Medicin helvede ikke hund! Medicin helvede ikke hund!
Nørj hvor jeg har det svært for tiden.
Har gennem det sidste års tid fået medicinen Seroquel Prolong, et skrækkeligt middel, hvis jeg selv skal sige det, det gør en så forfærdeligt træt og man føler slet ikke man kan noget. Samtidig virker det ikke mod det som det nu skal, og jeg har i over et halvt år tigget om at komme af medicinen igen. Jeg ville gerne have mere energi og overskud i hverdagen og ville ikke tage noget medicin som ikke gjorde andet end at gøre mig så umenneskeligt træt + jeg har taget 40+kg på af det.
Nu er min læge og min sygeplejerske så endelig blevet enige om at jeg skal på noget andet medicin. Desværre noget som kan give mislyde på hjertet, så jeg skal have kørt en EKG hver 3. måned, for at de kan følge med i om der sker forandringer. Men det tager jeg gerne med, for at få mit liv tilbage.
Nå men jeg er så endelig kommet i gang med optrapning af ny medicin, og nedtrapning af den gamle. Kan godt mærke hvor træt(læs hvor meget jeg hader) jeg er af det gamle medicin, og ville egentlig gerne bare lægge det på hylden og så kun tage det nye medicin, da jeg kan mærke at det slet ikke sløver. Men da jeg stadig får så lav dosis af det nye må jeg ikke hoppe af det gamle.
Nå men min sygeplejerske og jeg snakkede så om at jeg bare skulle tage mindste dosis af det gamle, men så snart jeg tager det gamle, så går der ikke ret lang tid, så enten ligger jeg og sover, eller også ligger jeg og kan slet ikke bruge kroppen, men hovedet fungerer fint, men det er som at være lam fra halsen og ned. Jeg hader bare den medicin. Jeg er så begyndt at prøve at køre hver anden dag med den gamle og hver anden dag uden, men den gamle medicin smadrer mig bare fuldstændig, så jeg gider ikke rigtig tage den
nu er der så kommet et nyt dilemma i det jeg så kun tager den nye. Jeg har mistet evnen til at kunne sove?? Jeg ligger mig i seng, lukker øjnene, men der sker bare intet!! Pludselig er natten gået og jeg ligger stadig vågen.. inden jeg startede på alt det her medicin, sov jeg så snart jeg lagde mig i sengen, jeg var naturligt træt, og nød min søvn... nu er det blevet mit værste mareridt. I går valgte jeg så efter flere dage uden søvn at tage mindste dosis af den gamle medicin, bare lige for at give mig et skub, men det virkede meget mere kraftigt en jeg havde troet. jeg faldt i søvn stort set med det samme, men sov fra kl 13 igår og indtil kl 20 om aftenen, og igen derfra gik jeg i seng og sov indtil imorges, men fra kl 13.-20 kunne jeg slet ikke røre mig, selv ikke når jeg ville, kunne ikke rejse mig op og hjælpe min søn, som kaldte på mig, følte mig fanget og kun mit hoved fungerede, resten var bare væk.
Har så besluttet nu at det jo bare ikke går, og vil aldrig mere røre den gamle medicin. Men hvad fanden gør jeg, hvordan lærer jeg at sove igen?? jeg kan ikke klare tanken om at ligge vågen hele natten, jeg elsker min nattesøvn, jeg mangler den, og jeg mangler min energi, for selv om jeg ikke har medicinen som sløver, så sløver det at ligge vågen nat efter nat og jeg kan bare ikke mere...
sygeplejersken kommer mandag, og der vil jeg snakke med hende om det, men der er længe til mandag, især uden søvn...
undskylder for et rodet og måske uforståeligt indlæg sikkert meningsløst, men måtte bare lige ud med det
sep 2005
Følger: 62 Følgere: 60 Hunde: 6 Emner: 137 Svar: 1.387
mar 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 248
Og hvad med kun at sove om natten, det er jo ikke naturlig søvn, at sove om dagen, det er jo klart medicinen som får dig til at sove.
Så hold dig vågen om dagen, og kun sove om natten, og giv det lige tid, det skal nok komme.
Er du sikker på du er vågen og ikke kan rør dig ?? jeg havde en længere periode, hvor jeg tit drømte jeg var vågen men ikke kunne røre mig.
Helt uden medicin påvirkning.
dec 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 260 Svar: 7.929
Når jeg i perioder har svært ved at falde i søvn, hjælper en blanding af de gængse råd mig gerne:
Sørge for at lave noget fysisk aktivitet i løbet af dagen, men endelig ikke hen mod aften.
Ikke spise sent
Ingen te og kaffe udover måske en kop kamille hen mod sengetid
Ro, mørke og kølig temperatur i soveværelset
Fokusere på vejrtrækningen (jeg ligger på ryggen med hænderne på maven, trækker vejret dybt ind gennem næsen, puster ud gennem munden og mærker, hvordan luften bevæger sig gennem hele systemet)
Tænke på ingenting eller lade sit indre blik dække af en farve (helt vildt svært)
Når det alligevel ikke lykkes at falde i søvn, prøver jeg at nyde, at jeg i det mindste ligger og slapper af.
