{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.829 visninger | Oprettet:

CK
CK
Tilmeldt:
28. mar 2023
Emner: 6 Svar: 57

Køn på hund {{forumTopicSubject}}

Begrund af mange spørgsmål og snak jeg har fået med andre så er jeg nysgerrig.

Sagen er at når jeg har snakket om jeg er på udkig efter hund så spørger flere, "hvad køn skal den være" har sagt jeg mere går efter at sindet er vigtigere end kønnet, men nogen vil vide et køn, så endte med at sige hun hund.

Blev så nysgerrig, hvad gik i efter? Havde i et bestemt køn i ønskede eller var det lige meget, og hvad endte i med?
Hvad er plus og minus ved begge køn?

Har hørt lidt blandet ved begge, så fik mine tanker igang.

Men vil gerne høre jeres erfaringer og meninger om begge køn?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køn på hund
  • #1   29. maj 2023 Jeg er 110 procent til tæver. Kan langt bedre lide deres sind og måde at være på. Nu har jeg så også haft flere tæver end hanhunde, så det giver måske mening.

  • #2   29. maj 2023 Hvis ikke den skal bruges til avl er det ligegyldig
    Ellers er jeg ligeglad med hvilket køn den er, det kommer an på hundens sind


  • #3   29. maj 2023 Jeg fungerer bedst med tæver, har kun haft hanhunde to gange i mit liv;) der er faktisk ret stor forskel på de to køn i de fleste racer.


  • #4   29. maj 2023 Jeg er helt klart til hanhunde... men jeg elsker elsker elsker min tæve lige så højt smiley så når man har dem er det ret lige meget...

    En ting de ALDRIG nævner i hundebøger "for og imod" er at hanhunde KAN have episoder hvor de (i min hunds tilfælde) sådan ca en gang hver 2 måned vågner fra en god drøm, og tranceagtigt stiller sig til at ejakulere ud over hvad den nu engang vågnede fra....
    Det er bare lige en ting man kan komme ud for smiley inden alt for mange nævner det kan være et grisseri med løbetid smiley


  • #5   29. maj 2023 Jeg duer ikke til tæver, derfor har jeg hanhunde.
    Jeg har haft tæver tidligere, men det er ikke et match.


  • #6   29. maj 2023 *På grund af*, ikke “begrund af” (sorry).

    Jeg kan bedst med tæver. Generelt synes jeg at hanhunde er klamme - de pisser på sig selv, de sidder med dilleren ude, de får forhudsbetændelse, de går helt i gak hvis en tæve er i løbetid, deres kugler er grimme og så kan man ikke nusse dem på den bløde del af maven, for dér sidder dilleren smiley

    Jeg har kun haft en hanhund og er nu på nr. 2+3 tæve. Jeg er mere til tævernes temperament, som er sådan enten/eller. Hanhunde er imo mere med at se tiden an, og pludselig eksploderer de, selvom de lige har gået og hygget med en anden hund. Der er tæver mere klare fra start.


  • #7   29. maj 2023 Jeg vil lige gerne have begge køn, men da jeg har mere end én, og den ene er en intakt han, bliver den næste når den dag kommer også en han. Simpelthen fordi jeg ikke gider bøvl med at have to intakte hunde af hvert sit køn.
    Rosa skulle have været en han og Teemo en tæve, men skæbnen ville noget andet.
    Der er nok også racer hvor der er mere forskel på kønnene, og der ville jeg da muligvis prioritere kønnet pga det. Men med de racer jeg har, oplever jeg ikke en kæmpe forskel.

    Hvis jeg kun skulle have én hund, ville køn være fuldstændig ligegyldigt.


