{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  CORONA 10
  • #1   21. maj Der er pt ingen corona i odder

• john
    john Online Tilmeldt:
    aug 2010

Følgere: 178 Hunde: 3 Emner: 29 Svar: 4.959
    #2   21. maj Dødstallet er steget i dk

• #3   21. maj #1 øhhh nå smiley der har ikke været et eneste tilfælde i Haderslev ??

• #4   21. maj Antallet af indlagte er faldet

• #5   21. maj Tænker lidt på det positive udkomme af COVID 19, som vi måske bør tage med os:

Gaderne i indkøbscentrene er blevet retningsdelt, så folk ikke baldrer ind i hinanden. Tænk at der skulle en pandemi til at dette skønne tiltag blev indført. Lad det endelig være en permanent ordning.

Køen i supermarkederne - nu med afstand til hinanden. Lad det endelig blive ved. Hvor er det hammer irriterende at få banket en indkøbsvogn op i røven af en utålmodig bagved stående. Eller bare blive åndet i nakken. Afstand tak - og bliv ved med det.

Afspritning af hænder forinden vi entrerer supermarkedet - hygiejne handler ikke kun om COVID-19. Ingen aner hvor Hr. Jørgensens fingre har været, lige forinden han står og rager på frugt og grønt - de kan have været i både næse og røv. Sprit af og fortsæt gerne, når al COVID-19 er overstået om et års tid.

Og så lige den der med at give hånd - COVID-19 har jo sat gang i tankerne om det - er det nødvendigt?

• #6   21. maj Er der noget i Odder overhovedet? smiley

• #7   21. maj Må give Jesper ret. Synes at mange af tiltagende kunne fortsætte. Jeg var SÅ træt af, før Corona, at folk stod som cleanet op af ryggen på en, som man stod og kø i supermarkeder. Det var SÅ irriterende, for ikke at sige ubehageligt.

Og så kan det da være, at man fremover kan nøjes med at røre (give hånd, kramme whatever) ved og med de folk man har lyst til?

• #8   21. maj Jeg har nu aldrig givet hånd til folk jeg ikke ønskede at give hånden. Så må folk kalde mig hvad de vil men jeg nægter!

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 10 Svar: 3.472
    #9   21. maj Det burde også være en øjenåbner i forhold til naturen. Bjerge som har været dækket i 30år kan pludselig ses på afstand. Floder får deres rigtige farve igen. Dyr finder steder de ikke har kunne trives før.

Tænk at det kan ske på så kort tid. Det giver håb. Desværre bliver det nok som tidligere. En lang nedbrydning af kloden uden tanke på fremtiden.

• #10   21. maj Rotterne: Jeg er opdraget med, at man giver hånd til folk, når man møder dem og skal snakke med dem. Uanset om man har lyst til det eller ej.

• #11   21. maj Lige så vel som jeg er opdraget med, at man krammer familie. Også selvom man ikke har lyst til det.

• #12   21. maj Ved i ikke det er kendetegnende DANSK at give hånd?! smiley

• #13   21. maj Jeg er opdraget til at tage selvstændige beslutninger. Det samme har jeg bestræbt mig på at give videre til mine børn. Den slags gør i min optik tilværelsen noget lettere. Ikke fyldt med forventninger eller bristede ditto.

• #14   21. maj I forhold til min familie og venner, har jeg altid været lidt en krammebamse - kram når vi mødes og kram når vi går hver til sit. Det ser jeg faktisk frem til, når virussen klinger af.

Hidtil har vi vel alle (eller langt de fleste af os) set det som en kombination af forpligtelse og led i opdragelsen, at man giver hånd til fremmede. Med anbefalingerne fra SSI, er det jo pludselig en no-go at give hånd til hinanden og det er sjovt nok accepteret uden noget som helst bøvl. Og det var ret underligt at konstatere, at det hurtigt virkede helt naturligt, bare at sige hej uden at have den fysiske kontakt.

Smittetrykket er jo faldet helt ned til 0.7 og det skyldes jo ikke nedlukningen, men vores adfærd - vi spritter af til den store guldmedalje (selvom visse eksperter sår lidt tvivl om effektiviteten af dette), men vi holder også afstand og vi undgår fysisk kontakt. Det er jo noget der tilsyneladende har battet så meget, at den sædvanlige sæson influenza, har haft så trange kår, at den kun har være ret sporadisk i år.

Så i forhold til fysisk kontakt til fremmede (medmindre vi render rundt med en lille flaske sprit i lommen), kunne dette jo være lidt til eftertænksomhed, nu hvor det er helt socialt acceptabelt, IKKE at give hånd....

• #15   21. maj Jeg krammer ikke folk som jeg ikke ønsker at kramme, familie eller ej! Dælme om jeg vil lære min datter andet da.

Jeg ved godt det er dansk, og jeg bruger også håndtryk. Men jeg kan godt gå rundt og give hånd til en gruppe og så undlade/undvige at gibe hånd til en person som jeg ikke kan fordrage. Uhøfligt? Tja, men også ærligt og oprigtigt istedet for at være falsk.

Men man behøver ik gøre det alt for åbenlyst jo smiley

• #16   21. maj Odder er Danmarks hjerte smiley jeg er her, det må være mere end rigeligt

• Ida og Figo
    Ida og Figo Online Tilmeldt:
    mar 2017

Følgere: 14 Emner: 54 Svar: 4.824
    #17   21. maj Jeg synes det er en smule skræmmende at der skulle en global pandemi til før danskerne lærte vigtigheden af basal håndhygiejne. Det samme med afstand... jeg sidder på et kontor hvor vi sidder syv mennesker stuvet sammen med under en meter mellem os, det har man så fundet ud af nu ikke er så hensigtsmæssigt (og så tør jeg slet ikke tænke på rigtige storrumskontorer).

Det samme gælder renligheden på folkeskolerne. Siden jeg var barn (og sikkert længere) har der været undersøgelser fremme der viste at børn blev syge enten fordi de brugte uhumske skoletoiletter eller fordi de netop brugte uhumske skoletoiletter. Tænk at det var covid-19, der skulle skaffe eleverne bedre rengøringsstandarder.

• Martin
    Martin Online Tilmeldt:
    mar 2017

Følger: 7 Følgere: 13 Emner: 42 Svar: 3.320
    #18   21. maj He he...

Jeg var lige så glad et kort øjeblik, men nu viser det sig, at man kun kan få kærester fra Tyskland og de Nordiske lande til Danmark.

Nå, det går nok det hele alligevel. smiley

• #19   21. maj Er du ved at importere en kæreste Martin?

• Martin
    Martin Online Tilmeldt:
    mar 2017

#20   21. maj @Linda.
    Yep, jeg duer ikke rigtigt til det der lang distance sjov. smiley

Det er for fesent.

• Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

Følger: 10 Følgere: 46 Svar: 1.350
    #21   22. maj "Er du ved at importere en kæreste Martin?"

Og så er det NU at HG går amok imod denne dybt racistiske måde, at skrive om andre mennesker på, ligesom den shitstorm jeg fik engang, for at bruge ordet. Jeg mener det var Isabelle der belærte mig om ordets rette betydning - nemlig at man importerer VARER, men ikke mennesker. smiley

Ak ja, men der var drøn på debatterne herinde engang. Det savner jeg.. smiley

• Martin
    Martin Online Tilmeldt:
    mar 2017

#22   22. maj @Ikkesom.
    Arh, nu skal der mere til at hidse mig op.

Isabelle er kvinde, og hun er jo en kende følsom. Det er mange kvinder herinde på hg synes jeg.

Jeg bryder mig heller ikke om udtrykket som sådan, når det gælder et menneske, men jeg ved godt, at den slags skal man vende sig til, når man vælger noget ud over "normalen".

Det er ok. smiley

• Ikkesomdeandre
    aug 2017

#23   22. maj Jeg troede nu heller ikke at du ville føle dig krænket Martin. smiley

Men måske Linda får en horde af sure HG-kvinder på nakken? -Nah, dertil er dobbeltstandarden nok for stærk herinde.

• Ikkesomdeandre
    aug 2017

#24   22. maj Og til emnet:

Jeg er helt enig i at det er dejligt med afstand i køen, der er intet værre end når man ligefrem kan mærke den bagved ståendes ånde i nakken. Det er jo også fuldstændig åndssvagt at stå så tæt, man kommer ikke hurtigere frem alligevel.
    Og mere omtanke med håndhygiejnen også fremover, ja tak. Det virker også imod influenza epidemier og forkølelser.
    Håber det fortsætter, men har min tvivl.

