1.366 visninger
|
Oprettet:
Børneopdragelse {{forumTopicSubject}}
Sidder lige og ser SOS barnepigen.
Jeg ved godt det er nogle ret ekstreme tilfælde at familier de rikke fungerer som de kunne, men altså..
Jeg bryder mig ikke om de der time-out, sende på værelset, sidde på trappen metoder.
Er det mig der er sart og bare ikke har haft et trodsigt barn endnu ?
Til gengæld er jeg helt for kommunikation.. At lytte til hinanden og fortælle om de ting vi har på hjerte.
apr 2008
Følger: 36 Følgere: 38 Hunde: 2 Emner: 273 Svar: 3.146
Jeg mener istedet lige som dig, at man skal kommunikere om tingene istedet og nå ind til den følelse handlingerne udspringer af, det mener jeg er en sundere og mere effiktiv løsning på sigt.
Dette giver også børn der kan forklare hvad de føler istedet for at sætte følelserne i baggrunden
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.377
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Jeg er ikke jubelglad for den metode der. At afskære et barn fra kontakt - altså nægte dem samvær = kærlighed, kan jeg ikke rigtig finde argumentation for.
Metoden virker måske, men jeg synes det er for dyr en pris børnene skal betale for en virksom metode.
At isolere børn følelsesmæssigt selvom det kun er minutter er at skyde langt over målet, IMO.
apr 2008
*CH*: Er bare så enig, kan ikke forstå man afskærer barnet for socialt samværd, når det er det børn har brug for.
Når et barn opfører sig som de børn i disse udsendelser er det mangel på nærhed og forståelse der er problemet i mine øjne.
Og så at benægte dem dette ved at sætte dem væk, gør kun at de bliver mere misforståede.
Måske virker det i situationen, men man får nogle meget mere ualbalancerede børn følelses mæssigt
IMO
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.061
Ej vi bruger det ikke på den måde
Men fx en dag kastede min mindste en sten på Link, det var kun for at se min reaktion og han VED at det er en af de få ting der slet ikke er til diskussion ( og inden nogen flyver i flint så var det en lille bitte sten og Link bemærkede det ikke men det var princippet i det)
Jeg sagde til ham at det ikke var ok og at han skulle sige undskyld til Link ( og ja hunden er ligeglad det var for at min dreng skulle erkende at han havde gjort noget forkert)
Så fik han at vide at han kunne sætte sig på trappen indtil han kunne sige undskyld (ville aldrig bruge tid det forstår børn ikke)
Men han satte sig så på trappen og hylede i vilden sky og så gik link selvf. Til ham og så kastede han sig ned og undskyldte og kælede ham (forøvrigt første og eneste gang nogen af mine børn ikke har været søde ved link)
Min datter (7) er en hidsigprop og der kan vi også godt aftale at hun lige går på værelset til hun er kølet ned, igen ingen tvang og ingen tid, hun må komme ned lige så snart hun er klar
sep 2007
aug 2006
Det er nødvendigt en gang i mellem og langt bedre end alternativet, hvis man får et gedigent raserianfald.
apr 2008
Mange børn forstår ikke betydningen af undskyld hvis ikke det er blevet dem forklaret grundigt
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.147
I dag skal børn helst have lov og te sig som de har lyst, for ellers fratager man deres kreativitet. og hvad ved jeg.
Så, nu kommer der gang i diskutionen.
maj 2005
Følger: 75 Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 596 Svar: 8.392
sep 2007
Du kan tro jeg har forklaret og forklaret
Jeg er både uddannet pæd.medhjælper og snart lærer der er ingen børn der får mere forklaring end mine
Men derfor er der altså stadig ingen børn der bare hopper på den hver gang, det er kun noget jeg bruger i yderste konsekvens og kan fortælle at med 3 børn på hhv 4, 7 og 9 kan jeg stadig tælle på én hånd hvor mange gange det har været brugt
jun 2006
Og så synes jeg også det er vigtigt at mor og far altid er enige og støtter op om den beslutning den anden forældre har truffet... Ihvertfald når barnet ser på.
