3.492 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 32 Svar

Medicin helvede ikke hund! Medicin helvede ikke hund!

Nørj hvor jeg har det svært for tiden.

Har gennem det sidste års tid fået medicinen Seroquel Prolong, et skrækkeligt middel, hvis jeg selv skal sige det, det gør en så forfærdeligt træt og man føler slet ikke man kan noget. Samtidig virker det ikke mod det som det nu skal, og jeg har i over et halvt år tigget om at komme af medicinen igen. Jeg ville gerne have mere energi og overskud i hverdagen og ville ikke tage noget medicin som ikke gjorde andet end at gøre mig så umenneskeligt træt + jeg har taget 40+kg på af det.

Nu er min læge og min sygeplejerske så endelig blevet enige om at jeg skal på noget andet medicin. Desværre noget som kan give mislyde på hjertet, så jeg skal have kørt en EKG hver 3. måned, for at de kan følge med i om der sker forandringer. Men det tager jeg gerne med, for at få mit liv tilbage.

Nå men jeg er så endelig kommet i gang med optrapning af ny medicin, og nedtrapning af den gamle. Kan godt mærke hvor træt(læs hvor meget jeg hader) jeg er af det gamle medicin, og ville egentlig gerne bare lægge det på hylden og så kun tage det nye medicin, da jeg kan mærke at det slet ikke sløver. Men da jeg stadig får så lav dosis af det nye må jeg ikke hoppe af det gamle.

Nå men min sygeplejerske og jeg snakkede så om at jeg bare skulle tage mindste dosis af det gamle, men så snart jeg tager det gamle, så går der ikke ret lang tid, så enten ligger jeg og sover, eller også ligger jeg og kan slet ikke bruge kroppen, men hovedet fungerer fint, men det er som at være lam fra halsen og ned. Jeg hader bare den medicin. Jeg er så begyndt at prøve at køre hver anden dag med den gamle og hver anden dag uden, men den gamle medicin smadrer mig bare fuldstændig, så jeg gider ikke rigtig tage den

nu er der så kommet et nyt dilemma i det jeg så kun tager den nye. Jeg har mistet evnen til at kunne sove?? Jeg ligger mig i seng, lukker øjnene, men der sker bare intet!! Pludselig er natten gået og jeg ligger stadig vågen.. inden jeg startede på alt det her medicin, sov jeg så snart jeg lagde mig i sengen, jeg var naturligt træt, og nød min søvn... nu er det blevet mit værste mareridt. I går valgte jeg så efter flere dage uden søvn at tage mindste dosis af den gamle medicin, bare lige for at give mig et skub, men det virkede meget mere kraftigt en jeg havde troet. jeg faldt i søvn stort set med det samme, men sov fra kl 13 igår og indtil kl 20 om aftenen, og igen derfra gik jeg i seng og sov indtil imorges, men fra kl 13.-20 kunne jeg slet ikke røre mig, selv ikke når jeg ville, kunne ikke rejse mig op og hjælpe min søn, som kaldte på mig, følte mig fanget og kun mit hoved fungerede, resten var bare væk.

Har så besluttet nu at det jo bare ikke går, og vil aldrig mere røre den gamle medicin. Men hvad fanden gør jeg, hvordan lærer jeg at sove igen?? jeg kan ikke klare tanken om at ligge vågen hele natten, jeg elsker min nattesøvn, jeg mangler den, og jeg mangler min energi, for selv om jeg ikke har medicinen som sløver, så sløver det at ligge vågen nat efter nat og jeg kan bare ikke mere...

sygeplejersken kommer mandag, og der vil jeg snakke med hende om det, men der er længe til mandag, især uden søvn...

undskylder for et rodet og måske uforståeligt indlæg smiley sikkert meningsløst, men måtte bare lige ud med det

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslut markise til strøm på loft. 850 kr.
  • Rive udendørs væg ned 205 kr.
  • Genopsætning af hylder 1.000 kr.
  • Handyman 1.000 kr.
  • Nem flytterengøring (ikke slemt) 2.550 kr.
  • Sætte en dør i 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Medicin helvede ikke hund!
  • #1   27. aug 2010 Hold da op det lyder ikke rart :O( Ved slet ikk hvad jeg kan komme med af gode råd. Andet end man kan håbe at du bliver naturlig træt.