  • #11   29. maj 2023 Jeg har kun haft hanhunde. Hverken Albert eller Harley har fået fluen over tæver i løbetid og har kunne gå løs smiley
    Harley var meget nem og kunne med alt og alle, og det kunne Albert såmænd også, hvis bare hanhunde ikke skulle spille smart. Så reagerede han også smiley
    Men nogen af dem han havde det bedst med, var faktisk hanhunde smiley


  • #12   29. maj 2023 Jeg er også mest til tæver. Jeg har haft 13 tæver og 2 hanhunde, og jeg har været rigtig glad for dem alle, men synes tæver er nemmere, når man har flere sammen. I hvert fald hos pyreneere er sandsynligheden for at flere intakte tæver kan gå sammen større end med 2 eller flere intakte hanner. Som opdrætter giver det jo også mening at have tæver.
    Han nr. 2 skulle også have været en tæve, men HVALPEN var en han, så han blev hos mig, og det fortrød jeg aldrig. Han blev virkelig alt det, han lovede som hvalp.

    Jeg synes ikke, det er et mærkeligt spørgsmål. Som opdrætter har jeg kun en enkelt gang oplevet en hvalpekøber, der købte andet køn end planlagt, og det var kun fordi, de havde købt hos mig før og ville have fra mig igen, og jeg havde kun tæver. Ellers har netop køn været et af de punkter, som alle hvalpekøbere har haft besluttet sig for på forhånd, og det har været afgørende, hvis jeg ikke har haft det ønskede køn.


  • #13   29. maj 2023 Jeg har det bedst med (dovne) hanhunde smiley Så slipper man også for løbetid smiley

  • CK
    CK Tilmeldt:
    mar 2023

    Emner: 6 Svar: 57
    #14   29. maj 2023 Mange tak for alle jeres svar, er spændene og se hvad folk fortrækker og hvorfor. smiley
    Men ja jeg har tænkt og gå mest efter sindet, så må jeg se hvad det bliver til. smiley
    Også selv om jeg gerne vil en tæve, men uanset hvad køn jeg får, vil jeg blive glad. smiley

    Anne, tak, vil prøve huske det til en anden gang. smiley


  • #16   29. maj 2023 Jeg foretrækker 100% tæver smiley jeg orker ikke de langsomme gåture med evige markeringer og fikseringen på tæverøve.

  • #17   29. maj 2023 Jeg har haft 3 tæver og 2 hanhunde og vi får kun tæver fremadrettet. Ikke flere hanhunde til mig. Synes tævers sind og måde er være på er mere mig

  • #19   29. maj 2023 Isabelle, hvordan har dine hvalpekøbere så haft det med at have hanhund?

    Skulle jeg have hund igen, ville jeg nok gerne have tæve, men jeg ville jo ikke ane hvad jeg fik VS hanhund smiley


  • #20   29. maj 2023 Jeg har altid været mest til hanner. Har haft flere hanner gående sammen af racer kendt for kønsagression.
    Men det gik da først galt da vi fik den første tæve i huset.
    Siden har vi haft tæver pga opdræt men altid haft en hanhund også.
    Min store drøm var at lave vores egen han.
    Nu er jeg i overvejelse om det skal være en han eller tæve CR Bucovina jeg skal have hjem. Jeg er mest stemt for en hanhund, da mine 2 boxertøser er steriliseret, og Cookie er en drengerøv uden lige. Men det er jo ikke sikkert det varer ved.
    Men af udseende og attitude er jeg helt klart mest til hanner


    profilbillede
  • #21   29. maj 2023 Har kun ejet tæver og kommer aldrig til andet.
    Årsager:
    - I min race er tæverne klart nemmest at arbejde med (især i de første to år).
    - Hanhundetis stinker og jeg magter ikke grønne pletter (forhudssnask) overalt på gulv og væg.
    - Min allerstørste passion er opdræt, hvilken selvsagt kræver en tæve eller flere.


  • #22   29. maj 2023 Udseendesmæssigt kan jeg i langt de fleste racer bedst lide hannerne.
    Ift sind er det vist meget raceafhængig. Jeg kunne måske godt finde på at få en islænder igen en dag, og i så fald bliver det nok en tæve - min erfaring med racen er, at tæverne oftest har lidt nemmere ved fokus og at der er lidt mindre tendens til at de bliver reaktive/udfarende (normalt ikke aggressiv, mere sådan en "hjernen koger over, så jeg må hellere lige gø af de forbipasserende").

