{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.995 visninger | Oprettet:

Muskelhund VS kamphund? {{forumTopicSubject}}

Er der en forskel?

I min verden er en muskelhund en kraftigbygget, muskuløs hund, med tendens til et godt temperament, hvis oprindelige formål fx har været, at beskytte sin ejer eller ejerens dyr.
Hvor en kamphund er en muskelhund der er trænet til at dræbe/slås fx i hundekampe eller til at beskytte sin (ofte kriminelle) hjernedøde ejer. Altså hvor ejeren "udnytter" muskelhudens oprindelige formål og forstærker dens instinkt/temperament negativt.

Men jeg kan jo selvfølgelig tage fejl(?).

Når man læser div. avis artikler, virker det som om at ordet kamphund lyder lidt bedre/farligere end muskelhund. Så når den ellers søde familie (muskel)hund "Fido", for en hjeneblødning (hvilket jo desværre er sket for en muskelhund) og skambider et barn, voksen eller et andet forsvarsløst dyr. Så bliver muskelhunden lige pludselig til en farlig dræber maskine af en kamphund.(?)

Er muskelhunden og kamphunden en og samme hund?

Hvade det fx. været en gravhund der havde skambidt en person eller et forsvarsløst dyr, tror jeg næppe at sætningen "kamphund skambider..." ville være at finde på en spiseseddel. For når alt kommer til alt, er det jo ikke "kun" muskelhunde, der kan gå amok. Selvom skaden dog ofte er større og alvorligere.

Ps. Min holdning til hunde ligegyldig hvilken race er bid simpelhen ikke acceptabelt!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Muskelhund VS kamphund?
  • #1   18. jul 2010 nogle kalder fx også selvskabshunde for skødehunde eller spidshunde for slædehunde - det handler vel bare om at en del at disse hunde tidligere har været brugt til at formål som nogle nu betegner dem med

• #2   18. jul 2010 I min verden er de alle kamphunde og muskelhund er bare et pænt ord for det samme.

• #3   18. jul 2010 De bliver jo kaldt kamphunde pga. deres historie. Så vel som en labrador bliver kaldt en jagthund, eller en collie en hyrdehund.
    De bliver alle kaldt ved det de er blevet brugt til/bliver brugt til.
    Mange føler sig stødt over at man kalder dem kamphunde, men efter min mening er det vel det rigtige at kalde dem siden det har været deres anvendelse.
    Jeg synes til gengæld det er forkert at kalde dem muskelhund. Alle hunde har vel musker? Dette kategoriserer dem jo ikke på nogen måde eller gør at man kan genkende dem, eller giver os et billede af hvad racen er forn en og hvor den kommer fra. Som jo både hyrdehund navnet og jagthund jo giver os.

• #4   18. jul 2010 Og så synes jeg også folk der ejer dem ikke skal føle sig stødt over det. Og i stedet tænke "Ja det er en kamphund jeg har. Den har været anvendt til noget en hund aldrig burde blive anvendt til. Men jeg brænder for at give disse hunde en bedre livskvalitet end de er blevet tilbudt tidligere, og jeg har den erfaring og sind der kan give denne race en bedre fremtid og give noget til alle fremtidens ejere af racen."
    Det er den holdning jeg har hørt fra mange som jeg har fået MEGET respekt for. Desværre findes der også mange som bare ryster med hovedet og ikke er klar til at tage ansvaret af navnet kamphund.

• #5   18. jul 2010 Lulu er da det de fleste vil kalde en muskelhund, men hun er da ved gud ingen kamphund - heller ikke hvad racens historie angår - så den med, at en muslehund er en kamphund holder altså ikke..

I min verden er en kamphund en hund som er opdrættet specifikt til kamp hvad racen angår - eller som har fået tillært sig egenskaben sidenhen.

En muskelhund kan jo være hvad somhelst, eftersom ordet er subjektivt. Der findes intet facit.

• #6   18. jul 2010 Kamphund og muskelhund er vel det samme - Muselhund er bare en pænere betegnelse.
    Kamphund lyder i mine øre meget voldsomt og med negativ klang, mens muskelhund er noget pænere.. : )

• #7   18. jul 2010 egentlig er de fleste muskelhunde vel også rigtigt molosser fx

• #8   18. jul 2010 Jeg kan ikke forstå hvorfor det skulle være det samme, for der er en del flere racer under betegnelsen muslekhund, end der er hunde under betegnelsen kamphund.

