{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
900 visninger | Oprettet:

Hvor går jeres grænse... {{forumTopicSubject}}

Hvor går jeres grænse når det har noget at gøre med pels på tøj og lign??

Jeg skulle købe vinterjakke i dag og havde besluttet mig for det skulle være en lækker dunjakke så jeg ikke fryser når jeg går lange ture med Bastian hver dag.

Men alle de fede jakker har stort set allle pelskrave på og jeg nægter at gå rundt med et dødt dyr om halsen/nakken bare for synets skyld - så jeg endte med at betale 3000 kr for en jakke ved Inwear - MEN UDEN PELS!!

Det jeg synes er svært er jo, at mange af de ting man bruger til daglig også er lavet af skind og læder som tasker, sko, punge, handsker ovs - og det køber jeg jo..

hvordan gør i hvis i tænker over det og hvor går jeres grænse??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvor går jeres grænse...
  • #1   24. okt 2009 Det tænker jeg ikke stort over...

Tror ikke det pels jeg kan komme i nærheden af økonomisk har set et dyr...

• #2   24. okt 2009 Det ligger slet ikke i mine tanker.....

• #3   24. okt 2009 Jeg kunne nu ikke drømme om at købe pels på noget som helst.
    Har oplevet hvordan de flåede hunde levende i Kina (for pelsen var bedre sådan!) og da der ikke er klar afsender på al pels - ja det vil jeg bestemt ikke støtte

• #5   24. okt 2009 Fætter karin: Du har det vel seriøst ikke set de flår levende hunde - nej nej nej. Jeg ville tude mig i søvn..

Gizmo: Nej den er ikke med fjer fra dyr:) Men ja så det godt - øv øv--

• #6   24. okt 2009 jeg kunne ikke finde på at købe noget med pels - men har det lige så nemt som CH - det ligger heller ikke indefor min prisleje, så ....

læder/skind er afhænig af hvilket dyr det er lavet af. igen hjælper min økonomi mig....vil ikke tro jeg havde råd til at købe en taske med skind af et udryddelsestruet dyr eller lign

kalveskin er ok, jeg er heller ikke vegatar

• #7   24. okt 2009 Jeg kommer aldrig til at gå med ægte pels. Har set altfor mange programmer om dyr der bliver pint og plaget blot for at kvinder (og mænd) kan gå i pels, og jeg afskyr det!

• #8   24. okt 2009 Ville aldrig nogensinde have råd til ægte pels alligevel, så det er ikke noget jeg tænker over

• #10   24. okt 2009 Jeg er så mærkeligt indrettet at jeg sagtens kan med pels, hvis jeg bare ikke kan se, hvilket dyr det er. F.eks. havde jeg en jakke med sølvræve kant på. Intet problem. Men jeg er ved at kaste op, når jeg ser noget med en helt ræv om halsen. Bvadr. Også en kaninpote i en nøglering giver mig kvabels. Eller hele minkskind med tørre poter.. uf

Jeg kan heller ikke spise kylling, hvis jeg kan se, at det er en kylling (hotwings etc, men kyllingebryst kan jeg sagtens spise. Så jeg er vel en helt ny slags hykler??

• #12   24. okt 2009 Tja, jeg går helst ikke i pels..

Synes det er lidt mærkeligt, og så er det dyrt..

Men hvilke jakker har ud kigget på?? RIgtig, rigtig mange jakker har jo fake fur på kraven..

Jeg går ikke til hverdag og bekymrer mig om pelsindustrien..

• #13   24. okt 2009 Hvis det ligner pels, så skal jeg ikke eje det. Heller ikke en jakke med pelskant om hætten. Lavprispels er sikkert også fra de dyr der har levet mest kummerligt.

En lædderjakke eller sko af oksehud, kan jeg bedre klare, da man har bruger hele dyret, og ikke kun avler dem for pelsens skyld.

• #14   24. okt 2009 Jeg kunne aldrig finde på at gå i ægte pels. Men ægte læder rører mig ikke, for som Raceist også skriver, så bliver alt brugt fra de dyr som der bliver lavet skind og læder af.Lige fra kødet til, brusk og hove/klove. Men, når det kommer til at slå et dyr ihjel kun for pelsen så står jeg helt at!!! Syntes det er noget svineri, og forfærdeligt at folk kan gå med pelsen når de ved hvordan mange af dyrene er blevet slået ihjel.

• #15   24. okt 2009

Skrevet: 24-10-2009 19:01:02
    Slet indlæg

Det er ikke noget jeg tænker en masse over til hverdag, men når jeg skal købe noget, så nægter jeg fuldt ud at købe noget med pels på.

En ting er dyrene, men bare det signal som man som pelsbærer sender omverdenen, er IKKE noget jeg har lyst til.

• #16   24. okt 2009 Der kom så en lille fejl med i starten

• #17   24. okt 2009 Hvis pelsen er et biprodukt har jeg ikke noget imod det,men hvis det er opdrættet kun for pelsen bryder jeg mig ikke om det..har selv en jakke fra grønlandssæl.