    Ham jeg har nu (aussie) er egentlig ret nem at have med at gøre i dagligdagen, men jeg oplever lidt, at andre intakte hanner er vældig uhøflig overfor ham, også selvom de ikke er direkte aggressive - når vi møder en løs hanhund virker de ofte lidt konfliktsøgende/prøver at trykke ham mm. Om det er specifikt Sten eller om det skyldes han er intakt ved jeg ikke. Men jeg oplevede det aldrig med min tæve, når vi mødte andre uanset køn.
    Så... alene på den baggrund bliver den næste måske hunkøn?

    Men i det store hele er jeg ganske godt tilfreds med valg af køn - og jeg har dælme aldrig oplevet det Obsternasig beskriver smiley smiley


  • #23   29. maj 2023 jeg er kun til tæver ... har mødt de sødeste og sjoveste hanhunde i racen skotsk terrier men jeg har det nøjagtigt som Anne i #6 ... jeg gider ikke de der hanhunde ting, hader når de humper ens ben, og at man ikke kan nusse midt på maven ...
    Temperamentmæssigt tror jeg sagtens jeg kunne have hanhund, men det er altså de mere kønsbestemte ting der gør jeg aldrig får det ..


  • #24   29. maj 2023 Ej hvad er det for hanner i møder, der humper folks ben mm.?
    Jeg kan sagtens spotte reelle ulemper (forhudsbetændelse kunne jeg f.eks. godt undvære), men dét der er da vist mest et opdragelsesspørgsmål smiley


  • #26   29. maj 2023 jeg har haft fire hanhunde i mit liv har ikke tal på tæverne (heller ikke på kønnene hos de mange hvalpe vi har haft igennem årene) men en Schæfer Otto der var den skønneste nemmeste hund vi har haft.
    Derefter fik vi schido en dejlig colliehan men han kunne ikke lide andre hanner.
    dernæst fik vi vores dejlige avlshan Kewin pomeranian og har jo stadig den gamle dreng. ligeså værdsat som pigerne her.


  • #27   29. maj 2023 Indica - det kan også være alder, der har gjort det. I hvert fald var forhudsbetændelse mest et problem i de unge år ved Reiki, og der samme var tilfældet for min mors gamle hanhund... håber det samme bliver tilfældet for Sten, for han er godt nok en gris i øjeblikket smiley

  • #30   29. maj 2023 John , jeg har heller aldrig oplevet det hos mine.

    ..Hverken dét eller ret meget af det andet der bliver nævnt.


  • #31   29. maj 2023 Jeg har haft lige mange af hver køn…. Så det må være lidt hip som hap.
    Jeg har aldrig døjet med at hanhunde pissede på sig selv, forhudsbetændelse eller ikke kunne med andre hanhunde. Og jeg elsker den “power” hanhunde har contra tæver.
    Tæverne har været gode til at holde sig rene ved løbetid, og ingen falsk drægtighed eller andet.
    Men de har været mere “rolige” i træningen og dagligdagen end drengene.


  • #34   29. maj 2023 Sten holder sig nu egentlig ok ren - eller prøver da. Men i perioder kræver der lidt hjælp i form af forhudsrens og sådan var det også med tidligere hanhunde I familien, i hvert fald i de unge år. Og at dømme efter diverse tråde herinde og på FB, så er det vist mere reglen med forhudsbetændelse i et eller andet omfang på intakte hanner.

    Ift at kunne med andre hanner, så er det jo nok bare forskelligt også afhængig af racevalg. I nogen racer ville jeg klart forvente problemer, i andre ville det komme bag på mig, hvis min hanhund ikke kunne med andre... I min race er der ret stor variation. Sten kan egentlig godt med andre, men ret mange andre kan ikke med ham.

    Tidsseriet er vist svært at undgå på en langhåret han - jeg klipper og ved behov vasker, men er han klipper fri dernede, er vask egentlig ikke nødvendigt.


