{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.913 visninger | Oprettet:

Sygejournalen 2 {{forumTopicSubject}}

Her en ny sygetråd, den anden var ved at være langsom og besværlig.


Som jeg har skrevet før, så har min lillesøster pogressiv sclerose.
Hun har faktisk klaret sig ret godt, selv om hendes forløb nedad er gået rigtig godt.
For ro år siden var hun total lam, kunne hverken drikke eller spise selv.
Hun fik så noget eksperimental medicin som fik hende ud af sengen og op i en el-kørestol og hun kom så langt at hun faktisk klarede sig selv både med mad og handle ind, og hun kunne komme ud på ture i kørestolen.

Nu er den helt galt igen. Hun er igen lammet, kan ikke selv tage noget at drikke og spise, og kan intet selv.
Jeg er såååå imponeret af hende, hun klager ikke, og har aldrig klaget.

Jeg har enorm svært ved at se på, hvordan det går nedad og jeg ikke kan gøre noget som helst. Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal takle det, og jeg har bare så ondt af hende, for denne gang kommer hun nok ikke op igen. Jeg græder godt nok mange tårer, og har det rigtig svært ikke at græde når jeg ser hende ligge total hjælpeløs.

Der er kommet noget forholdsvis nyt medicin, som sclerose patienter reagerer godt på, men den koster en million om året og bliver kun givet til patienter under 45 år. Selv om min søster fik den medicin er det ikke en garanti for at det fik hende ud af sengen igen, men det ville da være en chance.
Men men men, jeg synes godt nok, at det er prisen på medicinen der er afgørende for om man ligger som grøntsag eller får en chance for eventuel få et bedre liv.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sygejournalen 2
  • #1   9. maj 2023 Det lyder dælme ikke rart med din søster Anni , stakkels kvinde. Desværre for hende ( og en del andre ) er der sket i dag meget bedre behandlingsmuligheder end da de blev syge , og så kan det være for sent for dem pga både alder som du er inde på, men også fordi sygdommen kan være mere fremskreden. Det er jo super for dem med nyopdaget sclerose hvor deres sygdom kan bremses og holdes nede til et vist punkt, men det må sgu også være lidt bittert for dem hvor det er for sent .
    Men ja det er altså imponerende at en sygdom som for x antal år siden sendte virkelig mange i kørestol, i dag har meget bedre prognoser ved tidlig behandling.


  • #3   9. maj 2023 Min nabo er kommet på en slags plejehjem. Hun er ikke så gammel igen, men hun fik vist noget hjerneblødningshalløj for nogle år siden.

  • #4   10. maj 2023 @Isabelle .... nu skrev du i en anden tråd at du forsøgte at tale med lægen, hvilket fik mig til at tænke på dine smerter, infektionstal osv ? hvordan går det, og er du henvist til gynækolog ?

  • #6   10. maj 2023 Sønnen har fået fjernet galdeblæren og har det nu endelig meget bedre. Han fik blodansamlinger under huden i starten, og de gav mange smerter. Men nu er han flyttet hjemmefra, sårene er lægt, og han har det godt igen. smiley

  • #7   10. maj 2023 @Isabelle, godt du bliver undersøgt nærmere, der må jo være et eller andet når tallene er "skæve"
    Hold nu op jeg får lyst til at kalde kineseren mange grimme ting, tror du nogensinde du ser nogle penge retur ...
    Er der ny lejer, for så ville jeg da godt nok skrive en laaaang advarsel og opfordring til at de fotograferer alt og får alt skrevet ned ..
    Kan man ikke true hende med anmeldelse for bedrageri når hun kommer med de falske påstande (altså bare lade som om )

    Jeg er jo startet på Ozempic (efter ønske fra læge), og der sker netop det jeg egentlig lidt frygtede, når man har sukkersyge så du´r det ikke at man ikke spiser, jeg har så ikke megen lyst til mad, så det der sker er at jeg bliver totalt svag og træt, ikke sulten men mit blodsukker falder, og eftersom jeg ingen energi har så spiser jeg de nemme løsninger på farten når jeg er ude og handle på vej hjem fra job .. orker simpelthen ikke at få lavet fornuftig mad og tænke forud så jeg får spist lidt og det rigtige .. tror bestemt ikke der kommer vægttab på den konto for mig ..


  • #8   11. maj 2023 Jeg skal på led og bindevæv igen på mandag, min ene finger er nu blevet skæv i yderste led , og fingeren ved siden af krummer når jeg slapper af, kan heldigvis stadig "tvinge" den ned i normal stilling.
    Håber virkelig det gør at de vil igangsætte noget behandling, uanset om de stadig tvivler på hvilken slags gigt det er eller ej .


  • #10   11. maj 2023 jo jeg må tage mig sammen ... i dag fik jeg spist nogle frikaldeller vi havde til rest sammen med nogle tomater, det gjorde da en forskel .... frugt er ok i begrænsede mængde, muslibar også lidt , men det er reelt kulhydrater selvom det er af den sundere slags .. jeg skal helst have grønt, kød og fuldkorn ... fedt, protein og langsomme kulhydrater ...

  • #12   11. maj 2023 Hanne

    Hvad med sådan nogen fuldkorns knækbrødsstænger? Synes de smager godt og nemme at have med.

    Åh hvad er det nu de der kiks hedder, All in one! De er også gode, og fuldkorn


  • #13   13. maj 2023 Mit "dårlige" ben er blevet rødt bagpå og har små knopper/blærer. Det føles også lidt varmt. Det går nok væk igen. smiley

  • #15   14. maj 2023 Det problem havde jeg også en overgang, lægen kaldte det sekretærmusklen, da det der med at køre rundt på en kontorstol kan være årsagen smiley

    Jeg ved ikke, hvor jeg har mine øvelser (de hjalp, og blev derfor arkiveret), men prøv at kigge på nedenstående link:

    https://www.hvidovrehospital.dk/undersoegelse-og-behandling/find-undersoegelse-og-behandling/Sider/Underlivssmerter-pga_-myoser-24816.aspx


  • #16   14. maj 2023 ah Isabelle, jeg synes nu set i lyset af du har haft forhøjede infektionstal osv forløbet at det lyder ok ...
    Skriv det ned ... ellers har dy glemt det når du kommer til gynækolog ... for det skal du, ikke ? Eller har du været ?


  • #17   14. maj 2023 Åh Isabelle, det er da træls, at du skal blive ved med at døje med det.
    Måske skulle dr en tur forbi vagtlægen, men synes, at du skal få en akut tid hos gynækologen i morgen.
    Det kan ikke være rigtig, at der ikke er noget i vejen når du har så stærke smerter og forhøjet infektionstal.
    Måske du skulle opsøge en anden gynækolog/læge.
    Havde jeg ikke opsøgt en anden læge for to år siden, så havde jeg været død i dag, for jeg fik jo altid at vide gennem to år, at jeg havde kol, og at det var derfor jeg ikke kunne få vejret. Det viste sig desværre at det var tre kræftknuder som trykkede på luftrøret.



    Håber, at du har noget godt smertestillende hjemme, og god bedring.


  • #18   14. maj 2023 enig med Anni !! der er jo DESVÆRRE for mange fortællinger om ting der burde være behandlet og som en tid er blevet negligeret af diverse læger ..

  • #19   14. maj 2023 Tja, og så var min læge der lod mig gå i to år endda en af byens bedste........

  • #21   15. maj 2023 mht forstoppelse ... movicol 1-2 gange om dagen, (ell.lign), toilax til natten ... det var en god cockrtail da min mave morfin stoppede

  • #23   16. maj 2023 Det er irriterende, når ens ret vigtige medicin er i restordre. smiley

  • #24   16. maj 2023 Isabelle, godt at høre, at du er sluppet af med smerterne. Men synes stadig, at du skal undersøges ordentligt, for det er ikke normal at du har så voldsomme smerter samt høje infektionstal.



    Det er irriterende, når ens ret vigtige medicin er i restordre

    Netop derfor har jeg altid medicin hjemme til er par måneder.


  • #25   16. maj 2023 Man kan ikke altid få til mange måneder Anni smiley
    Min fars gigtmedicin kan kun udleveres til 1 af gangen. Hver gang skal jeg ringe ind og få ny recept.
    Han får 3 forskellige slags, og jeg skal gennem sygehuset hver gang.
    Alt hvad han får gennem egen læge, kan jeg godt få til flere gange.


  • #26   16. maj 2023 Jeg får hellere ikke recept til flere gange, men ringer ind til lægen ca en uge efter at jeg har fået og så bliver der lagt en ny recept, netop for at min medicin ikke går i restordre.
    Det samme med den medicin jeg får fra sygehuset.


  • #27   16. maj 2023 Okay, det viste jeg faktisk ikke man måtte. Så det vil jeg også prøve.
    Tak for info smiley


  • #28   16. maj 2023 på den app der hedder medicinkortet kan jeg selv forny mine recepter, jeg bliver der spurgt om hvor mange gange jeg vil have til ... havde ikke prøvet det før sidste gang jeg skulle have, og det fungerede så da jeg kom på apoteket og fx havde bestilt til 5 udleveringer, så spurgte de hvor mange jeg ville have med .. jeg har så valgt ikke at få det hele med hjem, men det ligger så bare som en flergangsrecept på apoteket

  • #29   16. maj 2023 Hold nu kæft altså , var på led og bindevæv igår, og nu mistænker de ikke at noget nyt er galt alligevel, fordi røngten og ultralyd intet viser, så det er nok min fibromyalgi der er forværret, og det kan da også sagtens være . MEN hvorfor er min ene finger så blevet total skæv, det kan fibromyalgi altså ikke gøre , og heller ikke give mig de hævede fede fingre jeg pt har. Nu skal jeg lige have en MR scanning af min ene hånd, og viser den intet ja så er det bare det .

    Og nu var det jo også ved at være lang tid siden jeg har været hos egen læge, så måtte lige forbi i dag og få podet mit øjenlåg for stafylokokker og herpes, og er sat i antibiotikabehandling med både kapsler og creme, lægen tror det er en stafylokok infektion, det klør og svier som ind i helvede.


    profilbillede
  • #30   16. maj 2023 Hanne, den app har jeg også hørt om, men har faktisk ikke tænkt på at installere den.
    Jeg tror, at jeg vil installere den nu.
    Tak for tippet.


    Nu er jeg ikke læge, men jeg synes, at din beskrivelse lyder som gigt.
    Mine fingre har det på samme måde, og det er gigt.


