{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.317 visninger | Oprettet:

At være syg og være på FB samtidig {{forumTopicSubject}}

Nogle gange så synes jeg virkelig at nogle mennesker har for store problemer omkring Facebook.

Jeg er sygemeldt pga. den ondeste influenza. Har så i løbet af dagen været på facebook, kigget lidt på et enkelt spil hvor jeg så har bed om noget jeg skulle bruge til spillet.
Så kommer der lige en kommentar fra en kollega, "Om jeg ikke var syg ?"

Undskyld mig lige, må man nu ikke være på Facebook når man er sygemeldt fra sit job ? At man er på Facebook når man er syg, er det en indikation på at man pjækker og slet ikke er syg ? Eller hvordan skal jeg lige forstå den.

Lige præcis i denne uge, havde jeg muligheden for at tjene en ekstra skilling ved noget overarbejde. En skilling som vi mere en rigeligt kunne bruge - tror man så at jeg melder mig syg for sjov, for at så kan jeg sidde på FB hele dagen - NEJ.
Jeg ville langt hellere have været på arbejde i denne uge - selv om min kollega har ferie - og have muligheden for ekstra penge, og da langt hellere end at ligge her og have ondt i hele kroppen, ondt i hovedet, lyssky, kvalme og helt og aldeles utilpas og svimmel hvis jeg står op mere end 5 minutter ad gangen.

Nogle kollegaer skal bare pakke sig og blande sig fuldstændig udenom ting de ikke aner en disse over.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At være syg og være på FB samtidig
  • #1   6. apr 2011 Jeg kan forstå hvis du havde skrevet noget lign - "Sikke en lang tur med hunden , også fik jeg også ramt Ikea og handlet ind til weekenden og ordnet 3 gange vasketøj " osv osv... Men selv DER skal de altså blande sig udenom !


    Netop derfor man ikke skal være FB venner med sine kollegaer eller chefer !


  • #2   6. apr 2011 jeg syntes det er meget op til hvad man er sygemeldt med.

    det er ikke så længe siden en pige blev fyret for at være falsk sygemeldt. hun havde ringet sig syg med migrene - men anfaldet var ikke værre end hun kunne sidde og joke på face.. arbejdsgiveren fik medhold i retten..

    men principielt mener jeg ikke det kommer folk ved.. man kan godt ligge i sengen imellem to feber ture og glo lidt på nettet på samme plan som man glor lidt flimmer -- og ens humor forsvinder jo ikke bare fordi man er syg..



  • #3   6. apr 2011 Hov.. jeg mente "Men DER ( i din situation ) skal de blande sig uden om" *G* Jeg er vist træt

  • #4   6. apr 2011 Det er desværre nok sådan for mange, at de har behov for at kontrollere, tjekke og holde regnskab med, om nogen kunne finde på at snyde. Ikke fordi de selv mister noget ved det snyd, men bare fordi INGEN skal have noget som helst, der ikke tilkommer dem.

    En lille kulturændring, jeg synes jeg kan ane og som jeg er ked af.

    Det er åbenbart sådan, at er man sygemeldt - om det så er kort eller lang tid, så er der kun EN mulighed hvis man ikke skal sættes i bås som simulant og det er at ligge i et mørkt værelse uden kontakt til omverdenen.

    Det er en verden fuld af bitte små sko og skyklapper.


  • #5   6. apr 2011 Jeg mener også der er en grænse.

    FB skal ikke bruges til at spionere på folk, men er du sygemeldt og skriver ting som "iiih, hvor hyggeligt! Har gået en dejlig lang tur med hunden, og derefter gjort haven forårsklar" så ville jeg som kollega også have gevaldigt ondt i røven. og var det sket flere gange, ville jeg gå til lederen med det..

    Men noget så simpelt som at sidde og spille? altså, må du så heller ikke se fjernsyn, læse et blad, lave en krydsogtværs eller strikke lidt?.. Al den slags syslerier er jo helt almindelige ting at gøre når man er syg.. At du er syg, er jo ikke ensbetydende med at du er bevidstløs (for så burde du nok være på sygehuset, og IKKE derhjemme;) )


  • #6   6. apr 2011 vil lige sige at det faktisk er lovligt at melde sig syg hvis man mangler overskud. har en kollega der meldte sig syg en dag fordi hun ikke var motiveret -- det er lovligt. men hun må ikke ringe og melde sig syg med en løgn..


    men generelt gælder det sig at man faktisk ikke er forpligtiget til at oplyse hvad man ejler.. man kan godt ringe og sige - jeg er syg idag. og ikke oplyse andet.


