vi er i verden)


  • #211   28. feb 2020 Jeg har astma, og skulle derfor være én af de mere udsatte for denne virus. En almindelig forkølelse kan slå mig ud af kurs i forhold til astmaen, men det gør mig nu ikke mere bekymret, end jeg normalt ville være i sådan en situation, som vi alle befinder os i p.t. Jeg er vaccineret mod influenza, den store vaccine pga. lungesygdommen, og hvis jeg en dag fik feber og andre symptomer på influenza, ville jeg nok bare ringe til lægen og følge dennes råd. Min mand har netop ligget med feber og influenza i knapt en uge, og nu hoster han temmeligt meget, ikke én af os har tænkt i de baner, at det skulle være andet og mere end normal influenza.

    Som andre skriver er der forskel på panik og at være veloplyst, en god portion realitetssans er aldrig af vejen. Om den læge, der tilså TV2-medarbejderen har fejlet eller ej, skal jeg ikke kunne sige, selvom det siges, at han ikke frarådede vedkommende at tage på arbejde. Men en læge er jo også blot et menneske, og kan fejle, og jeg hørte medarbejderen udtale i TV i går, at det faktisk var hans familie, der havde de værste symptomer, men kun ham, der testede positiv for Corona.

    #210;

    Pudsigt, at du kalder andre, der bekymrer sig om sygdom, for hysteriske, din egen situation taget i betragtning... smiley


  • #213   28. feb 2020 "at tænke, næh det er nok "bare" lidt forkølelse og hoste, let feber, jeg tager da på job og ser om jeg får det værre "så kan jeg jo altid tage hjem" .. det er bare ikke ok .."

    Jeg kender mange chefer der synes det her er bedre end bare at ligge sig syg, inden man har været afsted.

    Vi har en arbejdskultur idag hvor det mange steder nærmest ikke er ok at ligge sig syg mere og forståelsen for at nogle bliver nemmere syge end andre er ikke eksisterende.

    Det med at flyve grundet Corona giver jeg ikke meget for. Med alt det fokus der er på klima og vi skal redde planeten kan det undre mig at det er et stigende antal der tager på ferie. For vi ved jo alle hvor meget det sviner med co2. Nå det var et sidespring.

    Jeg er ikke bekymret for Corona. Det skulle da lige være på min svigermors fars vegne da han er ældre og sårbar eller min venindes nye baby men de er i Australien og jeg håber de har styr på det der.


  • #216   28. feb 2020 @Anay.
    Der er vist flest chefer der foretrækker raske medarbejdere som ikke smitter deres kollegaer og dem selv. smiley

    Desuden har vi ret skrappe regler for den slags i Danmark.


  • #217   29. feb 2020 jeg er faktisk fuldstændig ligeglad med om Martin eller andre synes jeg er hys …. jeg har 2 børnebørn of jeg vil gøre alt for at opleve dem i flere år frem over...

    Jeg ved godt læger redder liv, har selv en datter der er det … men selv om man er en daglig helt så kan man godt i enkelte situationen have opført sig uansvarligt, og det synes jeg den læge har gjort …. ligesom smittet nr 2 der da lige skulle være op til flere dage om at henvende sig til læge trods sygdomssymptomer … jeg finder det i situationen uansvarligt, sådan er det ...


  • #218   29. feb 2020 Martin - det er absolut ikke min erfaring so far. Men jeg håber da du har ret.

  • #219   2. mar 2020 Her opsummere det meget godt hvorfor det er lidt mere skræmmende end influenza.

    Sygehus væsnet er slet ikke gearet til det. 0.9% af influenza tilfælde i USA blev indlagt. For virussen er det ca 20%.

    Det andet der bliver fremhævet er at dødsraten er højere i Wuhan netop pga manglende Hospital faciliteter.

    https://medium.com/@amwren/forget-about-the-death-rate-this-is-why-you-should-be-worried-about-the-coronavirus-890fbf9c4de6


    profilbillede
  • #220   2. mar 2020 problemet er at vi ikke kender sygdommen...

  • #221   2. mar 2020 Lidt pudsig information.

    Min lillesøster der er doktor i Kolding området fortalte at de måske fik et kald om dagen fra en bekymret borger.

    Hendes veninde/kollega i København fik mange opkald fra bekymrede borgere.

    Min søster er så sjovt nok selv ikke så bekymret for sygdommen. Ikke siden det kom frem med den lave dødsrate.


  • #223   2. mar 2020 Vi sad forleden med en 2 år og og måtte ringe 112 fordi vi var nr 88 til lægevagten og hun steg fra ingen feber til over 41 på 10 min... De sagde direkte at folk går amok og kimer dem ned.

    Vi fandt selv derind men det efterlod os i en kæmpe afmagt når man rent faktisk ringer og ha e brug for reel hjælp

    imens vi ventede på skadestuen kom der 4 forældre mere med alvorligt syge børn som ikke havde kunnet komme igennem..

    bebsen er ok men det var alvorlige kramper så jeg er også mere urolig nu pga folks panik end for corona


  • #224   2. mar 2020 #221 …. min datter der er læge i Aarhus på Skejby, siger at hun og hendes kolleger er bekymrede for de der tilsyneladende ikke tager dette seriøst, og at man indenfor lægefaglige kredse frygter at gør man det ikke snart så kan det ramme op mod ½ million danskere … det er worst case ja, men det er ikke umuligt hvis ikke snart folk begynder at tage ansvar hvis de på nogen måde kan udgøre en risiko for andre … det er ved gud nemmer at isolere nogle få hundrede mennesker, end at få et sygehusvæsen udfordret som slet ikke er gearet til en epidemi i den str. orden ...

  • #225   2. mar 2020 hvordan agerer folk der ikke tager det seriøst?

  • #226   2. mar 2020 Godt spørgsmål HL

  • #227   2. mar 2020 Jeg er bekymret pga. min mor - jeg vil så nødigt bringe en eventuel smitte videre til hende, da hun har nedsat immunforsvar pga. nødvendig medicin og derfor er i høj risiko for ikke at overleve virussen, hvis hun skulle få den.. Så det må bare ikke ske.

    Udfra det jeg har læst, ville den "bare" agere som en influenza hos mig (med et helt almindeligt fungerende immunforsvar)


  • #228   2. mar 2020 Enig Milla. Jeg har også en syg mor

    jeg har influenza pt. Ja det har vi alle 3. Det afføder en del jokes...

    da vi var på skadestuen forleden med bebsen kom Vi ind og det første jeg gør er at nyde. alle så på mig.... altså... Det er tydeligt at folk er obs

    jeg har dog ikke oplevet panik


  • #229   2. mar 2020 @Hanne.
    Det er store ord du kommer med.

    I lægefaglige kredse.

    Det er jo ikke korrekt det du siger.

    Lægefaglige kredse maner jo til ro.

    Sygdommen bliver da taget seriøst.

    Det er i nyhederne hele tiden, og politikkerne har jo reageret med at indkalde vores katastrofeberedskab.

    Jeg aner simpelthen ikke hvad det er du forventer at der skal gøres mere.

    VI kan ikke lukke landet ned, spærre grænserne og isolere hele befolkningen for en influenza.


