{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
994 visninger | Oprettet:

Julehjælp .... {{forumTopicSubject}}

I dag blandt nogle kolleger kom vi til at tale om alt det her vi hører med familier der ikke har til julemaden, gaver osv ...
vi kom til at tale om man kan "tillade" sig at være selektiv hvem man vil støtte, eller man skal give støtte helt uselvisk .. prøver at forklare...
Fx skal man bare give til fx Røde Kors eller andre organisationer til den "store" pulje ...og tænker uanset hvad og hvem pengene går til så er det ok ... det talte vi om jo er den "politisk" korrekte måde at gi´ på .... meeen når det nu en gang er penge man selv har tjent og slidt for kan man så tillade sige at have kriterier, eller kun vil give under hensyntagen til fx den opfattelse man har af modtager ...

Nu taler vi Julehjælp i ordets forstand, så en af de ting vi talte om var om der ville blive givet flere penge til organisationer som fx meldte ud at de kun videreformidler hjælpen til de der rent faktisk holder Jul ... altså dermed sagt ikke muslimer, som en sagde så kan de jo samle ind til Ramadan hjælp ...
En anden havde forleden set (om det var i et blad/en avis eller i tv husker jeg ikke) en mor som havde det svært og ikke rigtig kunne få det til at hænge sammen med gaver til børnene, flyverdragter osv men samtidig havde hun de fineste optegnede øjenbryn, vipper og "lavede" negle ... nogle gange ser man i indslag at mor/far ... ryger ...altså forældre hvor man sidder med følelsen af at de ikke selv har skåret helt ind til benet for at deres børn kan få den bedst mulige Jul .. Må man være selektiv .. eller er det bare for meget ...

Er det ok at ville målrette hvad man giver penge til, tror I der ville blive givet mere hvis man bedre vidste hvem ens penge blev brugt på ..

Findes den slags indsamlinger i dag ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Julehjælp ....
  • #1   6. dec 2022 Jeg har selv tænkt tanken, jeg har ikke så vildt meget at give af, jeg ville faktisk føle mig lidt til grin hvis min hjælp gik til børn hos en som fx røg, brugte penge på negle eller andre “luksus” ting, ting som jeg ikke selv har råd til.

  • #3   6. dec 2022 @ Isabelle .. sådan gør jeg også når fx der er indsamling til Røde Kors, Børns Vilkår, Red Barnet eller hvad der nu lige kommer forbi i løbet at året, MEN det er også ofte generelle indsamlinger til organisationen og det ved jeg så, og at de så bruger midlerne som de nu vil, om det er konkrete projekter de har gang i, eller det bare er til at polstre "kassen" til de situationer der kommer ..

    Men lige her og nu med alt det der er i pressen er det jo med Julen som fokus .. gør det en forskel .. jeg er nok tilbøjelig til at tænke at giver jeg til folk der er trængt lige ifht Jul så skal det gå til julen og børnene, og jeg skal føle de selv som voksne har ofret det de kan for børnenes skyld før de beder om hjælp .. men jeg ved ikke om det er for, ja hvad er ordet "fordømmende" ...


  • #4   6. dec 2022 Jeg har valgt et par ønsker på det lokale "ønsketræ" og giver til dem.

    En del var "computer/mobiltelefon/bestemt mærke sneakers" osv.
    Jeg valgte en 8 årig pige der ønskede sig vinterstøvler, for det synes jeg er et reelt ønske.
    Og så var der en der ønskede sig "alt til hest/ridning", så jeg har fundet en masse frem af mit eget udstyr som ikke har været brugt eller brugt meget lidt samt nogle ridebukser.

    Så håber jeg de to gaver gør glæde og jeg har støttet et konkret projekt, så pengene ikke bare ryger i den store pulje.

    Den store pulje vil jeg helst undgå, da en del af mine penge vil gå til administration o.l. og jeg ikke ved hvor meget der egentlig går til julehjælp.



  • #6   6. dec 2022 @ Yorkie .. men sådanne ønsketræer er vel lokale .. der er ikke et sted på fx FB eller nettet der har samlet, så man fx kan søge i områder/byer/postnumre og lignende .. eller hvordan finder man dem

  • #7   6. dec 2022 Jeg gør lige som yorkiebanden

  • #8   6. dec 2022 Hanne, i Kolding står ønsketræet i julemandens hus.