• #25   22. maj Når du bare ikke har købt hende Martin, så er det OK smiley

• #26   22. maj "Jeg mener det var Isabelle der belærte mig om ordets rette betydning - nemlig at man importerer VARER, men ikke mennesker"

Jeg er stadig ikke vild med "import" brugt om mennesker smiley

"har der været undersøgelser fremme der viste at børn blev syge enten fordi de brugte uhumske skoletoiletter eller fordi de netop brugte uhumske skoletoiletter"

Alternativt blev børn eventuelt syge, fordi de brugte uhumske skoletoiletter, Ida smiley

Jeg har nydt ikke at være presset til krammeri af alle og enhver (næsten), men har virkelig savnet krammeri af børn og børnebørn.

Jeg håber SÅ inderligt, at coronaen har givet øjenåbnere verden over på klimaområdet - og at der kommer seriøs handling nu i forhold til at passe på kloden.

• Ida og Figo
    mar 2017

#28   22. maj Alternativt blev børn eventuelt syge, fordi de brugte uhumske skoletoiletter, Ida

Øh ja? Det er jo det jeg skriver? Jeg forstår ikke din kommentar?

• Ida og Figo
    mar 2017

#29   22. maj Ved sidste medieforlig fik man fornemmelsen af at visse politikere så stort på armslængdeprincippet og dermed pressefriheden.

Det her bekræfter det bare: https://www.information.dk/kultur/2020/05/fagfolk-kritiserer-kulturministeriet-blande-public-service-medier

Tænk at en departementschef i Kulturministeriet bare kan ringe op og forlange programmer nedlagt med udgangspunkt i corona. Skræmmende.

• john
    john Online Tilmeldt:
    aug 2010

#30   22. maj Er kun til krammere med flotte kvinder. Ikke mænd eller grimme kvinder.
    Er selv utrolig pæn.
    Camilla du får lige en virtuel krammer. smiley

ps kontantbetaling er også på vej væk her i krisen.

• #31   22. maj "ps kontantbetaling er også på vej væk her i krisen."
    Er det noget, du har erfaret ifm krammere med flotte kvinder? Her er rådet. Et hurtigt kram - og så løb alt det, du kan.
    #listepik-aka-snigendeuldsok smiley

• #32   22. maj Fnis smiley

• Anni
    Anni Online Tilmeldt:
    maj 2009

Følger: 5 Følgere: 16 Emner: 137 Svar: 5.912
    #33   22. maj Jeg synes at folk er ved at falde fra med håndhygiejnen, synes at det er sørgeligt.

Jeg stod tæt ved håndspritten i supermarkedet for nogle dage siden og ventede på at min nabo skulle komme ud.
    Der var godt nok enorm mange der ikke sprittede, men bare vadede både ind og ud.
    At de formentlig har sprittet i bilen inden de kom ind holder ikke, da man jo "kender" en del mennesker i sit kvarter, og en del af dem der bare vadede ind ikke har bil
    Endvidere burde de jo også spritte når de forlader butikken for ikke at slæbe noget med hjem.
    Jeg talte med en af de ansatte i butikken, som fortalte, at brugen af håndsprit var faldet drastisk, det samme med salg af håndspritten.

I øvrigt, så var de fleste der sprang håndspritten over mænd.

• john
    john Online Tilmeldt:
    aug 2010

• #35   22. maj At salget falder er nok ikke så overraskende med de lagre, der blev indkøbt til at starte med smiley
    Ud over det - efterspørgslen er stadig så stor at det er nærmest umuligt at skaffe sprit for producenterne...

• #36   22. maj #28 prøv at læse #17 igen;) så burde forstå hvad det er Isabelle mener;) jeg tror du mangler et “ikke” i indlæg 17

• #37   22. maj Tak, Bodil smiley

Du skriver, Ida, at børn blev syge enten af uhumske skoletoiletter eller af uhumske skoletoiletter. Jeg prøvede bare at lave lidt sjov smiley

• #38   22. maj Man kunne måske påpege, at børn bliver syge af at bruge uhumske toiletter, og at de bliver syge af ikke at ville bruge dem.
    Ingen ved jo, hvad der menes. Det bliver sådan lidt politikeragtigt. "Først ville du ikke have den, og nu vil du af med den. Beslut dig nu."

• Martin
    Martin Online Tilmeldt:
    mar 2017

#39   22. maj @Inge.
    Bare rolig, jeg har ikke givet hende nogen penge.

Det var en hjemmeside hvor jeg bestilte hende, og pengene gik udelukkende til bagmændene! smiley

• Martin
    Martin Online Tilmeldt:
    mar 2017

#40   22. maj Jeg har bemærket at det afhænger af hvor jeg handler.

Det er mest i REMA 1000 og Netto de springer over.

Går jeg i Brugsen så spritter folk og tager handsker på. Det er lidt sjovt!

• john
    john Online Tilmeldt:
    aug 2010

#41   22. maj REMA 1000 og Netto er for fattigrøve der ikke vasker sig uanset corona smiley

• john
    john Online Tilmeldt:
    aug 2010

#42   22. maj Skoletoiletterne var også uhumske da jeg gik i skole, men den opmærksomme betragter vil vel være opmærksom på hvem det er der gør dem uhumske smiley

• Anni
    Anni Online Tilmeldt:
    maj 2009

#43   22. maj Martin, enig i at det også kommer lidt an på hvor man handler.
    Her synes jeg at Lidl er værst.

• Anni
    Anni Online Tilmeldt:
    maj 2009

#44   22. maj At salget falder er nok ikke så overraskende med de lagre, der blev indkøbt til at starte med

At man har store lagre af en vare har da ikke noget at gøre med om salget falder.
    Enten sælger man eller ej.

• #45   22. maj Folk købte afsindige mængder, som de nu har stående hjemme. Det tager tid at bruge alt det hamstrede - derfor falder salget pt. Senere vil det stabilisere sig...
    Sådan er det med hamstring..

• #46   22. maj Sjovt min absolut værste indkøbstur var i Meny på Østerbro... ingen sprittede og tre mennesker bumpede ind i mig... sådan direkte ind i mig.

Men ok... penge og/eller spelt gør måske en immun... smiley

• john
    john Online Tilmeldt:
    aug 2010

#47   22. maj Svenskerne brokker sig over at de ikke må besøge Danmark, og det uanset at Sverige har verdens største Covid 19 dødelighed.

Længe ikke leve Parnasset i Stockholm.

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    aug 2010

Følgere: 11 Emner: 21 Svar: 2.807
    #48   22. maj # 34 smiley Svineri! smiley

Og en anden slags svineri:
    https://www.dr.dk/nyheder/penge/57-aarig-anholdt-svindel-med-hjaelpepakke-millionbeloeb?app_mode=true
    smiley
    Desværre ikke det mindste overraskende. Jeg håber, at hver og én af disse svindlere bliver snuppet!

• Anni
    Anni Online Tilmeldt:
    maj 2009

#49   22. maj # 45

Det vil sige, at for 14 dage siden brugte folk ikke det sprit de havde hamstret, men det gør de nu?

• Ida og Figo
    mar 2017

#50   22. maj #36 og #37

Undskyld! Det gør jeg da også!
    Og jeg læste ellers sætningen flere gange inden jeg sendte smiley

• #51   22. maj Hmm jeg var nu ikke ude på at fornærme nogen.

