{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  CORONA 10
  • #3   21. maj 2020 #1 øhhh nå smiley der har ikke været et eneste tilfælde i Haderslev ??

  • #5   21. maj 2020 Tænker lidt på det positive udkomme af COVID 19, som vi måske bør tage med os:

    Gaderne i indkøbscentrene er blevet retningsdelt, så folk ikke baldrer ind i hinanden. Tænk at der skulle en pandemi til at dette skønne tiltag blev indført. Lad det endelig være en permanent ordning.

    Køen i supermarkederne - nu med afstand til hinanden. Lad det endelig blive ved. Hvor er det hammer irriterende at få banket en indkøbsvogn op i røven af en utålmodig bagved stående. Eller bare blive åndet i nakken. Afstand tak - og bliv ved med det.

    Afspritning af hænder forinden vi entrerer supermarkedet - hygiejne handler ikke kun om COVID-19. Ingen aner hvor Hr. Jørgensens fingre har været, lige forinden han står og rager på frugt og grønt - de kan have været i både næse og røv. Sprit af og fortsæt gerne, når al COVID-19 er overstået om et års tid.

    Og så lige den der med at give hånd - COVID-19 har jo sat gang i tankerne om det - er det nødvendigt?


  • #6   21. maj 2020 Er der noget i Odder overhovedet? smiley

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #9   21. maj 2020 Det burde også være en øjenåbner i forhold til naturen. Bjerge som har været dækket i 30år kan pludselig ses på afstand. Floder får deres rigtige farve igen. Dyr finder steder de ikke har kunne trives før.

    Tænk at det kan ske på så kort tid. Det giver håb. Desværre bliver det nok som tidligere. En lang nedbrydning af kloden uden tanke på fremtiden.


  • #12   21. maj 2020 Ved i ikke det er kendetegnende DANSK at give hånd?! smiley

  • #13   21. maj 2020 Jeg er opdraget til at tage selvstændige beslutninger. Det samme har jeg bestræbt mig på at give videre til mine børn. Den slags gør i min optik tilværelsen noget lettere. Ikke fyldt med forventninger eller bristede ditto.

  • #14   21. maj 2020 I forhold til min familie og venner, har jeg altid været lidt en krammebamse - kram når vi mødes og kram når vi går hver til sit. Det ser jeg faktisk frem til, når virussen klinger af.

    Hidtil har vi vel alle (eller langt de fleste af os) set det som en kombination af forpligtelse og led i opdragelsen, at man giver hånd til fremmede. Med anbefalingerne fra SSI, er det jo pludselig en no-go at give hånd til hinanden og det er sjovt nok accepteret uden noget som helst bøvl. Og det var ret underligt at konstatere, at det hurtigt virkede helt naturligt, bare at sige hej uden at have den fysiske kontakt.

    Smittetrykket er jo faldet helt ned til 0.7 og det skyldes jo ikke nedlukningen, men vores adfærd - vi spritter af til den store guldmedalje (selvom visse eksperter sår lidt tvivl om effektiviteten af dette), men vi holder også afstand og vi undgår fysisk kontakt. Det er jo noget der tilsyneladende har battet så meget, at den sædvanlige sæson influenza, har haft så trange kår, at den kun har være ret sporadisk i år.

    Så i forhold til fysisk kontakt til fremmede (medmindre vi render rundt med en lille flaske sprit i lommen), kunne dette jo være lidt til eftertænksomhed, nu hvor det er helt socialt acceptabelt, IKKE at give hånd....


  • #18   21. maj 2020 He he...

    Jeg var lige så glad et kort øjeblik, men nu viser det sig, at man kun kan få kærester fra Tyskland og de Nordiske lande til Danmark.

    Nå, det går nok det hele alligevel. smiley


  • #20   21. maj 2020 @Linda.
    Yep, jeg duer ikke rigtigt til det der lang distance sjov. smiley

    Det er for fesent.


  • #21   22. maj 2020 "Er du ved at importere en kæreste Martin?"

    Og så er det NU at HG går amok imod denne dybt racistiske måde, at skrive om andre mennesker på, ligesom den shitstorm jeg fik engang, for at bruge ordet. Jeg mener det var Isabelle der belærte mig om ordets rette betydning - nemlig at man importerer VARER, men ikke mennesker. smiley

    Ak ja, men der var drøn på debatterne herinde engang. Det savner jeg.. smiley


  • #22   22. maj 2020 @Ikkesom.
    Arh, nu skal der mere til at hidse mig op.

    Isabelle er kvinde, og hun er jo en kende følsom. Det er mange kvinder herinde på hg synes jeg.

    Jeg bryder mig heller ikke om udtrykket som sådan, når det gælder et menneske, men jeg ved godt, at den slags skal man vende sig til, når man vælger noget ud over "normalen".

    Det er ok. smiley


  • #23   22. maj 2020 Jeg troede nu heller ikke at du ville føle dig krænket Martin. smiley

    Men måske Linda får en horde af sure HG-kvinder på nakken? -Nah, dertil er dobbeltstandarden nok for stærk herinde.


  • #24   22. maj 2020 Og til emnet:

    Jeg er helt enig i at det er dejligt med afstand i køen, der er intet værre end når man ligefrem kan mærke den bagved ståendes ånde i nakken. Det er jo også fuldstændig åndssvagt at stå så tæt, man kommer ikke hurtigere frem alligevel.
    Og mere omtanke med håndhygiejnen også fremover, ja tak. Det virker også imod influenza epidemier og forkølelser.
    Håber det fortsætter, men har min tvivl.


  • #25   22. maj 2020 Når du bare ikke har købt hende Martin, så er det OK smiley

  • #31   22. maj 2020 "ps kontantbetaling er også på vej væk her i krisen."
    Er det noget, du har erfaret ifm krammere med flotte kvinder? Her er rådet. Et hurtigt kram - og så løb alt det, du kan.
    #listepik-aka-snigendeuldsok smiley


  • #33   22. maj 2020 Jeg synes at folk er ved at falde fra med håndhygiejnen, synes at det er sørgeligt.

    Jeg stod tæt ved håndspritten i supermarkedet for nogle dage siden og ventede på at min nabo skulle komme ud.
    Der var godt nok enorm mange der ikke sprittede, men bare vadede både ind og ud.
    At de formentlig har sprittet i bilen inden de kom ind holder ikke, da man jo "kender" en del mennesker i sit kvarter, og en del af dem der bare vadede ind ikke har bil
    Endvidere burde de jo også spritte når de forlader butikken for ikke at slæbe noget med hjem.
    Jeg talte med en af de ansatte i butikken, som fortalte, at brugen af håndsprit var faldet drastisk, det samme med salg af håndspritten.

    I øvrigt, så var de fleste der sprang håndspritten over mænd.


  • #35   22. maj 2020 At salget falder er nok ikke så overraskende med de lagre, der blev indkøbt til at starte med smiley
    Ud over det - efterspørgslen er stadig så stor at det er nærmest umuligt at skaffe sprit for producenterne...



  • #36   22. maj 2020 #28 prøv at læse #17 igen;) så burde forstå hvad det er Isabelle mener;) jeg tror du mangler et “ikke” i indlæg 17

  • #38   22. maj 2020 Man kunne måske påpege, at børn bliver syge af at bruge uhumske toiletter, og at de bliver syge af ikke at ville bruge dem.
    Ingen ved jo, hvad der menes. Det bliver sådan lidt politikeragtigt. "Først ville du ikke have den, og nu vil du af med den. Beslut dig nu."


  • #39   22. maj 2020 @Inge.
    Bare rolig, jeg har ikke givet hende nogen penge.

    Det var en hjemmeside hvor jeg bestilte hende, og pengene gik udelukkende til bagmændene! smiley


  • #40   22. maj 2020 Jeg har bemærket at det afhænger af hvor jeg handler.

    Det er mest i REMA 1000 og Netto de springer over.

    Går jeg i Brugsen så spritter folk og tager handsker på. Det er lidt sjovt!


  • #43   22. maj 2020 Martin, enig i at det også kommer lidt an på hvor man handler.
    Her synes jeg at Lidl er værst.


  • #44   22. maj 2020 At salget falder er nok ikke så overraskende med de lagre, der blev indkøbt til at starte med

    At man har store lagre af en vare har da ikke noget at gøre med om salget falder.
    Enten sælger man eller ej.


  • #45   22. maj 2020 Folk købte afsindige mængder, som de nu har stående hjemme. Det tager tid at bruge alt det hamstrede - derfor falder salget pt. Senere vil det stabilisere sig...
    Sådan er det med hamstring..


  • #46   22. maj 2020 Sjovt min absolut værste indkøbstur var i Meny på Østerbro... ingen sprittede og tre mennesker bumpede ind i mig... sådan direkte ind i mig.

    Men ok... penge og/eller spelt gør måske en immun... smiley


  • #49   22. maj 2020 # 45

    Det vil sige, at for 14 dage siden brugte folk ikke det sprit de havde hamstret, men det gør de nu?


  • #52   22. maj 2020 til de der er interesseret i den gratis vaccine mod lungebetændelse … der er 2 slags, og et eller andet sted (Alzheimers light) hat jeg læst at den der tilbydes er den hvor infektionen oftest om vinteren giver størst pres på sundhedsvæsenet, men at der er læger der mener man burde have begge for at have den optimale dækning .. den ene koster så penge og så er der noget med at de SKAL gives i en bestemt rækkefølge og med minimum 10 ugers mellemrum .. jeg kan ikke huske om det er den med de 13 eller den med de 23 der er gratis, men det er den der koster penge der skal gives først ..

    så vil man optimalt dækkes og kan få den gratis i fx september så skal man nærmest have den anden midt på sommeren …

    "

    Fakta om pneumokok-vaccinen
    Pneumokokker er det danske navn for bakteriearten Streptococcus pneumoniae.
    Der findes to forskellige pneumokok-vacciner på det danske marked:
    1. Den ene pneumokok-vaccine, som indeholder 13 forskellige typer af de pneumokok-bakterier, som kan resultere i en pneumokoksygdom som f.eks. lungebetændelse. Også kaldet den 13-valente pneumokok-vaccine.
    2. Den anden pneumokok-vaccine, som indeholder 23 forskellige typer af de pneumokok-bakterier, der kan medføre en pneumokoksygdom som f.eks. hjernehindebetændelse. Også kaldet den 23-valente pneumokok-vaccine.
    Begge vacciner virker ved at stimulere antistofproduktionen. Men vaccinen mod de 13-valente giver en mere langvarig beskyttelse.
    Begge vacciner kan anvendes til vaccination af personer over 64 år. Men vaccinationerne beskytter heller ikke helt mod de samme sygdomme:
    Vaccinen mod de 23 streptokokker beskytter mod flere bakteriearter i pneumokokfamilien, men kun mod de alvorlige invasive pneumokoksygdomme, hvilket vil sige bakterielle pneumokoksygdomme, hvor bakterierne har invaderet kroppen som ved f.eks. hjernehindebetændelse, blodforgiftning samt pneumokok-inficeringer af led og bughule. Vaccinen har vist at forebygge cirka tre ud af fire tilfælde af invasive pneumokoksygdomme hos voksne. Men den har ikke en bevist beskyttende effekt mod lungebetændelse.
    Vaccinen mod de 13 forskellige pneumokokker har vist at yde beskyttelse mod såvel de alvorlige invasive pneumokoksygdomme som mod lungebetændelse på grund af pneumokokinficering. Vaccinen yder 46 procent beskyttelse mod lungebetændelse forårsaget af de 13 forskellige pneumokokker, som den beskytter imod, og giver 75 procent beskyttelse mod de meget alvorlige invasive pneumokoksygdomme.
    Til vaccination af personer over 64 år kan der vælges mellem en enkelt vaccination med vaccinen, som beskytter mod de 23 forskellige streptokokker eller i stedet en vaccination med vaccinen, der beskytter mod de 13 streptokokker efterfulgt af en vaccination med den, som beskytter mod de 23."


