{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.366 visninger | Oprettet:

Børneopdragelse {{forumTopicSubject}}

Sidder lige og ser SOS barnepigen.

Jeg ved godt det er nogle ret ekstreme tilfælde at familier de rikke fungerer som de kunne, men altså..

Jeg bryder mig ikke om de der time-out, sende på værelset, sidde på trappen metoder.

Er det mig der er sart og bare ikke har haft et trodsigt barn endnu ?

Til gengæld er jeg helt for kommunikation.. At lytte til hinanden og fortælle om de ting vi har på hjerte.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Børneopdragelse
  • #1   18. mar 2011 er ikke for konsekvens pædagogik, det fungere ikke i mit hoved og er kun en kortsigtet løsning.

    Jeg mener istedet lige som dig, at man skal kommunikere om tingene istedet og nå ind til den følelse handlingerne udspringer af, det mener jeg er en sundere og mere effiktiv løsning på sigt.

    Dette giver også børn der kan forklare hvad de føler istedet for at sætte følelserne i baggrunden


  • #2   18. mar 2011 Stinne: Damn en god forklaring.. Det er præcis det jeg mener :o))

  • #3   18. mar 2011 Jeg har ikke børn, hvilket oftest diskvalificerer mig fra at have en mening om den slags her hos folk der har, men nu kommer den alligevel.

    Jeg er ikke jubelglad for den metode der. At afskære et barn fra kontakt - altså nægte dem samvær = kærlighed, kan jeg ikke rigtig finde argumentation for.
    Metoden virker måske, men jeg synes det er for dyr en pris børnene skal betale for en virksom metode.

    At isolere børn følelsesmæssigt selvom det kun er minutter er at skyde langt over målet, IMO.


  • #4   18. mar 2011 Tina og Alex N: Taak smiley

    *CH*: Er bare så enig, kan ikke forstå man afskærer barnet for socialt samværd, når det er det børn har brug for.

    Når et barn opfører sig som de børn i disse udsendelser er det mangel på nærhed og forståelse der er problemet i mine øjne.

    Og så at benægte dem dette ved at sætte dem væk, gør kun at de bliver mere misforståede.

    Måske virker det i situationen, men man får nogle meget mere ualbalancerede børn følelses mæssigt

    IMO


  • #5   18. mar 2011 Jeg er heller ikke for det, men så blev børnene større smiley

    Ej vi bruger det ikke på den måde
    Men fx en dag kastede min mindste en sten på Link, det var kun for at se min reaktion og han VED at det er en af de få ting der slet ikke er til diskussion ( og inden nogen flyver i flint så var det en lille bitte sten og Link bemærkede det ikke men det var princippet i det)

    Jeg sagde til ham at det ikke var ok og at han skulle sige undskyld til Link ( og ja hunden er ligeglad det var for at min dreng skulle erkende at han havde gjort noget forkert)
    Så fik han at vide at han kunne sætte sig på trappen indtil han kunne sige undskyld (ville aldrig bruge tid det forstår børn ikke)
    Men han satte sig så på trappen og hylede i vilden sky og så gik link selvf. Til ham og så kastede han sig ned og undskyldte og kælede ham (forøvrigt første og eneste gang nogen af mine børn ikke har været søde ved link)

    Min datter (7) er en hidsigprop og der kan vi også godt aftale at hun lige går på værelset til hun er kølet ned, igen ingen tvang og ingen tid, hun må komme ned lige så snart hun er klar


  • #6   18. mar 2011 Hov vil lige sige at vores trappe er 2 meter fra vores sofa så børnene bliver ikke vist bort fra os


  • #7   18. mar 2011 Hvad jeg til gengæld synes er et must er, når børnene går en så meget på nerverne, at man er ved at sprænges og derfor går væk.

    Det er nødvendigt en gang i mellem og langt bedre end alternativet, hvis man får et gedigent raserianfald.


  • #8   18. mar 2011 Ditte: Har du så brugt tid på at forklare dit barn hvorfor man skal sige undskyld? Pas på undskyld ikke bliver et tomt ord, som fyres af for at komme ud af en konflikt.

    Mange børn forstår ikke betydningen af undskyld hvis ikke det er blevet dem forklaret grundigt smiley


  • #9   18. mar 2011 Kan måske ikke se det er så forfærdeligt, men jeg er nok for gammeldavs..
    I dag skal børn helst have lov og te sig som de har lyst, for ellers fratager man deres kreativitet. og hvad ved jeg.
    Så, nu kommer der gang i diskutionen.


  • #10   18. mar 2011 Jeg vil ikke modsige mig, jeg har ikke taget stilling til den slags endnu, så er hverken for eller imod. Jeg vil bare spørge de der er imod, hvad i gør i en situation hvor man evt. havde sendt barnet ud smiley Kun fordi jeg er nysgerrig

  • #11   18. mar 2011 Stinne
    Du kan tro jeg har forklaret og forklaret
    Jeg er både uddannet pæd.medhjælper og snart lærer der er ingen børn der får mere forklaring end mine smiley
    Men derfor er der altså stadig ingen børn der bare hopper på den hver gang, det er kun noget jeg bruger i yderste konsekvens og kan fortælle at med 3 børn på hhv 4, 7 og 9 kan jeg stadig tælle på én hånd hvor mange gange det har været brugt


  • #12   18. mar 2011 Glæder mig jeg ikke er alene om den holdning.