• #52   22. maj til de der er interesseret i den gratis vaccine mod lungebetændelse … der er 2 slags, og et eller andet sted (Alzheimers light) hat jeg læst at den der tilbydes er den hvor infektionen oftest om vinteren giver størst pres på sundhedsvæsenet, men at der er læger der mener man burde have begge for at have den optimale dækning .. den ene koster så penge og så er der noget med at de SKAL gives i en bestemt rækkefølge og med minimum 10 ugers mellemrum .. jeg kan ikke huske om det er den med de 13 eller den med de 23 der er gratis, men det er den der koster penge der skal gives først ..

så vil man optimalt dækkes og kan få den gratis i fx september så skal man nærmest have den anden midt på sommeren …

"

Fakta om pneumokok-vaccinen
    Pneumokokker er det danske navn for bakteriearten Streptococcus pneumoniae.
    Der findes to forskellige pneumokok-vacciner på det danske marked:
    1. Den ene pneumokok-vaccine, som indeholder 13 forskellige typer af de pneumokok-bakterier, som kan resultere i en pneumokoksygdom som f.eks. lungebetændelse. Også kaldet den 13-valente pneumokok-vaccine.
    2. Den anden pneumokok-vaccine, som indeholder 23 forskellige typer af de pneumokok-bakterier, der kan medføre en pneumokoksygdom som f.eks. hjernehindebetændelse. Også kaldet den 23-valente pneumokok-vaccine.
    Begge vacciner virker ved at stimulere antistofproduktionen. Men vaccinen mod de 13-valente giver en mere langvarig beskyttelse.
    Begge vacciner kan anvendes til vaccination af personer over 64 år. Men vaccinationerne beskytter heller ikke helt mod de samme sygdomme:
    Vaccinen mod de 23 streptokokker beskytter mod flere bakteriearter i pneumokokfamilien, men kun mod de alvorlige invasive pneumokoksygdomme, hvilket vil sige bakterielle pneumokoksygdomme, hvor bakterierne har invaderet kroppen som ved f.eks. hjernehindebetændelse, blodforgiftning samt pneumokok-inficeringer af led og bughule. Vaccinen har vist at forebygge cirka tre ud af fire tilfælde af invasive pneumokoksygdomme hos voksne. Men den har ikke en bevist beskyttende effekt mod lungebetændelse.
    Vaccinen mod de 13 forskellige pneumokokker har vist at yde beskyttelse mod såvel de alvorlige invasive pneumokoksygdomme som mod lungebetændelse på grund af pneumokokinficering. Vaccinen yder 46 procent beskyttelse mod lungebetændelse forårsaget af de 13 forskellige pneumokokker, som den beskytter imod, og giver 75 procent beskyttelse mod de meget alvorlige invasive pneumokoksygdomme.
    Til vaccination af personer over 64 år kan der vælges mellem en enkelt vaccination med vaccinen, som beskytter mod de 23 forskellige streptokokker eller i stedet en vaccination med vaccinen, der beskytter mod de 13 streptokokker efterfulgt af en vaccination med den, som beskytter mod de 23."

• #53   22. maj Er der ikke nogen af jer der er mentalt og psykisk trætte og fyldte?
    Jeg har tidligere haft en dag i ny og næ der står på gråd, men dagen efter finder jeg det gode frem igen.

Nu står jeg ved en midlertidig skillevej, og nu rammer jeg bunden.
    Jeg har været isoleret så godt jeg har kunne. Ingen omgang med andre end mennesker der også har været isoleret, alt dette for at kunne se mine børnebørn.
    Nu er jeg nød til at prioritere en ordentlig genoptræning af mit knæ, som jo har stået stille med nedlukningen af Danmark.
    Så nu ved jeg ikke hvor lang tid der kommer til at gå, før jeg kan se dem igen. Det bliver SÅ hårdt og forbander corona så langt væk.

Hvad gør i andre?

• john
    john Online Tilmeldt:
    aug 2010

#54   22. maj Vi er såmænd begyndt at se børn og børnebørn i det små herhjemme når vejret er fint og vi kan være udenfor.

Vi har afbestilt tandlæger samt øjenlæger for konen.
    Vi ønsker ikke pt kontakt med sundhedsvæsenet overhovedet.

Vi tager en måned af gangen.

Regner med at tage 14 dage i sommerhus på Fanø men ikke sikkert.

• #55   22. maj John jeg kan desværre ikke have omgang med andre, hvis jeg skal se mine børnebørn. De er i isolation.
    Jeg ville kunne se dem på afstand, men den lille på 1 år vil ikke kunne forstå at hun ikke må gå til mig. Den store ville kunne forstå men ville blive rigtig ked af det. Hun ses ikke med andre andre, så hende fristed har været hos mig.

• #56   22. maj Jeg er jo sømand og er ude i 28 dage og hjemme i 28 dage. Udover vi selvfølgelig har lidt specielle forholdsregler ombord, de første 14 dage, så giver det mig en fantastisk afveksling i en triviel og Corona ramt hverdag, at kunne tage afsted og være sammen med min 12 mand store besætning der kommer fra hele landet (samt 3 fra Polen).

Derhjemme prøver jeg at lade fornuften råde i kombination med retningslinjerne fra SSI. Jeg bor på landet og det giver mig frihed til lange gåture. Jeg har en motorcykel og den giver også frisk luft. Mit hus har undergået en større omgang maling og haven står knivskarpt.

Men vi er så også liiidt oprørske og har været på camping en forlænget weekend. Og så har jeg været ovre og besøge min mor til Coronakaffe. Ingen knus og kram denne gang.

Jeg er nok en af de mere heldigt stillede, der ikke lider under, ikke at kunne se sine pårørende. Det er hjerteskærende at se ældre der er adskilt og skal stå og vinke til hinanden på meget lang afstand og gennem et vindue.

Med en lidt mere fornuftig tilgang og håndtering, er jeg sikker på, at den totale adskillelse af mange mennesker kunne være undgået.

Noget tyder nu på, at Mette Frederiksen har været lige lovlig magtudøvende, uden forudgående grundigere konsultation med eksperterne. Men det er nemt at være bagklog på andres vegne. Der kommer sikkert et langt efterspil, hvor der bliver evalueret på hele forløbet, så vi alle er lidt klogere næste gang.

• Martin
    Martin Online Tilmeldt:
    mar 2017

#57   22. maj @Linda

Sådan opfattede jeg heller ikke det du skrev!

Vi skal jo alle have sådan en her smiley :

https://youtu.be/MH4Rc3npz6U

• #58   23. maj Jeg har fuldstændig balance i det sociale lige nu. Jeg har ikke brug for så meget.
    I dag har vi set vores gode venner - på gåtur i skoven.
    En gang om ugen ser vi et fast hold af træningskammerater og så er jeg dækket helt ind.
    Min mor kommer til øen pø kroophold her i ugen og det bliver en udfordring - vi skal ud at spise, hun fylder 70 mens hun er her.
    Det er nok lidt over hvad jeg mentalt er klar til.

• #59   23. maj Bare fordi folk springer spritten over i butikken er jo ikke ensbetydende med de ikke gør det. De fleste jeg kender har deres ejet og vil ikke bruge det i butikken.

• Jeanette O
    Jeanette O Tilmeldt:
    jun 2014

Følgere: 8 Emner: 2 Svar: 1.994
    #60   23. maj Jeg skal til læge på tirsdag og have taget en blodprøve ugen efter skal jeg til læge igen for at få svar

Overvejer at aflyse

Har lige haft en overnatning i Jylland hos min datter

Dejligt se hende og mit barnebarn igen efter 3 måneder

Forventer en hel weekend i Jylland i næste måneder

På mandag skal jeg i en fysisk butik siden DK blev lukket ned

I næste uge skal jeg mødes med en bekendt første gang siden corona

Alt dette ku pga. Det lille smittetryk

Stiger smittetrykket bliver jeg hjemme igen

• john
    john Online Tilmeldt:
    aug 2010

#61   23. maj For anden gang på en uge har Danmark registreret nul døde, mens de var smittet med coronavirus. I Sverige lyder seneste dødstal på 54.

Det må da være Kejserens nye klæder hvis man stadig tror på den Svenske strategi.

• #62   23. maj Dødstallet er egentligt ikke særligt anvendeligt, andet end til skræmmebilleder.

Det interessante er vel antallet af smittede og antallet af raskmeldte. Der findes ingen vaccine endnu, og det har vist fået ret lange udsigter.

Så strategien er vel at opnå pøbelimmunitet i et kontrolleret tempo, hvilket vel også er grunden til, at der bliver åbnet så meget op nu.

• john
    john Online Tilmeldt:
    aug 2010

#63   23. maj Aeeeee strategien kræver mange menneskeliv.
    Tilsyneladende en fakta der kunne være undgået måske.

https://nyheder.tv2.dk/udland/2020-05-22-sverige-har-verdens-hoejeste-doedelighed-af-covid-19-og-flokimmunitet-er-meget

• #65   23. maj https://www.google.com/amp/s/www.tv2nord.dk/amp/111509

Tænker i at vesten har en positiv virkning?