• #2   27. aug 2010 Tror du ikke det hjælper når medicinen, er helt ude af kroppen..
    Og hvad med kun at sove om natten, det er jo ikke naturlig søvn, at sove om dagen, det er jo klart medicinen som får dig til at sove.
    Så hold dig vågen om dagen, og kun sove om natten, og giv det lige tid, det skal nok komme.

Er du sikker på du er vågen og ikke kan rør dig ?? jeg havde en længere periode, hvor jeg tit drømte jeg var vågen men ikke kunne røre mig.
    Helt uden medicin påvirkning.

• #3   27. aug 2010 Åh hvor lyder det forfærdeligt. det er jo nærmest umuligt at råde dig, for det er ikke til at vide, hvilken indflydelse medicinen har på din (manglende) søvn.

Når jeg i perioder har svært ved at falde i søvn, hjælper en blanding af de gængse råd mig gerne:

Sørge for at lave noget fysisk aktivitet i løbet af dagen, men endelig ikke hen mod aften.

Ikke spise sent

Ingen te og kaffe udover måske en kop kamille hen mod sengetid

Ro, mørke og kølig temperatur i soveværelset

Fokusere på vejrtrækningen (jeg ligger på ryggen med hænderne på maven, trækker vejret dybt ind gennem næsen, puster ud gennem munden og mærker, hvordan luften bevæger sig gennem hele systemet)

Tænke på ingenting eller lade sit indre blik dække af en farve (helt vildt svært)

Når det alligevel ikke lykkes at falde i søvn, prøver jeg at nyde, at jeg i det mindste ligger og slapper af.

Ellers findes der jo forskellige indslumrings-midler, som ikke er decideret sovemedicin, men bare hjælper med at få roen til at falde i søvn, men i din situation, ville jeg nok ikke forsøge mig med mere medicin.

• #4   27. aug 2010 Nu var det simpelthen pga overtræthed at jeg valgte at sove om dagen, ellers gør jeg det ALDRIG!! Hader at sove om dagen.

Og ja jeg er 100% sikker på jeg var vågen og ikke kunne røre mig, sådan er medicinen, og jeg er desværre ikke den eneste med de symptomer smiley men nu har jeg valgt ikke at røre den gamle medicin mere, og kun tage den nye. Men var jo efter en del dage på den nye uden søvn at jeg valgte at prøve med en lille smule af den gamle, men måske jeg bare skal lade det køre endnu mere ud og jeg så måske lærer at sove når jeg først har haft en uge uden søvn smiley

• #5   27. aug 2010 Jeg kan forresten godt forstå, du ikke er vild med den gamle medicin, men hvor lang tid var det meningen, at overgangsperioden til den nye skulle vare? Jeg synes, det lyder lidt satset, selv at begynde at rode med at droppe noget af det.

Og har du ikke mulighed for at ringe til sygeplejersken og få nogle råd, så du ikke skal vente til mandag?

• #6   27. aug 2010 Marianne og Jens

Optrapning af nye medicin tager 5 uger mener jeg, og jeg er i uge 2 nu, altså på 2/5 dosis.. Og ja jeg ved det er dumt at droppe ud, men jeg kan bare ikke klare det smiley få jo ingen hjælp nogen steder fra med alt det jeg ikke kan så længe jeg tager medicinen... og det er jo endnu værre nu hvor jeg ikke har taget gamle medicin noget tid, for så virker den jo endnu mere kraftigt.. kan ikke komme i kontakt med min sygeplejerske smiley har sendt hende et par sms'er, men hvis hun har fri er tlf'en slukket

Har været træt af den gamle medicin meget meget længe men det fungerede selvfølgelig bedre da jeg tog den som jeg skulle end det ville gøre hvis jeg tog den nu, da kroppen er ved at vænne sig af med den

• #7   27. aug 2010 argh HG viser kun nogen indlæg, når jeg har svaret på andre, så først dit første indlæg efter jeg havde læst det andet du havde skrevet marianne og jens

• #8   27. aug 2010 har desværre ingen gardiner i soveværelset smiley drikker stort set aldrig andet end vand, rører aldrig kaffe og te osv.. kan prøve det med ikke at spise sent. jeg synes bare jeg kører så surt i alting, og har jo både sønnen og hunden at tage mig af også smiley

• #9   27. aug 2010 Jeg forstår godt, hvis du ikke orker, men når nu du har klaret dig gennem et helt år, tænker jeg, at 3-5 uger er meget lidt set i forhold til det, hvis det så til gengæld betyder, at det bliver gjort ordentligt og du har chance for at få det bedre bagefter. Som det lyder nu, er det jo heller ikke så godt smiley

Det er da lidt underligt med den sygeplejerske. Altså, kan godt forstå, hun ikke svarer, når hun har fri, men så må der vel være en anden?