  • #31   16. maj 2023 Anni : de har jo netop også sagt de var ret sikre på jeg havde psoriasisgigt , men der er intet at se på røngten og ultralyd. Det er mit bindevæv der hæver på fingrene og ikke ledene . Men så er der den skæve finger der ikke giver mening, den er kommet indenfor den sidste måneds tid .
    Det eneste han kunne se ved ultralyd igår var lidt væske og irritation på min underarm hvor der pt også er en lille hævelse/bule . Var ikke den samme læge som jeg har set de 2 sidste gange.
    Hvis jeg bliver afsluttet efter scanningen, tror jeg at jeg beder min læge om en henvisning til en privat reumatolog , for at finde ud af hvorfor den finger er blevet så skæv på så kort tid , og hvorfor jeg har så ondt i mine hænder og fingrene er så hævet . Og så må jeg konkludere at smerterne i resten af kroppen nok bare er forværring i min fibromyalgi .


    profilbillede
  • #32   16. maj 2023 Var hos lægen i går, ikke fordi jeg havde lyst, men fordi mine naboer nærmest tvang mig.
    Jeg har gennem det sidste halve år haft det rigtig skidt, og hvor det er blevet værre og værre.
    Jeg kan efterhånden ikke lave noget som helst, uden at jeg sidder og gisper som en guldfisk på land og må sidde og hvile mig en lille halv time. Jeg kan næsten ikke bevæge mig uden at jeg er fix og færdig, og jeg besvimer somme tider. smiley
    Jeg kan ikke gå 50 meter uden at det er galt, endda sådan noget som at tømme vaskemaskinen og putte tøjet i tumberen er ved at tage livet af mig, og at gå i bad er simpelthen en pine, det er lige før at jeg skal have hjælp til det.
    Og når så jeg sidder der og gisper, så banker mit hjerte som om det et med i en maraton og det springer ind i mellem nogle slag over, og når jeg læger mig i sengen om aftenen, så er det meget tungt at trække vejret, samt at jeg somme tider har stikken i hjerteregionen. smiley
    Lægen mente at jeg skulle til hjerteambulatoriet og undersøges ordentligt.
    Lægen fortalte, at der var mindst et halvt års ventetid, men jeg kunne selv se om der var hurtigere tider på andre sygehuse. smiley
    Og miraklernes tid er endnu ikke forbi, var hos lægen i går, og i dag dumpede der en tid til undersøgelse ind til den 23 maj. smiley


  • #33   16. maj 2023 Anni : godt dine naboer nærmest tvang dig afsted !! Håber altså ikke du skal til at fejle et eller andet slemt med hjertet også !

  • #34   16. maj 2023 Rikke, jeg håber da, at de finder ud af hvad det er.
    Jeg synes at det er SÅ træls, at man hele tiden får flere og flere skavanker. Og når man endelig har affundet sig med dem, så dukker der noget nyt op. Det får aldrig ende. smiley


  • #35   16. maj 2023 Anni : det er præcis sådan jeg har det !! Hver eneste gang der kommer styr på det ene, så dukker der bare noget nyt op, eller en af de andre sygdomme bryder ud igen . Man bliver så skide træt ! Det med mit øje startede i onsdags, men har udskudt at ringe til lægen fordi læger hænger mig langt ud af halsen , men måtte erkende i aftes at jeg blev nødt til at ringe til lægen i dag, da det er blevet meget værre . Altså bevares jeg har verdens sødeste læge, men vil jo bare helst ikke skulle besøge hende, haha.



  • #36   16. maj 2023 Rikke, jeg hænger ikke så meget ved livet, så om det er alvorligt eller ej bekymrer mig ikke, og er det alvorligt, så skal jeg ikke behandles andet end eventuel med tabletter. smiley

  • #37   16. maj 2023 Jeg er så bare glad for, at jeg var folkepensionist da alle mine skavanker bortset fra gigten kom
    Hvis jeg oveni var tvunget til at kæmpe med jobcenteret, så tror jeg at jeg havde hængt mig selv.


  • #38   16. maj 2023 Anni : det gør mig virkelig ondt at se dig skrive sådan, men jeg ved jo også godt at du har haft nogen virkelig hårde år, dagligt lever med gener , og ja ikke er helt ung mere. Så på et eller andet punkt forstår jeg dig sådan set godt. Du får i hvert fald lige et kæmpe kram på afstand, så smitter jeg dig heller ikke , haha.

  • #39   16. maj 2023 Tak for kram Rikke, sender et retur smiley
    Men du behøver ikke have ondt af mig, det har jeg hellere ikke selv.
    Jeg har været priviligeret med et rigtig godt liv, hvor jeg har været heldig først at blive et sølle skravl her på mine gamle dage.
    Har mere ondt af dig, som er begrænset i dine unge dage


  • #40   16. maj 2023 @Rikke, må sige at efterhånden overrasker det mig hvad der siges at skyldes ens fibromyalgi .. hævelser er bestemt også noget jeg lider af, mest i tæer og fingre ...

    @ Anni, håber de "bare" finder noget der kan behandles nemt ..

    jeg har det virkelig også sådan at når noget bedres kommer der bare noget andet .. har og har også haft det af H til siden efteråret ... smerter i hele kroppen ... stikkende fødder om natten, en træthed der er helt ubeskrivelig , jeg har oftere måttet tage Baklofen smertestillende oveni mit LDN og alm smertestillende... jeg har en tid nemt fået ondt i maven, så har jeg passet meget på med mad og drikke og taget Movicol, men nu har jeg så de sidste 2 uger (passer med da jeg startede på Ozempic) haft mavesmerter med stråling om til ryggen, i dag er det helt tosset jeg mistænker jo Ozempic og at det generer min bugspytkirtel, jeg ved det lyder tosset jeg orker nærmest ikke ringe til lægen ... ved med 90% sikkerhed der kommer en sludder for en sladder ... helt sært hjælper mit gå/løbe bånd syne jeg ..
    i morgen skulle jeg tage Ozempic, men jeg har købt mit gamle medicin Victoza og prøver at gå tilbage på det ...
    Jeg orker ikke at se børn og børnebørn og det gør mig SÅ ked af det ... og jeg frygter for sommerferien, det virker bare uoverskueligt og surt hvis ikke man kan få en god ferie uden smerter ..


  • #41   16. maj 2023 Rikke jeg har også skæve fingre og andre led, der er skæve, det skulle være p.g.a. fibromyalgi smiley .

  • #42   16. maj 2023 Mette : fibromyalgi kan ikke give skæve finger, det er ens centralnervesystem der er i udu , det kan jo ikke give skæve led. Så den nægter jeg at lade mig spise af med .

  • #43   16. maj 2023 Hanne : Jeg har heldigvis ikke oplevet det før, plejer at blive taget seriøs. Men ham lægen igår var bare en træls type . Så spurgte han f.eks om jeg røg, jeg sagde at jeg damper og ikke har overskudet til et stop pt , og så blev han ved med at jeg burde stoppe . Han sagde også " alt det du fejler skyldes jo rygning" og at man jo måtte se på den bagvedliggende årsag og gøre noget ved det ( altså rygning) , jeg bliver så fucking træt af den type, der er jo også mange der ikke ryger som får de sygdomme !! Jeg er jo udmærket klar over rygning ikke er sundt, jeg er udmærket klar over det kan give helbredsproblemer, jeg er udmærket klar over det nok godt kan forværre noget, men at jeg på magisk vis bliver rask hvis jeg stopper med at dampe, og jeg at kun er blevet syg fordi jeg ryger, den hopper jeg simpelthen ikke på !!

  • #45   16. maj 2023 Isabelle : Det mest underlige er jo at man vænner sig til at sådan er livet bare. Jeg ved jo godt at om et par måneder så har jeg bare vænnet mig til de ekstra smerter, og så er de bare en del af hverdagen. Lige pt har jeg det svært ved at jeg er så hæmmet , nogen dage kan jeg stort set ikke gå, nogen dage kan jeg ikke bruge mine hænder , bare at tage tøj på er et smertehelvede . Det var jo ikke ligefrem fordi jeg var et festfyrværkeri af energi i forvejen, og nu er jeg så også mere fysisk hæmmet, altså min mormor på 76 kan mere end mig pt ! Det værste for mig pt er de trælse tanker om fremtiden , de kommer hver gang der opstår noget nyt , frygten for om jeg ender i en kørestol eller med rollator i en ung alder, jeg har jo forhåbentlig et langt liv foran mig. Men jeg er sikker på at de positive tanker og livssyn nok skal komme tilbage når jeg lige har vænnet mig til de nye smerter. Og det positive er da at min leversygdom stadig er i ro, og min ene hudsygdom også har været næsten i helt ro siden jeg startede på biologisk medicin , så det er ikke alt sammen træls smiley

  • #47   16. maj 2023 Ja men der er jo ikke så meget at gøre ved det, vi må jo bare endnu en gang konkludere at mine forældre var et elendigt genetisk match , ahahaha.

    Jeg kan heldigvis stadig gå med Henning og nyder det ekstra meget pt selvom det nogen dage gør passe ondt og ikke bliver så lange ture. Det er kun på de helt slemme dage at manden må klare alle turene, for der bruger jeg 5 min bare på at komme ud på toilettet der er 5 meter fra sofaen ??


  • #48   16. maj 2023 Hanne, man kan ikke bruge den app ved medicin fra sygehuset smiley

    Jeg kan bruge den ved hans egen læge, og det er så praktisk, for så kan jeg bestille når jeg dosere de sidste piller.

    Men sygehuset skal jeg ringe ind til en sygeplejerske og så får hun det godkendt ved en læge


  • #49   16. maj 2023 #24 Det må jeg ikke for min læge. Hun et ret sær på det punkt. Og det er ikke kun lige på vores apotek, de ikke har medicinen. Nærmeste er i Vamdrup, og det er ikke ret tæt på.

  • #50   17. maj 2023 Det er ikke ét problem, apotekerne sender medicin

  • #51   17. maj 2023 Anni, han spurgte, om de ikke bare kunne sende der herned. Og det kunne de ikke, sagde de. Eller også ville de bare ikke.

  • #52   17. maj 2023 Susanne du kan gå ind på apoteket.dk og bestille dit receptmedicin og få det sendt hjem.

  • #53   17. maj 2023 Kræver det ikke en app? Det koster vel også forsendelse? Med alt det, jeg får, er der ærlig talt ikke ril, at jeg skal betale mere, end jeg gør.



  • #54   17. maj 2023 Umiddelbart kunne jeg ikke finde min .edicin derinde. Men jeg er heller ikke så velbevandret i den slags sider. Og jo jeg søgte på navnet.

  • #55   17. maj 2023 Glasset er hverken halvt det ene eller halvt det andet. Det ligger knust på gulvet. Et sted, hvor man formentligt kommer til at træde i det - med bare fødder.

  • #56   17. maj 2023 Hvis du har en recept så kan du finde den på apoteket.dk og ja naturligvis skal du da betale fragt! Det koster jo også at starte bilen og hente medicin på apoteket.


  • #57   17. maj 2023 @ Staff ... vil sygehuset ikke ligge medicinen ved lægen ? det gør de ved mit diabetes og stofskiftemedicin, og det der er magistrelt (staves ?) fremstillet, og så kan jeg nemlig bestille på den måde ...

  • #58   17. maj 2023 Nej det vil de ikke med min fars medicin til leddegigt, og mit eget medicin til stofskiftet er også fra endo. De ligger så bare ud til et helt år, så det er jo fint nok.

  • #59   17. maj 2023 Nu er jeg stoppet med Ozempic, skulle have taget 3. dosis i dag, men efter 2 uger med at have det helt af H til med mavesmerter og kvalme, og det helt sikkert også sætter sig som ekstra smerter i resten af min krop, og efter det sidste 1½ døgn er gået med stærke mavesmerter strålende om i ryggen og en træthed udover alle grænser, så tog jeg ikke dosis i dag, men gik tilbage til den gamle medicin.
    Jeg har så også haft rygsmerter i lænd, og næsten ikke kunnet holde ud at gå .. har så i dag været til en massør, og nu sidder jeg og føler mig næsten smertefri, lidt mavegener men ellers bedre ... så er det jeg tænker hvorfor hulen springer jeg så ikke rundt og ordner en masse, men min krop er mørbanket, træt som efter en boksekamp .. sådan helt flad ...