  • #53   22. maj 2020 Er der ikke nogen af jer der er mentalt og psykisk trætte og fyldte?
    Jeg har tidligere haft en dag i ny og næ der står på gråd, men dagen efter finder jeg det gode frem igen.

    Nu står jeg ved en midlertidig skillevej, og nu rammer jeg bunden.
    Jeg har været isoleret så godt jeg har kunne. Ingen omgang med andre end mennesker der også har været isoleret, alt dette for at kunne se mine børnebørn.
    Nu er jeg nød til at prioritere en ordentlig genoptræning af mit knæ, som jo har stået stille med nedlukningen af Danmark.
    Så nu ved jeg ikke hvor lang tid der kommer til at gå, før jeg kan se dem igen. Det bliver SÅ hårdt og forbander corona så langt væk.

    Hvad gør i andre?


  • #55   22. maj 2020 John jeg kan desværre ikke have omgang med andre, hvis jeg skal se mine børnebørn. De er i isolation.
    Jeg ville kunne se dem på afstand, men den lille på 1 år vil ikke kunne forstå at hun ikke må gå til mig. Den store ville kunne forstå men ville blive rigtig ked af det. Hun ses ikke med andre andre, så hende fristed har været hos mig.


  • #56   22. maj 2020 Jeg er jo sømand og er ude i 28 dage og hjemme i 28 dage. Udover vi selvfølgelig har lidt specielle forholdsregler ombord, de første 14 dage, så giver det mig en fantastisk afveksling i en triviel og Corona ramt hverdag, at kunne tage afsted og være sammen med min 12 mand store besætning der kommer fra hele landet (samt 3 fra Polen).

    Derhjemme prøver jeg at lade fornuften råde i kombination med retningslinjerne fra SSI. Jeg bor på landet og det giver mig frihed til lange gåture. Jeg har en motorcykel og den giver også frisk luft. Mit hus har undergået en større omgang maling og haven står knivskarpt.

    Men vi er så også liiidt oprørske og har været på camping en forlænget weekend. Og så har jeg været ovre og besøge min mor til Coronakaffe. Ingen knus og kram denne gang.

    Jeg er nok en af de mere heldigt stillede, der ikke lider under, ikke at kunne se sine pårørende. Det er hjerteskærende at se ældre der er adskilt og skal stå og vinke til hinanden på meget lang afstand og gennem et vindue.

    Med en lidt mere fornuftig tilgang og håndtering, er jeg sikker på, at den totale adskillelse af mange mennesker kunne være undgået.

    Noget tyder nu på, at Mette Frederiksen har været lige lovlig magtudøvende, uden forudgående grundigere konsultation med eksperterne. Men det er nemt at være bagklog på andres vegne. Der kommer sikkert et langt efterspil, hvor der bliver evalueret på hele forløbet, så vi alle er lidt klogere næste gang.


  • #57   22. maj 2020 @Linda

    Sådan opfattede jeg heller ikke det du skrev!

    Vi skal jo alle have sådan en her smiley :

    https://youtu.be/MH4Rc3npz6U


  • #58   23. maj 2020 Jeg har fuldstændig balance i det sociale lige nu. Jeg har ikke brug for så meget.
    I dag har vi set vores gode venner - på gåtur i skoven.
    En gang om ugen ser vi et fast hold af træningskammerater og så er jeg dækket helt ind.
    Min mor kommer til øen pø kroophold her i ugen og det bliver en udfordring - vi skal ud at spise, hun fylder 70 mens hun er her.
    Det er nok lidt over hvad jeg mentalt er klar til.


  • #59   23. maj 2020 Bare fordi folk springer spritten over i butikken er jo ikke ensbetydende med de ikke gør det. De fleste jeg kender har deres ejet og vil ikke bruge det i butikken.

  • #62   23. maj 2020 Dødstallet er egentligt ikke særligt anvendeligt, andet end til skræmmebilleder.

    Det interessante er vel antallet af smittede og antallet af raskmeldte. Der findes ingen vaccine endnu, og det har vist fået ret lange udsigter.

    Så strategien er vel at opnå pøbelimmunitet i et kontrolleret tempo, hvilket vel også er grunden til, at der bliver åbnet så meget op nu.


  • #65   23. maj 2020 https://www.google.com/amp/s/www.tv2nord.dk/amp/111509

    Tænker i at vesten har en positiv virkning?

    Jeg havde snakken med min ældste datter den anden dag omkring den.
    Tænkte på at købe en til mit barnebarn. Min datter er bange for at den får en negativ effekt, at folk vil lade sig provokere af den.
    Vi har jo netop hørt om folk der bliver sure, når de får besked om at holde afstand.

    Hun er ikke med ude at handle, men den skal bruges på gåture.


  • #66   23. maj 2020 Det interessante tal er antallet af indlagte. Det giver et præcist billede af epidemien på alle tidspunkter - uafhængigt af testkapacitet osv.

    Det tal må forventes at stige i den kommende tid.


  • #68   23. maj 2020 Jeg har overvejet at købe en til mig selv med pårørende tekst, og se om det virker. Jeg skal lidt ud i samfundet igen, så må jeg se effekten.

  • #69   23. maj 2020 Da der blev lukket op for udendørs sport blev jeg mødt af denne folk, da jeg var ude med Albert. De trak ikke ind i et spor i den anden side, så jeg måtte søge ud i græsset. Ingen hensyn og alt afstand var glemt.



    profilbillede
  • #71   23. maj 2020 Er her coronafrit?

  • #74   23. maj 2020 #72

    Jeg er ikke virologi, men mon ikke det stiger lidt igen, nu hvor der er åbnet langt mere op?

    Ikke at man skal gå i panik over det. Det er påvist at de to vigtigste faktorer er afstand og god håndhygiejne. Så går det nok smiley


  • #75   23. maj 2020 Staffy mom... man skal eddermame være et helt særligt dyssocialt eksemplar hvis man lader sig provokere af en lille pige som gør opmærksom på hun er sårbar i samfundet...

  • #76   23. maj 2020 Jesper, såfremt de to ting efterleves - det et tydeligt at folk er blevet afslappede..

  • #77   23. maj 2020 Vi er helt enige John smiley troede bare lige at der var noget jeg var gået glip af, som i helt fri. Det var nok ønsketænkning.
    Ved godt de har lukket det afsnit på syd, fordi de kan klare det på intensiv.

    #75
    Mit barnebarn har desværre mødt uforstående mennesker, men hun var heldigvis så lille, at hun ikke forstod. Men oplevelsen sidder i hendes mor, så hun er selvfølgelig bange for, at der sker noget igen.

    Tænker jeg køber en pårørende til mig selv, og så se om det har en virkning.


  • #80   23. maj 2020 Radar - Du lyder som om, du har brug for en virtuel krammer smiley

  • #81   23. maj 2020 Radar- Har du snakket med dyrlægen om det?
    Jeg har været afsted til tjek med hunden, og også mine marsvin.
    Er ked af at høre din kat skal herfra smiley


  • #82   23. maj 2020 Radar - Hvad er det dyrlægen ikke vil? Må du ikke være med inde ved en aflivning eller hvordan skal det tolkes?

  • #84   23. maj 2020 Min dyrlæge kører også ud hvis det er, så har man en dyrlæge som ikke vil have Ejer med ind, så find en anden dyrlæge smiley

  • #86   23. maj 2020 Radar,

    Du kan sagtens få lov at være hos din kat, når den skal aflives. smiley
    Jeg kender ikke til dyrlæger som ikke tillader ejer at komme med ind ved dyrlægebesøg. Man skal blot vente udenfor, og kun een med dyret ind. Tillader din dyrlæge ikke det, så find en anden.


  • #88   23. maj 2020 Radar - Det gør mig ondt, du har fået sådan en besked fra din dyrlæge smiley
    Da Coronaen var på sit højeste skulle min hvalp have fjernet mælketænder, der ikke kunne vente. Der var overhovedet ingen problemer med at komme med ind, og hun faldt i søvn i mine arme, hvorefter dyrlægen overtog hende.

    Jeg ville altså bare ringe rundt til andre dyrlæger.


  • #91   23. maj 2020 Min mands moster er udekørende dyrlæge. Hvor bor du, Radar?

    Edit: Ok smarte....jeg kunne jo tjekke profilen. Desværre i anden landsdel.


  • #92   23. maj 2020 #87 Radar,

    Man (alle) skal vente udenfor indtil man bliver kaldt ind. Og så må der kun gå een med dyret ind.


  • #93   23. maj 2020 Radar- Ej det kan jeg sørme godt forstå at du ikke kan smiley
    Jamen har var til tjek, hvor de måler hans blodtryk.
    Jeg stod relativt tæt med dyrlægen. Vil skyde på under 1m.
    Det samme var gældende alle gange med marsvinene. Dog var afstanden lidt større.


  • #94   23. maj 2020 ved min dyrlæge må man godt sidde ved et dyr der aflives. find en hvor du må.

    Vi vil snart begyndt at søge mere ud og åbner lidt op herhjemme for besøg. Men vi følger antal indlagte nøje og retningslinjer som vi hele tiden har haft i hjemmet.

    Jeg går fx rent før og efter besøg, folk vasker hænder osv. osv. ind til nu har vi kun set to personer. I dag var en 3. her.

    Vi åbner ikke bare op men vi begynder så småt med nye tiltag herhjemme.



  • #95   23. maj 2020 Radar, hvor bor du henne i østjylland? Jeg kan godt prøve at hjælpe dig med at finde en dyrlæge, hvor du kan komme med ind, hvis du ikke selv har overskuddet til at ringe eller skrive rundt.

  • #96   23. maj 2020 Ved min dyrlæge får man lov, at være hos ens dyr, så længe man har brug for det, når det aflives.
    Med Kia (før Corona) fik vi et rum, hvor der var egen udgang, så jeg ikke skulle igennem venteværelset, med et knust hjerte. Jeg skulle bare lukke mig selv ud.
    Jeg er ikke i tvivl om, at det samme ville være tilfældet nu.
    Min dyrlæge har fokus på tid og omsorg ... er så nok ikke den billigste dyrlæge, men jeg betaler gerne det mere for, at dyrets behov kommer før penge.

    Jeg har været til dyrlæge for nylig, i højcoronatiden. Der blev vi i bilen, til vi blev vinket ind af vores dyrlæge. Derpå var alt som vanligt. Han holder altid god hygiejne, men vildt god afstand var der ikke, da vi hjalp hinanden, med at give Skye en så god oplevelse, som muligt.
    Der handler det om, at ingen møder op, hvis de er syge, så de ikke smitter ham, og sætter gang i en smittekæde.

    Ingen dyr vil blive aflivet der, uden ejer, hvis ejer har et ønske om at være til stede.

    At en dyrlæge ikke vil ind i private hjem, kan jeg egentligt godt forstå. De har også et liv, og en familie, de skal passe på, hjemme.
    Men hvis det kunne foregå i haven, giver det ingen mening. Lidt fleksibelhed ville jeg forvente.


  • #98   23. maj 2020 Vi har også været til dyrlæge med Cof og han var ganske alene inde. Vi stod udendørs.
    Det var dælme en ny oplevelse - og det gjorde vi kun fordi det ikke var alvorlige ting og fordi vores dyrlæge er supergod.
    Det ville jeg normalt aldrig gå med til.

    Men en aflivning - det er noget andet!


  • #99   23. maj 2020 Både Østergarrds og Århus dyrehospital tillader man er sammen med sit dyr, når det skal til dyrlæge, så det gør de selvfølgelig også ved aflivning. Min mand har været afsted begge steder med Ozzy, og det da corona raste endnu mere, og han var altså ved Ozzys side. Som nævnt skal man bare kun tage en person afsted, og man skal de fleste steder vente udenfor indtil det er ens tur smiley

  • #100   23. maj 2020 Radar: Jeg kan altså ikke flytte beskeder til andre tråde selvom jeg er HA smiley Så du må evt selv lave en ny tråd, og slette dine indlæg ( jeg kan dog også godt slette, men kan ikke flytte) .

