Få fjernet mandler Få fjernet mandler
Ja som overskriften siger: Jeg skal have fjernet mandler, og jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal forvente.
Men det er nødvendigt, for hvad jeg altid har troet var bagsiden af min mund (ja det findes så ikke...) viser sig så at være mine mandler der er så store at de rører drøblen. Har jeg da aldrig tænkt over, indtil jeg begyndte at lide af søvn-apnø. I en alder af 16 år.
Så nu har kloge hoveder besluttet at de skal væk, og misforstå mig ikke - jeg glæder mig til at kunne trække vejret om natten igen.
Men hvad jeg kan læse mig til, er at det gør ikke bare ondt, det før f*cking ondt!
Nogen herinde der har prøvet det? Så jeg måske er lidt forberedt.
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 333 Svar: 4.475
jan 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 7 Svar: 238
Er ked af at høre om din søvn-apnø, ;/
Jeg har ikke selv prøvet det, men har en fætter der fik sine mandler fjernet for ca et halvt år siden, han havde ikke de store smerter, han levet på is og grød for at holde de smerter der var nede, han var på benene igen efter halvanden uge
Is, is og lidt mere is, fyld fryseren, så er du bedst forberedt
Held og lykke
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 273 Svar: 7.099
jan 2012
Følger: 21 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 41 Svar: 269
Ja det er ikke så sjovt. Har lidt af det i snart 1 år, og problemet er både min afbrudte søvn, men også hvad det stopper mig fra socialt. Jeg lyder som en voksen, overvægtig ryger, og det gør at jeg så absolut ikke kan lide at sove sammen med mine veninder, da jeg synes det er flovt. Så glæder mig til at få gjort noget ved det, også selvom det gør ondt.
Karin: Foretrækker langt ærlighed frem for at blive holdt "for nar". Glemmer aldrig da jeg var lille og de sagde: "Nej det gør ikke ondt", og de skulle sætte min hofte på plads i skålen (uden bedøvelse, da jeg var for lille). Har gudskelov fortrængt smerten, men ikke mindet om hvor ondt det gjorde. Så vil hellere have den barske sandhed, og så tage den derfra.
Hvor langt tid gik der før i var helt på benene igen? For som teenager er 2 uger i sengen godt nok lang tid
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 242 Svar: 15.315
Børn synes ikke at have det helt så slemt som voksne men de kan sikkert bedre afledes fra smerterne :o)
Jeg fik mine fjernet da jeg var i starten af tyverne og jeg har ikke prøvet noget der gjorde så nas før.
Har siden været igennem en mange timer lang operation for noget andet men denne var småting ved siden af det med mandlerne :o)
Så glæd dig ...
EJ. Det var DET HELE værd at få fjernet de mandler efter i årevis at have haft vejrtrækningsbesvær og infektioner.
Du får smertestillende med hjem og sover sikkert meget til at starte med. Du skal være i ro i 10 dage, se om ikke du kan aflede dig fra smerterne på en eller anden måde i den tid.
Omkring 8. dagen var smertene til at holde ud uden ekstra smertestillende.
Det var mere de kolde bade der var ret gys (ingen varme bade i 10 dage) :o)
Det skal nok gå. Det er en rutineoperation og narkose er SKØNT :o) Bedre lur får man ikke :o)
Og ja. En masse grød, is og andet der ikke kradser i halsen ...
dec 2007
Følger: 15 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 34 Svar: 1.015
Jeg kan kun huske det gjorde en smule ondt.. Men jeg var lykkelig over at leve på is, grød og most banan Hehe...
dec 2007
Følger: 15 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 34 Svar: 1.015
jan 2008
jan 2012
Men kan høre at gå-ture med hunden også er udelukket i 10 dage. Hold da op, hvordan skal en der er vant til at arbejde, gå i skole, feste, danse, løbe-træne, dyrke agility og lydighed, ligge stille i 10 dage. Det bliver jo ulideligt.
