{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  spørgsmål ang kat (intet med hund )
  • #1   13. mar 2008 Det er for det første svært at vide hvor længe kattens levetid er. Jeg har hørt nogle leve helt op til 20 år.
    De kan få ca 4 kuld killinger om året. Så er det bare at lave regnestykket smiley
    Det er self. ikke det der er forsvarligt eller sund for katten, men hvad der er muligt.


  • #2   13. mar 2008 ok hvad er så acceptabelt hvis man kan kalde det det

  • #3   13. mar 2008 Max 3 kuld på 2 år...

    Katte skal o have tid til at restituere sig, og det tærer hårdt på en hunkat, når de små suger energien ud af hende.

    Jeg plejer at sige 1 kuld om året (MAX) og gerne med 1½ - 2 år mellem kuldene, så katten har mulighed for at komme i kondition igen.

    Nu bliver jeg nok lidt grov, men det er ikke ondt ment.

    Katte er jo ikke produktionsdyr, og de har krav på samme "status" som hunden har.
    Jeg kan ikke forestille mig, at nogle hundeejere har lyst til at få hvalpe på deres tæve i hver eneste løbetid.



  • #4   13. mar 2008 Det er nok forskellige synspunkter omkring det, men max 2 kuld om året ville jeg mene, og hvis jeg f.eks havde katteopdræt vil jeg stoppe når pågældende "avlshunkat" blev 5-6 år.
    Måske kan du finde noget info på netdyredoktor.dk?


  • #5   13. mar 2008 Som opdrætter gælder det, at katten MAX må få 3 kuld over 2 år.

    Det er en af de regler der gælder, for at passe på hunkatten, og undgå rovdrift på katten.



  • #6   13. mar 2008 Jeg aner det faktisk ikke, men nedenstående link, er fra KG og her er hvad de mener *S*

    (link fjernet)


  • #7   13. mar 2008 ok det er fordi jeg har overvejet at få sådan en, men ville lige spørge, da nogen mener at det er anderledes med katte og andre mener det er det samme som hunde så ville lige spørge, så et andet sted de kommer i løbetid 4 gange om året. så 2 kuld er vel ok eller? det er jo en gang om året ved hunden

  • #8   13. mar 2008 ok, troed bare når de så var flere gange i løbetid.. man lære noget hver dag jo smiley

  • #9   13. mar 2008 Annette

    Med hensyn til hundene må jeg lige korrigere dig. Jeg har faktisk kendskab til en kvinde, som har en labtæve på ca. 5 år. Denne tæve har fået 67 hvalpe PLUS to kuld, som jeg ikke ved, hvor mange der var i. Hun har fået hvalpe 2 gange årligt i MINIMUM de sidste 3 år!!!

    Dyrplageri?? I allerhøjeste grad!!!!!


  • #10   13. mar 2008 eg siger også MAX et kuld om året. Katten skal o også kunne slappe af - og hvis man regner lidt på det, så er det jo minimum 21 uger der går med killinger - for katten altså.
    9 ugers graviditet og 12 ugers opdragelse og pasning.
    Derefter kan der gå op til 12-15 uger med at komme i ordentlig kondition - alt afhængig af atten.

    Det er hårdt for en kat, så hold det på max et kuld om året.

    eg spørger lige - og det er ikke for at være flabet..

    Vil du have en kat (bare) for at få killinger?
    Du ved godt, hvor mange katte der sidder på internater over hele landet ikke?

    Det handler jo ikke KUN om at få killinger på sin kat.
    ville du få hvalpe på din tæve hver gang den er i løbetid??


    OG forresten - en hunkat kan gå i løbetid alt fra 2 gange om året og til hver 14. dag hele sommeren..
    DET er altså noget der tærer på en hunkat..



  • #11   13. mar 2008 Jeg skrev også max 2 kuld på et år. Jeg har set inde på kattegalleri er der en opdrætter som har 2 kuld om året på samme kat. Jeg gik ude fra at sådan en måtte "have forstand på det"

  • #12   13. mar 2008 Mette - CHOK ! ! ! !

    Det er da løgn??

