Børneopdragelse {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Først vil jeg lige sige, at den historie, jeg vil skrive nedenunder er hugget fra min mors hjemmeside, da det er nemmest at forklare det på den måde. Vil dog linke til historien, så man kan få noget af "forsættelsen" med. NEJ, DETTE ER IKKE EN REKLAME FOR MIN MORS SIDE. Derefter vil jeg stille mit/mine spørgsmål, så vi kan få en lille diskussion.
"Det hele begyndte, ikke en mørk og stormfuld nat, men det blev det. Nej, det begyndte en solrig marts dag. Bamse, dengang 4 måneder gammel, lå og sov i haven under sit yndlingstræ, tæt ved hegnet.
Jeg var igen ved at male, den yngste sad hvor ellers ? ved hans Pc. på 1. sal.
Pludselig og med et, bliver den idylliske stilhed brudt ved at Bamse begynder at gø. Det havde vi ikke hørt før. Min søn kom flyvende ned at trappen, det gjorde han faktisk, mens han råbte at jeg skulle skynde mig ud i haven.
Som sagt så gjort.
Der så jeg nogle drenge råbe og skrige samtidig med at de slog på hegnet med en kæp, mens hunden stod rystede som espeløv, en halv meter derfra.
En Grand Danois er så blid og godmodig en hund, at den bare står og tager imod. Den vil bare hilse på.
Efter at have givet dem en skideballe, tager jeg hunden med ind.
Hvor blev forældrene af ? Der kom igen.
I løbet af dagen og dagene derefter, fandt jeg ud af at hunden var blevet nervøs,virkelig nervøs. Især for lyden af metal, da jeg havde lakeret køkkengulvet kunne jeg bare sætte Bamses skålestativ i døråbningen så gik han ikke derud, han var bange for lyden når skålen ramte stativet. Da jeg fik nyt komfur, var han ikke i køkkenet i 2 dage, han turde ikke gå forbi det. Fortsættes...
3 år senere overvejede jeg at sige farvel til ham, da det var blevet så slemt at jeg ikke kunne forsvare det mere. Han blev drillet igen året efter den første episode, af den samme dreng samt to piger .
Så når jeg på siden " Har Bjørn bidt" skriver, at jeg er ved at lære Bjørn at han ikke må gø og løbe langs hegnet, så er det tvetydigt, for når han gør, ved jeg at der er nogle ved hegnet, og er dermed på vagt.
Det er der desværre stadigvæk grund til.
Jeg skulle af med det, det er så sørgeligt at se en velfungerende hund gå til grunde, når det kunne være undgået."
(link fjernet) <- historien
(link fjernet) <- "forsættelsen".
Kan det virkelig passe, at det skal gå udover hund og ejer, når hunden kommer til at reagere lidt voldsomt ved en bevægelse, som den ikke er vant? Især ved børn? Det er vel egentlig forældrenes ansvar, at opdrage børnene til hvordan de skal være overfor hunde, generelt dyr, så dyrene ikke bliver skræmt eller får et dårligt rygte?
Jeg er heldigvis blevet opdraget sådan, at jeg ikke skal løbe i nærheden af hunde, især ikke hvis de er bag et hegn. Hvis jeg vil hilse på en hund, så har jeg altid spurgt ejeren om jeg måtte snakke med den. Personligt har jeg oplevet at rigtig, rigtig mange børn bare vader hen til en hund for at snakke med den. Jeg ved ikke om folk forstår mit lille debat-emne, men det håber jeg da. Ellers må folk lige spørge.
jan 2007
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 141 Svar: 2.211
Børneopdragelse....det er da bare "so last year".
Længe siden DET gik af mode ;O)
feb 2010
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 4 Emner: 24 Svar: 91
Det var netop et hændelig uheld, men det er stadig noget svineri at en far går rundt og spreder rygter om at hunden bider. Stort set alle i kvarteret kender til vores hunde, de ved at de aldrig har gjort nogen fortræd, men så efter den dag har folk været lidt mere tilbageholdende.
Børn skal ikke være uden opsyn. Min mor har altid haft et øje på mig indtil jeg var de der 13-14 år, så var hun ikke så nervøs for at lade mig være alene med hunde. Jeg kan dog også fortælle, at jeg altid har haft hunde, faktisk lige fra jeg blev født og til nu, så er ikke uvant med dyr.
CE - Nemlig. Det undrer mig også. Jeg er heldig, at jeg er dygtig til at omgås dyr. Det er også kun fordi vi altid har haft dyr. Jeg er opvokset med alle normale danske dyr. Køer, katte, fisk, hunde, fugle, geder, marsvin, heste, ja, endda får. Min morfar har altid haft mig med ude på gårde, hvor der var grise, så der har jeg lært at håndtere dem.
Desværre har forældre travlt med at tjene penge og forkæle deres unger i stedet for at lære dem ting, som at færdes med dyr.
feb 2006
Følger: 18 Følgere: 28 Emner: 123 Svar: 5.515
Jo, GD'en er en mild race, men den skal altså ikke lægge sig til at dø af skræk fordi man får nyt komfur i køkkenet.
Men det er jo en bekvem historie at forklare dårlig avl med.
feb 2010
feb 2010
Følger: 2 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 43
feb 2010
feb 2010
Mange tak for svaret.
Ja, det er heldigvis blevet bedre nu. Jeg måtte da også et par gange give nogle af ungerne en lærestreg.
feb 2010
Mvh Ditte
Børneopdragelse