1.218 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Cocio
Cocio
Følger: 1 Emner: 96 Svar: 402

Kaniner flokdyr?? Kaniner flokdyr??

Jeg har altid været af den opfattelse af kaniner trives fint en og en, og har altid selv kun haft én kanin af gangen. Typisk vil de jo slås, hvis de bliver sat sammen.

Nu læser jeg så dette "Mange dyr er flokdyr, og derfor er det uhensigtsmæssigt eksempelvis kun at have én kanin, da den ikke trives alene," forklarer dyrlæge Pernille Blok-Riisom, der er formand for Dansk Selskab for Klinisk Veterinær Etologi, som beskæftiger sig med adfærdsproblemer hos dyr.
Det er et udsnit af en artikel fra jp: http://fpn.dk/liv/article2022593.ece

Nu er jeg personligt ikke i tvivl om, at min kanin har det godt, da den løber frit rundt i hele lejligheden 6 timer dagligt, og får al den opmærksomhed den selv orker, men bortset fra det kan jeg da godt blive lidt forvirret over, at min "barnelærdom" pludselig synes at være forkert - i hvert fald i følge denne ene dyrlæge.

Hvad er Jeres opfattelse af kaniner?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle afbryder korrekt 400 kr.
  • Rengøring af huset - 3 timer arbejde 1.200 kr.
  • Hænge maleri op 500 kr.
  • Slibe terrasse og give olie efter. 1.500 kr.
  • Opsætning af skab 600 kr.
  • Samle ikea pax skab 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kaniner flokdyr??
  • #1   26. mar 2010 Jeg har engang haft to kaniner - begge hunner. Og de sloges jo så de skreg og der lå pelsklumper over det hele, så jeg vil tro, at de har det bedst alene, men på den anden side er jeg heller ikke i tvivl om, at de gerne vil være sammen med en artsfælle.

• #3   26. mar 2010 Flokdyr, i høj grad

• #4   26. mar 2010 Lotte - Ikke flokdyr, men koloni. Der er forskel smiley

• #5   26. mar 2010 kaniner lever i kolonier, er bestemt ikek flok dyr.. og det får du ikek en eneste avler til at sige.. har selv avlet hollænder i flere år før i tiden.. alle kaninerne havde hvert sit bur... og de seriøse avler jeg snakkede med i sin tid, har dem også i hvert sit bur...
    fx er der jøren larsen som avler nogle af danmarks bedste hollænder, han er udd dyrlæge ved siden af, og må nok være den der kender mest til det, han siger også det er koloni dyr... færdig...

• #6   26. mar 2010 Kaniner er ikke flokdyr. De lever ikke i grupper med en social struktur som flokdyr gør. Der er ingen hieraki, ingen gensidig pleje o.s.v. Grunden til at de i naturen lever i kolonier er at det giver en beskyttelse overfor rovdyr idet de forskellige individer kan advare hinanden. Men de bor i hver deres huler og dyrker stort set kun nærkontakt i brunsttiden og ved yngelpleje.
    at kaniner kan blive stresede ved at gå helt alene kan hænge sammen med manglende muligheder for at grave og søge føde, samt evt utryghed ved at der ikke er artsfælle i nærheden. Men kommer kaninen ud og har plads nok til at udfolde sig samt kan opleve andre individer i nærheden (mennesker, hund, andre kaniner m.m.), har den bestemt ikke behov for at bo sammen med en anden kanin. Netop fordi de oftest kommer i kamp.

• #7   26. mar 2010 når jeg var lille hadde vi rundt 20 kaniner sammen , om sommeren hadde de stor plads at være på ( bor på gård ) og om vinteren hadde de stor plads i stalden ...
    og det var ingen slosskamp som vi kunne se/mærke på dem...

• #8   26. mar 2010 Kaniner kan sagtens have det fint alene. De er som nogle af de andre siger IKKE flokdyr, men kolonidyr.