    Og så synes jeg også det er vigtigt at mor og far altid er enige og støtter op om den beslutning den anden forældre har truffet... Ihvertfald når barnet ser på.
    Hvis der er noget man ikke lige var enige om, så må man tage den når den lille sover eller lignende


  • #13   18. mar 2011 Tina
    Helt enig


  • #14   18. mar 2011 Ditte med link: Super smiley Spurgte egentlig også kun fordi der er mange der ikke forklare og kan godt forstå børn reagere når de ikke forstår hvad de skal.

    Dejligt at hører der er nogle der gør det smiley


  • #15   18. mar 2011 Ditte: Jeg synes det er okay at der er nogle bestemte ting der er " dødsstraf" for... Som feks at kaste sten efter hunden.

    men det er jo også en engangsforestilling.. Ikke noget der forekommer 10 gange dagligt


  • #16   18. mar 2011 Forklaring er ikke altid så saliggørende - de fleste mindre børn forstår den alligevel ikke.

    Personlige grænser, der bliver sat tydeligt, det tror jeg på er lettere for dem at forstå.

    Og så skal man jo huske, at det, at man ikke bruger time-out ikke behøver at betyde, at man lader stå til. ;o)


  • #17   18. mar 2011 nu har jeg ikke set det program i flere år.

    men jeg synes ikke det er ok at isolere børnene - som jeg forstår de gør her?

    hvis børnene får et hysterisk anfald, og kører sig selv op - får de besked på at sidde et sted lidt væk fra de andre børn, og når de er blevet i bedre humør, må de komme ind igen og lege.
    det samme hvis de har slået, og ikke kan se det forkerte i det, må de sidde på en stol og tænke over hvorfor de sidder hvor de sidder.


  • #18   18. mar 2011 Stinne
    Helt enig

    Tina
    Præcis
    Faktisk er der kun det at behandle andre dårligt (mennesker som dyr) der kan udløse "dødsstraf" herhjemme smiley og altså kun hvis man ikke bageftee vil tale om det/pust/ae/undskylde



  • #19   18. mar 2011 Irene: jeg tror slet ikke det kommer derud hvis man er god til at kommunikere.

    Jeg mener ikke at man ikke skal sætte grænser for børn.. Selvfølgelig skal man det eller bliver de jo ulidelige at være sammen med,.
    Jeg mener bare at hvis man er god til at tale sammen, så får man ikke de problemer..

    Meen.. nu er Sofie pigen også kun 17 måneder... Meget kan jo ske endnu ;o))


  • #20   18. mar 2011 jeg går ind for de 3 k'er...

    Kærlighed, Krav, Konsekvens...

    er der ingen konsekvens er der stor chance for at barnet vokser op med den tro at der ikke er konsekvens for at lave noget forkert...

    børn har det ALT for godt idag, curling børn... forældrene fejer alt skidt væk fra dem... børn skal lave fejl, og lære af dem... børn skal slå sig, og lære fra det...


  • #21   18. mar 2011 Tina - Nå jo, men nu kan man jo sagtens have konflikter inden det kommer derud, alt andet ville da være meget mærkeligt ;o) Og tjo...hun er jo endnu for lille til at sige dig imod GG

  • #22   18. mar 2011 CH
    Jeg er helt enig
    Men man kan godt forklare på barnets niveau, et barn der ikke kan forstå betydningen af undskyld ville jeg aldrig tvinge til at bruge det smiley


  • #23   18. mar 2011 Ditte - nej, en undskyldning er meningsløs så længe det handler om høflighedsfraser.

    Hvis man gennem sin egen relation og respekt til barnet får givet barnet evnen til at føle empati, så kommer meningen med undskyldningen på et tidspunkt


  • #24   18. mar 2011 Irene: det kan godt være hun er for lille til at sige mig imod med ord, men hun har bestemt sin egen mening om tingene, og hun er stor nok til at drille bevidst

  • #25   18. mar 2011 Det kommer nok også an på situationen...
    Her i huset har alle unger hver deres værelse...og hvis de synes der skal være konflikter, ja så må de gå på værelserne, for vi skal allesammen være her...så nytter det ikke, at alle vi andre skal forlade fællesrummene..eks. køkken/alrum, fordi én er sur...Vi er så også 2 voksne og 4 børn...
    Vi har selvfølgelig også soveværelset, men I de fælles rum, gælder husets regler...Hvis respekt overfor hinanden, det gælder både børn og voksne..
    Har jeg en "hys-dag", hvor noget går mig på eks.vis.. ja så må jeg også forlade "fællesrummet", hvilket så bliver til en ekstra tur med the dogs smiley

    Så hvis tingene begynder at gå op i hat og briller..så blir de bedt om at gå på værelset eller udenfor og køle af/tænke over tingene...