Har du slet ikke nogen, der kan hjælpe dig med at tage over nogle uger?

• #10   27. aug 2010 Charlotte: Jo jeg kan prøve at spørge min sygeplejerske, men ser ikke ud til at jeg får fat i hende før mandag alligevel, da hun ikke svarer på mine beskeder

• #11   27. aug 2010 kromi hvad hedder den nye medicin? det er vigtigt for ta kunne sige hvad du kan gøre.

• #12   27. aug 2010 jeg mener den hedder serdolect, men er ikke sikker, har aldrig etuiet fra pillerne herhjemme, da sygeplejersken doserer op hver uge når hun kommer.

• #13   27. aug 2010 Jeg har også fået samme medicin og da jeg havde samme problemer og de sagde jeg skulle have noget andet, valgte jeg at sige helt fra og ingen medicin tage... Jeg tog medicinen om aftenen og skulle ligge i sengen indenfor 20 minutter ellers var min krop "død" som din og jeg væltede hvor jeg stod, om dagen kunne jeg slet ikke fungere, blev først frisk sidst på eftermiddagen og det kunne jeg bare ikke have med at gøre til sidst. Det er en ond cirkel at komme ind i med alt det medicin.

Jeg har stadig problemer med at sove om natten, men det sker heldigvs ikke så tit mere. Synes ikke du selv skal begynde at rode med din medicin, men kontakte en læge eller anden sygepl. og læg kortene på bordet...

• #14   27. aug 2010 Charlotte, min egen læge er slet ikke med indenover det her, kan han stadig hjælpe, eller skal jeg kontakte den speciallæge hos klinik for skizofreni i Esbjerg, jeg går hos?

Aramis: jeg kan deværre ikke undvære medicin, da jeg så bliver meget meget syg af stemmer som er meget ondskabsfulde og opfordrer til selvmord... også derfor jeg er ked af ikke at kunne tage den gamle medicin i det her skift, men håber på at jeg klarer den i de par uger det tager at blive doseret op, lige nu er jeg i en god periode sygdomsmæssigt

• #15   27. aug 2010 når det er serdolect, så burde du kunne få noget let som du kan sove på, du må ikke selv begynde at lege med Seroquel Prolong, det er noget møgmedicin, som man skal passe på med at slippe for det skal langsomt nedtrappes.

• #16   27. aug 2010 Kromi, jeg får utrolig meget medicin for nogle trafikskader, astma og ledegigt. Jeg har perioder hvor jeg ikke kan sove, og det er skrækkeligt, for jeg er træt.

Jeg har af lægen fået et præparat der hedder Circadin, og det er IKKE et sovemiddel. Det virker sådan at når jeg tager det ca. 1-2 timer før jeg skal i seng, så kan jeg mærke at jeg bliver træt, går i seng og sover hele natten. Det virker sådan at man kommer ned i den dybe søvn som vi har så meget brug for, og så jeg sjældent når pga. alle mine skavanker.

Men det kan være at det løser sig for dig, når du er kørt over på den nye medicin. Elles tag en snak med din læge om at få ordineret Circadin. Det hjælper mig, og nu behøver jeg ikke tage det andet end i perioder hvor jeg ikke kan finde hvile.

• #17   27. aug 2010 Har ikke læst alle svar ! Men jeg får også seroquel dog kun 25mg til at sove på da jeg som dig ikke kan sove ! Min behandler vil have mig op i dosis så skal begynde at tage 100mg fra nu af og så op på 200 ! Men sagde til hende at så ville jeg ikke få en døjt ud af dagen !

Hendes svar : Du har godt af at prøve at slappe lidt af og få sovet lidt !

Tak for lort ! Må man spørge hvad du får dem for ?