    Kæft hvor er det synd for den hund :(((



  • #13   13. mar 2008 en på kattegalleri, skriver at hun venter med at lde sin parre til et halvt år efter den sidste killing er flyttet

  • #14   13. mar 2008 Da jeg avlede persere fik jeg max. 1 kuld om året - som regel gik der 2 år imellem mine hunkatte fik killinger... de er jo ikke fødemaskiner, men små kroppe, der skal komme sig efter en fødsel og 4-5 killinger, der på det nærmeste sugede al næring ud af deres mor....


  • #15   13. mar 2008 Vanja - jamen man må også godt have 2 kuld på et år, men man må MAX få 3 kuld over to år - og højest 2 kuld det ene år.

    Nogle opdrættere trækker 2-3 kuld på deres katte, hvorefter de bliver pensioneret (kastreret). Dette er for at katten føde killingerne mens de er i deres bedste alder, og kattene slipper for hormonerne når de er kastreret.



  • #16   13. mar 2008 annelise: hvor mange piger havde du da du avlede

  • #17   13. mar 2008 Annette:

    Jamen, vi er FULDSTÆNDIG enige. Problemet er bare at i lovens forstand er det ikke mishandling!!!! Det skal lige siges at visse af hvalpene sælges som værende MED tavle (som køber selvfølgelig aldrig får) og koster 7000,-. Andre af hvalpene sælges uden tavle og koster 3-3.500,- alt efter farve!!!! Hun har selv hannen og tilkalder vist aldrig dyrlæge, så det er REN fortjeneste...


  • #18   13. mar 2008 annalise - ja katte skal jo lige have lov til at få pusten igen.

    Mine katte får heller ikke killinger hvert år.


  • #19   13. mar 2008 Annette;
    Ok...


  • #20   13. mar 2008 Mette - hvor er det chokkerende at lse :((((

    Stakkels lille produktionshund.....

    Jeg ved at vi katteopdrættere IKKE må få flere end det skrevne - 3 kuld over 2 år.
    HVIS man vil have et kuld mere på samme hunkat, så skal der søges dispensation, med en klar begrundelse for, hvorfor denne hunkat skal have flere kuld..



  • #21   13. mar 2008 Annette:

    Ja, men nu er begge hundene jo uden tavler..........Og iøvrigt ikke HD og AD fotograferet, hvilket har bevirket i alle tilfælde EN hvalp på 1 år, som er aflivet p.gr.a. HD. Og lur mig om der ikke er flere:-)


  • #22   13. mar 2008 altså hvad hvis man får et kuld om året hvor længe må de det. altså ved hunde er det sidste kuld jo inden de er 7 eller 8 vidst

  • #23   13. mar 2008 Jamen det afhænger af katten.. Hvordan er den i kondition, og hvr lang tid tager den om at komme sig efter et kuld.

    Jeg siger max 6-7 år..

    katten er jo ikke kun skabt til at lave små killinger.

    ØV jeg sidder her og bliver lidt ærgelig lige nu, for jeg læser det som om, det alt afgørende for dig er, hvor mange kuld killinger en kat kan få...

    Hvad med at nyde katten som det den er? En dejlig ven for livet - ligesom en hund.. Ikke et fødeapparat.




  • #24   13. mar 2008 det er slet ikke det, min anden kat fik jeg slet ikke killinger på.. og det er slet ikke sikkert hun overhovedet skal have killinger, jeg sidder faktisk bare og prøver på at blive klogere på forskellige områder, alle de andre ting jeg har spurgt om med katte har jeg fået svar på andre steder derfor ser du kun dette ene spørgsmål fra mig

    så kan godt se det ser sådan ud.. men det er det ikke bare rolig, det jeg leder efter er først og fremmest en kat med stamtavle der er testet for . bla katte aids leukemi og div andre ting, en kat hvor forældrene er indekatte og muligvis har været udstillet da jeg gerne vil udstille med det..

    så bare rolig jeg leder ikke efter dne kat der kan få flest killinger eller noget, prøver bare at blive klogere.



  • #25   13. mar 2008 Okay - my bad.
    Så har jeg misforstået dig...

    Hvilken race går du efter?? Måske jeg kan give dig lidt hjælp til, hvad du skal være opmærksom på...



  • #26   13. mar 2008 helt iorden kan sagtens se det ser sådan ud når man ikke har set mine andre spørgsmål smiley

    først tænkte jeg enten norskskovkat eller maincoon, har kigge på forskellige killinger oplevet forskellige voksne katte og talt med lidt forskellige og jeg er heldt over til det skal være maincoon tror jeg.