    Og det er ikke lig med - ingen samvær/ingen kærlighed, for børn skal da ha' grænser...:) Hvilket jo ikke er det samme som, at de bliver begrænset smiley
    Til gengæld har de os (forældre) til rådighed 24 timer i døgnet, vi snakker utrolig meget sammen og bruger generelt rigtig meget tid sammen.

    Alle er vi forskellige, også børnene... smiley


  • #26   18. mar 2011 CH
    Igen er jeg helt enig smiley


  • #27   18. mar 2011 Synes, det kommer meget an på barnet og situationen.

    Min den ældste kunne man snakke op og ned ad stolper med og lige lidt hjalp det. Det skal så lige tilføjes, at hun er ADHD barn og at alt skulle være meget firkantet, da hun var lille smiley

    Har nu aldrig brugt time-out i den forstand, men har da bedt dem, om at gå ind på værelset til deres hysteriske anfald var overstået, da de var små.


  • #28   18. mar 2011 Jeg bliver helt dårlig når der sidder et 3 årigt barn på trappen og panisk skriger " Im sorry, Im sorry, Im sorry" men der er INGEN respons fra forældrene før tiden er gået

  • #30   18. mar 2011 DKK.. Kærlighed og konsekvens ja... Men hvorfor straf ??
    Jeg har 2 søskende og ingen af os har nogensinde fået noget der ligner time-out eller stuearrest.. Og det har heller aldrig været nødvendigt ( der er 15 år mellem mig og min søster, så det er ikke bare fordi jeg har haft barneøjne på at jeg synes det ikke var nødvendigt )
    Jeg har et barn selv som jeg har en hverdag med....


  • #31   18. mar 2011 DKK

    Ja jeg har som sagt både uddannet mig inden for området og er mor til 3 i alderen 4-9, så jeg føler mig da bestemt ikke
    Uvidende smiley


  • blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Svar: 1.036
    #32   18. mar 2011 Nu er jeg selv vokset op med at ryge en tur på værelset og køle af, hvis jeg var strid og jeg lever i bedste velgående og er ikke mærket.

    Tværtimod, jeg opfatter det som en oplevelse af at tingene har konsekvenser. Det er ikke alt det er til debat. Og hvis jeg skulle være helt ærligt, så synes jeg det er noget rigtig mange børn og unge i dag tilsyneladende aldrig har lært.



  • #33   18. mar 2011 Jeg er indædt modstander af "opdragelsesmetoder" ..deciderede opskrifter, som skulle passe på børn generelt??? Jamen det findes jo ikke.

    Her i huset er børnene vokset op med respekt for hvem de er, ligesom jeg forventer de respekterer mine og andres grænser..


  • #34   18. mar 2011 Jeg siger heller ikke alt skal være til debat.
    Der skal helt sikkert være grænser, men der kan sagtens være grænser uden der er straf.


  • #35   18. mar 2011 Kan man helt skille straf og konsekvens?

    Mine tøser er ret frit opdraget. Jeg går som en selvfølge ud fra, at mine børn, ift. deres alder selvfølgelig, overholder aftaler. Gør de ikke det, så får det konsekvenser, men set fra deres synspunkt vil det vel blive opfattet som en straf?



  • #36   18. mar 2011 Karen : respekt er et nøgleord at få med her.. Gensidig respekt for hinanden og plads til forskellighed synes jeg er vigtigt

  • #37   18. mar 2011 karen A

    Enig, respekt for det enkelte individ er vigtigt, ligesom gensidig tillid også er.


  • #38   18. mar 2011 Helle : med konsekvent mente jeg det som: Det bliver som jeg har sagt uanset hvor sur du måtte blive.
    Eller som i " regelmæssighed"
    Kan faktisk godt lide det gamle ord : Ro renlighed og regelmæssighed.
    Rutiner er godt for børn.. Ihvertfald for mit barn.. Feks. først aftensmad, så i bad, nattøj på og børste tænder og lege lidt inden hun skal i seng.. og sådan er det ( næsten) hver aften.

    Konsekvens lærer hun også.. Feks er gaflen væk når hun har smidt den på gulvet.. Det kan godt være hun bliver sur, men hun finder ud af at jeg ikke samler den op 10 gange i løbet af et måltid..
    Det synes jeg ikke jeg vil kalde straf... ?


  • blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Svar: 1.036
    #39   18. mar 2011 Tina:

    Nu synes jeg straf lyder så drastisk smiley

    Jeg har svært ved at se pointen med grænser, hvis der ikke er konsekvenser ved at bryde dem. Nu siger jeg ikke at konsekvensen nødvendigvis skal være en tur på værelset, men selvfølgelig passende.