  • #60   17. maj 2023 Det er da træls at der er så mange bivirkninger ved det.
    Jeg ville have bedt min læge om det i mandags, men glemtr det.
    Men med alle de bivirkninger er jeg vist ikke gået glip af noget.


  • #61   17. maj 2023 @ Anni, hvis du vil have det grundet vægt, så hedder det Wegovy, om der er en forskel på indhold og dermed evt bivirkninger ved jeg ikke, der er altså også mange der ikke får de bivrikninger, eller i så slem grad ... jeg er sikker på at min bivirkningsgrad skyldes at ting jeg slider med i forvejen forstærkes .. fx har jeg i forvejen et følsomt mave/tarm system, og når så en af bivirkningerne netop sætter sig i mave/tarm så vil det jo være værre for mig end en der ikke har svagheder der i forvejen, tænker jeg ...
    jeg har en veninde der har fået det og været glad for det, haft bivirkninger i starten men ikke så slemme og de fortog sig ..

    Så ved jeg at der er tabletform af Ozempic, den hedder Rybelsus ... Ozempic tages jo 1 x ugentlig, Rybelsus er en daglig pille, jeg vil ved næste kontrol spørge ind til om det er de samme bivikninger, måske belaster en dgl pille systemet mindre da man alt andet lige må få mindre ind i kroppen af gangen ...
    Jeg er så også dronningen af bivirkninger, fx tror jeg jeg var igennem 8-10 blodtrykspiller før vi fandt en jeg trivedes med .. så du skal ikke lade dig skræmme af mine erfaringer ..

    jeg er da faktisk ret træt af jeg ikke bare kan klare det ..


  • #62   17. maj 2023 Hanne, det var ikke kun fordi jeg er fed, men mere for min diabetes
    Og hvis diabetes medicin samtidig kunne få skrumpet mig lidt, så ville det jo være fint,, men ikke hvis det giver en masse bivirkninger, det orker jeg ikke.


  • #63   17. maj 2023 nej det orker jeg heller ikke, men jeg tænkte at det skulle have forsøget og det fik det .. det synes jeg da også du skal give det, mange er jo glade for det ...

    og ingen tvivl det tager sult, og lyst til mad, det kan jeg også mærke i dag, desværre er klart mere sulten ...


  • #65   18. maj 2023 @ Isabelle ... nogle gange får man lysten til at smide det hele af H til, man føler ens krop forgiftes ..

    Jeg har prøvet utalligt for mit Blodtryk, mit stofskifte og min sukkersyge, og er landet på det jeg bedste kan tåle, men jeg har ingen medicin uden bivirkninger .. og ja så bruger jeg en del på kosttilskud og ikke mindst massage og akupunktur i perioder ..

    jeg prøvede EN gang det der CBD olie, det var så den aften jeg fik min første blodprop smiley

    siden har jeg ikke turdet men har lige købt det igen og nu får det et skud .. men det er helt sikkert Ozempic er slut ...


  • #66   18. maj 2023 Jeg er heldig angående bivirkninger, jeg har ingen. smiley
    Jeg får Noritren, og der er jeg så heldig at jeg har bivirkninger, for jeg får dem kun på grund af bivirkningerne, som reducerer slim i hals og tuben. smiley


  • #67   19. maj 2023 #62 Anni

    Jeg får ozempic, det fungere ganske glimrende for mig , de første par uger døjede jeg med voldsom kvalme = ikke den store lyst til at få noget at spise, hvilket maven selvfølgelig reagere på når den ikke har noget at arbejde med . Derud over har jeg ikke de store bivirkninger, jan godt have lidt kvalme den første dag eller to når jeg lige har taget en dosis. Tager den så lige før sengetid også sover jeg som regel fra det .
    ozempic og wegrove er samme aktive stof. Den store forskel er at Oempic er lavet og godkendt til diabestes behandling og derfor er der tilskud til den (til diabetes patienter) wegrove er noget dyre og tilskud fra feks, sygesikring danmark bortfalder ved udgangen af 2023.
    jeg har en egenbetaling på Ozempic på ca 350 /pr mdr. deraf får jeg så ca halvdelen retur fra sygesikring danmark.
    hvor jeg høre at dem på wegrove har en betaling på 1200-2400 pr mdr (afhæning af dosis) og selvfølgelig er der nogen der kan få noget refunderet fra sygesikring danmak indtil udgangen af 2023.


  • #68   19. maj 2023 Jeg er ikke medlem af danmark, og jeg synes hellere ikke, at jeg vil betale 350 kr om måneden for medicin som ikke er livsnædvendig.


  • #69   20. maj 2023 Update fra mig.
    Desværre blev tcelle forsøget aflyst, de kunne ikke få nok tceller fra den tumor de fjernede. Desværre er der så en del vækst i de 2 md jeg bare har ventet. Min ene nyre har det ikke så godt, venter på at de nok sætter et indvendigt kateter op. Har en delvis tarm blokering, så kan ikke rigtig spise, og kaster op. Er nu på kemo igen, og må ikke tabe mig. Jeg er helt nede og bide i græsset. Det er nok desværre den nedadgående spiral jeg nu er igang med. JEG ER SKU IKKE PARAT ENDNU. Jeg er skræmt over hvad afslutning bringer og bange for at dø på denne måde. Jeg har det som om jeg sidder på dødsgangen.
    Et lyspunkt, var til møde i sidste med rehab og de har besluttet at jeg selvfølgelig skal på førtidspension.
    Var til træning med Sofus i tirsdags. Han var bare så dygtig, så vrælede jeg resten af aften over alle de trænings stunder jeg ikke kommer til at opleve.
    smiley


    profilbillede
  • #70   20. maj 2023 Åh Tine jeg har tænkt meget på dig
    Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal skrive...
    Men hvor er det uretfærdigtat et menneske skal kæmpe så meget.
    Og ærgerligt at det ikke fungerede med t- cellerne
    Jeg se det et stort virtuelt kram til dig.

    Hvis jegkan gøre et eller andet for dig, så sig til.
    Sommetider er det nemmere at læsse af ved fremmede end hos familie og venner.
    Du er velkommen til at bruge mig.

    Og hvor er det godt at du endelig har fået din førtidspension, det ville være umenneskelig hvis du stadig skulle kæmpe med jobcenteret. Du burde have fået det bevilliget for lang tid siden.


  • #71   21. maj 2023 Jeg glæder mig til sommer. Færre skimmelsvampe og færre symptomer. smiley

  • #72   21. maj 2023 Tine h rigtig mange tanker og knus fra mig

  • #74   21. maj 2023 Åh, Tine, hvor er det barsk smiley Bunkevis af tanker til dig smiley

  • #75   21. maj 2023 Åh Tine, det gør mig ondt at høre, jeg ved det er SÅ nemt for andre at sige, men prøv at bevare håb ... og put så ellers alt det gode ind i hver eneste dag du orker .. har du tænkt på om der er nogle samtaler der kunne være gode for dig, psykolog, præst, osv ... nogle vil det gerne, andre vil bare bruge tiden for sig selv, med de nærmeste .. det lyder så "slut-agtigt" men når nu miraklet sker og tilbagegangen vender, så gør det jo ikke noget at man har brugt tiden på gode ting, så får man bare mere tid til gode ting ...
    Alle de bedste, og positive tanker i retning af dig og dine....


  • #76   21. maj 2023 #71, sjældent, om nogensinde har jeg været direkte overfor dig Susanne, men læser du hvad andre skriver ... det var nok det mest malplacerede indlæg jeg nogensinde har læst på HG ...

  • #77   21. maj 2023 Hanne, hvorfor skulle jeg læse andres indlæg? Andre læser ikke mine. smiley

  • #78   21. maj 2023 Øv, nu er jeg igen begyndt at hoste blod op. Jeg er så træt af at der hele tiden er et eller andet. smiley

  • #79   21. maj 2023 seriøst Susanne, nogle læser dine indlæg ... bare fordi man ikke vinger af eller kommenterer er ikke det samme som man ikke læser ..

    men vil du i lyset af Tine´s indlæg stadig mene dit indlæg #71 er velplaceret, så er du udenfor al rækkevidde ...


  • #80   21. maj 2023 For hulen Anni ... nu må det da snart stoppe ...

  • #81   21. maj 2023 Det synes jeg også
    Det er så irriterende, for det stopper tuben konstant.
    Sommetider går der kun ti minutter mellem at jeg må ud og rense. smiley smiley


  • #82   21. maj 2023 Anni
    Hvor vover du at underholde med dine små skavanker, når andre må slås for at for mere betalt af det offentlige? Proportioner er nøgleordet.
    Nej for helvede. Nu skal Conor have mad igen. Det fik han også i går. Får det nogensinde ende?
    ___ JA
    ___ NEJ
    ___ VED IKKE


  • #83   21. maj 2023 Susanne, der var da masser der læste dine indlæg, da du skrev om at knalde med din mand smiley Så måske er det bare fordi indholdet i dine indlæg ikke altid kalder på en reaktion smiley

  • #85   21. maj 2023 For helvede Anni. Tænker vi høre sku da ikke til blandt de heldige. Har du ikke et akut nr du kan benytte.
    Aftaler på plads med psykolog fra kræftens bekæmpelse på tirsdag, aftale med tarm diætist på tirsdag. Så må vi se om vi kan få styr på det mentale og det fysiske. Været vågen i 2 timer i nat med voldsomt angst anfald. Men nu r vi på båd, solen skinner, det r varmt og alt er ok. Godt nok nogle rutschebane turer man oplever. Man bliver vel aldrig helt parat til at tage herfra. Der er en stor sorg med alt det man må opgive og ikke kommer til at opleve. Har en veninde der forsøger at trøste med at man jo aldrig ved hvad der sker og hun kan gå ud af døren imorgen og blive kørt over. Så får jeg hvæset at hun jo tros alt ikke ved det og det gør en stor forskel. Det andet grænser jo til totur.
    Anni tak for dit tilbud. Jeg har valgt at være åben om min sygdom flere steder og det har gjort at jeg ikke har mistet nogle af min omkreds. Tværtimod er de rykket tættere på og støtter, lytter og hjælper.


  • #86   21. maj 2023 Tine, jeg skal til onkolo på torsdag til to års undersøgelse, og på tirsdag til hjertelægen.
    Jeg tror ikke at der er kræft igen. Men tror, at det er helt galt med hjertet.
    Jeg har ikke noget imod at komme herfra, men jeg er også gammel og har levet et godt liv.
    Er ikke bange for at dø, men for hvordan jeg skal dø. Der er ligesom at der ikke er så meget livskvalitet ved at sidde i lænestolen, se tv eller læse.
    Jeg er overbevist om at der venter os noget godt når vi tager herfra. Noget som er bedre end det vigår glip af mens vi er her.
    I forhold til dig er jeg meget heldig.
    Jeg har så ikke været så heldig med vennerne, jeg mistede tre, så der er en tilage, og har hørt fra andre at det er gået dem ligeså. Men dejlig at dine holder ved.