Jeg havde snakken med min ældste datter den anden dag omkring den.
    Tænkte på at købe en til mit barnebarn. Min datter er bange for at den får en negativ effekt, at folk vil lade sig provokere af den.
    Vi har jo netop hørt om folk der bliver sure, når de får besked om at holde afstand.

Hun er ikke med ude at handle, men den skal bruges på gåture.

• #66   23. maj Det interessante tal er antallet af indlagte. Det giver et præcist billede af epidemien på alle tidspunkter - uafhængigt af testkapacitet osv.

Det tal må forventes at stige i den kommende tid.

• john
    john Online Tilmeldt:
    aug 2010

#67   23. maj #65
    Jeg har bemærket at de få jeg har mødt der bruger mundbind signalerer og opnår afstand.

• #68   23. maj Jeg har overvejet at købe en til mig selv med pårørende tekst, og se om det virker. Jeg skal lidt ud i samfundet igen, så må jeg se effekten.

• #69   23. maj Da der blev lukket op for udendørs sport blev jeg mødt af denne folk, da jeg var ude med Albert. De trak ikke ind i et spor i den anden side, så jeg måtte søge ud i græsset. Ingen hensyn og alt afstand var glemt.

profilbillede
  • john
    john Online Tilmeldt:
    aug 2010

#70   23. maj #68
    Du er lidt heldig at bo i et rimeligt coronafrit område

• #71   23. maj Er her coronafrit?

• Jeanette O
    Jeanette O Tilmeldt:
    jun 2014

#72   23. maj For mig er det smittetrykket som er interessant

• john
    john Online Tilmeldt:
    aug 2010

#73   23. maj #71
    coronafrit er forkert skrevet.
    Vi er vel enige om at KBH er dansk epicenter.
    Her i SdrJyllander der ingen smittede fundet i et stykke tid, og mener at have hørt at Corona afsnittet på Ålborg sygehus er nedlukket.

Så ja jeg mener at vi i Jylland er mindre udsatte.

• #74   23. maj #72

Jeg er ikke virologi, men mon ikke det stiger lidt igen, nu hvor der er åbnet langt mere op?

Ikke at man skal gå i panik over det. Det er påvist at de to vigtigste faktorer er afstand og god håndhygiejne. Så går det nok smiley

• #75   23. maj Staffy mom... man skal eddermame være et helt særligt dyssocialt eksemplar hvis man lader sig provokere af en lille pige som gør opmærksom på hun er sårbar i samfundet...

• #76   23. maj Jesper, såfremt de to ting efterleves - det et tydeligt at folk er blevet afslappede..

• #77   23. maj Vi er helt enige John smiley troede bare lige at der var noget jeg var gået glip af, som i helt fri. Det var nok ønsketænkning.
    Ved godt de har lukket det afsnit på syd, fordi de kan klare det på intensiv.

Mit barnebarn har desværre mødt uforstående mennesker, men hun var heldigvis så lille, at hun ikke forstod. Men oplevelsen sidder i hendes mor, så hun er selvfølgelig bange for, at der sker noget igen.

Tænker jeg køber en pårørende til mig selv, og så se om det har en virkning.

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    aug 2010

#78   23. maj "Tænker jeg køber en pårørende til mig selv, og så se om det har en virkning."

Smart, at man kan købe den slags smiley Jeg vil også have en pårørende. smiley

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    aug 2010

#79   23. maj # 53 - Når man lever så isoleret så længe, undgår man næppe at blive påvirket af det. Og når man har nogle kære, hvis liv og helse er i risiko, bliver man ekstra sårbar.

(ADVARSEL: man bør nok ikke læse videre, hvis man finder det ubehageligt at læse om andres personlige problemer)

Jeg har været i mere krise end ellers, siden det coronacirkus startede, pga. at dyrlægerne (jo selvfølgelig) tager deres forholdsregler. Min gode, gamle, inderligt elskede kat holder jo nok ikke coronatiden ud smiley .
    Kunne jeg få opfyldt ét eneste ønske i verden ville det være, at min kat kommer godt afsted til Kattehimlen. Tanken om, at han sandsynligvis ikke kan komme trygt herfra i mine arme, påvirker mig konstant, så jeg sover helt sindssygt lidt smiley .

Oveni dén bekymring har der været en masse at forholde sig til med syg mor. Hun kom på hospice (i kbh), og døde forrige uge ... Pga. stress og søvnmangel er jeg ganske enkelt ikke i en tilstand, hvor jeg overhovedet KAN tage turen til kbh.... ikke uden det risikerer at rable helt for mig. Og og og .... puh, det giver en masse ekstra stress og uro lige pt.

Jeg kunne virkelig godt trænge til at koble godt og grundigt af ved den ugentlige korøveaften ..... men den har man jo heller ikke mere. (og selv hvis det var tilladt at stimle sammen og synge, ville jeg alligevel ikke turde deltage).

Og min mildest talt anspændte krop kunne virkelig godt trænge til en tur på briksen hos osteopaten, men det må vente - det er alt for tæt kontakt.

Der er alt for meget, der må vente smiley

Jeg er vant til at være i midlertidige perioder, der skal overstås - men dét hænger mig ud af halsen, og det er utåleligt ikke at vide, hvornår det her ender.

Min kat og hans kommende afsked med verden kan jeg ikke tage let på, og kommer ikke til at kunne det.
    Men alt det andet..... jeg prøver at glæde mig over de små, nære ting, og at lade være med at tage tingene (inkl. mit liv) særlig højtideligt. Er ved at være der, hvor jeg ser min tid her på jorden som et spændende eksperiment smiley

Og så går jeg i haven og hænger på nettet, og i telefon (vedr. praktiske ting ifm dødsfald), ligger vågen om natten, og ser stort set ikke et menneske. Det ER da egentlig spændende, hvor længe man kan leve sådan....

Det går an (end)nu, fordi fuglene synger, solen skinner, hækken er grøn, træerne blomstrer osv.... men tanken om evt. anden bølge til efterår/vinter smiley ..... Puuuuuuha! smiley

• #80   23. maj Radar - Du lyder som om, du har brug for en virtuel krammer smiley

• #81   23. maj Radar- Har du snakket med dyrlægen om det?
    Jeg har været afsted til tjek med hunden, og også mine marsvin.
    Er ked af at høre din kat skal herfra smiley

• #82   23. maj Radar - Hvad er det dyrlægen ikke vil? Må du ikke være med inde ved en aflivning eller hvordan skal det tolkes?

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    aug 2010

#83   23. maj Linda, tak skal du have smiley

KJ - Hvordan foregik det, da du var til tjek?
    Seneste samtale med mobildyrlægen (som jeg gerne bruger, og især til aflivning) var, at hun ikke kører ud (altså går ind nogen steder pt). Men hun sagde, at vi kunne bruge haven .... med mig på behørig afstand. Og det er dét jeg ikke kan kapere, for Bruno søger altid tæt til mig, når han er ved dyrlæge. At han skal opleve at jeg svigter hans tillid til allersidst .....det kan jeg ikke.
    Bruno er glad og har livsmod osv. men han har nogle skavanker og får daglig medicin. Men bentøjet er det altså ikke godt med smiley

• #84   23. maj Min dyrlæge kører også ud hvis det er, så har man en dyrlæge som ikke vil have Ejer med ind, så find en anden dyrlæge smiley

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    aug 2010

#85   23. maj Rikke, jeg skrev, mens du skrev. Men ja, det er det - at min kat og jeg ikke kan være i fysisk kontakt i den situation smiley

• Ikkesomdeandre
    aug 2017

#86   23. maj Radar,

Du kan sagtens få lov at være hos din kat, når den skal aflives. smiley
    Jeg kender ikke til dyrlæger som ikke tillader ejer at komme med ind ved dyrlægebesøg. Man skal blot vente udenfor, og kun een med dyret ind. Tillader din dyrlæge ikke det, så find en anden.

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    aug 2010

#87   23. maj Tak folks smiley , jeg må nok snart have ringet rundt til de forskellige dyrlæger (har sgutte haft overskud). Håber virkelig, at det er muligt at finde en i området, der vil lade min kat sidde hos mig til det sidste. Tænker at dyrlægen vel selv kan være pakket ind i værnemidler, nu hvor der ikke længere er mangel på dette....

ikkesom, med "man" mener du andre, at de skal vente udenfor?

