4.457 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 152 Svar

Havetråd 2024 Havetråd 2024

Hvem skulle have troet, at årets havetråd blev oprettet af mig smiley

Men jeg har hele tre "projekter" i år.

For det første havde jeg flere sommerblomster sidste år, der stadig stod i fuldt flor da frosten var på vej, så jeg har både taget aflæggere, som er klar til at blive plantet ud, og har haft en petunia "moderplante" til at overvintre i en vindueskarm.
Den er vokset til ca. dobbelt størrelse, og står pr. med fem fuldt udsprungne blomster og en masse på vej smiley

Så blev jeg lidt forelsket i stokroser sidste år. Det ER jo et must, når man har bindingsværkshus smiley Matriklen havde kun stokroser i et bed et stykke fra huset, og jeg kunne ikke rigtigt komme til at placere nogle op af huset sidste år pga. den igangværende renovering. Men sidst på sæsonen fik jeg både taget frø af mine egne, og byttede mig til en masse frø fra andre lokale - og for at få et forspring, såede jeg lidt af dem med det samme, så det står fint indenfor, og er klar til snart at blive plantet ud, samtidig med, at jeg kan så flere frø.

Sidste - og største - projekt er, at jeg omsider skal have ført min store drøm om et rosenbed ud i livet. Jeg har valgt at omlægge et bed, der pt. indeholder kirsebær-laurbær-buske. De kan heldigvis genbruges hos én af mine veninder, så når de først bliver fjernet, så er der et fiiint stort bed klar til brug. DET glæder jeg mig virkelig til at realisere! smiley

Hvad har I andre af ønsker og planer?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opgravning af kirsebærlaurbær 3.000 kr.
  • Opvaskemaskine reagerer ikke/ingen lys i display 1.400 kr.
  • Hækklipning 2.800 kr.
  • Klip hængelås op 205 kr.
  • Blocked toilet 2.000 kr.
  • Klipning af hæk 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Havetråd 2024
  • #1   23. feb 2024 Alt for mange smiley

Det lyder som nogle dejlige ting du skal i gang med Karina smiley

Jeg fik plantet en masse roser sidste år og alle ser ud til at have overlevet. På den største mark plantede jeg også ca. 30 frugttræer, der skal plantes 15-20 mere i år + der skal plantes 10-12 hasselbuske.

Cirklen på billedet fræsede jeg i efteråret, den skal lige fræses en gang mere og så skal der plantes div. bærbuske (solbær, ribs mv.) + sættes skovjordbær i bunden. I midten satte jeg i efteråret ca. 500 lilla krokusløg, der skal sættes flere til efteråret.

På vores mindre mark, skal jeg have fræset et stort stykke, hvor der skal plantes hindbær, de står dårligt på nuværende placering og så skal der udvides med flere forskellige sorter.

På begge marker skal også fræses nogle stykker, hvor der skal såes/udplantes vilde, hjemmehørende planter. Vi har ret næringsholdig, leret jord, så en blomstereng bliver det ikke, men der er mange danske planter, der trives på den næringsrige jord også.

I efteråret satte jeg også en masse andre løg, bla. startede jeg på en række, hvor der er sat ca. 300 cremefarvede påskeliljer, den skal være længere, så til efteråret skal der nok sættes yderligere ca. 700 løg der smiley

Min mand har planer om, at lave et kvashegn langs stykket med frugttræer, der kommer jeg nok også til at hjælpe lidt, det bliver ca. 60 meter langt smiley

Det var vist de store linjer, så er der alle småtingene med at så i urtehave, passe mine ca. 100 krukker og sørge for lidt planter til drivhuset smiley

profilbillede
  • #2   23. feb 2024 Jeg er DYBT imponeret Kirsten!! Glæder mig til løbende at se fotos af projekteternes fremdrift smiley

Jeg har også plantet en del blomsterløg, frugttræer og bærbuske i løbet af de sidste par år - men slet ikke i den størrelsesorden smiley

• #3   23. feb 2024 Karina - Jeg elsker at jeg har fået så meget plads at lege på smiley

Vores tidligere have var 450 kvadratmeter, så der skulle tænkes kreativt, for at få plads til alt det jeg gerne ville have den indeholdt, nu skal der tænkes helt anderledes og der er plads nok til alle de skøre indfald smiley

Sidste år plantede jeg en del påskeklokker og juleroser foran køkkenvinduet, de begynder så småt at blomstre nu, dem skal jeg vist også have lidt flere af, de er så smukke og skønne at følge på denne årstid smiley

profilbillede
  • #4   23. feb 2024 Åh, juleroserne har jeg også kigget langt efter de seneste uger, men jeg har ikke lige fået anskaffet nogen smiley

• #5   23. feb 2024 synes alt er SÅ vådt så kan slet ikke tænke sommer og planter ..
    Hvor er de smukke Kirsten, er det Påskeklokkerne der er billede af ...

• #6   23. feb 2024 Årets haveprojekter: Der skal nedlægges et rhododendronbed. Ved det lyder helt åndsvagt lige nu med vand på markerne og mudder i stride strømme, men vores have er simpelthen for tør til rhododendron. Og så skal der flyttes nogle stedsegrønne som blev plantet i 2022, men som kommer til at stå i vejen hvis vi bygger en halmlade (hvad vi nok kommer til). Rydning af et krat, der mestendels består af slåen; det er det perfekte sted til at par store hængepil smiley Og så er vi jo igang med lige så stille at tilplante græsplænen med buske og træer så det bliver en 'skov' med tiden. Det fortsætter selvfølgelig i 2024.

• #7   23. feb 2024 Hanne - Vi har det også sindssygt vådt lige nu, to spadestik ned, så står der blankt vand, men det bliver vel bedre i løbet af foråret.

