børneopdragelse {{forumTopicSubject}}
Min kæreste spørger ofte om han er for hård ved knægten... -Har aldrig oplevet ham hæve stemmen eller blive sur over noget som helst (i nogle forbindelser)...
Her til aften fortalte jeg ham, at hvis vi fik børn, fik ungen altså ikke lov at kalde mig røvhul, idiot og råbe af mig... Ganske vist var knægten træt efter en lang dag i svømmebad med far, men han råbte, at far fandme aldrig holdt hvad han lovede og at han var en kraftidiot og spasserrøv (far havde sagt vi måske skulle spille kort - men knægten har råbt og skreget hele aftenen, og det tog en krig at få ham til at spise aftensmad)
Mest af alt havde jeg lyst til at fortælle knægten, at det ikke nytter noget at råbe og skrige, og at jeg først gad høre på ham, når han kunne tage det roligt (men problemet er jo at det ikke er mig han retter sin vrede mod, og far gør ikke andet end at sige "tag det rooligt"... Aaaargh!!! -Knægten opfører sig også af og til sådan i andre situationer, hvor han også slår på far og kalder ham grimme navne.
-Der er (som jeg kan tolke det) en grund til hans opførsel af og til løber løbsk, men synes ikke at man blot skal lade stå til i forhold til hans opførsel, fordi man ved hvorfor han reagerer, som han gør...
Er det mig, der ikke fatter en bjælde omkring børneopdragelse, eller hvad???
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.705
Den var ikke gået her !
jun 2010
Følger: 21 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 71 Svar: 589
Man kan for eksempel sige: "Når du siger "indsæt selv ord her" til mig, så bliver mor/far ked af det". Man kan også sige: "Sådan taler vi ikke her i huset". Eller: "Jeg kan høre på dig, at du er rigtig vred på far. Skal vi ikke lige sætte os herover og tale om det?" Der er mange muligheder, men det er vigtigt at anerkende barnets vrede/utilfredshed, men at man også samtidig gør opmærksom på, at det sprog er uacceptabelt.
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 423 Svar: 3.408
Han er sød og venlig mod alle og meget sjældent et problem i skolen, og overfor mig er han eksemplarisk...
apr 2007
dec 2006
Følger: 8 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 2.494
Hvad siger kæresten når du efterlyser grænserne?
apr 2007
sep 2009
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 298 Svar: 1.975
jan 2010
Følger: 22 Følgere: 19 Hunde: 3 Emner: 14 Svar: 70
dec 2006
Følger: 8 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 2.494
apr 2007
apr 2007
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.705
Selvfølgelig kan børn flippe ud, men der er kæmpe forskel på hvordan de gør det-
Passer jo en del børn og de ved godt at de skal snakke ordentligt, også selvom tingene ikke lige går deres vej.
jun 2010
apr 2007
Mine egne unger i skolen ved også godt, hvordan de skal tale til mig - og det er ikke fordi, at jeg er streng og skælder ud - nærmere det modsatte - Jeg er lige blevet udnævnt som årets sødeste lærer, fordi jeg aldrig skælder ud, men taler ungerne til fornuft:-) .. - Tror heller ikke jeg ville være anderledes, hvis det var mine egne børn...
apr 2007
Hvor er du bare god til at strukturere og sætte ord på de tanker, der er i mit hoved:-)
jun 2010
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Og man forpligter sig også til at lære dem at afkode signaler for personlig grænsesætning hos både sig selv og hos andre mennesker.
Uden disse to ting, bliver det rigtig svært at være ung og voksen i et samfund.
Så jeg synes din kæreste gør sin søn en stor bjørnetjeneste ved ikke at vise ham og fortælle ham hvad der er acceptabel adfærd og hvad der ikke er.
Gad vide, om han nogensinde har overvejet det?
maj 2004
Følger: 23 Følgere: 22 Hunde: 4 Emner: 47 Svar: 671
Allerede i 0 klasse havde hun dernede lært at man kunne lave fuck finger, hun anede bare ikke hvad det betød da jeg satte mig ned med hende og forklarede ordets betydning.
nutidens børn og unge er MEGET anderledes end dengang jeg var barn og jeg gruer for hendes kommende teenage år.
Men det har været været oppe og vende i forældregruppen.... for vi var nogle af os som var godt træt at at vores børn kom hjem allerede i 0 klasse med så grimme udtryk.
jan 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 29 Svar: 903
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.040
Men jeg tror roligt at du kan regne med, at tingene kommer helt af sig selv når i flytter sammen....
Inden og lige efter M og jeg var flyttet sammen, blandede jeg mig slet ikke i hans børneopdragelse, men efter et stykke tid, kom det helt af sig selv
Som M sagde til mig "det er også dit hjem"...
Nu er M Junior virkelig eksemplarisk når han er her, og kunne aldrig finde på at tale sådan til sin far, men jeg ville ikke være bleg for at sætte foden i jorden i sådan en situation som du beskriver....
Jeg har taget EN tur med M junior da han var ca 5.... det var ikke sjovt, men siden den dag.... ingen problemer:-)
og nu du skriver *opdrage på far*? det starter med det samme man flytter sammen
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.309
Jeg ved ikke om I kun har knægten hver 2. weekend, men er det tilfældet så tænker jeg at far ikke vil ødelægge weekenden med skænderier og derfor er "opgivende", "blødsøden", konfliktsky" - fordi så undgår de at det bliver en "lorte-weekend" med barnet og at barnet finder på ikke at ville komme hos far mere (ved godt at ifølge barnets alder, har barnet intet valg (i de fleste tilfælde)).
Jeg har selv oplevet i mit forhold, at mandens børn ikke er blevet sat ordentlig på plads, grænserne er for svage og selv om de overskred dem, så fik de alligevel lov til ting som ellers ville være blevet aflyst pga. dårlig opførsel.
Jeg mener helt klart at man skal sætte grænserne hos børnene lige fra starten af og man skal følge op på dem, ikke bare lade stå til. Børn skal have konsekvens af deres handling/sprog.
Jeg har altid brug til min datter, at når noget er færdigdiskuteret, og nej er NEJ, så siger jeg altid capice/capito (italiensk for "forstået") til hende, så ved hun at grænsen er nået og der er IKKE mere at hente/diskutere der.
sep 2010
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 519
apr 2007
børneopdragelse