6.660 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 38 Svar

sygemelding - hvor lang tid? sygemelding - hvor lang tid?

Er der nogle der ved, hvor lang tid man kan sygemelde sig uden at skulle fremvise lægeerklæring på arbejdet? - Eller er det forskelligt fra sted til sted?

Jeg er overbevist om, at jeg kunne gå til læge og få en ganske hurtig diagnose, men har ikke lyst til at få en diagnose - har bare behov for ro, og har behov for at kunne gøre mit arbejde ordentligt, og det kan jeg ikke lige nu - Jeg flejner ud over alt - på alle, og min tolerancetærskel er minimal - på grænsen til det groteske (og jeg arbejder med mennesker, så det dur bare ikke) - og det i sig selv gør mig bare mere stresset!

Jeg er så stresset - mit hjerte dundrer konstant med 120 i timen - jeg sover minimalt, er træt konstant, har hovedpine, kvalme, eksem, kan ikke huske hvad jeg har lavet dagen forinden, og er til tider slet ikke klar over hvilken ugedag det er. Jeg er normalvis meget pligtopfyldende, men har glemt et hav af aftaler og indenfor de sidste 10 arbejdsdage er det lykkes mig at komme for sent på arbejde 4 dage - primært fordi jeg løber forvildet rundt herhjemme og prøver at huske hvad jeg har glemt!

Har som sagt ikke behov for en diagnose - jeg ved, hvad der er galt, og jeg er ikke egnet til at være på arbejde i disse dage, så spørgsmålet igen er altså bare hvor lang tid man kan sygemelde sig?

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af 6 lamper 1.000 kr.
  • tømrer 1.000 kr.
  • Føring til lampe 250 kr.
  • Opsætning af lampe 700 kr.
  • Fyld vand på mit varmeanlæg 1.200 kr.
  • Badeværelseslåge hænger 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  sygemelding - hvor lang tid?
  • #1   1. dec 2011 Mener at det er forskelligt fra arbejdssted til arbejdssted..
    De steder jeg har været ansat har det været på 3. dagen de skulle have den..

• #2   1. dec 2011 En lægeerklæring er jo for at hjælpe dig, så din arbjedsgiver kan se, at du ikke bare "pjækker", og så der kan lægges en plan, der fungerer for DIG, og er med til at gi dig ro til at få dig på toppen igen, så jeg synes ikke du skal være så "bange" for den lægeerklæring.

Ang regler, så MENER jeg, at det er noget a la 4 dage, men er IKKE sikker!!!!

• #4   1. dec 2011 Det er forskelligt som folk siger.. men på en 3-4 dagen kan de godt kræve en af dig.
    er også meget enig med Maibritt i at du ikke skal være bange for en diagnose eller en lægeerklæring... Det er jo ment som en hjælp

• #5   1. dec 2011 Geser, det må helt klart så høre til sjældenhederne smiley

• #7   1. dec 2011 hos mig gik der under en uge.

• #8   1. dec 2011 som de andre isger er det forskelligt. de kan i princippet bede om en fra dag 1. eller helt lade være med at bede om en.

• #9   1. dec 2011 Maibritt og Camilla;

Jeg er ikke bange for en lægeerklæring - har bare ikke lyst til at få påduttet en diagnose, for føler mig da først rigtig syg, hvis jeg har en konkret diagnose, men hvis det kun er 3-4 dage - eller deromkring, der er tale om, er jeg nok nødt til det, for det er for lidt! - Men samtidig ville jeg også have det frygteligt med at sygemelde mig, og så rende rundt herhjemme og arbejde for vildt (og det er jeg NØDT til de næste par uger)

Puha det er svært!

• #10   1. dec 2011 Du har ikke pligt til selv at komme med en, men kan vente til arbejdsgiveren beder om den. Det kan de gøre med det samme eller helt undlade. Til gengæld SKAL der udarbejdes en mulighedserklæring - jeg mener, det er senest 4 uger efter sygemeldingen, hvor lægen udfylder en del og du og arbejdsgiveren udflder en anden del i fællesskab omkring dine muligheder for at vende tilbage til arbejdspladsen.