Jeg kan simpelthen ikke vente med at komme igang, så det må gerne bliver bare lidt mere tørt i en fart smiley

Ja, det er en påskeklokke, juleroser er altid hvide. Påskeklokker findes i mange flere farver. Den øverste til venstre er en julerose.

Det er vildt så mange forskellige, der findes, når man begynder at kigge efter dem, så der er fristelser til mange år smiley

profilbillede
  • #8   23. feb 2024 kan jeg godt se jeg må på jagt efter så jeg har dem til næste år ..

• #9   23. feb 2024 Spændende Karina!

Jeg har været igang med at lave en lille bitte 2-stols terrasse nederst i baghaven. Og så har min nabo og jeg fået fjernet et 15m højt lønnetræ, så det har der dælme været meget oprydning efter og haven ser stadig hærget ud:/

Rundt om terrassen skal der plantes staudebede med roser, jeg har sat et Gingko og så skal der købes nye roser til hvor det gamle store træ var, der er frigjort plads og det skal udnyttes smiley

profilbillede
  • #10   23. feb 2024 Mette: pil i en tør have - er det en god ide..?

• #11   23. feb 2024 Vi er gået fra en have på 3000 kvm. til 1200. Jeg ELSKER det. Siden mit hjertesvigt for 10 år siden (og derefter skade på hjerte og hjerne) svinder kræfterne mærkbart og jeg NYDER at vi har fået lavet græsplæne (og har fået robotplæneklipper) og bede med skærver, så det er nemt at holde. Jeg har købt en del tulipan- og påskeliljeløg hjem fra Holland sidste år. Dem satte jeg i efteråret i 5 store krukker og de er på vej op nu smiley Og så slås jeg for at holde liv i en skøn Ingrid Bergmann rose, som min far var så stolt af og elskede at klippe en langstilket rød rose og give til min mor (hans elskede igennem 75 år). Den rose fjernede jeg fra deres have da de begge var døde og huset skulle sælges. Jeg vil have lov at bruge mine få kræfter på at nyde haven og ikke skulle arbejde så hårdt i den.

• #12   23. feb 2024 Jeg kunne godt tænke mig at få nogle højbede/store krukker til at dyrke nogle få grønsager i. Jeg tænker radiser, mynte, jordbær og persille.
    Jeg har ikke grønne fingre, så det skal være nemt og overskueligt. Desuden er min have lille bitte. smiley

• #13   24. feb 2024 Lige pt. står vores have nærmest under vand…vi ligger lavest i kvarteret og har lerjord, så dykpumpen kører nærmest i døgndrift smiley

Dog stopper det mig ikke fra at drømme og i weekenden startede jeg årets første såning til min kommende skærehave op smiley

Fik sået:
    Løvemund
    Scabiosa
    Lathyrus
    Statice
    Kvæsurt
    Irlands klokke
    Hareøre
    Klokkeranke
    Akshindebæger
    Håret solhat

I haven spirer hvidløgene fint. Sætteløg og kartofler er indkøbt og snart skal jeg have gang i tomaterne smiley

Vi har tre højbede, der skal have skiftet beklædning til cortenstål, så det vil jeg meget gerne igang med…dog lidt svært med alt det vand. Har 6 højbede i alt plus et mindre med hindbær, et langt smalt et med stikkelsbær, solbær, ribs, blåbær og skovjordbær i bunden og så to med stauder og krydderurter smiley

Det er i de bede, min skære- og køkkenhave forenes smiley Drivhuset ved siden af, skal fyldes med tomatplanter og et par agurker, så vi forhåbentlig kan høste kilovis af tomater igen i år smiley

Har også 4 plantekasser samt krukker på terrassen med tomater og blomster i skøn forening smiley

Billede er et af mange fra sidste års høst af tomater smiley

profilbillede
  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.054
    #14   24. feb 2024 Det stak lidt af for mig sidste år. Jeg plantede omkring 100 nye træer og buske plus en masse stauder, byggede nyt drivhus og lavede rosenbedet, så i år skal jeg ikke lave det store ud over at nusse lidt om det hele smiley

Altså lige indtil Kirsten får lokket mig i fordærv smiley

• #16   25. feb 2024 @10: Der står allerede en hængepil. Den trives fint så tænker ikke det er noget problem smiley

• #17   26. feb 2024 #12:
    Vi (Solrød) har en FBgruppe, hvor ting bortgives. Her søgte jeg store blomsterkrukker og ½ time senere hentede jeg 4 store i nærheden. smiley

• #18   3. mar 2024 På trods af vejret har jeg været en del i haven oh er ganske tilfreds med den nye lille terrasse og bede. I fredags fik jeg også en mail om at mine barrodsstauder er på vej fra Holland smiley

profilbillede
  • #19   8. mar 2024 Har fundet på et nyt haveprojekt 2024: Flytning af staudebedet. Har et staudebed som står sådan lidt hengemt. Nu skal der så graves et vandrør ned under det. Så benytter lejligheden til at flytte det til mere synlig og solbeskinnet plads foran huset når ved terassen. Så får vi mere glæde af det smiley

• #20   19. mar 2024 vores gårdsplads ser mildest taget hærget ud efter vores blommetræ væltede i efteråret, det er blevet skåret op men alle de smågrene der flyder forand huset....suk! og så glæder jeg mig til at få blomster ud i krukker om en to-tre måneder.

profilbillede
  • #21   8. apr 2024 Jeg har lige siddet og læst om "Klatrende jordbær", der skulle kunne blive op til 1,2m høje, men umiddelbart kun kan bestilles hjem fra Tjekkiet smiley
    Er der nogen af jer, der kender den sort?

