{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.875 visninger | Oprettet:

Fyret - hvad gør man så? {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg sidder med en veninde, som i dag har fået en fyreseddel grundet krisetider og faldende omsætning, og da hun er nyeste i butikken, så var det hende der røg... Da ingen af os har oplevet dette før, er vi i tvivl om hvad man egentlig gør...

Hun er ikke med i en fagforening. Hun har ikke betalt til A-kasse.
Hun har fået en afskedsperiode på 3 måneder - dvs. til første december. Men har selvsagt ikke lyst til at møde på jobbet velvidende hun er smidt på porten...

Er der overhovedet andre muligheder end at arbejde de 3 måneder og håbe man finder noget nyt inden?

Og hvad hvis hun ikke hra fundet noget til den tid - hvor henvender man sig så?

mvh.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle et skab 700 kr.
  • Klippet buskas ned 1.500 kr.
  • Montere kattelem og lave hul 1.500 kr.
  • Sætte køkkenlåge fast igen 750 kr.
  • Udskiftning af termostater på 3 radiatorer 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fyret - hvad gør man så?
  • #1   31. aug 2009 Så henvender hun sig på jobcenteret som er den del af kommunen der beskæftiger sig med arbejdsløse og så hjælper de hende derfra mens hun får kontanthjælp (hun er ikke berettiget til andet da hun ikke er i A-kasse)

• #2   31. aug 2009 For 8 år siden blev jeg fyret efter 16 år på samme arbejdsplads. Jeg havde ½ års opsigelse og jeg gik på arbejde i det ½ år.....!!!! Jeg tænkte at de skulle fandeme ikke få mig ned med nakken og jeg har det SÅ godt med den beslutning idag!!!

• #3   31. aug 2009 Det eneste jeg ved er at,da jeg gik sygemeldt var jeg KUN berettet til at få sygedagpenge hvis jeg var medlem af en A-kasse og kunne fremvise lønsedler som bevis på at jeg havde haft fuldtidsarbejde og optjent tæt på 1900 fuldtidstimer.
    Må så indrømme at det chokere mig at læse om dem som undlader at være medlem af en A-kasse. smiley

• #4   31. aug 2009 Det er nok ikke skide nemt at finde et nyt job, hvis man sygemelder sig fordi man er opsagt, kan jo være en evt. ny arbejdsplads ringer og spørger den gamle om medarbejderen....

• #5   31. aug 2009 Hun er nødt til at gå på job.. ellers skal hun sygemelde sig, men den godtager de ikke i 3 måneder..

Men ja, jeg tør heller ikke leve uden min a-kasse..

• #6   31. aug 2009 Jeg er selv leder i en butik.

og jeg syntes jeg vil gøre opmærksom på at arbejdsgivere snakker sammen, snakker rigtig meget sammen og der bliver altid trukket reference.
    Sig til din veninde at du syntes hun skal vise dem at de valgte forkert da de fyrede hende - på den måde sikrer hun at der kun vil blive talt pænt om hende når der trækkes referencer.

• #7   31. aug 2009 Ja der var en forleden dag, der ville have reference og det er 8 år siden, han har været ansat *S*

• #8   31. aug 2009 Så kan hun på ingen måde stoppe på jobbet før? Selvfølgelig uden at få lønnen - det kan vi godt regne ud smiley
    Og hvis hun gør - er hun så beretiget til kontanthjælp?
    Som hun siger - hun vil jo gerne have tiden til faktisk at søge nye jobs, når hun ved det gamle er pase, og kunne møde op med ansøninger osv. - og det er ikke let med hendes nuværende arbejdstider...

• #9   31. aug 2009 Er man fyret fra en arbejdsplads, så plejer de da ikke at sætte sig imod man skal til en evt. ny jobsamtale, eller det er ihvertfald min erfaring

• #10   31. aug 2009 Hvis din veninde er gift, er der også ret stor sandsynlighed for, at hun ikke kan få kontanthjælp, da man stadig i Danmark opererer med det gamle begreb: Gensidig forsørgerpligt. Ægtefællen skal have en mere end lav indkomst, hvis hun skulle kunne få noget som helst. Udmålingen vil i langt de fleste tilfælde være 0.

Hvis det er uudholdeligt for din veninde at gå på arbejde, kan hun gå til sin læge - som Rotterne er inde på - og få en sygemelding på psykisk indikation.

Held og lykke med hende - det er en rigtig øv-situation at stå i smiley

• #11   31. aug 2009 Kan hun ik´ke blive fritstillet fra dags dato? Hvis hun er fyret, har de jo ikke brug for hendes arbejdskraft, så måske de kan fritstille hende så hun er fri til at søge nyt arbejde i de tre måneder.

Min kæreste arbejder hos Telenor og de har lige været igennem organisationsændringer (et pænere ord for nedskæringer), han "overlevede" men hvis det var ham det gik udover ville han blive fritstillet i de seks måneder hans opsigelse varede. Måske det er en mulighed....