• #88   23. maj Radar - Det gør mig ondt, du har fået sådan en besked fra din dyrlæge smiley
    Da Coronaen var på sit højeste skulle min hvalp have fjernet mælketænder, der ikke kunne vente. Der var overhovedet ingen problemer med at komme med ind, og hun faldt i søvn i mine arme, hvorefter dyrlægen overtog hende.

Jeg ville altså bare ringe rundt til andre dyrlæger.

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    aug 2010

#89   23. maj # 88 Jeg er rigtig glad for at høre, at man (nogle steder) har lov til at være tæt med sine dyr. Det giver da håb smiley

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    aug 2010

#90   23. maj Og sorry, Søren, for OT-afstikker i tråden.

• #91   23. maj Min mands moster er udekørende dyrlæge. Hvor bor du, Radar?

Edit: Ok smarte....jeg kunne jo tjekke profilen. Desværre i anden landsdel.

• Ikkesomdeandre
    aug 2017

#92   23. maj #87 Radar,

Man (alle) skal vente udenfor indtil man bliver kaldt ind. Og så må der kun gå een med dyret ind.

• #93   23. maj Radar- Ej det kan jeg sørme godt forstå at du ikke kan smiley
    Jamen har var til tjek, hvor de måler hans blodtryk.
    Jeg stod relativt tæt med dyrlægen. Vil skyde på under 1m.
    Det samme var gældende alle gange med marsvinene. Dog var afstanden lidt større.

• #94   23. maj ved min dyrlæge må man godt sidde ved et dyr der aflives. find en hvor du må.

Vi vil snart begyndt at søge mere ud og åbner lidt op herhjemme for besøg. Men vi følger antal indlagte nøje og retningslinjer som vi hele tiden har haft i hjemmet.

Jeg går fx rent før og efter besøg, folk vasker hænder osv. osv. ind til nu har vi kun set to personer. I dag var en 3. her.

Vi åbner ikke bare op men vi begynder så småt med nye tiltag herhjemme.

• #95   23. maj Radar, hvor bor du henne i østjylland? Jeg kan godt prøve at hjælpe dig med at finde en dyrlæge, hvor du kan komme med ind, hvis du ikke selv har overskuddet til at ringe eller skrive rundt.

• #96   23. maj Ved min dyrlæge får man lov, at være hos ens dyr, så længe man har brug for det, når det aflives.
    Med Kia (før Corona) fik vi et rum, hvor der var egen udgang, så jeg ikke skulle igennem venteværelset, med et knust hjerte. Jeg skulle bare lukke mig selv ud.
    Jeg er ikke i tvivl om, at det samme ville være tilfældet nu.
    Min dyrlæge har fokus på tid og omsorg ... er så nok ikke den billigste dyrlæge, men jeg betaler gerne det mere for, at dyrets behov kommer før penge.

Jeg har været til dyrlæge for nylig, i højcoronatiden. Der blev vi i bilen, til vi blev vinket ind af vores dyrlæge. Derpå var alt som vanligt. Han holder altid god hygiejne, men vildt god afstand var der ikke, da vi hjalp hinanden, med at give Skye en så god oplevelse, som muligt.
    Der handler det om, at ingen møder op, hvis de er syge, så de ikke smitter ham, og sætter gang i en smittekæde.

Ingen dyr vil blive aflivet der, uden ejer, hvis ejer har et ønske om at være til stede.

At en dyrlæge ikke vil ind i private hjem, kan jeg egentligt godt forstå. De har også et liv, og en familie, de skal passe på, hjemme.
    Men hvis det kunne foregå i haven, giver det ingen mening. Lidt fleksibelhed ville jeg forvente.

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    aug 2010

#97   23. maj Therese - hvor er det sødt af dig smiley men jeg gør det selv. Snart.

Sanne - Vores dyrlæge plejer også at give sig rigtig god tid. Hun var her 1½ time, da hun hjalp Bjarne til Kattehimlen (få dage før lock down).

Prisen er jeg også komplet og aldeles ligeglad med. Men om jeg så betaler 100 x normaltakst, så giver det jo ikke øget sikkerhed for dyrlægen. Men jeg kunne da lade mig teste samme dag og få covid-pas smiley

...
    .....

Uha, Søren bliver TOSSET over alt det føleri smiley

Måske en HA kunne flytte fra # 80 og resten hertil i en ny tråd?.....

.. eller HA'en, der er åbenbart kun én tilbage. :-S

• #98   23. maj Vi har også været til dyrlæge med Cof og han var ganske alene inde. Vi stod udendørs.
    Det var dælme en ny oplevelse - og det gjorde vi kun fordi det ikke var alvorlige ting og fordi vores dyrlæge er supergod.
    Det ville jeg normalt aldrig gå med til.

Men en aflivning - det er noget andet!

• Rikke aka rapanden
    Rikke aka rapanden Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    aug 2013

Følger: 11 Følgere: 33 Hunde: 2 Emner: 246 Svar: 8.791
    #99   23. maj Både Østergarrds og Århus dyrehospital tillader man er sammen med sit dyr, når det skal til dyrlæge, så det gør de selvfølgelig også ved aflivning. Min mand har været afsted begge steder med Ozzy, og det da corona raste endnu mere, og han var altså ved Ozzys side. Som nævnt skal man bare kun tage en person afsted, og man skal de fleste steder vente udenfor indtil det er ens tur smiley

• Rikke aka rapanden
    Online Tilmeldt:
    aug 2013

#100   23. maj Radar: Jeg kan altså ikke flytte beskeder til andre tråde selvom jeg er HA smiley Så du må evt selv lave en ny tråd, og slette dine indlæg ( jeg kan dog også godt slette, men kan ikke flytte) .

• #101   23. maj Dette emne er da Coronarelevant, lige så meget som meget andet, i de andre Coronatråde. Der har været afstikkere i andre Coronatråde også, og så vender de af sig selv, tilbage på hovedsporet.

• Rikke aka rapanden
    Online Tilmeldt:
    aug 2013

#102   23. maj Sanne : jeg kan heller ikke se hvorfor det ikke skulle passe i tråden, jeg svare blot på Radars forslag/tanker smiley

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    aug 2010

#103   23. maj Rikke - ok, jeg foreslog det kun, fordi jeg kan huske, at det er sket i en anden tråd engang ......... men muligt at det har været på et helt andet forum.

Og jeg lader mine indlæg stå, for ja, det er jo coronalelateret.

• #104   23. maj Det er helt ok, Radar. Men hvad fanden er korøveaften? Altså kigger man på korøve hele aftenen? Lift kedeligt måske smiley

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    aug 2010

#105   24. maj Pyh, det var heldigt, at Søren tager det så pænt. Det må være det med korøveaftenerne, der har reddet min røv smiley

• Jeanette O
    Jeanette O Tilmeldt:
    jun 2014

#106   24. maj Jeg læser det hver gang som ko - røv- aftenerne.....hahaha

• #107   24. maj Jeg læste det som ko-røve-aften første gang, jeg læste det. Men jeg blev i tvivl om, om man så stjæler en ko eller om man stjæler FRA en ko? Men uanset hvad lyder det som en spændende aften på landet smiley

• #108   24. maj Vi har altså fået lov at gå 2 med ind til dyrlægen sammen med Asterix. Selvom de har regler så er de også fair nok til at bryde dem når det er nødvendigt. Vi har bare utrolig svært ved at få ro nok på Asterix så vi er 2 om at holde ham og så dyrlægen som forsøger at holde afstand men samtidig skal udføre sit arbejde.

• #109   24. maj vores fagblad om pressens evner mm under krisen

https://journalisten.dk/corona-generalen-om-pressens-daekning-man-ledte-efter-haaret-i-suppen/

• #111   25. maj Hold da op en gang ananas i egen juice i "journalisten".
    Jeg ser Presselogen hver uge og heller ikke her kan diverse chefredaktører få øje på at det, de kalder kritisk journalistik er dybt overfladisk.
    De burde nærlæse kommentaren fra ham, der hedder John Poulsen og komme i gang med at gå i dybden med det væsentlige i stedet for at søge og skabe konflikt om ting, der er uvæsentlige på den lange bane.

• #112   25. maj præcist!