  • #230   2. mar 2020 har I oplevet panik?

    jeg synes ikke jeg ser det omkring mig. lægevagten er ramt på en dårlig måde må man sige men det er det eneste jeg har oplevet.

    Jeg synes folk er ret rolige. Det er kun klik bait medierne der er i panik... dvs kører non stop breaking...

    jeg kender ingen der hamstre osv


  • #231   2. mar 2020 Næh, der mangler ikke rigtigt noget de steder jeg handler.

    De var dog løbet tør for flæskesværd i min lokale Rema, men det oplevede jeg også før Covic-19 i ny og næ.

    PS: Mega irreterende, for deres flæskesværd er virkeligt gode og billige. smiley


  • #232   2. mar 2020 hahaha du har en pointe!

  • #233   2. mar 2020 Jeg har heller ikke oplevet panik eller udsolgte varer mv. smiley

  • #234   2. mar 2020 Jeg har i øvrigt heller ikke set nogen med ansigtsmaske på endnu.

    Nu har jeg møde i Odense i morgen, og jeg vil prøve at holde med det.



  • #235   2. mar 2020 .

    profilbillede
  • #236   2. mar 2020 Nu må vi jo heller ikke glemme, at vi lever i 2020.

    Meget kloge mennesker arbejder på højtryk for at udvikle en vaccine.

    Lur mig, om det ikke er en virksomhed eller to derude der rigtigt gerne vil producere den. smiley


  • #237   2. mar 2020 Vaccinen er på vej, men bliver næppe godkendt i denne sæson - men så har vi den da i den næste...

    Om myndighederne maner til ro er vist et spørgsmål om definitioner...
    Et estimat på 100.000 indlagte er alligevel noget...
    Det her kommer til at koste på så mange fronter, hvis epidemien rammer - hvilket ser ud til at være svært at undgå nu.


  • #238   2. mar 2020 Nogen mennesker ser bare problemer inden de er opstået.

    https://videnskab.dk/krop-sundhed/hidtil-stoerste-studie-om-den-nye-coronavirus-kurven-er-knaekket

    Men igen, det afhænger af perspektiv.


  • #239   3. mar 2020 Tja, det perspektiv mit indlæg har udgangspunkt i er Sundhedsstyrelsens...
    Som i øvrigt har er ret konservativt estimat, skulle vi få en epidemi, sammenlignet med eksempelvis Norges ditto.
    Her regner man med 25% smittede i DK kun 10-15%

    En artikel, som er fra den 19. Februar er ikke særlig brugbar. Situationen er en ganske anden nu..


  • #240   3. mar 2020 Sjovt at Martin du har en formodning om at lige præcis din bekendte i det lægefaglige system sidder med de vises sten, og at Hanne´s bare er pjattet.

    Jeg har både familie og venner der arbejder indenfor systemet og de siger alle over en kam at de er ret nervøse ved situationen, fordi folk hellere gør grin med bekymringerne end at lytte og tage dem alvorligt.

    Så måske er det faktisk din bekendte der er fejl på den?

    Min veninde som havde et hjerteanfald for nyligt (og faktisk kun er i live fordi min hund insisterede på at den var helt gal) , og som ligger på en hjerte afdeling, har læger og sygeplejersker der skal godkende alle besøgende på afdelingen fordi folk dukker op og er syge. Folk i DK har en tendens til at blive obsternasige så snart myndighederne vil "bestemme" over dem.

    I tv i går blev det fortalt at nogen som var i karantæne p.gr.a. mistanke om at de havde været udsat for smitte, simpelthen blæste det en lang march, og havde gæster jævnligt vadende ind og ud.

    Det er jo så tåbeligt.

    Alle med normalt immunforsvar kan jo også sagtens tage let på det, de får nok bare influenza af sygdommen, og skulle de uforvarende komme til at smitte folk med nedsat immunforsvar er det da ikke deres problem!

    Og nej, jeg er ikke bange Covid-19, men jeg synes stadig man skal tage det mere alvorligt end denne tråd lægger op til at folk gør!






  • #242   3. mar 2020 nu har de lige i nyhederne sagt det med at man arbejder ud fra den "mulighed" at op mod ½ million kan ende med at være smittede, altså er der også fra sundhedsmyndighederne nu er større seriøsitet og måske nervøsitet …

    Folk der imo IKKE agerer ansvarligt er fx tilfælde 2 der med sygdomssymptomer ikke søger læge før 9 dage senere …. det er lægen til tilfælde 1 der råder til at han kan gå på job …. det er folk der tænker mere på egen dagligdag og de gener der er hvis man nu lige med sygdomssymptomer tænker at man bliver hjemme hellere end dag tidligere end en dag senere med influenza lignende symptomer, for bedst muligt at sikre sig at det er influ og IKKE corona, eller omvendt ..

    jeg har ikke oplevet andet panik, hvis det er det, at mundbind og håndsprit er udsolgt nogle steder …

    og jeg er faktisk ikke i panik, på nogen måde, men efterlyser bare mere almindelig omtanke og hensyn til hvad det kan udvikle sig til hvis ikke folk udviser større omtanke hvis de enten er syge eller har været i kontakt med folk der har været ude og rejse til og fra de lande der er smittede i …. for hurtigst muligt at stoppe udviklingen …

    nu er man også ude og fraråde ikke nødvendige rejser til de Norditalienske områder … IMO hvorfor først nu, erfaringen fra Kina burde have gjort at de var blevet frarådet da antallet af smittede derfra steg hurtigt de første dage ,,, og hvorfor kun Norditalien, hvorfor ikke hele Italien, tage nu munden FOR fuld for at komme foran dette, fremfor hele tiden at være på bagkant .,,, men her kommer hensynet til generne og nok også meget økonomien til at stå højere end hensynet til at få dette inddæmmet ….

    det finder jeg uansvarligt ….

    @ Martin … ja i de lægefaglige kredse der står frem i offentligheden, og det har nok også bare lidt med at gøre at der ikke skal skabes panik … ja og overordnet tror jeg også mange læger mener der skal være lidt ro på, men samtidig snakkes der også blandt en del af dem i hvert fald, at de ikke mener man tager det helt seriøst nok, at man ikke helt ved hvad det kan udvikle sig til hvis ikke man hellere nu strammer retningslinierne mere end bare lige til det mest nødvendige … netop presset der opleves allerede nu af bekymrede ikke smittede viser jo at systemet faktisk ikke ville kunne rumme hvis henvendelserne begyndte at være med smittede … det danske sundhedssystem kan ikke håndtere så stor en mængde som det kan blive, derfor er det vigtigere nu at "overreagere" end at agere på bagkant … af alle sundhedsfolk, politikkere så vel som menigmand ..


  • #243   3. mar 2020 og med hensyn til vaccine … håber da snart den kommer, hvormange tror I ikke der vil have den, det vil langt de fleste lande … det vil jo tage en uoverskuelig tid inden der kan både produceres og distribueres til alle og det stadig af en vaccine der end ikke er opfundet endnu … det bliver ikke i dette udbruds tid ..men man kan så håbe de er klar næste vinter hvis det skulle ske igen …

    Prøv at høre hvad der nu tilrådes i Norditalien, alle over 65 skal blive hjemme i Lombardiet, skoler der lukkes, ting der aflyser osv .. det er dsa ved gud meget mere indgribende end hvis man nu havde taget det lidt mere alvorligt fra start ,,

    at man ikke fatter at vi er nået dertil, eller at det var vi faktisk for uger siden at man burde have ageret efter

    Better safe than sorry .,..


