{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
797 visninger | Oprettet:

Der var engang {{forumTopicSubject}}

Har i dag tænkt på, hvordan nogle ting var, da jeg var barn (årgang 1958).

Jeg boede laaangt ude på landet, der var ca.12 gårde, omkring 50 huse, en købmand, en lille havn, et badehotel, et par campingpladser, en iskiosk, en keramiker og en kirke.

Der var et sted, hvor fiskerne tjærede garn, det var før alt blev lavet af kunststoffer.

Børn kunne fange hundestejler, krabber og rejer.

Nogle havde træk og slip, men de fleste havde lokummer.

Høet blev ofte slået med en le, og lagt til tørre på nogle træstativer. Der var hølofter, og halmballer var sådan nogle små, håndterbare størrelser.

Følgende kørte rundt til alle huse/gårde:

Posten, en gammel mand, som kørte på en gammel jernhest. Posten drak altid kaffe hos de gamle damer. Man hældte kaffen op i underkoppen, og slubrede kaffen gennem et stykke sukker smiley

Mælkemanden, som bragte mejeriprodukter ud. Mælk og fløde blev leveret i glasflasker.

Slagteren, med diverse kød og pålæg.

Fiskemanden, med fisk.

Bageren, med diverse brød og kager. (der var faktisk 2 forskellige bagere).

Frugt- og grønthandleren, med årstidens frugt og grønt.

Ostehandleren, med diverse oste.

Så var der alle os unger, der rendte rundt og besøgte alle de gamle koner, de fik besøg, og var ikke alene, vi åd alle de gamle støvede kager smiley

Vi stjal blommer og blomster i haverne, rendte ud og ind hos hinanden, vi klatrede i træer, og vi overlevede utroligt nok, selvom vi ikke havde mobiltelefoner - de fleste havde heller ikke en fastnettelefon derhjemme.

Og hvad vil jeg så sige med det, ikke en hat, kom bare til at tænke på, hvor anderledes det hele er i dag smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Der var engang
  • #1   22. jul 2023 Jeg er 20 år yngre end dig. Dine beskrivelser minder mere om min mormors historier, end om dem min mor fortalte smiley

    Jeg er vokset op på Kegnæs, en halvø på Als (som jo også er en halvø). Nærmeste by er Sønderborg, som er omkring 25 km fra hvor jeg boede. Vi havde en lokal folkeskole, som gik til og med 7. klasse. Der var 2 børnehaveklasser - vi havde ingen børnehave derude, så de fleste blev passet i dagpleje, og kom så i børnehaveklasse tidligt.

    7. klasse havde eget klasselokale, men de øvrige klassetrin delte klasselokale 2 og 2. Så 1+2, 3+4 og 5+6. Vi var omkring 55-60 elever på skolen, og vi kaldte lærerne for hr/fru/frøken smiley

    Der var gratis skolebus fra 3. klasse og ned, og det var de samme børn, som blev eftermiddagspasset af “store dagplejere” efter skole. Fra 4. klasse skulle vi cykle - for mit vedkommende 3 km på landevej, og vi passede os selv efter skole. Der var altid en voksen vi kunne få fat på, men det var vist aldrig nødvendigt. Der var ganske få regler - vi måtte ikke grave huler i skrænterne ved vandet, vi måtte ikke gå ud på havisen om vinteren og vi måtte ikke springe hovedspring ved lavvande om sommeren.

    Fra 8. klasse skulle vi ind på centralskolen, hvor 3 små folkeskoler blev samlet. Der kørte 2 busser om morgenen, og 3 busser om eftermiddagen. Så det var med at passe tiden og komme med bussen - og i øvrigt en glimrende måde at pjække, hvis man “missede” den sene bus til skole smiley

    Vi havde Hørup-slagteren, og det var dér man købte kød og pålæg. I dag er Hørup-pølser noget folk kører langt efter. For os var det bare pålæg smiley Var vi ved slagteren, fik vi en gratis wienerpølse (på samme måde som børn i dag får en bolle i supermarkedet).