• #18   27. aug 2010 S & D - Jeg får dem mod paranoid skizofreni... jeg får dog prolongen og ikke alm. seroquel, og har været oppe på 900mg af den. og ja de tænker ikke altid på at det bare ødelægger ens hverdag når man bliver træt og ødelagt osv. Men igen, man har jo brug for noget medicin, for at ens sygdom ikke skal være for aktiv smiley ond cirkel synes jeg

• #19   27. aug 2010 Kromi - præcis ! synes også de er vildt dyre smiley

• #20   27. aug 2010 ja så er jeg klar over hvad, men du får da andet end seroquel gør du ikke? og hvad får du som pn?

• #21   27. aug 2010 S & D: ja de er dyre, men jeg får kronikker tilskud, og lige p.t. under indkøring af medicin, bliver det betalt af klinik for skizofreni

Melanie: nej får ikke andet end det men har prøvet 4-5 andre slags medicin inden jeg kom på seroquel. og nu skal jeg over på det nye, som jeg håber vil virke optimalt. PN får jeg ikke noget af, men da jeg var indlagt for ikke voldsomt længe siden fik jeg alm. seroquel som PN og alopam eller hvad det nu hed. men ingen PN nu

• #22   27. aug 2010 ok, det er bare sjældent at seroquel kan stå alene synes jeg, dem jeg kender, med den sygdom, får tonsvis af forskelligt medicin.

• #23   27. aug 2010 jeg er også kun på forsøgsbasis, da jeg ikke har haft diagnosen i længe nok til at vi har fundet den rigtige medicin. Og ja den har jo heller ikke virket, seroquellen, slet ikke... men der har været så meget, først stoppede min daværende sygeplejerske, og så fik jeg en ny som jeg lige skulle blive tryg ved og så blev jeg indlagt og så igen vænne mig til sygeplejersken da hun stadig er ret ny, og så skulle hun have ferie og så er hun lige kommet tilbage fra ferie og så kunne vi endelig komme i gang med skift

• #24   27. aug 2010 Charlotte: nej min sygeplejerske vil heller ikke have mig på alopam igen smiley kan hverken få fat i sygeplejerske eller nogen af lægerne smiley øv bøv... og nok ikke lige noget at plage vagtlægen med senere i dag

• #25   27. aug 2010 har i ikke en lokalpsykiatri tilknyttet der hvor i bor? eller en psykiatriskadestue?
    for så kan du tale med dem om hvad du kan gøre, da de har adgang til din journal.

• #26   27. aug 2010 det hele ligger i Esbjerg smiley

• #27   27. aug 2010 hverken alopam eller nozinan er godt at bruge.
    du kan sagten ringe og tale med dem om det.

• #28   27. aug 2010 Charlotte: nej det er min sygeplejerske heller ikke, hun kan ikke lide det medicin.

Psykiatrisk skadestue i Esbjerg var dem vi ringede til da jeg blev indlagt i Hviding, men ved ikke om de kan hjælpe med den slags smiley

• #29   27. aug 2010 jo de kan godt hjælpe med at fortælle dig hvad du må gøre og evt. lave en recept på noget let sove eller afslapningsmiddel.

• #30   27. aug 2010 min sygeplejerske endte med at svare og hun foreslog noget som hed melatonin.. aner ikk hvad det er, men håber det hjælper

• #31   27. aug 2010 Ta dit ansvar alvorligt: Gardinerne er mere fordi jeg ikke er nået dertil på listen endnu efter jeg er flyttet smiley

Ja det er skrækkeligt ikke at kunne sove, nu får jeg noget fra min sygeplejerske imorgen, hun har sendt det med posten.

Jeg snakker faktisk sjældent med lægen nede fra Klinik for Skizofreni, da jeg er under det system, hvor man får tildelt en sygeplejerske dernede fra, som så kommer ud til mig en gang i ugen, både med medicin, men også for at tale om hvordan det går. Jeg kan passende vise hende denne tråd, som du foreslår, når hun kommer på mandag, og så går hun videre med det til lægen.

• #32   27. aug 2010 Dét, at du ikke kan sove, kan sagtens være fordi din krop reagerer på, at den ikke længere får den gamle medicin - dvs. nedtrapning er gået for hurtigt. Jeg kender fornemmelsen - er gennem tiden selv blevet trappet ud af skrappe doser antidepressiva samt diverse afslappende piller samt sovemedicin (får heldigvis ingenting mere!), og der kunne jeg også have problemer med at sove, hvis nedtrapningen gik for hurtigt.

Held og lykke med det!! :o)

Kommentér på:
Medicin helvede ikke hund!

Annonce