  • #36   30. maj 2023 Synes det afhænger meget af race og individ. Synes der er 'fordele og ulemper' ved begge. Jeg har Irsk Terrier han og Doberman tæve. Jeg skiftede for over 20 år siden fra irer-tæve til irer-han. Jeg blev lidt træt af 'bitch-niveauet' på irer-tæverne. I den race er det nemlig tæverne der er langt langt de værste til at ryge i totterne på hinanden og til at være megaprovokerende smiley Irerhannerne er langt mere cool og langt nemmere at have på mange punkter. Jeg har efterhånden haft nogle stykker og der er nogle ting som går igen der er virkelig karakteristiske for racen og så er der alle de millioner af små forskelle der afhænger af individet smiley Ingen af mine irer-hanner har nogensinde døjet med forhudsbetændelse. Da Irsk Terrier er egetkønsaggresiv var det nemmeste at købe en tæve, da jeg købte min første Dobermann. I den race har jeg ikke rigtigt nogen præferance for køn. Min første dobertæve var blid og sød overfor alle mennesker og hunde. Min nuværende er en strid kælling overfor fremmede hunde. Når først de ikke er fremmede mere er det OK. Hun er også lidt af en 'drengerøv' på mange punkter og så er hun en 'en-mands-hund'; det er kun mig der duer. Hun kan da godt hilse på folk der gerne vil sige hej til hende. Men kun kort og så er hun videre; fremmede interessere hende ikke synderligt. Træningsmæssigt er vi et rigtig godt match og jeg knuselsker min lille turbobisse.

  • #37   30. maj 2023 Jeg har kun haft én tæve før og har nu en tæve igen. Jeg kunne ikke forestille mig at jeg skal have andet end tæver smiley Jeg har intet imod hanhunde! Jeg gider bare ikke den ting der er i vejen når man nusser på maven smiley Og tis på lygtepæle, skraldespande osv er da også meget rart at undgå smiley

  • #38   30. maj 2023 Enig Med Michelle i # 24
    Jeg har haft begge køn, og nik lige mange af hver.
    Ingen af mine hanner har lugtet værre end tæverne, ingen har humpet mennesker, og ingen har haft forhudebetændelse.
    Angående humpning, så humpet tøver også.


  • #39   30. maj 2023 Tak Isabelle.
    Sjovt at høre om det andet køn så faldt mere i smag end det andet smiley


  • #41   30. maj 2023 Isabelle - jeg har oplevet flere helt unge tæver humpe bamser, puder o.l. så det hænder.

    Jeg har aldrig oplevet hverken hanner eller tæver humpe stole og andet inventar.


  • #43   30. maj 2023 Isabelle, ja det har jeg, både andres og min Al Qaeda gjorde det også hvis hun kunne komme af sted med det.
    Alle mine tæver har også løftet ben når de tissede.


  • #45   30. maj 2023 Jeg er personligt mest til hanhunde - men når det er sagt, er kemi og sind klart det der har vægtet højest, når jeg har valgt hund.
    Jeg har lige nu en af hver, og knus elsker dem begge!
    Da jeg fik min hanhund, var planen faktisk at jeg skulle have haft en tæve, men faldt pladask for ham jeg har nu smiley
    Drømmer lidt om opdræt, så næste hund bliver også en tæve smiley


  • #46   30. maj 2023 De hanhunde, som vi har i omgangskredsen, kan godt finde på at humpe både bamser og vores tævehunde. Det kan faktisk være lettere anstrengende at have hundene sammen, og vores tæver bliver enormt irriterede over den konstante røvfiksering i længden, selvom vi sørger for at tage konflikterne for dem og skærme dem efter bedste evne. Men hanhundene sidder simpelthen limet til røven af dem alle tre, så snart vi kigger væk, og man kan slet ikke nå ind til hanhundene. Jeg gad personligt ikke have en hund, der er så drevet af hormoner, at hjernen slår fra. Tæverne er "kun" hormonramt i forbindelse med løbetid. Hanhundene, som jeg omtaler, er hormonramte året rundt, og det er en kæmpe dealbreaker for mig.