    Jeg fik en pony da jeg var 12 år. Med besked om, at jeg skulle kigge til den HVER dag, og gjorde jeg ikke det, blev den solgt. Efter et års tid, blev den opstaldet hos min tysklærer, og hvis ikke jeg lavede mine lektier og kunne mine remser i tysk, fik jeg ingen rideundervisning. Jeg kan stadig i dag alle mine remser smiley Jeg red ringridning med min pony, og en del af outfittet var en silkekasket i stedet for hjelm. Sådan noget blev der ikke stillet spørgsmålstegn ved.

    Min bror og hans venner kørte på tunede knallerter, og bestilte T-Hansen kataloger hjem, som jeg husker som værende på tykkelse på en bibel. Her kunne man bestille ALT på efterkrav. Op til nytår kunne man også bestille krudt via kataloget.

    Jeg er så glad for at være vokset op sådan et sted. Der var trygt og vi unger fik ansvar for os selv smiley

    Jeg har ikke selv børn, og heldigvis for det. For jeg er den mest hysteriske og overbeskyttende faster for mine niecer og min nevø smiley


  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 248
    #3   23. jul 2023 Lise-Lotte, tak
    ja, Det var også min barndom, når jeg tænker tilbage på mine lange sommerferier hos mine Bedsteforældre. smiley


  • #4   23. jul 2023 Lise-Lotte, hyggeligt at læse om de gode gamle dage smiley

    Jeg er nogenlunde samme årgang som dig (1955), men er vokset op i en forstad til København, så på mange måder anderledes. Alligevel er der meget af det, du beskriver, jeg kan huske besøg hos familie på landet og sommerferier rundt om i Danmark. Jeg kan dog ikke lade være at tænke på, at hvad levede købmanden i din barndomsby mon af, med alle de forskellige varer der blev bragt ud ?

    Når jeg hører om børns liv i dag, hvor organiseret meget er, forældre der arrangerer legeaftaler, børn, der bliver kørt til alt, så tænker jeg, at vi havde sørme meget frihed. Vi havde vores cykler, så vi kunne komme omkring, lavede selv vores aftaler, bestemme hvem vi ville være sammen med osv. Selvfølgelig var der ting, vi ikke måtte, men i det store hele var tiden efter skoletiden vores egen. Jeg begyndte at ride, da jeg var 12, og derefter forgik det meste af min fritid på rideskolen. Og så længe jeg bare var hjemme til aftensmad, så var det fint. Der var så lige lektioner om aftenen, men alt i alt husker jeg det som en tryg og god tid.


  • #5   23. jul 2023 Købmanden levede af alle de andre ting: mel, sukker, sæbe, shampoo, kaffe, osv.
    Og landsbysladder smiley


  • #7   23. jul 2023 I en periode, hvor mine børn var små, boede vi i min barndoms landsby.

    Vi hentede blandt andet mælk på en gård, og bonden sagde til drengene: stil jer ovre bag koen, luk øjnene og åbn munden.
    Så tog han fat i koens pat og sendte en stråle frisk mælk lige ind i munden på knægtene smiley

    Jeg kan ikke tælle alle de gange, hvor det har taget timer at hente mælk, for hvis en ko skulle kælve, kunne vi jo ikke gå hjem, før kalven var født, og drengene havde hjulpet med at gnubbe den med halm smiley

    I dag må man jo nærmest ikke komme ind i stalden.


  • #9   23. jul 2023 Du er heldig John, her er ikke nogen steder, jeg kan hente mælk mere smiley

    Jerseymælk er bare bonus smiley

    Jeg lavede rigtig meget hytteost dengang. Det var med en lidt anden fedtprocent end gummiosten, som sælges i plastikbøtter i dag smiley


  • #10   23. jul 2023 jeg er en årgang 49 der var det helt almindeligt at blive passet hjemme vi var så heldige at have mormor hjemme at passe os fire krudtugler.
    Stedet var i " Jyllandskvarteret" i København, Østerbro, Koldinggade skolen Randersgade skole vi gik til skole og legepladsen var gaden, gården og sammen med mormor fælledparken og en kæmpe lege-plads skråt over for Koldinggade.
    Sommeren var et kapitel for sig det var i Frederikssund den blev nydt hver sommerferie fra jeg var 4 til jeg blev 13 år.