• #12   31. aug 2009 Man har faktisk RET til at gå til jobsamtaler mv., når man er opsagt fra sin stilling smiley

Hvis hun ikke er voldsomt psykisk påvirket af situationen og de iøvrigt behandler hende pænt på jobbet, bør hun nok bide tænderne sammen og udholde den sidste tid - og så sideløbende søge andet job.

• #13   31. aug 2009 Bente, spørgsmålet er bare hvor meget "et" man har, når man ikke har en fagforening i ryggen ?

Jeg mener en sygemelding er det værste man kan gøre, medmindre man går helt ned med flaget, men så er det nok heller ikke nemmere at finde job efterfølgende

• #14   31. aug 2009 Der skulle så stå "ret"

• #15   31. aug 2009 René: Havde gættet, at der manglede et "r" smiley Nej, det kan selvfølgelig blive mere vanskeligt, når man ikke har en fagforening til at bakke sig op. Jeg er bare selv så vant til at have min fagforening, så jeg tænkte ikke lige så langt. Min ubetænksomhed smiley

• #16   31. aug 2009 Nej sygemelder man sig så vil der bare ikke blive sagt pæne ord når der trækkes reference og det bliver der.
    Tror ikke nogen arbejdsskiver ville forhindre nogen i at gå til en jobsamtale.

• #17   31. aug 2009 En sygemelding er virkelig noget hø for det gør det ikke nemmere at få job at man har været sygemelt da man så ikke kan undgå at de ser een som svag og har lidt i tankerne om man nu også er stabil arbejdskraft + du må ikke søge job når du er sygemeldt ...

• #18   31. aug 2009 Ok - jeg giver rådene videre smiley
    Takker for rådgivningen - I er jo guld værd!

• #19   31. aug 2009 Jeg havde en længere sygemelding bag mig, da jeg sidst søgte job. Jeg var dog raskmeldt, da jeg søgte. Jeg valgte at skrive det i mine ansøgninger og at jeg meget gerne uddybede det ved en personlig samtale - jeg har faktisk aldrig oplevet negativ respons på det - tværtimod har de sat pris på min ærlighed. Og ærlig talt, hvis de valgte at spørge min tidligere arbejdsgiver - be my guest - jeg blev virkelig behandlet dårligt og havde intet at skjule og så var det jo op til kommende arbejdsgiver at vælge, hvem de troede på. Jeg har i dag verdens bedste arbejdsplads og jorden sødeste chef smiley

• #20   31. aug 2009 jeg og en kollega blev sagt op pga krisen, og jeg valgte at fortsætte og se positivt på det, at jeg i hvert fald afsluttede mit job på den bedste måde, og med ren samvittighed. Vi fik at vide at hvis det kom op at køre igen, kunne vi komme tilbage. Jeg var i flexjob og min arbejdsgiver tilbød mig at jeg kunne holde med en sygemelding. dette benyttede min kollega sig af, men jeg er da ikke i tvivl om at hvis de får en ledig stilling, så har jeg større chancer for at få den end min kollega som sygemeldte sig. Jeg kæmpede og lagde faktisk meget i at få mine ting gjort færdig:-)

• #21   31. aug 2009 Hvis man som ansøger IKKE har skrevet i sin ansøgning hvem der må/kan checkes referencer hos af tidligere arbejdsgivere, så er det hammer ulovligt at tage referencer på en ansøgninger. Det gjorde min tidligere arbejdsgiver indtil jeg fortalte at det var ulovligt. Slukøret undersøgte de min påstand og fandt ud af at det måtte man ikke.

Det ser ikke godt ud med en sygemelding når man er blevet fyret. Det trækker også ned i evt. udbetalt fagforening, da det skal beregnes ud fra de seneste 13 uger, og der har man så været sygemeldt. Det er lidt dumt i min mening.

• #22   31. aug 2009 Det var nu ikke fordi der blev overvejet en sygemelding egentlig...
    Det var bare om man kan lave en aftale med arbejdsgiver og smutte før tid - og hvad det så betyder for ens økonomi, ud over man klart ikke får løn fra arbejdsgiver...

• #23   31. aug 2009 hvis hun selv stopper, kan hun ikke bare få kontant hjælp, så hun må bide i det sure æble og fortsætte i opsigelsesperioden

• #24   31. aug 2009 Hvsi din veninde får nyt job om f.eks. en måned, så har hun en måneds opsigelse og kan frit gå over i det nye job. Og hvis hun spørger pænt kan hun sikkert få lov at smutte uden sin måneds opsigelse.

• #25   31. aug 2009 Nej, hun må endelig ikke stoppe før tid, så får hun ingen kontanthjælp, for det vil man anse for selvforskyldt.

• #26   2. sep 2009 vil lige sige, at blir man fyret fra en speciel dato har man ret til 3 dage med fuld løn, hvor man kan søge arbejde!!! fik det at vide a kommunen da jeg er fyret fra 30/9:(

Kommentér på:
Fyret - hvad gør man så?

Annonce