• #22   8. apr 2024 Jeg har ikke personlig prøvet den, men det må være den, der hedder "Mount Everest", den kan du også få på danske planteskoler

• #23   8. apr 2024 Jeg har heller ikke købt planter fra Tjekkiet, men handler en del i Polen og har kun gode oplevelser med de hjemmesider jeg har bestilt fra, senest ca. 100 planter fra samme hjemmeside (hindbær, ribs, solbær mv., + div. træer og prydbuske smiley

• Mikes mor
    Mikes mor Tilmeldt:
    nov 2023

Følgere: 95 Svar: 341
    #24   13. apr 2024 Vil gerne købe en masse tulipan løg.
    Har lidt tulipaner til at stå i orange / lilla.

Men tror jeg skal ha sådan et helt bed smiley

Så drømmer jeg forsat om et væg drivhus smiley

• #25   15. apr 2024 Jeg kom et par skridt nærmere ift. anlægningen af mit rosenbed her i weekenden. De fire monsterstore laurbærbuske, der fyldte bedet, blev skåret ned (de havde stammer på tykkelse med et 20 år gammelt birketræ smiley ) og der blev rodfræset.
    Efterfølgende var jeg hele bedet igennem med tættekam, så der ikke er antydningen af græs eller ukrudt nogen steder.
    Hvis jeg kan slippe tidligt fra job i dag, kører jeg omkring og køber roser, rosenjord og (forhåbentlig) hestegødning smiley
    Jeg skal meget gerne have plantet bedet til her i ugens løb, så der kan laves og fordeles flis i næste weekend.
    Jeg glæder mig SYGT meget!! smiley

• #26   15. apr 2024 Flis er ikke godt til rosenbede dog...

• #27   15. apr 2024 Oj, det er jeg ked af at høre?
    Jeg har valgt det, fordi de flotteste rosenbede jeg kender (hele vejen langs adskillige boligblokke) har bunddække af flis, og jeg synes, det ser såååå fiiint ud smiley

• #28   15. apr 2024 Jeg havde flis i mit tidligere rosenbed,
    det gik fint, blot skal man huske at give ekstra gødning, da flisen forbruger kvælstof under nedbrydningen til jord

• #29   15. apr 2024 Ja, som Kirsten siger så "ødelægger" flisens nedbrydelse jorden ift hvilken pH roser foretrækker. Derudover siges det at deres små fine rødder i jordoverfladen ikke har godt af dækket.
    Selv har jeg bunddækkende stauder i mine rosenbede, det synes jeg nu også er flottere og SÅ meget bedre for dyrelivet i haven smiley

• #30   16. apr 2024 Jeg har googlet og googlet, og kan se at der virkelig er delte meninger om flis i rosenbedet. Det kan være en fordel, fordi det holder på fugten, men ja - man skal så også huske gødningen, for at flisen ikke bruger al kvælstoffet. Og der må ikke været et tykt lag, så de øverste små nye fine rødder bliver kvalt. smiley

Jeg spurgte i plantecenteret i går, og selvom det var en meget garvet ekspedient, så var han også ret vævende ift. om det er en god idé.

Jeg tror, at der kommer et tyndt lag flis her i opstarten, og så vil jeg løbende få fyldt op med bunddække stauder, for du har helt ret A-S, det VIL være flottere. Jeg skal bare lige have styr på det med roser først smiley

• #31   27. apr 2024 Så fik jeg endelig sat løg. Sikke en skøn følelse at kunne hakke den opgave af, og de er endda dækket til rettidigt smiley

Hvidløgene har været dækket til i en måneds tid nu, så de fik selskab af skalotte- og alm gule løg i den anden ende smiley

profilbillede
  • #32   28. apr 2024 (Plante indenfor)

Min fiskebensplante har rullet en cigar :grin:

profilbillede
  • #33   28. apr 2024 Hvad sker der for vejret idag!! smiley

profilbillede
  • #34   28. apr 2024 Det føltes som helt ægte forår smiley

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#35   28. apr 2024 Kirsten fik selvfølgelig lokket mig i fordærv, så jeg har plantet abrikostræer, et enkelt æbletræ og en del buske, og jeg har stadig en del buske stående i potter smiley

Jeg fik på et tidspunkt den fremragende idé at købe en masse store astilbe, men jeg kan ikke helt finde ud af, hvad jeg skal gøre af dem. Jeg kunne selvfølgelig vælge den “kedelige” løsning og plante dem langs hegnet, men jeg kunne jo også lave et stort rundt bed midt i græsplænen?

profilbillede
  • #36   28. apr 2024 Eva - Du er simpelthen så let at lokke smiley og alle mine buske og træer er plantet, så jeg er nok nødt til at bestille til efteråret igen smiley

Astilber holder af at have fugtige fødder, så du må lede efter et fugtigt sted smiley

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#37   28. apr 2024 Hov, det tangerer jo mobning, det her! smiley

Jeg har det! Jeg sætter astilberne i havedammen smiley

• #38   30. apr 2024 så er vejens kirsebær træer i fuld flor

profilbillede
  • #39   30. apr 2024 En tulipan med virus men hold nu op hvor er den smuk!

profilbillede
  • #40   30. apr 2024 Hold da op, hvor er den smuk smiley

Har du også tulip fire? Synes godt nok, jeg hører om mamge, der er ramt smiley smiley

• #41   1. maj 2024 Alle mine tre højbede fik tulipfire for to år siden, svampen bliver jo i jorden, så jeg har bare kørt rotation med at jeg tager løgene op og tørrer henover sommeren og sætter de samme. Dem der er hårdt ramt sorterer jeg fra og så køber jeg en enkelt pose eller to og supplerer med, når jeg lægger dem igen.