• Cocio
    Cocio Tilmeldt:
    nov 2008

#9   26. mar 2010 Tak for Jeres svar - jeg er glad for at høre, at det ikke er mig, der er helt galt på den smiley

Bodil K > Jeg kan sagtens se, hvad du mener. Min kanin får dog 100 gange mere opmærksomhed end mange af de ude-kaniner, jeg kender, som står alene i et bur bagest i haven og kun får besøg en gang dagligt, når de skal fodres.
    Det optimale ville selvfølgelig være, hvis man havde kaninen ude og samtidig havde tid til at være sammen med den 6 timer, som jeg er med min inde-kanin, men det er nok alligevel de færreste, der har mulighed for at få det til at hænge sammen smiley
    Derfor må den enkelte så vidt muligt gøre, hvad man kan for at ens dyr trives - det er ens ansvar som ejer af et levende væsen, så på det punkt er vi meget enige.

• #10   26. mar 2010 jeg har to hun kaniner gående samme uden for i to etagers bur med løbe gård. ved ikke om det er fordi mine er søskende eller fordi de har meget plads at gå på. men de enes fint.

• #11   26. mar 2010 michelle R - Det er nok en kombination, men sikkert især fordi de har så god plads og kan "gå hvert til sit"

• #12   26. mar 2010 ja. det kan godt være. men de "putter" tit i det samme hus. og spiser sammen af samme madskål. så det er bare dejligt:)

• #13   26. mar 2010 Ja det er da rigtig sødt. Min kanin kan også godt ligge og pute sammen med hunden i kurven smiley

Men som med så mange andre tamdyr kan man heller ikke altid drage paralleller til hvordn de ville opføre sig i naturen. Der er jo også langt fra ulve til hunde og fra tigre til tamkatte.

• #14   26. mar 2010 100% kolonidyr,,og min kanin har hele haven at lege i dagen lang, året rundt :o) Jeg har gravet minktråd ned hele vejen rundt og så har han mig og hundene som selskab,,ellers hygger han sig med at grave, ta' solbad, støvbad, løbe, rulle sig , lege og jage store fugle ud af haven :o)
    Herresjovt at se en kanin være kanin :o) Der er billeder af ham på min profil :o)

• #15   26. mar 2010 jah. nemlig.:)

• #16   26. mar 2010 Hulebjørnen - Min gamle kanin havde også hele haven, men der er kun alm grønt havehegn og hæk. Hun var belgisk kæmpe, så kunne ikke smutte igennem. Ham jeg har nu kan vist godt smutte igennem nogle steder, så jeg skal lige have sikret. Det er så kombineret hunde- og kaningård.

• #17   26. mar 2010 ej må kaniner nu ikke være i et bur? jeg har et stort bur i to etager og med ud bygget løbegård. har aldrig hørt det ikke skulle være godt nok.

• Cocio
    Cocio Tilmeldt:
    nov 2008

#18   26. mar 2010 * Hulebjørnen *> Det ser ud til at være et vildt dejligt sted for din kanin smiley

Når vi flytter i hus, er det også planen at lave et stort udendørs område til Cocio (kaninen) - hun kommer dog aldrig til at være ude hele tiden, da det ville være synd, når hun er vant til så meget menneskelig kontakt, som det er tilfældet, men evt. i sommerhalvåret i det tidsrum hvor vi alligevel er på arbejde smiley
    Indtil da må vi nøjes med at se hende springe rundt i stuen, men det er også fedt at se, hvordan hun med lethed kan hoppe op i sofaen, videre op på ryglænet osv. til trods for at hun "kun" er en lille dværgvædder. Hun søger også mad, som vi gemmer rundt om, så det er fedt at se, når de små næsebor kommer på overarbejde smiley

• #19   26. mar 2010 Miemiv
    Jamen er det ikke bare rigtigt at det er totalt hyggeligt at se en kanin være naturlig :o)

• #20   26. mar 2010 Hulebjørnen - Jo helt sikkert. Jeg skal bare lige holde øje med at kanin og hund ikke graver ALT for langt, for en dag var hunden sgu væk.... d.v.s. 1½ meter nede i et fælles gravet hul under en stensætning *GG*

Jeg har haft min kanin inde hele vinteren, fordi bur og indhegning ikke har været godt nok, men han render løs rundt i stuen det meste af tiden. (ledninger og planter er sikret)

• #21   26. mar 2010 Miemiv
    Hold da kæft et samarbejde de har ,,hi hi,, selvom det jo selvfølgelig ikke er sjovt når de er væk.
    Det er derfor jeg har gravet minktråd ned hele vejen rundt, det er ikke andet end ca 20 cm. under jorden, men så buer det indad i haven :o)

Kommentér på:
Kaniner flokdyr??

Annonce