  • #87   21. maj 2023 # 84 Isabelle, det gær jeg med jævne mellemrum og er også en af de ting jeg ikke har fået svar på hvorfor
    Her gang jeg hoster blod, så har det altid været holdt op.
    Den her gang startede det fredags, og når jeg kommer til Odense på torsdag er det garanteret stoppet igen


  • #88   21. maj 2023 Søren, du har fuldkommen ret, jeg burde skamme mig. smiley
    Men jeg har også tusket mig til noget af det offentlige.
    Jeg har tigget mig til en badetaburet og en toiletbørste med langt skaft. smiley
    Da jeg fik toiletbørsten fik Jeg også at vide, at hvis ikke jeg havde brug for den, så skulle de have den retur smiley


  • #90   21. maj 2023 Så husk at rense børsten ordentligt før du leverer den tilbage. smiley smiley smiley smiley smiley

  • #91   21. maj 2023 Jeg måbende også da hende fra kommunen sagde at den skulle tilbage.
    Gad vide hvem der skal overtage den efter mig. smiley


  • #92   22. maj 2023 Arhhh, jeg har fået taget nogle forskellige prøver i forbindelse med mine problemer efter kræft behandling, nu kommer to af prøverne ud med resultater som står beskrevet som symptomer på maligne celler. Det er da ikke i orden! Øv

  • #94   22. maj 2023 nej det er ikke ok ... jag vil bede en aftenbøn om at alles dårligdomme bedres, og at alle ondartede celler lider en hurtig udryddelse ...

  • #96   24. maj 2023 det var da trods alt dejligt ... selvom tarm og skjoldbruskkirtel problemer godt kan være trælse ...

    Nu ved jeg ikke om du har gener mht til tarm ... men (jeg ved godt det er træls) ... jeg fortæller alligevel ... for år tilbage arbejdede jeg med en der har en kronisk tarmlidelse, tilsidst kunne det off ikke tilbyde hende andet end stomi (det var i 2011) ... hun læste tilfældigt om at akupunktur kunne hjælpe og gik til en med ry for at være dygtig .. sidst jeg talte med hende i 2017 var hun endnu ikke stomi opereret ... jeg har jo her den sidste tid haft meget ondt i øverste del af maven, frygtede en overgang at det var bugspytkirtel betændelse, det var helt tosset de uger jeg var på Ozempic, men selv dag jeg stoppede gik det ikke væk... efter måltider var min mave som beton og jeg havde ondt og sviende smerte ... Mandag var jeg ved en kineser der er uddannet læge og akupunktør, jeg har ikke haft ondt siden, heller ikke efter måltider !!

    De dygtige af dem kan altså noget hvis det drejer sig om betændelsestilstande i tarmene .... Just Saying smiley smiley


  • #97   24. maj 2023 Dejlig opdatering Isabelle smiley

  • #98   24. maj 2023 Det var da en fantastisk dejlig besked at få Isabelle smiley
    Selvom du selvfølgelig stadig har de samme gener som før, er det dejligt, når det værste kan udelukkes.

    Herfra krydses alt for din datter og svigersøn


  • #99   26. maj 2023 I går var jeg hos onkologerne i Odense til to års undersøgelse.
    Min hals - altså indvendig ser godt ud, ingen tegn på kræft. smiley
    Vi talte om, at jeg eventuel skulle prøve med en anden tube, for at se om det eventuel kunne hjælpe mig mig af med tuben. smiley
    Udvendig ser halsen altså ikke godt ud. Efter kræften har jeg faktisk ikke en rigtig hals mere. Det der er, er en "kalkunhals" med struma og en pæn hævelse i venstre side. smiley
    Men så passer halsen jo også til resten af kroppen. for jeg kom drønende på min invalide Rolles Royce, hvor jeg kom til at se ind i nogle butiksvinduer og spejlebilledet jeg så, kom godt nok bag på mig. Jeg lignede et græskar smiley


  • #101   26. maj 2023 var det ikke et græskar der blev til en guldkaret smiley

  • #102   26. maj 2023 Gad vide, hvor længe jeg skal vente på at blive til guldkareten smiley

  • #103   28. maj 2023 Jeg har det sidste halve år haft perioder med helt sindssyge mavesmerter og hidsig opkast i en 3-4 dage i streg hvorefter det forsvinder som dug for solen ...

    Første gang slog jeg det hen efter en julefrokost og tænkte jeg nok bare havde fået madforgiftning, så det tog jeg stille og roligt ....

    Så gik der et par måneder, og så fik jeg endnu en portion ... Blev mistænksom, ringede til egen læge som sagde at det nok bare var fordi jeg skulle have min menstruation lige om lidt, og at jeg bare skulle spise forsigtigt og ikke provokere maven.. og som samtidig gav mig hygiejne råd omkring toiletbesøg o.O
    Det var fuldstændig ligemeget om jeg spiste eller ej, for jeg kastede op et par gange i døgnet uanset om maven indeholdt mad eller ej. Igen, en 2-4 dage hvorefter det forsvandt som dug for solen.

    Så fik jeg det igen ugen inden jeg skulle starte på mit nye arbejde. Meget hidsigt med mavesmerter der holdt mig vågen om natten og igen opkast, opkast, opkast. Ringede samme aften til vagtlægen og forklarede mig, og fik at vide "når nu du har prøvet det før, så er det nok ikke så farligt. Tag et par panodiler og gå i seng, og lad være med at spise noget der provokerer maven." På dag tre ringede jeg til min egen læge, som denne gang gerne ville se mig .... ugen efter..... Som jeg afviste, vel vidende at der ville smerterne være væk, og jeg skulle jo være på mit nye arbejde - ville ikke starte det med en sygedag.

    Nu har jeg været med mine svigerforældre i Aarhus fra igår til i dag, og nu begynder jeg at få mavesmerter igen, og frygter godt nok det er sådan en tur igen. smiley

    Årh jeg forsøger voldsomt at tage mig sammen til at tage til læge med det.. Det er bare svært når de ikke vil se mig når smerterne er tilstede!

    Men okay.. jeg troede selvfølgelig også at problemer med øjnene var akut... Min forlovede han gik rundt med en metalsplint i det ene øje i +8 timer i fredags uden at nogen var bekymrede, udover mig selv og ham smiley Så ligenu er jeg lidt træt af det hele.


  • #104   28. maj 2023 det er fandme ikke i orden ... skriv det ned på et stk papir og tag det så med til lægen, også selvom du ikke kan få en tid mens smerterne er der ..

    har du konstateret om det har noget at gøre med når du skal noget, skal for meget, stress ..
    Det er tosset de end ikke beder om en afføringsprøve ..


  • #106   29. maj 2023 beskrivelse af anfaldene kunne godt være galdesten, synes dog sjældent de er SÅ lange ... fik min galdeblære fjernet i 1992, som jeg husker det så varede mine anfald fra måske ½ time til maks 4 timer .. første gang troede jeg at det var et hjertetilfælde ... vi havde 3 små børn og ringede efter min svigerinde for at hjun skulle køre mig til vagtlæge, da hun kom var det forsvundet som dug for solen ... det strammer til hele vejen rundt under brystet, og når det er ovre så er det som et knips med fingeren

  • #108   29. maj 2023 Jeg havde nu jævnligt anfald i 1-1,5 døgn i streg da jeg havde galdesten, og de sidste 14 dage inden jeg gik min galdeblære fjernet akut, var nærmest et stort anfald.

  • #110   29. maj 2023 Det VAR hæsligt, jeg gik jo med det i 2,5 år hvor min daværende læge bare konkluderede jeg havde for meget mavesyre, hun lavede ikke en eneste undersøgelse . Jeg var ved læge flere gange fordi jeg fik det værre og værre, og netop også havde meget kvalme og opkast.
    En dag jeg så kom op til en akuttid kom jeg ind til en anden læge, og nåede ikke engang at fortælle færdig om symptomer før han sagde " jeg tror du har galdesten" , og så tog han blodprøver, mærkede på maven og henviste til scanning, og han havde ret.
    Jeg var indlagt 2 gange fordi det var så voldsomt, og mellem de 2 var jeg henvist til ambulant operation , men under 2 indlæggelse blev jeg akut opereret og heldigvis for det , min galdeblære var begyndt at blive betændt.
    Den dag vi blev gift kastede jeg op i stride strømme og havde det så dårligt de første 6 timer, fik intet at spise og drak kun vand, hvis min læge ikke havde sovet i timen havde det kunne være undgået.
    Men hey jeg har verdens fedeste billede fra kirken hvor jeg sidder og kaster op , haha.


  • #112   30. maj 2023 Det gjorde jeg desværre ikke, det havde jeg slet ikke overskud til, men vi flyttede også få måneder efter min operation og jeg fik dermed ny fantastisk læge .

  • #113   4. jun 2023 Nå men øhhh, den der påståede stafylokokinfektion lægen på led og bindevæv og egen læge mente jeg havde, på trods af negativ podning , ja det kunne min hudlæge fortælle var min psoriasis der nu også er i ansigtet . Det var også kun det første jeg spurgte om, netop fordi det kløede og sviede som ind i helvede, men ikke gjorde ondt, præcis som min psoriasis andre steder. Så jeg var 15 dage på antibiotika for ingen verdens nytte, ja for det fjernede det jo heller ikke ??

    Nåh ja og fredag fik jeg symptomer på blærebetændelse , igår tog jeg så en hjemmetest da jeg ikke magtede at tage til vagtlægen hvis der ikke var noget, den bongede total ud, og jeg endte derfor ved vagtlægen, og er nu på antibiotika 5 dage mere. Jeg er fandeme snart mere fyldt med antibiotika end et slagtesvin , haha.

    Min mormor sagde igår " man skulle tro dit job var at være syg, så lægerne kan tjene flere penge" ??????


  • #115   4. jun 2023 Isabelle, det er vist meget normalt, at sende hofteopererede hurtigt hjem, men det er sgu da under al kritik, at der ikke er styr på medicinen - og hvad med genoptræning?

    Vi kan simpelthen ikke være det bekendt, når vi behandler ældre mennesker på den måde.


  • #116   4. jun 2023 Rikke, det er så energidrænende når man ikke får at vide, hvad der er galt, og hvor plejer det at være dejlig når der så endelig kommer en diagnose, sådan har jeg det i hvert fald.
    Psoriasis er også en af de sygdomme som fanden har skabt.
    Håber at du kan få lindrende behandling og medicin, og selvfølgelig god bedring.


  • #117   4. jun 2023 Isabelle, det er ganske normal, at man kommer hjem dagen efter sådan en operation. Det gør man blandt andet, fordi man har fundet ud af, at man får det hurtigere bedre derhjemme end hvis man bliver på hospitalet.
    Og er du sikker på, at han ikke har fået at vide hvordan og hvorledes med medicinen, men at han har glemt eller misforstået noget fordi han har været "forvirret" på grund af alder og narkosen ?
    Endvidere vil jeg da tro, at han er tildelt hjemmeplejen, som hjælper med blandt andet medicin mm, samt at han også er tildelt fys til genoptræningen.
    Men gu er det da synd for den gamle mand.