  • #244   3. mar 2020 Vaccinen regner de pt. med tidligst at kunne have ude midt-slut næste år.

  • #246   3. mar 2020 Her hjemme er jeg bekymret (panikker ikke) men min mand lever af at rejse. Og ja han skal ikke de ramte områder, han spritter og holder hygiejne i top, er ikke bekymret for mig selv, mere vores drenge på 3 år og 8 mdr. men je jeg skal have ringet til vores lægen for at høre hvad de mener vi kan gøre fordi min mand er i risiko for at tage det med hjem. Og desværre er min mor, svigermor og mormor nogen af dem der kunne dø af det. Men tænker ikke der noget at panikke over. Det vigtigste er man holder sin hygiejne høj og så bliv hjemme med sygdom.

  • #248   3. mar 2020 Annsofie, børn er ikke udsatte denne gang, de bliver stort ser ikke ramt og ingen børn er døde.
    Det er gamle (især over 85) og syge denne gang.


  • #249   3. mar 2020 Hanne det kan godt være svært at reagere rigtigt som smittet fordi symptomerne lan være meget milde.
    Den smittede journalist siger i dag at han kun havde lidt ondt i maven da han gik til lægen.
    De fleste af os er jo indrettet sådan at der skal en del til ør lægen bliver kontaktet og sjældent når det er noget, vi genkender om værende ufarligt.

    Og så er det, man går rundt og smitter uden en ide om at det sker.


  • #250   3. mar 2020 @Dorthe H.

    Jeg skelner altså ret kraftigt i mod en enkelt læges holdning og så at udtale på en gruppes vegne. I dette tilfælde "I lægefaglige" kredse.

    Det afhænger helt af typerne ligesom i denne debat.

    Perspektiv. smiley

    Jeg så også gerne at i viste hvor henne i finder tal som der forventes 500.000 smittede i Danmark.

    For mig lyder det some Worse Case Scenario forberedelser, og det er vi langt fra endnu.

    Men det er da betryggende for de bekymrede at staten har taget sådanne forberedelser.

    At det så er yderst sjældent, at det er der man ender er noget andet.

    Lad os nu lige spise brød til. Det er influenza vi taler om.

    Ikke Ebola eller pest. smiley


  • #251   3. mar 2020 Njah er mest nervøs for min pappa pga hans helbred. Og så ville jeg synes at det var super træls med karantæne, da jeg er honorar / timelønnet - og hvem skulle gå med vufferne i 2 uger når vi nu vi bor i lejlighed? Men chancen er vist mega lille for at det rammer, så slår det ud af hovedet når jeg tænker på det.

  • #252   3. mar 2020 Jeg så også gerne at i viste hvor henne i finder tal som der forventes 500.000 smittede i Danmark.
    Her Martin smiley
    https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-03-02-870000-danskere-kan-blive-smittet-med-coronavirus


  • #253   3. mar 2020 Man kan altså kun arbejde med estimater indtil after the fact.
    HVIS vi rammes af en epidemi er det konservative tal i følge SST 500.000 smittede og det estimerede antal indlæggelser i følge region Syddanmark 100.000.

    Ingen ved, om den kommer - gør den, så er det, hvad vores myndigheder forventer. Altså dem, der har alle oplysninger men også har dyb interesse i ikke at skabe unødig uro.
    Altså rasende balanceret.



  • #254   3. mar 2020 @CH:

    Den kommentar er jeg helt enig i.

    @RIP.....
    Tak de arbejder endda med op til 15 procent.


  • #255   3. mar 2020 der er imo en mega forskel i ikke at skabe unødig uro og så ikke gøre nok …

    man kan sige at i bestræbelserne på ikke at skabe den unødige uro så har virus fået gode forhold at sprede sig i …

    jeg synes ikke man spreder unødig uro, tværtimod ved at isolere, internere, flere mennesker eller områder i en tid, tværtimod signalerer det seriøsitet, mens det her vi gør lidt og lidt mere og så endnu lidt mere når det andet ikke var nook, netop øger uroen fordi der samtidig kommer flere og flere smittede …

    Kina er vist ved at vende skuden men det er så også netop ved at byer nærmest er lagt øde og med styring af ind- og udrejse …

    Mit liv er nemlig så kedeligt at jeg hellere vil være oppe på dupperne med forholdsregler og dermed nå endnu en sommer, hvis regnen nogensinde stopper, end være sådan La la la det går nok alt sammen og så stå med håret i postkassen og en virus jeg ikke ved om jeg overlever . …

    mht til i hvilken alder man er mere udsat, Ch så er lægerne ikke enige, nogle siger over 80 andre er nede omkring de 60 årige og alt derimellem ...


  • #256   3. mar 2020 Hanne, tallet, jeg refererer til er ud fra de informationer, man har samlet hidtil. Her er dødeligheden højst hos 85+ nemlig 15%.
    Og under 9 0% - det er den gode nyhed smiley


  • #257   3. mar 2020 nå ja … jeg tænkte mere på de forskellige adviser om hvem der måske skulle være lidt mere påpasselige og der er der altså forskellige udtalelser …

  • #258   3. mar 2020 Ja, der er forskellige udtalelser om alt - i virkeligheden det største problem, det skaber netop unødig uro for folk aner ikke, hvad de skal tro på.

  • #259   3. mar 2020 Det er ikke pæne tal smiley



    profilbillede
  • #260   3. mar 2020 Jeg synes det virker lavt i forhold til så meget andet, men det kan godt være det bare er mig.

  • #261   3. mar 2020 What?
    Prøv lige at regn efter engang ..


  • #262   3. mar 2020 I alt døde ca 54.000 danskere i 2019.
    Hvis 3.4 % af de estimerede 500.000 smittede dør, så kan du lægge 17.000 oveni...

    Lavt????


  • #263   3. mar 2020 Lavt..

    Og 3.4% af danskerne dør ikke.
    Vi er alle velernæret og har et godt sygehus.
    Problemet er stadig kun folk med lavt immunforsvar og ældre med lungeproblemer.


    profilbillede
  • #264   3. mar 2020 Ziva, det er ikke en epidemi endnu - kun i helt begrænsede områder har det den karakter.


  • #265   3. mar 2020 Vi er enige om at det ikke er en epidemi endnu smiley

  • #266   3. mar 2020 Ja selvfølgelig!
    Og lad os håbe at det ikke bliver det, for det perspektiv er ikke ret kønt.


  • #267   3. mar 2020 Skægt at tænke tilbage på, hvor bange verden var for SARS - denne har slået langt flere ihjel, er langt mere smitsom og har efterhånden ramt det meste af verden.

    Gad vide hvorfor folk ar så bange dengang og så rolige nu?
    Selvsuggestion for at berolige sig selv nu, hvor der rent faktisk bliver vedkommende?


  • #268   3. mar 2020 Ziva, det er ikke 3.4% af alle, der dør, det er 3.4% af de smittede...
    Stoooor forskel!