• #11   1. dec 2011 Men du får jo nok en stress diagnose.. Hvorfor skræmmer det dig så meget? Jeg tænker.. Man ku da få så meget værre diagnoser end stress... Den er jo kun midlertidig og ikke kronisk..

• #12   1. dec 2011 Du skal kun have en lægeerklæring hvis arbejdsgiver beder om den..
    OG arbejdsgiver skal betale for den, fordi HAN beder om den..

• #13   1. dec 2011 Hvad med at tage ferie eller søge om nogle dage tjenestefri uden løn hvis du ikke har mere ferie. Hvis ikke det er arbejdet, du er stresset over og du skal være syg for at lave en masse arbejde derhjemme, er det jo reelt ikke arbejdspladsens problem

• #14   1. dec 2011 Marianne kan have en pointe.. Du kan jo ikke melde dig syg, for så at arbejde hjemme.. Den gør sørme ikke.
    Det er en god ide så at bruge noget ferie og afspadsering.

• #15   1. dec 2011 jeg var syg en måned, for min chef forlangte en læge ærklæring. som jeg så fik til ham smiley
    men tror det er meget forskelligt.

god bedring smiley !

• #16   1. dec 2011 Camilla, det ved jeg godt man kan. - Men har bare ikke behov for at få smasket det i ansigtet - jeg ved det jo godt selv - jeg ved, som du siger det er midlertidigt, og jeg ved også, at jeg ikke er i stand til at varetage mit arbejde på fornuftig vis lige nu.

At jeg er nødt til at arbejde herhjemme handler netop om stresset - jeg står i en urealistisk situation, og kører 3 forsikringssager og skulle gerne lige kunne træffe beslutninger om genhusningsmuligheder, køkkenindretning, gulvbelægning i hele huset, og forsøge at få flyttet alle kærestens ting - ud til intetheden, for det kan ikke stå nogle steder, da hele huset er ved at brase sammen - her er skimmelsvamp og alt rådner - jeg SKAL genhuses, og SKAL pakke sammen til at flytte et sted hen (???) i en uvis periode - i en uvis størrelse med mine 3 dyr, kæresten og hans søn, hvor den biologiske mor gør alt for at trække min kæreste i statsforvaltningen- jeg kan IKKE blive her, og er derfor nødt til at arbejde for at komme væk - det er det jeg mener med at arbejde hjemmefra.

Jeg er lærer - har ikke ekstra ferie - og har ingen afspadsering - det jeg havde, har jeg brugt i det sidste stykke tid på at rende hjem til alle taksatorerne og håndværkerne!

• #17   1. dec 2011 Tror du skal passe på med at melde dig syg også arbejde hårdt derhjemme.
    Så må du priotere.......

Jeg er pt sygemeldt efter en knæ op, meningen var jeg skulle starte på arbejde som delvis raskmeldt på mandag, men da det pokkers knæ stadig ikke vil, som jeg vil, har jeg idag meddelt min chef, jeg først kommer onsdag i næste uge.

Det var ikke noget problem. Hun har ikke forlangt en erklæring. Jeg har dog så sort samvittighed, så jeg slet ikke synes, jeg burde gå ud af en dør, selv om en lille gåtur er som genoptræning....

• #18   1. dec 2011 PS Glemte at skrive jeg har været sygemeldt siden d. 11. nov

Og rigtig god bedring....

• #19   1. dec 2011 -Og Marianne; nej, intet af det er arbejdspladsens problem, men i og med at jeg ikke kan varetage arbejdet ordentligt er det vel lidt et problem

'- kunne tage en snak med ledelsen, og prøve at overtale dem til at konvertere den 6. ferieuge til faktisk ferie - og så måske sygemelde mig en uge - det ville give mig december, og en mulighed for at komme på plads og i gang igen!