  • #27   13. mar 2008 Shelly.... jeg havde 3 til at begynde med (den ene (første) var en blanding).. men det meste af tiden havde jeg kun 2.... og jeg har stadig gamle Amalie, der bliver 15 år til maj...

  • #28   13. mar 2008 Hvis du gerne vil have en maine coon, så vil jeg næsten anbefale dig at kigge på MCO klubbens hjemmeside

    http://www.mainecoonklubben.dk/

    Der kan du får svar på en hel del spørgsmål...

    Håber du finder det du søger.. ;-))


  • #29   13. mar 2008 ok mange tak, var ude og se på norskeskovkatte killinger idag, og snakke med de voksne katte osv.

    skal ud til en maincoon killing i morgen.

    min veninde har maincoon og kan rigtig godt li den race, ved godt at alle maincoon ikke er ens smiley

    jeg går og overvejer om jeg evt skulle opdrætte katte da jeg ikke kan med hundene alligevel smiley

    men det kommer an på så meget jo, først skal jeg lære mere om det ene og det andet plus jeg skal se om katten overhovedet er egnet fysisk og psykisk jo smiley

    men har så valgt en med tavle for hvis det så viser sig det er det jeg vil så skal jeg ikke ud og købe en til kat oven i bare for det ( hvis i forstår hvad jeg mener)

    men vil da lige kigge mere på siden der smiley


  • #30   13. mar 2008 fik da lige bekræftet nogen der gjorde mig i tvivl smiley

  • #31   13. mar 2008 he he så får du da lige et link mere ;-))

    http://www.norskskovkat.dk/

    Jeg kan sagtens følge dig, og jeg må sige at jeg er glad for, at du ikke "bare" flyver ud efter den første og bedste killing.

    Nu kender jeg noget mere til skovkattene, så har du spørgsmål må du lige sige til.

    Må jeg høre, hvad det var du er blevet bekræftet i? (Hvad du var i tvivl om?)



  • #32   13. mar 2008 var i tvivl om, om de var så knyttede til deres ejer da jeg læste et sted det var en hårdhudet kat der ku selv osv.

    men der inde står der bla:
    Vil man have Maine Coon, må man også være klar over, at de er med i ALT.

    og min venindes kat er også meget sådan. og det er et kæmpe plus min anden kat var med i bad og med på toilet osv hehe, elsker den slags katte smiley

    det er heller ik sådan at jeg BARE vælger en af de to kuld, altså hvis det ik siger BANG og jeg tænker MÅ EJE DEN KAT når jeg ser den, hvis den følelse ikke er der, jamen så væælger jeg slet ikke nogen fordi man skulle gerne have den i mange år, så det skal ikke være en man valgte fordi, nu var man der alligevel eller det var den eneste der var tilbage..

    sådan bliver det slet ikke, det skal bare være den der wauw følelse hehe


  • #33   13. mar 2008 Jamen jeg kan godt følge dig smiley

    Jeg vil bare lige sige, at når du vælger en MCO, så bliver det måske ikke nemt at få en fertil kat.
    Jeg siger det, fordi der er sket et (meget beklageligt) boom af BYBere (baggårdsopdrættere der bare avler løs, uden omtanke på kattenes ve og vel, og kun har indtjening for øje)
    Du må også være helt ærlig fra starten, for at være sikker på at du får den hjælp du ønsker.
    Sig fra starten, at du vil udstille (HVIS det er dine intentioner) og gør opdrætteren opmærksom på at du måske overvejer at opdrætte (ALDRIG avle)

    Når du så vælger opdrætteren, så skal du være meget opmærksom på, hvordan kattene har det, og om du vil levere katten tilbage til det sted den kommer fra. ALDRIG købe af medlidenhed. ;-))
    Se gerne på opdrætterens hjemmeside. Der kan du få et meget godt overblik over, om det er en der udstiller meget. Er det en opdrætter der udstiller meget, kan du evt. høre om du må komme med en dag. Det kan også vise, at du ikke bare er ude på at "score kassen"

    Alt dette gælder så ikke kun MCO, men en hel del andre racer også.



  • #34   13. mar 2008 Hi hi... jeg har osse 4 katte og en hund med på toilettet...