  • #11   23. jul 2023 Sjovt at læse jeres historier fra "dengang" smiley

  • #12   23. jul 2023 jeg er årgang 60, vokset op i en forstad til Aarhus, da mine forældre flyttede derud fra deres lille lejlighed på Trøjborg, sagde folk de flyttede på landet.
    Kan huske mælken stod i glasflasker ved hoveddøren, og min mor vaskede tøj i mange år i en grukedel ..

    Kan også huske der blev syltet asier og rødbeder, og vi fik kød hjem som 1/2 og 1/4 grise, så vi har jo haft en fryser (den kan jeg bare ikke huske)
    Jeg er efternøler, ældste bror 13 år ældre, yngste 8 år ældre . Min mormor var hos os meget da min yngste bror en tid sad i kørestol, han fik polio under epidemien start 50´erne..
    Min far var selvstændig og væk fra tidlig morgen til sen aften ..

    Jeg havde også megen frihed, cyklede rundt, legede i træer og gik på æblerov.. og senere stak jeg af ind til byen om aftenen smiley . Havde heldigvis mange og gode veninder og der var jeg meget,

    Vores ferie var hjemme, og senere i sommerhus på Mols, var dybt misundelig på mine venner der kom sydpå .... 2 gange var vi det en gang på Mallorca lige da det blev hipt, og en gang på køreferie til Norditalien .. meget var jo besværligt grundet min bror .. min ældste bror var nærmest flyttet hjemmefra da jeg kom i skolealderen ..

    Kan huske vores store tunge sort telefon og vores telefonnummer

    Kan huske da jeg fik menstruation, så havde man en pose med til købmanden så man kunne skjule hvad man købte, det var lidt "flovt"

    fik Puch Maxi da jeg fyldte 15, og det bedste mine forældre har givet mig kørekort da jeg fyldte 18 samt en ældgammel Fiat 127 (min far handlede blandt andet biler) .. og så flygtede/flyttede jeg hjemmefra 3 uger efter min fødselsdag ...ifht uddannelse nok det dummeste valg i mit liv ... det der med at komme op og på gymnasiet gik ligesom ikke så godt ..


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #13   23. jul 2023 Sjovt at læse og en del ting, kan jeg nikke genkendende til smiley

    Jeg er årgang 1966, født på Falster, opvokset i en forstad til Kbh., med Utterslev mose som nabo.

    Hele familien stammer fra Falster, så jeg har tilbragt rigtig mange uger om året "dernede" på landet og samtidig haft byen i mit hverdagsliv.

    Selv om jeg er yngre, kan jeg sagtens nikke genkendende til mælk i brune flasker, samt de små "specialbutikker" både på landet, men også i byen. Startede med at køre i sporvogn i byen og på landet, stillede man sig op på landevejen og stak tommelfingeren i vejret. (fra Ønslev til Nykøbing F).

    Hestevognene var stadig en del af bybilledet i Kbh, mest dem der kørte med øl.

    I de her tider tænker jeg ofte på en special forretning, der lå på Bellahøjvej i Vanløse. Jeg kan simpelhent ikke huske om det var en købmand eller et mejeri (Ægteparret var begge store mennesker i drøjden, i hvide kitler) De havde smør i store kar, man fortalte hvor mange gram man skulle købe, så blev det vejet af smiley Ved siden af lå ostemanden og frugthandleren. Slagteren lå lidt længere væk.
    Mine tanker kredser nok omkring den butik fordi, der fik man det antal gram man bestilte. I dag, hvor de smørlignede produkter ofte er på "tilbud" skal man se sig virkelig godt for, for de laver hele tiden om i hvor mange gram, der er i bøtterne, så tilbuddet rent faktisk kan være dyrere smiley

    Det der nok er mest kedeligt i den forgange tid, er at jeg oplevede da jeg var barn, at folk kerede sig omkring naboen, uanset om det var på landet eller byen, der var større forståelse og accept af forskelligheder. (ja, ja sladderen gik, det gør den også i dag smiley )