  • #118   4. jun 2023 Her til morgen er jeg genopstået fra de halvdøde. smiley
    For pokker da, hvor har jeg haft det elendig, og jeg er som regel ikke særlig pivet. smiley
    Det startede torsdag eftermiddag med snot og hoste, og hvor er det da "skønt" når hverken man kan pudse næse eller hoste. smiley
    Fredag vågnede jeg med 40 i feber, og jeg fik det dårligere og dårligere i løbet af dagen, men jeg stoppede med at være snottet. til gengæld hostede jeg så slem, som jeg aldrig har hostet før. Der var faktisk ikke pauser mellem hosten og jeg lå med en dyne og to tæpper, men frøs alligevel. smiley
    I går var det lidt bedre med hosten, men hele brystkassen men alle ribben gør så pokers ondt af alt den hosten, at jeg faktisk ikke turde at hoste. smiley
    I dag er feberen væk, og jeg hoster minimal, selv om hver hoste er ret pinefuld på grund af mine ømme ribben og så den forhadte tube. smiley

    Gad vide, hvad jeg fejlede, måske den der frygtelige mandeinfluenza ? smiley


  • #120   4. jun 2023 Anni : Det er min biologiske medicin mod en anden hudsygdom, som forværre min psoriasis. Men medicinen holder den anden sygdom næsten total nede , så vil ikke stoppe med den, hvilket hudlægen på sygehuset er helt med på. Skal forhåbentlig snart begynde på noget ekstra medicin der kan slå psoriasis ned igen . Min private hudlæge har udskrevet noget creme jeg kan bruge i ansigtet, og så smøre jeg med noget salve i ørene , og bruger specialshampoo og sådan noget væske med binyrebarkhormon i hovedbunden.
    Jeg har i mange år haft psoriasis i hovedbund, øjenbryn og tånegle , og en lille bitte smule i fingernegle ind imellem. Nu er det så også i øre , nakke og ansigtet, håber udviklingen stopper der, man bliver sindssyg af den der kløen og svien konstant. Det er en desværre en sygdom der er velkendt i familien, normalt siger man jo at det springer en generation over, men det glemte det i mit tilfælde , haha. Min oldemor havde det ret meget på benene , og min mor har det også i hovedbunden som jeg har.


  • #121   4. jun 2023 Og god bedring Anni , man skal satme ikke spøge med mandeinfluenza !!

  • #122   4. jun 2023 Rikke, det er jo som at vælge mellem pest og kolera smiley

  • #123   4. jun 2023 måske corona, Anni ... den er jo ikke uddød ...

    det der med at give ældre, eller ny-opererede besked uden at sende fx noget skriftligt med hjem er noget møg .. i det hele taget er det bedst der er 2 sæt ører når der skal gives informationer .. nogle er bare ikke gode til at opfange alt, og slet ikke når man selv er patienten ..

    gad vide hvordan det går med Tine smiley


  • #124   4. jun 2023 Hanne, Tine er så sej, har stor respekt for hende. smiley

  • #125   4. jun 2023 Min far har det slet ikke.godt. Vi kommer lige deroppe fra. Plejehjemmet giver ham ikke lang tid. Han er også kun skind og ben efter en hel vinter med lungebetændelse. smiley

  • #126   4. jun 2023 må han får en fredfyldt sidste tid ..

    @ Anni, ja hun er sej, men gad vide hvordan det går hos hende,,


  • #127   4. jun 2023 Hanne, når man er i hendes situation er det vel grænser for hvor godt man kan have det

  • #128   5. jun 2023 @Anni ... ja det ved jeg .. kom til at tænke på hende i weekenden da en af min søns venners søster, mor til 2 små børn er i lignende situation...

  • #129   5. jun 2023 Hanne, han sov ind her i formiddag.

  • #132   5. jun 2023 Jeanette, tak.
    Ved ikke, hvad jeg lige tænkte på.


    Kondolerer Susanne


  • #133   5. jun 2023 Anni pyt, jeg er også lidt død.

    Tak for jeres tanker. Jeg må indrømme, at jeg på en måde er lidt glad for, at han fik fred. Det sidste halve år har ikke været godt for ham.


  • #135   5. jun 2023 Susanne, jeg kondolerer.

  • #136   5. jun 2023 Tak. Ja, han fik endelig fred. Han ville ikke mere. Han blev 81.

  • #137   5. jun 2023 kondolerer Susanne, selvom det er trist er det nu "rart" når man kan se at det er det rigtige at livet slutter lige der ..

  • #138   5. jun 2023 Tak Hanne.

  • #139   7. jun 2023 som jeg tidligere har skrevet bruger jeg formuer på alternativ behandling og kosttilskud, i håbet om en tilværelse med færre smerter og dermed begrænsninger .. smerterne er en ting, men mine begrænsninger ifht børn og børnebørn har jeg svært ved at acceptere..

    nu har jeg skiftet de fleste kosttilskud ud og lige i dag modtaget Boron, Berberin og Guggul .. de sidst 2 havde jeg aldrig hørt om inden jeg tilfældigt faldt over udsendelser på DK 4 med den anløbne Milena Penkova .. de omhandlede hhv stofskifte og fibromyalgi ... så nu skal de prøves, sammen med høj dosis ZinkCitrat ... de skulle hhv kunne noget både på blodsukker, kolesterol og vægt og nogle har erfaring med at specielt Boron (Bor) kan virke smertestillende .. heldigvis var disse ikke i 500-600 kroners klassen, så er spændt på om dette er den gyldne løsning ..

    Flere af tingene fås ikke i DK men via en dansk hjemmeside og sendes fra Tyskland ..

    så XXXXX for at jeg springer rundt som en sommerhare snart, ikke smiley smiley


  • #140   7. jun 2023 Hanne, inden du tager diverse alternative kosttilskud, har du så talt med din læge om de kan "enes" med den medicin du får ?
    Kosttilskud er ikke noget man bare sådan kan spise ubegrænset. Det kan også være skadeligt. Det kan modvirke effekten af den medicin du får. For meget er hellere ikke godt, det kan man blive syg af.
    Nu skriver du, at du vil til at spise en høj dosis ZinkCitrat. Har dine blodprøver vist at du mangler zink ? Hvis ikke og du bare spiser det, så kan du blive ret syg af at overdosere zink. Det er ikke noget man bare sådan skal spise, og dog slet ikke i høje doser.

    Har du overvejet, at noget af alt det du fejler kan skyldes alt det alternative du stopper i dig netop kunne skyldes overdosering eller modvirkning af den ordinære medicin ?


  • #141   7. jun 2023 Hanne; har du overvejet at kigge lidt på antiinflamatorisk kost?
    Mange har virkelig god effekt af dette.
    I grove træk går det ud på at undgå sukker, hvidt mel, kød (undtagen fisk og kylling), kødpålæg, mælkeprodukter generelt - dog særligt de fede mælkeprodukter.
    Man skal fortære store mængder grøntsager- kogte eller rå - og gerne masser af kål. Ingefær og gurkemeje anbefales også.

    Der findes masser af gode forslag på nettet

    Jeg kører selv en "light" version, hvor jeg har kigget på, hvad man anbefaler at spise, og hvad man ikke bør spise.

    Jeg deltager i sociale arrangementer, hvor jeg går udenom de værste ting, og spiser lidt mere af de gode ting.

    På dage, hvor det hele kokser, kan et måltid bestå af en pose frosne grøntsager (med blomkål og eller broccoli), kogt op og overhældt med lidt oliven- eller rapsolie. Måske med lidt fisk til smiley

    Hvis jeg er på farten, køber jeg en salat med fx laks, spidskål, grønkål etc. Der er måske et par mindre gode ting i, men generelt er det ok.

    Hvis jeg skal snacke, ender det tit med en bakke blåbær - eller lige nu en bakke lækre danske jordbær.

    Jeg er på ingen måde hellig, og i mandags spiste jeg frokost med min svigerdatter og mine børnebørn. Svigerdatteren havde købt skumbananer til dessert. Jeg elsker skumbananer, og jeg nød da også en skumbanan smiley
    Jeg havde røv-ondt i ryggen i går, men det bekræfter blot, at antiinflamatorisk kost åbenbart virker på mig smiley


  • #142   7. jun 2023 Anni : ej at forglemme kan diverse naturmedicin og tilskud også skade leveren. Da jeg i sin tid kom i udredning for hvad der var galt med min lever, var et af de første spørgsmål netop om jeg tog nogen former for naturmedicin eller tilskud. De oplevede nemlig et stigende antal patienter hvor det viste sig at deres skæve levertal og symptomer skyldtes dette . Som leversyg selv med stabile tal , skal ALT godkendes af leverlægen , netop fordi det kan skade ret så meget . Bare fordi noget er naturligt betyder det ikke at det ikke kan skade.

  • #143   7. jun 2023 Fuldkommen enig Rikke
    Man kan gøre mere skade end gavn med naturmedicin


  • #144   7. jun 2023 den læge jeg går ved på skejby som er både med diabetes og stofskifte har vidst det jeg har taget til nu ... det ny får han af vide til næste kontrol den 23 , juni ..

    jeg har overvejet om min krop bare fik for meget, og har holdt pause med nogle ting, men det giver helt klart fx MEGET dårligere søvn = smerter og træthed .. og jeg synes nogle ting hjælper på noget, i efteråret 22 og vinter 23 havde jeg klart mindre overskud end lige nu .. og jeg det kan være sommeren, det er altid bedre om sommeren....
    Hvis jeg føler noget er hårdt for kroppen og der er noget der giver min krop flere affaldsstoffer så er det mere medicinen end kosttilskuddene .. der er også kosttilskud jeg har prøvet og droppet ..

    men jeg er og har altid været en der handler, jeg kan ikke mentalt holde ud ikke at prøve noget ...
    zink har jeg (også) læst op på ..


  • #145   7. jun 2023 @ Lise-lotte ... vi spiser meget grønt herhjemme, også fisk .. jeg skal passe på med frugt grundet frugtsukker ... ingefær tåler jeg ikke, desværre jeg får mega ondt i maven ... det gør jeg af 3 ting, ingefær, agurk og grøn peber ..