  • #269   3. mar 2020 En forklaring kunne jo være at erfaringen med sars gør , at folk så tager denne virus mere roligt.

  • #270   3. mar 2020 Det er jo mystisk, det er to helt forskellige situationer.

  • #271   3. mar 2020 Jeg ved jo heller ikke om det ER derfor, men det er mit bud på det er en del af årsagen.

  • #272   3. mar 2020 Øh. Var vi så bange for SARS?

    Det vidste jeg ikke.

    De gange jeg synes at noget har været bekymrende, så var det været ved EBOLA udbrud. Der var verden vil ved at være bekymret for alvor.

    Men det er så også en ond satan af en sygdom. Får Sars og Covic-19 til at virke som en hyggesygdom.


  • #273   3. mar 2020 Ebola er jo noget lettere at inddæmme end denne her har vist sig at være..

  • #275   3. mar 2020 @CH.

    Det har du ret i. Men verden reagerede af gode grunde meget kraftigere på den. 90 procent dør af den.

    Frygten i EBOLA er at den potentielt hurtigt kan mutere til at være luftbåren, og så melder jeg mig ind koret af dem der kræver grænsen lukket!

    Men SARS mindes jeg ingen panik om. Selvom den var vil en ledere satan end Covic-19.

    I øvrigt, jeg ved som ikke hvor bekymrede folk reelt er. Lige nu kører et eller andet ligegyldigt tv program, om 3 kvinders ligegyldige 3 verdens problem.

    Udfordringer om at blive spurgt om, hvornår de skal have børn? smiley smiley


  • #276   3. mar 2020 Der har også lige været pressemøde - gode tiltag fra sundhedsmyndighederne i forhold il medarbejdere i sundhedssektoren...

    Og nå ja.. 10 danskere er tallet nu.


  • #277   3. mar 2020 Om SARS var en ledere satan end denne er et spørgsmål om definitioner.

    Denne her har allerede nu dræbt langt flere end den gjorde.
    For dem, der ikke overlever er sagen nok ret klar.
    (Denne er i øvrigt også en SARS smiley )


  • #278   3. mar 2020 Jeg er ikke nervøs endnu, men jeg synes altså det er underligt man ikke melder ud hvor de smittede bor, man behøves jo ikke nævne den præcise by men bare landsdelen. De snakker så meget om at passe på de svage, ældre og syge, og det ville da være et kæmpe plus hvis hele den gruppe vidste hvis der var smittede i deres område, så de kunne tage ekstra forholdsregler.

  • #279   3. mar 2020 enig Rikke, det har jeg også tænkt …

  • #280   3. mar 2020 Rikke, de er jo i karantæne så de smitter ikke nogen smiley
    Det er dem, der ikke er fundet, vi skal bekymre os om - og altså dermed tage forholdsregler generelt, for de kan jo være hvor som helst...

    Personligt har jeg dog ikke fundet spritflasken frem endnu smiley


  • #281   3. mar 2020 @CH.
    Du svarede stadig ikke på at vi var mere bange dengang, som er sagens kerne.

    Ja, denne er også en SARS, men den er mindre dødelig, og har derfor fået et andet navn.

    Generelt bruger aviserne SARS nå de hentyder til det første udbrud og Covic-19 om den nuværende.


  • #282   3. mar 2020 Ch: Men de har jo gået rundt i samfundet i flere dage inden de fik symptomer, ergo kan de have nået at smitte andre, som så igen kan smitte andre inden de får symptomer. Derfor synes jeg det er ret underligt at man ikke melder ud hvor i landet de befinder sig. Det udstiller jo ikke nogen at sige f.eks " 2 smittede fra midtjylland er i karantæne i eget hjem, 3 er i karantæne i region hovedstaden" osv osv smiley

  • #283   3. mar 2020 Jeg har læst en del om at nogle har holdningen at "så ryddes der jo bare lidt op i befolkningen". Så måske er det en af grundene til folk tager det roligt, at de egentlig tænker sådan?

    Overbefolkning er jo et af/det største problemer vi har, og med alt det fokus på klimaet, så burde man ikke kunne undgå at tænke på dette problem.

    Jeg synes dog det mere skræmmende at have læst at nogle har "lavet" sygdommen, og at det ikke er en natur opstået en. Men jeg synes også generelt sådan noget er lidt farligt at "forske" i.


  • #284   3. mar 2020 Ja, verden var bange dengang. Ellers havde vi aldrig hørt om det.
    Den hedder nu SARS, virussen (SARS-CoV2), det har intet at gøre med dens dødelighed
    Det er selve sygdommen, ikke virussen, der kaldes Covid-19


  • #285   3. mar 2020 Jeg er faktisk begyndt at spritte hænder.

    Jeg overvejede egentligt også i dag, om vi for en periode ikke skulle droppe at give hånd når vi hilser på folk.

    Det er da et lille og nemt tiltag.

    Så kunne vi Danskere lige lære at lave en WAI.

    Mere hygiejnisk og helt sikkert mere elegant. smiley


  • #286   3. mar 2020 Rikke, vi kan jo næppe bruge den information til noget. Det er jo sket - og de berørte er i karantæne.


  • #287   3. mar 2020 @Anya.
    Den der med at der ryddes lidt op, har jeg også hørt.

    Det er dog ret nederen, at være den der bliver ryddet op.


  • #288   3. mar 2020 Jeg er ikke fan af håndsprit, vi gør os lv følsomme hvis vi ikke udsættes for skidt fra vores omverden.
    Jeg bruger det kun hvis det er nødvendigt. Det har det ikke været i denne forbindelse, men det kan være, det bliver det.


  • #289   3. mar 2020 @CH.
    Nej, jeg mindes altså ikke at verden var mere bange.


  • #290   3. mar 2020 Martin - Jeg er slet ikke uenig. Jeg synes det en lidt ekstrem tanke at få.

  • #292   3. mar 2020 CH :Tjae jeg ville nu gerne vide hvis der var smittede i mit område, netop så jeg kan tage ekstra forholdsregler pga mit nærmest ikke-eksisterende immunforsvar. Jeg tager i forvejen forholdsregler ( ikke pga corona) da jeg netop rager alt til mig jeg kommer i nærheden af , er feks pt syg for 4 gang på 1 måned . Så hvis/når corona kommer til mit område, jamen så tager jeg det valg at blive hjemme så meget som muligt, men samtidig gider jeg da ikke isolere mig total unødvendigt, så for mig kunne det være rat at vide hvor de smittede bor, og er ret sikker på at andre har det på samme måde.

  • #293   3. mar 2020 Ida, der er netop kommet nye anbefalinger til folk med stor kontakt til mennesker.
    Og påbud til sundhedspersonale.

    Myndighederne skruer voldsomt op nu.

    Og nej, vi skal da være rolige uanset.
    Men ikke ubekymrede som det ser ud nu - i følge Søren Brostrøm.


  • #294   3. mar 2020 Rikke, jeg tror bare du skal regne med at der er smittede i dit område. Dem, der er kendt og dem, de har været i nærheden af er væk fra gaden - men der er naturligvis smittede som ingen kender til.

  • #296   3. mar 2020 Enig, Ida.