• #18   24. okt 2009 Kan ikke klare folk der går med et decideret dyr om halsen, jeg ville ikke selv gå med ægte pels.. fordi jeg ved hvordan dyrene bliver pelset nogle steder

• #19   24. okt 2009 Jeg har også lige købt en vinterjakke, men det er med syntetisk "pelskant" på hætten. Har dog før haft en thulepjekkert med ægte hundeplels, luffer af sælskind og div. ting med mink og ræv. Ofte er pelsen blevet genbrugt i min familie, og jeg har syet kanter på noget udaf min mors gamle minkpels.
    Jeg har det som sådan ikke dårligt med at gå i ting med pels, hvis jeg ved hvor de kommer fra. Grønlandsk sæl, og hund for den sags skyld, giver mig ikke dårlig samvittighed. Heller ikke dansk opdrættet mink eller sølvræv. De lever såmænd ikke dårligere end vores slagtesvin, høns o.s.v.

• #20   24. okt 2009 Jeg tænker meget over det og kommentere og spørger også gerne højlydt, hvis ikke der står hvilken pels der er tale om (pelskant på fx. handsker, huer, jakker mv.).

Ikke om jeg vil købe pels, der måske er fra et levende flået dyr - al anden pels har jeg slet ikke råd til!

• #21   24. okt 2009 Mennesket har altid gået med et eller andet skind/pels, - så det kan jeg ikke se hvad man skal blande sig i, hvilken beklædning folk har lyst til at gå med.

• #22   24. okt 2009 Jeg går ikke i pels, ægte læder etc....
    Det er langt smukkere på det dyr det kommer fra.
    Føj til pelsindustrien og dem der støtter den!!!!!!!!!!!!!!!

• #24   24. okt 2009 jep....det er noget jeg tænker meget over.

• #27   24. okt 2009 Jeg er en fattigrøv, og vil gerne have et par ægte skindsko/skindstøvler. Men kan jeg købe syntetisk til 149 i Kvikly før jeg det, selvom mine fødder ikke kan ånde i det.
    Jeg elsker uld, skind, pels og alt andet naturligt. Sålænge dyrene ikke har lidt overlast (men allerhelst har levet som vilde dyr) har jeg ingen skrupler med hensyn til at bruge skindet, ligeså vel som andre dele af dyrene bliver udnyttet til andre formål.

Jeg er dybt modstander af, at man fanger hajer, for at hakke finnerne af til suppe og kasserer resten. Hajkød smager fantastisk, så hvis man endelig skal fiske hajer må det være for at udnytte så meget som muligt.

En udpint læggehøne, bliver jo heller ikke slagtet og solgt som hønsekød, efter hun er færdig med at læge æg - for der er ingen kød på..., men hun lever under kummerlige forhold, bare for at vi kan få vores æg.

Syntetiske materialer som fremstilles som erstatning for pels og læder er giftige og forurener både ved fremstilling og i serdeleshed ved destruktion, hvorimod naturlige/biologiske ting nedbrydes og indgår i vores økosystem uden forurening.
    Enten lider hele vores natur og vilde dyr overlast p.g.a. forurening, eller også bruger vi nogle af de ressourcer, som naturligt er til rådighed. Men selvfølgelig skal der være regler for hvordan dyrene har det inden aflivning/slagtning/pelsning o.s.v. Som det er idag er der en nogenlunde balance, som jeg synes er rimelig ok.

• #28   24. okt 2009 Malene B

Ja desværre. Men det er langt fra det "eneste" jeg har set.

• #31   24. okt 2009 Takker... smiley Men jeg siger bare hvad der falder mig ind og hvad jeg føler.

Vi har alle vores kæpheste i kampen for at bedre dyrevelfærd, bevare naturen og klimabalancen, støtte de svage o.s.v., men det er næsten skruen uden ende, for starter man et sted opstår der problemer et andet sted. Det er svært at overskue konsekvenserne af stort set alt hvad vi foretager os, og så er det næsten et spørgsmål om at vælge kolera fremfor pest.

Med sund fornuft og et vågent øje for at købe bæredygtige produkter og så vidt muligt undgå de produkter, som man ved groft forringer levevilkårene for dyr, eller udpiner jorden i regnskoven p.g.a. menneskers profit, synes jeg man med god samvittighed kan bruge både pels, dundyner, spise kød o.s.v.

• #32   25. okt 2009 Jeg har ræv i 2 forskellige farver, og en mink. Har også tasker i læder. Er ikke så sart. Hvis jeg for alvor begyndte og tænke over den slags, kunne jeg til sidst ikke gå i noget tøj, eller spise noget mad......

• #33   25. okt 2009 Jeg er enig med Miemiv i mange af de ting hun skriver, det fik jeg vist ikke præciseret i mine forrige indlæg smiley

Fort mig handler det meget om hvordan dyret blev slagtet og meget langt hen ad vejen, også hvordan det har levet før slagtningen.

Pelskanter og pelspynt mv. hvor dyret (oftest hund og katte) er blevet indsamlet, stuvet sammen i bitte små bure for derefter at blive pelset MENS de lever, kan jeg slet ikke acceptere finder sted og det gør det fordi så mange stadig ukritisk (i mine øjne) handler og køber det...

Vi har i dag herhjemme mange muligheder for at vælge æg og kød fra dyr der har haft det relativt godt (frilands grise, kør der kommer på græs, dyr fra løsdrift, skrabe og øko. høns mv.) - vi mangler bare fortsat ordnlige forhold fra gård til slagterhus og DER kan vi stadig gøre så utrolig meget mere...

Kommentér på:
Hvor går jeres grænse...

Annonce