Her tre år senere ser bestanden sådan ud, det er ok for mig:)
    Mange af løgene er nok fra de samme modstandsdygtige sorter som der så er blevet flere af. Men jeg gider ikke smide for 2-3000kr løg ud, skifte jorden fuldstændig og hvad folk ellers begiver sig ud i. Det er simpelthen for voldsomt, de kommer jo igen selvom bladene er krøllede.

profilbillede
  • #42   1. maj 2024 Jeg har stort set opgivet de store tulipaner, jeg har lidt i et par krukker, bare fordi jeg ikke kan lade være, men ellers har jeg i mange år holdt mig til de botaniske sorter, de er ikke så store og prangende, men til gengæld kommer de trofast år efter år, hvis da ikke lige mosegrisene spiser løgene smiley

Her Tulipan humilis ‘Odalisque’ sidste år havde jeg sat dem i potter, fordi jeg havde glemt at få dem i jorden inden frosten kom, i år står de i staudebedet

profilbillede
  • #43   1. maj 2024 Jeg har også rigtig mange botaniske rundt i bedene. Jeg er især glad shogun og turkestanika smiley

• #44   4. maj 2024 Levering af en “smule” jord…så er det i gang med skovl og trillebør smiley

Tre af de eksisterende højbede skal have ny “beklædning” - vi går fra ubehandlet fyretræ til cortenstål. Og så skal en del af jorden skiftes ud med ny gødet højbedsmuld smiley

Vi skal muligvis have en Big-bag mere. Den ene på billedet er ren jordforbedring, der skal bruges til top-dressing smiley

profilbillede
  • #45   6. maj 2024 NU har jeg brug for jer garvede havefolk!
    I går da jeg var ved at bestille et par frugttræer, besluttede jeg mig for, at jeg også ville have den SMUKKESTE busk, jeg kender. Som jeg så bare ikke kan huske navnet på....
    Jeg troede egentlig, at den hed "sølvregn", da den har store hængende blomsterklaser - a la guldregn - men det går den så ikke smiley
    Som jeg husker den, er både blade og blomster samme farve, som er nærmest meget lys lilla/sølv.
    Siger det nogen af jer noget?

• #46   6. maj 2024 Et par forslag:
    Tamarisk, selv om den er mere rosa end lilla.
    Blåregn, har klaser som guldregn, men det er en klatreplante
    Jacaranda, men den er ikke fuldt hårdfør i DK

• #47   6. maj 2024 Blåregn er helt klart den, der kommer tættest på. Jeg husker den bare som nærmest helt æterisk hvid/sølvfarvet kun med en snert af lys lilla... Men det kan selvfølgelig bare have været en speciel variant.

Jeg så den op af muren på én af de lokale godser, da der blev holdt havemarked der sidste år, så jeg må nok bare forbi igen smiley

• #48   6. maj 2024 Blåregn findes også i hvid, rosa og meget lys lilla.

Det er en meget kraftigt voksende klatreplante, som skal have et solidt stativ at vokse op af, som espalier op ad husmur skal man nok regne med at skulle beskære den årligt, når den først er i vækst.

Mit barndomshjem havde en af gavlene dækket af blåregn, der var min far hvert år oppe og beskære i første sals højde, så skuddene ikke krøb under tagstenene, den kan snildt vokse op i 15 meters højde

• #49   6. maj 2024 Hmmmm, så voldsomme var de her slet ikke (medmindre de var voldsomt beskæret) Jeg vil gætte på, at de var 150-200cm høje smiley

Her ville de få lov at brede sig alt det de ville op af rionethegn smiley

• #50   6. maj 2024 De kan beskæres, så de ikke bliver så voldsomme og får også med årene en ret tyk stamme

• #51   6. maj 2024 Det er bestemt ikke alle wisteria der kan blive så store. Den kinesiske (chinensis) er utrolig stor og voldsom, men de japanske (floribunda) er langt nemmere at styre. De bliver ikke så store, omkring 7-8m hvis man ikke beskærer, så noget nemmere at være over. Og det er også især dem, der kommer i alle mulige afskygninger. Jeg har fx en der hedder Domino, den er både lilla og hvid i blomsten. Dens bladvækst er nærmest sølvfarvet lige ny i udspring, men bliver så grøn henover sommeren.

• #52   7. maj 2024 Godt råd? Blåregn er IKKE spiselige. Det koster en omgang aktivt kul og det smager bare ikke godt smiley

• #53   8. maj 2024 Jeg LOVER, at ingen på matriklen begynder at spise af dem smiley

• #54   11. maj 2024 Er der nogen der ved hvad den gule her er for én? Den bliver ca. 40-50 cm høj, og kan vokse i “klaser”. Har et ret lille og kort rodnet. Bladene er sådan lidt savtakkede. Dufter mildt.

Bonusinfo: Jeg har stjålet dem fra engen, hvor gartneriet smider deres kasserede blomster ud smiley

profilbillede
  • #55   11. maj 2024 Jeg tror det er ager sennep eller vinter karse

• #56   11. maj 2024 Det ligner ret meget vinterkarse. Tak smiley

Jeg synes det gule pynter så fint imellem det grønne og blå smiley

• #58   12. maj 2024 Indica, hortensia smiley

• #60   12. maj 2024 Jeg skal forsøge at huske at tage billeder at de hortensia der står nede ved sommerhuset. De er gigantiske og SÅ smukke smiley

Jeg elsker at den er smuk, selvom den bare står med blade, og at det er en så “fyldig” blomst, både med og uden blomster på.