Ellers findes der jo forskellige indslumrings-midler, som ikke er decideret sovemedicin, men bare hjælper med at få roen til at falde i søvn, men i din situation, ville jeg nok ikke forsøge mig med mere medicin.
apr 2009
Følger: 1 Følgere: 8 Emner: 56 Svar: 811
Og ja jeg er 100% sikker på jeg var vågen og ikke kunne røre mig, sådan er medicinen, og jeg er desværre ikke den eneste med de symptomer
dec 2008
Og har du ikke mulighed for at ringe til sygeplejersken og få nogle råd, så du ikke skal vente til mandag?
apr 2009
Optrapning af nye medicin tager 5 uger mener jeg, og jeg er i uge 2 nu, altså på 2/5 dosis.. Og ja jeg ved det er dumt at droppe ud, men jeg kan bare ikke klare det
Har været træt af den gamle medicin meget meget længe men det fungerede selvfølgelig bedre da jeg tog den som jeg skulle end det ville gøre hvis jeg tog den nu, da kroppen er ved at vænne sig af med den
apr 2009
apr 2009
dec 2008
Det er da lidt underligt med den sygeplejerske. Altså, kan godt forstå, hun ikke svarer, når hun har fri, men så må der vel være en anden?
Har du slet ikke nogen, der kan hjælpe dig med at tage over nogle uger?
apr 2009
maj 2009
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 55 Svar: 1.504
apr 2009
feb 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 98 Svar: 1.002
Jeg har stadig problemer med at sove om natten, men det sker heldigvs ikke så tit mere. Synes ikke du selv skal begynde at rode med din medicin, men kontakte en læge eller anden sygepl. og læg kortene på bordet...
apr 2009
Aramis: jeg kan deværre ikke undvære medicin, da jeg så bliver meget meget syg af stemmer som er meget ondskabsfulde og opfordrer til selvmord... også derfor jeg er ked af ikke at kunne tage den gamle medicin i det her skift, men håber på at jeg klarer den i de par uger det tager at blive doseret op, lige nu er jeg i en god periode sygdomsmæssigt
maj 2009
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.219
Jeg har af lægen fået et præparat der hedder Circadin, og det er IKKE et sovemiddel. Det virker sådan at når jeg tager det ca. 1-2 timer før jeg skal i seng, så kan jeg mærke at jeg bliver træt, går i seng og sover hele natten. Det virker sådan at man kommer ned i den dybe søvn som vi har så meget brug for, og så jeg sjældent når pga. alle mine skavanker.
Men det kan være at det løser sig for dig, når du er kørt over på den nye medicin. Elles tag en snak med din læge om at få ordineret Circadin. Det hjælper mig, og nu behøver jeg ikke tage det andet end i perioder hvor jeg ikke kan finde hvile.
apr 2008
Følger: 56 Følgere: 52 Hunde: 1 Emner: 601 Svar: 8.315
Hendes svar : Du har godt af at prøve at slappe lidt af og få sovet lidt !
Tak for lort ! Må man spørge hvad du får dem for ?
apr 2009
apr 2008
Følger: 56 Følgere: 52 Hunde: 1 Emner: 601 Svar: 8.315
maj 2009
apr 2009
Melanie: nej får ikke andet end det men har prøvet 4-5 andre slags medicin inden jeg kom på seroquel. og nu skal jeg over på det nye, som jeg håber vil virke optimalt. PN får jeg ikke noget af, men da jeg var indlagt for ikke voldsomt længe siden fik jeg alm. seroquel som PN og alopam eller hvad det nu hed. men ingen PN nu
maj 2009
apr 2009
apr 2009
maj 2009
for så kan du tale med dem om hvad du kan gøre, da de har adgang til din journal.
apr 2009
maj 2009
du kan sagten ringe og tale med dem om det.
apr 2009
Psykiatrisk skadestue i Esbjerg var dem vi ringede til da jeg blev indlagt i Hviding, men ved ikke om de kan hjælpe med den slags
maj 2009
apr 2009
apr 2009
Ja det er skrækkeligt ikke at kunne sove, nu får jeg noget fra min sygeplejerske imorgen, hun har sendt det med posten.
Jeg snakker faktisk sjældent med lægen nede fra Klinik for Skizofreni, da jeg er under det system, hvor man får tildelt en sygeplejerske dernede fra, som så kommer ud til mig en gang i ugen, både med medicin, men også for at tale om hvordan det går. Jeg kan passende vise hende denne tråd, som du foreslår, når hun kommer på mandag, og så går hun videre med det til lægen.
okt 2006
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 9 Svar: 657
Held og lykke med det!! :o)
Medicin helvede ikke hund!