  • #146   9. jun 2023 Sidst jeg var på led og bindevæv afd var en virkelig træls oplevelse, med en læge der mente jeg ikke fejlede noget som helst i led og bindevæv og jo var kendt med smerter i forvejen , alle mine sygdomme skyldtes rygning/dampning , og jeg ville nærmest blive kureret ved et stop, et stop jeg ikke har overskud til pt . Nåh ja klogeåge mente også jeg havde en stafylokokinfektion på øjenlåget og pumpede mig med antibiotika i 15 dage der ikke virkede, fordi det var min psoriaos der har spredt sig til ansigtet !
    De sidste knap 2 uger har jeg haft voldsom forværring, stive led, voldsomme smerter, svært ved selv helt alm hverdagsting og nærmest ikke kunne bruge ben og arme.
    I dag var jeg så afsted til en akuttid, og HELDIGVIS kom jeg ind til den sødeste unge kvindelige læge jeg var hos de første 2 gange, og i dag var der faktisk noget at se på ultralyd , men som hun sagde er det slet ikke unormalt ved psoriasisgigt at man ikke kan se noget på ultralyd, og det er heller ikke unormalt det kun er bindevævet der hæver og ikke led. Og hun var ikke længere i tvivl, jeg HAR psoriasisgigt , og jeg er i dag sat på en 10 dages prednisolonkur, og d. 19 skal jeg til samtale med en sygeplejerske om medicin ( methotrexat) , som jeg skal starte på efter samtalen .
    Det er nu noteret i min journal at jeg ikke ønsker at komme ind til ham den gamle påståelige arrogante læge, og helst vil ind til hende jeg nu har været hos 3 gange


  • #148   10. jun 2023 Jeg skal besøge min lillesøster, men laver alverdens overspringshandlinger for ikke at komme af sted. smiley
    Det er så modbydeligt at se hende ligge der og kun kan bevæge hovedet. smiley

    Nu må jeg altså tage mig sammen, holde op med at tænke på mig selv, købe nogle jordbær og komme af sted. smiley


  • #150   10. jun 2023 Isabelle : det uhyggelige er jo tanken om hvor mange patienter han har afsluttet uden diagnose , som så er endt med varige skader fordi de ikke har fået behandling i tide, den tanke gør sgu ondt helt ind i hjertet. Igår fik jeg kontakt med en anden person som har haft præcis samme oplevelse bare med anden diagnose hun havde og blev behandlet for, han tog fandeme medicinen fra hende og mente hun ikke fejlede noget, men bare var tyk. Hendes tal var jo for pokker normale netop fordi hun fik medicinen, det er sådan det fungere med velbehandlede autoimmune sygdomme.

    Jeg kunne ikke falde i søvn før kl 5 , og havde ædeflip i aftes , havde heldigvis sørget for masser af frugt og grønt , men var mindre stiv i kroppen da jeg vågnede, og har lidt mindre smerter i dag. Og der er grunden til jeg både elsker og hader prednisolon, det er så pokkers effektivt, men har trælse bivirkninger.


  • #151   10. jun 2023 Anni : I har satme heller ikke været heldige dig og din søster , men godt du kan være der og besøge hende , det må være frygteligt bare at ligge der, ja og være pårørende og skulle se hende sådan. KÆMPE kram

  • #152   11. jun 2023 gode ønsker til jer alle ...

  • #153   11. jun 2023 Øv Anni. Giv hende et kram.

  • #154   15. jun 2023 Så fik jeg overstået tarm undersøgelse smiley heldigvis så det ganske fredeligt ud, en polyp er fjernet og sendt ind, men den så fredelig ud, der er betændelse og stråleskader, en hel del arvæv, men ellers fint smiley godt så, jeg fik en henvisning til senfølgeklinik i Århus smiley
    Men først skal jeg til Sønderborg igen, min bugspytkirtel fungerer ikke helt godt, så det skal behandles smiley så håbet er stadig at mine problemer “kun” skyldes senfølger som måske kan bedres smiley


  • #155   15. jun 2023 @ Bodil, godt det er overstået og det ser fredeligt ud, krydser fingre og poter her for at dine gener kan afhjælpes ..

  • #156   15. jun 2023 Har de ikke fjernet noget af arvævet sammen med polypen?
    Håber at de kan gøre noget ved din bugspytkirtel og se følgerne.
    Det er så uretfærdig, at man skal have alle de senfølger efter man har kæmpet mod en alvorlig sygdom


  • #157   15. jun 2023 arvæv vil komme igen og sikkert i større mængder, de anbefaler ikke at fjerne det, en af mulighederne er en stomi, men først skal vi se om de problemer der er med bugspytkirtlen kan klares med enzymer, det vil muligvis fjerne rigtig mange af smerterne. Jeg håber, det ville da være nemt hvis det var det smiley

  • #158   15. jun 2023 Krydser hvad krydses kan for at du slipper af med smerterne.

  • #159   8. jul 2023 Jeg har lige været udsat for et mirakel. smiley
    Jeg satte lige en prop i min tube og lukkede dermed af for luften.
    Og miraklet skete, jeg åndede uden hjælp af tuben i en halv time. smiley smiley
    Sikke en dejlig fornemmelse smiley
    Måske er miraklet så stor, at jeg måske kan komme af med tuben om tre uger når jeg igen skal til Odense smiley
    For at komme af med tuben kræver det at jeg skal indlægges i 48 timer, hvor tuben er poppet og jeg ikke behøver hjælp af tuben smiley
    Men jeg vil træne flittig hver dag smiley



  • #160   8. jul 2023 Det var da virkelig et mirakel, Anni. Jer håber virkelig, det lykkes for dig.

  • #161   8. jul 2023 Det vil da være fantastisk, hvis du kan slippe for den tube Anni.
    Hepper på dig smiley


  • #162   8. jul 2023 Åh Anni hvor jeg inderligt håber det for dig smiley

  • #163   8. jul 2023 Tak, rak, det først jeg skal, hvis det lykkedes er et brusebad. smiley
    Bare at stå der og lade vandet rende ned over sig er noget jeg savner meget. smiley
    Det er ikke så sjovt at sidde foroverbøjet og passe på, at der ikke kommer vand ind i tuben. smiley


  • #164   8. jul 2023 Det kan jeg i høj grad følge dig i. Tænk det er jo noget vi andre tager for givet smiley

  • #165   10. jul 2023 Isabelle, hvordan går det med datteren og svigersønnen?

  • #167   11. jul 2023 Jeg er her endnu. Kemobehandling virker en smule, så ingen vækst og en smule fald. Har stadig en delvis blokering og sådan vil det nok være fremover og til det værre. Så er sat på diæt,.og en del mave medicin. Det går lige men hold kæft hvor jeg savner salat og en grilbøf her i sejlsæsonen. Der er up and downs. Det er nok min sidste sejlferie, det tuder jeg en del over. Hmm skal også til at aftale med hospital om genoplivning mm. Er begyndt at blive meget syg hver gang jeg får kemo. Men løber stadig næste morgen, men her er det så kun 1 til 1 1/2 km. Tror på at jeg stadig er her grundet mit aktivitets niveau.
    Ferien er lidt special. Vi sejler rundt i sydsjælland, for at familie eller venner kan komme med bilen hver uge , når turen går til Herlev og kemo.
    Jeg læser med herinde, men får ikke altid skrevet noget sorry. Og så får i lige et af mine 2 sejlerhunde


    profilbillede
  • #168   11. jul 2023 Tine h mange knus til dig fra mig

  • #169   11. jul 2023 Uha Tine, jeg ønsker dig at du kan få det lidt bedre.
    Stor respekt for at du endnu har energi til at løbe. Men enig at det nok er grunden til at du stadig er så mobil.
    Jeg er ret sikker på, at når vi kommer på den anden side af det her liv, så venter der meget godt på os.
    Sender dig et stort knus


  • #171   11. jul 2023 Hej Tine

    Puuha. Kan læse dit livsmod både nu men også tidligere. Har fulgt dine veje i nogen tid her på hg.

    Rigtig god sejltur. Smukke hunde smiley


  • #172   11. jul 2023 Sej kvinde og smukke hunde smiley

    God vind fremover Tine.


  • #173   16. jul 2023 @ anni, kan godt forstå du vil træne, træne, øve, det er da et mål at arbejde for, at komme af med tuben ..

    @ Tine, dejligt at høre fra dig, og pt. virker kemo trods alt lidt, selvom det er en høj pris at betale at blive syg hver gang ... men håbet er der, og skønt at læse du og sine formår at få en dejlig tid ... om det bliver den sidste sejltur på den måde ved ingen uanset odds, , heldigvis ...


  • #174   16. jul 2023 Jeg beundre jer, der lever med svær sygdom og må se døden i øjnene. Og kan tage det så flot, som i gør. Akt ære og respekt til jer.

  • #175   17. jul 2023 piv piv ... det er som om alt har en pris, efter en uges ferie i varmen sidder jeg nu med forkølelse og hoste, hoster simpelthen "gule" klatter op ... sikkert noget med varme-aircondition-varme osv ... ringede til lægen i morges da jeg lige var vågnet, og havde det bedre, nu efter jeg er kommet op kan jeg godt mærke at kroppen er helt influ-agtig og jeg har hovedpine, det følte jeg ikke da jeg talte med lægen, da var det kun hosten og nu er tlf lukket .. smiley

  • #176   17. jul 2023 God bedring
    Håber du slipper hurtig af med hosten.


  • #177   17. jul 2023 tak ... har fået en læge tid senere i dag ...

    Hvordan går det med tube-træningen ?


  • #178   18. jul 2023 det kan godt være nogen synes jeg er en brok-røv .. og jeg ved også man skal være taknemmelig for ikke at have en dødelig diagnose hængende lige over hovedet ...

    men jeg kan seriøst snart ikke huske at have haft ferie uden jeg er blevet syg i ferien .. mens man er på arbejdsmarkedet så er det bare at man altså gerne vil have noget ud af de uger man nu en gang har ferie, og jeg sidder så her i uge 2 og har hvad lægen sagde "det er nok en sommer-influenza" , ville så gerne enten have været en køretur bare lidt sydpå, eller kunne overkomme noget herhjemme, så man fik et eller andet ud af friheden ...
    Ser Tour de France og får totalt bjerg abstinenser ...
    Jeg har ferie i uge 28 og 29 og afspadsering i uge 30, havde jeg nu haft afspadseringen først, så kunne jeg have sygemeldt mig i mandags og dermed haft ferie tilgode til senere .. bagklog kan man jo altid være ..
    Håber virkelig snot og mest af alt hoste fortager sig inden weekenden så vi kan køre lidt i næste uge ...


  • #179   18. jul 2023 God bedring Hanne, hvor er det træls

  • #180   23. jul 2023 Det viste sig at min bugspytkirtel havde taget skade af strålebehandling, nu får jeg creon ved hvert måltid, det har tydelig en effekt, jeg har faktisk ikke haft anfald med opkast siden jeg startede med dem, det er ret dejligt smiley før havde jeg disse anfald næsten hver uge smiley man kan godt vende sig til ikke at kaste op smiley

  • #181   23. jul 2023 Bodil, hvor er det fantastisk! smiley

    Får du dem på recept og med tilskud?


  • #182   23. jul 2023 Ja heldigvis da, de er da helt vanvittig dyre

  • #183   23. jul 2023 det er så dejligt når man finder årsag og den kan behandles ..

  • #184   24. jul 2023 Hvor er det godt Bodil, jeg glæder mig på dine vegne. smiley
    Kan du nu spise alt?


  • #185   24. jul 2023 Det er desværre ikke det eneste der er galt, jeg kan stadig ikke tåle syre, (fx frugt) fiber og gluten, men hvorfor ved vi ikke helt endnu;)

  • #186   24. jul 2023 Øv, håber at du også får tjek på resten

  • #187   25. jul 2023 På Kolding sygehusets lunge/hjerteafdelingens ct-scanning, får man besked om, hvad der er galt inden man går hjem og det er jo dejlig. smiley
    Forrige gang jeg var der, kom jeg til ti minutter inden jeg havde en tid til, og vat hjemme igen efter en times tid. smiley

    Nu er jeg jo efterhånden prof i dette med sygehuse, så jeg har altid en bog med, så går tiden med det.
    Det havde jeg så ikke i sidste uge, for jeg gik ud fra, at der ikke var lang ventetid.
    Men, kom til at vente lidt over en time inden jeg blev kaldt ind. smiley
    CT-scanningen var hurtig overstået, og jeg sad i venteværelset og ventede på at få mit resultat. Det tog laaaang tid.