• #61   13. maj 2024 Den er begyndt at kæderyge joints smiley

profilbillede
  • #62   15. maj 2024 Jeg har et “vildt hjørne”, hvor der på bagsiden er blandet hæk og krat ud mod en mark. Det måler et par meter i bredden, og inde i dybet (ud mod marken) smider jeg afklippede grene, visne blade og andet, så det er en masse pindsvin, insekter og dimser derinde. Der står et æbletræ i hver ende af det vilde hjørne. På “forsiden”, altså ud mod græsplænen, er der et bed på et par meter i længde og bredde. Der står bl.a. en elefantgræs på ca. 1 kvm, og så nogle blå blomster, de gule blomster jeg stjal fra engen og nogle skovjordbær.

Bedet får morgen- og formiddagssol, men resten af dagen står det i skygge.

Hvilken blomster/buske kan jeg sætte, som kan blomstre længst muligt, og gerne i gule, røde, pink eller hvide farver. Det skal være flerårige planter, og de skal helst ikke blive højere end max 50 cm. Jeg har forsøgt mig med vilde blomsterblandinger, men de får slet ikke fat i det bed.

• #63   15. maj 2024 Hostaer trives fint i skygge. De er lidt undseelige i deres blomster (lilla eller hvide på en lang “stængel”, men planterne fås i flere forskellige farver i bladene - ensfarvede, brogede, stribede, lyse, mørke, gule, grønne og nærmest hvide smiley

https://www.jespersplanteskole.dk/planter/stauder/hosta

Så vidt jeg kan huske, så er det minimalt med pasning af planterne og de kan vokse sig ekstremt store smiley

Og ellers kan hortensia vist også plantes i sådan et bed smiley

• #64   3. jun 2024 Det ser ud til den unge (Nu efterhånden voksne) hare kommer forbi stadigvæk, det grus pumlerne ligger på har max været der i 14-20 dage

profilbillede
  • #65   6. jun 2024 Jeg elsker mit stykke med vilde blomster og nu her 3. år er det ved at komme i balance, jeg har kun revet det visne væk i foråret og i år er det blomsterne der dominerer over græsserne.

Flere af samme type kommer de næste år, jeg har allerede ca. 100 småplanter stående til udplantning af vilde blomsterarter, som pt. ikke er på matriklen, men som skulle kunne trives i vores næringsrige, fede lerjord smiley

profilbillede
  • #66   6. jun 2024 Nu må projekt etablering af rosenbed vist kunne betragtes som afsluttet.
    Den første rose er sprunget ud...

profilbillede
  • #67   6. jun 2024 Som jeg plejer har jeg tomatplanter..
    Jeg har ikke drivhus, så det er frilands, og jeg plejer at vælte mig i tomater.

Jeg har 5 planter i år, de står hvor jeg plejer at have dem. Der er læ og masser af sol.
    Men i år er der næsten ikke nogle blomster på dem, så udbyttet bliver meget lille.

Nogen der ved hvorfor ?

• #68   6. jun 2024 Anni: et koldt forår. Det er fx stadig ofte under 10grader om natten, og man jo at tomater helst skal have over 10grader døgnet rundt.

Karina: kender du navnet på den rose?

• #69   6. jun 2024 Ja, den hedder "Midnight Blue".

• #70   6. jun 2024 Tak:)

• #71   6. jun 2024 Tak, det lyder jo meget logisk. smiley

• #72   6. jun 2024 Annie - Tænker, at udbyttet nok skal komme. Vores tomatplanter (både drivhus og frilands) plejer at sætte frugter hele sommeren og opgiver først, når frosten sætter ind. Dog ikke sikkert de modner, men de er gro-villige smiley

Mine frilandstomater er meget sølle at se på, men jeg er fortrøstningsfuld og tænker, at de nok skal komme til at give smiley De skal bare have lidt varme smiley

• #73   6. jun 2024 Mine er store flotte planter. Det eneste der er i vejen er manglende blomster.
    Hvis der kommer mange flere, som ikke når at blive modne, så bliver der nok mange syltede grønne tomater til efteråret, men de smager jo også dejlig smiley

• #74   7. jun 2024 Mine tomatplanter var ret sølle, mens de stod inde, men efter de er kommet ud, er det blevet store og kraftige. Men de er først begyndt at sætte blomster nu.

Til gengæld er agurkeplanterne stadig ret små og spinkle, men de er i FULD gang med at sætte agurker. Det tror jeg faktisk, de skal lade være med smiley

• #75   7. jun 2024 Killingen opdagede haren og sad og nedstirrede den fra vinduet smiley

Haren var ret ligeglad og græssede videre.

profilbillede
  • #76   11. jun 2024 Skovjordbær fra haven smiley

profilbillede
  • #77   12. jun 2024 Alle roser i mit nye bed er i god vækst - men noget (gætter på larver, men jeg kan ikke se nogle) bider huller i bladene på flere af planterne.

Hvordan undgår I andre det?

Kan man plante noget specielt mellem roserne, der kan hjælpe?

• #78   13. jun 2024 Første høst af agurker smiley

profilbillede
  • #79   15. jun 2024 Jeg har højbede af pallerammer, som jeg har gratis adgang til. Men de holder ikke så frygtelig længe, og dem jeg har er godt rådne. smiley

Så fik jeg den ide, at jeg evt kunne lave højbed af lecablokke. smiley
    De er rimelig store og de vejer ikke ret meget, hvilket gør at der ikke skal så mange til, og at skramlet mig kan håndtere dem. smiley
    Men er det en god ide ? Kan de holde til det eller er det bedre bare at forny med pallerammer igen ?

• #80   15. jun 2024 De kan sagtens holde til det, de skal jo samles med noget, du kan evt købe noget cementsand der hvor du får blokkene.
    Dog tænker jeg de måske er lidt tunge?