  • #101   23. maj 2020 Dette emne er da Coronarelevant, lige så meget som meget andet, i de andre Coronatråde. Der har været afstikkere i andre Coronatråde også, og så vender de af sig selv, tilbage på hovedsporet.

  • #102   23. maj 2020 Sanne : jeg kan heller ikke se hvorfor det ikke skulle passe i tråden, jeg svare blot på Radars forslag/tanker smiley

  • #104   23. maj 2020 Det er helt ok, Radar. Men hvad fanden er korøveaften? Altså kigger man på korøve hele aftenen? Lift kedeligt måske smiley

  • #107   24. maj 2020 Jeg læste det som ko-røve-aften første gang, jeg læste det. Men jeg blev i tvivl om, om man så stjæler en ko eller om man stjæler FRA en ko? Men uanset hvad lyder det som en spændende aften på landet smiley

  • #109   24. maj 2020 vores fagblad om pressens evner mm under krisen


    https://journalisten.dk/corona-generalen-om-pressens-daekning-man-ledte-efter-haaret-i-suppen/


  • #111   25. maj 2020 Hold da op en gang ananas i egen juice i "journalisten".
    Jeg ser Presselogen hver uge og heller ikke her kan diverse chefredaktører få øje på at det, de kalder kritisk journalistik er dybt overfladisk.
    De burde nærlæse kommentaren fra ham, der hedder John Poulsen og komme i gang med at gå i dybden med det væsentlige i stedet for at søge og skabe konflikt om ting, der er uvæsentlige på den lange bane.


  • #112   25. maj 2020 præcist!

  • #114   25. maj 2020 Det var da heldigt, at det kun er den sidste uge. Jeg mener vi havde 15+ tilfælde på Vejle Sygehus i forrige uge.

  • #115   25. maj 2020 Jeg har været på sygehus syd i Aalborg i dag. Der er parkeringspladsen fyldt med de hvide telte. Der var også fyldt med mennesker med mundbind i kø til test.

  • #116   25. maj 2020 Det var godt nok underligt:

    Politimanden.

    Jeg skal lige ha din telefon, så jeg lige kan tjekke dine billeder og dine private samtaler med din kæreste!

    Velkommen til mini DDR.... smiley

    https://www.dr.dk/nyheder/indland/et-halvt-aar-smser-og-fotos-saadan-kan-kaerester-fra-tyskland-og-norden-komme-ind-i?fbclid=IwAR0FjTx5sKNyfXMUIi0UtYyMDff1eSMqTGkPCdbNM1U-C9LYIU3LRPxnhXg


  • #117   25. maj 2020 #116

    Ja, den er lige på grænsen smiley

    Kan godt forstå harmen. Så hellere holde grænsen lukket, til det er forsvarligt at åbne helt. Det andet snageri er for meget, selvom det forhåbentlig snart får en ende med næste fase.


  • #118   25. maj 2020 Ja, det er jeg enig i.

    Det der er for underligt. Det kan man altså ikke tillade sig i et retssamfund.

    Kan man ikke tåle at undvære kæresten i 3-4 måneder, så var det forhold nok ikke så vigtigt alligevel.


  • #119   25. maj 2020 Det der er simpelthen for sært.
    Man gør grin med både kærestefolk og grænsepersonale..


  • #120   25. maj 2020 Jeg forstår sgu godt, at man forsøger det træk. Vi har jo indtil videre slugt al information råt og kritikløst.
    Personligt er jeg ikke tilhænger af den form for snagen i folks privatliv, men politisk er det nok vejen frem i dag. Mette står jo godt i meningsmålingerne.
    #jegharaldrigværetlængerefratastemmesocialdemokratisk


  • #121   25. maj 2020 Ja det er næsten lige så svært som at blive familiesammenført men kun næsten smiley

  • #122   25. maj 2020 @HL.
    Det sidder jeg og rodder rundt i pt.

    Jeg ville bare gerne have kærsten til Danmark, og så skulle jeg nok underskrive en seddel om, at jeg afholder alle omkostninger, for så betyder det jo ikke det store for nogen.

    Men nej, der var jeg både dum og uvidende. Man bliver nærmest tvunget til at gifte sig. For eller kan hun ikke få lov til at blive her.

    Men det system og hvad man skal stille af garantier også økonomisk er helt ud i skoven, plus diverse krav der skal leves op.

    Eneste mulighed er, at flytte til Tyskland og bo i 4-5 måneder for så aktiverer man sit EU borgerskab og så kan man flytte hjem igen, og vupti, så er man under EU reglerne, og i de regler er uden krav om pengegarantier, og uden risiko for pludselig udsmidning af Danmark.

    For pokker. Jeg er etnisk Dansker, men det er en fordel at blive EU borger i stedet. Helt helt godnat.

    Men hvad jeg trængte til en ny bil alligevel, og Tyskland er dejligt land at bo i, det kommer nok til at føles som en lille ferie. smiley


  • #123   25. maj 2020 #122 … Martin …. Hvorfor smutter du ikke bare ned til kæresten ? …. eller …. blev der fra starten af i stedet for at komme til DK. ? … smiley

  • #124   25. maj 2020 Ja Martin det er ren nordkorea

  • #125   25. maj 2020 @Nittib,
    Jeg skal desværre tjene penge.

    Selvom man har egen virksomhed, så kommer pengene ikke ind af sig selv. smiley

    Nå, og så blev alle danskere jo bedt om at rejse hjem. Nogen af os overholder faktisk alle regler og anbefalinger. Jeg er nok lidt gammeldags anlagt der.


  • #126   25. maj 2020 #125 …. Hvis du kan styre din virksomhed fra Tyskland … ( hvis du flytter derned ) … hvorfor kan du så ikke styre den derfra hvor din kæreste bor ?

  • #127   25. maj 2020 Nittib
    Synes du, at det er så forfærdeligt, at Martin betaler skat i DK?


  • #128   25. maj 2020 På grund af møder.

    De fleste møder jeg har er med Nordiske virksomheder. Plus lige om kort tid, så skal jeg også pakke varer til et lille Corona projekt jeg har lavet for at tjene penge, når man bløder på andre områder.

    Selvom Skype er opfundet, så er fysiske møder tit og mange gange mere effektive.

    Jeg må jo godt køre til Danmark. Reglerne er skøre.


  • #129   25. maj 2020 Lige den her med kærester ved grænsen tror jeg er groet hos de radikale, Søren...

  • #130   25. maj 2020 CH
    Jeg er ikke helt med. Tror du, at de radikale har foreslået privatlivssnagen? Næppe smiley


  • #131   25. maj 2020 De foreslår jo næppe sådan noget helt uvidende om, at hvis der ikke er en kontrolinstans, så er det de facto åbne grænser.
    Det ville de elske, men så naive er de næppe.

    Hele ideen er tåbelig.


  • #132   25. maj 2020 Jeg er ikke fan af de Radikale, men ret skal være ret.

    Fra artiklen:

    "Retsordførere er bekymrede
    Det falder imidlertid Radikale Venstres retsordfører, Kristian Heegaard, for brystet, at politiet skal stå og snuse i folks telefoner:

    - Jeg synes, at det lyder som noget pjat, hvis politiet skal måle på indholdet af en sms, om man nu er kærester. Betyder det så, at der skal stå ord som ’søde’ eller ’skat’, eller om der nu er nok hjerter i sms’en?"


  • #134   25. maj 2020 Ja, der har de reageret hurtigt.

    Artiklen er fra i går kl 23.17, og kl: 17.37 i dag kom denne:

    https://www.dr.dk/nyheder/politik/minister-i-lynaendring-af-regler-kaerester-en-underskrift-er-nok-til-komme-over


  • #135   25. maj 2020 Det vil alligevel tage noget tid at betale tilbage! 200 milliarder er noget af en slat penge.

    https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danmark-har-brug-200-milliarder-kroner-til-coronakrisen/8136301

    De burde måske overveje, at gøre det rentabelt at investere holding selskabs penge igen i forbindelse med dette (det har man ellers stoppet for, for nogen år siden), så kunne man i det mindste holde det på danske hænder.

    Men det er muligvis for liberalt for venstrefløjen.


  • #136   26. maj 2020 "Trenden" med ikke at afspritte hænder før besøg i dagligvarebutikker ser ud til at have bidt sig fast. https://www.bt.dk/samfund/kunder-gaar-uden-om-spritten-i-supermarkedet-der-er-ikke-rigtig-nogen-undskyldning

  • #137   26. maj 2020 Det er så trist smiley

  • #138   26. maj 2020 Deres ligegyldighed kan lukke samfundet igen. ignoranter

  • #139   26. maj 2020 Min knægt, Victor ville aldrig med ud at handle, hvis han ikke kunne spritte af før og efter, så vi havde altid håndsprit i bilen. Jeg morede mig lidt over hans ocd-lignende adfærd, men han var vel bare forud for sin tid smiley

  • #141   26. maj 2020 Det er så åndssvagt at det er noget så simpelt, folk slækker på, når vi nu ved, hvor vigtigt, det er.

  • #144   26. maj 2020 Har været på sygehuset for at få taget blodprøver i dag, og igen undres jeg simpelthen over folks adfærd netop sådan et sted. De er LIGE gået ind af indgangen hvor det nærmest bimler og bamler at man skal huske at spritte hænder , og der står sprit midt i indgangen og lige bagved står der en vagt. 15 meter længere henne ved blodprøveområdet hoster folk ud i luften, tørre snot væk fra næsen med hånden, piller næse osv.

  • #145   26. maj 2020 Rikke enig sygehuset er det vildeste sted... da jeg besøgte min mor stod personalet lige op af os...

  • #146   26. maj 2020 HL : det er komplet vanvittigt, corona eller ej er det total dårlig stil og meget lidt hygiejnisk.

    I bussen var folk gode til at holde afstand pånær en enkelt i den ene nus på vej hjem. Men der var desværre også i alle 4 busser mindst en der høstede ud i luften.


  • #147   26. maj 2020 Man bliver fanme helt menneskesky af det projekt her.....

  • #148   26. maj 2020 CH: Jeg stod nærmest som et dådyr fanget i billygternes skær et af de steder jeg ventede på en bus, der var mennesker over det hele, og de holdt overhovedet ikke afstand. Folk har sikkert tænkt deres hvis de kiggede på mig, da jeg stod og flyttede mig frem og tilbage, for at komme væk fra folk , og jeg havde endda stillet mig et sted hvor jeg ikke stod i vejen for noget som helst. Tror aldrig jeg har kigget så febrilsk rundt før, og ja erkender gerne jeg nærmest kunne mærke panikken i mig. Jeg skal på sygehuset igen i næste uge, men ellers fortsætter jeg dælme med at blive herhjemme, og kun lige bevæge mig i den lokale Netto hvor folk opføre sig helt fint.

  • #149   26. maj 2020 Rikke, fuldstændig som mig på den famøse tur i Føtex. Fuldstændig fanget blandt folk...

    Ulækker fornemmelse lige nu, det er helt klaustrofobisk.

    Jeg sneg mig i Netto forleden - der er SÅ fint... Lige indtil en ung gut stod og rakte henover mig bag min ryg efter noget ost...
    Arrgh, jeg hoppede væk *GG*
    Han må have troet, jeg var åndssvag... Jeg stammede..... mmmeter...