    Nå, men langt om længe kom lægen ud og hentede mig med ordene: vi gør lige ind i et andet rum, hvor vi ikke bliver forstyret. smiley
    Jeg gik ud fra, at der var virkelig dårlig nyt når nu vi skulle ind i et andet rum. smiley
    Da vi fik sat os begyndte lægen med, at hun ikke rigtig kunne fortælle mig, hvor slemt det stod til med mit hjerte, og at hun havde sendt billederne til USA, men at jeg ikke skulle være nervøs, og at hun ville ringe til mig i løbet af et par dage. smiley Jeg var sikker på, at jeg igen stod med det ene ben i graven når nu det var så slemt at billederne skulle til USA. smiley
    To dage efter ringede lægen til mig, og fortalte, at jeg havde åreforkalkning, samt to indsnævringer, som de kunne gøre noget ved. smiley
    Jeg har besluttet mig for ikke at få gjort noget ved de forsnævringer. smiley

    Men i guder, hvor er jeg træt af at jeg konstant fejler et eller andet - mig, som altid har været sund og rask og aldrig har fejlet andet end en influenza en gang imellem. smiley
    Nu fejler jeg konstant et eller andet, efterhånden mangler jeg vist kun at få amputeret et eller andet, så må jeg være kommet hele vejen rundt. smiley
    Men på den anden side, så er jeg alligevel heldig, for hele min elendighed startede med kræften og den fik jeg først på mine gamle dage efter at jeg blev folkepensionist, så jeg er sluppet for det mareridt der hedder jobcenter. smiley smiley

    Men hvor kunne det have været skønt, hvis jeg havde været frisk og rørig her på mine gamle dage, så jeg kunne have nydt min hund og et aktiv liv.


  • #188   25. jul 2023 Anni ... åh hvor jeg forstår dig ... sidder her med en mand der er frisk og rask og ville kunne det aktive senior liv, men jeg er en stopper for alt ... kan ikke en gang overskue at tage på tur et par dage, er nu syg på anden uge efter jeg tillod mig at tage til Spanien med familien ..

    MEN, jeg er nødt til at spørge, hvad kan de gøre ved de forsnævringer, Stent ? og hvorfor vil du ikke ? er det "angst, hvad er det for noget " + for at blive stentet er end ikke så slemt som at gå til tandlæge og få en tandrensning, det er sgi nærmest hyggeligt ..


  • #189   25. jul 2023 Øv Hanne, hvor er det træls. Håber at du har nydt din Spanien tur, selv om prisen er højt når man skal være syg flere uger efter. Håber at du snart er på dupperne igen. smiley

    Ja, det er stent de taler om.
    Det er ikke på grund af at jeg er bange at jeg ikke vil gøre noget ved det, men fordi jeg ikke kan se, at det vil give mig mere livskvalitet. Måske øger det chancen for at jeg bare kan vælte omkuld og væk er jeg. smiley
    Jeg har så takket ja til blodfortyndende medicin, og min læge må så fortsætte med at kæmpe med mit kolesterol, som er skyhøj og ikke vil gå ned. smiley


  • #190   25. jul 2023 jeg vil altså sige at jeg oplevede, og ved mange oplever at de ligesom kan lidt mere når blodet strømmer bedre gennem hjertet ... blodfortyndende kan selvf give noget, men stent mindsker altså også alt andet lige risikoen for en prop i hjertet ..

    vil ihvertfald bare sige at det på INGEN måde er et ubehageligt indgreb .. det er i lokalbedøvelse, jeg har fået det lavet via lysken 3 gange, ved de nu også laver det via armen ...


  • #191   10. aug 2023 Jeg føler mig lidt ynkelig for tiden, selvom jeg "kun" har mellemørebetændelse. Jeg har døjet med det i flere uger, da lægen har haft 3 ugers ferie, og i den tid er smerterne blevet værre.

    Nu har jeg heldigvis fået penicillin og en henvisning til ørelægen pga "noget" inde i øret.

    Heldigvis går det da nok væk igen.


  • #192   10. aug 2023 God bedring.
    Man behøver ikke "døje" med noget i tre uger fordi lægen har ferie.
    Man går enten til en anden læge, eller til en ære hals næse læge, som ikke kræver en henvisning fra egen læge.


  • #193   10. aug 2023 Jeg blev bidt af et insekt (på OUH siger de en flåt) forrige fredag. Det var øverst på inderlår, helt oppe ved trussekanten. Det hævede, kløede, var varmt og gjorde ondt.
    Da det bare blev værre hele tiden, måtte jeg til lægen i fredags.
    Jeg endte så op med en kraftig penicillinkur.
    Jeg er nu halvt igennem penicillinen, og det er da vildt, som jeg bliver påvirket. Jeg er trææææt, jeg sveder hele tiden, og har problemer med vejrtrækningen. Det bliver en fest, når den sidste tablet er spist smiley

    Sådan en halvslatten farmor er træls, når Theo på knap 2.5 år skal afprøve nye legepladser smiley
    Nå, men vi overlevede også formiddagen i dag.


  • #194   10. aug 2023 Lise Lotte, det lyder ikke godt, men som om du er blevet allergisk over for penicillinen.
    Jeg har efterhånden været allergisk for penicillin i lidt over 30 år.
    Hvis jeg får penicillin får jeg svære vejrtræknings problemer.


  • #195   10. aug 2023 Jeg er blevet testet for allergi overfor penicillin på allergiklinikken på OUH, de mener ikke, at jeg er allergisk, selvom jeg på et tidspunkt reagerede med ikke at kunne trække vejret, da jeg fik penicillin smiley
    Deres test var ikke sådan helt sort/hvid.
    Jeg bad dem.om at blive testet i mete end 3 dage, da mine reaktioner typisk kommer efter ca 1 uge.
    Men som jeg sagde på apoteket, da jeg hentede penicillinen; stik mig lige en epipen (adrenalin) også smiley
    Jeg har en tid hos min egen læge på tirsdag, håber jeg overlever så længe smiley


  • #196   10. aug 2023 Tak.

    Jeg fik øredråber i starten, men de havde ingen effekt. Nej, jeg går ikke bare til næste læge, da de færreste har handicapvenlig adgang. Men nu har jeg fået en tid ved ørelægen den 21.


  • #197   10. aug 2023 Jeg har gigtudbrud igen igen , pt på 3 uge hvor jeg nærmest intet kan, er ved at blive sindssyg og føler mig spæret inde herhjemme. Render rundt med små stive skridt og t-rex arme , haha .

    Blev starter op på mtx , men efter 4 uger blev jeg sat på pause da mit ALAT var over 100. Så gik der et par uger , så blev jeg syg med feber, ondt i halsen mm, og så startede det nye gigtudbrud . Mit ALAT kom ned på 20 og jeg fik lov at starte på mtx igen. I mandags var mit ALAT så steget til 39 (normalen er under 45) , så er spændt på om det er steget endnu mere ved næste blodprøve, stiger det til over 60 bliver jeg stoppet igen, og så skal vi afprøve anden medicin.


  • #198   10. aug 2023 Hvor er det dog træls Rikke. Ønsker dig god bedring, og så krydser jeg alt for, at dine tal holder.

  • #199   10. aug 2023 Lise-Lotte : Tak smiley Udover smerterne og stivheden , så giver det pisse dårlig samvittighed overfor min mand, for han står for alt herhjemme pt . Og så er det bare frustrerende at være 37 og afhængig af andre mennesker.

  • #200   10. aug 2023 Herhjemme går jeg lidt i en limbo og venter på det værste der kan ske smiley

    Jeg fik pludseligt et meget hidsigt sygdomsudbrud efter jeg havde fået MTX og Hyrimoz for et par uger siden. Hævede lymfeknuder i halsen, luftvejene blokeret af slim, høj feber, kvalme og utilpashed og tør hoste. Jeg slog det hen som bivirkninger og gik i seng.. Jeg er vant til bivirkningerne kan svinge i intensitet. smiley kl 02 vågner jeg så og er badet i sved og har både kulderystelser og svedeture oveni det andet. Et opkald til vagtlægen, der siger "du kan komme kl 05:07" .. det var en lang nat når man har det så skidt.. smiley
    Tilgengæld var det en grundig vagtlæge jeg mødte, da jeg endelig kom til. Jeg fik målt blodtryk, taget blodprøve, sekret fra halsen og lyttet på lunger. Der var intet udover et let forhøjet infektionstal "ganske fredeligt" som vagtlægen sagde.. da jeg kom hjem i seng, sov jeg så næsten 20 timer i streg og var slet ikke til at holde vågen...

    Ugen efter skulle jeg kun have MTX, og ganske få timer efter startede det igen. Ikke lige så hidsigt, men jeg var varm, havde hævede lymfeknuder, hoste, kvalm mv.

    Så jeg gav min reumatolog et kald dagen efter.. Og dommen blev at jeg nok er begyndt at give noget allergisk reaktion på MTX - så nu prøver vi at skære den fra! smiley
    Siden min gigt faldt til ro sidste år, har min reumatolog og jeg haft talt om muligheden for at trappe ned i MTX, fordi jeg har haft så mange år uden aktivitet - så det her er en fin mulighed at prøve det på.

    Så den kommende weekend, bliver første weekend i rigtig rigtig mange år, hvor at jeg ikke skal indregne at jeg lige skal ligge lår til at blive stukket i. Det har selvfølgelig bare været en selvfølge hele mit liv, men nøj det er mystisk ikke at skulle planlægge ud fra!

    I sidste uge fik jeg kun Hyrimoz, det var også en mærkelig følelse smiley

    In best case, så kan kroppen godt køre udelukkende på Hyrimoz - og det ville være en drøm for mig. Det ville betyde at jeg kun skulle have gigtmedicin hver 2. uge, at min psyke ville få det bedre, og en masse andre gode ting.

    In worst case, så flipper gigten fuldstændig ud - og det vil sige at så får jeg aktivitet, hæver op mv. Det er helt sikkert det her min mand frygter mest, fordi han har set hvor handicappet jeg bliver ved alm. gigt smerter - han har aldrig set mig hvor gigten var aktiv.

    For mig er den store frygt mere i hvad vi så ville gøre medicin mæssigt - kan jeg tåle mtx i lavere dosis? kan vi koble noget andet medicin til, sammen med hyrimoz? er vi ude i et helt tredje alternativ? Jeg har fået den her medicin kombination i +10 år, så alle ændringer på det plan er en frygt.