  • #7   6. apr 2011 Ch - ja man kan heller ikke lade være med at tænke hvorfor de mon tror man snyder. Tyv tror hver mand stjæler... Så det er måske grunden til de mistænker andre..

  • #9   6. apr 2011 Jeg er også syg. Har hovedpine, lidt svimmel og ondt i maven.

    Jeg er sq da også på FB og HG. Hvis jeg ligger i min seng hele dagen, smadrer jeg min ryg totalt og DET kan ingen være tjent med.

    På den anden side skylder jeg ikke min arbejdsplads en fløjtende. Men jeg ER altså syg.


  • #10   6. apr 2011 Anne

    Hvorfor skrev du ikke til din "kollega" om hun ikke var på arbejdet og derved så havde tid til at sidde på Face book


  • #11   6. apr 2011 Jeg har netop ikke skrevet noget på FB om nogle shoppeture, hyggelige gåture med hundene. For det har det så absolut ikke været noget af.
    Jeg har tvært imod kommunikeret med nogle andre fra min afdeling som også har ligget sygemeldt i en uge pga. denne total lede influenza.

    Rigtig nok at man kan sygemelde sig fordi man ikke har overskud, man er ved eller er gået ned med stress e.l. Så kan man godt skrive at man har haft f.eks. en god shoppe tur eller en god gåtur med hundene.
    Men jeg har jo ikke meldt mig syg med stress. Jeg har meldt mig syg med influenza.
    Hele sidste uge var jeg på arbejde, selv om jeg døjede med en grim bronkitis. Havde ikke forventet at blive slået omkuld af influenza oveni. Og jeg har slet ikke tid i denne uge til at ligge her. Min kollega på selve afdelingen har ferie hele ugen, der er personalemangel nok i forvejen og jeg havde muligheden for at tjene nogle ekstra penge på en ekstra opgave udover arbejdstiden. Jeg havde arrangeret legeaftaler til min datter fordi min mand har vagt i denne uge. Legeaftaler hun så kan nyde godt af alligevel istedet for at sidde og holde mig i hånden.

    Så vil jeg bare ikke have sådan en spand lort i hovedet.

    Jeg har intet at skjule, så har intet problem i at være facebook ven med en kollega eller overordnet. Men dette her tolerere jeg bare ikke. Så jeg har også skrevet en besked til hende, en meget vred besked.


  • #12   6. apr 2011 jeg tror bare jeg havde skrevet -- jo det er jeg -- og tak fordi du ønsker mig god bedring

  • #13   6. apr 2011 Ja verden er ski underlig, at man ik må være på fb hvis man er syg... JA det syntes jeg er at stramme den, men ja hvis f.eks. er migræne så måske ja... Ved selv hvordan jeg har det når jeg har migræne, er ik til noget overhovedet... Men det er fin linie, fra begges vedkommende...

  • #14   6. apr 2011 Ja det er en trist udvikling.

  • #15   6. apr 2011 Ja, det er en meget trist udvikling. Jeg håber sgu hun bliver flov når hun læser min besked.

  • #16   6. apr 2011 Det er godt nok vildt med FB at alle bare roder i hinandens liv og dømmer super hurtigt!
    Ja, sørgelig udvikling - efter min mening har hun da slet ikke "ret" til at skrive sådan noget fis! Det er ikke alle syge der ligger i sengen hele dagen lang, jeg har f.eks. virkelig brug for at komme "op" i løber af sådan en sygedag - om det så er at sidde lidt foran computeren eller drikke noget te er jo helt ligegyldigt. Synes virkelig det er frækt at skulle blande sig sådan :S


  • #17   6. apr 2011 Hundemutter.... Lige den med migræne fatter jeg så ikke....

    Når jeg har migræne, så har jeg det meget bedre når jeg ligger ned.... Rejser jeg mig op kan jeg få så store smerter at jeg tuder.
    Selvfølgelig kan jeg også få det når jeg ligger, men jeg har det altid bedst når jeg ligger ned....
    Og jeg bruger ofte mobilen til at gå på facebook, når jeg ligger der og ikke kan noget andet....