Godt at jeg elsker bøger. Kan i hvert fald høre at jeg skal have en god portion klar. Og så en masse sodavandsis.
Kan også høre at min digte-samling, og novelle-samling bliver udvidet med nogen om kedsomhed og smerte
Må tage det hele som det kommer.
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.350
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 94 Hunde: 4 Emner: 956 Svar: 17.907
Min yngste datter fik dem også fjernede, og ja det gjorde ondt men hun fik det virkelig meget bedre... Efter lige de første dag ville hun mærkelig nok gerne have ristet rugbrød, hun synes det var rart at det kradsede lidt dernede.... men det er nok mest med at spise det man lige har lyst til, i starten smager det meste lidt af blod...
okt 2007
jan 2012
jan 2012
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 39 Svar: 308
sep 2008
Følger: 12 Følgere: 33 Hunde: 4 Emner: 573 Svar: 10.530
Har fået af vide af min mor at jeg ikke var mærket af det særlig længe og kunne spise pizza samme aften.
jan 2012
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 39 Svar: 308
apr 2007
Følger: 17 Følgere: 16 Hunde: 4 Emner: 63 Svar: 1.059
Dog gil der ikke mere end godt e uges tid, før end han sagde, at det var det bedste han nogensinde havde fået gjort, til trods for at han før havde haft så ondt !
Kenneth led af for store mandler medfølgende søvn apnø og kronisk halsbetændelse !
Han er gået fra mange sygedage til 0, siden 9.januar sidste år
Så glæd dig, det bli'r en lettelse når det er overstået
jan 2008
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.253
feb 2006
jun 2007
Følger: 7 Følgere: 41 Hunde: 7 Emner: 99 Svar: 1.584
At blive afleveret på en voksen afd. og så måtte jeg ikke få besøg i hele den uge jeg var indlagt. For der var jo risiko for at jeg ville begynde at græde når mine forældre gik igen, derfor måtte de ikke komme på besøg.
Jeg måtte heller ikke komme på en børneafd. for der var der jo risiko for at jeg ville lege vildt med de andre børn, råbe , skrige, synge eller hvad børn nu gør når de er sammen.
Så husker jeg fornemmelsen af at blive holdt og en stinkende maske blive tvunget ned over mig.
Og om maden.... hvis man ikke kunne lide øllebrød måtte man heller ikke få blødkogt æg, for det var en del af samme menu. Der var kun det legetøj jeg selv havde med. Is var vist kun lige når man var vågnet, resten af tiden måtte man spise hvad der blev serveret.
okt 2010
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 39 Svar: 409
De første 2-3 dage havde jeg overhovedet ikke nogen smerter, derefter tudede jeg snot i nogle dage eller 5, fordi det gjorde nas nas nas.
Jeg havde købt panodil flydende (hotvarianten) fordi jeg ikke kunne synke alm tabletter og drak det afkølet. MEN.. det var bare slet ikke nok. Jeg endte med at knuse Ibuprofen og panodil og kodein og så ned med skidtet efter anbefaling af vagtlægen. Føj det var altså ikke sjovt, da jeg stod kl. 03 om natten og ringede fra en telefonboks til vagtlægen for medicin. Jeg havde ikke tlf og mobilerne stadig var meget dyre i drift, slet ikke sjovt.
Jeg vil give et tip om at have en der kan passe dig, som du ikke er pylret over at vise "svaghedstegn" til, det er uundværligt. Jeg husker at jeg tænkte mooooar og helst bare ville rokkes som en lille baby.. Slet ikke cool når man er "nyvoksen" og moaar er på ferie..
Ja beklager men det gør ski ondt.
Når såret heler, er det man har forfærdelig ondt. Jeg synes det hjalp fantastisk at synke ting som hjalp med at fjerne slim og blod som der uundgåeligt opstår efterfølgende og som gør det endnu sværere at synke. (alt med måde selvf.)
