{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.557 visninger | Oprettet:

Bedre velfærd for kæledyr - lovforslag! {{forumTopicSubject}}

Hejsa!

Mit første indlæg her på forummet! Jeg vil gerne høre jeres mening om mine lovforslag vedrørende bedre dyrevelfærd for de danske kæledyr.

Her kommer nogle af de lovændringer, jeg ønsker vedrørende hold af kæledyr. Lovene skal sikre dyrevelfærdsmæssigt forsvarlig behandling af kæledyr (af alle arter) i danske hjem.

Burstørrelser:
Der skal være minimumskrav for, hvilken burstørrelse et dyr må holdes i, og hvor små anlæg det er tilladt at sælge. Disse krav skal følge eksperters anbefalinger. Hvis et bur godt nok kan sælges til fx undulater, men er for småt til fx nymfeparakitter, må det ikke reklameres for som værende et nymfeparakit-bur, eller for den sags skyld sælges som et bur velegnet til nymfeparakitter. Momsen skal hæves på små dyreanlæg (bure/akvarier/terrarier), og sænkes på store, ligesom der skal vises en 'pris per liter' ved hvert anlægs prisskilt.

Eksempel 1: 60x30x45 cm undulatbur, pris 300 kr. + 30% moms = 390 kr.
Pris per liter: 4,81 kr.
Eksempel 2: 90x45x60 cm undulatbur, pris 450 kr. + 20% moms = 540 kr.
Pris per liter: 2,22 kr.

Mængderabat:
Hos flokdyr, som må formodes at mistrives alene, skal der gives mængderabat på at købe flere dyr. Dette skal afpasses den enkelte dyrearts sociale behov – fx kunne man sælge én kanin for 500 kr. og to kaniner for 800 kr., mens stærkt sociale dyr som neonfisk skulle sælges for samme pris uanset om man købte en eller ti fisk.

Dyrets pris og omkostninger:
Prisen for et dyr skulle lovpligtigt være mindst en vis procentdel af prisen for at holde dyret levende, sundt og raskt (dyrlæge, fodring, lys, varme osv.) igennem hele dets levetid. Dette sikrer, at man ikke køber dyr overilet, både fordi man får en fornemmelse for omkostningerne, og fordi dyrene simpelthen bliver dyrere.

Gratis dyrlæge:
Vaccinationer, neutraliseringer og aflivninger hos dyrlægen skulle være gratis. Dette ville minimere sygdomsspredning og mindske antallet af uønskede dyr, som ellers ville leve et kummerligt liv.

Kæledyrsstøtte:
Fattige børnefamilier skulle kunne søge om månedlig/årlig støtte til at eje et kæledyr. Kun børneegnede hus- og kæledyr skulle man kunne få mulighed for støtte til, og kun ét dyr eller anlæg (fx én hund, ét fuglebur med to undulater, ét akvarium osv.). Jeg anser det for en vigtig del af et barns opvækst, at barnet har tæt kontakt med dyr, og derfor dette forslag.

Eksotiske kæledyr:
Alle dyrearter skulle opdeles i fire grader:

Grad 1: Dyret må frit købes og sælges (fx mus, guppy, zebrafinke)

Grad 2: Med dyret skal der følge en pasningsvejledning udarbejdet af en ekspert (fx chinchilla, skægagame, kornsnog)

Grad 3: Kommende ejer skal på et kursus og få 'kørekort' før anskaffelse af dyret (fx hund, kat, hest)

Grad 4: Kommende ejer skal søge særtilladelse hos staten før anskaffelse af dyret (fx leopard, kobra, søløve)

Kun Grad 1-2 måtte sælges i en almindelig dyrehandel.

Alle skal være lige:
Der skal gælde samme regler for både private dyreejere og dyrehandlere, når det kommer til dyrevelfærd.