• #20   1. dec 2011 Rie
    Det er slet ikke fordi, jeg ikke kan forstå, at din situation er rådden på alle måder, men det har jo bare ikke noget med arbejdsgiveren at gøre, at du har en hel masse privat, du skal have ordnet.

Jeg kender jo ikke din skoleleder, men jeg arbejder selv på en skole og jeg ved, der ville være forståelse for sådan en situation og blive givet tjenestefri uden løn i en periode

• #21   1. dec 2011 Jeg kan ikke prioritere!

• #22   1. dec 2011 Rie
    Ja, selvfølgelig er det et problem, at man ikke kan varetage sit arbejde, men så må man jo lægge kortene på bordet og forsøge at finde en løsning.

• #23   1. dec 2011 Igen enig med Marianne! Jeg forstår dig så udemærket godt!! Og føler godt nok også med dig, i forhold til det hus der!!!!!!

Men det er bare heller ikke fair at arbejdsgiver skal lide økonomisk pga det (via din sygemelding)

• #24   1. dec 2011 Det kan jo være, de siger, du kan melde dig syg en uge og tage feriefridagene. Jeg har selv sendt en ansat hjem, som var helt på skideren. Han lagde kortene på bordet og fik at vide, at nu skulle han gå hjem en uge og få styr på det. Så er det jo arbejdsgiveren, der vælger at gøre den investering i sit personale.

Jeg ville også se det som et problem, når du kom tilbage, hvis du var "falsk sygemeldt". Det bliver vel lidt svæt at holde skjult, a du har haft ret travlt derhjemme i den periode

• #25   1. dec 2011 Ledelsen er gode, hvor jeg arbejder, og det vil jeg også få lov til - uden tvivl - men økonomisk set ved jeg bare ikke om det er forsvarligt.

-og kan simpelthen ikke overskue at skulle ned og snakke om penge i banken - kan ikke rumme mere!

• #26   1. dec 2011 MArianne;

Jeg ville nu heller ikke være falsk sygemeldt - jeg har allerede nu meldt klart ud på arbejdet, at det er lige før jeg bukker under, og de ved godt, at jeg ikke håndterer tingene skide godt lige nu (både ledelsen og kollegaerne) - alle ville vide præcis hvorfor jeg ikke var der:-)

Det med sygemeldingen er jeg ikke helt med på???

Hvis jeg har influenza, melder jeg mig syg, og selvom det ikke er arbejdsrelateret sygdom, gør det mig uarbejdsdygtig - såvel som min nuværende situation

• #27   2. dec 2011 Folk med stress eller med en dep, kan sagtens være påvirket af andre ting en arbejdet, der så gør man ikke kan varetage sit job, og blive sygemeldt på den bekostning.

Jeg har ikke prøvet noget der minder om det du er igennem, men sidste vinter der solgte vi vores hus, havde 6 uger til at finde noget andet at bo i, endte med at købe et hus jeg ikke havde set, min kæreste jeg selv, vores datter på 3 år og vores hund boede i en mandskabs vogn i vores have mens min kæreste ved siden af sin uddannelse renoverede vores hus, ALT skulle laves i det.. Da toilettet to gange var frosset til i vognen var 2 af værelserne færdige og så flyttede vi ind på dem mens resten af huset blev lavet..
    Jeg var gravid og var 7 1/2 måned henne da vi flyttede..

Jeg endte med at blive sygemeldt helt fordi jeg simpelthen gik ned med flaget, mit arbejde havde stor forståelse for det hele og der var ingen som kiggede skævt til min sygemelding overhoved.

Jeg syntes du skal genoverveje om du ikke kan tage en snak med din læge, og så tage den derfra,

• #28   2. dec 2011 Rie: Få nu bare sygemeldt dig i den periode, du har brug for...

At bruge din ferie på sygdom er faktisk imod "reglerne" og en rigtig uheldig glidebane, at komme ud på. Det sætter både dig selv og dine kolleger i en dum situation... Hvad forventes der så fremover?