Det er da ærgeligt for folk der har muskelhunde, som intet har med kamp at gøre historisk set.

• #9   18. jul 2010 Danielle -
    en del spidshunde kaldes jo også fr slædehunde selvom de i visse tilflde primært har været brugt til fx hyrdehunde

• #10   18. jul 2010 CMP .

Ja, men nu tror jeg det er de færreste der kan blive stødt over,at deres hunde bliver kaldt for slædehund..

''Kamphund'' er jo et væsentligt mere negativt ladet ord, og avler automatisk frygt hos folk.
    Og det er der da ingen der ønsker af deres hund, hvis hunden reelt set aldrig har haft noget med kamp at gøre..

• #11   18. jul 2010 Kartoffel kartoffel. Det er udelukkende et spørgsmål om hvem du taler med hvad det ene eller det andet betyder, men alle ved alligevel hvilke hunde man snakker om så det er totalt ligegyldigt at skændes om.

• #12   18. jul 2010 Danielle -

tror altså ikke det er betegnelsen som avler frygt hos folk men nærmere uheldige bidepisoder, ejere og visse hunde i kategoriens tendens til aggrassion rettet mod andre hunde. Var det bare navnet som folk var bange for tør jeg slet ikke tænke på hvor skræmmende en blodhund ville være

• #13   18. jul 2010 ¤ Søster McFluff ¤
    Hjælpe-Administrator: Jeg vidste det så ikke:-) jeg troede det var to forskellige "ting".

• #14   18. jul 2010 CMP .

Ja, selvfølgelig er det bidepisoderne der i stor grad har skabt frygten for betegnelsen, men det ændrer ikke på, at der er racer som historisk set intet har med kamp at gøre, og som ydermere heller ikke har været repræsenteret blandt de uheldige episoder herhjemme, der pludselig drages ind under betegnelsen ''kamphund'' fordi der ikke længere skelnes mellem denne betegnelse og betegnelsen ''muskelhund'', og det synes jeg da er ærgeligt.

To betegnelser som jeg i bund og grund ikke synes er spor fyldestgørende, i og med folk frit kan fortolke dem som de vil.

Jeg foretrækker at kalde min hund det den er. En terrier.

• #15   18. jul 2010 CMP .: Hvis man nu slet ikke kandte til hvorfor hundene kaldes for kamphunde/ muskelhunde lyder kamphund da mere skrækindjagende end muskelhund. Hvis jeg ikke vidste hvad en blodhund var, ville jeg da også synes at det lød noget uhyggeligt.

• #16   18. jul 2010 Vi har Terrier... DKK gr. 3

;o)))

• #17   18. jul 2010 Jeg er ked af at sige det, men for mig er de fuldstændig ens. Alle Muskel/kamphunde er for mig skræmmende, men jeg har desværre også en forbi mod de racer. Sorry, jeg ved ikke hvorfor, men jeg har været ude for nogle oplevelser, som jeg ikke har lyst at skrive om!

• #18   18. jul 2010 Så i stedet for at forklare folk hvad det indebærer, opfinder man bare et nyt navn og håber at folks opførsel derefter ikke også skaber negative associationer til det nye ord? For "muskelhund" er OGSÅ negativt ladet i DK, det ved i godt, ikke?

I kan kan dem lige hvad i vil - på sigt vil det også blive negativt ladet, fordi for mange mennesker der ejer dem ikke har nok mellem ørene til at forstå og påtage sig det ansvar.

• #19   18. jul 2010 kan kan = kan kalde

• #20   18. jul 2010 Helt enig med Søster

Har de stambog er de den races navn og ikke andet.
    Og så er mine faktisk også muskelhunde - de bliver ihvert tilfælde dømt ned hvis de ingen har på udstilling ;o)

• #21   18. jul 2010 I princippet er der jo slet ikke noget der hedder muskelhund, det er et medie opfundet ord og eksisterede slet ikke dengang jeg begyndte at interessere
    Mig for racerne, nogle af dem er kamhunde andre molosser osv.
    Den eneste grund til jeg bruger irdet muskelhund er så andre ved hvad jeg mener og fordi mange får så ondt i r.... Hvis man siger kamphund
    Selv er jeg ligeglad hvad de bliver kaædt, det gør dem hverken værre eller bedre

• #22   18. jul 2010 Forresten er Links race jo egentlig en kamphund, men går nu under selskabshunde smiley

• #24   18. jul 2010 Hej..:P

• #25   18. jul 2010 En hund behøver da ikke været trænet til en pind for at være hvad den er.'