Når folk snakker dyrevelfærd for kæledyr, snakker de ofte dyrepoliti, forbud mod dyresex, strengere straffe for dyremishandling osv.. Det synes jeg er den forkerte tilgang – på den måde skærer man toppen af den dårlige behandling af kæledyr, men man har intet gjort for 95% af dyrene. Kun 5% får faktisk hjælp af det. Jeg går ind for at højne standarden, fællesnævneren for levestandard, frem for bare at kalde på politiet i alle de ekstreme tilfælde. Det er ikke kun dyresex-Fido, som skal have det godt; fru Hansens lille missekat har også krav på et godt liv.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bedre velfærd for kæledyr - lovforslag!
  • #1   8. okt 2013 Fail, kaniner er IKKE flokdyr!

    http://kaninfo.weebly.com/adfaeligrd.html


  • #3   8. okt 2013 Gratis dyrlæge? Hvordan skal dyrlæger så få løn?

    Støtte til at eje et dyr? Arrrh, det er ikke en menneskeret at have kæledyr.


  • #5   8. okt 2013 Jaa Gurli, Jeg skal gerne have en Delfin i mit svømmebasin. smiley Lyder det ikke godt? smiley

  • #6   8. okt 2013 Desuden er der allerede en liste over dyr på den måde at nogen må man anskaffe sig, hvorpå andre skal have papirer, og andre skal man have tilladelse til - det er som regel kun dyrepassere der får sådan en tilladelse.

  • #8   8. okt 2013 Altså jeg syns det der er en omgang LÅÅRT, sagt på godt jysk.

  • #9   8. okt 2013 Jeg magtede simpelthen ikke at læse resten.
    Jeg er dybt dybt forarget.... Det er så urealistisk og langt ude at det gør ondt.
    Hvor gammel er du? Og hvorfor finder du på sådan noget?


  • #10   8. okt 2013 Ej, det får du mig altså ikke til at være enig med dig i.
    Fuldstændig urealistiske forslag.


  • #12   8. okt 2013 Det eneste jeg egentlig kunne gå en smule ind for af de forslag, er nogle minimumskrav på burstørrelser, ligesom der er på boks størrelser for hunde og heste.
    Alt det andet er helt ude i hampen.!

    Og så må jeg bukke for Isabelles saglige og gode indlæg.


  • #14   8. okt 2013 Virker ikke videre gennemtænkt.
    Har man dokumentation på at de ting du lister giver øget velfærd?


  • #15   8. okt 2013 Mængderabat:
    Før man sætter lovkrav om sådanne punkter bør man sætte sig ind i hvilke dyr der er flokdyr. Man kan endvidere ikke lovgive om hvad folk må tage for deres dyr.


    Dyrets pris og omkostninger:
    Det er så individuelt fra dyr til dyr at det er totalt urealistisk.

    Gratis dyrlæge:
    Har du kigget på økonomien for nyligt?
    Vi skærer i uddannelse, kontanthjælp, sygehjælp til mennesker, ældrepleje osv. Og så vil du gøre dyrlæge gratis?
    Det punkt er simpelthen for langt ude. Det er ikke en menneskeret at have dyr. Det er en luksus.

    Kæledyrsstøtte:
    Jeg mener så hunde har bedst af at være i flok. Ej spøg til side.
    Det er ikke en menneskeret, og jeg mener bestemt ikke folk har behov for at have dyr.
    Jeg mener det er rigtig sundt for børn at opvokse med dyr, men jeg mener også sagtens man kan blive et sympatisk veludviklet menneske uden.

    Eksotiske kæledyr:
    Alle dyrearter skulle opdeles i fire grader:

    Der er nogle regler på dette område. Klart ikke nok, men jeg er meget imod kørekort, for det kan simpelthen ikke håndhæves.

    Hvordan vil du sikre dig at folk læser vejledningen? Er det for nogle ikke nemmere at holde f.eks. kamæleoner end mus?



  • #16   8. okt 2013 Men synes som isabelle det er godt du gør dig nogle tanker om hold af dyr og lovgivning.
    Men er de ting som burde være en selvfølge ikke være underforstået i dyreværnsloven allerede?

    Og man kan ikke lovgive om pris..


  • #19   8. okt 2013 Og så forsvandt den nyoprettede ts.
    Det er sgu da for omstændigt til at det kan være en troll ikk?


  • #20   8. okt 2013 Det er jo ikke alle der har mulighed for at være online ret ofte. Det er kun ca. 1 time siden personen var online. smiley

  • #23   8. okt 2013 Isabelle - det er også noget helt andet end at Frk dum inde ved siden af skal have gratis dyrlæge.
    Neutralisering af vildkatte går i min optik under velfærdsarbejde.
    Resten gider jeg slet ikke at kommentere. Det kan da vist ikke være andet end endnu en troll smiley


  • #24   8. okt 2013 Hmm. Ved ikke hvorfor der står det er så længe siden hun var online, hun stod som online indtil kort før jeg skrev indlægget.