    Så den "Ret" er sgu ikke rigtige kloge.


  • #18   6. apr 2011 Nu behøver man jo ikke at være sengeliggende fordi man er syg... jeg er syg i denne uge, simpelt hen fordi jeg er blevet fyret og har det psykisk ret skidt pga ting, der er sket på mit arbejde... men derfor kan jeg da sagtens gå lange ture med Luka og andre ting... Jeg skriver det bare ikk på Face....

    Er man syg og sengeliggende ka man da osse sagtens foretage sig andet end at glo op i loftet.... det rager sgu da ikke andre. Men nævenyttige kolleger findes vist de fleste steder....


  • blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Svar: 1.070
    #19   6. apr 2011 Det virker da underligt ikke at må være på facebook hvis man er syg.

    Men, kommer reaktionen sig af en status update eller andet det går i klinch med sygemeldingen, så forstår jeg det udmærket.

    Det er ikke længe siden jeg havde en større rapport der skulle færdiggøres med en anden der ikke mødte op dagen inden deadline, fordi hun lå brak med madforgiftning...fair nok...så skulle hun bare lige have husket at sige til sin veninde at denne ikke skulle takke hende for en dejlig dag og aften, offentligt, på hendes wall!

    Det er sgu dårlig stil!

    Men en anden ting er, jeg er mega, mega selektiv med hvem der kan se hvad på min egen facebook. Det kan i mange sammenhænge have negative konsekvenser for en, hvis man ikke tænker over hvad man kyler på nettet til fuld skue...





  • #20   7. apr 2011 Har været udsat for det samme = ingen kollegaer på Facebook mere!!!

  • #22   7. apr 2011 gitte den var god

    Jeg ville være blive tosset og klart man kan være på fb selvom man er syg med influenza


  • #26   7. apr 2011 hmm.. det var da noet underligt noget, så burde jeg heller ikke kunne være på nettet?? smiley arg hallo må vi så være her. jeg er syg igen igen igen og hvis jeg ikke ligger med min bærbar så ser jeg tv/film. kan bare ikke det der med t lave ingenting.

    jeg har fået en nakkeskade måske noget piskesmæld og er i afklaring igennem komunen og hvis jeg har for ondt eller noget så MÅ jeg IKKE tage afsted (komunens ordre) fordi vi skal finde ud af hvad jeg kan holde til. og idag er den så helt galt igen desværre. dog skal hunden ud men kun korte turen hvis ikke fyren lukker hende ud. hun ved når jeg har det skidt så sover hun dagen lang og vil kun ud hvis hun VIRKELIG skal smiley smiley
    TS: håber da din kolega bliver lidt flov over det hun skrev til dig og kan se det burde hun ikke have gjort eller slet ikke på den måde.

    men god bedring herfra smiley


  • #27   7. apr 2011 Jeg har altid været venner med både mine kolleger og ledere på FB. Jeg har intet at skjule..

    Men jeg indrømmer da blankt, at jeg toner min aktivitet ned.. Jeg synes ikke der er noget forkert i at spille spil online, selvom man er syg, men jeg laver ikk 80 FV-opslag, på en sygedag.
    jeg skal ud med hunden selvom jeg er syg (medmindre jeg er RIGTIG syg, så kommer min mor og lufter) og det skriver jeg da heller ikke om på FB når jeg er sygemeldt.. men jeg bevæger mig ud alligevel

    Og ja, det er helt rigtig at arbejdsgiver ikke har krav på at vide hvad der er galt, men jeg har nu altid oplyst det.. Så har min leder en ide om hvad der er galt, og vi kan bedre vurdere om det er noget endags-værk, eller om jeg forventer at være syg i flere dage..

    Eneste tidspunkt jeg ikke ville fortælle min arbejdsgiver om årsagen, var nok hvis det var noget psykisk. Hvis jeg var helt nede, eller hvis nu jeg følte at arbejdspladsen eller arbejdsmiljøet var skyld i det.. Så ville jeg gå lidt i tænkeboks først..


Kommentér på:
At være syg og være på FB samtidig

Annonce