Hvis der er noget man ikke lige var enige om, så må man tage den når den lille sover eller lignende
sep 2007
Helt enig
apr 2008
Dejligt at hører der er nogle der gør det
jun 2006
men det er jo også en engangsforestilling.. Ikke noget der forekommer 10 gange dagligt
aug 2006
Personlige grænser, der bliver sat tydeligt, det tror jeg på er lettere for dem at forstå.
Og så skal man jo huske, at det, at man ikke bruger time-out ikke behøver at betyde, at man lader stå til. ;o)
sep 2005
Følger: 11 Følgere: 11 Hunde: 7 Emner: 344 Svar: 2.084
men jeg synes ikke det er ok at isolere børnene - som jeg forstår de gør her?
hvis børnene får et hysterisk anfald, og kører sig selv op - får de besked på at sidde et sted lidt væk fra de andre børn, og når de er blevet i bedre humør, må de komme ind igen og lege.
det samme hvis de har slået, og ikke kan se det forkerte i det, må de sidde på en stol og tænke over hvorfor de sidder hvor de sidder.
sep 2007
Helt enig
Tina
Præcis
Faktisk er der kun det at behandle andre dårligt (mennesker som dyr) der kan udløse "dødsstraf" herhjemme
jun 2006
Jeg mener ikke at man ikke skal sætte grænser for børn.. Selvfølgelig skal man det eller bliver de jo ulidelige at være sammen med,.
Jeg mener bare at hvis man er god til at tale sammen, så får man ikke de problemer..
Meen.. nu er Sofie pigen også kun 17 måneder... Meget kan jo ske endnu ;o))
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 13 Svar: 75
Kærlighed, Krav, Konsekvens...
er der ingen konsekvens er der stor chance for at barnet vokser op med den tro at der ikke er konsekvens for at lave noget forkert...
børn har det ALT for godt idag, curling børn... forældrene fejer alt skidt væk fra dem... børn skal lave fejl, og lære af dem... børn skal slå sig, og lære fra det...
maj 2005
Følger: 75 Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 596 Svar: 8.392
sep 2007
Jeg er helt enig
Men man kan godt forklare på barnets niveau, et barn der ikke kan forstå betydningen af undskyld ville jeg aldrig tvinge til at bruge det
aug 2006
Hvis man gennem sin egen relation og respekt til barnet får givet barnet evnen til at føle empati, så kommer meningen med undskyldningen på et tidspunkt
jun 2006
sep 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Hunde: 4 Emner: 84 Svar: 1.057
Her i huset har alle unger hver deres værelse...og hvis de synes der skal være konflikter, ja så må de gå på værelserne, for vi skal allesammen være her...så nytter det ikke, at alle vi andre skal forlade fællesrummene..eks. køkken/alrum, fordi én er sur...Vi er så også 2 voksne og 4 børn...
Vi har selvfølgelig også soveværelset, men I de fælles rum, gælder husets regler...Hvis respekt overfor hinanden, det gælder både børn og voksne..
Har jeg en "hys-dag", hvor noget går mig på eks.vis.. ja så må jeg også forlade "fællesrummet", hvilket så bliver til en ekstra tur med the dogs
Så hvis tingene begynder at gå op i hat og briller..så blir de bedt om at gå på værelset eller udenfor og køle af/tænke over tingene...
Og det er ikke lig med - ingen samvær/ingen kærlighed, for børn skal da ha' grænser...:) Hvilket jo ikke er det samme som, at de bliver begrænset
Til gengæld har de os (forældre) til rådighed 24 timer i døgnet, vi snakker utrolig meget sammen og bruger generelt rigtig meget tid sammen.
Alle er vi forskellige, også børnene...
sep 2007
Igen er jeg helt enig
okt 2007
Følger: 18 Følgere: 7 Hunde: 5 Emner: 138 Svar: 3.981
Min den ældste kunne man snakke op og ned ad stolper med og lige lidt hjalp det. Det skal så lige tilføjes, at hun er ADHD barn og at alt skulle være meget firkantet, da hun var lille
Har nu aldrig brugt time-out i den forstand, men har da bedt dem, om at gå ind på værelset til deres hysteriske anfald var overstået, da de var små.
jun 2006
jun 2006
Jeg har 2 søskende og ingen af os har nogensinde fået noget der ligner time-out eller stuearrest.. Og det har heller aldrig været nødvendigt ( der er 15 år mellem mig og min søster, så det er ikke bare fordi jeg har haft barneøjne på at jeg synes det ikke var nødvendigt )
Jeg har et barn selv som jeg har en hverdag med....