    Nu vil jeg efterhånden rette mig mod mine lektier igen smiley


  • #25   8. okt 2013 Jeg kan godt se lidt af det du prøver på ts, men desværre er der også bare så meget af det som er urealistisk og nok også lidt dumt.

    F.eks. det med at give rabat på flere dyr, når du samtidig siger at prisen skal være en hvis procentdel af hvad det koster at eje den. så skal 1 jo koste overpris.

    Derudover er kaniner f.eks. ikke flokdyr, hvorimod det er hunde, skal alle der har hund eller som vil have det, så tvinges til at skulle have mindst 2?
    Jeg er personligt en af dem der synes hunde har det bedst hvis de er 2 eller derover, dog ikke uden undtagelser. Men samtidig kan en hund også sagtens få et godt og lykkeligt liv som alene hund. Og jeg synes ikke at folk skal have en hund ekstra eller et andet dyr presset ned over hovedet.
    For ved en hund er det altså derved dobbelt så dyrt og dobbelt arbejde, opdragelse osv.

    Derudover kan og skal man ikke bestemme hvad andre tager for deres kæledyr, heller ikke dyrehandlere.

    Burstørrelser er fint, men hvorfor skal der være rabat på køb af et større bur, når loven siger et minimum. ??

    gratis dyrlæge kunne da være fedt, men det er jo noget man beregner med inden man anskaffer sig et kæledyr. Jeg vidste inden jeg fik lucky at forsikringen ville blive på ca. 1600 kr, og derudover kom der tandudtrak (uforudset) sammen med kastrationen, og jeg ved jo jeg skal ind til vacc med ham hvert år.
    Og dyrlægen skal jo leve af det, og vi har så mange andre ting som vi burde bruge de penge vi har i staten på.
    Hvis ikke man har råd til sin dyrlæge, så burde man ikke anskaffe sig dyret til at starte med. (her mener jeg selvfølgelig de alm ting som vacc, kastration osv)

    Jeg synes ikke man skal kunne søge tilskud til sit dyrehold, heller ikke selvom man er fattig og ikke har råd til at have en fisk f.eks. Børn kan have dyr i deres liv på så mange andre måder, og børn dør ikke af ikke at have en hund eller en hamster. Jeg har en søster med 3 børn hvoraf den ældste er 9 år, Og de har da råd til et kæledyr, men de vil ikke have et. Men ungerne tager altså ikke skade af det, så bruger de de penge på andre ting, som f.eks. ferier med børnene. Og børnene får jo alligevel et godt forhold til dyr.
    jeg tror også at der er fattige familier der ville få mere glæde af f.eks. oplevelser med børnene end en guldfisk. smiley

    Og så vil jeg give isabelle helt ret i, at der hvor man kunne gøre noget, var f.eks. at staten betalte for at få ordnet alle de vilde katte vi har i danmark, så det problem ikke vokser sig større end det allerede er.




  • #27   8. okt 2013 jeg kan godt se den med "lidt dumt" blev skrevet lidt forkert. Mener bestemt ikke at ts er dum eller gør det for at være det. Men blot at nogle af tankerne måske ikke er helt gennemtænkt, og der er nogle af forslagene som jeg ville syntes var dumt hvis det blev gennemført.

    Dumt er nok ikke ordet, for synes stadig det lyder forkert d:


  • #28   8. okt 2013 That dog won't hunt

  • #29   8. okt 2013 Årrh hvor ville det være dejligt hvis det kunne være sådan (nogle af tingene i hvert fald)! Men hvor skal pengene komme fra? Jeg synes ikke vi skal betale mere i skat bl.a. for at folk kan få vaccineret, neutraliseret eller aflivet deres dyr gratis.

  • #30   8. okt 2013 Sponsere du hele molevitten?

  • #31   8. okt 2013 Nu er fredspiben fundet frem, så mangler vi bare rundkredsen smiley

Kommentér på:
Bedre velfærd for kæledyr - lovforslag!

Annonce