    Og jeg er fint med på, at ikke alle hanhunde er så ramt, men det er disse, og det er komplet forskellige racer med komplet forskellig opdragelse i bagagen, og jeg gad sgu personligt ikke risikere at få en af hormonbomberne ved køb af hanhund smiley

    Nåe ja, og så er jeg kommet på endnu en dealbreaker for mig smiley vi er kæmpe havemennesker og har f.eks. terrassen fyldt til randen med krukker med krydderurter, og jeg får stress hver gang vi har en hanhund på besøg, som synes, at alle krukkerne skal vandes systematisk med hanhundeurin smiley nej tak!


  • #47   30. maj 2023 Jeg har haft 50/50 af kønnene henover årene - men pudsigt nok, så hver gang jeg har valgt og købt en hvalp, så har det været hanner. Tæverne er på én eller anden måde bare dukket op af andre veje smiley

    7-9-13 har jeg aldrig haft en hanhund, der har "humpet" genstande og mennesker, og jeg har også endnu tilgode at opleve en "spontan ejakulation" efter en åbenbart rigtig dejlig drøm smiley

    Jeg er mest til hanhunde, men på den anden side, så vil jeg hellere have en tæve af den rette race, linje og kuld - end en hanhund af noget, der ikke er helt lige så tæt på mine ønsker smiley


  • #48   30. maj 2023 Danielle - sidstnævnte kan de lære er no go. Jeg har jordbær og blåbær langs min terrasse og dem vil jeg selvsagt ikke have tis på, så jeg har brugt en smule tid på at lære Sten, at han må gå lidt længere ud, før han tisser, så nu er det kun når min mors hund er på besøg, man skal være på vagt... nå ja, og min kammerats tæve, for de findes faktisk, de tæver der markerer overalt. Senest er det lykkes hende at stå på "hænder" og tisse op i kapillærkassehøjde smiley

  • #50   30. maj 2023 Haha, John
    Hvis nogen siger, at deres hund er en stor hund i en lille krop, så ved man bare, at opdragelsen har været mangelfuld eller ikke-eksisterende.


  • #51   30. maj 2023 Så må mine små være godt opdraget, for de hverken strinter indendøre eller humper noget som helst.
    Men jeg er vist heller ikke som den gængse yorkieejer er mest... smiley


  • #53   30. maj 2023 Den kender vi vist allesammen
    Plus: Klog, kærlig, køn og selvkørende.
    Minus: Lortehund.
    Så er valget jo enkelt nok smiley


  • #54   30. maj 2023 Min hanhund pisser heller ikke inde og tror aldrig han har humpet en bamse... Han KAN finde på at holder fast i Thea, hvis hun bliver for overgearet, men tror aldrig jeg har oplevet ham decideret humpe andre hunde..

    Jeg kan dog ikke sige mig fri for, at han pisser op af krukker osv i folks haver... (edit) hvis ikke jeg lige har øje på ham selvføgelig. Hvis jeg ser det bliver han jo stoppet.


  • #55   30. maj 2023 Sten var storslem til humperi af dejlige damehunde som teenager i en grad, så han stort set ikke fik lov at være i nærheden af en tæve uden at han var i (kort) snor - det aftog heldigvis med alder og opdragelse, selvom det da kan komme over ham, hvis damehunden er tæt på løb... dog ikke længere på den der fuldstændigt ukontaktbare måde som kun en hormonbefængt teenagehjerne kan præstere. DET er også noget jeg ikke savner.

    Må dog sige, at Gaia var lige så slem lige før og under løbetid, blot på en anden måde. Hun var fuldstændigt fikseret på at trykke tæverne omkring, ikke aggressivt, men meget intenst og ikke til at stoppe uden fysisk at fjerne hende.


  • #56   30. maj 2023 De sidste to hunde jeg har haft, en af hvert køn har ikke lavet i haven.
    Det var dejlig at jeg ikke skulle lede efter hunde Høm Høm inden der skulle klippes græs og at jeg kunne rende rundt i bare tæer uden at se sig for.
    Bagdelen var at jeg måtte ud på en lille tur inden jeg kravlede i seng.


