{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
946 visninger | Oprettet:

Tabu at være klog? {{forumTopicSubject}}

Dette indlæg bliver svært at skrive, for det kan nemt lyde forkert, og måske støde nogen smiley

Men jeg synes at mange danskere (eller ihvertfald de ungeher i landet), er begyndt at hakke ned på en, bare fordi man ved lidt mere end de gør. Et eksempel:

Der er en statusopdatering på facebook hvor en af mine venner skriver at hans veninde siger høns ikke kan flyve og at pingviner er fisk..

Jeg skriver så at jo, høns kan flyve, og forklarer at der dog er mange som stækker deres vinger så de ikke kan, men at de i naturen ofte sover i træer.. Og tilbyder også at filme min svigermors høns flyve.

Den ene svarer så: " Ellers tak . Jamen godt for dig at di ved så meget om høns .. Haha" Og den anden: "du da en klog en skatter :D"

Er det nu forkert at have lidt paratviden? Jeg ved tilfældigvis ret meget om alt mulig mærkeligt, og særligt dyr. Men føler altid man bliver "hånet" hvis man siger noget klogt :s

Er det kun mig der har det sådan? Det er efterhånden begyndt at irritere mig lidt smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tabu at være klog?
  • #1   6. mar 2012 Tror bare det er fordi de skal komme med en smart kommentar..

    Men mange gange er det også måden som den pågældende persons viden bliver udtrykt som gør at man godt kan blive lidt irriteret som lytter/læser.. smiley

    desuden så skal du ikke tænke så meget over det.. smiley For så får du en rigtig trist hverdag smiley


  • #2   6. mar 2012 Jeg tror du har misset ironien i den statusopdatering smiley

  • #3   6. mar 2012 He he...hvis jeg var dig ville jeg have svaret : Ja gu´er jeg da klog på høns og så en smily bagefter.
    Tror ikke de mente det som nedgørende da de skrev det, men syntes det var lidt sjovt, at du vidste det om høns :o)


  • #4   6. mar 2012 Altså jeg syntes du bare skal blive ved med at lyde klog.

    Det er jo ikke din skyld at stække er et fysisk indgreb som de ikke ved hvad betyder.......
    Havde du nu skrevet:

    Høns som man holder i hønsegårde kan ikke flyve da de er gensplejset til at holde sig på jorden da det er upraktisk hvis æggene bliver lagt for højt eller i frit fald.
    Finder man en høne i naturen ville den flyve med mindre den er solidarisk og holder sig på jorden.

    Så ville de alle sammen sige WOW det giver mening, tak for input!


  • #6   6. mar 2012 lad os tage et eksempel her inde fra. bare sådan. de "gamle" koner, ser ned på de unge uanset om de er kloge eller faktisk ved noget. uanset om de er 10 eller 20 eller 30 .. smiley tænker det bare er meget nemmere at "lade" som om man er dum.

    min søster og hendes veninder (12+) elsker at fjolle og være dumme , spørge om dumme ting, det giver opmærksomhed, og det giver en masse grin og glæde. smiley ..
    vi har vel kun det sjov vi selv laver..
    Men det der med høns, høns kan godt flyve , men meget lidt af gangen, de flyver ikke som rigtige fugle. smiley så både og. begge har vel ret hvis vi skal komme der til smiley haha.. men at pingviner er fisk ... aaaarrhhh... så de kanibaler, for de lever da primært af fisk smiley ?


  • #8   6. mar 2012 der er sg da mange fisk, der lever af fisk..

  • #9   6. mar 2012 nej ikke alle. men dælme mange der lige smider den bombe når unge spørger om hjælp her inde smiley Så snart man er under 30 er man DUM i nogles øjne. smiley og tja, man har da heller ikke de der 10 års mere erfaring de andre har, men vi er ikke alle ens, og vi har oplevet forskellige ting, der alt sammen gør os til dem vi er, ingen af os ved hvad dem der ude bag skærmene har været igennem, hvor voksne de har skullet være og i hvilken alder.. smiley så måske folke ikke skulle dømme sådan smiley bare den jeg ville frem til Linda smiley

  • #10   6. mar 2012 tina- så pingviner er fisk eller hvad smiley med gælder og hele skidtet smiley ? hehe

  • #11   6. mar 2012 Jeg synes ogs tit man oplever at folk skriver negativt tilbage, bare fordi man ved noget de ikke gør. Tror egentlig bare folk på en måde bliver flove over ikke at vide det, når andre gør, og så føler sig nødt til at trække på nogle andre ting, som at skrive noget åndssvagt tilbage - så de stadig selv lyder som de smarte. "hvis man ikke selv kan vinde, må man prøve at få de andre til at tabe"

  • #12   6. mar 2012 Desuden.. Jeg går i 3.g på gym, og i klassen er der en der bare ved ALT om matematik, og han kan huske alt vi har lært. Han er klog. Og næsten alle i klassen ser op til ham. Så nogle gange er det godt at være klog smiley

  • #13   6. mar 2012 Ann-Christina : Pingviner er fugle...
    Men du skriver at hvis de var fisk ville de være kanibaler fordi de primært (kun) spiser fisk... Og så siger jeg at mange fisk spiser fisk... smiley
    Som om man kan bevise at en pingvin ikke er en fisk fordi den selv spiser fisk..

