2.715 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Jer med Border Collier Jer med Border Collier

Jeg har lige nogle Spørgsmål.

Har nogle af jer børn?

Ville man godt kunne have, en border Collie hvis ens barn, feks er 4 år og er vandt til hunde..

Skrev nemlig til en avler som avlede flere forskellige racer og fik en mail/besked tilbage om hvad jeg tænke på og at jeg var meget uansvarlig, og han håbede jeg ikke ville anskaffe mig en border collie fordi jeg havde jeg en søn på 4 år..

Alle de andre ting jeg kunne tilbyde hunden, var rigtig gode men det der med mit barn mente han at jeg var helt forkert på den?

Men hvorfor?

Mit Valg af hund når vi skal lede er faldet på enten Border Collie Eller Labrador..

Bodil Jørgensen får et kuld hvalpe
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng af 2 stk væg lamper og et puslebord. Har ingen redskaber selv til dette. 400 kr.
  • Opgravning af 5 stk. buksbom stubbe 3.000 kr.
  • klip af hæk 900 kr.
  • Elektriker 580 kr.
  • Hovedrengøring 950 kr.
  • Oprydning efter bryllup 5.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Jer med Border Collier
  • #1   7. jun 2012 Kender flere med bordere, som har børn der er både ældre og yngre end 4 år, og det går rigtig fint... Kan ikke se problemet i det, men jeg kender heller ikke særlig meget til racen.. Fik du ikke en forklaring på hvorfor han mente det var uansvarligt?

• #2   7. jun 2012 Jeg tænker, at han nok mener, at bordere vil hyrde dine børn?

Jeg ved ikke meget om bordere, men kender mange, der har børn og border.

• #3   7. jun 2012 Nej da jeg spurgte ind til hvorfor han ikke synes det var en god ide, ville han ikke svare på det og han sagde jeg ikke sku skrive igen, da han ikke ville sælge mig en hund.. så stoppede med at skrive...

Derfor jeg spørger her.

• #4   7. jun 2012 Vi havde heller ingen problemer med vores border collie , tværtimod han elskede børn og var hvor de var både vores egne og andres børn.
    Jeg kan ikke forstå hvorfor vedkommende mener der er så uansvarligt
    Heller ikke med vores borderblanding vi har nu har der været noget

• #5   7. jun 2012 Jamen, en border er en arbejdshund og har dermed meget drive og stort behov for især mentalt arbejde. Meget arbejdsivrig, ret højtkørende hund smiley

Det er en hund, der skal lære at kunne slappe af. Der kan være tendens til stress og de kan også være lydfølsomme. De er også signalfølsomme. Tendens til at hyrde alt hvis de ikke får andet at vide (børn, biler, katte etc.)

Nu har du et barn på 4 år. Det giver mere støj og uro i hjemmet. Det kræver efter min mening at du er virkelig god til at læse din hund, så den ikke stresser eller hyrder barnet. En ældre, velpræget hund er nok nemmere med et mindre barn end en hvalp, men erfaring med racen i forvejen er da nok en fordel.

Den kræver også en hel del træning og aktivering og selv om man er overskudsmenneske, så er der en del arbejde både i små børn og border collier smiley

Jeg fik hund, da min pige var 1,5 år og min dreng 3 år. Jeg har altid været meget fascineret af border collien og dens arbejdsiver, men valgte selv at hoppe på en collie i stedet. Den er stadig meget trænbar, har trods alt en del egenskaber til fælles med borderen og er ikke ligeså vedholdende mht at hyrde.

Nu har du ikke skrevet, hvad du kan tilbyde en border. Men måske skulle du prøve at kigge på collien eller shetland sheepdogen som et alternativ? smiley

• #6   7. jun 2012 Jeg har haft border Collie før og vil rigtig gerne have en hund der kan komme med mig til hesten og komme med på skovture.

Gerne en jeg kan lave Agility med evt på konkurrence plan, og en god familie hund, det skal lige siges jeg nok skal først skal have hund slut i år og start næste år, for min skyld gør det ikke noget hvis den ikke er hvalp man max 1 år

• #7   7. jun 2012 som sagt undersøger evt bare mulighederne, blev bare lidt overrasket over ham mandens mails..