    Nu har det heller aldrig foregået sådan at jeg er blev kylet ind og døren låst, jeg har fået at vide at jeg kunne gå ind og blive der til jeg kunne finde ud af at opføre mig ordenligt. Hvis jeg har været skabagtig, forstår jeg da udmærket resten af huset ikke har gidet høre på det...


  • #40   18. mar 2011 Tina og Alex N

    Nej, det har du selvfølgelig ret i gg

    Tænker nu også mere på, når de bliver teenagere og begynder at gå til fester osv.

    Jeg har tillid til at de overholder vores aftaler. Gør de ikke det, så bliver friheden begrænset, men set fra en teenagers synspunkt, ville det jo være en straf. smiley


  • #41   18. mar 2011 blah.
    Straf ER drastisk :o)

    Overtræder man reglerne får man at vide det ikke er i orden..
    Og når barnet er stor nok til at forstå forklaringen kommer den også.

    jeg fik feks at vide det ikke var i orden at jeg cyklede uden lys om aftenen.
    Jeg kunne sagtens selv se og kunne derfor ikke se problemet.
    Mine forældre gjorde så det at min mor gik ud langs vejen som jeg lige havde cyklet på ( uden gadelys, fortov eller cykelsti ) og min far tog mig med i bilen.. Jeg skulle så sige til når jeg fik øje på min mor.
    Jeg kan LOVE dig for jeg aldrig har cyklet uden lys siden.. Men straf var det ikke IMO


  • #44   18. mar 2011 Helle: Helt sikkert... Men der er jo også lidt forskel på at opdrage børn og på at opdrage unge mennesker.
    En teenager kan du lave en aftale med hvor konsekvensen af aftalebrud er klar fra starten..
    Er du ikke hjemme kl 2:00 så må du ikke gå i byen næste weekend.
    Så er det teenagerens eget valg.. De kender konsekvensen og er gamle nok til at forstå sammenhængen


  • #45   18. mar 2011 Maj.Britt: Ja det var simpelthen skræmmende.. Jeg har vel været 10 år tror jeg men det står stadig helt klart for mig.

    Nogle gange er " billeder" bedre end ord


  • #47   18. mar 2011 Sådan er det også nogenlunde her + de skal til enhver tid være til at komme i kontakt med telefonisk smiley

  • #48   18. mar 2011 Jeg har ikke nået at lase indlggene i tråden men skynder mig lig at sige:

    Jeg går ikke ind fo og har aldrig brugt "time out", da det i mine øjne minder for meget om at blive sat i skammekrogen i skolen. Dybt forældet efter min mening.
    Jeg har i stedet brugt den at gå ud af stuen og lade knægten rase ud (ligesom når vi ignorerer hunde for dårlig opførsel). Når han så var faldet lidt ned gik jeg ind, tog ham på skødet og snakkede om, hvad han havde lavet og evt. bedt ham rydde op eller hvad han nu havde lavet (alt efter alder selvfølgelig)
    Da han var helt lille og blev hysterisk, hvis der var noget han ikke fik lov til, tog jeg ham på skødet med armene omkring ham (ikke tvang - forstå mig ret) indtil han faldt til ro - Jeg opfattede nærmere hans opførsel som frustration fremfor trods - og derefter hjalp jeg ham med det han flippede ud over.
    Det er ikke min opfattelse at børn skal straffes. De skal hjælpes til at klare forskellige situationer.


  • blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Svar: 1.036
    #49   18. mar 2011 Tina:

    Den med gaflen ser jeg heller ikke som straf, det er for mig en konsekvens. Jeg har ikke altid været lydhør over for forklaringer i ren og skær trods, så jeg kan næsten ikke se hvad forældre i en sådan situation, lader barnet opleve konsekvensen.

    Jeg synes heller ikke at en decideret straf altid er upassende, jeg har da lavet numre en gang i mellem der værdige og jeg kan så absolut heller ikke klandre mine for at have gjort som de har.

    En anden ting er, at nogle af de børn jeg oplever dagligt. Det er mig en gåde hvordan de kan få lov at te sig og skabe sig som de gør. Jeg begriber ganske enkelt ikke at forældrene vil tillade det, eller gider at se og høre på det. I min verden er det helt uforståeligt at små børn kan have så meget magt.


  • #50   18. mar 2011 blah : Helt enig i at der er nogle børn der aldrig har fået sat grænser og som er fuldstændig ulidelige at være sammen med.

    jeg tror det udspringer af usikkerhed overfor hvad man "må" som forældre.
    "Brug hjernen før du køber hund" skrev længere oppe -
    Citat ;
    Kan måske ikke se det er så forfærdeligt, men jeg er nok for gammeldavs..
    I dag skal børn helst have lov og te sig som de har lyst, for ellers fratager man deres kreativitet. og hvad ved jeg.
    Så, nu kommer der gang i diskutionen.