  • #57   30. maj 2023 Gaddafi har altid været nem, også hvis naboens og genboens hunde har været i løbetid.
    Men men men, han var dyb forelsket i en laber Bulldog dame.
    Når han fik øje på hende, så slog jer en total fra, og ørene virkede ikke mere.
    Det eneste han ville, det var at humpe hende, og det var lige meget om hun var i løbetid eller ej.
    Jeg har altid forstået hvorfor, når han ellers var så nem.


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #60   31. maj 2023 Vi har begge køn herhjemme, fordi min mand er til hanhunde og jeg er til tæver smiley

    Har endnu tilgode, at se en race, hvor en tæve, har større udstråling end en handhund.

    Hanhunde er i mine øjne ofte mere "Leif lalleglade" og når de er syge mere pjevset. Lidt for nemme at "arbejde" med, når det er "rigtig" hanhunde, der hviler i sig selv. Vores hanhunde herhjemme har som regel altid boet med en tæve og kan uden problemer ignorere lige indtil tæven er højløbsk.

    Tæver knap så meget pleasende, der skal arbejdes lidt mere for at få dem til, at samarbejde, uanset hvor de er i deres cyklus. De er ikke Leif lalleglade og ikke nær så pjevset, når de er syge.

    Forhudsbetændelse er ofte hormonbetinget og det behøver ikke være hverdagskost smiley

    Vores tæver markerer lige så meget som hanhundene, vores ældste nuværende tæve, er grunden til, at jeg ved hvor kurven i maxi zoo står, så jeg selv kan hente den ved behov smiley Det kræver kun 2 sekunders uopmærksomhed smiley


  • #69   1. jun 2023 Du har ret Isabelle.
    Selvom jeg faktisk ikke synes, at mine hanhunde er lalleglade, så er det oftest dem, der spurter rundt og leger (gerne vildt og voldsomt) mens Sheena kigger på smiley


  • #70   1. jun 2023 Jeg er klart mest til hanhunde sind smiley
    Skal jeg have Ridgeback nr. 2 imens Sam stadig er her, er jeg nødt til at vælge en tæve, jeg vil allerhelst have en hanhund mere, men det kommer der nok desværre for mange konflikter ud af, når hund nr. 2 ikke længere har hvalpe sind... Øv!


  • #71   1. jun 2023 Jeg kan lide begge køn, men da jeg gerne vil opdrætte har jeg valgt kun at have tæver smiley

    Mine tæver er nogle legebørn også som voksne, på billedet her var Ghini 11 år gammel, og legegenet går igen i de fleste af hendes børn og børnebørn uanset køn smiley

    De leger både med os mennesker og med hinanden


    profilbillede
  • #73   1. jun 2023 Isabelle - Ja, det gør de i høj grad, det er en daglig glæde for os alle smiley

  • #74   2. jun 2023 Min første hanhund var meget legesyg, den anden ikke særlig legesyg, han havde andre interesser. Mine tæver har været varieret, men alle et eller andet sted mellem de to hanhunde.
    Til forskel fra mange hunde leger de sjældent med legetøj, når de først er blevet voksne, og heller ikke så meget med andre hunde, men de leger dagligt med hinanden.


  • #75   2. jun 2023 Gaia blev aldrig rigtigt voksen og gav den fuld gas i sin leg lige til det sidste. Sten er langt mere forsigtig og "alvorlig" om end han da bestemt stadig leger. Reiki legede ikke ret meget - han løb rigtig meget, men egentlig leg var begrænset. Tror ikke man kan sige alt for meget om det ud fra køn alene.