  • #9   6. dec 2022 Man bestemmer jo selv, hvem man giver til og om/hvad man har råd til at give.

    Jeg vælger at tro, at ansøger man om julehjæp, så er det fordi man er presset, og det kan man jo godt være, selvom man ikke holder jul.

    Men selvfølgelig er det ok at være selektiv, så skal man jo bare nøjes med at give til en forening, man deler holdning med.

    Personligt giver jeg ikke til nogen forening, men den lokale brugs har en indkøbsvogn, hvor man kan smide noget i, og det bliver då fordelt til nogen i lokalsamfundet, og det har jeg da valgt at give lidt til. Jeg aner ikke, hvem der får del i sagerne, og jeg ved godt, at man altid vil kunne grave eksempler frem på nogen, der ikke er "værdigt trængende" om man vil, men jeg giver det jeg kan, fordi jeg ønsker det, og jeg vælger at tro på, at I hvert fald LANGT størsteparten vil gå til nogen, der har brug for det.


  • #10   6. dec 2022 Og så synes jeg, at ønsketræet lyder som en super idé - sådan noget kunne jeg også finde på at støtte, men tror ikke vi har sådan et her i området.
    - og er man kritisk overfor julekurve kan samme kritik vel rettes her: kan man nu være sikker på, at det ønske man opfylder rent faktisk kommer fra en med reelt behov og ikke en, der bare vil have en ekstra julegave?
    Hvis man vil, kan man jo altid være mistænksom frem for blot at give og håbe det glæder (og at en evt forening gør deres bedste for at sortere i ansøgninger).


  • #11   6. dec 2022 søgte lige på FB og der står da et par stykker i Aarhus området kan jeg se .. synes det er en super ide ..

    @ Michelle , ja er med på at man er generelt presset hvis man søger julehjælp .. der er det så jeg tænker at det er man ikke kun til jul og derfor giver jeg også gerne henover året ..

    Nu var vores samtale på job også lidt mere en samtale om hvorvidt man kunne forestille sig flere ville give hvis de vidste at det der søges til under "Julehjælp" gik til jul og gerne meget specifikt til der hvor børnene må "nøjes" eller helt undvære ..


  • #12   6. dec 2022 Hanne - for mig gør det ikke en forskel om folk bruger hjælpen til at holde jul med eller ej og heller ikke om der er børn eller ej.
    Men der er sikkert nogen, hvor det er meget vigtigt at hjælpen går til julemiddag, julegaver e.l. og som ville være mere tilbøjelige til at hjælpe, hvis der var garanti på dette.

    Generelt har jeg det nok sådan, at hvis nogen er så presset, at de søger hjælpen, så må de også selvom, hvordan de prioriterer at bruge den.
    Hvis jeg nu ikke havde min familie og skulle holde jul alene, så gad jeg helt ærligt ikke stå og lave julemiddag og hvad har vi - blev jeg nu økonomisk presset og søgte hjælp, ville den altså nok blive prioriteret til mad til hele måneden e.l. og ikke ET overdådigt måltid juleaften. Betyder det, at hjælpen ikke ville være faldet på et tørt sted og have gjort god gavn?

    Der kan jo sidde både ældre, enlige og nange andre, hvor det ikke handler om at have råd til at give nogen børn en god jul, men hvor det bare handler om at have råd i det hele taget - til mad, til strøm osv. Dem vil jeg lige så gerne hjælpe som en børnefamilie.


  • #13   6. dec 2022 De store indsamlinger og fx juletræet i Næstved Storcenter kan du kun få del i når du er valideret og de har tjekket årsindkomst. Kan typisk ikke finde en kilde lige nu men er helt sikker.

    Synes jeg er enlig mor med negle og bryn er mindre trængende end den mor der ser mere forhutlet ud ?
    Nej. De har begge få midler og forhutlet betyder ikke nødvendigvis hun bruger pengene bedre, det kan bare være Facebook spil, smøger eller noget andet tåbeligt

    Generelt har jeg det svært med fattigdom i Danmark, for faktum er jo, at det er trænge kår, men hvis man bor småt og lever fornuftigt så er der jo almindeligvis råd.
    Særligt i år er så en dum undtagelse, fordi nogle af dem har fået en vanvittig gas regning.