Jeg er også lærer og har, for 7 år siden også været sygemeldt med stress. Denne stress var ikke arbejdsrelateret, men der var bestemt ingen problemer ift. arbejdspladsen... I den forbindelse snakkede jeg med min ledelse, hvor jeg fortalte om min dårlige samvittighed og at jeg ikke brød mig om, at lave alt muligt andet, når jeg nu gik sygemeldt... Min chef kiggede overbærende på mig og fortalte, at jeg SKULLE sørge for, at opretholde så "normal" en hverdag som muligt... Fordi man har stress, behøver man ikke ligge i sin seng!

Tag den tid det ta'r. Det er vigtigt! Ellers risikerer du permanent sygdom....

• #29   2. dec 2011 Rie
    Jeg mener, at det kan være, de faktisk godtager, at du har brug for noget tid og forærer dig den tid ved selv at opfordre dig til at melde dig syg, så du ikke mister pengene ved at skulle bede om tjenestefri

Jeg ved godt, man kan være syg af alle mulige grunde, uden at man har fået sygdommen på arbejdet. Det er svært at formulere, præcist, hvad jeg mener. I dether tilfælde, er det jo ikke en sygdom, men omstændigheder der gør, at man ikke er i stand til også at gå på arbejde fordi man skal arbejde derhjemme. Hvis man er syg, kan man heller ikke arbejde derhjemme og hvis man endda er sygemeldt pga stress, skal man jo endnu mere sørge for, at have ro hjemme.

Jeg ved godt, denne situation er langt mere alvorlig og presset, end meget andet. Men som et eksempel kan jeg give, at jeg har stået i Heathrow søndag aften uden mulighed for at komme hjem, hvor jeg skulle møde på arbejde mandag morgen. Der måtte jeg tage en ekstra feriedag.

På samme måde, med folk, der har syge børn, de ikke kan få passet. Når barns første og evt. anden sygedag er brugt op, jamen så er det ikke længere arbejdspladsens udgift, hvis man ikke kommer på arbejde og man må tage ferie, omsorgsdage eller bede om tjenestefri.

Det er en del af vores overenskomster, at vi har ferie, løn under sygdom og barns føreste og anden sygedag. Det er arbejdsgiveren forpligtet til at betale os for. Men det er altså ikke deres forpligtelse at betale for, at vi har så travlt derhjemme, at vi ikke kan gå på arbejde

• #30   2. dec 2011 Trine
    Men det er jo ikke sygdom, men travlhed. Det er ikke imod reglerne at bruge sin ferie på at få ordnet en masse ting, man ikke kan nå mens man arbejder.

Men igen, jeg ville tale med dem. Jeg forestiller mig, de vil være med på at finde en løsning

• #31   2. dec 2011 Marianne: Se Ries symptomer... Stress ER en sygdom...;0) At den ikke er arbejdsrelateret betyder intet. Det er jo heller ikke altid ifm. arbejde, at vi bliver smittet med influenza, men det er arbejdet vi bliver væk fra...

• #33   2. dec 2011 Trine
    Men hvis man er syg, kan man jo ikke bare arbejde videre derhjemme. Jeg kan da heller ikke melde mig syg med influenza eller et brækket ben og så tage på skiferie (og igen, jeg sammenligner ikke dether med skiferie, jeg har fuld forståelse for, hvor nedtur det er)

Nå, men uanset hvad, var det jo slet ikke spørgsmålet, hvad vi syntes, Rie skulle gøre, men hvor lang tid, man kan sygemelde sig smiley

• #36   2. dec 2011 Sakset fra Stressforeningens hjemmeside:

Hvis du er blevet syg grundet arbejdsbetinget stress

Hvis din sygemelding skyldes forhold på arbejdspladsen, er det vigtigt, at lægen registrerer årsagen hertil. Din læge har i det tilfælde pligt til at indberette dit tilfælde til Arbejdstilsynet og/eller Arbejdsskadestyrelsen som en arbejdsskade.