  • #298   3. mar 2020 Der blev sagt en del på det pressemøde - herunder generelle anbefalinger også til folk i servicefag.

  • #300   3. mar 2020 man kan, imo godt være bekymret og rolig … lidt lige som eksamensnervøs og yde godt … det bekymrede får bare lige en til at tænke sig ekstra godt om … bekymret/årvågen er godt, panik derimod er skidt og irrationelt …

    læste et eller andet sted om nogle der var begyndt at fraråde håndtryk, kan bare ikke huske hvor og hvem, men det er et lille tiltage der kan have stor effekt, så hvorfor ikke …

    og hvis det er en "udrydning" af de svageste led, så er jeg da en mulig Bye Bye smiley smiley


  • #301   3. mar 2020 Jeg tror at vi vil se et større udbrud i Europa end i Kina. Kina har stor respekt for sygdom generelt, og et kommunist styre til at lave tiltag man ellers ikke vil være her.

    For Europa gælder det blot om at virussen ikke skal spredes for hurtigt, så sygehusene kan følge med.

    Dødeligheden er som udgangspunkt stadig "kun" ca 2%. Grunden til at gennemsnittet er højere er pga høj dødsrate i Wuhan da de ikke havde faciliteter til at håndtere det.

    Hvordan bliver det hvis 100.000 mennesker skal isoleres på hospitaler og 10-20.000 kræver intensiv behandling? For det har vi ikke plads eller personale til pt.
    Og nu vi leverer i et frit land, hvad hvis personale bliver syge og nogen der dør? Kommer der mon så et par opsigelser?

    Hvor længe vil man fortsætte med isolations strategien? Firmaer kan jo ikke sende folk hjem på stribe i vores samfund.

    Jeg spritter fingre og har handsker på ved berøring af maskiner. Hvis mine kollegaer blev smittet så kunne vi potentielt smitte flere tusinde mennesker bare i 1:1 smitte, hvis vi og folk generelt ikke havde respekt for smitte og ekstra høj hygiejne fokus. Skoler, firmaer, kommuner, hjemme pleje, plejehjem etc.


  • #303   4. mar 2020 Interessant interview fra Lone Simonsen:

    Hun tror det bliver en Pandemi, men tror ikke på at dødeligheden er særligt højt.

    Hun tror også at den blive en virus vi bliver ramt af hvert år ligesom de andre.

    Hvis hun har ret, så er det jo sådan det er.

    Det bør dog lære os, at vi må udvikle nogen forholdsregler hvis vi en dag får en SARS udgave som havde en høj dødelighed. (undskyld CH, men sådan siger hun også).

    https://ekstrabladet.dk/eblive/corona/


  • #305   4. mar 2020 Det handler nu ikke kun om SARS, men om beredskab i det hele taget når det kommer til pandemier.
    Lektien man kunne håbe på at folk ville lære af det her er, at man altså smitter, når man er syg og at det får indflydelse på andre.
    Når man er syg, skal man blive hjemme og ikke - af misforstået loyalitet - tage på job.

    Hvad der kommer til hvad hende Lone tror - jamen hendes gæt er jo ligeså godt som andres.
    De eneste tal man har lige nu er fra Kina - og ja, også der er det mørketal. Noget der jo altså også er ved almindelige årstidsinfluenza. Dødeligheden udregnes ud fra registrerede tilfælde, men jeg tror de fleste af os aldrig kunne drømme om at gå til lægen med en influenza. Dermed er dødeligheden automatisk lavere end den, der registreres. Det gør egentlig ikke sagen meget bedre, de døde er døde uanset

    Lige nu har vi en ny situation fordi dødeligheden tilsyneladende er højere - det er ihvertfald det eneste, der er dokumentation for nu - og fordi der ikke er en vaccine.
    Og i øvrigt også fordi denne virus er en smule skrappere ved raske og yngre mennesker (mestendels rygere) end vi er vant til med årstidsinfluenza.

    Personligt er jeg lidt overrasket over den styrke myndighederne nu går ind i det med - jeg er ikke i tvivl om, at de maner til ro i deres kommunikation. Og det vil altså sige at det faktisk er ganske aldeles alvorligt det, vi står overfor.
    Også mere alvorligt end de lige umiddelbart giver udtryk for.

    På den lange bane taler alt jo for at det bliver en almindelig årstidsvirus. De fleste opnår immunitet ret hurtigt og så er den inden for få år fuldstændig som de andre.
    Men der er vi ikke endnu og indtil da er vi nogle, der kun kan håbe på at folk opfører sig ansvarligt.





  • #307   4. mar 2020 Der er råddenskab allevegne og nej, ingen ønsker at risikere deres job.
    Meeen... hvis jeg kigger rundt i min vennekreds, så er det bestemt ikke trusler, men kultur for at passe sit arbejde uanset, der spiller ind.
    Men nej, min vennekreds er næppe repræsentativ selvom arbejdsmoralen generelt er ret høj i DK.


  • #308   4. mar 2020 Lidt off topic og så alligevel.

    Den første af mine venner sidder nu i karantæne.

    Han var nu ikke nervøs, men de er også sunde og raske allesammen.


  • #309   4. mar 2020 Nå det her indlæg blev også lidt off topic

    Altså jeg forstår jo ikke det med at man skal gå hjemme til fuld løn fordi man har lidt ondt eller lidt hoste.
    Jeg er typen der ikke forstår hvorfor vi får fuld løn fra 1. Sygedag (undtaget kroniske patienter på paragraf 55??) Og ikke først fra 5.

    Jeg synes det er fedt at mange arbejdspladser giver bonus hver måned ved 0% fravær. Min kammerat får 2.000 i bonus - det kan blive 24.000 kr om året for at passe sit arbejde smiley

    Men det er jo op til arbejdsgiveren at bestemme hvordan de ønsker at køre deres firma. Jeg er meget imponeret over hvor mange møder vi har aflyst, strenge restriktioner og rigtig mange af os sættes i karantæne og vi forsøger at arbejde med 2 meter i mellem os og har forbud mod håndtryk.

    Det er dyrt for samfundet at skulle sende så mange raske hjem. Jeg kan lave lidt under karantæne og min mand kan ingen ting.


  • #310   4. mar 2020 ....måske for at beskytte dem, der er udsatte i vores land, Ziva?

    Lige nu forsøger man stadig at inddæmme så lang tid som muligt - af to årsager. 1. At skåne hospitalsvæsenet og plejesektoren. 2. At forebygge dødsfald..



  • #313   4. mar 2020 Lige nu er der flere af de store virksomheder, som beder medarbejdere om at blevet hjemme hvis de har været i nærheden af nogen de lande der er stærkt ramte i 14 dage.

    Så må folk arbejde hjemmefra.


  • #314   4. mar 2020 Jeg arbejder i en virksomhed som sender en hjem for at arbejde bare man har været forbi en lufthavn. Jeg var i Tyskland og kom hjem i aftes, og fik så besked om at de havde lavet ny intern politik mens jeg sad i lufthavnen, så jeg må blive hjemme i 14 dage.

    Uanset om jeg måske synes det er lidt tåbeligt, så vil min arbejdsplads jo hvert fald ikke risikere noget.


