809 visninger
|
Oprettet:
pels... for eller imod? {{forumTopicSubject}}
Her er så tråden hvor man kan diskutere sine meninger og holdninger til pels
selvom jeg er trådstarter ønsker jeg ikke at deltage, men laver den for ikke at ødelægge en ellers spændende tråd om et andet emne...
så kom frisk... er pels hot eller not - og hvorfor??
maj 2006
Følger: 48 Følgere: 46 Hunde: 2 Emner: 282 Svar: 1.015
Har I der bruger det argument selv været ude på at landbrug og opleve hverdagen? Jeg er faglært landmand og har jo selvfølgelig været på min del af landbrug, og landmænd er som regel meget glade for deres dyr og gør alt hvad de kan for at dyrene har det bedst muligt. Selvfølgelig er der nogle idioter imellem, ligesom i alle andre fag, og det er dem der kommer i nyhederne så alle tror vi mishandler dyrene på landet. Er SÅÅ træt af det :o(
Jeg er imod pels, men det er jo bare min mening. Jeg bryder mig ikke om at andre går med det, men jeg tror da ikke det bliver bedre af at jeg sviner nogen til herinde, så jeg vil da nøjes med en grund til hvorfor jeg er imod:
Dengang man dræbte dyrene for at få noget at spise og <i>også</i> tog pelsen, det var ok, men når man dræber dyret <i>for at få pelsen</i>, så er jeg imod det.
Og aflivninger på rævefarme er <b>ikke</b> det samme som på et landbrug. Vi hænger ikke køerne op i haserne og sprætter dem op inden vi afliver dem... De steder med ræve, som gør det ordentlig skal ikke høre et pip fra mig :o)
feb 2006
Følger: 98 Følgere: 96 Hunde: 2 Emner: 644 Svar: 9.366
nov 2005
Følger: 82 Følgere: 76 Hunde: 1 Emner: 1.155 Svar: 19.265
Pudsig overskrift, hehe
JO så længe pelsen sidder på dyret ;O)
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 12 Emner: 85 Svar: 1.807
Og så synes jeg minkfarme er direkte klamme og en skændsel for de stakkels dyr, bare fordi de ska lade livet kan man jo godt vise dem respekt og lade dem have ordentlige vilkår....
feb 2008
Følger: 37 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 163 Svar: 1.190
Nu om dage er der faktisk flere og flere som har køer, kaniner og diverse andre dyr som før i tiden kun brugte dem til at blive slagtet til pels... nu også bruger kødet... jeg ved at fx minke deres kød bliver brugt til diverse dyrefoder.. da der er mange proteiner i men vi mennesker ikke syntes de smager specielt godt...
sep 2006
Følger: 13 Følgere: 17 Emner: 52 Svar: 1.023
feb 2008
Følger: 37 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 163 Svar: 1.190
dec 2007
Følger: 51 Følgere: 48 Emner: 502 Svar: 3.230
jeg har været ude på en minkfarm, og må ærlig indrømme den måde de dræbes på er ikk human..
Når man gasser dem, går der længere tid før de dør da de er gode til at holde vejret..
jeg vil aldrig eje en pels...
maj 2008
Følger: 14 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 35 Svar: 322
Imod pels på mennesker, jeg syntes det er grotesk at folk syntes det er mode at rende rundt med en død ræv om halsen, det syntes jeg er vammelt. Det ser så ulækkert ud med dens lille hoved der kigger på en, puha.
Også at dyrene på diverse farme bliver behandlet værre en gylle på rensnings anlægget! Hvordan kan man købe sådan en pels med god samvittighed? Dyret der var til din pels har lidt så grusomt, så ved at købe sådan en pels støtter du dyremishandling.
Til Sascha hilton (som svarede i den anden tråd) - hvad ville du sige til hvis din lille erna var på sådan en farm og sidde mast sammen med masser af andre små chihuahua's, fik dårligt foder også blev gasset eller pelset mens hun stadigvæk var i live? For det er DET du støtter med din pels, tag og tænk lidt over det!
Jeg syntes ikke man kan sammenligne landmænd med dyrefarme, jeg spiser selv kun frilands kød og økologisk og der er mange landmænd som behandler deres dyr ordentlig, det er bare ærgeligt der er nogle fjolser som ødelægger det for de andre, men dem støtter jeg heller ikke med mine penge....
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 25 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.816
Dét, jeg først og fremmest ser som problematisk, er måden hvorpå vores produktionsdyr skal leve - i særdeleshed de vilde pelsdyr, - men også tremmekalve, burhøns, fastspændte søer osv. osv.
Og at tage et billede af sig selv med en rød ræv om halsen og sætte det ind på et hundegalleri, synes jeg nok tankeløst og provokerende.