Et alternativ er jo at lave en beklædning på indersiden af dine pallerammehøjbede. Du kan fx købe en linerdug til havedam og lægge i.

• #81   15. jun 2024 Hvad dyrker du i bedene, Anni? Jeg har set højbede lavet af lecablokke pudset op med beton/cement, men de er kun til blomster. Jeg ville nok ikke dyrke i dem til grøntsager med mindre de (fx byggemarkedet) kan garntere, at der ikke er afsmitning til det, der dyrkes i bedene.

Vi havde højbede lavet af ubehandlet fyrretræ. De er gået til og erstattet af bede i corten stål.

Har to bede tilbage i fyrretræ, der er godt møre og to i lærketræ, der holder noget bedre smiley De skal med tiden også skiftes ud med corten stål…bare ikke lige nu smiley

profilbillede
  • #82   15. jun 2024 Pallerammerne er beklædt indvendig.

Jeg har blomster i højbedene samt ribs, solbær og tomater.
    Så ved ikke om det er godt med lecablokke

• #83   15. jun 2024 Hmm…jeg ville ikke afskrive ideen før jeg havde talt med “fagfolk” smiley Det kan være, at de også kan beklædes indvendig, så løsningen alligevel kan bruges smiley

• #84   15. jun 2024 Linda: hvad har du beklædt dine cortenbede med på indersiden?

• #85   15. jun 2024 Jeg prøver på at finde en der har forstand på lecablokke.

Tak for svar smiley

• #86   15. jun 2024 De er ikke beklædt med noget smiley

• #87   15. jun 2024 Edit - det er ikke cortenstål, men jern smiley Beklager forvirringen. Vi havde kig på cortenstål, men endte med jern smiley

Vores er købt ved Zinkbakken.

• #88   15. jun 2024 Og det er du ikke bange for kan afgive noget giftigt?

• #89   15. jun 2024 Ikke når det “kun” er jern. Det er i hvert tilfælde det, der står på nettet, når jeg søger.

“Da de ikke er behandlede, vil de afsmitte til omgivelserne. Jern er dog et metal, der allerede findes i jord, vand og i miljøet omkring os, og det er ikke skadeligt. Derfor kan man roligt dyrke grøntsager i højbede af jern.”

• #90   15. jun 2024 Jeg har en plastic liner i mine, men det er også cortenstål.

• #91   21. jun 2024 5 tomatplanter og indtil videre kun en lille tomat smiley
    Det har jeg aldrig prøvet før.
    Jeg plejer at få flere end jeg kan spise.

profilbillede
  • #92   21. jun 2024 Mine er slet ikke begyndt at sætte tomater endnu... Men jeg håber da, de kommer efter det.

• #93   21. jun 2024 Når dine hellere ikke er begyndt, så er der stadig håb for at mine måske også kommer.
    Jeg plejerbare at have mange på ved den her tid.

Jeg overvejer om jeg skal gå igang med at bestøve blomsterne med en lille pensel

• #94   21. jun 2024 Åh nej, det må du ikke sige Anni... Jeg har stadig mareridt over bogen "Biernes historie". smiley

• #95   21. jun 2024 Ha ha Karina.
    Jeg så ellers en humlebi i mine tomater for en times tid. smiley
    Fesværre blev den ikke i lang tid.

• #96   21. jun 2024 Er det frilandstomater? Der er jo ret koldt stadig, så hvis de står på friland er det ikke underligt at de er bagud. Mine drivhustomater, som er sået i januar, står med grønne tomater alle sammen smiley

• #97   21. jun 2024 Ja, mine står ude, der wr læ og masser af sol.
    Det har de altid gjort, og de plejer at give godt.
    Har aldrig været udsat for sådan en elendighed som i år.
    Men vi har selvfølgelig hellere ikke en rigtig sommer

• #98   22. jun 2024 Det er temperaturen.

• #101   24. jun 2024 Jeg har 4 højbede med jordbær, og eeeeeelsker at jeg nærmest lever af jordbær for tiden. Jeg har honeoye og en sort som bare blev kaldt "kæmpejordbær" i 2 bede. I det 3. bed har jeg en tidlig sort, som jeg ikke husker navnet på og i det sidste bed aner jeg ikke hvad det er for en sort, for de var her da jeg flyttede ind.

Bed nr. 3 og 4 er ved at være udtjent, så jeg vil flytte planterne ud til et jordbed ude ved vejen, og så må de stå der til fri afbenyttelse, i det omfang de giver bær. Men jeg vil gerne have sat nyt planter. De skal være tidlige sorter, og de skal være velsmagende. Jeg er ligeglad med om bærrene er store eller flotte, bare de er søde og velsmagende. Jeg har googlet mig frem til polka og korona, men er der nogen der har andre bud?

Jeg er med på at det først er til efteråret jeg skal flytte planter og sætte nye, men efteråret er jo lige om lidt smiley

• #102   24. jun 2024 Jeg er jo svært glad for ostara. De starter tidligt og remonterer i løbet af sæsonen.
    De er små og søde smiley

• #103   26. jun 2024 Og så er det igen mine tomatplanter. smiley
    Jeg kan godt forstå, hvis i efterhånden er træt af at høre om dem. Men jeg har jo ikke mere en hund jeg kan gå op i, så det må blive mine tomatplanter. smiley
    Og aldrig har jeg haft nogen der driller mig så meget.

Nu er der endelig masser af blomster på dem og der er også en del små tomater. smiley
    Men, men, men, nu er der ved at komme mange gule visne blade på de tre ud af de fem jeg har. smiley
    Jeg ved ikke hvorfor, jeg plejer og passer dem efter alle kunstens regler.
    Skal jeg klippe de gule blade af, eller skal jeg lade dem være. smiley

• #104   26. jun 2024 Glemte billedet

profilbillede
  • #105   26. jun 2024 Du spørger bare løs, hvis jeg kan hjælpe, gør jeg gerne det smiley

Hvad gøder du med, Anni?