  • #315   4. mar 2020 I følge dette er vi oppe på 5 smitte, dog alle har haft sygdommen med udefra

    https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-03-04-yderligere-fem-smittet-med-coronavirus-i-danmark

    og lidt mere lokalt for mig, så har Sundhedshuset (hvor mange af byens læger er blevet samlet i løbet af det sidste år) trappet op på håndsprit

    https://frdb.dk/artikel/corona-restriktioner-kun-p%C3%A5-dansk-men-der-arbejdes-p%C3%A5-sagen


  • #316   4. mar 2020 Det er 5 nye smittede, det er oppe på 15 nu.

  • #317   4. mar 2020 Det er 15 der er smittet nu Frk Jensen..

    Mille, får du løn så for de 14 dage?


  • #318   4. mar 2020 Jeg ved ikke noget om Mille.

    Men de virksomheder jeg kender til, der beder folk om at blive hjemme, de betaler alle som en løn.

    De ville de også gøre, hvis det var staten der bad om det.

    Altså de fleste virksomheder som jeg kender behandler deres folk pænt.

    Ellers er det også velkommen på forsiden.

    Den eneste virksomheder jeg reelt kender som ikke vil gøre det. Det er min 100 % personligt ejet virksomhed med en ansat.

    Der er chefen også en idiot.

    Det er en af de få ting, som han og jeg enig om. smiley


  • #319   4. mar 2020 Jeg har langt hen ad vejen mulighed for at arbejde hjemmefra selv om det på ingen måde er optimalt. Så ja, jeg får løn smiley

  • #320   5. mar 2020 jeg har heldigvis også i stor udstrækning mulighed for at arbejde hjemme, og der skal bare komme et host eller nys i nærheden af mig der på nogen måde indikerer Corona ikke øllen, så er jeg hjemmearbejdende ...

  • #321   5. mar 2020 Det er ingen hemmelighed at jeg synes at min arbejdsplads handler lige vel strikst. Jeg synes det er en overreaktion, men sådan er det jo.

    Alle der hører nys eller host for tiden tænker straks Corona. For årstiden er det jo på ingen måde usædvanligt at være lidt forkølet eller have influenza.


  • #322   5. mar 2020 @ Mille …. ah alle … jeg arbejder fx både i institutioner og på en skole, der er flere der er forkølede og nogle har hostet og længe inden dette … føler faktisk vi alle har den vurdering at de og deres familier ikke har været kritiske steder og at de fx har lydt sådan nogle uger … så nej jeg kender nu flere der er i stand til at holde "skæg og snot " for sig …

    til gengæld har jeg en kollega som har holdt ferie i Iran, vedkommende skulle komme hjem i går, og ville i så fald have fået af vide at det var hjemmeisolation i 2 uger, men flyet blev aflyst så vedkommende er slet ikke kommet til DK smiley …. når det sker vil anbefalingerne fra sundhedsmyndighederne blive fulgt og selv om der ikke er tale om sundhedspersonale …

    ja jeg er ked af det, men pt synes jeg faktisk ikke man kan overreagerer, tag dog den fulde konsekvens og sæt så meget af verden på HOLD som muligt i 2-3 uger i stedet for at strække pinen..


  • #324   5. mar 2020 Er jeg den eneste der synes det er vildt underligt at hele Brøndy fodboldholdet ikke er sat i hjemmekarantæne? Ja og dem fra Lyngbu for den sags skyld. De har jo alle været tæt på den smittede, så for mig virker det altså meget underligt.

  • #325   5. mar 2020 Jeg er helt med på retningslinjer når det gælder højrisikolandene. Det er ikke overhovedet dem jeg anfægter. Jeg kunne bare godt tænke mig lidt perspektiv på tingene. Mine kollegaer i Sverige som var med i Tyskland må godt tage på kontoret derovre. Sverige har så vidt jeg ved flere smittede end Tyskland. I Danmark taler vi vel stadig under 20 personer totalt? (Jeg er nok ikke helt opdateret)

    Jeg er helt med på at den virus er noget skrammel og vi da skal undgå den så vidt muligt. Men vi kan vel ikke lukke et helt land ned i 2-3 uger? Hvis alle der har været et smut forbi en større forsamling af mennesker ikke må komme på arbejde, så er vi godt nok på den.

    Jeg tænker at de retningslinjer der er stukket ud fra ministeriet et fornuftigt for den situation vi har lige pt.


  • #326   5. mar 2020 Vi er oppe på 20 smittede i DK nu. Og 286 i karantæne..

  • #327   5. mar 2020 @ Rikke … nej du er ikke alene om den undren, desuden synes jeg det er latterligt at de ikke bare suspenderer kampene mens dette står på .. de venter vel til der er flere smittede og man finder ud af de sidder tæt på tribunen … hvorfor, igen igen, ikke være på forkant ..

    @ Mille … jeg er bare ikke enig, det ender som Italien med skoler der skal lukkes, større forsamlinger osv, og det efter en længere periode med gener alligevel ….hvorfor ikke være på forkant og konsekvente …. både i Italien og i Iran er der det højeste antal smittede i dag ifht til dagene før, det stopper jo ikke før man er lige så konsekvent som Kina der endte med at isolere og lukke byer ned …

    en svensk læge var også ude og kritisere Sverige forleden … der tages for let på …

    så "smågener" i nogle uger for så alligevel at ende med at skulle lukke så meget som muligt ned nogle uger efter … det tror jeg simpelthen er lige så generende som hvis man satte så meget på Stand By globalt som muligt fra NU og 2-3 uger frem …

    jeg synes sgu det er latterligt at man tror verden går under hvis ikke den kører på højeste tryk nogle uger, for den sags skyld måneder ...


  • #328   5. mar 2020 Vi har valgt her til aften, at aflyse vores længe planlagte tur til Rom i slutningen af måneden.... Vi skulle en lille flok derned, hvor nogen skulle løbe Marathon, men i og med det også er blevet aflyst ser vi ingen grund til at udfordre skæbnen smiley Ikke fordi vi på nogen måde er i risiko gruppen, men det er mange i vores omgivelser.

    Tror min arbejdsgivere bliver glade for aflysningen (lægehus) smiley


  • #329   5. mar 2020 Hanne: Nej det er altså virkelig underligt med de fodboldhold, når der nu ER en smittet burde alle simpelthen ryge i karantæne fra de 2 hold, og kampene burde udskydes.

  • #330   5. mar 2020 Jeg tror nu, at det bliver en Pandemi. Nu er Tyskland jo også gået amok.

    Så kan det være ligegyldigt at lukke alting ned.

    Det er for sent tror jeg.

    Men vi kan lære af det til næste gang der kommer noget tilsvarende.


  • #332   5. mar 2020 Radar : En spiller fra Brøndby er testet positiv for corona, men det er kun 16 personer i alt på begge hold go ledelser der er sat i karantæne. Det forstår jeg simpelthen ikke , alle spillerne har jo været tæt på hinanden. https://sport.tv2.dk/fodbold/2020-03-05-16-spillere-og-ledere-fra-broendby-og-lyngby-i-karantaene-profil-vil-have

  • #334   5. mar 2020 Rikke, Thomas Kahlenberg var på stadion. Han er ikke fodboldspiller mere smiley

  • #335   5. mar 2020 R.I.P : Nå jeg troede han var fodboldspiller, jeg går ikke op i sport smiley

  • #336   5. mar 2020 Det kan nu godt betale sig at benytte sig af de metoder man bruger nu selvom den rammer - hvis man kan undgå rigtig mange bliver smittet på en gang, så er der en chance for at hospitalerne kan tage presset.

