{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sele eller Halsbånd?
  • #1   12. feb 2010 det kommer an på hvilken hund der er tale om, og hvad du selv syntes er bedst. Jeg fortrækker altid sele, da et halsbånd kan skade nakke og hals ved trækken

  • #2   12. feb 2010 det kommer an på så meget.
    1) den skal lære at gå pænt i snor uden at trække. Til det kan jeg bedst lide at bruge en sele. Derefter går vi tur i kort snor (ikke fleks) og alm. halvbredt fast halsbånd.

    Men i skoven, løber de jo vildt rundt efter fært! uanset om de er i snor eller ej. Så der går de både i sele og lang flex line.


  • #3   12. feb 2010 Jeg er også mest til sele.
    Jeg syntes det er ofte at man ved halsbånd oplever at hunden trækker sig ud af det. Og så står man der med et halsbånd i snor, en hund der er fri og ikke gider komme fordi den er blevet forskrækket over et eller andet… smiley
    Når jeg har min hund i snor er der en grund til det – løbetid, meget trafik eller andre hunde der ikke er så venligsindede… Så kan det ikke nytte noget at man står der med et halsbånd i snor og ingen hund… Og ja jeg ved det – man kan stramme halsbåndet så hårdt at det ikke sker, men så kan hunden dårligt synke…


  • #4   12. feb 2010 jeg har både sele og "kvælerkæde".. det er sådan lige efter hvad vi skal hvad han får på.. men her i vinterperioden har jeg brugt kæden for ellers kan han ikke have dækken på.. (han trækker ikke, kæden er fordi han kan smide alle halsbånd)

  • #5   12. feb 2010 Vi bruger KUN sele her i hjemmet : )
    Så, det synes jeg er bedst - Ihvertfald til små racer, for der skal ikke meget til før man skader deres nakke med et halsbånd.


  • #6   12. feb 2010 Prøv søegfunktionen, emnet har været op ret mange gange;o)

    Jeg foretrækker halsbånd. HVIS det skulle komme til en lidt tilspidset situation, har jeg meget mere kontrol over hunden i halsbånd, og har huden ellers lært at gå ordentligt i snor, laver halsbåndet altså ingen skader.
    -og har hunden ikke lært at gå pænt, ville jeg da få den det lært, der er intet så irriterende som at blive helt rykket i stykker af en ivrig hund på gåtur.


  • #7   12. feb 2010 - True True at halsbåndet ikke laver skader hvis hunden ikke trækker. Men hvis hunden trækker så er et halsbånd altså ikke sundt?
    - Min den ''store'' trækker sommetider, så hende ville jeg aldrig give et halsbånd på. Shika's hals er 15 cm i omkreds, så dér skal ikke meget til før der sker skader ved et halsbånd på dén hals.
    - Og en anden vigtig faktor der gør at vi bruger seler er at vi skal kunne hive hundene op i lyn fart! Her i området er der en hulens masse muskelhunde og de er ikke i snor, så jeg har mange gange måtte hive begge hunde op i armen og bakse rundt med en stor hund som vil have fat i dem smiley
    Så mine hunde skal altid have sele på ihvertfald : )


  • #8   12. feb 2010 jeg syntes helt klart sele ikke fordi vores hund trækker men den sidder rigtig godt og skulle han lige glemme han er i snor og hopper/trækker så går det ikke ud over hans hals men han bryst og så sker der ikke noget...

  • #9   12. feb 2010 Har man en hund der trækker meget/springer meget frem i selen (altså fra slap snor, så det giver et ryk hver gang) kan en sele faktisk osse være ganske skadelig. Det er nemlig typisk et skævt træk man giver (man går jo på siden af hunden), så osse selvom man bruger sele, er det en god idé at få lært hunden at gå pænt:o)

  • #10   12. feb 2010 Det kan uanset hvad aldrig betale sig at lære sin hund at gå pænt i snor - Om man bruger halsbånd eller sele!
    Men bruger man sele kan der ikke ske samme skader som ved halsbånd - især ved de små racer som fx chihuahua.
    Min Paya trækker kun når hun er ivrig og jeg holder hende i helt kort snor - Fx hvis der er mange mennesker. Men som oftest har hun 5 meter flexline at springe rundt på og snuse når vi går tur (så 90% af tiden trækker hun ikke), men derfor ville jeg aldrig give hende et halsbånd på alligevel.
    Måske til pynt, men ikke i praksis.. smiley


Kommentér på:
Sele eller Halsbånd?

Annonce