    Jeg tror hun er inde på noget af forklaringen.. De her børneopdragelsesguruer ( såvel som hundeopdragelsesguruer) sætter nogle retningslinier op som mange tager som gældende regler uden at forholde sig kritisk til det.. Både dem i den ene og den anden grøft.
    Det er også tragisk at nogle forældre ikke tør opdrage og vejlede deres børn af frygt for at hæmme dem.
    IMO hæmmer de dem netop ved ikke at lære dem alm social omgang med andre mennesker på en måde så alle kan være der


  • #51   18. mar 2011 DK: Jeg går ud fra han kan komme ud når han er klar.
    Jeg lægger vægt på at du skriver han har brug for..
    Dvs DU har vurderet på hans behov og ikke ud fra en standart om opdragelse.

    Jeg ser time-out med feks 5 minutter på trappen for en 3 årig som afmagt. Det gør kun barnet mere frustreret.


  • #52   18. mar 2011 ja, det er faktisk allerede blevet sagt, det som jeg mener smiley

    Der var en der skrev Kærlighed, Kosnsekvens og Krav.

    Ja, og børn skal have lov til at blive beskidte, lege vildt, og være børn! Men de skal også stilles i nogle situationer de ikke mestrer 100%, men som stadig gir succes. De skal ikke nurses og plejes og pusles hele vejen. De må gerne opleve at verden ikke kun drejer sig om dem. Og gerne erfare, at man skal opføre sig på en af omverdenen accepteret måde, så er der også plads til dem. De skal ikke for enhver pris have deres vilje.

    Vi ricikerer jo at den næste generation blir cremekonger og cremedronninger.

    "Du skal rydde legoet op før du kan lege med puslespil." KRAV
    "Du kan ikke få lov at lege med logo mere, når du ikke vil rydde op" KONSEKVENS
    "Hvor var det bare godt du ryddede legoet op alligevel - tak for det - her er puslespillet" KÆRLIGHED (men stadig også KONSEKVENS)

    hvis barnet i ovennævnte tilfælde havde stukket i hyl og vræl, ville jeg have sat ham/hende ud hvor han ikke lige sidder i centrum... og derefter ignoreret ham. "du skal rydde op efter dig, ellers kan du ikke lege med tingene. du må sidde her og køle lidt af, og når du er blevet god igen, kan du rydde op, og så kan vi finde på noget nyt at lege med sammen bagefter. Når du er god igen, må du gerne lege igen"


  • blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Svar: 1.036
    #53   18. mar 2011 Tina:

    Tror du ikke øget frustration er forstærket af at barnet ikke har oplevet grænser og konsekvens før?

    DK:

    Det springer slet ikke mig i øjnene, som værende noget forkert. Som det bliver skrevet, du har vurderet at det er det han har brug for.

    Det kommer slet ikke noget ud af at opildne en konflikt.



  • #54   18. mar 2011 blah: Jo det tror jeg bestemt har noget med sagen at gøre, men man kan vise grænser og være konsekvent på mange andre måder end med time-out.
    Jeg tror i lige så høj grad det handler om at forældrene skal gennemføre det de starter.
    Der er jo forældre som nærmest er bange for deres børn.. virkelig skræmmende


  • #55   18. mar 2011 Mange børn (og voksne) har brug for at være sig selv når de er opkørte. Det er der intet galt i at anvise dem og lære dem, hvis man øjner, at det er det, der kan få dem til at fatte ro igen.

    Men der er meget langt fra det og så til at bruge time-out i en pædagogisk og opdragelsesmæssig hensigt.
    Det er drastisk og unødvendigt i min bog.

    Jeg ser det som værende positiv straf fordi det slår rasende hårdt på et lille barn. Og det er kun små børn det virker på.


  • #56   18. mar 2011 Og så er jeg af den holdning at børn/unge - mennesker i det hele taget, skal lære, at der altid er en konsekvens af en handling. Det er den barske virkelighed.

    Men en kunstig opsat konsekvens, der har karakter af en hjemmebrygget og til lejligheden skabt straf, det synes jeg er noget der udspringer af den gode gamle tænkning om at mennesket er født ondt og skal have bekæmpet de dårlige sider fra starten.

    Konsekvens af en handling mener jeg skal falde naturligt og helt i tråd med den handling konsekvensen kommer af - Tina, jeg synes dit eksempel med gaflen er lige i øjet. Smider man gaflen ned, så har man ingen gaffel....

    Og så i øvrigt ikke tillægge små børn alle mulige skumle motiver - de fleste børn prøver jo ikke at straffe deres forældre, men lever deres liv ud fra hvad de har LYST til her og nu. Ligesom vi andre gjorde, hvis vi kunne få lov ;o)


  • #57   18. mar 2011 DK:
    Da han er blevet medicineret....
    Så er der sansynligvis også en god forklaring på adfærden der rækker ud over hvad der kan opfattes som dårlig eller manglende opdragelse.
    Og I og med at du kender hans diagnose kan du også træffe de valg og metoder der er bedst for ham.
    Hans behov er sansynligvis anderledes end min datters behov... Og sikkert også anderledes end jeres andet barns behov.