Jeg brugte lakrissal (ja ved det lyder helt vildt, men det var fantastisk), alle andre bolcher syntes jeg var umulige. Så drak jeg også kold tomatsuppe (heinz dåsevariant på køleskabstepmeratur.) simpelthen fordi det lindrede. Ja man skulle tro det ville gøre ondt, men det var hvad der virkede -Og så is is is og så en masse knus og kram og smertestillende og tålmodighed.
Jeg var slet ikke forberedt på den mængde smerter jeg fik, men omvendt så er den pris altså alligevel tilgivet, da jeg nærmest aldrig fanger infektionssygdomme efter det. At gå fra faretruende temperaturer på helt op til 41.5 ved en alm. halsbetændelse (som var ca med 2-3 ugers mellemrum) til at være syg 2 gange om året er bare fantastisk.
Fat mod og forbered dig, så skal det nok gå glat. Xér fingre for dig. - og god bedring.
jun 2005
Følger: 19 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 13 Svar: 652
Først vil jeg nævne at jeg ikke høre til de mennesker som piver over den mindste smerte. Jeg har en meget høj smerteterskel og når det er sagt vil jeg gerne sige at det gør eddermame ondt at få fjernet mandler, meeeen når det er gjort så er man lettet og er sikker på at du ikke vil fortryde.
Jeg var 27 da jeg fik fjernet mine mandler, og ja som de siger så er smerterne større jo ældre man er. For mit vedkommende havde jeg nogle ekstremt store og kronisk syge mandler som gjorde at når jeg blev syg næsten lukkede mine luftveje og tit var jeg syg meget længe grundet mandlerne da jeg altid tig samtlige sygdomme man kan få i hovedregionen, pandehulbetændelse, bihulebetændelse, mellemøreberændelse osv. Alt sammen grundet mine mandler.
Jeg har aldrig fortrudt mit valg om fjernelse om mandler, men jeg fortrød lige efter de var fjernet. Det var 10 dage i absolut helvede. Jeg spiste stort set ikke noget, for det kunne jeg ikke, jeg tabte 9 kg og jeg græs mig i søvne hver aften og det var trods stærke smertestillende. Det eneste der hjalp lidt var sodavandsis, og ja det lyder fantastisk med alle de is, men de hænger en langt ud af halsen efter første dag.
Nå men under alle omstændigheder synes jeg su skal skynde dig at få dem fjernet, men hver beredt inden indgrebet for du har ikke kræfter til noget som helst, og hav endelig massere af is i fryseren.
jan 2008
jan 2012
Men tager først til England i en måned i februar, så det bliver først i marts at operationen skal foregå.
Skal nok forsøge om jeg kan huske at opdatere herinde til den tid!
apr 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 46 Svar: 236
sep 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 70 Svar: 617
Der gik nogle dage og jeg kom hjem igen, jeg måtte ikke være alene fordi at det havde med at begynde at bløde inde i min mund
Hele min oplevelse med at få fjernet mandler var en dårlig en, fordi det gik så galt, og jeg blev længe på sygehuset osv osv..
Selvf. Gjorde det sindssygt ondt, men tror ligeså meget at det var psykisk at med det samme lægerne sagde at det ikke var så godt med at det blødte gik jeg jo i panik, og smagen af blod der konstant var i munden, puhaa..
MEN !!! Om jeg ønsker jeg kunne fortryde? ALDRIG!!! Det har ganske enkelt været det hele værd! Og hvis det var sådan at de kunne vokse ud igen, så gjorde jeg det gerne igen!
Pøj pøj med det
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 2.728
Mit råd, er at spis flydende kost, hold dig i ro og taget smerte stillede og så du hurtig over det:)
okt 2010
Jeg kan godt tilslutte mig din sætning.. Jeg ville også gøre det igen, hvis nødvendigt. Det er det med livskvaliteten, der betyder mest, fremfor 1 uge eller 2 i smerte, selvom den er rigtig slem..