Manglende erkendelse

Selvom sygemeldingen lyder på "stress" eller "udbrændthed", så kan det være meget svært at erkende at ens tilstand og de meget reelle symptomer som fx et alt for høj blodtryk, smerter i hjerteregionen, mavepinen og den pludselige handlingslammelse, modløshed og angst skyldes stress. Det kan der selvfølgelig være mange grunde til, men fælles for mange er, at de ikke tror eller vil vedkende sig, at stress er noget der kan "ramme" dem. I den sammenhæng er det værd at huske på at et af symptomerne på stress netop kan være manglende erkendelse af egen situation. Første skridt til at blive rask, er derfor at blive bevidst om din situation(det kræver tit professionel hjælp)og erkende, at du ER syg af stress, også selvom du troede dig "usårlig".

Dårlig samvittighed?

De fleste oplever at have dårlig samvittighed, når de bliver sygemeldt, både overfor arbejdet, kollegaerne og familien. Det er ikke udsædvanligt at føle, at man svigter alt og alle inkl. en selv. Selvbebrejdende tanker som "jeg burde og skulle" osv. er ikke unormale, men ikke desto mindre ukonstruktive. I stedet for at plage dig selv med den dårlige samvittighed, så læg "den dårlige samvittighed på hylden", da den kun er med til at stresse dig yderligere, sådan at du bliver fanget i en ond cirkel. Tillad dig selv at være syg, og brug i stedet kræfterne på at komme dig igen.
    Pinligt - Et nederlag

Mange oplever det som et personligt nederlag, et udtryk for svaghed og ikke mindre end en falliterklæring at være blevet syg af stress, og ikke så få støder ind i deres egne fordomme.  Men stress er ikke et udtryk for hverken svaghed eller ikke at være "god nok". Alle kan blive syge af stress. Faktisk så rammer stress ofte dem med højest anciennitet, dem der yder mest, er mest engagerede, de mest loyale og dem der bekymrer sig om andre og vil gøre tingene rigtigt.

Følelsen af at være alene

Når man bliver sygemeldt med stress, er det ikke udsædvanligt at føle sig meget alene og overladt til sig selv, og det er da også på mange måder en ensom kamp at blive syg af stress, og ikke mindst at blive rask igen. For at mindske ensomheden kan det anbefales at tale med andre (evt. andre stressberørte) om din situation. Kontakt evt. Stressforeningen.

Bekymring

En meget reel bekymring mange har, er bekymringen over at blive fyret og/eller ikke kunne vende tilbage på jobbet/studiet, bekymringer om økonomien osv. For at mindske den bekymring er det en god ide at tage en samtale med din leder/studievejleder. I samtalen kan du/I komme ind på, bla. din bekymring for at miste jobbet eller for at vende tilbage samt hvad du og din arbejdsplads/studievejleder kan gøre for, at du kan komme tilbage.
    Skal jeg sige det til andre?

Stressforeningen anbefaler at melde ærligt ud til ledelse, kolleger, venner og familie. At tale med et andre om det der fylder, er utroligt hjælpsomt. Derudover er det vigtigt for bekæmpelse af stress, at der ikke er noget tabu omkring lidelsen.
    Fortæl din familie og dine venner, hvordan du har det, og hvad du har lyst til at de skal gøre - om du har brug for deres hjælp. Bed dem om at vente med komme, telefonere, skrive osv. hvis det er det, du har brug for. Aftal med lederen/ledelsen/studievejlederen, hvad de fortæller på din arbejdsplads/studiested. Lad være med at lyve, så bliver det meget sværere at vende tilbage. Aftal ligeledes "spillereglerne" med dit arbejds/studiested(må de kontakte dig, hvordan osv.)

Varighed - Hvor lang tids sygemelding?