    Det er der jeg synes man skal skelne..
    Der er forskel på barnets behov og hvad der er nemmest for forældrene


  • #58   18. mar 2011 Man kan ikke sammenligne en "time out", med at lære sit barn at "køle af"... en time out, går i al sin enkelhed ud på at få barnet til at føle, det står udenfor fællesskabet, da fællesskabet ikke tolererer dets opførsel.

    At lære sit barn at køle af, kan være dét der i perioder får dem gennem konflikter de ikke umiddelbart kan overskue, ..forskellen er at afkølingen er selvvalgt, fordi det for barnet, er det bedste valg her og nu.


  • blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Svar: 1.036
    #59   18. mar 2011 Tina:

    Det er meget skræmmende. Jeg forfærdes ofte og begriber som sagt slet ikke at børn skal have den magt. Men jo, problemet er jo nok at forældre afgiver den gradvist ved at lade stå til.

    Og bare for god ordens skyld, jeg synes ikke konsekvensen/"straffen" skal falde, uden at en klar grænse er sat og der efter brudt.

    Jeg tror børn lynhurtige til at aflæse den slags, jeg tror ikke man skal give efter ret mange gange.
    Jeg har den her veninde der truer men konsekvenser ved det mindste, men hun følger aldrig trop og i skal se en 5 årig køre sin mor rundt i manegen!




  • #60   18. mar 2011 DK - man skal lære, hvad der er bedst for en.

    Det er ikke bedst for nogen med en timeout for at lære en lektie, men det kan sagtens være bedst for en at blive tvunget til at køle ned.

    Det er to helt forskellige ting.

    Dog mener jeg ikke at helt små børn ufrivilligt skal isoleres for at køle ned - der må jeg sige, at jeg synes en fastholdelse kan være en bedre løsning.... Men børn er forskellige.


  • #61   18. mar 2011 CH:
    Citat : Konsekvens af en handling mener jeg skal falde naturligt og helt i tråd med den handling konsekvensen kommer af

    Super godt formuleret


  • #62   18. mar 2011 Blah - er du sikker på, at det er den femårige, der har almægtige tanker?

    Eller gør barnet bare hvad det har mulighed for?

    Igen - hvorfor tillægge små børn så skumle motiver? De gør, hvad der er dem muligt inden for de rammer, der udstikkes. Det er forældres pligt at udstikke rammerne, magter de ikke dette, så synes jeg bestemt ikke det er børnene, der er synderne.


  • #63   18. mar 2011 DK .. det er en hård måde for et "diagnosebarn", at lære deres opførsel er uønsket,
    ..jeg tror på det er muligt at få barnet til selv at træffe valget, dels for at skåne sig selv og dels fordi barnet her har en vanskelighed, som skal tages hensyn til af omgivelserne, ...hvilket ikke altid er en mulighed.


  • #64   18. mar 2011 blah : tomme trusler når man ingen vegne med.. Har man sagt a må man også sige b.

    Men stadig på en måde så man viser hinanden respekt.

    Jeg hader at være vidne til den mor der kalder sit 5 årige barn spasser hvis han kommer til at gøre noget dumt.


  • #65   18. mar 2011 DK: Hvordan har du det med at din søn har været holdt så hårdt fast og låst inde ?

  • #66   18. mar 2011 Alle skal have det forskelligt - og det er udfordringen for alle voksne omkring hvert enkelt barn.
    Og børn med personlighedsforstyrrelser giver lidt ekstra udfordringer, men man må helst ikke danne norm ud fra sådan en gruppe børn.


  • blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Svar: 1.036
    #67   18. mar 2011 Karen:

    Jeg er ikke helt enig, men hvordan jeg lige skal formulerer mig ved jeg ikke smiley

    ...Nu skrev jeg tidligere at jeg selv er vokset op med at jeg passende kunne gå ind på mit værelse hvis jeg skulle te mig, hvad jeg så fik ud af det var op til mig selv. Jeg betragter det virkelig ikke som en straf-straf, så meget som jeg betragter det som at jeg måtte lære og indse, at ikke alt er til debat eller op til et barn at bestemme, og at hys adfærd ikke er lønsomt.

    Noget helt andet, noget jeg ofte undre mig over hvad børn får lov til ved aftensbordet...ja, spørg mig ikke hvorfor jeg mener at kunne spore mange folks dårlige vaner i voksenalderen tilbage til hvad de har måtte slippe afsted med dér smiley


  • #68   18. mar 2011 DK - naturligvis.
    pædagoger - og andre voksne - er også bare mennesker, der gør hvad de kan i forhold til det enkelte barn.

    Desværre er handlemulighederne få og helt afhængigt af de tildelte ressourcer.

    Men stadig ikke normen.


  • #69   18. mar 2011 DK : Jeg blev meget ked af det da jeg læste din beskrivelse af hvad din dreng har været udsat for og jeg ville selv blive utrolig vred hvis mit barn kom hjem med blå-sorte mærker efter fastholdelse..
    Et miks af følelserne vrede, ked af det, afmagt, hævn, sorg.