    Jeg støtter dem ind i mellem, for jeg har virkelig råd, jeg er bare lidt egoistisk over at jeg har knoklet for de penge og vil ikke støtte andre har råd til julegaver til barnet fordi rådighedsbeløbet gik på takeaway og app spil eller de absolut har behov for at bo i en 3 værelses lejlighed beliggende midt i byen. Fordi selvom man er under fattigdomsgrænsen i Danmark, er der jo stadig omkring 15000 hvis man er forsøger på offentlig ydelse.
    Jeg synes virkelig det er mange penge.
    Måske er det bare fordi jeg ikke har børn og reelt ikke forstår hvad de koster.





  • #14   6. dec 2022 Vi skal holde juleaften for begge familier i år, og vi er alle blevet enige om at droppe julegaver. De af os, der føler for det og har råd til det, donerer i stedet gavepengene til julehjælp eller noget andet, man synes giver mening.

    Jeg stoler på, at de, der vurderer, hvem der er berettiget til at modtage julehjælpen har helt styr på det, og fordi en enlig mor ryger er det ikke ensbetydende med, at hun ikke har brug for julehjælp, der er så mange aspekter i folks liv og valg, og det vil jeg ikke gøre mig til dommer over.


  • #15   6. dec 2022 Jeg giver ALDRIG penge til foreninger heller ikke til Julehjælp..... men .....
    Jeg laver julekurve , der indeholder ALT til Julen .... Ja ... bare ALT .... og så et par 100 kr, smiley til flæskestegen og mælken i kurven også .
    Dem får jeg kørt ud til nogen ...( anonymt ) .. , jeg har hørt om har det hårdt. ...
    Min yngste datter køber små gode gaver hele året , når hun finder noget godt ... Hun pakker dem ind sammen med mit barnebarn i julepapir og skriver alder på ... og til pige eller dreng ..... dem afleverer de hos nogen her hvor vi bor ... og de bliver så delt ud derfra .. ( her ved juletid ) ... ( jeg ved ikke rigtigt hvordan , ... men lidt på samme måde , som da der blev samlet ind til Ukraine )

    En anden datter og barnebarn (som er kok ) ... laver mad til hjemløse og deler ud forskellige steder i byen.... omkring juletid ... og har gode godter med til deres hunde .

    Så er man sikker på tingene lander de rigtige steder . smiley


  • #16   6. dec 2022 Nittib, det er en rigtig fin måde, I har valgt at gøre det på. smiley Jeg har bare slet ikke overskuddet til at gøre så meget, så for os virker det så fint at donere til en forening, og stole på, at pengene kommer rigtigt frem, mere kan vi ligesom ikke gøre. smiley

  • #17   6. dec 2022 Som studerende er jeg ikke på fuld løn, så budgettet er relativt begrænset ift at give flere gaver til ønsketræet.
    Men jeg har sommer og jul de seneste år givet nogle "ponydage" til familier der har det svært, qua mit firma der jo har besøgs- og terapiponyer.
    Så kommer de udvalgte familier ud til juleknas, ponyhygge og et par timers "frirum".
    At se børn (og voksne) få det store smil på læben, er simpelthen det hele værd.
    Det tager kun nogle timer af min tid, koster ikke noget og giver megen glæde. Jeg elsker det!! smiley smiley smiley


  • #18   7. dec 2022 Jeg giver hvor der er behov uden at skelne til religioner. Det er mere vigtigt for mig at mennesker hjælpes end hvad der står i en bog uanset navn.

    Det er desuden min erfaring at verden ikke er så opdelt som jeg nogle gange får at vide den er, heldigvis:

    https://ekstrabladet.dk/nationen/julehjaelp/tre-biler-fyldt-med-julehjaelp-unge-muslimer-knokler/8411552

    https://www.dr.dk/nyheder/indland/muslimer-samler-ind-til-julehjaelp-vores-pligt-hjaelpe-uanset-religion

    De muslimer jeg kender fejrer i øvrigt jul og elsker højtiden. I min familie er jul ikke knyttet til kristendommen. Den handler om hygge og samvær.