Havde en border collie inden jeg fik barn...

• #8   7. jun 2012 Kronprinsen har Border Collie.............og fire børn............. smiley

• #9   7. jun 2012 Jeg forstår ikke hans sure opstød, når du har haft racen før.

Hm, i dit sted ville jeg prøve at komme i snak med nogle andre border collie opdrættere og se om de ikke skulle have en mere positiv indstilling til det.

• #10   7. jun 2012 Ja jeg kigger også rundt, vil også helst have fra et sted hvor der ikke er så mange forskellige racer, og måske bare nogle der har forstand på det...

• #11   7. jun 2012 Der er en del kenneler på hvalpelisten, så det er da et godt sted at starte.

Hvad med den der kennel border top? - der er taget en del hyrdeprøver og kan ikke umiddelbart se at de har andre racer end border collien.

• #12   7. jun 2012 Vil lige prøve og kigge på dem og tak smiley

• #13   7. jun 2012 Bare pas på hvor du får den fra !!
    Kig MEGET på forældrene og hvordan hvalpene er.. Mange KAN ikke lære og slappe af og stresser helt vildt !! Så det er med og kigge sig godt for..

• #14   7. jun 2012 Hvis man ser på dine racevalg er der laaaangt fra en border collie til en labrador!

Husk at en labrador også sagtens kan løbe agility i fornuftigt tempo og være med i konkurrencerne, hvis det er det du ønsker. Den kan også bedre tollerer(staves?) larm, støj og hektisk hverdag som det til tide kan være med et lille barn.

Jeg må nok sige at jeg er GLAD for at jeg ikke har noget barn samtidig med Ice og han er endda stille, rolig og velafbalanceret... men jeg bruger altså også min. 2 timer dagligt på disideret træning og derudover kommer gåturene.

• #15   7. jun 2012 Mette:
    Der ville også blive trænet her selvom jeg har et barn, også ville gå turene også komme udover så den ville få masser træning og massere ude tid og gåture....

• #16   7. jun 2012 Okay smiley Men der er stadig langt fra border collie til labrador. Hvad er det der tiltaler dig ved labben?

• #17   7. jun 2012 Jeg har haft en border Collie og en Schæfer og En labrador, gemmen tiden og ville bare gerne have en border collie eller en labrador selv..

Da jeg snart skal have hund efter at have været flyttet hjemmefra en del år nu og min søn er blevet så stor at han forstår når man siger noget til ham..

Synes bare Lappen er sød og have med at gøre og kan godt lide deres temp. og alt i alt en sød hund, i hvertfald dem jeg har oplevet.

Men alle de border collier jeg har mødt inkl den vi havde har alle været meget søde og også rolige har ikke været stresset og kan godt lide den måde de også er..

• #18   7. jun 2012 Men der er jo også forskel på at være helt alene med barn og hund og på at være en hel familie om en hund smiley

Husk på at hunden skal være alene mens du formentlig er på job/skole, når du har fri skal der hentes barn, så skal du være sammen med din søn, så er der aftensmad og træningen ligger tit og ofte lige i spisetider osv.

Det har intet at gøre med om de er søde og rarer, man skal altid påregne en masse aktivering for at få en sådan hund. Måske ender du op med en hund der ikke kan håndtere en stresset hvedag og som kræver en masse aktivering og stimulering for at fungere som den perfekte familie hund. Her tror jeg bare at det er lettere at få til at fungere med en lab og en formel 1'er e ganske udemærket på agilitybanen smiley

• #19   7. jun 2012 Det er ihvertfald lidt af et sats med bordercollier, da de kan have tendens til at stresse omkring børn.
    Jeg har selv bordercollie og små børn, og det fungerer fint, men jeg har også tidligere overtaget bordercollier fra familier, hvor hunden stressede over børnenes uforudsigelige adfærd.

Kommentér på:
Jer med Border Collier

Annonce