    Nu blev det vist lidt langhåret tror jeg


  • #14   6. mar 2012 Hmm hvad med bare at tænke ok de er så heller ikke mere kloge end at rakke andre ned som ved lidt mere... Altså som Mia D skriver NÅ.... smiley

  • #15   6. mar 2012 Inden for fisk snakker man kun kanebalisme hvis en fisk spiser sine artsfæller, og det er der faktisk en del der gør smiley

  • #16   6. mar 2012 Tja der er mange fisk der spiser sine egne unger... smiley

  • #17   6. mar 2012 Man må gerne være klog, man skal bare holde det hemmeligt...

    Jeg har en relativ stor paratviden (og på nogle områder er jeg total debil) og hold nu kæft, hvor har jeg mange gange fået en verbal lussing, hvis jeg er kommet til at bruge den til noget...

    Man skal ikke stikke næsen for langt frem, sådan er det bare...


  • #18   6. mar 2012 Tak for alle de gode svar, er glad for at det ikke bare er mig som er skør (; Men synes det er en spændende debat smiley

  • #19   6. mar 2012 Synes aldrig jeg bliver dømt for min intelligens... Men ok, de fleste folk jeg omgåes er også selv universitetsfolk eller bare relativt kvikke :b

  • #21   6. mar 2012 Jeg er meget enig med CH og har nøjagtig samme oplevelse som hende.... Og man lærer med alderen ikke altid at ytre sig om ting som man bare VED, når man er i selskab med andre, da det ikke altid hilses velkommen :O)


    Alter ego:
    Brake betyder bremse på engelsk, tihi...


  • #22   6. mar 2012 *Lol*

    Godt ord igen *GG*


  • #23   6. mar 2012 Tak Ryan. Her ligger man syg og er nu ved at omkomme i et hoste-grine-anfald. Herligt smiley

    Udover det, så ja, har gået i klasse med en tøs på lærersem, og hun var fuldstændig blank hele tiden. Kan huske jeg fik det der blik og så den der: "Arh, du er bare så klog, Trine!"
    Og det var vist ikke særlig positivt ment.
    Det giver åbenbart status at være dum. Men det rager mig nu langsomt smiley


  • #24   6. mar 2012 Hehe, Linda... Jeg er skam en kvinde.. Og en relativ feminin en af slagsen endda...

    Mamma Miriam - jaaa.... pas på med tankerne, de er måske offentlige... MUAHAAAA


  • #26   6. mar 2012 Jeg oplever det nu ikke som et tabu. Selvfølgelig kan man få smidt nogle dumsmarte bemærkninger i hovedet, men jeg oplever det bestemt ikke som værende særligt slemt.

  • #28   7. mar 2012 At være klog er vel i bund og grund bare at have en masse viden, om det er meget bredt eller specifikt er en anden snak. Om man kan resonere og udelede af så er vi vel ovre i nogle af de forskellige typer af intelligens ?

    Ang. dit tastetur, så kyl det i opvaskemaskinen smiley


  • #29   7. mar 2012 Mon ikke vi egentlig blander klogskab og intelligens sammen?

    At være klog i en lille sydamerikansk junglestamme er jo ikke det samme som at være klog i DK.

    Klogskab må handle om ens evne til at magte livet og løse de forhindringer, man måtte møde.

    Intelligens handler vel mere om evnen til indlæring - og man behøver jo bestemt ikke at være klog bare fordi man er intelligent... Og omvendt :o)


  • #30   7. mar 2012 Fanme godt at man kan undskylde sig med de syv intelligenser *GGGGGG*

  • #31   7. mar 2012 Hmmmmmm Ok, jeg retter, 527 intelligenser.....

  • #32   8. mar 2012 CH det er mere eller mindre det jeg skriver smiley

    Er dog uenig i en ting (hvis man må være det)

    Klogskab er en viden man opbygger pga. erfaring

    Intelligens er når man bruger sind viden (Læs Klogskab) til at imødekomme en forhindring og forcere den på bedste vis på baggrund af sin viden.


  • #33   8. mar 2012 LOL

Kommentér på:
Tabu at være klog?

Annonce