    Rikke, er du sikker på at alle har været til stede ved den træning?


  • #337   5. mar 2020 Rikke, det gør jeg heller ikke, men jeg går meget op i Corona, ha ha smiley smiley

  • #338   5. mar 2020 CH .Det var en kamp, og jeg trode han stadig var spiller, og så ville alle jo ligesom have været i tæt kontakt med ham fra begge hold smiley

  • #339   5. mar 2020 R.I.P Jeg havde bare læst og hørt det som at han var spiller for Brøndby, men hvad ved jeg, går overhovedet ikke op i fodbold, det er sgu for dumt at så mange løber efter samme bold smiley

  • #340   5. mar 2020 Helt enig smiley

  • #341   5. mar 2020 Dr var noget om det i nyhederne, man bliver ikke smitter ved bare lige af gå forbi en person, man skal have været tættere på i lidt længere tid end det smiley

    Han har været til en form for meet and greed med fans.


  • #342   5. mar 2020 Det er velkendt at katte kan smittes med Corona virusser, og en hund er konstateret smittet af sin ejer i Kina.

    Derfor anbefaler amerikanske sundhedsmyndigheder nu, at man ikke har tæt kontakt med sine kæledyr hvis man er smittet. Imens taler de danske myndigheder det ned, og begrunder det med, at der ikke er fundet Covid-19 i katte i Danmark. Eller i hunde.


  • #343   5. mar 2020 Feline versionen er ikke den vi ser pt globalt. kun ved kattedyr.

    er den nye corona fundet ved katte? batdog kom med en god forklaring på hunden


  • #344   5. mar 2020 synes fandme det er svært, for en uge siden var man hys og overreagerede, nu begynder nogen så at mene at det måske er for sent at gøre noget seriøst og indgribende, og at man bare så skal tage ved lære af det til næste gang … nej det er er sent at gøre noget voldsomt indgribende, og det burde været gjort for længe siden, i hvert fald ved første smittede i DK … men bedre sent end ikke at tage det meget seriøst …

    mht Thomas K så efterlyser man fans/personer der bare så lidt som har trykket ham i hånden …

    Frk. Jensen forleden var der et interview med en læge/sundhedsperson … vedkommende sagde også en masse om afstand, tidsrum man skulle være tæt på osv, gået på klingen måtte han jo indrømme det er er sandsynligheder og formodninger de udtaler sig på baggrund af, helt sikre på hvordan og hvor meget og hvorledes man kan blive smittet er de faktisk ikke helt sikre på ….

    hvis en smittet, der måske endnu ikke har fået symptomer, som fx Thomas fodboldspiller nu har nyst i hånden, og derefter har åbnet en/flere døre, kan de næste der rører ved samme dørhåndtag og som lige tørrer sig henover næse eller mund så smittes ?? Sandsynligvis ja, det er en af måderne virus smitter … eller et nys, fra en omkring dig, hvorlangt langt når et nys ud ..

    tænk over næste gang man evt sætte hånden på kanten af en køledisk for at se efter ideen til aftensmaden, eller åbner køledøren ind til mælken, hvilken hånd har været der i kort tid før ? er den blevet nyst i, sådan flyttes virus … og spritter man af de steder, næppe …

    for et par år siden var der forsøg på tror jeg Randers Sygehus hvor man lavede funktioner der gjorde at man ikke brugte hænderne så meget ved bestemte funktioner som normalt, og samtidig øgede man fokus på rengøring samt øgede folks fokus på håndhygiejne/håndvask … det havde stor effekt …
    Eftersom det er meget svært at udbrede til et helt samfund effektivt, så er radikal og konsekvent og hurtig isolation det eneste rigtige … ligeledes et stop for ikke nødvendige rejser … 2-3 uger, eller en aflyst ferie, det er der vist ingen der dør af .


  • #345   5. mar 2020 Hanne : Ved dråbesmitte som Corona er det indenfor 2-3 meter f.eks et nys kan smitte, altså så langt kan dråber faktisk flyve i luften.

  • #346   5. mar 2020 @ Rikke ja det ved jeg … derfor er det også tosset at fx sundhedspersonale der har været i risikoområdet "bare" for ordrer på at blive hjemme fra job, de sættes ikke i isolation .. altså kan de nyse i enhver butik og er de smittede uden endnu selv at vide det, så smitte den SoSU der er i nærheden af dem og som så går på arbejde i ældreplejen 2-3-5 dage inden vedkommende får symptom og bliver klar over de er syge med Corona … derfor er det bedre at være hys en bagklog lige i denne situation og som den stadig udvikler sig …. mig bekendt er der ingen stagnation eller tilbagegang i smittede i lande hvor smitten er konstateret, andetsteds end i Kina … og der har vi vist ikke hørt tal fra nogle dage efterhånden, så hvordan det reelt står til der vides vel ikke ...

  • #347   5. mar 2020 Jeg tænker at tallene i Kina netop går ned fordi den har været der i længst tid, og mange derfor også er begyndt at blive raske igen. Og så netop også fordi de har taget en del forholdsregler som f.eks isolation mm, og sygehusene samtidig ikke er så pressede mere.

    Jeg er stadig ikke bekymret som sådan, men jeg synes bare en del tiltag virker ret halvhjertet, f.eks hvem der isoleres og hvem der ikke gør. Så en mand i TV der frivilligt var gået i isolation sammen med hans familie, og selvom han er kommet hjem fra et sted hvor der har været flere smittede, så ville de f.eks ikke teste ham for corona. Der har jeg så kæmpe respekt for at han faktisk selv træffer valget, for han ER jo netop syg, om det så er corona eller ej finder vi jo aldrig ud af.


  • #348   5. mar 2020 kan vi stole på tal fra Kina fx? Jeg har mine tvivl

  • #352   6. mar 2020 Min tætteste kollega er kommet hjem fra skiferie i Østrig i søndags lige netop fra det område man advarer mod nu smiley Gad vide om hun bliver sendt hjem fra arbejde i dag? Da vi jo arbejder med syge og svage i et lægehus smiley

  • #353   6. mar 2020 R.I.P: Hun burde jo blive hjemme helt af sig selv, det er jo netop også hvad der anbefales.

  • #355   6. mar 2020 Den første dansker er meldt rask. Uden at have haft andet end lidt snue og hoste.


  • #357   6. mar 2020 Ja jeg spændt på om hingste kåring i Herning bliver aflyst nu.

  • #358   6. mar 2020 Min kæreste skal derover. Det kommer vist en pressemeddelelse kl 14. Jeg kan næsten ikke se andet end at det bliver aflyst.

  • #359   6. mar 2020 Vildt at de skider på myndighedernes opfordring!!

  • #361   6. mar 2020 Well.. på den måde skal man da ikke regne med at man bremser udbredelsen.
    Dybt respektlæst!