• john
    john Online Tilmeldt:
    aug 2010

#113   25. maj Disse kommuner har været coronafri den seneste uge

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE12162903/disse-kommuner-har-vaeret-coronafri-den-seneste-uge/

• #114   25. maj Det var da heldigt, at det kun er den sidste uge. Jeg mener vi havde 15+ tilfælde på Vejle Sygehus i forrige uge.

• #115   25. maj Jeg har været på sygehus syd i Aalborg i dag. Der er parkeringspladsen fyldt med de hvide telte. Der var også fyldt med mennesker med mundbind i kø til test.

• Martin
    Martin Online Tilmeldt:
    mar 2017

#116   25. maj Det var godt nok underligt:

Politimanden.

Jeg skal lige ha din telefon, så jeg lige kan tjekke dine billeder og dine private samtaler med din kæreste!

Velkommen til mini DDR.... smiley

https://www.dr.dk/nyheder/indland/et-halvt-aar-smser-og-fotos-saadan-kan-kaerester-fra-tyskland-og-norden-komme-ind-i?fbclid=IwAR0FjTx5sKNyfXMUIi0UtYyMDff1eSMqTGkPCdbNM1U-C9LYIU3LRPxnhXg

• #117   25. maj #116

Ja, den er lige på grænsen smiley

Kan godt forstå harmen. Så hellere holde grænsen lukket, til det er forsvarligt at åbne helt. Det andet snageri er for meget, selvom det forhåbentlig snart får en ende med næste fase.

• Martin
    Martin Online Tilmeldt:
    mar 2017

#118   25. maj Ja, det er jeg enig i.

Det der er for underligt. Det kan man altså ikke tillade sig i et retssamfund.

Kan man ikke tåle at undvære kæresten i 3-4 måneder, så var det forhold nok ikke så vigtigt alligevel.

• #119   25. maj Det der er simpelthen for sært.
    Man gør grin med både kærestefolk og grænsepersonale..

• #120   25. maj Jeg forstår sgu godt, at man forsøger det træk. Vi har jo indtil videre slugt al information råt og kritikløst.
    Personligt er jeg ikke tilhænger af den form for snagen i folks privatliv, men politisk er det nok vejen frem i dag. Mette står jo godt i meningsmålingerne.
    #jegharaldrigværetlængerefratastemmesocialdemokratisk

• #121   25. maj Ja det er næsten lige så svært som at blive familiesammenført men kun næsten smiley

• Martin
    Martin Online Tilmeldt:
    mar 2017

#122   25. maj @HL.
    Det sidder jeg og rodder rundt i pt.

Jeg ville bare gerne have kærsten til Danmark, og så skulle jeg nok underskrive en seddel om, at jeg afholder alle omkostninger, for så betyder det jo ikke det store for nogen.

Men nej, der var jeg både dum og uvidende. Man bliver nærmest tvunget til at gifte sig. For eller kan hun ikke få lov til at blive her.

Men det system og hvad man skal stille af garantier også økonomisk er helt ud i skoven, plus diverse krav der skal leves op.

Eneste mulighed er, at flytte til Tyskland og bo i 4-5 måneder for så aktiverer man sit EU borgerskab og så kan man flytte hjem igen, og vupti, så er man under EU reglerne, og i de regler er uden krav om pengegarantier, og uden risiko for pludselig udsmidning af Danmark.

For pokker. Jeg er etnisk Dansker, men det er en fordel at blive EU borger i stedet. Helt helt godnat.

Men hvad jeg trængte til en ny bil alligevel, og Tyskland er dejligt land at bo i, det kommer nok til at føles som en lille ferie. smiley

• #123   25. maj #122 … Martin …. Hvorfor smutter du ikke bare ned til kæresten ? …. eller …. blev der fra starten af i stedet for at komme til DK. ? … smiley

• #124   25. maj Ja Martin det er ren nordkorea

• Martin
    Martin Online Tilmeldt:
    mar 2017

#125   25. maj @Nittib,
    Jeg skal desværre tjene penge.

Selvom man har egen virksomhed, så kommer pengene ikke ind af sig selv. smiley

Nå, og så blev alle danskere jo bedt om at rejse hjem. Nogen af os overholder faktisk alle regler og anbefalinger. Jeg er nok lidt gammeldags anlagt der.

• #126   25. maj #125 …. Hvis du kan styre din virksomhed fra Tyskland … ( hvis du flytter derned ) … hvorfor kan du så ikke styre den derfra hvor din kæreste bor ?

• #127   25. maj Nittib
    Synes du, at det er så forfærdeligt, at Martin betaler skat i DK?

• Martin
    Martin Online Tilmeldt:
    mar 2017

#128   25. maj På grund af møder.

De fleste møder jeg har er med Nordiske virksomheder. Plus lige om kort tid, så skal jeg også pakke varer til et lille Corona projekt jeg har lavet for at tjene penge, når man bløder på andre områder.

Selvom Skype er opfundet, så er fysiske møder tit og mange gange mere effektive.

Jeg må jo godt køre til Danmark. Reglerne er skøre.

• #129   25. maj Lige den her med kærester ved grænsen tror jeg er groet hos de radikale, Søren...

• #130   25. maj CH
    Jeg er ikke helt med. Tror du, at de radikale har foreslået privatlivssnagen? Næppe smiley

• #131   25. maj De foreslår jo næppe sådan noget helt uvidende om, at hvis der ikke er en kontrolinstans, så er det de facto åbne grænser.
    Det ville de elske, men så naive er de næppe.

Hele ideen er tåbelig.

• Martin
    Martin Online Tilmeldt:
    mar 2017

#132   25. maj Jeg er ikke fan af de Radikale, men ret skal være ret.

Fra artiklen:

"Retsordførere er bekymrede
    Det falder imidlertid Radikale Venstres retsordfører, Kristian Heegaard, for brystet, at politiet skal stå og snuse i folks telefoner:

- Jeg synes, at det lyder som noget pjat, hvis politiet skal måle på indholdet af en sms, om man nu er kærester. Betyder det så, at der skal stå ord som ’søde’ eller ’skat’, eller om der nu er nok hjerter i sms’en?"

• Jeanette O
    Jeanette O Tilmeldt:
    jun 2014

#133   25. maj Det er lavet om

Der skal kun en være en underskrift på at man er kærester

• Martin
    Martin Online Tilmeldt:
    mar 2017

#134   25. maj Ja, der har de reageret hurtigt.

Artiklen er fra i går kl 23.17, og kl: 17.37 i dag kom denne:

https://www.dr.dk/nyheder/politik/minister-i-lynaendring-af-regler-kaerester-en-underskrift-er-nok-til-komme-over

• Martin
    Martin Online Tilmeldt:
    mar 2017

#135   25. maj Det vil alligevel tage noget tid at betale tilbage! 200 milliarder er noget af en slat penge.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danmark-har-brug-200-milliarder-kroner-til-coronakrisen/8136301

De burde måske overveje, at gøre det rentabelt at investere holding selskabs penge igen i forbindelse med dette (det har man ellers stoppet for, for nogen år siden), så kunne man i det mindste holde det på danske hænder.

Men det er muligvis for liberalt for venstrefløjen.

• #136   26. maj "Trenden" med ikke at afspritte hænder før besøg i dagligvarebutikker ser ud til at have bidt sig fast. https://www.bt.dk/samfund/kunder-gaar-uden-om-spritten-i-supermarkedet-der-er-ikke-rigtig-nogen-undskyldning

• #137   26. maj Det er så trist smiley

• #138   26. maj Deres ligegyldighed kan lukke samfundet igen. ignoranter

• #139   26. maj Min knægt, Victor ville aldrig med ud at handle, hvis han ikke kunne spritte af før og efter, så vi havde altid håndsprit i bilen. Jeg morede mig lidt over hans ocd-lignende adfærd, men han var vel bare forud for sin tid smiley

• john
    john Online Tilmeldt:
    aug 2010

#140   26. maj Der er tydeligvis forskel på Nørrebro, og så her hvor jeg bor.

Alle spritter af i de forretninger vi kommer i samt mange bruger handsker.

• #141   26. maj Det er så åndssvagt at det er noget så simpelt, folk slækker på, når vi nu ved, hvor vigtigt, det er.

• john
    john Online Tilmeldt:
    aug 2010

#143   26. maj Vi er nys kommet hjem fra vores ugentlige indkøbstur.