    Jeg kender dog kun muslimer der giver til julehjælp, og ingen der modtager.

    men som sagt, for mig er det at hjælpe noget jeg gør hele året og jo mere direkte jo bedre synes jeg.

    Er du i tvivl kan du give direkte til en dansk kristen familie. der er masser der har behov så dem bør du let kunne finde.

    Der er grupper på fb fx.


  • #20   7. dec 2022 Var det ikke sidste år, hvor folk solgte de gavekort de havde fået i julehjælp? Husker i hvert fald at folk var meget sure over det

  • #21   7. dec 2022 Jo, men helt ærligt havde jeg også solgt et gavekort på 500 kr til br, så jeg kunne købe for 450 mad i netto hvis børnene og jeg var sultne og det slet ikke hang sammen økonomisk

  • #22   7. dec 2022 Jeg har ikke noget problem med at de solgte kortene smiley

  • #23   7. dec 2022 jeg må igen sige at det for mig vil komme an på hvad de gavekort omsættes til .. er det til nødvendigheder så er det ok .. er det til røg og druk så er det ikke ok ..

  • #25   7. dec 2022 Vi giver til en forening, der giver kurve med julemad og en gave til børnene, for at undgå de gavekort.

  • #27   7. dec 2022 det ville jeg også Isabelle ... jeg spørger ofte mig selv i denne tid hvordan det er nået dertil .. det er ikke det DK jeg kender fra min opvækst ..

    jeg må også sige at det undrer mig at fx fødevarepriserne er endt så høje, og nu er der så priskrig på nogle ting, ja jeg ved godt at de måske sætter til på de varer for at tjene på at folk køber andet, MEN det efterlader et indtryk af at der er tjent uartigt og man bare lige har øjnet chancen for højere priser .. også fx energi, kom Ørsted ikke ud med et kanon overskud ...

    I tider som disse burde ingen tjene uartigt, på bekostning af undværede måltider, medicin der ikke bliver købt og børn der marginaliseres ... så bør man kunne sende de overskud ud til der hvor behovet er, som Ursula Von den L var inde på...


  • #28   7. dec 2022 Nu er det altså ikke nyt at folk er fattige, måske julehjælp er en nyere opfindelse, og problemer deles på nettet, men fattigdom har der da altid været i Danmark.

  • #30   7. dec 2022 Jeg er medlem af sådanne lokale næstekærlighedsgrupper på Facebook, hvor man kan både give og bede om.
    Jeg giver af og til ting til folk der mangler, og har også hentet Too Good to Go og givet bort flere gange. Så ved man hvem tingene går til.


  • #31   7. dec 2022 @ Maya ... ja deet har der, men i år er der grundet de stigende priser og regninger kommet en del flere til, også folk der historisk ikke har været i den gruppe ..

    @ Malene ... hvad hedder sådanne grupper .. kan man lede efter dem


  • #32   7. dec 2022 Malene, hvilke grupper er det?

  • #33   7. dec 2022 # 29
    Isabelle, der er jo også mange flere mennesker nu.
    Hvis du går 100 år tilbage, så var der vist flere fattige end nu.


  • #36   9. dec 2022 Årh jeg fandt den bedste måde i dag smiley
    https://ekstrabladet.dk/nationen/julehjaelp/uheldig-far-er-70-soen-er-15/9544446

    Folkepensionister kan åbenbart ikke engang få lov at være så heldig at modtage en julehjælp fra de store indsamlinger. Det var da en underlig regel. Tænk at stå som enlig far, syg og nedslidt og derfor absolut ingen mulighed for at supplere hans indtægt men heller ingen mulighed for at få ekstra hjælp i julen til ham og sønnen.

    EB skrev og spurgte om han ville afsløre hans identitet for mig, så nu har jeg sendt 500 kr. Det er ikke helt det samme som de store indsamlinger giver, men han lød meget meget taknemmelig, og det kan da betale juleanden og en lille gave til sønnen. smiley

    Han er lige alt det mit hjerte bløder for. Og lidt ekstra for pensionister, der jo netop har givet alt hvad de havde og nu er slidt op.


  • #38   12. dec 2022 Jeg sendte forleden 2 pakker til Ukraine vha post nord, der sender gratis til Polen, hvor det ukrainske postvæsen henter og viderebringer.

Kommentér på:
Julehjælp ....

Annonce