{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
786 visninger | Oprettet:

Tyskland {{forumTopicSubject}}

Det er helt surrealistisk det der er sket i Tyskland ..

Måske det er normalt når man bliver det ældre, måske alle kommer til at sige "det troede jeg godt nok ikke jeg skulle opleve i mit liv ", men det har jeg godt nok tænkt nogle gange de sidste 3 år, verdensomspændende Pandemi, 3. verdenskrig tættere på end nogensinde, og nu planer om Statskup i et land som Tyskland ..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tyskland
  • #1   7. dec 2022 Statskup? Jeg har vist ikke hørt efter i samfundsfag, hvad betyder det?

  • #2   7. dec 2022 at der er en gruppe stærkt højreorienterede og militær folk der ville lave stormløb mod Rigsdagen i Berlin og erstatte republikken med en statsform kaldet Det Andet Rige :

    https://www.bt.dk/royale/tysk-prins-blandt-de-anholdte-i-stor-antiterroraktion-i-tyskland


  • #3   7. dec 2022 Hold da op smiley

  • #4   7. dec 2022 Et statskup i et vestligt land kommer kun til at lykkes, hvis militæret er med i det. Der er vi langt fra endnu, men ting kan naturligvis ske i fremtiden, hvis vi stemmer på de 'brune' partier.
    Her i DK repræsenteret af DF, NB og DD (her tænkes (for en gangs skyld) ikke på bryststørrelsen)


  • #5   7. dec 2022 der var angiveligt militær folk med .. men dog ikke militæret som helhed .. heldigvis .. beskrivelsen giver Hitler associationer smiley

  • #6   7. dec 2022 Mja.... Jeg er vist bare nået der til, hvor der ikke er noget der kommer bag på mig længere.

  • #7   7. dec 2022 tja, det kan da godt være man skal øve sig .. håb på det bedste vær forberedt på det værste ..
    men ej må sige, det der i Tyskland det kommer sgu bag på mig .. en ting er at der er sådanne gruppe, men de var åbenbart nået langt med rekruttering, at samle penge, våben og våben træning .. og så en plan om ny regeringssammensætning lige efter deres "overtagelse" ..


  • #8   7. dec 2022 Hanne, jeg har ikke set eller hørt nyheder i dag, så jeg ser det først her i dit oplæg. Det er virkelig rystende. Men idioter findes der desværre i alle lande, men gudskelov da, at det blev opdaget og stoppet. Jeg håber, de fik alle involverede.

  • #9   7. dec 2022 @ Lene ..iflg nyhderne er det en gruppe der har 20-21.000 medlemmer, og de skulle være opdelt i "celler" så man kan vist ikke vide om man har fat i alle der har de syge planer, men de sagde også at ikke alle var lige "voldelige" smiley .. jeg tror der kommer noget nu her i nyhederne ..

    det er angiveligt en gruppe der ikke anerkender Tysklands styre og som mener at efter 2. verdenskrig har Tyskland været styret af de allierede, de har rødder i nynazistiske bevægelser .. og der er anholdt flere både fra politi og militær som jeg lige opfattede det ..


  • #10   8. dec 2022 Synes bestemt det er tankevækkende og uhyggeligt. Det er jo ikke kun i Tyskland der sker en voldsom højredrejning som ikke bare er liberal eller 'borgerlig'. Næh, det hele tager så lige ekstra drejning så det er fanatisk galimatias. Bare kast et blik over på den anden side af atlanten. Amerikanerne fremstår mildest talt bindegale lige pt. Det er meget svært at se forskel på en meget religiøs kristen højredrejet amerikaner og så en islamist fra afghanistan. I Rusland sidder en diktator, der tilsyneladende har tabt sutten og forsøger at få sit gamle sovjetunionen tilbage med vold og magt. I Kina sidder en lille elite på magten og sørger for at befolkningen ikke tør bede om at få demokrati med overvågning ultra og hårdt nedslag på enhver der træder lidt ved siden af.
    Vi skal i den grad værdsætte og forsvare den frihed vi har til at tænke og handle her i Europa.


  • #11   8. dec 2022 Enig Mette. Vi har jo set med lige dele vantro og utryghed på udviklingen i USA de senere år, og højredrejning tangerende ekstremisme presser sig på mange steder også i Europa.
    Alligevel synes jeg det er chokerende, at et statskup er under forberedelse i et land som Tyskland. Ikke bare fordi det er så tæt på os, det er galt nok, men landet har trods alt virket så stabilt længe. Ja, der har da været bølleoptøjer ind i mellem, men der er alligevel langt derfra og så til et statskup planlagt af folk fra de højere kredse. Tyskland er nok et af de sidste steder, jeg ville have forventet, at følgevirkninger af 2. verdenskrig ville dukke op på den måde.