Holdt øje med indgangen i 10 min før og 10 min efter indkøb. (konen kigger på tøj osv)

Jeg så ingen gå forbi dispenseren uden at spritte hænder.
    Og i øvrigt holdt de fleste fin afstand i butikken.
    Så jeg vælger at tro at Nørrebro er beboet af båtnakker. smiley

ps vi var i ABC. smiley

• Rikke aka rapanden
    Online Tilmeldt:
    aug 2013

#144   26. maj Har været på sygehuset for at få taget blodprøver i dag, og igen undres jeg simpelthen over folks adfærd netop sådan et sted. De er LIGE gået ind af indgangen hvor det nærmest bimler og bamler at man skal huske at spritte hænder , og der står sprit midt i indgangen og lige bagved står der en vagt. 15 meter længere henne ved blodprøveområdet hoster folk ud i luften, tørre snot væk fra næsen med hånden, piller næse osv.

• #145   26. maj Rikke enig sygehuset er det vildeste sted... da jeg besøgte min mor stod personalet lige op af os...

• Rikke aka rapanden
    Online Tilmeldt:
    aug 2013

#146   26. maj HL : det er komplet vanvittigt, corona eller ej er det total dårlig stil og meget lidt hygiejnisk.

I bussen var folk gode til at holde afstand pånær en enkelt i den ene nus på vej hjem. Men der var desværre også i alle 4 busser mindst en der høstede ud i luften.

• #147   26. maj Man bliver fanme helt menneskesky af det projekt her.....

• Rikke aka rapanden
    Online Tilmeldt:
    aug 2013

#148   26. maj CH: Jeg stod nærmest som et dådyr fanget i billygternes skær et af de steder jeg ventede på en bus, der var mennesker over det hele, og de holdt overhovedet ikke afstand. Folk har sikkert tænkt deres hvis de kiggede på mig, da jeg stod og flyttede mig frem og tilbage, for at komme væk fra folk , og jeg havde endda stillet mig et sted hvor jeg ikke stod i vejen for noget som helst. Tror aldrig jeg har kigget så febrilsk rundt før, og ja erkender gerne jeg nærmest kunne mærke panikken i mig. Jeg skal på sygehuset igen i næste uge, men ellers fortsætter jeg dælme med at blive herhjemme, og kun lige bevæge mig i den lokale Netto hvor folk opføre sig helt fint.

• #149   26. maj Rikke, fuldstændig som mig på den famøse tur i Føtex. Fuldstændig fanget blandt folk...

Ulækker fornemmelse lige nu, det er helt klaustrofobisk.

Jeg sneg mig i Netto forleden - der er SÅ fint... Lige indtil en ung gut stod og rakte henover mig bag min ryg efter noget ost...
    Arrgh, jeg hoppede væk *GG*
    Han må have troet, jeg var åndssvag... Jeg stammede..... mmmeter...

• Rikke aka rapanden
    Online Tilmeldt:
    aug 2013

#150   26. maj CH : Jeg synes også det er virkelig ubehageligt når folk kommer tæt på pt. I en af busserne på vej hjem, var der en der satte sig ved siden af mig, hun nåede nærmest kun at ramme sædet før jeg havde rejst mig og sagt jeg skulle af om lidt . Jeg SKULLE af kort tid efter, men kunne slet ikke overskue at sidde SÅ tæt med et fremmed menneske lige pt, normalt er det intet problem.

Jeg handler mest online for tiden, men et par gange har jeg bevæget mig i den lokale netto, og der har ingen problemer været. De få gange jeg har været i bilka ( vores apotek, postbiks osv er bilka, så jeg har ikke kunne undgå det sted) , der har der været problem med afstand mm .

• #151   26. maj Jeg hoster i mit ærme hvis folk går tæt på. Det virker smiley

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    aug 2010

#152   26. maj Det lader til at mange agerer som var retningslinjerne indført "bare fordi" eller ligefrem for at genere borgerne. Hvorfor dog undlade helt basale forholdsregler såsom afstand og sprit, når man handler? Hvorfor tage på tur til Sverige? Glemmer folk at corona findes, eller tror de ikke, at de selv kan blive smittet eller kan risikere at hive smitte med til deres egen omgangskreds? :-S

Jeg føler mig ret ufri ude i samfundet, synes det er træls med al den passen-på, og det bliver ekstra træls af, at jeg åbenbart ikke kun skal passe på, hvad jeg selv gør, men også hvad andre gør. Jeg føler mig stadig ikke tilpas med at bede folk holde afstand, når de går for tæt på mig, så jeg tripper selv til siden og bakker, dels for at "redde mig selv" og dels signalere, at jeg foretækker afstand smiley Så jeg bliver den sure og sære.
    Men de gange jeg har været ude for at nogen er gået for tæt på mig, har det nu ikke virket som hensynsløshed - snarere som tankeløshed. Som om de har glemt corona, eller tror den er væk.

• Martin
    Martin Online Tilmeldt:
    mar 2017

#153   26. maj Jeg var til to møder i dag! Mega fedt!

Det sjove var, at det begge gange er ved nogen folk jeg rigtigt godt kan lide, og som jeg bad om hjælp til et projekt. At bede om hjælp er jo ros til dem man spørger, og den slags møder er altid hyggelige for begge.

Jeg må indrømme, at vi var så dumme at vi af ren vane kom til at give hånden, da det også for dem er noget nyt det med at holde fysiske møder igen

Med rædsel i øjnene begge gange. Hvor står spritten!

Da vi sagde farvel, var det også sjovt, for nu er vi den sjove situation, at vi ikke har noget ritual. Jeg stikker albuen frem, og han stak benet frem! Så stod vi der og glodede forvirret på hinanden.

Den andet møde var lidt nemmere, for han bukkede farvel, og et buk med hænderne foran falder mig meget naturligt nu. Så det fik han retur.

Men der er godt nok mange vaner og ritualer der står for fald.....

• #154   26. maj "Jeg stikker albuen frem, han stak benet frem! Så stod vi der og gloede forvirret på hinanden." smiley smiley smiley smiley smiley smiley Flad af grin!

• #155   27. maj I min Netto har man camoufleret spritdispenseren, så den falder i ét med en tingest til brochurer. Genialt, ikke sandt? smiley

I går tillod jeg mig at flytte rundt på den, så folk i det mindste kunne SE, at den var der smiley Dette da en kvinde spurgte en ansat efter den "hemmelige" spritbeholder.

Jeg vil lige tjekke, om de har flyttet spritten tilbage i dag. Hvis de har, vil de få et par ord .............. smiley

• #156   27. maj Isabelle, sådan står den også i en netto tæt på mig.

• #157   27. maj Netto?!
    Så er man fanme selv ude om det. De Nettobutikker, som findes i Aalborg-området ser alle ud, som har de netop afholdt en afdeling af tyreløbet i Pamplona. Jeg er vendelbo og nøjsom, men ikke så meget at jeg kommer til at handle i Netto mere.
    Anders Mathessen sagde engang, at man måtte skide på gulvet i Netto. Der ser mere ud som om, at man skal skide på gulvet der.
    Nå, det var et sidespring smiley

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    aug 2010

#158   27. maj "I min Netto har man camoufleret spritdispenseren, så den falder i ét med en tingest til brochurer".

Arghh smiley Igen et eksempel på, at forholdsreglerne ikke tages seriøst - som om spritten er placeret der, bare fordi der jo skal være sprit, og ikke fordi den meget gerne skal bruges :-S
    Nudging kan virkelig ændre folks vaner, så det er mig helt uforståeligt, at det ikke er mere brugt her i krisen, hvor det jo faktisk handler om noget så vigtigt som at undgå smitte af en livsfarlig sygdom! De spritdispensere burde stå og nærmest skrige til kunder idet de går ind i butikken. Ved butikkernes hjælp kunne man sagtens få mange flere kunder til at spritte af.

.... Og hvis ikke det er automatiske dispensere, så skal der dælme være personale til at fylde op, så man ikke risikerer at den ene kunde efter den anden går ind i butikken efter at have trykket på den samme tomme spritflaske ved indgangen.
    I Power trykkede jeg på en sort spritflaske, for blot at opdage at den var TOM smiley og så kunne jeg selvfølgelig ikke købe noget i den butik - havde bare travlt med at komme ud og over i Kvickly hvor der er styr på spritten.