• #106   26. jun 2024 Ingenting.
    Jeg har aldrig gødet og har altid haft mange tomater.

• #107   26. jun 2024 De skal gerne gødes lidt, jeg gøder nu heller ikke i det omfang nogle gør.

Men vær obs på at det er helt normalt at de nederste blade bliver gule og falder, planten bruger altid mest kraft på den nyeste vækst, så efterhånden som den vokser vil den typisk afstøde de nederste blade.

Ved du hvilken slags tomat du har?

• #108   26. jun 2024 Han ikke huske hvad det er for nogen.
    Det er 5 forskellige slags, og den ene er en blomme.
    Har bare ikke før oplevet at der kommer så mange gule blade.

Jeg køber noget tomatgødning til dem smiley

• #109   27. jun 2024 Jeg spørger kun til type fordi jeg synes den ser meget busket ud..

• #110   29. jun 2024 1,5 kilo ren havelykke smiley

profilbillede
  • #111   1. jul 2024 Prøve-høstede et af sæsonens hvidløg smiley

Det tegner til en pæn høst smiley

profilbillede
  • #112   2. jul 2024 WAUW Linda!! Er det relativt nemt at dyrke hvidløg?

• #113   2. jul 2024 Det er mega nemt! Feddene skal i jorden i efteråret - oktober/november og så skal de ellers bare vandes, gødes og luges indtil høst i slut juni - midt juli alt efter sort smiley

Vi er dog plaget af løgminerfluen, så vores står under net, men det er også det smiley

• #114   3. jul 2024 Oj, det må jeg prøve. Gad vide om de ikke vil trives fint i orangeriet smiley

• #115   3. jul 2024 Mine står i højbed på friland. De skal have frost for at dele sig i fed - har jeg læst og set smiley Så har du plads på friland ville jeg blot sætte dem der og gemme pladsen i orangeriet til andre varmeelskende planter smiley

• #116   6. jul 2024 Mine tomatplantwr er alle sammen ved at være frosset ihjel smiley
    Det er aldrig sket før.
    Og de få æbler der var på mit æbeltræ i år er alle faldet af under stormen i går. smiley
    Lotte sommer. smiley

• #117   6. jul 2024 Ej, Anni smiley smiley

Det er jeg godt nok ked af at høre smiley

• #118   8. jul 2024 Prøv lige at se den her eksotiske frugt, som åbenbart stortrives i min have smiley smiley smiley smiley

profilbillede
  • #119   8. jul 2024 Hvad er det..?

• #120   8. jul 2024 Åbenbart en stor umoden kogle fra sølvgran/Nobilisgran. Det anede jeg ikke, så godt man har Google smiley

• #121   8. jul 2024 Jeg troede det var en slags ananas smiley
    Ser flot ud!!

• #122   8. jul 2024 Jeg troede, at det var en eller anden form for ananaskrydsning. smiley

Er du sikker på at det er fra en sølvgran ?
    Sølvgran er jo ganske normal her hjemme, og jeg har aldrig set det der minder om den der "kogle"

Men flot det er den.

• #123   8. jul 2024 Ja, det er jeg helt sikker på smiley

https://naturguide.dk/hvad-er-det-en-koglelignende-roed-ananas-fra-skoven/

Der er vist noget med, at træet skal være temmelig gammelt, før det begynder at sætte kogler, og det sker ikke specielt tit, at der falder én ned, før den er moden. Om det så er stormen, der er skyld i det, én stor fugl, eller måske et egern, ved jeg ikke. For på trods af, at jeg da har set det kogler oppe i træet MASSER af gange, så er de aldrig faldet ned, mens de så sådan ud smiley

• #124   9. jul 2024 Er der nogen der ved , hvilken blomst/plante dette er ..... og om den er giftig ?? smiley

profilbillede
  • #125   9. jul 2024 De fleste haveplanter er giftige hvis man spiser dem. Nogle få er så giftige at man kan dø, men de fleste giver dog bare dårlig mave.

Spiser du tit dine prydplanter, NITTIB?

• #126   9. jul 2024 #125 ... Måske du kunne fortælle mig hvilken blomst / plante det er ? smiley

Ja..da ... Jeg går ofte og gumler på mine haveplanter smiley

• #127   9. jul 2024 Det er en lilje, en af de utrolig mange hybrider ser det ud til, den er mig bekendt ikke giftig

• #128   9. jul 2024 NITTIB, tryk på det lille billede af fotoapparatet på forsiden af din mobil og tag et billede af blomsten mm.
    Så får du fortalt hvad det er for en blomst du har fotograferet. smiley

profilbillede
  • #129   9. jul 2024 Det er en tigerlilje. Og de er ikke giftige smiley

• #130   9. jul 2024 Jeg troede at alle liljer var giftige

• #131   9. jul 2024 Tigerlilje er ikke i familie med almindelige liljer. Den stammer fra Sydamerika hvor de fleste liljer stammer fra Asien.
    På latin hedder de trigida hvor liljer hedder lilium, man kan altid tjekke den slags på hvordan de er navngivet på latin:)

• #132   9. jul 2024 Tak for forklaringen smiley

• #133   10. jul 2024 Jeg opdagede i går, at de nye jordbærplanter, jeg satte for noget tid siden, er i FULD gang med at sætte "aflæggere".
    Hvornår må jeg begynde at stjæle dem, og sætte dem for sig selv? smiley

• #134   10. jul 2024 Du sætter en potte med jord under skudet, når der er rødder kan du klippe stænglen af.