    Men i første omgang skal vi afvente at det sidste MTX kommer ud af kroppen, så det bruger jeg ikke meget tænketid på.. Der går nok lige et par uger, inden at vi rigtig kan se hvordan min krop reagere. Indtil da, vil jeg nyde hver eneste medicinfri uge ... startende med denne weekend, hvor jeg, i stedet for at skulle have medicin søndag kl 10, skal ride min pony ud til rideskolen kl 10. smiley


  • #201   10. aug 2023 Liva : Nogen kan jo nøjes med hyrimoz, hos mig har den ingen effekt på min gigt overhovedet, og den har forværret min psoriasis, men det virker så godt på min HS at jeg ikke vil af det . Jeg stikker mig selv en gang om ugen , som er den dosis man bruger til HS , så får jo faktisk dobbeltdosis i forhold til hvad man bruger til psoriasis og gigt.

  • #202   10. aug 2023 er det ikke lidt sært med de udbrud på denne årstid, Rikke ... jeg plejer ikke at have så meget gene af min fibro på denne årstid som jeg har haft denne sommer, eller dvs netop Juni var som sommer, mens den våde fugtige juli har givet efterårssymptomer, man må så håbe det bliver et mildt efterår ellers frygter jeg godt nok at det bliver ekstremt inden vi kommer til næste forår ...

  • #203   10. aug 2023 Hanne : det er første år jeg har gigt , og havde jo et udbrud for nogen måneden siden hvor jeg fik en prednisolonkur og så sat på mtx, så var det væk indtil jeg blev stoppet på mtx pga forhøjet ALAT , så tænker det ikke har været slået helt ned. Jeg mærker ikke min fibro mere, for gigtsmerterne er der 24/7 og er 500 gange værre. Jeg har aldrig været invalideret af min fibro, der har været få ting jeg ikke kunne , som f.eks at løbe, og så har jeg fået ondt hvis jeg overbelastede min krop som f.eks at lave havearbejde , ælte dej i hånden , har ikke kunne cykle på en normal cykel osv. Gigten er total next level afskyelighed, og jeg er nu virkelig hæmmet og ja invalideret når jeg har udbrud , bare det at tage strømper på føles som et maraton .

  • #204   11. aug 2023 Rikke, i alle de år jeg har fået biologisk medicin har de altid været i en kombination med MTX - så jeg tror det er derfor, jeg kan have lidt svært ved at forestille mig det.

    MTX har jeg fået næsten hele mit liv. Blev gigtsyg som 2 årig, og jeg kan i hvert fald snildt huske MTX fra at jeg var 5-6 år gammel. Da jeg var 12 og ikke havde haft aktivitet i 2 år, der prøvede vi at tage hele medicin pakken fra mig for at se om kroppen havde fået det lagt i bero. Det eksploderede så efter små 3 måneder hvorefter at jeg fik så ondt at jeg intet kunne - det var det, som ledte til x antal mr scanninger hvor man opdagede at gigten havde spist alt mit brusk i begge ankelled. Det krævede mange indlæggelser med binyrebarkhormon, inden jeg blev nogenlunde stabil igen.

    Men jeg husker det som 3 fantastiske måneder.

    Derefter turde man overhovedet ikke pille ved mit medicin igen. Så jeg er både spændt og hammernervøs nu hvor vi prøver igen 10 år efter. Håber sådan at jeg kan køre alene på Hyrimoz - det ville gøre mit liv SÅ meget nemmere og ville give mig en følelse af ikke at være gigtsyg - om så bare hver anden uge smiley


  • #205   11. aug 2023 Liva, øv hvor er det uretfærdig at børn og unge mennesker skal plages med så mange invaliderende og smertefulde sygdomme, som ødelægger livskvaliteten.
    Det samme gælder for dig Rikke.
    Jeg håber, at der snart kommer noget medicin som vil gøre livet lettere for jer.


  • #206   11. aug 2023 Liva : Jeg håber "projektet" vil lykkedes for dig , og du ikke ender med et nyt udbrud .
    Jeg tror mtx bliver en kort fornøjelse for mig, så må vi se hvad de så vil prøve . Det er i hvert fald ikke holdbart at gå og have det sådan her .


  • #208   25. aug 2023 I stedet for at blive sur og fornærmet, så synes jeg, at du skulle være glad for igen at blive scannet/undersøgt så hurtig.
    Så kan man hurtigere finde og behandle det, hvis der skulle være noget galt.


  • #213   26. aug 2023 Jeg er endelige blevet opereret, og jeg overlevede. Der var flere skader end forventet, så det var godt jeg var stædig. Nu er der bare 6 måneders genoptræning. Hvis alt går som det skal, har den her skade taget præcis 1½ år, så jeg er ved at kaste op over div. træning og genoptræning. Forhåbentlig bliver det godt smiley

  • #214   26. aug 2023 Pøj pøj Rikke, ønsker for dig at det bliver godt.

  • #215   26. aug 2023 xxxx håber det går godt og hurtigt ... men nu er det forhåbentlig kun fremad

  • #216   26. aug 2023 Pøj pøj med genoptræning Rikke.

    Jeg er her endnu, og er har nu ramt min 4. uge uden MTX - og min anden uge uden nogen form for gigtmedicin - og jeg har det skønt endnu smiley I dag har jeg været ude i stalden ved min pony, og de små fødder er færdige og gør ondt - men ikke mere, end de ville have gjort for f.eks. et halvt år siden - jeg ved jo godt at når jeg er i gang i mange timer = mange timers "av, jeg skal have hvile" bagefter smiley

    På mandag skal jeg ned til min reumatolog hvor vi skal tage et kig på mine tal, snakke om hvordan det går og hvad jeg skal være opmærksom på her i tiden mens at vi venter på at MTX er helt ude af systemet.


  • #217   27. aug 2023 Har en dum dag, tros ferie i autocamper i smukke Norge.
    Kæft hvor har jeg tudet.mange gange idag. Nogle gange er det sku svært at være sej. Løbet imorgen 2 km , men så gik det ned af bakke.. De sidste par dage kastet op hver aften. Idag.både til morgen, formiddag og eftermiddag. Ikke godt. Kan mærke.at det begynder at gå ned af bakke og.kræfterne bliver mindre. Jeg er ikke klar endnu. Sofus skal starte agility på lørdag. Jeg havde håbet at få en sæson med ham. Kommer hjem torsdag, og hvis de indlægger mig, så vil jeg have udgang til at opstarte ham. Cancer sucks.


  • #218   27. aug 2023 Mange kærlige tanker til dig Tine h

  • #219   27. aug 2023 Stort kram, Tine.

  • #220   27. aug 2023 Stort kram og mange varme tanker til dig Tine

  • #221   27. aug 2023 kram Tine ... selvfølgelig får du mindst en sæson ... det er er træls dag, så er alt sort... der kommer også bedre dage ... tro på det ... ekstra kram ..

  • #222   27. aug 2023 @ Tine .. med risiko for at være træls tager jeg chancen ... mange beskriver akupunktur som god hjælp mod cancerbehandlingens bivirkninger, herunder kvalme ...

  • #223   27. aug 2023 Hej Tine
    Dårlige dage skal der være plads til. Mange kram og tanker.
    Og god opstart på agility i weekenden!


  • #224   28. aug 2023 Mange kærlige hilsner, Tine.

    Jeg håber der vil være mange gode dage tilbage til dig endnu, og selvfølgelig også en sæson agility.


  • #226   29. aug 2023 åh, det utilregnelige fibro smiley

    har haft næsten 1 år med dårlig ryg/lænd .. prøvet en masse ... købte jo løbebånd jeg går på i foråret og det har dag gjort noget godt, men på fx ledsmerter er det bare en hårfin balance .. fandt endelig en massør der kom langt med mine lændesmerter, så fik jeg en hælspore, har så været ved akupunktør 4 gange og det har hjulpet meget, også på det sidste i lænden, så har bare haft 2 i min måling gode dage søndag og mandag, næsten smertefrie, det er meget for mig ..
    Så er det når det sker, så tænker jeg YES og gør en masse, laver mad til 10 og er sammen med børnebørnene på fuld kraft, fordi jeg elsker det .... og idag er så nedtur ... smerter øv, ben som spaghetti .. og en krop som influenza ...


  • #227   2. sep 2023 så røg jeg lige ind på Skejby til obs for blodprop i torsdags. fik voldsomme rygsmerter natte til torsdag, tænkte muskler og tog til en massør jeg bruger .. dernede fik jeg det virkelig dårligt og kampsvedte ... vi ringede til min læge som sendte ambulance ..
    enden efter diverse morfin sprøjter og nitro og undersøgelser var negativ...

    da jeg var kommet ind på hjerteafd undersøger de kun for hjerte så jeg blev sendt hjem med morfin og et fif om noget der hedder Thorakalt Facetledssyndrom .. fredag måtte jeg have fat i læge så jeg var sikker på at have morfin til weekenden, og samtidig finde en kiropraktor ...
    Jeg fik behandling og det har hjulpet virkelig meget, kan undvære morfinen heldigvis da min mave bliver smadret .. så nøjes med ipren og panodil .. men kampsveder stadig og har først oppe nu her ...

    Min 12 åríge gamle hund vil ikke spise, og når vi frister kaster hun op ...
    Planen er at vi skal rejse til Korsika på lørdag, lige nu ser det sort ud for mig ihvertfald ..


  • #228   2. sep 2023 Stakkels dig, Hanne. smiley

    Jeg har facetledssyndrom mellem skulderbladene og det gør jammerligt ondt og stråler om i brystet - meget ubehageligt.

    Eneste løsning (for mig) er kiropraktor, der løsner ledene og massage max et par dage efter - dét er effektivt.

    Rigtig god bedring. smiley


  • #229   2. sep 2023 @ Skrigehunden ... det gør sindsygt ondt, og jeg kunne hverken ligge på ryg, sider eller maven for det stak, prikkende, brændte alle steder ... har lige læst at 13% af de der kommer ind med brystsmerter er facetledssyndrom ... så er det man tænker, hvor kunne der spare megen tid og smerter hvis de afdelinger kunne kalde på en kiropraktor der hurtigt kunne lindre og ikke mindst får patienten ud igen ... og måske hurtigt på arbejder,,

    Det på dig til det er nogetd er kommer igen smiley ... det håber jeg godt nok ikke ..


  • #230   2. sep 2023 Hanne M, mit er i hvertfald kronisk, det kommer tilbage efter 4-6 uger, hvis jeg ikke går til kiropraktor hver 3-4 uge. smiley

  • #231   2. sep 2023 Oh ... det er et skrækscenarie .. så kan man jo fx nærmest aldrig tage på længere rejser

  • #232   2. sep 2023 Det starter aldrig på 100%, men bygger sig op over tid. Jeg skal bare se at komme afsted til kiropraktor, ligeså snart jeg mærker, at det låser det mindste.

  • #233   2. sep 2023 Hanne, hvor er det træls, ønsker for dig, at du hurtig bliver frisk igen, og at du er i stand til at komme til Korsika.
    Angående hunden, så er det nok den tid, hvor du skal overveje at give den fred.

    Og god bedring


  • #234   2. sep 2023 Skrigehunden, også ønsker til dig om et liv med mindre smerter, og god bedring

  • #235   2. sep 2023 Tak, Anni. smiley

  • #237   5. sep 2023 Dem der har lyst kan fortsætte i 3'eren.


    https://www.hundegalleri.dk/forum/off-topic/1330029-sygejournalen_3


Kommentér på:
Sygejournalen 2

Annonce