    Jeg kan ikke begynde at forestille mig hvor hårdt det må være for jer

    Og fik jeg sådan en sms ville jeg gå i panik


  • #70   18. mar 2011 Desværre er det sådan i vores lille land, at mange børn med specielle behov lander steder, hvor der ikke er ressourcer til dem. Og sådan en fastholdelse kan være nødvendig for at undgå at et barn gør skade på sig selv og andre.

    Det kan godt give blå mærker - både på den holdte og og den holdende. Det er tragisk. Det er ikke sjovt for nogen, men så længe der ikke bliver åbnet plads for disse børn på steder, der kan rumme dem, så længe vil man opleve den slags.


  • #71   18. mar 2011 DK, ..helt ærligt, ..var det mit barn, som var så ulykkeligt, havde vi taget til Sverige på tømmerflåde sejlads på silja søen i en måned, ...gået santiago pilgrimsfærden, eller bare i et telt på en mark i en måned, for at nå derind igen, hvor vi forstår hinanden. ..Det må være frygteligt for jer, at have det sådan i hverdagen!

    Blah, ..hvorfor er alt ikke til debat? ..naturligvis skal børn ikke "bestemme alt", men hvis mit barn har et hamrende godt argument i en tvist, kunne jeg da ikke finde på at overrule, bare fordi jeg er voksen, basta!

    Og så er vi nok meget forskellige når det kommer til bord manerer smiley ..personligt er jeg ikke til det pæne, for dt pænes skyld, men jeg hader at gøre rent, så lad lige være med at spilde!


  • #72   18. mar 2011 DK: Puha...
    Det glæder mig meget at han er kommet et sted hen der har forståelse og som kan rumme ham.
    Fungerer han ikke også bedre efter skoleskiftet ?

    Jeg synes det er stærkt gået at I som forældre ikke længere ville tillade at jeres dreng gik på den skole.
    Men alligevel utroligt der skulle gå så lang tid før kommunen ville indse alvoren


  • blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Svar: 1.036
    #73   18. mar 2011 CH:

    Jeg klandre ikke barnet for noget som helst, så hvor min antagelse om det 5 årige barn har almægtige tanker, ved jeg ikke.

    Men jeg føler mig da overbevist om at barnet har luret at man får lørdagsslikket serveret før tid, hvis man plager længe nok, på trods af trusler om det stik modsatte, fordi det eneste konsekvente ved mors adfærd er at hun giver efter hver gang.

    Jeg husker da tydeligt selv hvordan jeg spekulerede i hvem der skulle spørges om lov hjemme hos mig, afhængigt af hvad jeg ønskede at opnå. Så selvom jeg ikke planlagde at overtage verdensherredømmet, så var der aldeles udspekulerede tanker bag, i det omfang et barn nu kan have det.


  • #74   18. mar 2011 Blah... tjaaa... vi er mennesker... Vi gør, hvad der kan betale sig. Og er vi blevet undervist af vores forældre, hvordan vi trykker på de knapper, der udløser den gevinst vi ønsker, så trykker vi.

    I øvrigt noget, vi kan gøre brug af på en positiv måde senere i livet.



  • blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Svar: 1.036
    #75   18. mar 2011 CH:

    Tag ikke fejl af, at det ikke er børnene jeg peger fingre af her. Det er forældres mangel på konsekvens og det det medføre.

    Jeg klandre da ikke et barn for at ville udfordre grænserne, det finder jeg da ganske naturligt. Spørgsmålet er så i hvilket omfang det skal gå ubemærket hen, og hvordan man eventuelt håndterer det.


  • #76   18. mar 2011 Karen: jeg synes heller ikke alt er til debat:
    Nej du må ikke sidde med hovedet ud af vinduet når vi kører.. det er farligt.. Basta

    Du skal have sele på når vi kører.. ellers kører vi ingen steder.. Basta

    Du må ikke hoppe i møblerne.. Fordi jeg siger det.. Basta

    Streng mor ??
    Bare æregligt


  • #77   18. mar 2011 Det handler vel om - når vi taler om et gennemsnitsbarn - at lade dem have forhandlingsret på relevante områder, og være klar i spyttet på de områder, hvor der ingen forhandlingsret er.

    Jeg synes så det er drønvigtigt, at man lærer børn at forhandle. Det er en del af den virkelighed, de skal være i, når de bliver ældre. Så kæft trit og retning kvalificerer på ingen måde til vores samfund.


  • blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Svar: 1.036
    #78   18. mar 2011 Tina:

    Det er da også helt hen i vejret at kalde sin barn det!

    Jeg er helt på linje med gaffel eksemplet.


  • #79   18. mar 2011 Helt enig i at et barn skal lære at argumentere og også få fordele af gode argumenter.. Når barnet er gammel nok og om de ting der kan forhandles om.
    regler der er der af sikkerhedsmæssige årsager er aldrig til diskussion.


  • blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Svar: 1.036
    #80   18. mar 2011 CH:

    Præcis, vi gør hvad der betaler sig. Men jeg mener nu stadig at det så er forældrene at lade børnene vide hvad der betaler sig.