  • #14   23. jul 2023 Jeg er fra 59, jeg kan huske rigtig meget fra min barndom, det kniber mere at huske hvad der stedet for en time siden. smiley
    Vi boede på landet, jeg kan huske da vi fik telefon, en sort en som hang på vægen og havde et håndtag du “ringede op” med, så kom du igennem til telefoncentralen og skulle så bede om det nummer du ville have fat i, jeg kan huske at vi havde nummer 03, men ofte behøvede man ikke nummeret, telefondamen kendte alle, så det var nok at sige, “jeg skal snakke med Birthe fra min klasse”, så viste damen hvem det var, hun viste ofte også om Birthe var hjemme.
    Vi cyklede i skole, jeg havde 3 1/2 kilometer og om vinteren kørte naboen alle os unger på traktoren hvis der lå meget sne, vi sad i gummivognen og havde det så sjov, var vejret nogenlunde, dvs ikke snestorm, gik vi hjem;)
    Jeg husker endeløse som’rer og æbleskud, svømning i søen, om vinteren stod vi på skøjter;)
    Vi blev aldrig bragt til noget, ville man nogen steder var det cyklen, vi skulle være hjemme kl 18, altid, der var der mad, efter mad forsvandt vi igen og kom altid retur kl 21 smiley
    Vi kedede os aldrig, der var masser af ting vi kunne lave.
    Nogen gange har jeg ondt af mine børnebørn som aldrig kommer til at opleve den frihed vi havde.


  • #15   23. jul 2023 Tak for alle jeres hyggelige historier fra jeres barndom smiley
    Det er skønt med en hyggelig og fredelig tråd smiley


  • #16   23. jul 2023 Jeg er fra 1946 .... skraldemanden kom med hestevogn og ungerne fodrede hestene med rugbrød .... vi kørte i sporvogn ... cyklede eller gik i skole ... fyrede med kul i kakkelovnen ... badede i en zinkbalje i stuen foran kakkelovnen , mens far og mor hørte fodbold i radioen... legede far -mor og børn ( både drenge og piger) og spiste kiks med puddersukker ... vandet løb ned af ostemandens vinduer ... lirekassemanden spillede i gårdene og vi unger dansede og samlede de penge op folk smed ud af vinduerne til lirekassemanden .... vi sjippede ... legede dåseskjul ... jeg melder krig ... spillede rund og stikbold ... spillede 2 eller 3 bolde op ad husmuren ... hinkede ... spillede med glaskugler ... hønsede ... fik mælk i flasker med foliekapsler, som fuglene havde prikket hul i ... hentede isblokke på isværket for dengang havde man ikke fryser... vi tøser hentede alle naboernes hunde efter skoletid og gik tur i Lindevangsparken med dem ... kiggede i alle cigaret automater om nogen havde glemt at tage penge i ( kasserede mønter ) .... o.s.v. ...o.s.v. ... o.s.v.

    Jeg må indrømme . at jeg har ondt af mine børnebørn og oldebørn i dag ... at de ikke bare oplever lidt af det jeg gjorde i min barndom ...


  • #17   23. jul 2023 åh memory lane ... ja vi legede, og spiller kugler, cyklede, spillede rundbold, byttede glansbilleder ... husker heller ikke kedsomhed ..og ja maden var til en tid, og den kunne vi for vi lærte det på et ur med visere ..
    Husker også uendelige somre med varme fliser og bare tæer, og har også stået på skøjter i mange år på Stadionsøerne ved Aarhus Stadion og Tivoli Friheden, de søer har ikke været frosset i årevis .. dengang var de så længe så der kom lys på om aftenen og der var en vogn hvor man kunne købe forskelligt, bl.a æbleskiver--

    mine brødre havde en stor spolebåndoptager, jeg fik senere en kassettebåndoptager..

    Hørte P4 på P1 søndage aftener med Tine Bryld (var det vist), læste Vi Unge ...

    strikkede meget, og røg pibe, var helt på Atomkraft Nej Tak, træskostøvler og bukser med mega vidde ..


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #18   23. jul 2023 Åh ja kakkelovne og kul, drønhedt i samme rum, koldt og fugtigt i de andre.