  • #150   26. maj 2020 CH : Jeg synes også det er virkelig ubehageligt når folk kommer tæt på pt. I en af busserne på vej hjem, var der en der satte sig ved siden af mig, hun nåede nærmest kun at ramme sædet før jeg havde rejst mig og sagt jeg skulle af om lidt . Jeg SKULLE af kort tid efter, men kunne slet ikke overskue at sidde SÅ tæt med et fremmed menneske lige pt, normalt er det intet problem.

    Jeg handler mest online for tiden, men et par gange har jeg bevæget mig i den lokale netto, og der har ingen problemer været. De få gange jeg har været i bilka ( vores apotek, postbiks osv er bilka, så jeg har ikke kunne undgå det sted) , der har der været problem med afstand mm .


  • #151   26. maj 2020 Jeg hoster i mit ærme hvis folk går tæt på. Det virker smiley

  • #153   26. maj 2020 Jeg var til to møder i dag! Mega fedt!

    Det sjove var, at det begge gange er ved nogen folk jeg rigtigt godt kan lide, og som jeg bad om hjælp til et projekt. At bede om hjælp er jo ros til dem man spørger, og den slags møder er altid hyggelige for begge.

    Jeg må indrømme, at vi var så dumme at vi af ren vane kom til at give hånden, da det også for dem er noget nyt det med at holde fysiske møder igen

    Med rædsel i øjnene begge gange. Hvor står spritten!

    Da vi sagde farvel, var det også sjovt, for nu er vi den sjove situation, at vi ikke har noget ritual. Jeg stikker albuen frem, og han stak benet frem! Så stod vi der og glodede forvirret på hinanden.

    Den andet møde var lidt nemmere, for han bukkede farvel, og et buk med hænderne foran falder mig meget naturligt nu. Så det fik han retur.

    Men der er godt nok mange vaner og ritualer der står for fald.....


  • #156   27. maj 2020 Isabelle, sådan står den også i en netto tæt på mig.

  • #157   27. maj 2020 Netto?!
    Så er man fanme selv ude om det. De Nettobutikker, som findes i Aalborg-området ser alle ud, som har de netop afholdt en afdeling af tyreløbet i Pamplona. Jeg er vendelbo og nøjsom, men ikke så meget at jeg kommer til at handle i Netto mere.
    Anders Mathessen sagde engang, at man måtte skide på gulvet i Netto. Der ser mere ud som om, at man skal skide på gulvet der.
    Nå, det var et sidespring smiley


  • #162   27. maj 2020 Her i Lidl er den også gemt. Det var vist kun de første 14 dage håndspritten stod lige før indgangen.
    De har skruet den fast på væggen bag ved indkøbskurvene.
    Er der mange indkøbskurve bliver man nød til at flytte dem inden man kan nå håndspritten.


  • #163   27. maj 2020 I min Netto står spritten også på brochurestativet.
    Jeg bruger den ikke, aner ikke hvad indholdet er, så jeg bruger udelukkende min egen.

    Og ja, jeg er så sølle et menneske, at jeg handler der - og i Aldi.. og Lidl, hvis jeg kommer forbi.

    Kæft en gang snobberi...


  • #164   27. maj 2020 Suk!

  • #166   27. maj 2020 I vores Kvickly står spritten bag døren, det betyder at du skal ind i butikken og vende dig om før du får øje på den, når du skal ud kan du først se den når du er i døren, der står nemlig et varestativ stratetisk Placeret lige foran! Jeg har mit eget sprit med;) men der er rigtig mange som ikke får brugt sprit mere.

  • #169   27. maj 2020 Jeg handler ikke i Netto, fordi den ligger for tæt på en Rema 1000.

  • #170   27. maj 2020 I vores Netto er det også noget sjusk i forhold til Rema 1000.

    Det er egentligt underligt!


  • #172   27. maj 2020 Jeg vælger sted efter parkeringspladsen.

    Kan over skue parkerings pladsen på Brugsen, Rema 1000 og Netto på en gang.

    Færrest biler mit besøg, normalt lig med kortest kø! Hader og stå i kø, og det har ikke noget med Corona at gøre. smiley


  • #174   27. maj 2020 Antal biler ift kølængde snyder lidt. Folk, der handler i Netto, har ikke råd til bil.
    #snobvidere


  • #175   27. maj 2020 Ikke hvor jeg bor!

    Der har alle nærmest bil nærmest. smiley


  • #177   27. maj 2020 @John.
    Nej, faktisk har mange par to.

    Det er der dog en naturlig forklaring på, byen er en lille forstad til en storby. Sådan en ægte mellemklasse by. For de rige bor inde i storbyen. Husene her er cirka 50 procent i pris.

    De fleste her har så arbejde i storbyen, og meget naturligt nok forskellige steder.


  • #178   27. maj 2020 Ironi er ikke bare ironi smiley

    Hvem, hvad, hvornår og hvordan spiller ret meget ind.

    Vi handler i øvrigt i Netto, har to biler og fast ejendom.
    Havde vi ikke det, så handlede vi måske mere i Brugsen.... (som er den mest fancy butik her på øen, resten er discount)


  • #180   27. maj 2020 Ironi er midlet som mange ynder at bruge inklusiv mig selv.

    Men jeg tror det skaber flere misforståelser end sjov.

    Foreksempel forstår jeg ikke hvad John siger, så jeg tager som et reelt spørgsmål.

    om det så er det, eller en for sjov bemærkning, det må må stå hen i det uvisse! smiley


  • #181   27. maj 2020 Jeg har en idé om, hvorfor Rema generelt(i Aalborgområdet) er bedre drevet end de fleste andre discountbutikker. Rema kører såvidt vides efter franchiseprincippet, som giver uddeleren en langt større indflydelse på den daglige drift. De andre er styret som dansk folkeparti - fra toppen.

  • #182   27. maj 2020 Spar gør det også ret godt af samme årsag.
    Stor frihed il købmændene. I Coops mindre butikker er de krampagtigt fastlåst og det gør dem både dyre og dårlige.


  • #184   27. maj 2020 Gør det, Isabelle, her er så dejligt smiley

  • #186   27. maj 2020 "Issabelle nu skal du jo ikke tro på hende hvis hun siger at det er hendes ø"
    John, du er fanme også så mistroisk. Så vil du vel heller ikke købe min halvpart i Buckingham Palace? Jeg vil gerne afhænde snarest, da vinduespudsningen går mig lidt på, og skal din kone klare den, så må du nok forberede dig på at se Barnaby alene smiley


  • #187   27. maj 2020 Jeg handler i Kvickly, det er fordi de har kundetoilet smiley så let er det

  • #189   27. maj 2020 Fik du hentet hende? Jeg ved, at I kun er ude at handle én gang om ugen, så hvor længe har hun ligget på posthuset? Jeg spø'r bar'?

  • #191   27. maj 2020 #190 jo Da smiley men efter strålebehandler er jeg blevet til sådan en som bare ikke kan holde sig ret længe smiley Derfor er et toilet ret vigtigt smiley

  • #192   27. maj 2020 Øhh nå. Jeg har så haft høj feber siden mandag. Og MEGA ondt i halsen. Har selvfølgelig været afsted til podning og har fået et negativt svar - godt så.

    Jeg må have halsbetændelse....(har pga sygdom ret skidt immunforsvar, er ofte syg og har en lungesygdom)

    Ringer så til lægen igen. Jamen - selvom testen er negativ, kan du godt have corona - så jeg må ikke se dig...

    Øhh-bøhh - jamen hvad så?

    Efter lidt polemik frem og tilbage med først sekretær og derefter læge endte han med at udskrive pencillin over telefonen.

    Altså... det giver jo god mening de skal passe på, men er lidt træls det er svært at få hjælp, når man er syg smiley


  • #193   27. maj 2020 så skal jeg på arbejde normalt igen fra i morgen smiley

  • #194   27. maj 2020 Jeg er på vej på fiskerestaurant med buffet.
    Det er sgu grænseoverskridende.
    Er jeg her ikke i morgen ved I hvorfor....

    Hyggeligt at kende jer smiley


  • #195   27. maj 2020 @CH.
    Buffet du er modig! Jeg turde ikke, og jeg er jo ellers sådan en "living on the egde" type, der også går ud og spiser ind i mellem. smiley


  • #197   27. maj 2020 Jeg er ikke sart normalt - men denne her er sgu liiiidt på kanten.

  • #198   27. maj 2020 Jeg er enig med Ida!

    Buffet er noget satan har opfundet.

    Alligevel CH. Pas på dig selv!

    PS: Nu kan ikke lade være med at drille dig, men det er nu godmodigt ment: smiley

    https://youtu.be/V3DO97QnaCU
    Forkert link rettet


  • #200   27. maj 2020 Fiskebuffet.
    Det er som russisk roulette med fem patroner. Før covid19 var det kun med fire. smiley


  • #202   27. maj 2020 Jeg lever!
    Er nu på vej hjem igen og synes stadig det er grænseoverskridende og kan også godt vente en rum tid før det sker igen.

    Når det er sagt - thumbs up til restauranten, det løste de fint.
    Enkelte gæster fattede ikke helt budskabet og måtte have det gentaget, men generelt var det ikke utrygt.
    Personalet havde nok at lave trods halvering af gæster.

    Nu har jeg været en god pige og har fejret min mors 70 årsdag, nu vil jeg hjem i mit helle smiley

    Og så ser vi om en af de 5 kugler rammer enten i nat eller om en uge til to smiley


  • #203   27. maj 2020 Det er så klamt det der, Martin smiley




  • #204   28. maj 2020 Økonomisk overvismand Carl Johan Dalgaard har igen været i Lippert - det kan virkelig anbefales at se det.

  • #208   28. maj 2020 Ma'pak'... hedder det her smiley

  • #211   28. maj 2020 Det passer da fint med Sverige. De har bare valgt en anden strategi - nemlig at gøre hovedrent, når gulvspanden er fundet frem. Det er et politisk valg.

  • #213   28. maj 2020 Man kan også vælge at se på tallene for overdødelighed!
    https://videnskab.dk/krop-sundhed/covid-19-viser-sig-i-statistikkerne-for-overdoedelighed-og-det-goer-os-klogere-paa


  • #214   28. maj 2020 Lad mig igen anbefale at se Lippert fra i går...

  • #220   28. maj 2020 Men hvilken strategi havde været bedre?

  • #221   28. maj 2020 @CH
    Jeg så den faktisk, og han er klog, det skal man vist være ret uintelligent for ikke at opdage. smiley

    Jeg er dog ikke lige så positiv som han er, når det gælder økonomien på længere sigt, men det er så også der hvor han kommer med flest forbehold.

    For ingen kender fremtiden...


  • #222   28. maj 2020 Må da lige minde om, at store nedlukninger havde de i Spanien og Italien. Mange uger med udgangsforbud og et helt lukket arbejdsmarked.
    DK har lun været delvist nedlukket. Rigtig mange virksomheder har kørt på fuld skrue...


  • #223   28. maj 2020 Der tror jeg ok jeg lægger min lid til den kloge smiley

  • #224   28. maj 2020 @CH.
    Det gør jeg bestemt også!

    Jeg har bare mere at miste end han har. smiley

    Jeg er ikke offentligt ansat...


  • #225   28. maj 2020 "Ekstra Bladet har også bedt seruminstituttet om et tal for, hvor mange i forvejen raske personer under 70 år der er døde af corona indtil videre.

    Svaret fra instituttet er syv."

    https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/ny-kortlaegning-faa-doede-udelukkende-af-corona/8140515

    Jeg er normalt ikke den store tilhænger af bare at smide om sig med links, men dette er kort og kræver egentligt ikke en masse forklaringer. Tankevækkende er det dog.


  • #226   28. maj 2020 Der er virkelig meget fokus på døde i denne sammenhæng.
    Det helbredsmæssige efterspil nogle oplever, bliver lidt overset.

    Der er folk, der kommer ud af det her som invalide. De er dyre for vores samfund i modsætning til de døde (når de først er døde, altså).