sep 2007
Ja jeg har som sagt både uddannet mig inden for området og er mor til 3 i alderen 4-9, så jeg føler mig da bestemt ikke
Uvidende
mar 2011
Følger: 1 Svar: 1.036
Tværtimod, jeg opfatter det som en oplevelse af at tingene har konsekvenser. Det er ikke alt det er til debat. Og hvis jeg skulle være helt ærligt, så synes jeg det er noget rigtig mange børn og unge i dag tilsyneladende aldrig har lært.
jul 2009
Følger: 6 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 52 Svar: 1.316
Her i huset er børnene vokset op med respekt for hvem de er, ligesom jeg forventer de respekterer mine og andres grænser..
jun 2006
Der skal helt sikkert være grænser, men der kan sagtens være grænser uden der er straf.
okt 2007
Mine tøser er ret frit opdraget. Jeg går som en selvfølge ud fra, at mine børn, ift. deres alder selvfølgelig, overholder aftaler. Gør de ikke det, så får det konsekvenser, men set fra deres synspunkt vil det vel blive opfattet som en straf?
jun 2006
okt 2007
Enig, respekt for det enkelte individ er vigtigt, ligesom gensidig tillid også er.
jun 2006
Eller som i " regelmæssighed"
Kan faktisk godt lide det gamle ord : Ro renlighed og regelmæssighed.
Rutiner er godt for børn.. Ihvertfald for mit barn.. Feks. først aftensmad, så i bad, nattøj på og børste tænder og lege lidt inden hun skal i seng.. og sådan er det ( næsten) hver aften.
Konsekvens lærer hun også.. Feks er gaflen væk når hun har smidt den på gulvet.. Det kan godt være hun bliver sur, men hun finder ud af at jeg ikke samler den op 10 gange i løbet af et måltid..
Det synes jeg ikke jeg vil kalde straf... ?
mar 2011
Nu synes jeg straf lyder så drastisk
Jeg har svært ved at se pointen med grænser, hvis der ikke er konsekvenser ved at bryde dem. Nu siger jeg ikke at konsekvensen nødvendigvis skal være en tur på værelset, men selvfølgelig passende.
Nu har det heller aldrig foregået sådan at jeg er blev kylet ind og døren låst, jeg har fået at vide at jeg kunne gå ind og blive der til jeg kunne finde ud af at opføre mig ordenligt. Hvis jeg har været skabagtig, forstår jeg da udmærket resten af huset ikke har gidet høre på det...
okt 2007
Nej, det har du selvfølgelig ret i gg
Tænker nu også mere på, når de bliver teenagere og begynder at gå til fester osv.
Jeg har tillid til at de overholder vores aftaler. Gør de ikke det, så bliver friheden begrænset, men set fra en teenagers synspunkt, ville det jo være en straf.
jun 2006
Straf ER drastisk :o)
Overtræder man reglerne får man at vide det ikke er i orden..
Og når barnet er stor nok til at forstå forklaringen kommer den også.
jeg fik feks at vide det ikke var i orden at jeg cyklede uden lys om aftenen.
Jeg kunne sagtens selv se og kunne derfor ikke se problemet.
Mine forældre gjorde så det at min mor gik ud langs vejen som jeg lige havde cyklet på ( uden gadelys, fortov eller cykelsti ) og min far tog mig med i bilen.. Jeg skulle så sige til når jeg fik øje på min mor.
Jeg kan LOVE dig for jeg aldrig har cyklet uden lys siden.. Men straf var det ikke IMO
jun 2006
En teenager kan du lave en aftale med hvor konsekvensen af aftalebrud er klar fra starten..
Er du ikke hjemme kl 2:00 så må du ikke gå i byen næste weekend.
Så er det teenagerens eget valg.. De kender konsekvensen og er gamle nok til at forstå sammenhængen
jun 2006
Nogle gange er " billeder" bedre end ord
okt 2007
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.164
Jeg går ikke ind fo og har aldrig brugt "time out", da det i mine øjne minder for meget om at blive sat i skammekrogen i skolen. Dybt forældet efter min mening.