  • #76   2. jun 2023 Myrna på 9 opfører sig stadig som en hvalp. Sådan helt pjattet og vild med legetøj. Ea leger overhovedet ikke. Det er hun for fin til smiley og så er der Ulla. Aldrig har jeg kendt magen. Hun leger fra morgen til aften. Tømmer kurven med pivedyr flere gange dagligt og spreder dem ud over det hele. Kommer spurtende med pivedyr og dutter dem ind i knæhaserne på os konstant for at se, om vi ikke kan lokkes til bare lidt mere leg. Her den anden dag smed hun et pivedyr i lillemandens lift. Hun så frygteligt skuffet ud, da han bare sov videre smiley men okay. Hun er så også kun fyldt et år i april, så det kan jo nå at ændre sig, selvom jeg ikke tror det med tanke på hendes mor smiley

  • #78   3. jun 2023 Sådan opfatter jeg det heller ikke. Det var bare for at bidrage med, at ud af de fire tæver, som vi har haft, har kun en ikke været legesyg og pjattet af temperament, så måske det ikke er så generelt igen for kønnet. Eller også er der bare noget i vandet ude hos os smiley

  • #80   3. jun 2023 Isabelle - jeg tænker ikke de har været atypiske. Pointen er jo netop, at man ikke kan sige at det er mere typisk for det ene køn end for det andet.

    I øvrigt har Sten verdens bedste hundeveninde i form af en eurasiertæve som nu er 2+ og stadig leger enormt meget og på en ret "ikke voksen" måde - ifølge ejer stik modsat hendes gamle eurasiertæve, som netop voksede lidt fra det efterhånden som hun blev voksen - så igen, mon ikke bare det er afhængig af individet?


  • #82   3. jun 2023 Gad vide om det også har noget at sige hvilken race man har? Og selvfølgelig steriliseret VS ikke.
    Lucky kan godt lide at lege, men nu hvor han er 10 er det ikke så tit, og han er klart nemmest at få gearet op til det, når det er med mig og ikke en anden hund heller ikke teemo. (det var noget andet med rosa, de to var bare alt for hinanden smiley )
    Teemo er 3 og jeg kan ikke forestille mig at han nogensinde bliver træt af at lege. Jo måske når han bliver gammel og ikke så rørig selvfølgelig, men han ELSKER at lege, både med andre og sig selv.

    Nu har jeg jo kun haft en tæve, og hun var steriliseret, men hun blev aldrig voksen, jo jo på nogle punkter gjorde hun da, men sådan i forhold til leg var hun altid frisk på at lege smiley

    Og jeg har egentligt indtryk af at de fleste chihuahuaer og papilloner uanset køn er ret legesyge (chierne dog muligvis primært med egen race, de er lidt sære med nogle ting)


  • #83   3. jun 2023 My Little - jeg tror da bestemt racen har meget at sige. Der er jo racer, der nærmest er kendte for "aldrig at blive voksne".

    Og så har det nok også meget at sige, hvad man laver med dem. Mange hunde leger rigtig meget både med og uden legetøj som hvalpe, men vokset lidt fra det - men det kan altså "vedligeholdes" så hunden bliver ved at have fornøjelse af leg (det bruges jo af mange, der træner med deres hunde).


  • #84   3. jun 2023 Er der forskel på hvor meget steriliserede vs intakte tæver leger? Jeg troede faktisk ikke tæver ændrede drift og leg ved neutralisering

  • #85   3. jun 2023 Ag, jeg ved det ikke? Men jeg synes bare ofte jeg har hørt at tæver liver op og bliver mere legesyge efter sterilisation, men det er muligt at det er tæver der har bøvlet med deres løbetider og derfor har været påvirket og så bare bliver normale igen.
    Min egen var der ingen forskel på.


  • #86   3. jun 2023 Gaia var 8 da hun blev steriliseret og det ændrede intet ved hendes legelyst eller -adfærd. Hun døjede ikke med falsk drægtighed og var aldrig videre påvirket af løbetid ud over at være en tøjte nogen få dage og en kælling overfor tæver. Så lige bortset fra lige op til sterilisationen, hvor hun var mega hormonel pga cyster, var der ingen ændring.