  • #14   8. dec 2022 Isabelle, hvis det tyske oprør var kommet nedefra, ville jeg nok ikke have været lige så chokeret. Men det gjorde det jo øjensynlig ikke.

  • #15   8. dec 2022 @Isabelle .. jo et flertal af amerikanerne har tilsyneladende takket nej til Trump, men med det befolkningstal der er derovre og den snævre margen der har været er det dog stadig nogle/mange millioner der endnu ikke har vendt ham og hans ryggen ..Man kan håbe det er en bevægelse væk fra Trump der bliver ved, men jeg er bange for at det lige så hurtigt kan vende igen ..

    @ Mette for ikke at glemme Nordkorea der med sin allierede overflyver Sydkorea og Japan, bare for liiige at vise ... og som taget livet af 2 teenagere fordi de havde noget sydkoreansk vidst nok film-agtigt ..
    Og Kina der lige forleden udtrykker at de da fortsat handler løs med Rusland .. jo jo verden af i dag ..


  • #16   8. dec 2022 Og vi handler løs med både Rusland og Kina. "Boykotten" er sådan lidt på skrømt. For vi vil nemlig ikke undvære vores luksus.

  • #17   8. dec 2022 er nu ikke sikker på vi/flertallet ikke vil det. tror jeg nu godt .. ting kan nok fås fra andre steder.. måske det mere er firmaer der ikke vil undvære deres omsætning ...

  • #18   8. dec 2022 #12

    "Summa summarum: Et vanvittigt men forventeligt kupforsøg a la det, das polizei fik forhindret."

    Det hedder Die Polizei...


  • #20   9. dec 2022 Måsle skulle vi liiige trække vejret, inden vi maler fanden på væggen. Der bor 83 millioner mennesker i Tyskland, og her er tale om en organisation der kan mønstre ca. 15000 plus det løse. Det svarer løseligt til hvis vi i DK har en tilsvarende organisation på ca. 1000.

    Der har ikke engang været noget i nærheden af et dueligt statskup, politiet har set dette udfolde sig over lang tid og har jo simpelthen bare grebet ind fordi det ser ud til at nogen kunne komme til skade/dø når tosserne forsøgte at virkeliggøre deres tumpede planer.
    Herhjemme kan vi nok ikke engang mønstre de 1000 der vil svare til det de har i Tyskland, som kan blive enige om hvad en sådan revolution skulle føre til, og hvis man skal tælle op, er der nok lige så mange "røde" som "brune" så det går nogenlunde lige op :-))


  • #21   9. dec 2022 åh maler bestemt ikke fanden på væggen, eller tænker katastrofe tanker .. jeg er bare enormt overrasket over at der er nogle i et velfungerede demokrati der overhovedet tænker den slags, og endda så konkret at man når til våbentræning .. det er sådan helt ude af min opfattelse af verden der .. og ja når det sker et sådant sted så kan man måske bedre forstå at det rent faktisk sker steder i verden hvor samfundet og styret et ikke velfungerende

  • #22   9. dec 2022 Det var ikke specielt møntet på dig.
    Jeg tror at man kan finde skøre mennesker i alle samfund. Det er i mine øjne ikke så forfærdelig overraskende at et land som for få årtier siden havde regulære terrorister at slås med, stadig kan fostre yderliggående voldsparate tosser. Man skal måske også tage med, at Tyskland er et "nyt" land, samlet senere end f.eks. USA. Det tager lang tid at skabe et så ensartet land som det vi er så heldige at bo i.


  • #23   9. dec 2022 nej nej .. sådan opfattede jeg set heller ikke smiley

    men stadig er jeg, måske naivt, men overrasket, ikke over der findes tosser, men at det i et land som Tyskland dog er kommet så langt at man finder det nødvendigt at anholde dem.. man ved jo godt der er folk der holdes øje med, men oftest bliver det vel ved det..

    Hørte en af de der eksperter, her i statskup og revolutioner udtale at han også var overrasket, men han mente så ikke det ville kunne blive gennemført for en af de ting der skulle være tilstede være enten et fuldt militærkup, eller en udbredt og passiv utilfreds befolkning ...


  • #25   9. dec 2022 og politikkere, ihvertfald en der har siddet i Rigsdagen

Kommentér på:
Tyskland

Annonce