Jeg har i stedet brugt den at gå ud af stuen og lade knægten rase ud (ligesom når vi ignorerer hunde for dårlig opførsel). Når han så var faldet lidt ned gik jeg ind, tog ham på skødet og snakkede om, hvad han havde lavet og evt. bedt ham rydde op eller hvad han nu havde lavet (alt efter alder selvfølgelig)
Da han var helt lille og blev hysterisk, hvis der var noget han ikke fik lov til, tog jeg ham på skødet med armene omkring ham (ikke tvang - forstå mig ret) indtil han faldt til ro - Jeg opfattede nærmere hans opførsel som frustration fremfor trods - og derefter hjalp jeg ham med det han flippede ud over.
Det er ikke min opfattelse at børn skal straffes. De skal hjælpes til at klare forskellige situationer.
mar 2011
Den med gaflen ser jeg heller ikke som straf, det er for mig en konsekvens. Jeg har ikke altid været lydhør over for forklaringer i ren og skær trods, så jeg kan næsten ikke se hvad forældre i en sådan situation, lader barnet opleve konsekvensen.
Jeg synes heller ikke at en decideret straf altid er upassende, jeg har da lavet numre en gang i mellem der værdige og jeg kan så absolut heller ikke klandre mine for at have gjort som de har.
En anden ting er, at nogle af de børn jeg oplever dagligt. Det er mig en gåde hvordan de kan få lov at te sig og skabe sig som de gør. Jeg begriber ganske enkelt ikke at forældrene vil tillade det, eller gider at se og høre på det. I min verden er det helt uforståeligt at små børn kan have så meget magt.
jun 2006
jeg tror det udspringer af usikkerhed overfor hvad man "må" som forældre.
"Brug hjernen før du køber hund" skrev længere oppe -
Citat ;
Kan måske ikke se det er så forfærdeligt, men jeg er nok for gammeldavs..
I dag skal børn helst have lov og te sig som de har lyst, for ellers fratager man deres kreativitet. og hvad ved jeg.
Så, nu kommer der gang i diskutionen.
Jeg tror hun er inde på noget af forklaringen.. De her børneopdragelsesguruer ( såvel som hundeopdragelsesguruer) sætter nogle retningslinier op som mange tager som gældende regler uden at forholde sig kritisk til det.. Både dem i den ene og den anden grøft.
Det er også tragisk at nogle forældre ikke tør opdrage og vejlede deres børn af frygt for at hæmme dem.
IMO hæmmer de dem netop ved ikke at lære dem alm social omgang med andre mennesker på en måde så alle kan være der
jun 2006
Jeg lægger vægt på at du skriver han har brug for..
Dvs DU har vurderet på hans behov og ikke ud fra en standart om opdragelse.
Jeg ser time-out med feks 5 minutter på trappen for en 3 årig som afmagt. Det gør kun barnet mere frustreret.
sep 2005
Følger: 11 Følgere: 11 Hunde: 7 Emner: 344 Svar: 2.084
Der var en der skrev Kærlighed, Kosnsekvens og Krav.
Ja, og børn skal have lov til at blive beskidte, lege vildt, og være børn! Men de skal også stilles i nogle situationer de ikke mestrer 100%, men som stadig gir succes. De skal ikke nurses og plejes og pusles hele vejen. De må gerne opleve at verden ikke kun drejer sig om dem. Og gerne erfare, at man skal opføre sig på en af omverdenen accepteret måde, så er der også plads til dem. De skal ikke for enhver pris have deres vilje.
Vi ricikerer jo at den næste generation blir cremekonger og cremedronninger.
"Du skal rydde legoet op før du kan lege med puslespil." KRAV
"Du kan ikke få lov at lege med logo mere, når du ikke vil rydde op" KONSEKVENS
"Hvor var det bare godt du ryddede legoet op alligevel - tak for det - her er puslespillet" KÆRLIGHED (men stadig også KONSEKVENS)
hvis barnet i ovennævnte tilfælde havde stukket i hyl og vræl, ville jeg have sat ham/hende ud hvor han ikke lige sidder i centrum... og derefter ignoreret ham. "du skal rydde op efter dig, ellers kan du ikke lege med tingene. du må sidde her og køle lidt af, og når du er blevet god igen, kan du rydde op, og så kan vi finde på noget nyt at lege med sammen bagefter. Når du er god igen, må du gerne lege igen"
mar 2011
Tror du ikke øget frustration er forstærket af at barnet ikke har oplevet grænser og konsekvens før?