    De fleste af familiens hunde gennem tiden har været kastrerede hanner - de har været ret forskellige ift legelyst. De to neutraliserede tæver min mor har haft har været som nat og dag - den ene ret legesyg og boldtosset, den anden legede nærmest aldrig (hhv en DSG og en cairn).


  • #88   4. jun 2023 Både Myrna og Lulu blev steriliserede som voksne, og begge legede meget både før og efter. Bemærkede ikke nogen ændring hos nogen af dem, hvad der angår. Ea er ikke steriliseret, og hun leger ikke. Om det er fordi, hun ikke er steriliseret, skal jeg ikke kunne sige, men jeg tror mere det har noget at gøre med hendes diskusprolaps. Lige da vi fik hende, så hun nærmest rødt, når Myrna fandt et pivedyr frem. Jeg tror simpelthen Ea har lært at forbinde leg med smerter, og nu hvor hun er opereret og ikke har smerter længere, så sidder det stadig i hende, at hun ikke tør. Der gik også mange måneder, før hun turde at give efter for sin løbetrang på grund af erfaringer med, at det giver smerter, men det tør hun heldigvis godt nu smiley men! Det kan jo også sagtens være noget hormonelt, så det er da slet ikke utænkeligt, at en sterilisation fjerner noget af den "seriøse" tævemine.

  • #90   4. jun 2023 Angående leg, så tror jeg at ejerens adfærd spiller ind.
    Alle mine hunde, begge køn, har leget hele livet, men jeg har også leget meget med dem hele livet.
    Min genbos Samojede tæve leger slet ikke, og har faktisk aldrig gjort, men ejerne har heller ikke leget med hende. Den fik bare en bamse smidt på græsplænen og så kunne den lege.
    En anden nabos Kleiner, en han, leger hellere ikke. Den ville så gerne lege da den var hvalp, men det blev hurtig meget mindre, det stoppede inden den var et halvt år.
    Men ejeren kunne hellere ikke se noget hyggeligt og sjovt ved at lege med hunden eller at hunden legede. Hans kommentar var, at han aldrig før havde haft en hund der var så vild. Inden Kleineren havde han to Han Golden, de legered hellere ikke.
    Min veninde som altid har haft Lab tæver, leger hendes hunde hellere ikke ret meget, kun hvis det er bold. Hun leger så hellere ikke andet med sine hunde end bold

    Mens jeg endnu var aktiv og havde hold, så jeg det ofte blandt de ejere der altid legede med hunden og så dem, som legede meget. Der var også stor forskel på hundenes opmærksomhed på ejeren. Dem der legede med deres hunde fik større opmærksomhed


  • CK
    CK Tilmeldt:
    mar 2023

    Emner: 6 Svar: 57
    #92   4. jun 2023 Mange tak for svar til alle er brugbart at høre folks oplevelser og viden. smiley

    Har besøgt en opdrætter, hundene var søde alle sammen, hvalpene var mega søde og ville rigtig gerne snakke og lege og de var så nuttede og selv de voksne var søde og dejlige og og ville have opmærksomhed og kæles med. smiley fik en lang snak omkring en masse forskelligt osv, valgte blive skrevet op hos hende til en hvalp til næste år. smiley glæder mig så meget, følte det var det rigtige sted, så fulgte min mavefornemmelse. smiley


  • #93   17. jun 2023 Da vi skulle have hund blev det en hanhund ved et rent tilfælde. Jeg kontaktede en opdrætter, jeg havde udset mig, og hun havde faktisk et kuld hvalpe, men de var jo alle reserverede. Få dage efter skriver hun en mail, at en køber er sprunget fra, og om vi er interesserede i en sort hanhund? Vi takker ja, da vi slet ikke havde taget stilling til noget med køn endnu og ikke anede hvad der var bedst. Jeg har aldrig prøvet at have en tæve, men i dag er jeg rigtig glad for, at det blev en hanhund. Hans flabede og drengede attitude er det, jeg elsker mest ved ham nemlig smiley Men havde jo nok haft det på samme måde, hvis jeg havde fået en tæve ved et tilfælde smiley

Kommentér på:
Køn på hund

Annonce