Om du så går til bankospil med en jagthund er det da stadigvæk en jagthund!

• #26   18. jul 2010 Muskelhund/kamphund ER det samme..... muskelhund er et popsmart ord der er opfundet fordi folk ikke vil så ved, hvad det er de har..... mon ikke også det er der det så ofte går galt? "Fido er da ikke en kamphund? Fido er en kærlighedshund... en muskelhund"

så kan man da snakke om at fornægte hvad man har smiley

• #29   18. jul 2010 det er vel det samme men i mine øre lyder det mere farlig KAMPhund ind MUSKELhund?

eller er det bare mig

• #31   18. jul 2010 Hunden - jamen... molosser er vel molosser ? og kamphunde er kamphunde? ordet muskelhund er jo først blevet "almindeligt" nu her efter problemet med kamphunde for alvor er blomstret op....
    og ingen aner hvad der er hvad..... men du kan være evigt forvisset om, at alt hvad der kan kravle og går af kamphunde, lige nu bliver kaldt muskelhunde.....

dvs at når folk bliver ved at rende rundt og sige "bevar muskelhunde"(og køber tøjmed samme tekst osv) (de fleste af disse ejer amstaff) vil gerne bevare dogoen og ikke deres egen race? :oP

• #35   18. jul 2010 altså det kommer an på hvad du mener med gruppe?
    nogle hunde er opdrættet til jagt... nogle til at hyrde... nogle til at trække en slæde, nogle til at spore og andre igen til at kæmpe.......
    der er da ingen racer der er opdrættet til at være brede? det er da ikke et formål?

• #37   18. jul 2010 Hunden - ved ikke om det er en gruppe... men hvis alle de andre "formål" er en gruppe... så er kamphund vel også?

(sikke filosofiske vi er)

• #38   18. jul 2010 Hunden

Ikke i FCI smiley

• #42   18. jul 2010 De er ikke trænet til at kæmpe. Hvor har du dog det vås fra?

De er trænet til at rundere og fastholde (de sætter sig og gør når man står stille), ikke slås til døden.

• #44   18. jul 2010 LOOOL! hvordan hulan er du nået frem til den konklusion at de trænes til at kæmpe?

Hunden - ja det er jo lige det jeg også mener ;o) alle de hunde man kalder muskelhunde, har jo et andet formål end at have muskler... deraf går de i forvejen ind under andre betegnelser... jagthunde, vogtere osv ... OG kamphunde...*gyyys* *GG*

• #46   18. jul 2010 Hunden - jamen der kan du selv se :oP HAR jo sagt mange gange at mine hunde kan banke din lille hårløse tøsehund :oP

(jeg har hørt SÅÅÅÅ mange gange nu, hvor slem schæferen er, at jeg selv er begyndt at tro på det)

• #48   18. jul 2010 Hunden -uuuuhhhh... nu bliver jeg bange :-S tror du han kommer efter mig nu? :oP skal jeg virkelig til at pudse terroristen på ham????
    :oP

• #49   18. jul 2010 De hed også fitnesshunde i en periode (for reals), men det har så åbenbart ikke holdt ved.