    Og jeg er da ganske enig, børn skal lære at forhandle, om man vil, men der er også være en balance. Jeg tror absolut heller ikke det gavner et barn at tro at alt er til forhandling. Nogle gange er der bare nogle regler og vilkår.


  • #81   18. mar 2011 blah: ja.. men ikke destro mindre gør hun det. For ting jeg synes er banale og ligegyldige.
    Jeg er virkelig i et dilemma, for jeg har så meget lyst til at sige det ikke er i orden, men samtidig så er børneopdragelse et meget ømfindigt emne..


  • #82   18. mar 2011 Som skrevet før - man må være klar i spyttet på de områder, hvor børnene IKKE har forhandlingsret.

    Er man ikke det, så må man leve med at de forsøger og de må leve med konsekvensen af aldrig rigtigt at have fået lært at afkode når folk sætter grænser.

    Det kan give en hulens masse problemer.


  • #83   18. mar 2011 En af de vigtigste roller som forældre er vel at forberede vores unger på den verden og virkelighed de skal leve i.
    Det er sværet for de børn der har været pakket ind i vat og holdt i hånden hele vejen.
    Det er svært for de børn der ikke har fået lov at gøre sine egne erfaringer.
    Det er svært for dem der har stået alene og ikke fået den støtte og vejledning de havde brug for
    Det er svært for dem der ikke har lært at følge regler og normer
    Og det er svært for dem der ikke har lært at argumentere.

    Børn skal lære lidt af det hele i det tempo de er klar til det i


  • blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Svar: 1.036
    #84   18. mar 2011 CH:

    Det er jeg så ganske enig i, at det kan give problemer.

    Det er enormt frustrerende også, at møde mennesker der aldrig har lært dette. Jeg synes desuden tit følges med, at der bogstavelig talt skal stilles spørgsmålstegn ved alt og en stor undre over andres manglende forståelse overfor deres utilfredshed.

    Et godt eksempel kan være i forbindelse med arbejde, her har jeg ofte oplevet det.


  • blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Svar: 1.036
    #85   18. mar 2011 Tina:

    Jeg er helt enig.

    En anden vigtig ting jeg selv synes går hånd i hånd, med det vi diskuterer her, er det at lære at vælge sine kampe med omhu. Både for sin egen skyld, og så sandelig også fordi nogle ting nu engang bare er som de er, hvilket vi vist er enige om.

    Jeg tror der venter en nogle kedelige erfaringer hvis man ikke lære dette


  • #86   18. mar 2011 Jeg vil gerne tilføje evnen til at reflektere og evnen til at stikke en finger i jorden og lade sig selv træde et skridt baglæns en gang i mellem. - Samtidig sørge for at lære at turde træde frem, når det er relevant.

  • #87   18. mar 2011 CH: det er bestemt nogle gode kvaliteter

  • #88   19. mar 2011 Laila
    Hjælpe-Administrator

    Kors, hvor kan jeg bare genkende, det du skriver. Min ældste var ligesådan.

    Som 17 årig fik hun diagnoserne ADHD i svær grad, tourettessyndrom og OCD.



  • #89   19. mar 2011 Jeg skulle den anden dag i Fakta. Ude foran står en stakkels mor med en dreng på 5-6 år. Jeg ved ikke hvad han var utilfreds med , men utilfreds var han. Han skubber arrigt til nogle cykler foran forretningen, der vælter, alt mens han skriger op med ukvemsord.
    Han mor forsøger og fortælle knægten at folk bliver kede at han vælter deres cylker. Hun forsøger og stille de væltede cykler op igen men drengen forsætter med og vælte dem igen lige så hurtigt.

    Jeg går ind i Fakta, og tænker den dreng kan være glad for det ikke var min cykel han væltede rundt med. For så havde jeg ikke være så pedagodisk som hans mor.



  • #90   19. mar 2011 Brug hjernen...

    Det ville jeg også være blevet temmelig muggen over, både hvis det var min cykel eller mit barn.


  • #91   19. mar 2011 Jeg har ikke læst alle indlæggene, men kommer med mit svar alligevel.

    Jeg går klart ind for timeout, hvis det bliver gjort på den rigtige måde, Hvis det ikke bliver misbrugt og hvis man samtidig forklare hvad der er gået galt.

    Jeg kan ikke forklare min datter mens hun har et raserianfald hvorfor jeg ikke vil have hun gør sådan og sådan. Men når hun har været i time out og faldet ned, så kan jeg forklare hende det.

    Så lige der er en der skriver at skammekrogen er forældet. Hvorfor? Jeg vil mene at i skolen er det forældet, men jeg kan ikke se hvorfor det ikke kan bruges i hjemmet. I skolen da det blev brugt, var det ydmygende at være i skammekrogen fordi alle kammeraterne kiggede på. Men herhjemme? Der synes jeg at skammekrogen/time out er helt okay.



Kommentér på:
Børneopdragelse

Annonce