DK:
Det springer slet ikke mig i øjnene, som værende noget forkert. Som det bliver skrevet, du har vurderet at det er det han har brug for.
Det kommer slet ikke noget ud af at opildne en konflikt.
jun 2006
Jeg tror i lige så høj grad det handler om at forældrene skal gennemføre det de starter.
Der er jo forældre som nærmest er bange for deres børn.. virkelig skræmmende
aug 2006
Men der er meget langt fra det og så til at bruge time-out i en pædagogisk og opdragelsesmæssig hensigt.
Det er drastisk og unødvendigt i min bog.
Jeg ser det som værende positiv straf fordi det slår rasende hårdt på et lille barn. Og det er kun små børn det virker på.
aug 2006
Men en kunstig opsat konsekvens, der har karakter af en hjemmebrygget og til lejligheden skabt straf, det synes jeg er noget der udspringer af den gode gamle tænkning om at mennesket er født ondt og skal have bekæmpet de dårlige sider fra starten.
Konsekvens af en handling mener jeg skal falde naturligt og helt i tråd med den handling konsekvensen kommer af - Tina, jeg synes dit eksempel med gaflen er lige i øjet. Smider man gaflen ned, så har man ingen gaffel....
Og så i øvrigt ikke tillægge små børn alle mulige skumle motiver - de fleste børn prøver jo ikke at straffe deres forældre, men lever deres liv ud fra hvad de har LYST til her og nu. Ligesom vi andre gjorde, hvis vi kunne få lov ;o)
jun 2006
Da han er blevet medicineret....
Så er der sansynligvis også en god forklaring på adfærden der rækker ud over hvad der kan opfattes som dårlig eller manglende opdragelse.
Og I og med at du kender hans diagnose kan du også træffe de valg og metoder der er bedst for ham.
Hans behov er sansynligvis anderledes end min datters behov... Og sikkert også anderledes end jeres andet barns behov.
Det er der jeg synes man skal skelne..
Der er forskel på barnets behov og hvad der er nemmest for forældrene
jul 2009
At lære sit barn at køle af, kan være dét der i perioder får dem gennem konflikter de ikke umiddelbart kan overskue, ..forskellen er at afkølingen er selvvalgt, fordi det for barnet, er det bedste valg her og nu.
mar 2011
Det er meget skræmmende. Jeg forfærdes ofte og begriber som sagt slet ikke at børn skal have den magt. Men jo, problemet er jo nok at forældre afgiver den gradvist ved at lade stå til.
Og bare for god ordens skyld, jeg synes ikke konsekvensen/"straffen" skal falde, uden at en klar grænse er sat og der efter brudt.
Jeg tror børn lynhurtige til at aflæse den slags, jeg tror ikke man skal give efter ret mange gange.
Jeg har den her veninde der truer men konsekvenser ved det mindste, men hun følger aldrig trop og i skal se en 5 årig køre sin mor rundt i manegen!
aug 2006
Det er ikke bedst for nogen med en timeout for at lære en lektie, men det kan sagtens være bedst for en at blive tvunget til at køle ned.
Det er to helt forskellige ting.
Dog mener jeg ikke at helt små børn ufrivilligt skal isoleres for at køle ned - der må jeg sige, at jeg synes en fastholdelse kan være en bedre løsning.... Men børn er forskellige.
jun 2006
Citat : Konsekvens af en handling mener jeg skal falde naturligt og helt i tråd med den handling konsekvensen kommer af
Super godt formuleret
aug 2006
Eller gør barnet bare hvad det har mulighed for?
Igen - hvorfor tillægge små børn så skumle motiver? De gør, hvad der er dem muligt inden for de rammer, der udstikkes. Det er forældres pligt at udstikke rammerne, magter de ikke dette, så synes jeg bestemt ikke det er børnene, der er synderne.
jul 2009
..jeg tror på det er muligt at få barnet til selv at træffe valget, dels for at skåne sig selv og dels fordi barnet her har en vanskelighed, som skal tages hensyn til af omgivelserne, ...hvilket ikke altid er en mulighed.
jun 2006
Men stadig på en måde så man viser hinanden respekt.