    Jeg ser stadig intet argument for at vælge den svenske model - og heller ikke et argument for at vælge en mere lukket model end den, vi har haft.

    Hvordan vi end vender og drejer det, så opfører denne sygdom sig ikke som influenza - heller ikke selvom det mest er gamle og multisyge, der er døde af den.



  • #227   28. maj 2020 Jeg er af den overbevisning, at vi har valgt rigtig strategi.

    Jeg ser ikke rigtigt nogen andre eksperter rose den svenske model.

    Men Lippert sagde jo, at det var spændende ud fra et økonomisk synspunkt at se på om nogen måder.

    Han var dog ikke i tvivl om at Danmark gjorde det rigtige. Det er helt sikkert.


  • #228   28. maj 2020 Jeg tror også vi er landet nogenlunde på rette kurs.
    Jeg har ihvertfald rigtig svært ved- med mine lægmandsøjne - at se alternativer, der virker mere fornuftige.

    Jeg er med på at man lige nu nitpicker og finder en masse "kunne have" og "skulle have", men indtil nu og i det store billede, så synes jeg vi har klaret det vanvittigt godt.
    Der er en nogenlunde balance - naturligvis med baggrund i, at vi havde en bunke penge at hælde i det.

    På længere sigt er jeg rigtig spændt på økonomidelen, når vi nu har Sverige som en pendant til vores løsning.
    Lige nu ligger vi side om side økonomisk. Sådan omtrent lige store tab.
    Men den helbredsmæssige krise lige nu er jo noget større i Sverige. Også her kommer et efterspil - hvor mange kronikere får de i tilgift? Hvor mange får v?

    Samlet set kan vi velsagtens først evaluere, når Ny Corona er tæmmet fuldstændig...
    Og der skal vi sgu nok ikke blive for kække... Se bare Sydkorea lige nu.


  • #231   28. maj 2020 Lippert kan ses på TV2-play.
    Jeg synes rent faktisk ham Carl for fortalt tingene, så man bliver væsentligt klogere på økonomien. Og han forklarer på en facon, så man forstår, at der ikke er noget facit, men bare sandsynligheder.

    Det er jo noget man har haft svært ved fra sundhedsmyndighedernes side i forløbet.


  • #233   28. maj 2020 @Ida.
    Der er faktisk mange virksomheder, som tilbage betaler og mange der ikke har søgt selvom de er berettiget.

    Uanset er det flot at se!

    Jeg ved godt, at folk tror det hele er reklame, men der er masser af virksomheder som er etiske af to årsager.

    1. De er etiske.

    2. Det er et salgs argument.

    Om 2 eller 1 så er den største årsag, er for udenforstående af en organisation ligegyldig gætterier i mine øjne.


  • #234   28. maj 2020 @John.
    Der tager du fejl.

    Nogen ender også i respirator grundet almindelige influenzaer.

    Det er der ikke noget nyt i.


  • #237   28. maj 2020 John, ved du hvor mange der dør af influenza hvert år?
    Og det på trods af at vi har vaccine?


  • #238   28. maj 2020 @John
    VI har ikke haft massegrave i Danmark.

    Blot til info.

    Til din orientering er forskellen på denne virus og de almindelige, at vi ikke har haft nogen behandling. Det er det.

    Derfor reagerede vores regering som det gjorde. For da det startede op, så var der jo ingen der vidste hvor farlig den var.


  • #240   28. maj 2020 Rigtigt, John
    Der er flere døde i USA. Vel mere end 1000 dagligt.


  • #241   28. maj 2020 @John.
    Fordi de ikke har sygehus pladser nok.

    Hvis alle lande havde gjort som Danmark, så var det ikke endt så slemt.

    Sidste undersøgelse jeg læste var, at det var vist 96 eller 98 procent der alligevel ville dø indenfor kort alligevel. Altså meget syge mennesker der dør. Det var en dansk undersøgelse og det var endda vist folk over 80 år generelt. Google den selv

    Så er der nogen få som ikke burde dø, men det er der også ved almindelig influenza. Mener taller var 1 procent for dem ved almindelig influenza.

    Men igen, det vigtigste var at vores sygehuse ikke brød sammen.


  • #242   28. maj 2020 Rigtig John, og så mange corona døde har vi ikke haft.

  • #243   28. maj 2020 237 personer er døde i Sverige af Corona de sidste tre dage.
    Tankevækkende!


  • #245   28. maj 2020 @Inge.
    Ja, fordi at Sverige har ligget med en overlægnings procent på 120 i en længere periode.

    Det sidste tal jeg så fra Sverige var at den faldet til 110.

    Men nu må de snart også være færdig med de meget syge, så det er jo nok meget naturligt.

    Jeg mener stadig, at Danmark har valgt rigtigt!


  • #246   28. maj 2020 Jeg tror man glemmer lidt at tilstandene ikke har været normale i denne omgang. Således kan man altså ikke sætte en lige streg mellem dødstal, intensivindlæggelser osv på årstidsinfluenza og Covid 19.
    Og så ser det også ud som om, man glemmer lidt, at det her altså ikke er overstået endnu.

    Årstidsinfluenza blev nærmest udraderet i marts. Der døde stadig folk af Covid 19.

    Og så sker der også en anden misforståelse - det er lidt tid siden efterhånden, at man aflivede ideen om at Covid 19 er en luftvejssygdom. Det er det ikke, det er tilsyneladende en kredsløbssygdom. Folk dør af blodpropper og får men efter disse.
    Der kommer et efterspil af enten langtidssyge eller kronikere ud af det her. Det sker ikke ved årstidsinfluenza.

    Havde man ikke gjort, hvad man gjorde, så havde det været et mareridt. Men som jeg sagde HELT i begyndelsen - denne her kan regeringen ikke vinde.
    Hvis lortet vælter, synes folk de gjorde for lidt. Hvis lortet står, så synes folk, de gjorde for meget...






  • #247   28. maj 2020 @John.
    Helt enig.

    Jeg er bestemt også tilhænger af måden Danmark har reageret.

    Jeg synes dog også fakta er det vigtigste uanset hvad.


  • #248   28. maj 2020 Personligt er jeg spændt på den ufede måde, hvor mange der kommer ud af det her med kronisk postviral udmattelse...

  • #249   28. maj 2020 @CH.
    Det er ikke min opfattelse.

    Der vil komme noget efterrationalisering, og det er meget naturligt og rigtigt dansk.

    Naturligvis vil nogen være utilfredse, men det er der jo altid.

    Jeg tror at der kommer rigtigt meget godt ud af denne situation.

    Næste gang vi bliver ramt, så er Danmark 100 procent klar.

    Kloge hjerne vil have styr på processor og udstyr.

    Beredskabs planer i skuffen.

    Infrastruktur er lige pludselig blev noget der skal holdes på egne hænder. Det lærte politikkerne da heldigvis også (langt om længe hvis du spørger mig). Plus begrebet vil blive udvidet nu.

    Helt ærligt.

    Det vi har lært af Corona, vil hjælpe Danmark på lang sigt. Altså det tror jeg.

    Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget! smiley

    Så måske er Corona held i uheld!


  • #250   28. maj 2020 Hvis man kigger på tallene for døde under 60 år er tallene i de to lande er dødstallet 7 gange større for svenskerne end for danskerne.

    Forklaringerne kan være mange, men risikoen for at yngre mennesker pådrager sig Covid-19 i Sverige er formentlig meget større fordi barer, restauranter og fitnesscentre har fået lov til at holde åbent.
    https://sundhedspolitisktidsskrift.dk/grafik/3431-yngre-covid-19-ramte-svenskere-har-langt-hojere-dodsrisko.html


  • #251   28. maj 2020 @Inge.
    Det er formodenligt de 1 procent som jeg skrev længere oppe.

    Undersøgelen er dansk og er næsten lige kommet ud.

    Jeg googlede lige for dig:

    https://www.bt.dk/samfund/corona-doede-var-multisyge-det-svarer-til-en-influenza-epidemi

    Men igen, husk nu, at havde vi ikke lukket ned var mange mange flere omkommet!


  • #252   28. maj 2020 Martin - jeg forstår ikke, hvor den 1% kommer fra?

  • #254   28. maj 2020 Det var noget jeg læste for et par uger siden om influenza.

    Altså hvis et normal mand på 30 får influenza så dør han jo ikke.

    Alligevel så sker det faktisk hvert år.


  • #257   28. maj 2020 Radar, isolerede ældre ville vi også have, hvis vi havde gjort som svenskerne.
    Det var faktisk en af pointerne i Dalgaards analyse.
    Når DK og Sverige økonomisk lander ca der samme sted er det fordi rigtig mange ældre i Sverige isolerede (isolerer) sig mens de unge ikke har ændret adfærd. Hos os er adfærdsændringen jævnt fordelt over aldersgrupperne.


  • #259   28. maj 2020 @Radar.
    Ikke helt korrekt!

    Landet med verdens smukkeste statsminister, havde rigeligt med værnemidler. Det er det eneste land i Europa som var så rigeligt klar til hvad som helst.

    Det er fordi, at de altid er 100 procent klar til krig mod deres storebror.

    De er vilde de Finner! smiley


  • #261   28. maj 2020 @Isabelle.
    Er hun Svensker?

    For i Danmark var det jo netop ikke beslutningen.


  • #262   28. maj 2020 har læst et sted at svenske ældre nærmest kun får morfin og nødvendig pleje, de end ikke indlægges … kan ikke huske hvor … der er jo også en måde at takke folk der sikkert har arbejdet og betalt deres skat hele livet … over and out, du er for dyr...

    Martin, blot af nysgerrighed, hvad mener du i #224 med " jeg er ikke off ansat" ??

    jeg tror næste gang hvis eller når den kommer, så har man de midler der skal bruges til at beskytte de der arbejder med syge og ældre, og så kan man jo nemt og hurtigt sige hjemme arbejde/selvisolation til de kronisk syge der kan blive "tunge" patienter ...


  • #263   28. maj 2020 Radar, DK har desværre solgt ud af alt det helt basale de sidste mange år. Advarsler til trods .
    Jeg håber de ansvarlige har en dårlig smag i munden og har lært noget.

    Udfordringen er, at der kan nå at gå så mange år inden næste trussel, at hele baduljen gentager sig.


  • #264   28. maj 2020 @Hanne,
    At jeg har kendskab til en del der er blevet fyret, og når Lippert udtaler sig, så er det meget nemt at være så hurtig, når man sidder i sin sikre stilling som offentlig ansat.

    Det sagt, så ved jeg godt at den type mennesker sjældent tænker i følelser, det er ikke deres job.

    Jeg synes dog at han skulle have talt lige så forsigtigt, som han gjorde om dem der er blevet syge. Intet andet end det.


  • #265   28. maj 2020 Min kollegas ven fik corona. han var mildt ramt, 68 år. har fået varige lunge problemer



  • #266   28. maj 2020 Som en af dem, der både har været offentligt ansat, privat ansat og selvstændig - man tænker altså ikke mere eller mindre med følelser om man er det ene eller det andet...

    Det er en mystisk slutning, synes jeg...


  • #269   29. maj 2020 virksomheder melder om øget effektivitet og bedre resultater under krisen.

    https://finans.dk/debat/ECE12163616/corona-har-bekraeftet-hvad-forskningen-i-ledelse-har-vist-i-aartier/?device=mobil&ctxref=ext

    mennesker er drevet af formål, ikke mål


  • #271   29. maj 2020 He he....

    Jeg elsker denne tid.

    Har lige læst at solskin effektivt slår Corona ihjel! Det er jo godt nyt!

    Det er dog mindre end 14 dage siden, at jeg læste det modsatte. smiley

    I øvrigt er jeg vildt spændt på åbningen af vores grænser. Det bliver fedt at få noget afklaring man kan forholde sig til...