sep 2008
Men, er stadig SÅ glad for at jeg ikke har rigtig halsbetændelse mere (:
sep 2008
jun 2005
feb 2006
aug 2008
aug 2008
okt 2010
Btw dårligt oversat på denne side hihi men sakset derfra :
mandler og polypper kan vokse tilbage , hvis ( og kun hvis) kirurgen formår at efterlade selv en meget lille del af tonsil eller adenoid væv i kroppen . Tonsil væv og adenoid væv består af de samme ting i huden , som kan vokse igen, hvis tilskadekomne eller fjernet . Dog er chancerne for dit mandler voksende tilbage er små . Selv hvis nye vokse tilbage , kan de ikke genere dig og så vil du ikke nødt til at få dem fjernet.
http://www.sygdoms.com/3/2012/07/om-voksen-tonsillektomi.html
feb 2006
feb 2006
Hej Mikkel
Jeg er en pige på 17år. Jeg fik da jeg var 7 år fjernet mine mandler.
Nu har jeg for ca 2 uger fået ad vide af min nye ørelæge at der stadig sad
noget tilbage i den ene side.
Mit spørgsmål er så kan mandler vokse ud igen??? det der er tilbage er
næsten på størelse med en hel mandel, men ser klumpet og ikke helt normalt
ud. (Det skal lige siges at jeg ikke fik dem "klippet" men fjernet.)
Jeg nu inde for de sidste 2 måneder haft halsbetændelse, er det den rest
der sidder og genere igen?
Venlig Hilsen Stine
Hej Stine Antons
Mandlerne er omgivet af en kapsel. Når man opererer dem ud på grund af
kronisk halsbetændelse (tilbagevendende akut halsbetændelse) tilstræber man,
at fjerne alt mandelvæv. Det lykkes desværre ikke altid. Det kan ske,
specielt hvis man har haft rigtig mange halsbetændelser, at kapslen kan være
svær at adskille fra det omgivende muskelvæv i svælget. Herved øges risikoen
for, at efterlade lidt mandelvæv. Denne rest kan senere blive inficeret og
påny give anledning til halsbetændelse. I disse tilfælde kan det blive
nødvendigt, at operere endnu en gang for at fjerne resten. Hvis du igen får
halsbetændelse indenfor de kommende måneder kan du rådføre dig med din
øre-næse-halslæge, som i givet fald kan henvise dig til operation.
Med venlig hilsen
Mikkel Holmelund
Øre-næse-halslæge
feb 2006
Tilbagevækst sker often kun, hvis de er fjernet, mens personen har en alder hvor mandlene stadig vokser - indtil 8 år.
okt 2007
feb 2006
jan 2012
Hold op hvor gjorde det ondt. Var banke skæv efter narkosen og fik noget morfin det første døgn, men stadig. At synke føltes forfærdeligt, og det eneste jeg kunne få ned, var smeltede isterninger.
Og det der med: Du må spise en masse is!
Det er ikke lige hvad man har lyst til
Gudskelov var min søde mor der 100% for mig. Og sygeplejersken i hende sørgede for minimum mængde bakterier, så er sluppet for infektion i sårene. Så nu går det meget bedre. Efter cirka 4-5 dage begyndte smerterne at fortage sig, og efter en uge fik jeg det første lille smule mad ned. Og idag har jeg spist næsten normalt.
Jeg er ikke sulten, fordi jeg i lang tid spiste så lidt, så bliver hurtig mæt, men bortset fra det er jeg ved at være der igen.
Så kort resume.
9 dage efter:
Det gør ondt af pommeren til! Men det går over. Har tabt 7,5 kg - mest i muskler. Er stadig ret svag og træt. Er øm i halsen, som hvis man har haft en slem forkølelse. Men kan trække vejret ordentligt, sluge piller uden de sidder fast, sove ordentligt uden at blive kvalt. Så alt i alt, er det godt at det er blevet gjort.
Så fik i lige et update herfra
jun 2005
okt 2010
maj 2013
Følger: 1 Svar: 3
jun 2005
Håber du kommer på højkant så du kan nyde din brors store dag sammen med ham.
jan 2012
maj 2013
maj 2013
jun 2005
jan 2012
okt 2007