• #51   18. jul 2010 OG Theo jeg kan da ikke gøre for at du har rullet dig i Round up, så det meste af din pels er knækket af *slikker sin lange...hale*
    jeg er glad for min pels nå! så jeg smider dagligt store totter alle steder så andre folk (især min mor) også kan have glæde af den..... ynder også at gnide mig op ad sengen så min mors side bliver lige så langhåret som mig ;o)

MVH Parabolfjæs aka Athos

• #54   18. jul 2010 Nej tak du! jeg er skam afholdsmand! at tænke sig at min mor bad mig hente en øl til far,...... det gjorde jeg selvfølgelig...lydig som jeg er.... men kom til at tygge LIDT for hårdt på den dersens blå metaltingest..... og så fik jeg en klam brusende stråle lige ind i min snude smiley så nu henter far selv sine øl!!!!!!

substral sige du? næh nej du....Ulovligt indsmuglet kunstgødning fra Pakistan... DET er sagen...... ;o)

misundelse er en grim ting Theo.... (men hvis du er rigtig sød kan du købe et par dråber "special price for you my friend")

og..... DON'T MESS WITH THE EARS!!!!!!!!!!

• #55   18. jul 2010 Så må jeg være en mixer - kort pels og stritører. Det bedste fra to verdener *G*

• #56   18. jul 2010 DeeDee DU skal overhovedet ikke blande dig, og genere mig og min storebror NÅ!
    du står bare der og spiller smart med dine tykke kinder...... JEG derimod har høje kindben, og er rigtig smuk! det siger min far selv!!!!
    og jeg er rigtig stolt af min lange feminine snude og min smukke pels, som jeg for øvrigt kan rejse meget højere end i kan rejse jeres :oP

NALA

• #57   18. jul 2010 nåååååh...?? så var i færdige med at spille brede i to hva? :oP
    det virker nemlig når jeg puster mig op nå!
    NALA

• #66   18. jul 2010 gør du også grin med mit navn nu??? du er da godtnok ikke særlig galant overfor damerne..!!! du kunne godt trænge til at lære noget pli !!!
    du er måske en af de der skaldede rockertyper jeg har hørt om??
    jeg er da bare ligeglad! for jeg har også en tatovering!

*gør ad theo på bedste bjæfervis*

NALA

• #68   18. jul 2010 ja ja og når man googler dit navn, er det her det første billede der dukker op....
    http://keeptonyblairforpm.files.wordpress.com/2008/11/theo_van_gogh_murdered_by_religion_of_peace.jpg

det kan godt være at de har ret allesammen når de siger at du er en dræber :-S
    Aaaaaaathooooos???? gør noget! hunden er ond!

NaLA

• #70   18. jul 2010 DeeDee du skal da bare tie bøtte...

du er garanteret opkaldt efter hende her : (link fjernet)

du er ihvertfald lige så irriterende :oP

NALA

• #71   18. jul 2010 DU er bare sød ved min lillesøster Theo!!!!

JEG ville nok passe på med at diskutere med en, hvis navn lyder sådan på Youtube : http://www.youtube.com/watch?v=-BpBgU-gUMA

JEG er ikke til at spøge med... folk tilbeder mig....*HMF*

STUMP!!!!!

Athos.

• #72   18. jul 2010 og det her, var så hvad man fandt på dig: http://www.youtube.com/watch?v=THn3RoIK36k

LOOOOL
    og du spiller smart? tsk tskk tsk

Athos.

• #75   18. jul 2010 og hvad så? din mor er her :

http://www.youtube.com/watch?v=RQcQdWBqt14

Nala..

• #77   18. jul 2010 DeeDee - JEG er IKKE en kat!!!! Katte skal bare DØØØØØØØ!!!!
    og jeg er ikke opkaldt efter en kat, men en løve... og det er dyrenes konge.!!!

*host* Trunte! *HOST*

Nala

• #78   18. jul 2010 Theo - *HYYYYYYYYLLLLLL*!!!!!!!!!

Nala..

• #79   18. jul 2010 NOW YOU'VE DONE IT THEO!!!!!

du har fået min lillesøster til at vræle *spiller MEGET bred!*
    kom så! kom frisk! jeg HOPPER på dig din lille...... din lille..... http://www.hvepseeksperten.dk/images/hus-rotte.jpg

Athos!

• #84   18. jul 2010 *Deedee.... det er jo det indre der tæller, ik *GGGG**

ja det er i jo nød til at sige i to!!! :OP

og med den bemærkning, vil vi gå ud og tjekke haven for pindgrise, og så gå ind i soveværelset, slikke vores smukke pels lidt, og lægge os til at sove ;o)

vi skal jo have vores skønhedssøvn ;o) det er godt for pelsen :oP

Athos & Nala

• #87   18. jul 2010 og her ser vi så hvorfor I ikke har lange flotte snuder: http://www.bentley1.com/images/flat%20face.jpg

jeres mødre kan ikke spille bold :oP

• #89   18. jul 2010 LOOOOOOOOOOOOOL En tråd!!!!