Hvis man først én gang har set, hvordan man flår levende hunde i Kina, vaskebjørne og katte for at lave små pelskanter mm. på handsker o.lign - ja, så skal man være mere end ualmindelig kold og kynisk - måske endda lettere psykopatisk - hvis ikke man bagefter tænker sig om næste gang man skal gøre indkøb der omhandler noget med pels.
maj 2008
IKKE FOR SARTE SJÆLE!
maj 2008
Jeg HADER virkelig når folk går med pels og er ligeglade med den mishandling dyrene bliver udsat for og de så sidder og kommer med dårlige undskyldninger for hvorfor det er okay for dem er gå i pels, når det i bund og grund handler om folk er fuldstændigt ligeglade, og kun handler om mode fra deres side.
Især den fuldstændigt latterlige kommentar i det andet indlæg "ej, men det er da bedre at have en ræv om halsen på mig, end den lægger splattet ud på en vej et eller andet sted" - Dummeste kommentar jeg har hørt længe.
De ræve der bliver brugt til pelse er ikke skudt i naturen, nej de sidder i små bure og får dødstød i endetarmen til de dør.
(Emnet her kan virkelig bringe mit p** i kog)
maj 2005
Følger: 23 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 49 Svar: 1.513
En jeg studsede lidt over , er sammenligningen af ræv og hund...( det stødende i at ha en rævepels på et hundegalleri )
Det er for pokker da et HUNDE galleri, og ikke et rævegalleri.
Ræven er af dyrefamilien Vulpus, og Hunden af Dyrefamilien Canis.
Og om det skulle være synd for ræven at hænge rundt om en eller andens hals....Det er altså DØD- jeg tror den er RET så ligeglad.... At jeg så ikke er vild med pelse der stadig har hovedet på en mere en smagssag.
At komme med påstande om at alle ræve har haft et kummerlig liv, og kun har oplevet dyremishandling er da også noget vås. Det er for mig en lille smule som at sammenligne hundehandlere der mishandler sine hunde, med at sige at sådan er alle hundeejere.
aug 2007
Følger: 1 Emner: 29 Svar: 1.097
Fortæl dog endelig hvorfor i mener de har det godt - bare 1 punkt....og det at de får mad gælder ikke....
Kom med de gode sider ved at være burræv
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.759
At pelse dyr for forfængelighedens skyld er sku usmageligt.
maj 2005
maj 2005
Med hensyn til mink, så har jeg ingen problemer med at de sidder i bur, hvis de vel at mærke bliver passet ordentligt. Jeg har ligeså lidt problemer med dem der har en kælekanin eller 2 i bur hjemme i lejligheden. Jeg har lidt problemer med den måde de bliver aflivet på- DEN bryder jeg mig til gengæld ikke om.
aug 2007
Du svarede ik på mit spørgsmål, om at komme med bare 1 punkt....
jan 2008
Følger: 39 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 180 Svar: 4.468
Det er naivt at tro, at dyrene lever et godt liv.
Og hvad er det for et argument; Jammen andre dyr har det også dårligt.
Ja, og hvordan retfærdiggøre det så pelsindustrien?
One wrong doesn't make a right!!!!
maj 2005
jan 2008
men jeg finder det unaturligt at opdrætte f.eks. ræve og mink under de forhold og kun med formålet at skaffe en eller anden modetøs til noget rundt om halsen... ard!!!
Sorry det blev lidt hårdt, men hvis ingen købte de pelse ville forretningerne lukke ned, så I har Jeres del i det her... en stor del!
maj 2005
jan 2008
Eller også ved de mennesker det, men er pisse ligeglade.
Naivitet, dumhed eller ondskab... jeg ved det ikke.
For hvad? Mode? Noget der er flot? Hvorfor?
Hurra for syntetisk materialer!!! :0)
sep 2005
Følger: 96 Følgere: 95 Hunde: 6 Emner: 755 Svar: 7.164
sådan en mellem ting . og grunden til det er at jeg selv har en ræv hængene i mit skab som har hængt der i nok 1½ år men kun været brugt da jeg købte den og MAX 3 gange ., har på ingen måde dårlig samvittighed over den hænger der for jeg bruger den ikke ., men kan heller ikke nænne at gå af med den .
købte den dengang det var på mode at gå med dem og rendte i op til flere butikker for at finde lige den jeg ville have .,
har enlig fortrudt at jeg har købt den men det er udelukkende fordi jeg troede jeg ville komme til at gå med den . meeen nej kom jeg ikke til .