Det er meget svært at give et entydigt svar på, hvor lang tid du skal være sygemeldt, da det helt kommer an på flere faktorer bla. i hvilken grad du er syg af stress, hvor alvorlige dine symptomer er samt hvor længe tilstanden har stået på, om du er udbrændt, depressiv osv. Derudover afhænger det i høj grad af hvilken hjælp/behandling du får. Som tommelfingerregel plejer man dog at sige, at det tager lige så lang tid at komme sig, som det har taget at opbygge stressen. Heldigvis bliver langt de fleste raske, og kan vende tilbage til arbejdsmarkedet efter kortere eller længere tid.

Klar til at arbejde igen - Hvornår?

Det er svært at give helt generelle retningslinier for, hvornår du er rask eller klar til at arbejde igen, men i de fleste tilfælde er det når:
    Du er begyndt at glæde dig til at komme i gang igen.
    Du forstår grunden til, at du fik stress. Det er ikke nok, at du finder værktøjer til at håndtere de krav, der gav dig stress. Selve vilkårene skal ændres, så du ikke får tilbagefald.
    Stresssymptomerne er aftaget helt eller er ikke så generende mere. Er du i tvivl, er det en god idé at konsultere din læge eller behandler.
    Du kan mærke, tolke og handle på stresssymptomerne, når de dukker op.

• #37   2. dec 2011 Holteevejen
    Jeg siger heller ikke, man skal ligge i sin seng og glo, men hvis man er syg, skal man ikke rende og lave de ting, man bliver syg af

• #40   2. dec 2011 Rie jeg vil også sige at du skal have en sygemelding, min veninde blev ramt af stress, hun kunne en dag ikke huske hvor hun boede henne, og endte med at sidde i sin lejlighed uden at kunne finde ud af ganske simple ting som at få handlet, osv, hendes mor måtte flere gange sige hun skulle gå i bad osv osv, det kan være virkelig skrammende hvis man ikke tager symtomerne alvorlige.

• #41   2. dec 2011 ikke for at gå i peditesser, men der er ikke noget, der hedder lægeerklæring længere.
    Der er to typer erklæringer, der bruges i dag.
    Mulighedserklæring og friattest. Undersøg det.
    Står nemlig selv i situation med at skal udfylde mulighedsarklæring osv.

• #42   2. dec 2011 Heino:
    Jo, lægeerklæringer findes stadig men mange er ikke klar over dette. Man kan få en lægeerklæring hvor lægen skal angive forventet varighed samt evt. diagnose
    Lægeerklæringen bruges oftest i tilfælde hvor det ikke har været muligt eller findes formålstjenstligt at lave en mulighedserklæring.
    Der findes også en varighedserklæring som man oftest bliver bed om som det første :0))

• #43   2. dec 2011 Tak for alle svarene:-)

Jeg har i dag snakket med både kollegaerne og ledelsen, og bruger i næste uge 3 dage af min 6. ferieuge (efter eget valg) - Desuden har jeg meddelt, at jeg måske sygemelder mig, og det er fuldt ud accepteret af både kollegaer og ledelsen!

Jeg har i dag fået svar fra taksator - og alle vores håndværkere og udgifter er godkendt, og på tirsdag kommer der en beboelsesvogn på 66 kvm, som de også betaler. -Kæresten har taget ferie hele ugen - jeg har 3 feriedage - og JEG VED LIDT om hvad der skal ske; og det i sig selv giver ro...

Som jeg har sagt er jeg ikke gået ned endnu, men jeg ved, hvad der ville have tippet vognen... At have næste uge at arbejde i, og at DER ENDELIG SKER NOGET, er altafgørende...

• #44   2. dec 2011 Godt gået, Rie...

• #45   2. dec 2011 Lise
    Jeg har nu opfattet det som heino, at det, der før hed en lægeerklæring nu er erstattet af en friattest.

Rie
    Skide godt, det lyder som om, der måske kan komme lidt ro på og aller vigtigst, at det er noget, I er enige om, er en løsning smiley

Kommentér på:
sygemelding - hvor lang tid?

Annonce