Feeeed natte griner

http://www.sjove-billeder.dk/index.php?sjove_billeder=det-var-draaben.jpg&theme=sjove-dyr&p=theme

• #90   19. jul 2010 Altså hvis folk spørger om min amstaff er en kamphund så svarer jeg gerne at man både kan kalde dem kamphunde og muskelhunde.. Men at han ikke bliver brugt eller trænet til kamp, men er en almindelig familiehund for mig..
    Fortæller dog også at man med netop sådan en race skal være mere obs på adfær og andre hunde.. Og at det bestemt ikke er en førstegangshund og man skal tænke på hvad man har for enden af snoren..
    Heldigvis har alle jeg har mødt og snakket med syntes jeg virkede fornuftig og velovervejet i mit valg af race (på trods af mine kun 22 år) og de har elsket min hund for værende menneskeglad..
    Fortæller også at jeg ved der er hunde han ikke kan sammen med, men det ved jeg allerede på forhånd og tager ikke chancer.. De andre ejere hilser også uden problemer og vi snakker fint sammen, vi respektere hinanden og hinandens hunde..
    Min venindes amstaff tæve kan ikke med andre store tæver, min hanhund kan ikke med andre store hanhunde.. Men derfor kan vi ejere godt sammen.. smiley
    Og der er endnu ikke sket et eneste uheld med slagsmål fordi vi alle tager vores ansvar bevist på trods af vi er unge mennesker.. Dog er min blevet overfaldet 5 gange af alt fra labradors til jack russels.. Og min var i snor hver eneste gang.. Og tilføjer lige - min har endnu ikke lavet så meget som en skramme på en anden hund.. Det er ham der er gået blødende derfra.. (Herfra det stammer at han ikke kan li andre hanhunde)
    Jeg ville f.eks heller ikke bryde mig om postbude hvis de havde overfaldet mig 5 gange..

• #91   1. dec 2010 hundekampe har været forbud i rigtig mange år, ihvertfald længere end nogle nulevende hunde, derfor nej der findes ikke længere noget der kan kaldes kamphunde, de eneste kamphunde er muskelhunde der bliver misbrugt, der er ingen hunde der naturligt kæmper med alle andre hunde, men der findes hunde der tvinges til det. er prins henriks gravhund også en kamphund eller hvad

• #92   1. dec 2010 Prins Henriks gravhund har mig bekendt ikke slåsset med andre hunde? De virker da ok når de går på kastellet

• #93   1. dec 2010 ja overfor hunde er de måske ok man skal bare ikke være garder, altså hans gravhund bider en garder og sagen bliver dysset ned med 3 flasker vin, havde det været min amstaff var hun blevet aflivet. er det fair, hundeloven er til grin, det er ejerne der skal kontroleres ikke hundene

• #94   1. dec 2010 Havde det været en AST, eller en schæfer for den sags skyld, der havde bidt var der nok også sket større skade, tror du ikke? Dysset ned vil jeg nu ikke sige at sagen blev når det kom på alle forsiderne - men at det kunne klares med lidt vin må sige lidt om at det nok ikke har været specielt alvorligt. Tror du at den var gået hvis hunden havde gjort alvorlig skade?

Politiet gjorde i hvert fald ikke noget ved det da min AST blev anmeldt for overfald, og anmelder ikke kunne vise et eneste sår (han skulle angiveligt have bidt hende i maven og armen 5 minutter før politiet dukkede op, men da det var lodret løgn kunne hun jo ikke vise så meget som et rødt mærke så politiet gik igen - de kunne også se at hunden var rolig og glad).

En helt anden ting er at det netop er kongehusets hund - om man kan lide det eller ej er der nogle andre regler der gælder der (jeg er ikke selv fan af det når det gælder hundebid), men jeg tvivler virkeligt stærkt på at hunden var sluppet med livet i behold hvis den havde været større og havde flået manden i stykker.

Kommentér på:
Muskelhund VS kamphund?

Annonce