Jeg hader at være vidne til den mor der kalder sit 5 årige barn spasser hvis han kommer til at gøre noget dumt.
jun 2006
aug 2006
Og børn med personlighedsforstyrrelser giver lidt ekstra udfordringer, men man må helst ikke danne norm ud fra sådan en gruppe børn.
mar 2011
Jeg er ikke helt enig, men hvordan jeg lige skal formulerer mig ved jeg ikke
...Nu skrev jeg tidligere at jeg selv er vokset op med at jeg passende kunne gå ind på mit værelse hvis jeg skulle te mig, hvad jeg så fik ud af det var op til mig selv. Jeg betragter det virkelig ikke som en straf-straf, så meget som jeg betragter det som at jeg måtte lære og indse, at ikke alt er til debat eller op til et barn at bestemme, og at hys adfærd ikke er lønsomt.
Noget helt andet, noget jeg ofte undre mig over hvad børn får lov til ved aftensbordet...ja, spørg mig ikke hvorfor jeg mener at kunne spore mange folks dårlige vaner i voksenalderen tilbage til hvad de har måtte slippe afsted med dér
aug 2006
pædagoger - og andre voksne - er også bare mennesker, der gør hvad de kan i forhold til det enkelte barn.
Desværre er handlemulighederne få og helt afhængigt af de tildelte ressourcer.
Men stadig ikke normen.
jun 2006
Et miks af følelserne vrede, ked af det, afmagt, hævn, sorg.
Jeg kan ikke begynde at forestille mig hvor hårdt det må være for jer
Og fik jeg sådan en sms ville jeg gå i panik
aug 2006
Det kan godt give blå mærker - både på den holdte og og den holdende. Det er tragisk. Det er ikke sjovt for nogen, men så længe der ikke bliver åbnet plads for disse børn på steder, der kan rumme dem, så længe vil man opleve den slags.
jul 2009
Blah, ..hvorfor er alt ikke til debat? ..naturligvis skal børn ikke "bestemme alt", men hvis mit barn har et hamrende godt argument i en tvist, kunne jeg da ikke finde på at overrule, bare fordi jeg er voksen, basta!
Og så er vi nok meget forskellige når det kommer til bord manerer
jun 2006
Det glæder mig meget at han er kommet et sted hen der har forståelse og som kan rumme ham.
Fungerer han ikke også bedre efter skoleskiftet ?
Jeg synes det er stærkt gået at I som forældre ikke længere ville tillade at jeres dreng gik på den skole.
Men alligevel utroligt der skulle gå så lang tid før kommunen ville indse alvoren
mar 2011
Jeg klandre ikke barnet for noget som helst, så hvor min antagelse om det 5 årige barn har almægtige tanker, ved jeg ikke.
Men jeg føler mig da overbevist om at barnet har luret at man får lørdagsslikket serveret før tid, hvis man plager længe nok, på trods af trusler om det stik modsatte, fordi det eneste konsekvente ved mors adfærd er at hun giver efter hver gang.
Jeg husker da tydeligt selv hvordan jeg spekulerede i hvem der skulle spørges om lov hjemme hos mig, afhængigt af hvad jeg ønskede at opnå. Så selvom jeg ikke planlagde at overtage verdensherredømmet, så var der aldeles udspekulerede tanker bag, i det omfang et barn nu kan have det.
aug 2006
I øvrigt noget, vi kan gøre brug af på en positiv måde senere i livet.
mar 2011
Tag ikke fejl af, at det ikke er børnene jeg peger fingre af her. Det er forældres mangel på konsekvens og det det medføre.
Jeg klandre da ikke et barn for at ville udfordre grænserne, det finder jeg da ganske naturligt. Spørgsmålet er så i hvilket omfang det skal gå ubemærket hen, og hvordan man eventuelt håndterer det.
jun 2006
Nej du må ikke sidde med hovedet ud af vinduet når vi kører.. det er farligt.. Basta
Du skal have sele på når vi kører.. ellers kører vi ingen steder.. Basta
Du må ikke hoppe i møblerne.. Fordi jeg siger det.. Basta
Streng mor ??