    Lokum i gården, de mere moderne med toilet på køkkentrappen smiley for ikke at tale om det brune toilet papir, der skulle krølles for at blive lidt blødt smiley


  • #19   23. jul 2023 Elskede at høre trafikradio om fredagen ... min mor var B mennesker, kan huske når min far var ude at rejse så gjorde hun ofte rent om natten og så hørte vi radio med de gamle (det var de jo ikke dengang) slagere .. Rachel Rastenni ... er et navn ...

  • #20   24. jul 2023 Jeg er årgang 1972 så jeg har ikke oplevet mælkemænd eller andre der kørte rundt med mælk, brød, kød osv smiley Indtil jeg var 7 boede vi i Haslev. Og herefter i nyt parcelhuskvarter 3 km uden for Ringsted. Vores legeplads var den ådal vi boede på kanten af. Der var ikke ret mange regler; vi skulle komme hjem til spisetid - om vinteren skulle vi komme hjem når det blev mørkt. Vi klatrede i træer, soppede i åen, byggede huler i pileskoven, lavede frø-farme og legede at vi red afsted hen over prærien på græsmarkerne i ådalen. Om vinteren legede vi på isen på engene - eller bare i mudderet smiley Det sidste var 'vældig populært' når vi kom hjem. Jeg er også kommet hjem med kun en gummistøvle; den anden blev hængende dybt nede i mudderet og den sidder sikkert stadig den dag i dag smiley Vi var de første i kvarteret der flyttede ind så de første somre legede vi også på alle byggepladserne når håndværkerne var gået hjem; det var fantastisk smiley Vores skolevej var en markvej. I rigtig mange år var vi altid en uge på ølejr i sommerferien. Det var sammen med 2 andre familier som var mine forældres venner. Det var en skøn uge. Når vi skulle til stranden blev os unger fragtet i en trailer smiley Jeg var 14 før vi var på den første udlandsrejse; 2 CV'en blev pakket og vi drog til Østrig og så på bjerge.
    Når vi skulle til fritidsaktiviteter eller besøge kammerater så tog vi vores cykel. Vi blev aldrig kørt til noget og det var der heller ikke nogen andre der blev. Fra jeg var ca 10 år cyklede jeg de 3 km ind til Ringsted alene for at få klaverundervisning. Fra jeg var 6-10 fik jeg undervisning på den skole jeg gik på så her var det bare op af markvejen smiley
    Hele min barndom har jeg været kommet ofte på et par gårde hos folk min far kendte. Vi fik ½ gris et par gange om året fra en gård, hvor naboen stadig passede jorden med arbejdsheste. Det var vildt spændende at se på. Grisene på den gård vi fik grise fra boede i en stald der så ud som den man ser hos grisehandleren i matador.
    Vores forældre sørgede ikke for at lave legeaftaler; det måtte vi selv klare. Der var ikke hele tiden nogen der holdt øje med om det vi foretog os var farligt. Og bevares det var det engang i mellem. Fx ridderturnering med haveredskaber, cykler (som heste selvfølgelig) og nogle låg vi havde fundet som skjolde.
    Når jeg tænker tilbage på min barndom så er det nok friheden, der stikker ud som noget virkelig vigtigt. Vi blev ikke hele tiden overvåget af vores forældre og vi skulle ikke hele tiden leve op til et eller andet idealbillede af en idylisk familie. Når vi var sammen med vores forældre handlede det tit om at lave et eller andet stykke arbejde sammen; hjælpe far med at save brænde eller hjælpe mor med at luge i urtehaven. Og det faldt sådan ret naturligt. Jeg synes det er lidt synd for mange af de moderne forældre, der tror at kvalitetstid med ungerne KUN er, når man gør et eller andet sjovt, festligt eller advendtureagtigt.


  • #21   24. jul 2023 Og ja, trafikradioen om fredagen; den lyttede jeg til sammen med min far smiley


  • #22   24. jul 2023 Jeg glemte helt; vi var ofte i Sverige (det tæller ikke helt som udlandsrejse smiley ) og besøge min farbror og hans familie. Jeg elskede at komme der, elskede lugten af granskov og bregner og det var der jeg lærte at spise pil-selv-rejer. Det er stadig det allerbedste jeg ved smiley

Kommentér på:
Der var engang

Annonce