  • #363   6. mar 2020 smiley

    Lur mig om ikke de også "fornyr vurderingen" snart ligesom man gjorde i det nordjyske...


  • #364   6. mar 2020 De har lige sagt i nyhederne at x factor i aften bliver afholdt uden publikum.

  • #365   6. mar 2020 Bare for lige at lette lidt på stemningen.



    profilbillede
  • #366   6. mar 2020 Ej, jeg læste lige kommentarer omkring hingstekåringen på facebook:

    "fedt at de ikke hopper på hysteriet, så kan dem der er i risikogruppen selv vælge at blive hjemme."

    Hold nu op, hvor er nogle mennesker så ufatteligt dumme at man er oprigtigt i tvivl om hvordan de overlever fra dag til dag.....


  • #367   6. mar 2020 De sagde i nyhederne at dem ved hingste stævnet havde været der siden i tirsdags (de fleste af dem) og det er en af grundene til de ikke aflyser.

  • #368   6. mar 2020 Der er mange, der er virkelig meget klogere end dem, der sidder med alle informationerne og kapaciteten til at vurdere dem..



  • #369   6. mar 2020 Det er jo ikke de samme, der er der hele ugen...

    Jeg stensikker på, at de får et venligt opkald....


  • #370   6. mar 2020 Den dumhed behøver man ikke rende på FB for at finde....man skal bare hoppe op til #362



  • #371   6. mar 2020 Jeg tænker egentlig at det i den grad er over reaktion at lukke Danmark ned, det er for mig at se en politisk beslutning, de læger jeg har hørt udtale sig siger alle at man bør bevarer roen og ikke gå i panik.
    Jeg tænker egentlig at vores regering har haft brug for at reagere “handlekraftigt” og at det intet har at gøre med den egentlige risiko smiley
    (Jeg er selv i risikogruppen og har i den forbindelse været i kontakt med OUH, meldingen der fra er, ingen grund til panik)


  • #372   6. mar 2020 Og hvad så med Crufts i England? Er de også respektløse?

    Jeg forstår godt de ikke bare lige aflyser et event der allerede er igang fordi vi har 19 smittede.


  • #373   6. mar 2020 Anya, hvis de har fået samme besked i England så er det da...




  • #374   6. mar 2020 Ærligt talt, vi kan synes en hel masse. Når myndighederne beder os at handle på en bestemt måde, så gør man da det!

    Det er da syret at nogle mener de er så kloge at de kan feje sådanne opfordringer til side...


  • #375   6. mar 2020 En fabrik brænder og brandmyndighederne opfordrer til at man bliver indendøre og lukke vinduerne.
    Reaktion: Jeg har oplevet røg mange gange før og det er ikke så farligt, så jeg kan godt lige slå græsset...


  • #376   6. mar 2020 Selvfølgelig er der ingen grund til panik, og derfor vil man vel gerne bevare det sådan og inddæmme smitten. Det går jo først galt, hvis man ikke er ekstra påpasselig og landet ikke sørger for at tage sine forholdsregler (hvilket det her jo netop er)

  • #377   6. mar 2020 Jeg er godt nok heller ikke fan af at kæresten er taget afsted. Men hun Hun har planlagt det i et år og har bærbar håndsprit med. Jeg synes også at det er uansvarligt. Hvis hun slæber noget med hjem bliver der nok lidt dårligt stemning smiley

    https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/derfor-trodser-heste-traef-regeringen/8035568


  • #378   6. mar 2020 Myndighederne er, forståeligt nok, bange for ikke at have hospitalskapacitet nok under en eventuel epidemi. Og med alle de selvsikre supermænd og -kvinder, der render rundt og griner af anbefalingerne, så kommer den.

    Stod i kassekø to gange i dag, og holdt en meters afstand til foranstående. (Man anbefaler mindst to) Men bag mig stod man helt op i nakken på mig, hvilket ikke gik upåtalt hen... smiley

    Forleden dag stod jeg bag en kvinde der hostede fælt ud i luften, lige da hun var færdig med lægge varer på båndet, og jeg skulle gå frem og lægge mine på. Ind i en sky af mulig smitte jeg gik.. Tror jeg var halvblå i hovedet da jeg trådte ud af butikken. smiley
    Hun gad ikke engang at holde sig for munden. Godt man ikke er kasseekspedient!


  • #379   6. mar 2020 @Johnny.
    Arh, det skal da nok gå!

    Du får et kys og så er det tilgivet. smiley


  • #381   6. mar 2020 Rune Klan aflyser hans show, mens Citybois stadig afholder deres smiley

  • #382   6. mar 2020 Eller han flytter det smiley

  • #383   6. mar 2020 Jeg synes Mette Frederiksen svar i nyhederne emmede af, at der er krav på vej, når nu folk ikke kan finde ud af at lytte til myndighedernes indstillinger..

    Det er sgu da også pinligt... totalt egotrip.


  • #385   6. mar 2020 Jeg ved ikke rigtig hvordan de ting gør denne virus mindre problematisk for ældre og helbredsmæssigt udfordrede....



  • #386   6. mar 2020 Min anden kollega er i Herning til det hesteshow. Jeg er åbenbart den eneste på mit arbejde der tager det en smule alvorligt og har aflyst turen til Rom den 28. marts smiley smiley Ej, pjat ved godt man ikke kan sammenligne Herning med Italien smiley Men mine chefer blev da en smule lettet i morges over, at høre vi ikke tager afsted smiley

  • #387   6. mar 2020 Er normalt ikke fan af Mette F, men denne her udtagelse synes jeg er spot on. Dér har hun fat i en pointe smiley

    »Man bliver nødt til at høre efter (myndighedernes anbefalinger, red). Det handler ikke om, om den enkelte dansker selv føler sig udsat. Det handler om, hvem der kan blive udsat,« siger Mette Frederiksen og understreger gamle og kronisk syge, som eksempler på sidstnævnte.


  • #388   6. mar 2020 CH - Skal vi lukke Danmark ned og isolere alle i 14 dage fordi vi har 19 smittede? Synes godt nok nogle overreagerer helt vildt. Som om at bare fordi de ikke har aflyst en messe der har været igang siden tirsdag så er man uintelligent, respektløs osv.

    Et jo ikke fordi folk er uden hjernekapacitet bare fordi de ikke deler holding og panikniveau med jer.


  • #390   6. mar 2020 Anya, sorry, jeg synes vi burde være på den anden side af den type argumentation..

    Ida - jeg ved ikke lige hvad jegvskal gøre med dine eksempler, de forandrer ikke den nuværende situation og har ikke rigtig noget med den at gøre...

    Om det er hysteri - tjaa.. der vælger jeg så at tage myndighederne alvorligt, jeg tænker egentlig, de har bedre styr på hvad der er brug for end dig og mig..


  • #391   6. mar 2020 CH - jeg synes også vi burde være på den anden side af at nedgøre folk for at have en anden holdning. Med den rummelighed i tit siger i har til alle andre kan den ikke så tit ses når nogle er uenige.

  • #393   6. mar 2020 skulle vi ikke lige løfte niveauet lidt, det er ærligt talt ikke så konstruktivt lige nu.
    Pause herfra indtil da...


Kommentér på:
corona

Annonce