Bare æregligt
aug 2006
Jeg synes så det er drønvigtigt, at man lærer børn at forhandle. Det er en del af den virkelighed, de skal være i, når de bliver ældre. Så kæft trit og retning kvalificerer på ingen måde til vores samfund.
mar 2011
Det er da også helt hen i vejret at kalde sin barn det!
Jeg er helt på linje med gaffel eksemplet.
jun 2006
regler der er der af sikkerhedsmæssige årsager er aldrig til diskussion.
mar 2011
Præcis, vi gør hvad der betaler sig. Men jeg mener nu stadig at det så er forældrene at lade børnene vide hvad der betaler sig.
Og jeg er da ganske enig, børn skal lære at forhandle, om man vil, men der er også være en balance. Jeg tror absolut heller ikke det gavner et barn at tro at alt er til forhandling. Nogle gange er der bare nogle regler og vilkår.
jun 2006
Jeg er virkelig i et dilemma, for jeg har så meget lyst til at sige det ikke er i orden, men samtidig så er børneopdragelse et meget ømfindigt emne..
aug 2006
Er man ikke det, så må man leve med at de forsøger og de må leve med konsekvensen af aldrig rigtigt at have fået lært at afkode når folk sætter grænser.
Det kan give en hulens masse problemer.
jun 2006
Det er sværet for de børn der har været pakket ind i vat og holdt i hånden hele vejen.
Det er svært for de børn der ikke har fået lov at gøre sine egne erfaringer.
Det er svært for dem der har stået alene og ikke fået den støtte og vejledning de havde brug for
Det er svært for dem der ikke har lært at følge regler og normer
Og det er svært for dem der ikke har lært at argumentere.
Børn skal lære lidt af det hele i det tempo de er klar til det i
mar 2011
Det er jeg så ganske enig i, at det kan give problemer.
Det er enormt frustrerende også, at møde mennesker der aldrig har lært dette. Jeg synes desuden tit følges med, at der bogstavelig talt skal stilles spørgsmålstegn ved alt og en stor undre over andres manglende forståelse overfor deres utilfredshed.
Et godt eksempel kan være i forbindelse med arbejde, her har jeg ofte oplevet det.
mar 2011
Jeg er helt enig.
En anden vigtig ting jeg selv synes går hånd i hånd, med det vi diskuterer her, er det at lære at vælge sine kampe med omhu. Både for sin egen skyld, og så sandelig også fordi nogle ting nu engang bare er som de er, hvilket vi vist er enige om.
Jeg tror der venter en nogle kedelige erfaringer hvis man ikke lære dette
aug 2006
jun 2006
okt 2007
Hjælpe-Administrator
Kors, hvor kan jeg bare genkende, det du skriver. Min ældste var ligesådan.
Som 17 årig fik hun diagnoserne ADHD i svær grad, tourettessyndrom og OCD.
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.147
Han mor forsøger og fortælle knægten at folk bliver kede at han vælter deres cylker. Hun forsøger og stille de væltede cykler op igen men drengen forsætter med og vælte dem igen lige så hurtigt.
Jeg går ind i Fakta, og tænker den dreng kan være glad for det ikke var min cykel han væltede rundt med. For så havde jeg ikke være så pedagodisk som hans mor.
okt 2007
Det ville jeg også være blevet temmelig muggen over, både hvis det var min cykel eller mit barn.
feb 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 256 Svar: 3.040
Jeg går klart ind for timeout, hvis det bliver gjort på den rigtige måde, Hvis det ikke bliver misbrugt og hvis man samtidig forklare hvad der er gået galt.
Jeg kan ikke forklare min datter mens hun har et raserianfald hvorfor jeg ikke vil have hun gør sådan og sådan. Men når hun har været i time out og faldet ned, så kan jeg forklare hende det.
Så lige der er en der skriver at skammekrogen er forældet. Hvorfor? Jeg vil mene at i skolen er det forældet, men jeg kan ikke se hvorfor det ikke kan bruges i hjemmet. I skolen da det blev brugt, var det ydmygende at være i skammekrogen fordi alle kammeraterne kiggede på. Men herhjemme? Der synes jeg at skammekrogen/time out er helt okay.
Børneopdragelse