  • #35   13. mar 2008 kan du så sige om det er rigtigt, at en norskskovkat, at det er sjældent de er hvide..
    hvis den er hvid koster det ekstra
    hvis den er hvid med blå øjne og kan hører at den så er ENDNU dyre..

    er det meget normalt i den race?


  • #36   13. mar 2008 Og jeg glemte helt at sige pøj pøj med at finde din drømmekilling...



  • #37   13. mar 2008 Hvide katte ER dyrere.
    det skyldes de tests forældrene skal gennemgå (eller den hvide forælder. Det er ikke "tilladt" at parre to hvide med hinanden)
    Hvide katte skal BEAR testes (høretest med en speciel maskine, mens katten er i narkose), for at afgøre om de er hørende. Det er ikke alle dyrlæger der kan foretage denne test.
    denne test er lidt dyr, så selvfølgelig er prisen lidt højere.
    Killingerne skal også BEAR testes, ligeledes for at afgøre om de er hørende.

    Døve katte må ikke udstilles eller bruges i avl.

    Hvide katte med blå øjne er oftere døve, derfor sætter nogle opdrættere prisen efter dette - hvilket måske er naturligt nok, da de er lidt mere sjældne, men helt så sjældne er de nu ikke.

    Det er ikke kun indenfor nrsk skovkat det er sådan, men alle de racer hvor hvide katte er tilladt - pånær en Foreign white (helt hvid siameser)



  • #38   13. mar 2008 Hov - jeg glemte lige.
    Hvide killinger SKAL chipmærkes.


  • #39   13. mar 2008 kiggede nemlig på en idag, faren er hvid og har fået taget den test og det kan åbenbart ik gøres på fyn så det er hele vejen til sjælland sagde de, killingen er hvid med blå øjne, så om 5 uger skal den også testes om den kan høre hvis den kunne vil prisen være 6500.

    har jo ik forstand på det så tænkte ok står de og finder på det fordi jeg ik ved noget eller hehe smiley men den var go nok så smiley


  • #40   13. mar 2008 faren har et blåt og et grønt øje, han er simpelthen så lækker smiley men hvis de er hvide med almindelig øjenfarve kan de så også være døve??

  • #41   13. mar 2008 Ja de kan sagtens være døve.

    Døvheden hænger sammen med den hvide farve. ;-))



  • #42   13. mar 2008 ok surt for den er jo kanon smuk sådan et snefnug der hehe smiley

    kan der kun risikere at komme en hvid killing hvis enten moren eller faren er hvid.. eller kan det gå nogle led tilbage som med hunde?


  • #43   14. mar 2008 Det hvide gen er dominant, så det kræver at enten faren eller moren er hvid.

    Den hvide farve er egentligt en "frakke", der dækker over kattens egentlige farve, så en hvid kat kan gemmme på alle mulige sjove farver ;-))

    Det hvide gen er så desværre også forbundet med døvhed, så det er ikke til at sige, hvor mange killinger (hvide vel at mærke) i kuldet der bliver hørende.
    Nogle gange alle killinger og andre gange kun en enkelt.
    Det kan ikke afgøres med sikkerhed, hvordan fordelingen af hørende og døve killinger bliver, derfor er opdræt af hvide killinger ofte dyrere, da de døve som regel sælges noget billigere, MOD de får det perfekte hjem.

    Hvis man parrer to hvide katte, risikerer man både døve og blinde killinger. Disse killinger vil ikke få det optimalt, derfor er denne kombination forbudt..



  • #44   14. mar 2008 ja jeg fik også at vide at hvis den var døv, skulle den være indekat (da den ikke kan høre biler osv) men alle mine er inde katte indtil de får deres egen kattegård.

    der måtte ikke være små børn da de kan være voldsomme og katten kan ik høre hvis de kommer væltende osv.

    der var mange krav til dem der evt skal købe den hvis den er døv smiley


  • #45   14. mar 2008 Jamen jeg er meget glad for at høre, at de ikke vil sælge en døv at til hvem som helst.

    Det medfølger et KÆMPE ansvar med en døv kat.. Mere end bare lige......





  • #46   14. mar 2008 ja det sagde de også, det var de meget obs på at give info om..

Kommentér på:
spørgsmål ang kat (intet med hund )

Annonce