  • #272   29. maj 2020 Jeg er bange for de åbne grænser smiley
    Frygter sommeren hvis der bliver for mange


  • #273   29. maj 2020 Det gør de uden tvivl smiley

  • #275   29. maj 2020 Helt enig med Ida.

    Danskere er ikke så suveræne når det kommer til renlighed. Jeg tror dog at det ændrer sig nu. Vi har også lært noget.

    Så foreksempel også et indslag om Japan, som jo har håndteret Corona til Ug kryds bolle og slange, på trods at den tæthed de lever sammen og deres meget store andel af ældre mennesker. De burde i den grad være på røven.

    En af de ting der fremhæves her, er både deres generelle og personlige hygiejne niveau, er kilometer over Danmarks.

    Det er spændende at læse om.


  • #278   29. maj 2020 @John.
    Sverige kører en anden strategi end stort set resten af verden. Det kan du google.

    Syd Europa, det ved jeg faktisk.

    Jeg har ikke læst noget omkring det emne der.

    Har du et link?

    @Ida.
    De snuser måske ikke engang til det? smiley


  • #282   29. maj 2020 Lige nu er det for regeringen omkostningsfrit at dele almisser ud. Alle(næsten) er enige - selv det liberale erhvervsliv. Lad os se om tilfredsheden og enigheden varer ved, når regningen dumper ind til os.

  • #284   29. maj 2020 Jeg tror det bliver en overraskelse hvor lidt indflydelse, de mange brugte penge får på vores hverdag de kommende år.

    Men som man siger: man må aldrig lade en god krise gå til spilde.
    Vi har før set regeringer udnytte kriser til.at indføre ideologisk funderede reformer mens en umælende befolkning så ydmygt til.
    Det kan snildt være det sker igen.

    Men DK er ikke på røven og har ikke været det - men vi er til gengæld dybt dybt afhængige af, at udlandet kommer tilbage i en fart.
    Sker det ikke, vil vores indtægter rasle ned og SÅ er der problemer...

    At vi har taget af opsparingen og optaget et billigt lån er uproblematisk for driften.


  • #285   29. maj 2020 Enig med CH.

    Det skal nok gå, men vælter Tyskland/Frankrig økonomisk foreksempel, så kommer vi på røven!

    Så lige nu er EU den organisation der skal samle op på alt der her!

    Keder man sig, så er "Stine Bossen, EU, Corana" det man bør google.


  • #286   29. maj 2020 Tror i at de lukker op for sverige?

  • #288   29. maj 2020 Norge, Island, Tyskland...

    Nu flegner Ellemann og Østergård smiley


  • #289   29. maj 2020 Fuck det!

    Det var godt nok heller ikke hvad jeg gad høre!

    31 august???


  • #290   29. maj 2020 Lad os se om ikke der bliver forhandlet noget lempeligere det næste stykke tid.

    Men Thailand står sgu nok ikke ligefor .


  • #291   29. maj 2020 @CH.
    Det er nu ikke det store problem, jeg kan tage i sted i morgen, jeg har arbejds-visum.

    Jeg forstår bare ikke længden.

    31 august er jo om en million år, i forhold til hvor hurtigt tingene udvikler sig.

    For mig virker det som om, at man lige tænkte, vi tager lige en sommer hvor danskerne skal blive hjemme. Jeg er ikke fan af den slags tankegange.

    Det er lidt for enerådigt i mine øjne.

    PS: Nu så jeg Søren Pape rose forslaget så åbenbart er det et bredt forlig.


  • #292   29. maj 2020 Man sætter jo en bagkant - den kommer næppe til at holde, hvis tingene fortsætter som nu.
    Hvis det ikke gør, så kan alt vel ske..


  • #294   29. maj 2020 danskerne er velkomne flere steder sydpå, men de må ikke rejse, svenskerne vil ingen have smiley og de må rejse …

    tag den svenske Brostrøm …

    jeg synes det er ok … men jeg ville så heller ikke fatte at nogen som helst ville tage på ferie i Spanien, Italien eller Frankrig denne sommer, synes bestemt heller ikke der er nogen grundt til at sætte det over styr vi har nået .. der dør jo stadig en del hver dag i de sydeuropæiske lande …

    synes det er rart at nyhederne også er ved at bruge tid på folk, og brancher der har tjent penge og har haft fremgang i perioden …


  • #295   31. maj 2020 Når man en gang i mellem får lidt ret, er det fedt når når det lige er dette emne:

    "WHO: Udviklingen af vaccine går rasende hurtigt

    Jagten på en vaccine mod coronavirus går rekordhurtig, og derfor håber verdenssundhedsorganisationen WHO at kunne have en klar inden årsskiftet.

    I løbet af foråret har rekordmange forskere ledt efter en effektiv vaccine, og der findes nu over 100 potentielle kandidater. Ti af disse testes allerede på mennesker.

    - Udviklingen går rasende hurtigt. Vi har aldrig oplevet noget lignende, siger enhedschefen for WHOs vaccineprogram Ann Lindstrand"


  • #296   2. jun 2020 https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/gymnasieelever-smittet-med-corona-efter-tur-til-sverige/8145699

    Ja, man kan undre sig over, at der ikke har været nogen mere voksne til at sige nej


  • #297   2. jun 2020 Fra TV2



    profilbillede
  • #299   3. jun 2020 Ser det ikke ud til smiley Der er godt nok flere der opfører sig som om, at der ikke er noget i landet mere smiley

  • #300   3. jun 2020 Jeg har sådanset ikke været særlig nervøs for at gå ud og handle mm mens Danmark var lukket ned.
    Men jeg må da indrømme, at jeg tænker mere over det når jeg går i butikkerne nu.
    Da vi var lukket ned tog folk hensyn, nu er der jo rigtig mange der er bedøvende ligeglad, de gider ikke engang at spritte hænderne.


  • #301   3. jun 2020 Jeg var på sygehuset i dag, og som sidst går man nærmest direkte ind i holderne med sprit , og alligevel måtte en vagt sige 4 gange til et ægtepar der kom ind lige før mig, at de altså skulle spritte deres hænder.
    Forstår simpelthen ikke hvordan det kan være så svært, når der står flere holdere og skilte lige foran folk .


  • #304   7. jun 2020 Det kunne sagtens være mig han skrev om smiley Jeg kan godt lide at være social, men når jeg har lyst.
    Jeg har haft et arbejde, hvor jeg skulle være enormt social. Det gjorde så, at jeg var drænet for lysten til mennesker når jeg kom hjem, lige udover mine nærmeste.
    Jeg har en nabo der er ENORMT social, og hendes børn lige så.
    Jeg er slet ikke i tvivl om, at hun synes jeg er dybt underlig, når jeg bare gerne vil gå ind igennem min forhave uden at snakke, eller sidde omme i min have. Hendes børn hænger ud af lågen lige så snart de ser min bil, eller jeg skal ud med Albert.

    Det er deres behov, men slet ikke mine. Jeg er meget sammen med mennesker, så jeg behøver ikke alt muligt komsammen derefter smiley


  • #305   7. jun 2020 har ikke læst artiklen, men jeg er også introvert .. jeg har en veninde der for nogen tid siden i denne Corona hver for sig tid sagde "nu er jeg altså begyndt at kede mig" … jeg tænkte bare, det er jeg slet ikke, faktisk havde jeg det mega fint de første 2½ uge hvor vi overhovedet INGEN så .. dejligt stille og fredeligt og endelig en tid hvor man ikke skulle forklare, eller tage sig sammen, men bare være …
    jo ældre jeg bliver jo mere dræner det mig at være sammen med andre … smiley


  • #308   8. jun 2020 Ja det er spændende!

  • #309   8. jun 2020 Jeg tror feriepengene er sikre. Men det er jo et ret begrænset beløb.
    Men de fleste vil sikkert være tilfredse med at kun folk i arbejde får del i pengene.
    Og så er det en gratis omgang.
    Tror dog ikke det kommer til at stå alene.

    Jeg har dog ikke forhåbninger om at jeg som førtidspensionist får ekstra til forbrug.


  • #311   8. jun 2020 Jeg tror også det bliver ferie penge.

    Hvis de så også gav ekstra til pensionister og alle andre på understøttelse, så bliver alle bliver glade.

    Oplevelsesfradrag lyder dyrt administrationsmæssigt.

    Hvis Ø's forslag vinder, så bliver der ramaskrig! Det vil ramme alt for mange på retfærdighedsfølelsen, og bringe næste valg i fare for socialdemokratiet selv.

    Børn kan jeg ikke rigtigt se, hvorfor det skulle belønnes mere end så mange andre.

    Nedsættelse af moms er et interessant eksperiment. Spændende at se hvad det kunne betyde. Tyskland har jo gjort det. Om det så virker er der ingen der ved.


  • #312   8. jun 2020 Vi er mega syge...influenza like... men mildt selvom det er mandeudgaven....

    Skal vi testes ? Jeg har svært ved at finde et præcist svar.... Vi var ved.min mor lørdag... for første gang i 3 mdr... så det er herligt.... Det er startet med bebsen. hun er total frisk igen men vi er virkelig ramte.

    mht børnehave, min mor og vores kolleger .... Skal vi så prøve at ringe til lægen?

    Hvad siger panelet?

    det er jo nok ikke corona.... men hvad er anvisningerne?


  • #313   8. jun 2020 Feriepengene bliver udbetalt, det burde der være flertal for nu ...

    Ø og SF har jo det samme forslag, og det bør skrottes helt, da det skal financeres med statslån. Selvf. slal vi ikke ud og låne til, at der skal holdes ferie. Det er en voldsom uansvarlig idé.
    Skal vi låne skal det da kun være til essentielle udgifter, det burde give sig selv.


  • #315   8. jun 2020 Jeg er endnu et sæt negative quick-antistof-tests og et stik rigere...

  • #316   8. jun 2020 Okay... ringer til lægen i morgen... så må hun tage stilling. Vi har influenza med feber og tør hoste...

    Jeg er bare sådan lidt... argh... spilder systemets tid.... Jeg går sjældent til læge

    men ringer i morgen!


  • #318   8. jun 2020 Panodil virker bare ikke. Vi er helt smadret men min mand siger at sådan føles mande flu! smiley

  • #319   9. jun 2020 de vil teste os i dag, også Zara. pga børnehaven.

    Kan I huske debatten om børn under 12 år. Vi fik ikke valget smiley men nu kan jo så selv se hvor stort et ubehag det er for et barn.

    Vi håber godt nok bare det er flu


  • #320   9. jun 2020 Jeg er spændt på, hvordan de vil administrere udbetaling af feriepenge allerede "nu".

    Optjeningsperioden er fra 1. september 2019 til 31. august 2020, så vi er slet ikke færdige med at optjene dem endnu.
    Men mon ikke vi får en del af dem nu og resten til efteråret.


  • #321   9. jun 2020 " 'Private arrangementer på restauranter og andre serveringssteder kan ikke finde sted i tidsrummet mellem kl. 24 og kl. 5,' fastslår Mette Frederiksen i et svar til Venstres formand, Jakob Ellemann-Jensen."
    Nej, det må da være en joke. Så magtsyg er intet menneske smiley


  • #322   9. jun 2020 Når de laver sådan noget bliver de nødt til at komme med et rimeligt ræsonnement...

    Mit gæt er, at det handler om, at folk drikker hjernen ud og derfor ikke kan passe på sig selv og andre - og at det oftest foregår ud på natten. Om det ER derfor og om det er et stærkt nok ræsonnement, det kan jeg ikke gennemskue...
    Hvis man starter festen kl 1 om eftermiddagen, så har man den ballade allerede kl 18.

    Men ok - mange fulde mennesker samtidig er jo nok guf for virus. Og ekstra godt hvis folk fra flere selskaber mødes i byen..


  • #323   9. jun 2020 de kan først tage dem i morgen

    Skal de test ikke tages på et bestemt tidspunkt for at vise noget? Jeg tænker på børnehaven... vores datter er jo næsten rask igen.. snot men ikke syg som i går fx... Kan de så overhovedet se noget brugbart?