• #135   10. jul 2024 Smart - tak A-S smiley

• #136   10. jul 2024 Nogle bruger også lige en lille metaltråd bøjet ned i jorden, så stænglen ikke kan flytte sig før den har slået rod.

• #137   10. jul 2024 Når det nu ser ud til, at de faktisk allerede har lidt rødder, kan jeg så "tillade mig", at sætte rødderne direkte i jorden i potten?

• #138   10. jul 2024 Ja nemlig, men ikke klippe før de er etableret i potten:)

• #139   14. jul 2024 Så blev hvidløgene høstet smiley Og er meget tilfreds med høsten smiley

profilbillede
  • #140   14. jul 2024 wauw smiley

• #141   15. jul 2024 Linda, jeg beklager lige på forhånd hvis du har fået spørgsmålet før i tråden smiley men jeg har bemærket du har sneglekant på dine højbede - virker det?
    Jeg har højbede i samme type stål som dig, men de er overrendt af snegle i år smiley Så da jeg alligevel vil lave hele køkkenhaven om til næste år, var tanken af sneglesikre samtidig smiley

• #142   15. jul 2024 Karina - Det gør de. Jeg har fundet et par enkelte snegle i bedene i år. Så de er helt sikkert pengene værd smiley

Eneste man skal sørge for er, at planterne ikke danner en naturlig bro, for så kommer sneglene smiley

• #143   15. jul 2024 Godt at vide! Tak smiley Og ja, naturligvis duer det ikke hvis sneglene bare kan tage genvejen over planten smiley

• #145   15. jul 2024 Velbekomme smiley

Vi synes klart, at de er pengene værd. Vi har et par andre bede i træ uden sneglekant, og der er snegle i smiley smiley Så vi overvejer at skifte disse til jernbede…meeen det er også lidt af et projekt smiley

• #146   20. jul 2024 Så høstes der igen smiley

Denne gang er det almindelige løg og rosa løg smiley

profilbillede
  • #147   20. jul 2024 Vi har skiftet de almindelige rødløg ud med disse rosa løg smiley

Alle løg er pæne og ingen spor af løgminerfluen smiley

profilbillede
  • #148   28. aug 2024 Jeg har jo ikke været særlig heldig med mine tomater i år. smiley
    De endte jo med at være halvdød på grund af det kolde vejr. Og der kom ikke ret mange tomater på. smiley
    Nu er dem der er på ved at være modne, og jeg tror, at jeg i år har avlet Danmarks mindste tomater. smiley
    Blommetomaterne er på størrelse med snack tomater og mine cherrytomatertomater er på størrelse med solbær, men de smager rigtig godt. smiley

Det bliver vist ikke til grønne syltede tomater i år.

profilbillede
  • #149   28. aug 2024 Anni - mine har heller ikke givet, hvad de gjorde sidste år. Langt fra smiley Vi må op på hesten igen næste år smiley

Høstede dog denne portion i går smiley

profilbillede
  • #150   28. aug 2024 Jeg har bestemt heller ikke fået det udbytte jeg havde håbet.
    Min nabo, som bor alene, havde fyldt sit drivhus med tomatplanter, så hun havde overskud og har i dén grad bidraget til at få fyldt mit køleskab i år smiley

profilbillede
  • #151   28. aug 2024 Ej hvor lækkert A-S og sikken en sød nabo smiley

Jeg er brand ærgerlig over, at min høst ser ud til at blive en del mindre end sidste år. Det har været så luksus at kunne hive en pose hjemmelavet tomatsovs op af fryseren lavet af egne tomater smiley

Til gengæld bugner haven af blomster og min løghøst blev så fantastisk smiley Her er et billede af mine hårdnakkede hvidløg af sorten Estisk rød smiley

profilbillede
  • #152   28. aug 2024 Det er så flot når folk fletter deres hvidløg, Linda smiley

• #153   29. aug 2024 Sådan en kaprifolie, skal man være lidt skrap ved den? Jeg har en, som startede med at være en fin lille dusk i en anden busk. Men nu så jeg i går, at den har bredt sig 10-15 meter rundt i hækken, inkl. trækronen på et lille (irriterende) træ. Og det er egentlig fint nok at den breder sig, for min hæk er sådan lidt en blandet landhandel af forskellige buske og småtræer.

Umiddelbart har den brugt cirka 3 år på at gå fra ingenting til at være dominerende i den del af haven.

Hvor hårdt kan/skal jeg gå til den, for at hindre at den overtager verdensherredømmet?

• #154   29. aug 2024 Anne bare gå til den vi har en kæmpestor jasmin der bliver "stynet " kraftigt hvert år fordi naboen (kæmpe cypres) nærmest folder sammen hvis den ikke får plads jeg mener kaprifolie og jasmin er lige hårføre.

• #155   29. aug 2024 Kaprifolie kan være en kæmpe plante, så ja, klip løs, hvis du ikke vil have ddn stor. Dog tror jeg ikke den bliver meget større end 15m, så hvis du er ok me ddet, kan du også spare kræfterne:)

• #156   3. nov 2024 Så blev næste års hvidløg sat smiley 70 stk af egne hvidløg og 80 stk af købe sætteløg. Mine var faktisk noget pænere end dem, jeg havde købt.

De er begge af sorten Estisk rød, som er kendt for at producere nogle ret store løg smiley

Mangler af gøde, vande og jorddække, men er tilfreds med, at de nu endelig er i jorden smiley

• #157   4. nov 2024 Linda, kender du et sted hvor man kan få elefanthvidløg?

• #158   4. nov 2024 Nej, desværre. Jeg har kun set dem på de sociale medier, men ikke i en butik eller på nettet smiley

Kommentér på:
Havetråd 2024

Annonce