Min mor har sæl taske og vil snart have en jakke, hun har vanter osv osv .
nogen af vores venner sælger grønlandsting de har de tasker plus hun har jakke osv osv . .
meeen der hvor jeg er imod det er at jeg har set nogen vidoer bla med ræve om hvordan de bliver behandlet og hvordan de bliver pelset at jeg står fuldstændig af ., har siddet og tudet over de video'er og det sker bestemt ikke alle steder det vil jeg simpelthen ikke tro på .. men den ene video jeg har set tog lidt på mig . og vil aldrig se noget lignende igen .. men det er jo virkeligheden ., såååh , den må jeg jo tage .
aug 2007
Tjaaa den sad jeg så og ventede på. Du mener altså at mad, sygdom og fjender berettiger til at holde dyr på den måde?
Så ville det vel heller ik gøre dig noget at jeg holdt Shetland Sheepdogs som avlsdyr på 1m x 1.1m x 0.7m eller små katte 0.8m x 0.4m x 0.2m med trådbund og ingen form for aktivering?
Nu har ræve og mink ik rigtigt nogen fjender, en dem der ligeledes lukker dem i bur.
På farmene går MEGET sygdom upåagtet hen før det er for sent
sep 2005
Følger: 96 Følgere: 95 Hunde: 6 Emner: 755 Svar: 7.164
har deltaget i disse mange gange og har sagt min mening som der stod i øverste indlæg . og pels er vel pels ? .
jeg har ærlig talt ikek læst jeres andres svar da jeg somsagt ikek gider ind i en kæmpe diskution om hvad der er ok og hvad der ikke er .,
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 25 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.816
Du skriver:
"hmm det er ikk for at provokere, men hvis du føler dig provokeret er det fordi du tolker den på en anden måede end mig!"
Jeg gentager lige mit spørgsmål - hvordan "fortolker" du så, at du vælger at sætte et billede af dig selv på et hundegalleri med en ræv om halsen?
Undrer du dig da over, at folk reagerer?
jan 2008
Jeg kan nu stadig ikke se det retfærdige i, at vi mennesker tror vi kan tillade os alt, og herske og bestemme som det passer os her på jorden, og skide højt og helligt på natur og dyr.¨
At fordi vi mennesker mener det er flot med en ræv slynget rundt om halsen, tillader den form for produktion som giver størst overskud, da målet er penge penge penge, er en skandale.
Men jeg kan godt se dine pointer. Og jeg ville også ønske, at vi tænkte mere i naturlige baner, med det mener jeg, at vi mennesker producerer med den filosofi at indgå mere i den naturlige gang, i stedet for hele tiden at ville hæve og udskille os selv.
aug 2007
Ingen har pt skrevet det gode i at være i pelsavlen, trods det, at de syntes det er ok...man kan kun gisne hvorfor...ligegyldighed...
Mink og ræve som står i de bure jeg HAR nævnt målene på (prøv at lægge målene ud på gulvet, så du ved det) har stadig deres naturlige instinkt, og ville kunne klare sig i naturen.
I skulle SKAMME jer!!!!
Og ja MANGE dyr lever sølle. Kanariefuglen, kaninen, katten, hunden, hesten..osv. I flere lande lever dyr bare dårligt.
Dette er om pelsdyr, ik om ALLE de andre, men lad os endelig starte en tråd om dem....hehe
Jeg er opvokset med en minkfarm. En af de minkfarme som overlevede den krise der var. En af de "store". Det var min onkels farm, nu min fætters.
FØJ siger jeg bare......
I har så travlt med: " Den opdrætter har 10 avlshunde, hvon kan de nogensinde komme til at præge og få gode dyr ud af det...?"
Gang det lige med 100, og se hvad der sker. der arbejdes ik på temperament, men på pelskvalitet. Burene er under al kritik. Dog arbejdes der på temperament. Tæverne må ik være for vilde...det skader afkom og hannen....
Men det skal være nemt. Forskning viser, at der er mindre dødelighed, hvis burene forstørres, og div redskaber tilbydes, så som huler, huller og jord til at grave i.
Men så er vi desværre ovre i, at 5 mink bliver til 1..........
Og mink kan trods MANGE år bag tremmer, sagtens klare sig i det fri...
Tænk over det....
maj 2008
Minkene bliver ikke engang spist, næ de blever pelsede også smides resten væk.
Og bare fordi nogle af de danske landmænd er nogle svin, hvad ret giver det os så til at behandle pelsdyrene dårligt?
Bare fordi nogle mennesker handler skrup forkert, hvad ret giver det så andre mennesker at gøre det samme?
jan 2008
Men jo, så kan man jo netop gøre sit til at man køber kød hvor dyrene har haft et minimum af et nogenlunde liv. Det synes jeg er det mindste vi kan gøre. F.eks. købe økologisk, holde sig langt væk fra buræg og ikke købe pels fra en farm man ikke aner hvordan dyret har haft det og hvordan det er blevet skindet.
pels... for eller imod?