    Vi tænker ikke på os her men andre... Vi skal nok klare os. Vi er stærke. men hvis hun har haft det i børnehaven så er det vel dem man skal teste os og hende for at få vished omkring... ansatte osv...


    profilbillede
  • #325   9. jun 2020 Fordi arbejdsløse pizzaejere og tatovører er yngre og derfor potentielt belaster statskassen i længere tid end en plejehjemsbeboer

  • #326   9. jun 2020 Det er efterhånden længe siden de ældre måtte få besøg.

  • #328   9. jun 2020 De har længe måtte få besøg uden for. så det ku i bare ha gjort

    siden 24. april

    https://politikensundhed.dk/nyheder/art7760742/Udend%C3%B8rs-bes%C3%B8g-p%C3%A5-plejehjem-er-lovlige


  • #330   9. jun 2020 sst er ikke en eller to kommuner

  • #332   9. jun 2020 Jeg tror det er pure opspind John smiley

    https://jyllands-posten.dk/indland/ECE12095141/sundhedsstyrelsen-erkender-fejl-i-vejledning-om-besoeg-paa-plejehjem/

    med mindre i naturligvis ikke er pårørende som du skrev herover at i er og det var løgn


  • #334   9. jun 2020 Jeg har linket herover

    men ja det er pårørende der må. naturligvis.



  • #337   9. jun 2020 I Skive må man uden for. pårørende. hvis du googler det kommer en lang række kommuner op

    det er mit indtryk at de fleste følger sst anbefalinger i stedet for at lave deres egne


  • #339   9. jun 2020 Ida hvor i alverden skriver jeg det?

    John hvilken kommune er det i ikke må besøge ældre pårørende udenfor på plejehjem?



  • #340   9. jun 2020 Ja da. men når du sagde kun to kommuner så er det så Skive der er den ene. og Århus den anden.

    sst anbefaler det

    og hvis du googler kommer en lang række kommuner frem

    jeg ved da ikke hvorfor John ikke må. men jeg kan ikke se at udendørs besøg ikke har været tilladt

    Og jeg tvivler derfor på at det du skriver er korrekt. måske er det. men jeg kan ikke lige finde det. måske du kan?



  • #342   9. jun 2020 folk lyver om så meget herinde

    Så den kommune har ikke tilladt udebesøg John?

    hvilken kommune er det?
    Hvorfor tillod de det ikke da sst anbefalede det?

    der er enkelte undtagelser jo. fx hvis der er corona på centret osv men det står i linket


  • #344   9. jun 2020 Så i måtte gerne besøge udendørs. Tak for svar

    jeg håber da de fleste følger sst mfl anbefalinger og ikke laver deres egne.


  • #346   9. jun 2020 helt ok.


    jeg er dog mest tryg hvis alle følger samme regler og det er heldigvis mit indtryk de fleste gør


  • #347   9. jun 2020 Ikke alle butikker husker håndsprit. Det er måske også billigere at lade være. Jeg handler normalt ikke i Netto, men i dag manglede jeg lige en freshmint til at dræbe min kaffeånde, før den dræbte andre. Netto på Frederikstorv 9000 havde intet håndsprit, så jeg forlod stedet igen. Eventuelle ofre er nu på Nettos samvittighed smiley

  • #348   9. jun 2020 I praksis er det stadig kun 2 pr beboer som må besøge... altså de samme to. Som jeg forstår det.. ude og inde. Så alle ens slægtninge kan ikke besøge en.

  • #350   9. jun 2020 Jeg fatter ikke det flueknepperi der. Blå blok skydervsig i skoene ved at lave fnidder på lige præcis DEN ting der...


  • #351   9. jun 2020 Jeg så det samråd... der kom ikke rigtig noget nyt frem.

    Det virker som ren politik


  • #352   9. jun 2020 #347 ... Det er vist ikke forbudt selv at medbringe håndsprit i Netto .... smiley

  • #356   9. jun 2020 Caroline jeg driller bare John lidt. Han er rå nok til lidt sjov smiley

  • #359   9. jun 2020 radar ja ensomhed kan også slå ihjel. enig

  • #360   9. jun 2020 Ida, det handlede da ikke om mavefornemmelse. Der var et ton af eksperter, der havde en mening på det tidspunkt - og den hellige pligt, de ansvarlige har, handler om at lytte til dem. Det er IKKE kun de danske sundhedsmyndigheder, der skal lyttes til, embedsmænd skal ALDRIG have lov til at diktere politik.

    De har fået rådgivning, de har handlet.... Ikke på mavefornemmelse, men på en helvedes masse informationer fra forskellige myndigheder, indenlands og udenlands.

    Jeg kan ved gud ikke se, hvordan det er umuligt at gennemskue at det er den eneste måde det KUNNE foregå på...


  • #361   9. jun 2020 Og ja, Jesper Petersen var eventyrlig dårlig den aften... Det er ikke så skidesvært at forklare...

  • #362   9. jun 2020 Jeg kan ved gud ikke se, hvordan det er umuligt at gennemskue at det er den eneste måde det KUNNE foregå på...

    Og dog.. Vi har både Brasilien og Sverige, der beviser det modsatte - men der er resultatet så også ret meget anderledes.


  • #363   9. jun 2020 "Jesper Petersen var eventyrlig dårlig den aften"
    Han var ikke et godt valg. Man skulle have valgt den altid knivskarpe Morten Bødskov.


  • #364   9. jun 2020 For mig er det bedøvende lige meget, hvem der beordrede Danmark i lockdown.
    Det var det eneste rigtige at gøre i mine øjne.
    Jeg husker også tydeligt en Brostrøm der stod og sagde, at det ikke var farligt det her. Han fik da heldigvis også sadlet om.


  • #365   9. jun 2020 Sundhedsstyrelsen søgte også evidens før handling. Det ville have været en katastrofe, hvis de ventede på det. Jeg kan godt forstå at Brostrøm på et tidspunkt fik rynkede bryn fra regeringen - dog ville det have været klædeligt, hvis det ikke var foregået offentligt.

  • #368   9. jun 2020 ..... ikke KUN de danske sundhedsmyndigheder...

    Må jeg minde om at man hos SST på det tidspunkt insisterede på at WHO's anbefalinger ikke gjaldt i DK?

    Man lyttede mere til dem end SST. Og godt for det.
    Der er ikke et krav om at SST har forrang.

    Jesper Petersen var dårligt klædt på. Det var MF ikke i dag...


  • #369   9. jun 2020 Den sindssyge offentlighedslov er magtpartiernes (A og V) våde drøm. Der fuckede de med demokratiet.

  • #370   10. jun 2020 # 357
    ups....

    https://ekstrabladet.dk/nationen/feriepenge-chok-staten-har-dem-slet-ikke/8155850

    ---

    Det kan da ikke komme som den store overraskelse, hvis man bare har sat sig minimalt ind i den nye ferielov.
    Vi optjener de indefrosne feriepenge helt frem til 31. august 2020, så det er slet ikke muligt at gøre dem op før efter august-lønnen er udbetalt.

    Så hvis der skal ske en udbetaling allerede, vil det sikkert blive 50% eller 75% og staten lægger ud og opkræver hos virksomhederne.


  • #371   10. jun 2020 Det troede jeg da at alle vidste...

    En ting jeg har tænkt over fordi, det er aktuelt her, er, hvad man gør med alle dem, der har ferie med løn + 1% feriegodtgørelse...
    Der står jo ingen feriepenge som sådan...


  • #372   10. jun 2020 Mindre virksomheder de indbetaler løbende til feriefonden. Det gælder også for dem med ferie med løn plus en procent. De bliver for mindre virksomheder normalt indbetalt hver måned til feriefonden.

    Dem der beholder pengene er normalt de helt store virksomheder. De kører under andre regler.

    Jeg kender ikke nogen mindre virksomheder som ikke har betalt løbende.

    Det er en fordel, for så kan statskassen yde lån til de store virksomheder der skal udbetale penge til ferie der er “frosset”, så de ikke får drænet deres likviditet.

    På alle måder er feriepengene oplagte at udbetale.

    Men naturligvis kun dem der er opsparet indtil videre.


  • #373   10. jun 2020 CH - Jo, de er også ved at komme over på den nye ordning. Min mand har lige tjekket sin lønseddel, og der står det indefrosne beløb.

    Edit: Nå, så er det fordi han er i et lille firma smiley


  • #374   10. jun 2020 Det virker ikke gennemtænkt af politikerne med de feriepenge... vores er der. Vi er en lille virksomhed


    så blev vi testet.ang barn så gik det super let. Jeg lavede en test for sjov hjemme med en vatpind før vi kørte og var klædt ud med noget for ansigtet og det grinede hun meget af.

    ved hospitalet tog de først min, så Imran og så zaras i bilen hvor hun stak hovedet og og åbnede munden af sig selv. hende der tog den var hospitalets børneklovn hvilket også hjalp en del og hun var i anledningen klædt ud som en stor sol smiley
    de var top prof og alle i bilerne have børn med så jeg tænker de nok har samlet de små her fra morgenen.

    Der var også nogle helt små og der stod en forældre ud af bilen med barnet og så gik de lige lidt væk og podede og vi så ingen der græd.

    nu får hun en is smiley

    Og så får børnehaven vished.

    Så herfra må vi sige at man roligt kan lade børn teste. Det var der bare styr på og en masse sjov pga klovnen smiley


  • #375   10. jun 2020 @HL.
    Det er da netop det det er.

    Der endda evidens for at de virkeligt boster økonomien.

    Det er lige til højrerbenet, og den billigste løsning for samfundet.


  • #376   10. jun 2020 Ja hvis pengene er der. Ellers tager man dem jo fra virksomheder

  • #377   10. jun 2020 @HL.
    Ja, det er derfor, at staten skal give "feriepenge lån" til de virksomheder der bliver ramt.

    Hvis de ikke gør det, så er det som at tisse lidt i bukserne.


  • #378   10. jun 2020 enig Martin.

    Det her corona er en dyr omgang.

    Jeg hørte i starten at en test koster 4500 kr... Vi har lige fået 3. der var lang kø. Det er nok fremtiden at folk nu og da må testes.... men man føler lidt man spilder statens penge. Vi er jo ikke ret syge. men lægen og børnehaven vil have os afsted... naturligvis... men for pokker... at gøre det når man nærmest er rask bortset fra lidt snue... Ja... men det er nok vejen alligevel og nok billigere på sigt... og måske koster testen mindre end jeg gik oplyst i marts. Det håber jeg


  • #379   10. jun 2020 Jeg må lige lure en lønseddel..

  • #380   10. jun 2020 #371
    En ting jeg har tænkt over fordi, det er aktuelt her, er, hvad man gør med alle dem, der har ferie med løn + 1% feriegodtgørelse...
    Der står jo ingen feriepenge som sådan...

    ----

    Arbejdsgiver skal stadig indberette 12,5% af lønnen i indefrysningsperioden.
    De kan (kunne) vente til en gang i 2021 med faktisk at indbetale, men indberetningen bør ligge på borger.dk.

    Dataløn har lavet en fin guide til al det praktiske
    https://www.dataloen.dk/loen/tema-ferielov/ny-ferielov-loenmodtagernes-feriemidler/



  • #381   10. jun 2020 Hmmm.. det er sgu ikke let at gennemskue...
    Der er lige nu tjent ind til 16 dages afholdelse i perioden fra 1. maj til 1. september.
    Hvornår er disse tjent ind? Fra 1/1 '20 til 30/4 '20?
    Og er det tilbageholdte beløb indtjent fra 1/5 '19 til 31/12 '19?

    Det står intet om indefrossede feriepenge på min mands lønseddel.