• john
    john Online Tilmeldt:
    aug 2010

#159   27. maj Issabelle seriøst sagde du Netto ?
    Ok vi kan jo alle komme på røven, og du får et plus for at indrømme det trods alt. smiley

• #160   27. maj De herrer lyder til at have det med Netto, som jeg har det med Aldi og Lidl smiley

MIN Netto har altid været super lækker - masser af plads, venlige ansatte og god orden. Nu er den ovenikøbet blevet sat totalt i stand, og det er lige før, jeg finder den en tand for fin, nyyyyydelig og fancy smiley smiley

• #161   27. maj PS. og med godt udvalg af økokød smiley

• Anni
    Anni Online Tilmeldt:
    maj 2009

#162   27. maj Her i Lidl er den også gemt. Det var vist kun de første 14 dage håndspritten stod lige før indgangen.
    De har skruet den fast på væggen bag ved indkøbskurvene.
    Er der mange indkøbskurve bliver man nød til at flytte dem inden man kan nå håndspritten.

• #163   27. maj I min Netto står spritten også på brochurestativet.
    Jeg bruger den ikke, aner ikke hvad indholdet er, så jeg bruger udelukkende min egen.

Og ja, jeg er så sølle et menneske, at jeg handler der - og i Aldi.. og Lidl, hvis jeg kommer forbi.

Kæft en gang snobberi...

• #164   27. maj Suk!

• Jeanette O
    Jeanette O Tilmeldt:
    jun 2014

#165   27. maj Jeg har lige været i Netto

Enten var den rigtig godt gemt eller også var der ikke noget, i hvert fald ikke ved indgangen

Købte ikke noget, så ved ikke om der var ved kassen

• #166   27. maj I vores Kvickly står spritten bag døren, det betyder at du skal ind i butikken og vende dig om før du får øje på den, når du skal ud kan du først se den når du er i døren, der står nemlig et varestativ stratetisk Placeret lige foran! Jeg har mit eget sprit med;) men der er rigtig mange som ikke får brugt sprit mere.

• john
    john Online Tilmeldt:
    aug 2010

#167   27. maj #163
    Har krisen gjort dig pirrelig eller fatter du ej ironi. smiley

Jeg handler ikke i Netto da det ikke giver street credit her på egnen. smiley

• #168   27. maj Min mand har en MEGET klog - ja nærmest alvidende på visse felter - søster, der siger, at sprit slet ikke hjælper. Det gør kun Rodalon smiley smiley smiley

• #169   27. maj Jeg handler ikke i Netto, fordi den ligger for tæt på en Rema 1000.

• Martin
    Martin Online Tilmeldt:
    mar 2017

#170   27. maj I vores Netto er det også noget sjusk i forhold til Rema 1000.

Det er egentligt underligt!

• john
    john Online Tilmeldt:
    aug 2010

#171   27. maj I gamle dage var Netto piger kønne piger. Det er slut med det så ingen grund til at lægge penge i den biks mere smiley

• Martin
    Martin Online Tilmeldt:
    mar 2017

#172   27. maj Jeg vælger sted efter parkeringspladsen.

Kan over skue parkerings pladsen på Brugsen, Rema 1000 og Netto på en gang.

Færrest biler mit besøg, normalt lig med kortest kø! Hader og stå i kø, og det har ikke noget med Corona at gøre. smiley

• #173   27. maj Jeg synes faktisk stadig at det er værre at se folk brokke sig højlydt over andre ikke iføre sig handsker og se hvordan de med handsker rager sig i håret og roder ved deres telefon, pung eller taske. Eller i egne lommer smiley Det er bare tåbeligt.

• #174   27. maj Antal biler ift kølængde snyder lidt. Folk, der handler i Netto, har ikke råd til bil.
    #snobvidere

• Martin
    Martin Online Tilmeldt:
    mar 2017

#175   27. maj Ikke hvor jeg bor!

Der har alle nærmest bil nærmest. smiley

• john
    john Online Tilmeldt:
    aug 2010

#176   27. maj #175
    Kun 1 ?

• Martin
    Martin Online Tilmeldt:
    mar 2017

#177   27. maj @John.
    Nej, faktisk har mange par to.

Det er der dog en naturlig forklaring på, byen er en lille forstad til en storby. Sådan en ægte mellemklasse by. For de rige bor inde i storbyen. Husene her er cirka 50 procent i pris.

De fleste her har så arbejde i storbyen, og meget naturligt nok forskellige steder.

• #178   27. maj Ironi er ikke bare ironi smiley

Hvem, hvad, hvornår og hvordan spiller ret meget ind.

Vi handler i øvrigt i Netto, har to biler og fast ejendom.
    Havde vi ikke det, så handlede vi måske mere i Brugsen.... (som er den mest fancy butik her på øen, resten er discount)

• #179   27. maj 2 smiley vi har 2 biler pr person i husstanden, hvoraf den ene først får kørekort om 17 år..
    Plus en traktor, 4 trailere og en campingvogn..

Snob? Nix..!

• Martin
    Martin Online Tilmeldt:
    mar 2017

#180   27. maj Ironi er midlet som mange ynder at bruge inklusiv mig selv.

Men jeg tror det skaber flere misforståelser end sjov.

Foreksempel forstår jeg ikke hvad John siger, så jeg tager som et reelt spørgsmål.

om det så er det, eller en for sjov bemærkning, det må må stå hen i det uvisse! smiley

• #181   27. maj Jeg har en idé om, hvorfor Rema generelt(i Aalborgområdet) er bedre drevet end de fleste andre discountbutikker. Rema kører såvidt vides efter franchiseprincippet, som giver uddeleren en langt større indflydelse på den daglige drift. De andre er styret som dansk folkeparti - fra toppen.

• #182   27. maj Spar gør det også ret godt af samme årsag.
    Stor frihed il købmændene. I Coops mindre butikker er de krampagtigt fastlåst og det gør dem både dyre og dårlige.

• #183   27. maj Min Rema er mere rodet end min Netto - og har LANGT mindre plads, hvilket er lidt belastende pt. da jeg er glad for Rema også.

PS. Irma har de bedste lakridser smiley

PSPS. Jeg glæder mig vildt til sommerhusferie på din ø, CH smiley

• #184   27. maj Gør det, Isabelle, her er så dejligt smiley

• john
    john Online Tilmeldt:
    aug 2010

#185   27. maj Issabelle nu skal du jo ikke tro på hende hvis hun siger at det er hendes ø smiley

Og ferie bliver ikke i år. smiley

• #186   27. maj "Issabelle nu skal du jo ikke tro på hende hvis hun siger at det er hendes ø"
    John, du er fanme også så mistroisk. Så vil du vel heller ikke købe min halvpart i Buckingham Palace? Jeg vil gerne afhænde snarest, da vinduespudsningen går mig lidt på, og skal din kone klare den, så må du nok forberede dig på at se Barnaby alene smiley

• #187   27. maj Jeg handler i Kvickly, det er fordi de har kundetoilet smiley så let er det

• john
    john Online Tilmeldt:
    aug 2010

• #189   27. maj Fik du hentet hende? Jeg ved, at I kun er ude at handle én gang om ugen, så hvor længe har hun ligget på posthuset? Jeg spø'r bar'?

• john
    john Online Tilmeldt:
    aug 2010

#190   27. maj #187

Bodil kan du ikke gå på toilet hjemmefra smiley

Søren
    Jeg lader hende ligge tror ikke på at de er vant til vinduer smiley

• #191   27. maj #190 jo Da smiley men efter strålebehandler er jeg blevet til sådan en som bare ikke kan holde sig ret længe smiley Derfor er et toilet ret vigtigt smiley

• #192   27. maj Øhh nå. Jeg har så haft høj feber siden mandag. Og MEGA ondt i halsen. Har selvfølgelig været afsted til podning og har fået et negativt svar - godt så.

Jeg må have halsbetændelse....(har pga sygdom ret skidt immunforsvar, er ofte syg og har en lungesygdom)

Ringer så til lægen igen. Jamen - selvom testen er negativ, kan du godt have corona - så jeg må ikke se dig...

Øhh-bøhh - jamen hvad så?

Efter lidt polemik frem og tilbage med først sekretær og derefter læge endte han med at udskrive pencillin over telefonen.

Altså... det giver jo god mening de skal passe på, men er lidt træls det er svært at få hjælp, når man er syg smiley