  • #382   10. jun 2020 Så burde det stå på borger.dk - læste tidligere i dag, at der var voldsom kø for at tjekke det. Så det må vel stå dér.


  • #383   10. jun 2020

    profilbillede
  • #384   10. jun 2020 Den var god, Rikke!

  • #385   10. jun 2020 Hold da op, det er jo for et helt år!
    Det er da en god slat penge!


  • #386   10. jun 2020 Der står heller ikke noget om indefrosset ferieløn på min lønseddel.

    Den del afhænger nok af hvilket system der bruges.

    Men det gør der på borger.dk

    Dorte's link forklarer det hele ret fint og enkelt.


  • #387   10. jun 2020 nu bliver jeg også i tvivl for der står skisme da heller ikke noget hos mig på min lønseddel selvom vi har fået det modsatte oplyst... ok den afdeling laver en del fejl... Jeg har en times ventetid på borger.dk...

    Tak Rikke! Det er til at forstå.

    ja det er da ret mange penge... Det bliver spændende hvad de ender med

    den med 3000 per barn er ikke fair synes jeg. nogle har ikke børn jo.


  • #388   10. jun 2020 Husbond må nok hellere selv tjekke borger.dk smiley
    Nå men...

    En eller anden politiker sagde noget om at de penge ikke udbetales på en gang. Om det holder må vi se - men det vil da være skønt om de kom på en gang- også selvom de skulle tilbageholde den ene måned, der ikke er indtjent pr 1. juli.

    Jeg garanterer at vi ville stimulere dansk økonomi smiley


  • #389   10. jun 2020 også os! smiley

  • #390   10. jun 2020 HL - det handler jo ikke om hvad, der er fair eller hvem der fortjener osv. Det handler om at få mest for pengene.
    Det er jo hjælp til dansk økonomi og ikke en håndsrækning til privatøkonomien


  • #391   10. jun 2020 Ja det har du ret i.... Jeg tænker at feriepengene ville rykke mest.... hvis vi fik 3000 fx til barnet så fik de hurtigt ben at gå på men næppe til forbrug som ved feriepengene.

  • #392   10. jun 2020 Jeg gætter på at feriepengene kommer ud, men også at der kommer en slat mere - måske EL's helikopterpenge i lidt mindre.skala.
    Det er jo en måde, hvor hver en krone vil gå til forbrug i DK og derfor virkelig effektivt.

    Ulempen - hele det ramaskrig om fairness, der vil rejse sig, fordi man ikke mener at passivt forsørgede skal have noget andre ikke får.


  • #393   10. jun 2020 men du har jo ret i at det ikke handler om fairness. Det bliver en opgave at kommunikere ud

  • #394   10. jun 2020 Den opgave ligger allerede. Der er et hav af "hvad så med os der...."- indlæg på FB disse dage.

    Og det er bare politisk ukorrekt at give fordele til passivt forsørgede i disse år.


  • #395   10. jun 2020 Jeg tror ikke at nogen kan få ondt i røven over, at man giver noget ekstra en gang til folk på overførelse indkomst.

    Men at dele op ved en grænse på 32.000 som liste Ø ønsker.

    Orv, det vil koste socialdemokratiet mange stemmer.

    Der er grænser for folks venlighed, når det kommer til retfærdighedsfølelsen, og de blå partier skal bestemt nok udnytte den mulighed.


  • #396   10. jun 2020 32.000 er selvsagt alt for meget - og det er de 10.000 kr nok også

  • #397   10. jun 2020 Hvad tjener en ufaglært pt? Altså den berømte kassemedarbejder og rengøringsassistent?
    Er det ikke der, maks bør være?.. disse vil da både få feriepenge og helikopterpenge...


  • #398   10. jun 2020 Jeg kan slet ikke se hvorfor folk i arbejde skulle have noget ekstra må jeg indrømme.

    De får jo alle deres indefrosne ferie penge.

    En kassemedarbejder ligger hvis et sted mellem 22.000-25.000 kroner.


  • #401   10. jun 2020 @Krumme.
    Du skal lige huske, at de 32.000 er inklusiv pension, tillæg osv.

    20.000 lyder derfor lidt for lavt i mine øjne.


  • #405   10. jun 2020 Det er jo netop ikke en gaveregn, John. Det er for at forhindre en opbremsning i økonomien, der for alvor kan sende os ud i krise.
    Men det kræver under alle omstændigheder at udlandet også får gang i hjulene.


  • #407   10. jun 2020 Ingen tvivl om de da bare skal sende de feriepenge ud i omløb så snart de kan. Det er folks egne penge og de er i forvejen sure over de indefryses. Win/win.
    Så kan de i stedet overveje hvordan de måske vil hjælpe folk på overførselsindkomster. Og giver man kontant beløb der så skal man sgu sikre sig det ikke bare modregnes næste måned. For så er det som at tisse i bukserne.


  • #408   10. jun 2020 Det er dyrere at lade være,John...

    Men ja, alt skal betales, det giver sig selv. Spørgsmålet er hvor meget.


  • #409   10. jun 2020 Sådan noget forbandet svineri... endnu en regning, der skal betales - og den kunne have været undgået...
    https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/advarer-snart-flere-mundbind-end-vandmaend-i-havet/8156564


  • #412   10. jun 2020 Jeg har tænkt mig at tage til Stockholm i en uge og derefter i hjemmekarantæne to uger. Det var da vist den sommerferie og de penge smiley

  • #413   10. jun 2020 Inden de nye overenskomster i 2020 er mindstelønningerne (de er nemlig ikke alle kommet på skrift i 2020-versionerne endnu)

    Rengøring:
    Samlet timeløn - 138,28 kr. timen. Det giver en fuldtidsmånedsløn på 22.170,43 kr.

    Butik:
    Ufaglært - fuldtidsmånedsløn 19.451,96 kr.
    (der er så en del forskudt tidstillæg)

    Industri:
    Timeløn - 119,65 kr.
    Månedsløn - 19.183,48

    ...
    Der er så fritvalg, pension, SH og andet, der skal indgå, når man taler om den "fulde lønpakke".


  • #414   10. jun 2020 Krumme, giver man dem til folk, der køber dagligvarer for dem, så giver det mening. Og dem, der trænger til udskifte tøj og sko, måske trænger til et tandlægebesøg. Dem, med hængepartier på grund af sparsom økonomi til daglig.
    Måske andre vil holde mere på dem. Så at man forventede at 60% af feriepengene vil gå til forbrug.


  • #416   10. jun 2020 Jeg tror at det bliver feriepengene der bliver frigivet og ikke andet. Tror ikke folk på offentlig forsørgelse af den ene eller anden art får noget, det vil skabe alt for meget ramaskrig, det gør det allerede i flere kommentarspor på FB , for der er dælme ikke nogen på pension, kontanthjælp mm der skal have flere af andres penge.



  • #417   10. jun 2020 Vi kunne fristes til at afdrage gæld for at spare renter - men det et jo håbløst i forhold til formålet.
    Jeg tror vi ender i husvedligeholdelse. Det giver pengene tilbage og bliver brugt langtidsholdbart.
    Og så LIDT tant og fjas smiley


  • #418   10. jun 2020 Jeg synes det er så ærgerligt man aldrig lige prøver at forsøde tilværelsen bare lidt ved pensionisten, førtidspensionisten osv.
    er de nu gift eller samboende med En i arbejde så vil udbetalingens sådan en sum feriepenge blive modregnet deres udbetaling. Så går hele ballonen sgu lidt af det.
    Jeg kunne virkelig godt unde den gruppe fik lov til også at føle de var en del af forbrugsdanmark.


  • #419   10. jun 2020 Ginne : Jeg er enig, men til det vil folks svar nok være at jeg selv er en af dem. Vi trænger virkelig til en ny sofa, så her ville det være skønt med et lille økonomisk tilskud vi skulle nok skyde dem ud i samfundet.

    Men som sagt regner jeg ikke med at få noget, jeg tænker det bliver feriepengene og så ikke andet.


  • #422   10. jun 2020 Det bliver da snart svært at forsvare.
    Synes vi er privilegerede at vi kan have diskussion om, hvor meget, det skal åbnes her i forhold til den diskussion de må have.

    Det er en langvarig historie nu...


  • #426   10. jun 2020 Præcis som forventet....

    Det handler jo netop ikke om hvem bør forkæles, det handler om, hvem der vil bruge pengene hurtigt, ikke spare op og ikke bruge dem i udlandet...

    Og det er - selvsagt - dem, der ikke har så meget at rutte med.
    Men det er også dem, flest vil have ondt i røven over får penge uden at gøre noget for dem...

    Godt de feriepenge er i spil, ellers ville DK sgu da kamme over *GG*


  • #427   10. jun 2020 Og det er netop derfor jeg tror det kun bliver feriepengene der bliver frigivet.
    Andet vil simpelthen give bøvl og ballade.



  • #428   10. jun 2020 Der tror jeg at mange tager fejl.

    Blev der afsat x beløb til folk på overførelse, så tror jeg de færreste vil få ondt i røven over det, afhængigt af, at beløbet er af en størrelse alle tænker ok.

    Lad os sige 5000 kroner en gang.

    Der er ingen normale mennesker der misunder en på overførelse indkomst.


  • #429   10. jun 2020 Martin : Der er i forvejen mange der hyler op om at folk får for meget på offentligforsørgelse. Og diverse kommentarfelter pt er fyldt med at folk dælme ikke skal have goder at de penge andre har knoklet for. Så folk HAR allerede ondt i røven, selvom intet er bestemt endnu.

  • #430   10. jun 2020 @Rikke.
    Der er nogen der har ondt i popoen over alt.

    Men flertallet har altså ikke.

    Så længe beløbet ikke nærmer sig flertallets udbetalte feriepenge, så skal du bare se.

    Mennesker er ret ens i deres måde at tænke på.

    Men så er der naturligvis ekstremister, men de udgør for det meste en meget lille del.

    Bare vent og så.

    Kan blå blok få deres feriepenge så vinder de på den, og kan Enhedslisten skaffe det halve af deres oplæg til overførelsesindkomster så er de glade.

    Største vinder bliver så Mette, for hun koordinerede det hele, og alle er glade...

    PS: Plus venstre fik ikke deres Moms nedsættelse. Mette ekstra glad. smiley

    PPS: Kan de Radikale samtidigt få igennem at kærester også må komme til landet (Radikale søger dybt efter de stemmer), så stemmer de også for hvad som helst.


  • #431   10. jun 2020 Den momsnedsættelse er til gengæld en sær tanke... men et eller andet skulle de jo finde på.

  • #432   10. jun 2020 @CH.
    Det ved du fordi?

    Tyskland har jo gjort det. Det er et faktum.


  • #433   10. jun 2020 De har da momsnedsat i Tyskland så helt aær en tanke kan det jo ikke være.
    Edit:Martin var hurtigere xD


  • #434   10. jun 2020 En momsnedsættelse vil da motivere til at bruge penge i DK. Feriepenge og andre påfund garanterer ikke, at pengene forbliver her.

  • #435   10. jun 2020 Virkningen kan lynhurtigt opsluges i forretningers avance.
    Det giver mindre produktion for pengene og kun et løft til forretningsejere.
    Og så er der en risiko for, at vi blot fremrykker køb, som vi ellers havde købt senere - og så kommer nedgangen bare der i stedet.... i følge Carl Johan Dalgaard...


  • #436   10. jun 2020 @CH.
    En dansk vismand vs Tysklands regering, og derfra til at kalde momsnedsættelse en sær tankegang.

    Jeg finder det at tro på enkelt personers personlige opfattelse kontra den største økonomi i EU som værende sære i deres tankegang, så meget mere underligt at tro på.

    Der skilles vi jo, og så er er der nok ingen grund til at vi debattere så meget videre om det.......


  • #437   10. jun 2020 Jeg mangler i den grad smileyer på dette site...

Kommentér på:
CORONA 10

Annonce